Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo lijkt Joy-Con-drift bij aankomende Switch niet aangepakt te hebben

Nintendo wil niet zeggen of het de problemen met stick drift in zijn Joy-Con-controllers verholpen heeft bij de aankomende nieuwe versie van de Nintendo Switch. Het stelt alleen dat 'de configuratie en de functionaliteit van de Joy-Cons hetzelfde zijn'.

Onder andere The Verge vroeg naar aanleiding van de komst van de nieuwe Switch of het probleem met de Joy-Cons verholpen zou zijn. Hoewel het bedrijf in zijn reactie in vrij algemene bewoordingen lijkt te zeggen dat er niets veranderd is aan de Joy-Cons, stelt Nintendo ook dat het op de hoogte is van het feit dat 'sommige Joy-Cons niet fatsoenlijk reageren' en dat gebruikers vooral naar de klantenservice moeten stappen als dat het geval is.

Wat wellicht Nintendo's strategie voor dit probleem is, is om het iedere keer stilletjes, volledig kosteloos te repareren, ook wanneer de garantie al verlopen is. In 2019 kwam via Vice een interne Nintendo-memo naar buiten waarin deze opdracht aan de serviceafdeling werd beschreven. Ook de verzendkosten zouden voor rekening van het Japanse bedrijf zijn. Vice zou daar met succes gebruik van hebben gemaakt en The Verge ook.

Desalniettemin lopen er verschillende rechtszaken tegen Nintendo vanwege dit euvel, waarvan IGN een overzicht heeft gemaakt. Ook de Europese consumentenorganisatie BEUC roept de EU-Commissie op nationale autoriteiten te bewegen een onderzoek te starten naar de Nintendo Switch.

Bij de Joy-Con-drift registreert de controller input zonder dat de gebruiker de controller aanraakt. Dat leidt ertoe dat personages in een game gaan bewegen of reageren, zonder dat de gebruiker daartoe de bedoeling had. Nintendo bood er al wel een keer excuses voor aan.

De aankomende nieuwe Nintendo Switch heeft een 7"-oledscherm, 0,8" groter dan de bestaande Switch, en een verbeterde standaard voor tabletopmodus. Verder krijgt de nieuwe consoleversie verbeterde speakers en 64GB aan geïntegreerde opslagruimte. De dock krijgt verder een geïntegreerde RJ45-connector voor bedraad ethernet. Het nieuwe oledmodel verschijnt 8 oktober en kost 350 dollar. De soc is ongewijzigd.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

11-07-2021 • 12:48

155 Linkedin

Reacties (155)

Wijzig sortering
Kan je ze niet calibreren? Dan kan ik met mijn PS3 controller zowel op de PS3 als op PC. En verder met elke controller die ik ooit gehad heb van gameport joystick tot PS5 Bluetooth controller.
Nee, het probleem is dat de grafietbanen vies of versleten zijn waardoor de weerstandswaardes niet meer kloppen en de input anders word geregistreerd.
Is er dan ook een harde fix voor die ze gewoon niet meegenomen hebben?
Maar dat is geen permanente fix toch? Hij vervangt gewoon de joysticks
Voor Joysticks die geen last hebben van die drift. ;)
Hoe weet je dat? Want het komt van slijtage en de manier waarom er sticks werken. Als dat hetzelfde is als de Joycon versie... Is de kans groot dat uiteindelijk hier het probleem ook terug komt.

Zelf laten vervangen door Nintendo. Gratis. Helaas blijft het bereik echt ruk. Line of sight, 3 meter en nog mist die regelmatig button presses omdat mijn knie er even voor zit...
Omdat er 3rd party sticks in die video gebruikt worden die anders ontworpen zijn (ik heb begrepen soort kopie van de PS VITA). je kunt ze ook op aliexpress e.d. krijgen. Gewoon anders gemaakt maar zelfde switch connector.
Dat zijn gewoon OEM onderdelen die in die video gebruikt worden, geen Vita stick.

Praktisch elke joystick met de huidige designs van Alps kan vroeg of laat gaan driften. Het specifiek kleinere/plattere ontwerp dat in de joycons gaat, is daar extra onderhevig aan door de gebruikte techniek/materialen.
Volgens mij gaf ik aan dat ze een ander ontwerp hadden en niet dat er letterlijk een PS Vita stick in werd geschroefd. Als je de video had bekeken dan hoor je de man ook zeggen dat het design anders is en dat de feel van de stick ook anders is. (waarvan hij aangeeft dat het beter aanvoelt) Het is dus duidelijk geen OEM die hij hier gebruikt. Altijd handig om even na te gaan of het klopt wat je wil geen reageren. ;)
Ik heb de video zelf bekeken hoor en dat is gewoon een OEM stick zoals er al jaren verkocht worden :P de subjectieve interpretatie daar van die YouTuber hoeft niet perse te kloppen. Hij zegt zelfs dat de stick waarschijnlijk "functionally identical" is (en ik geef m gelijk), maar hij doet de stick zelfs niet open.

Je zei “een soort kopie van de PS VITA”. Die stick was vanbinnen volledig anders dan wat er in de huidige joycons en de OEM vervangsticks zit. Ik edit straks even deze post met wat bronnen als ik ze terugvindt.

Bronnen:
(1) teardown: hoe ziet een joycon stick er vanbinnen uit
(2) uitleg over het grafiet dat verslijt in de joycons
(3) teardown video: hoe ziet een Vita stick er vanbinnen uit
(4) een vergelijking tussen een 'officiële' Switch joy-con stick en een van de verschillende bestaande OEM sticks. Het gaat er voornamelijk om dat er wel cosmetische verschillen zijn (kleur van de kabel, de behuizing, kwaliteit van sommige componenten- e.g. b-stock), maar dat de interne werking principieel hetzelfde is.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 12 juli 2021 16:16]

Ik had gisteren de video bekeken, handig om te zien hoe je zelf de stick kan vervangen. Echter is het gewoon een vervanging van de joysticks, geen permanente fix. Dat de man zegt dat het design anders is en dat de feel van de stick ook anders is zegt toch niks over of deze sticks op den duur wel of geen drift gaan vertonen?
Ah, kijk, dat is het stukje dat ik miste. Er is dus de mogelijkheid voor zowel een derde partij als Nintendo om de drift permanent te fixen, jammer dat ze dat dan niet meenemen bij de nieuwe versie
Nee hoor, die is er niet. Alps moet daarvoor een nieuwe joystick ontwerpen/produceren.
Nintendo is nog nooit van 1 leverancier afhankelijk geweest en dat zijn ze nu ook niet. Dus nee, het is niet alleen Alps en ja, andere makers hebben kennelijk een ander ontwerp gemaakt.
Het kan best dat er meerdere producenten zijn van het design van Alps, die produceren in opdracht van Nintendo ;) Als er meerdere fundamenteel verschillende ontwerpen zijn, zie ik graag je bewijs hiervan. Als je meer info hebt over de specifieke leveranciers, hoor ik het ook graag.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 12 juli 2021 16:49]

Calibreren heeft geen nut als er verkeerde inputsignalen worden ontvangen.
Tja je kunt de deadzone verhogen.. maar daarmee verlies je dus wel precisie.

Ik heb in de afgelopen jaren een stuk of 3 xbox controllers 'versleten'.
Ik speel alleen rocket league, en daar heb ik volgens steam iets van 1400 uur in zitten.
Dus dat komt in mijn geval dus uit op gemiddeld zo'n ~450 uur per controller (voor de stickdrift merkbaar/onacceptabel wordt).. wat vertaalt naar ongeveer een jaar levensduur als je 1 à 2 uur per dag speelt gemiddeld. :/
Ik heb dit ook gemerkt met de XBOX 360 controllers van mijn vrienden en familie. Allemaal stuk voor stuk losse sticks na een tijde. Ik heb dit probleem werkelijk nog nooit gehad met PS3 en PS4 controllers en daar heb ik ook echt wel vele uren mee gegamed. Dit is niet om XBOX te vlammen, maar gewoon een persoonlijke observatie.
Helaas heeft de PS5's DualSense controller wel last van slechte sticks en ook slechte triggers, ik koop dan ook geen nieuwe voordat ik weet dat dit probleem is opgelost.
Ik hoor meer mensen over de DualSense controller. Tot nu toe gelukkig nog geen last met m'n launch-model. Welke problemen ervaar jij?
Ikzelf heb "nog" geen problemen met de sticks/triggers, maar ik game dan ook niet meer zo heel veel. Wel meegemaakt dat één van mijn twee dualsense controllers niet meer aan ging, maar bij de MediaMarkt hebben ze die zonder problemen ingeruild.
Typisch, dat is nou net een probleem wat ik nog nooit gehad heb, met 360, one v1, one v2, elite v1 of elite v2. Daarentegen wel genoeg problemen met die elites met bumpers en nu ook met de A... Vreemd dat de ervaringen zo anders kunnen zijn.
Ja apart, mijn day one 360 controller, al wel versleten, werkt nog prima
Same here, ik snap het niet als ik mensen lees met "Ik verslijt een xbox controller per jaar" oid.

Mijn day 1, launch Xbox 360 controller doet het nog steeds. Maar sinds vorig jaar vervangen want de rubber op de thumbsticks waren helemaal weggevaagd, en het was letterlijk een holle cirkel, waarvan vorig jaar er eindelijk een stuk was afgechipped. Het deed dus letterlijk pijn om ermee te gamen. Dan moet je wel.

Maar als ik het zou willen, zou ik deze vast kunnen repareren door de sticks op Aliexpress/E-bay te kopen als spare part en zelf te vervangen.
De PS4 controllers hebben dit probleem echter ook.
De V1, zoals ze bij release meekwamen, hadden het amper.
De V2, een refresh halverwege de levensloop van de PS4, heeft hier wel veel last van. De V2 die ik bij m'n PS4 pro kreeg vertoonde het probleem al binnen een maand. Ik had toen nog geen tweede controller, dus kon hem toen niet missen om hem binnen de garantie te laten repareren. Dat zou nu eventueel alsnog wel kunnen.

Gamemania heeft bij de release van de V2 een actie gehad, waarbij je de V1 in kon leveren voor korting op de V2. Kennissen van mij hebben hun jaren oude V1, zonder problemen, ingeleverd om een nieuwe V2 te kopen die binnen de kortste keren wel het probleem vertoonden.
Anekdotisch denk ik dan. Ik ben van Xbox 360 naar PS4 gegaan, nooit problemen gehad met de 360 controllers, functioneren nu nog steeds prima om te gebruiken op de PC. PS4 heb ik 3 controllers gesleten (2 vanwege accu, 1 vanwege stickdrift) totdat ik een Pro controller van Nacon had gekocht. Persoonlijk vind ik die standaard controllers echt ruk. Terwijl die 360 controllers echt wel meer te verduren kregen van een jongere ik (helpt ook erg dat je zelf de batterijen regelt bij de draadloze).
Ligt er dan wel aan wat je speelt, vooral veel heen-en-weer bewegen gaat het fout.
Ik zou zelf in jouw geval investeren in een voorraadje sticks en een soldeerbout, op zich is het vervangen niet super moeilijk.

Zelf heb ik eigenlijk nooit een stick versleten, ik moet hierbij wel zeggen dat ik ze veel minder gebruik.
Ach ja, ik heb er 3 versleten.. maar dat is wel in 10 jaar tijd of zo (ik heb er specifiek toen eentje gekocht omdat ik Rocket League wou spelen).
Als ik zo om de paar jaar een xtje een nieuwe moet kopen overleef ik het ook wel weer, maar ja het zou natuurlijk wel tof zijn als er gewoon een (duurder) degelijk product kon zijn wat minder/niet gevoelig is voor stick slijtage maar dat heb ik iig tot op heden nog nergens kunnen vinden. Geen enkele controller bouwer rept een enkel woord over de kwaliteit van het stick mechanisme, wat mij dus doet vermoeden dat ze allemaal gewoon dezelfde 'standaard' kwaliteit componenten gebruiken.
Het gaat nog verder dan vrij standaard kwaliteit, eigenlijk gebruiken de meeste controllers precies hetzelfde onderdeel van Alps. Je kan bijvoorbeeld de analog stick van een ps3 zonder problemen op een xbox one zetten. Alleen de joycons op de switch gebruiken een iets ander model, dit doordat deze wat kleiner zijn.
Gedoe man.. Die oude sticks moeten ook nog gedesoleerd..
Dat klopt, persoonlijk vondt ik dat wel een leuk klusje maar dat gaat natuurlijk voor iedereen op.
Mijn ervaring met Xbox controllers is ook dat ze van belabberde kwaliteit zijn. En ik ben een enorm casual gamer dus ze hebben weinig te lijden.
Mijn ervaring met xbox controllers is meer prima. Een zeer kleine deadzone, de knoppen zijn ook lekker snappy. En dat geldt voor de series x als de one x controllers.
Koop je dan nieuwe of claim je garantie? 450 uur klinkt als verdomd weinig en veel minder dan je zou mogen verwachten = recht op garantie. (Tenzij je er natuurlijk regelmatig dingen op morst, mee gooit etcetc)
bij de meeste controllers gaan ook alleen die potmetertjes (waar de grafietbanen in zitten) kapot, die kunnen prima vervangen worden en kosten niet veel.
(Zelfs een hele analoge stick kost maar 5 a 6 euro)

Dit gebeurt eigenlijk bij alle controllers, omdat die grafietbanen gewoon slijten, maar de kwaliteit verschilt nogal.

De casual gamer zal er bijvoorbeeld bij een Xbox one / ps4 (uitzonderingen daargelaten) normaal niet tegenaan lopen.

En bij de Nintendo switch komt het bijv weer veel vaker voor.

De "oude" xbox360 en PS3 controllers lijken weer langer mee te gaan voordat de potmeters ermee ophouden.

[Reactie gewijzigd door proditaki op 12 juli 2021 09:13]

Het probleem is helaas echt fysieke slijtage in de stick. Afgeschuurde deeltjes hopen zich op en geven een incorrect signaal. Dit kan je schoonmaken maar na een tijd zijn deze pads helemaal versleten of gebeurt het probleem steeds vaker en vaker.
Ik had het zelfs binnen 24u nieuw uit doos.
Nieuw uit de doos is een ander probleem, waar het hier om gaat is dat de sticks eigenlijk te snel verslijten.
Als dit probleem zich binnen 24 uur nieuw uit de doos voor doet, dan is dat simpelweg een productiefout.
Ook met een controller van een ander merk. :(
Het wordt eens tijd dat iemand met een beter design komt.
Misschien een capacitieve contructie die geen contact met grafiet nodig heeft. Wie weet. Maar dat laat ik over aan geschiktere ontwerpers.
Of optisch. Volgens mij werkte de oude Sidewinder-joysticks van Microsoft met optische sensoren. Zal alleen een uitdaging worden om ze klein genoeg te krijgen voor zo’n klein pookje (met 2 assen).

Anderzijds… misschien zien ze controllers als verbruiksproducten, en willen ze juist dat ze slijten. Goed voor de accessoire-verkoop.
Dat laatste is dan wel heel precies aanmeten hoeveel zo'n controller slijt, als hij teveel slijt brengt iedereen zijn controller terug voor reparatie tijdens de garantie periode, dus de slijtage zou pas na 2 jaar een probleem mogen worden met die insteek, maar ja de één gamet veel meer dan de ander, dus hoe bereken je dat.
Kan ook prima met hal sensoren. Dan heb je 0 slijtage en dus ook geen drift. In de modelbouw zitten deze al jaren in de zenders en dat werkt super goed. Dit systeem is wel duurder natuurlijk, maar iedereen zijn graag 5 euro meer betalen voor een setje wat wel fatsoenlijk werkt.
Je kunt ze calibreren, dat lost alleen het drift probleem niet op.
calibreren niet, als ze nou een setting voor een dead zone altijd beschikbaar hadden zou je er als gebruiker nog wat aan kunnen doen.

heb er diverse keren last van gehad met xbox one pad's en zelfs de elite (kreeg het een weekje nadat de garantie verlopen was....uiteraard >.<) bij calibratie (waar je vaak een kruisje in een vakje of rondje navigeerd) kan je het probleem vaak al terug zien.

als je de stick los laat in het midden gaat hij vanzelf een beetje een kant op. kan je de deadzone dan ver genoeg zetten dat hij dit niet registreerd is er niet echt een probleem (het probleem is er nog maar word genegeerd) maar vaak is dit geen oplossing, zelfs op pc zit dit niet bij de drivers/settings van de controller (altans xbox pad's) maar moet het spel het ondersteunen. dus heb je stick drift omhoog en ondersteund bv mortal kombat 11 geen deadzone setting dan sta je permanent te springen in de gevechten en zijn combo's/special moves bijna onmogelijk...heel frustrerend.

zou er zelfs erg voor zijn als ze deze in de toekomst "makelijk" vervangbaar maken (altans makelijker dan solderen....) want tis toch wel iets waar eigenlijk bijna elke controller last van kan hebben of krijgen.
Kan je ze niet calibreren?
Nee. De weerstanden zijn versleten waardoor ze foutieve data meten.
Nu al? de Switch is niet zo oud toch?

Ik heb XBOX Original en PS3 controllers die allemaal nog prima werken... zelfs joysticks uit de jaren 90'.
Ik heb XBOX Original en PS3 controllers die allemaal nog prima werken... zelfs joysticks uit de jaren 90'.
Het mechanisme wat daar (Specifiek de XBOX en PS3, geen idee over de '90 joysticks) de beweging van de stick meet, is daar ook een aantal factoren groter. Vooral in de diepte (de 'z-as', die door de stick zelf niet gemeten wordt) is er veel verschil. Hierdoor moet de Switch met veel minder ruimte toch een beweging meten, en dus is de te meten beweging een stuk kleiner. Hiervoor werken ze met een andere techniek die veel gevoeliger moet zijn, maar de keerzijde is blijkbaar dat deze veel kwetsbaarder/slijtgevoeliger dan wat er in de grotere controllers zat (en nog steeds zit).

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door iFre4ked op 12 juli 2021 01:06]

Ik heb nog nooit een controller hoeven te kalibreren - behalve die van de Switch.
Nintendo bood er al wel een keer excuses voor aan.
Dus je bied je excuses aan.. komt dan met een vernieuwde versie waarin je het probleem niet oplost?
Dan lijken me die excuses ook niets waard wel?

"Sorry dat we deze fout hebben gemaakt "
"Kan gebeuren, is het nu opgelost"
"Nee we doen het gewoon nog een keer, we hebben toch sorry gezegd.. "
Dat is niet niks waard: dat is gewoon een belediging.
Volgens de wetgeving heb je "recht op een deugdelijk product".
Discussie is hier niet aan de orde: de problemen zijn duidelijk en erkend door Nintendo.

Omdat Nintendo (blijkbaar) verzaakt het probleem structureel op te lossen, zadelen ze een deel van de consumenten op met producten die niet functioneren.
Ik zou als consument elke keer regelen dat ik een nieuwe/gerepareerde controller kreeg en anders geld terug, maar ik kan me voorstellen dat je dit na de derde keer beu bent.

Wat ik zou doen: ik zou de verkoper bij de derde keer een aangetekende brief sturen dat je diegene niet alleen aansprakelijk stelt voor kosteloze vervanging/reparatie, maar ook voor bijkomende kosten en immateriële schade. Ik denk namelijk als je dit voor een rechter gaat dagen, deze de verkoper of Nintendo zal sommeren meer te doen dan alleen het product te vervangen: de producent is te verwijten dat het bewust defecte producten verkoopt en de verkoper is te verwijten dat deze producten structureel niet deugen en ze dus niet verkocht zouden moeten worden. En dus zou je als consument schadeloos gesteld moeten worden, lijkt me.
Ik kan me niet voorstellen dat een rechter dat voorstel niet zou honoreren. Het is immers niet jouw keuze dat Nintendo en de verkoper (in mijn ogen zelfs ernstig) in gebreke blijven en blijkbaar is het reguliere cirkeltje van product repareren of koop ontbinden een onvoldoende impuls om structureel iets aan de situatie te doen.
Een tweede keer sorry zeggen is goedkoper.

Maar vraag me wel af of het goedkoper is als hier nog reparaties van een kwart van je consoles bijkomt.
Ligt er aan of dat inderdaad bij een kwart van de consoles voorkomt en of die klanten allemaal weten dat ze de controllers kosteloos kunnen omruilen. Er zullen ook zat mensen zijn die gewoon een nieuw setje kopen (of meerdere setjes hebben zodat de slijtage wat meer verdeeld is)

De kosten van een Joy-con zijn voor Nintendo een stuk lager dan wat jij in de winkel betaalt voor z'n ding. Waarschijnlijk orde grootte paar euro per stuk. Even een nieuwe opsturen doen ze totaal niet moeilijk over.
Zowel mijn linker als rechter joycon driften als een malle nu ik meer en meer speel op mijn switch. Ik heb ervoor gekozen dan maar een hori gamepad te kopen IPV nieuwe joycons die ook over 3 maand weer gaan driften.

Ik moet mijn huidige joycons nog (weer) opsturen naar Nintendo.

Of zelf aan de slag met een reparatie vervangings setje.
Ik vind het nogal triest hoe makkelijk Nintendo met best wel veel dingen weg komt waar elke andere ontwikkelaar gewoon keihard door de gaming community op afgestraft zou worden. Dit is nu even nieuws en over een week hoor je er nooit weer iemand over.

En dan is het niet alleen hardware, maar ook het feit dat hun games altijd ontzettend duur zijn, en zowel ook extra apparatuur. De DS kwam niet eens met een kabel om het ding op te laden.. En vaak brengen ze ook nog repetitieve games uit waar bv. een Ubisoft zo hard op afgekraakt wordt voor weinig vernieuwing. En de performance van games op hun eigen exclusieve platform is vaak ook nog zeer ondermaats. Ondertussen hebben ze Mario Kart uit 2014 gewoon geport naar de Switch en verkopen ze 't als full-price 'nieuwe' game.

Ook zijn ze doodleuk na een paar jaar overgestapt naar betalen om online te mogen spelen in games die voorheen gratis online waren, of zijn er games waar je gewoon simpelweg weinig tot niets kan zonder er verplicht een abbo bij te nemen (Super Mario Maker 2).

En dan heb ik het nog niet eens gehad over Pokemon kaarten vergelijken met FIFA Ultimate Team. Maar goed het punt is wel duidelijk denk ik. Nintendo is schijnbaar heilig (en zo blijkt hier ook maar weer gezien de gevoelige snaar die geraakt is :+ ), ze komen zo'n beetje overal mee weg.

[Reactie gewijzigd door Chefd op 11 juli 2021 18:21]

Volgens mij kan ik Nintendo in jou verhaal vervangen door Sony en dan is het gewoon het zelfde verhaal.

Al die grote bedrijven zijn gewoon het zelfde.
Gears of war 1 wordt toch ook opnieuw uitgebracht? Uncharted 1,2,3 weer op de PS4. Het is bij elk bedrijf zo maar Nintendo doet simpelweg dingen net even anders, plus het is een bedrijf wat een cult status heeft.
"thoughts and prayers"
Ik vraag mij af wat dan goedkoper is? Kosteloos, ook buiten garantie repareren of een nieuwe aanpak? Is dit het gebruik van voorraad of heb ik het gewoon mis? Je kan zeggen "goede service, ook buiten garantie", maar service is ook je product verbeteren ten voordeel van de klant.
Ongetwijfeld zijn er ook genoeg mensen die niet buiten garantie proberen ze te laten repareren maar gewoon nieuwe kopen. Bij die mensen heb je dubbel winst, minder productiekosten en meer verkoop. Dat compenseert dus al aardig voor de hogere service kosten bij andere klanten.

Daarnaast denk ik dat er sowieso een behoorlijke winstmarge op de controllers zal zitten. Niet alleen bij Nintendo hoor maar bv ook bij Microsoft (en Sony vast ook maar geen ervaring mee). Toevallig pas mijn elite v1 controller zelf gerepareerd door er nieuwe bumpers in te zetten, maar als je dan ziet hoe het gemaakt is... Daar moet een hele dikke marge op zitten.
winst marge is bij joy-con eigenlijk zeer klein.
het zijn dure dingen om te maken.
Wat voor nieuwe aanpak? Ik denk dat dit voor Nintendo de beste aanpak is, ze kopen die analogue sticks in, kennelijk is er voor het Joy-Con formaat niks beters. Lijkt me anders dat ze het liever oplossen dan kosteloos moeten blijven repareren.

Een andere aanpak had mischien kunnen zijn om grotere Joy-Cons te ontwerpen waar grotere analogue sticks, die beter presteren, in passen?

[Reactie gewijzigd door L23 op 11 juli 2021 13:35]

Een andere aanpak had mischien kunnen zijn om grotere Joy-Cons te ontwerpen waar grotere analogue sticks, die beter presteren, in passen?
Je kunt echter ook verhalen vinden over driftende sticks in bijv. Xbox controllers, dus grotere sticks op zich geven geen garantie dat er geen drift op zal treden.

Misschien dat in de toekomst gekeken gaat worden naar sticks die optisch worden uitgelezen:
Whilst I was looking if I could find PixArt's "Control method applied to a joystick" patent on the United States Patent and Trademark Office's (USPTO's) official website, I actually managed to come across a patent PixArt filed on 25 April 2019 and was granted by the USPTO in 6 April 2021 titled "Joystick with light emitter and optical sensor within internal chamber".

Just a reminder, one of the rumours from the Economic Daily News was that PixArt's providing image sensors for the next-gen Joy-Cons.
Ik lees inderdaad ook verhalen over driftende sticks in Xbox/Playstation controllers, lijkt er op dat het sowieso vaker voorkomt dan vroeger, maar kan ook zijn dat ik er nu meer op let. Is de kwaliteit van de componenten in het algemeen slechter geworden door de jaren?

Ik heb wel het gevoel dat Nintendo na al die jaren nog geen passende oplossing kan vinden, anders was het inmiddels wel gefixt. Ik had ook niet verwacht dat ze met deze nieuwe revisie andere Joy-cons zouden gaan ontwerpen, want de kracht is juist dat je al je Joy-Cons met verschillende kleuren kan combineren. Het is wachten op de eerste tear downs, maar er is geen reden om pas bij een revisie (met hetzelfde Joy-Con design) met een oplossing te komen. Sticks die optisch uitgelezen kunnen worden klinkt als een mooie oplossing :)
Ik mag hopen dat daar in de toekomst zeker naar gekeken word, de kwaliteit van de die sticks word er niet beter op, overal word op bezuinigd bij ieder merk zo'n beetje, vaak worden dingen wel gefixt na verloop van tijd zoals het loslatende rubber op de sticks van de PS4 launch controller. Maar als ze een nieuwe dualsense uitbrengen met optisch uitgelezen sticks mag dat ding van mij best een paar eurotjes duurder zijn als ik daarmee zeker weet dat hij langer mee gaat. Ik denk ook dat switch eigenaren daarvoor zouden kiezen ook al wordt het eindproduct iets duurder.

Maar eigenlijk zou ook de huidige manier van sticks uitlezen niet voor problemen hoeven te zorgen, heb jaren lang mijn PS4 controllers gebruikt zonder stick drift. Misschien komt er door design veranderingen tegenwoordig meer vuil in de sticks terecht ofzo

[Reactie gewijzigd door Kalder op 11 juli 2021 17:11]

Eigenlijk zouden console makers iets moeten doen dat het gewoon makkelijk te vervangen is, mooi klik systeempje ofzo.
Of gewoon die shit fixen. Er is geen reden waarom dit nog steeds een ding moet zijn.
Oh ik zie wel een reden waarom niet.

Ofwel 1: De reden is dat je dan een nieuwe gaat kopen. Nog een verkoop statistiek gewonnen.

Of 2: Kostenplaatje om een nieuw ontwerp te maken en fabricage retoolen voor deze aanpassing kost waarschijnlijk meer dan dat ze willen herinvesteren dat is natuurlijk een meer realistisch reden.
De technologie of althans, het idee, die is er -> Kijk maar :) Eswap X Pro

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 11 juli 2021 13:50]

Thrustmaster is geen console maker.
Je bent te letterlijk in het opvatten van zijn en mijn reactie. De vraag is er en de inspiratie is er.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 11 juli 2021 13:45]

Nee, dat weten wij allemaal. Wat ik aangeef is dat er simpelweg prima besloten kan worden om het doen naar voorbeeld van bijv. ThrustMaster. De technologie is er, snap je? Waarom zou je dat voorbeeld niet volgen.
Het zou fijn zijn, ongetwijfeld, maar de kosten om een modulaire controller te maken liggen wel een stuk hoger dan een niet modulaire controller, daarom denk ik ook niet dat we ooit modulaire controllers krijgen bij een console.
Ooit zullen we ze denk ik wel krijgen, zoiets daalt in prijs na een aantal jaar.
Misschien bij de volgende generatie consoles of de generatie nadien, maar dat we ze nooit gaan krijgen geloof ik niet.
Modulair/vervangbaar zal altijd duurder zijn dan zonder dat.
Je hebt gewoon een reeks extra connectors en productie stappen nodig, t.o.v. een niet modulair model.
Eens, totdat je dit als een gemeengoed gaat maken, vergeet niet dat die investering zichzelf ook kan gaan terugverdienen.
Wat vind jij kolder aan mijn reacties? Ik benoem alleen maar feiten. BTW erg leuke woordgrap, nog nooit gehoord.

[Reactie gewijzigd door Kalder op 11 juli 2021 17:20]

Ik denk dat ze te rechtlijnig zijn, onvoldoende contextueel.

Probleem is bekend
Mogelijke oplossing echter ook

Prijzig ja, Betaalbaar kan het worden. De switch is al een modulair apparaat zodat deze ook mobiel is, of gesplitst kan worden over meerdere spelers.

Nog modulairder zou m.i. zich inderdaad op termijn kunnen terugverdienen. Bijkomend voordeel is dat je drift nog "slechts" hoeft op te lossen in de kleine module ipv wereldwijd de hele controller te moeten laten terugsturen om te repareren of te vervangen.

Motion control an sich was ook een dure aangelegenheid, totdat de Wii's met miljoenen de band af kwamen rollen.
Waarom gebruiken gamepads geen Hall-sensors?
Zijn die inzetbaar op de kleinere schaal van een gamepad? Als ik zoek op "hall joystick" zie ik vooral wat grotere sticks.
Je kunt beter niet "Hall Joystick" zoeken als iemand het heeft over "Hall-sensors" en je niet weet wat het is. Dan krijg je namelijk Joysticks uit een gaming "hall" bijvoorbeeld, zo werkt google search.

De Dreamcast gamepad is een voorbeeld waar een hall-effect sensor wordt toegepast op kleinere schaal.

Kan het bij joysticks zo klein als de Switch Joycons? Ja, maar productie wordt mogelijk wel duurder omdat ze wel erg klein zijn.

[Reactie gewijzigd door Yontekh op 12 juli 2021 09:07]

Daar hebben ze wel vaak problemen mee.. De N64 had al problemen met lamme pookjes.. Na een paar maanden waren ze allemaal stuk :-(
Met als catalysator Mario Party 64… waarbij het gros van de minigames “draai de stick zo snel mogelijk rond” was.

Blaren en lamme pookjes als gevolg.

Als ze de joycons hadden ge-update ivm drift én bereik (3,5 meter line of sight en nóg problemen) hadden grfixt had ik direct een nieuwe switch gekocht. OLED of niet....

Nu blijft het behelpen. En beide Joycon sets zijn al vervangen ivm drift overigens.
Slechte zaak.

Maar ik moet zeggen - en ik weet dat heel veel mensen hier oprecht problemen hebben gehad met de controllers - ik speel nog steeds met mijn originele setje release JoyCon zonder problemen. Ik heb er zeker 1000+ uur mee gespeeld, dus het lijkt echt te gaan om bepaalde batches ofzo... Geluk gehad I guess. Heb het wel gehad met Xbox One controllers.

Niet om het goed te praten, Nintendo moet gewoon de zaakjes op orde hebben en dat zeg ik als Nintendo-fan, maar je kunt ze vrij gemakkelijk zelf vervangen met een nieuw setje sticks uit China. Niet voor iedereen, maar voor sommigen toch een mooi alternatief op een nieuw, duur setje JoyCons.
Bij Nintendo in elk geval 100x makkelijker dan het lossolderen van een stick op een Xbox controller.
Dan heb je echt geluk gehad, ik ken eigenlijk niemand die het probleem niet heeft.
Mijn kinderen boeit het allemaal weinig, ik gebruik de console zelf vrijwel nooit. Ik ga die WD40 tip nog eens proberen die ik hier tegen ben gekomen.

Kwalitatief zijn die Joycons wel het slechtste wat ik ooit in handen heb gehad denk ik, en ik game al ruim 30 jaar. Te klein voor grotere handen, voelt enorm cheap aan, veel speling. Nee, dit is niet iets wat Nintendo op de markt had moeten brengen. Eigenlijk schandalig dat ze een bekend issue laten voor wat het is, en doodleuk verder produceren en uitbrengen.
Je zou verwachten dat ze bij zo'n minimale "upgrade" op z'n minst de mankementen van de voorgaande modellen oplossen.

Nintendo blijft ons toch steeds verrassen.... 8)7
Dit is een upgrade van de console, niet van de controllers. Heb het idee dat het gewoon echt dezelfde controllers zijn en je ze dus ook kan verwisselen. De mankementen van de joycons hadden ze al veel eerder kunnen en moeten oplossen.
Het maakt deel uit van het hele "pakket". Je kunt namelijk geen switch zonder joy-cons kopen.

Je mag (en in mijn optiek zelfs MOET) verwachten dat een fabrikant in de loop der jaren zijn fabricageproces optimaliseert en aanpassingen aan bepaalde onderdelen doet als is gebleken dat hier mankementen mee zijn. ZEKER wanneer het ook nog eens gaat om een nieuwe en "verbeterde" versie.

Het is ronduit schandalig te noemen als Nintendo niets heeft aangepast en feitelijk een grote dikke middelvinger naar de consument opsteekt.
probleem is alleen dat het nog in dezelfde behuizing moet passen, en de zelfde functies moet hebben.

maak de behuizing groter voor normale joysticks, en je kan het niet met bestaande hardware en accessoires gebruiken.
gebruik PSvita joysticks of 3DS circle pads zonder klik functie, en je kan bestaande spellen niet meer spelen.
als je bij game mania vlak na aankoop constateert dat de joycons driften dan kun je gewoon terug naar de winkel om de joycon om te ruilen voor nieuwe....


weet iemand hoe dit is bij andere winkels?
Heb een PS5 met 2 controllers, één ervan was kapot gegaan (ging niet meer aan).
Bij MediaMarkt mijn kapotte DualSense ingeleverd 2 maanden na aankoop, er werd niet gekeken of het de controller was die bij de console zat, heb de kapotte controller in de doos van de 2e controller gedaan en ze gaven mij zonder problemen een nieuwe.

[Reactie gewijzigd door Kalder op 11 juli 2021 13:45]

Voelt toch beetje als arrogantie.
Tweakers: Nintendo lijkt Joy-Con-drift bij aankomende Switch niet aangepakt te hebben
En nog steeds kopen mensen volop de Nintendo Switch, de enigste manier om er voor te zorgen dat die enorme bedrijven eindelijk er wat aan doen, is als de meeste mensen geen Nintendo Switch meer kopen en of geen spellen meer kopen tot het ge fixed is, dan woord het heel snel ge fixed, maar nee iedereen blijft lekker door gaan met Nintendo Switches te kopen en hun spellen, dus waarom zouden ze het willen fixen, triest.

[Reactie gewijzigd door BamiJamJam op 11 juli 2021 13:41]

Misschien moet je je 'first world problems' eens in een wat breder perspectief zetten: zo slecht zijn die Joy-cons helemaal niet. Ze slijten alleen wat harder dan veel mensen zouden willen. Dat is waarschijnlijk geen boze opzet van Nintendo om meer controllers te verkopen, maar een of andere (waarschijnlijk Chinese) productielijn die net iets te marginale onderdelen levert (maar kennelijk de enige is die geschikte joysticks heeft - de PS5 gebruikt dezelfde en daar hebben mensen hetzelfde probleem).
Nu heb ik een Switch waarbij 1 Joycon het probleem had en die heeft Nintendo keurig omgeruild (had binnen 2 dagen een vervangende in de brievenbus).
Mochten die het ook begeven zijn er genoeg mogelijkheden inclusief het zelf vervangen van het joystickje. Het zijn bewegende delen en die hebben gewoon slijtage. Mijn Atari 2600 joysticks doen het ook niet meer als nieuw...
Bij de switch lite is het anders echt wel een groter issue. Even een joycon vervangen is dan niet van toepassing, Nintendo stuurt je echt niet gelijk een nieuwe switch lite.

Nintendo had dit echt wel beter moeten aanpakken. Ik heb in het verleden gekeken naar een switch lite maar vanwege de joycon issues er tot op heden nog geen aangeschaft.

Natuurlijk kan je verwachten dat bewegende delen slijtage vertonen maar van alle vrienden met een console hoor ik enkel de switch eigenaren klagen. De meeste hebben een spare setje joycons voor het geval dat er weer eentje kapot is die omgeruild moet worden. Dit is gewoon een design fout en niet nornale slijtage.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True