Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo-topman biedt excuses aan voor Joy-Con-drift

Nintendo-president Shuntaro Furukawa heeft openlijk excuses aangeboden voor het drift-probleem met de Joy-Cons van de Switch-handheld. Inhoudelijk gaat de topman niet in op de zaak, omdat er nog een rechtszaak loopt in de Verenigde Staten.

Het is voor het eerst dat Nintendo zijn excuses aanbiedt voor de drift-problemen met de Joy-Cons waar Switch-gebruikers al lange tijd mee hebben te maken. Volgens Kotaku deed Furukawa dat tijdens een Japanse q&a-sessie met investeerders.

De topman werd gevraagd naar de status van de lopende class-actionzaak tegen Nintendo vanwege de drift-problemen. Daarop antwoordde hij: "We bieden onze excuses aan voor eventuele problemen die zijn veroorzaakt voor onze klanten. We blijven ons richten op het verbeteren van onze producten, maar omdat de Joy-Con het onderwerp is van een class-actionrechtszaak en dit nog steeds een hangende kwestie is, willen we niet reageren op specifieke acties."

Hoewel gebruikers die problemen ondervinden met de Joy-Cons weinig aan de excuses hebben, lijkt Nintendo nu wel openlijk toe te geven dat het probleem bestaat. Nintendo probeerde de class-actionzaak die vorig jaar tegen het bedrijf werd aangespannen af te laten wijzen door de rechter, maar de rechtbank ging daar niet in mee. De zaak is verwezen naar een arbitragecommissie, waar de partijen het samen uit moeten vechten.

Eerder erkende Nintendo de problemen niet, al heeft het bedrijf zijn klantenservice vermoedelijk wel opdracht gegeven om Joy-Con-reparaties gratis uit te laten voeren. Begin dit jaar stelde de Belgische consumentenorganisatie Testaankoop Nintendo in gebreke vanwege de problemen. De organisatie wil dat Nintendo het probleem officieel erkent en oplost. Nintendo verlengde in reactie daarop zijn garantie in Europa naar twee jaar, maar kwam nog niet met een officiële erkenning.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

30-06-2020 • 17:48

101 Linkedin

Reacties (101)

Wijzig sortering
0Anoniem: 498327
30 juni 2020 17:53
Suf dat ze dit niet met software oplossen. Die thumbsticks hebben twee draaiweerstanden, en die moet je softwarematig calibreren omdat de middenwaarde vaak instabiel is.
Het probleem wordt veroorzaakt doordat de pots versleten of vervuilt raken. De weerstand per richting van de potmeters is dus anders. Softwarematig kalibreren werkt helaas niet (goed) als de analoge waardes totaal niet meer kloppen.

Het probleem is (tijdelijk) zelf op te lossen door de potmeters schoon te maken als er sprake is van vervuiling. Dit heb ik voor een aantal vrienden gedaan. Beetje isopropyl alcohol en het probleem was verholpen. Maanden later nog steeds geen last van gehad.

Maar helaas is het ontwerp van de joystick inherent gewoon slecht. Zodra de pads van de potmeters versleten zijn, is je potmeter waardeloos.

Zie https://imgur.com/gallery/58bBc43 voor een uitgebreidere versie inclusief foto's.
Hoe verhoudt dit zich tot de joysticks van de N64? Die zijn namelijk ook bar slecht. Er zijn weinig controllers te vinden waarbij de joystick nog goed is voor de N64. Is dit niet iets waar nintendo al jaren mee worstelt? Ik heb vorig jaar een wii u aangeschaft en ook daar had ik problemen met de joysticks. Dit probleem heb ik bij playstation vrij weinig eerlijk gezegd.

Ik heb het idee dat Nintendo vaak voor de goedkoopste onderdelen gaat t.o.v. Microsoft en Sony. Dit probleem is 1 van de redenen dat ik nog steeds geen switch heb.
De n64 komt uit 96. Mogen ze na 20 jaar versleten zijn :P
Dat kun je moeilijk vergelijken met een switch die er na 5 maanden al last van had.

N=1, maar Overigens heb ik de dualshock van mijn ps2 ook 2 keer mogen vervangen.
Nou dat gebeurde niet na 20 jaar. De thumbstick van de N64-controller had enorm veel last van slijtage.

https://usercontent2.hubstatic.com/11499017_f520.jpg

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 30 juni 2020 18:24]

En dat ging extra hard bij mij doordat mario party 1 mini games je de knuppel zo snel mogelijk moest roteren.

vanaf 2:40
https://www.youtube.com/watch?v=5jsmxlsoMRI
Ja inderdaad, complete verkrachting van dat mechanisme.
Ik vroeg me altijd wel af wat voor afval materiaal ze gebruikten om die pookjes te maken :P Niet echt duurzaam inderdaad. Ze hadden gewoon zo'n dualshock stijl pookje moeten doen. Sommige third party controllers snapten het, die gebruikten een metaal pookje.
Ik vergelijk het dan ook met ps1 controllers die bij mij het nog steeds doen. En er zijn genoeg controllers te vinden die gewoon nog goed zijn. Voor de N64 is dat bijna onmogelijk.
GameCube controller en Nes controller doen het inderdaad ook goed, N64 was een waardeloze controller.
De controller was voor mij persoonlijk een van de fijnste ooit... alleen sleten ze als een malle.

Zolang de controller “als nieuw” was, is er mijn inziens weinig op aan te merken.

De eerste en enige controller die bij mij beter in de hand licht, is die van de X-Box (vanaf de x360).
Bij de N64 was het niet zo dat ze de waarde verkeerd lazen. Het plastic van het mechanisme sleet gewoon letterlijk weg waardoor je knuppeltje een steeds groter wordend center point had. Met een beetje intensief gebruik begon je dit al te merken na een maand of 2 en dit was niet te repareren, alleen te vervangen. Alle N64 josticks hadden hiermee te maken voor zover ik weet.
De n64 komt uit 96. Mogen ze na 20 jaar versleten zijn :P
Dat kun je moeilijk vergelijken met een switch die er na 5 maanden al last van had.
De thumbsticks van de N64 waren van minderwaardig plastic gemaakt, wat net een paar cent goedkoper was. Dit plastic verloor veel te snel haar vaste structuur en na een jaartje of zo begon het te neigen simpelweg te verpulveren als er druk op gezet werd. Absoluut het foute materiaal om een thumbstick van te maken.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 30 juni 2020 20:52]

Denk eerder slecht getest. Dit soort problemen kosten aanzienlijk meer dan de kosten van het materiaal. Daarnaast heeft Sony met de DualShock 4 ook problemen gehad met het rubber op de thumbsticks. Dat werd (bij mij) overigens netjes opgelost.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 30 juni 2020 18:19]

De thumbstick is groot gemaakt door de N64. je zou kunnen zeggen dat het de eerste mass market implementatie ervan was. dan is het logisch dat het ook meteen de meest gebrekkige versie ervan is. het zou pas echt sneu zijn als die van sony en microsoft even goed waren als die van de n64.

daarnaast gaan alle 3 voor de goedkoopste onderdelen. hoe ga je anders je marges halen? de prijs elke generatie met 100 euro omhoog gooien? liever niet.
Je weet dat de N64 in exact hetzelfde jaar uitkwam als de eerste dualshock controller? Dus je redenatie klopt niet, Sony heeft gewoon een andere techniek gebruikt. En de techniek van Sony was direct goed/beter.

Daarnaast dat alle 3 voor de goedkoopste onderdelen gaan is ook niet waar. Sony gaat vaak voor duurdere onderdelen, kijk naar de ps2 en ps3 dat was 1 en al kwaliteits onderdelen.
Nee dat wist ik niet. En blijkbaar de rest van de wereld ook niet. Want de N64 kwam in September 1996 uit, en de dualshock meer dan een jaar later in November 1997. In mijn geheugen liggen die data nog verder uit elkaar, want in Europa kwam de dualshock pas in 1998.

Dus mijn beredenering klopt verder prima.

Dat bedrijven voor de goedkoopste onderdelen gaan is wel waar. Het is altijd waar. Als component A en B hetzelfde zijn in alles behalve prijs, dan kiest Sony gewoon voor de goedkoopste hoor. Je kunt hoog of laag springen dat het niet zo is, maar ik geloof het niet. Geen enkel bedrijf zou een duurdere optie kiezen voor componenten die verder gelijk zijn.

Als je claim was dat Sony andere componenten kiest dan Nintendo, dan geef ik je gelijk. Maar ze hadden immers een jaar de tijd om te zien hoe het bij Nintendo ging. Zie mijn eerste punt.
In dit geval heb ik het over de PAL regio en de N64 kwam in de PAL regio pas op 1 maart 1997 uit, de dual shock kwam een paar maanden later in november 1997 uit. Om dan aan te geven dat de N64 de thumbstick groot heeft gemaakt gaat voor wat mij betreft wat ver. Want dat is verder nergens op gebaseerd. De playstation was vele malen populairder dan (100 miljoen verkopen) dan de n64 (32 miljoen verkopen). Dan kan je eerder zeggen dat Playstation de thumb sticks groot heeft gemaakt.
Mwja, bij de Switch is het in principe een ontwerpfout. Overigens heb ik bij de playstation ook al 2 keer gehad dat een thumbstick besloot een eigen leven te gaan leiden. Het is natuurlijk ook gewoon aan slijtage onderhevig.
Ik heb het ook met ps3/xbox 360/xbox one controllers gehad

Het slijt op den duur. Ik baal er wel van als een controller van pak hem beet nog geen 6 maanden al dit al begint te doen, dan is de kwaliteit gewoon niet voldoende. kuch xbox one x kuch

Voor de n64 zijn er trouwens wel goeie alternatieven te vinden, mochten er mensen geïnteresseerd zijn.
Bij de xbox one controllers heb ik hier nog nooit last van gehad eigenlijk, controllers van 3 jaar oud werken nog steeds perfect hier. En dan ben ik toch vrij fanatiek met games als overwatch :)

Waar ik wel last van heb, is dat de bovenkant van de stick na lang gebruik slijt. Maargoed, die zijn vrij makkelijk te vervangen.

De switch daarintegen... wat een #$!&* ontwerp. Na 2 weken had ik al stickdrift ( links ) en ernstige connectieproblemen ( zelfs op 1 meter afstand ). Nieuw setje joycons gekocht, maar ook deze vertoonde na een paar weken, oftewel ~ 8 uur totaal gebruik dezelfde problemen. Wat een ongelooflijke rotzooi heeft nintendo weer op de markt gebracht met dit apparaat. Met qat alcohol is het probleem te verhelpen, maar dit is tijdelijk. Je blijft ze pak en beet maandelijks schoonmaken.

Zelfs de switch lite lijkt er last van te hebben. En daar zit je dan, met je nieuwe apparaat, waarbij je na een paar weken al moet leren spelen met stickdrift. Ik hoop dat ze een flinke boete krijgen als uitkomst van de rechtzaak. Misschien denken ze voortaan dan wel 3x na voordat ze zulke rommel ( met een absurde prijs voor de joycons ) op de markt zetten.
Ik heb er al 2 versleten en speel vooral Fifa.
Nintendo lijkt volgens mij tot op de dag van vandaag nog steeds nagenoeg hetzelfde ontwerp te gebruiken voor hun analoge stick als wat ze voor de Nintendo 64 gebruikten, met de eigenaardigheid dat het middenpunt wordt bepaald zodra het ding ingeplugd wordt (waardoor je moet repluggen of toevallig de knoppencombinatie voor kalibreren uit je hoofd moet kennen indien je hem inplugt terwijl je de stick een kant op duwt, vooral merkbaar bij de Nunchuk op de Wii). Ook kan van oudsher de stick bij Nintendo niet 360 graden gedraaid worden (omdat hij binnen een zeshoek moet draaien).

Sony en Microsoft hebben daarentegen altijd al analog sticks gehad waarbij het middenpunt vaststaat alvorens ingeplugd te worden (waarschijnlijk een fundamenteel andere onderliggende techniek) en die draaien ook binnen een cirkel van 360 graden. Ik zou zelf geneigd zijn om het te wijten aan licentiekosten voor octrooien, hoewel productiekosten ook een logische verklaring kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door field33P op 30 juni 2020 23:51]

Ik heb op mijn N64 controllers nu andere joysticks gemonteerd. Die zijn meer gamecube achtig qua ontwerp. Voelen beter en zijn naar zeggen betrouwbaarder.

Mijn originele NGC controllers uit 2003 doen het allemaal nog perfect, dat was een dikke prima qua ontwerp en duurzaamheid.

[Reactie gewijzigd door nelizmastr op 1 juli 2020 09:22]

Dat had ik ook gedaan. Alleen die zijn veel minder precies dan de orginele joystick. Daarom heb ik een Third party N64 controller gekocht die ook een andere vormfactor heeft: https://www.amazon.com/Re...roller-Game/dp/B078KHKHPX
0Anoniem: 498327
@Anthares30 juni 2020 18:09
Ziet er inderdaad wel heel knullig uit, geen echte potmeter dus. Die pads slijten hws gewoon weg.
Ik spray zo nu en dan wat contactspray in de thumbstick ( Onder rietje onder het rubbertje van de thumbpad dan een kort spraytje )
Dan is het probleem weer tijdje opgelost.
Heb inderdaad met een pincet het 'beschermde hoesje' iets opgelicht van het pookje en met contact spray gesprayed... Probleem tot nu toe opgelost....
Het is geen reguliere slijtage, de foto's die ik heb gezien tonen koolstofbaantjes op PCB die compleet kapot zijn gekrast. Die baantjes opnieuw op pcb aanbrengen is niet te doen, en je lost de root cause ook niet op, en volgens mij zijn dat de sliders/contacten die teveel normaalkracht uitoefenen op die koolstofbaantjes. Mogelijk zijn die ook van een verkeerd materiaal.

Ik geloof ook niet in vage oplossingen als 'gratis reparatie' of 'omruilprogramma'. Apple flikte dat kunstje ook als er een class action werd opgestart, dan krijg je een omruilprogramma met exact hetzelfde product, met exact dezelfde fout. Daar schiet je als klant helemaal niks mee op.
Ik dacht te begrijpen dat het probleem voortkomt uit koperen contactpads op de PCB die eerst vies worden, en daarna wegslijten. Daar doe je met software niks tegen.
Dat kan niet, er komt gewoon ruis door
0Anoniem: 498327
@Gamebuster30 juni 2020 18:02
Tuurlijk kan dat. Speel maar eens met die elcheapo sticks voor een Arduino. Dat gebruik ik juist om in lessen te leren hoe je uit een rommelig analoog signaal met veel ruis prima niet binaire besturingsinfo kunt halen.
Sterker nog, je moet dit in software opschonen, perfect krijg je de hardware nooit.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 498327 op 30 juni 2020 18:04]

En ook met de Arduino stickjes komt het gewoon voor na een tijdje dat er vuil in komt en ze beginnen te falen. Kan je leuk een threshold instellen zodat korte uitschieters genegeerd worden maar als de joystick constant ~100,900 als waarde leest terwijl hij in het midden staat kan je er met wat software niks meer mee maken.

Als je er alleen wat lessen mee doet blijven ze wel schoon en goed, als je ze daadwerkelijk gaat gebruiken worden ze al gauw vies van binnen.
0Anoniem: 498327
@RGAT30 juni 2020 18:19
Enige wanneer het niet meer gaat is als ze vanuit neutraal geen hogere en lagere waarde meer krijgen. Midden op 100,900 heb je niet snel, maar waarden als 400/700 geen probleem.
De ruis is heel extreem, van neutraal tot max, en continue schommelen ertussen, terwijl je de stick stil houdt
Nope. Ga onderzoek doen.

Wanneer je gaat synchroniseren en je ziet je stick, zonder aan te raken, over het scherm heen en weer schieten alsof iemand met parkinson hem aanraakt, dan heeft calibreren echt geen nut. Spreek uit ervaring.
0Anoniem: 498327
@Benjamin-1 juli 2020 09:01
Blijkbaar is het rotte hardware, slechter dan die Arduino sticks, maar even goed, ook met potmeters altijd een softwarecorrectie blijven toepassen.
Waarom gaan deze dingen niet met een Hall sensor? Lijkt ook bijna nog eenvoudiger qua constructie.
Geen idee. Maar het vermoedelijke probleem in vrijwel alle gevallen, is dat er vuil onder de knuppel.

Vrijwel alle consoles hebben een knuppel die uit 1 geheel bestaat, en kan er niet zomaar vuil tussen komen. Bij de Switch zit er een rubberen rand, waar dus vrij gemakkelijk vuil kan tussen komen.
Het is echt een design fout. Natuurlijk zal er ook nog reguliere stick drift zijn, maar dit is bij verre de meest voorkomende, en kan al gebeuren in een paar dagen.

http://www.gamerbymistake...ix-a-drifting-joycon.html
Die drift is een hardware issue (gebeurt door middel van vervuiling intern of verslijting), het is al vaker in meerdere YouTube filmpjes getoond dat de mechanisme van de stickje op ten duur verslijt of vies wordt van oa stof en vuil en dat veroorzaakt de drift, het valt tijdelijk op te lossen met verschillende methodes maar op ten duur moet je dat analog stickje vervangen.

Doet mij denken aan de analogs van de PS Vita slim, die hebben exact hetzelfde issue omdat Sony de design ervan had aangepast tegenover de orginele PS Vita (orgineel had er geen last van)

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 30 juni 2020 18:07]

Doet mij denken aan de analogs van de PS Vita slim, die hebben exact hetzelfde issue omdat Sony de design ervan had aangepast tegenover de orginele PS Vita (orgineel had er geen last van)
Niks niet gek, want vziw gebruikt de PS Vita Slim een zelfde soort constructie voor de sticks.
Dit type probleem is gewoon inherent aan dat gefaalde hardware design.
als je de video's bekijkt over de slijtage van joycons kun je zien dat dit niets met software te maken heeft maar door slijtage.

voorbeeld :https://www.youtube.com/watch?v=Z7um_1jr2vg
Het kalibreren is het probleem niet...
Zijn de problemen met reparatie echt weg, of is de kans groot dat het weer terugkomt?
Wat ik heb gehoord en ervaren is dat de problemen na een paar maanden weer terug kwamen.

En dan heb ik er niet echt veel op gespeeld.

[Reactie gewijzigd door darioboy75 op 30 juni 2020 17:54]

De design van de analog is blijkbaar nooit aangepast, het komt op ten duur dus terug.

Bij de 2de keer drift issues werden de joy-cons destijds onder garantie opgestuurd, maar "er was geen issue" dus een gloednieuwe gekocht omdat de issue er wel was.

Bij de 3de keer was ik het zat en heb ik de analogs zelf vervangen van de ene joy-con, en de andere maar blijven opsturen in de hoop dat ze het fixen (bij 2de poging hebben ze het gerepareerd)

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 30 juni 2020 18:03]

Zijn de problemen met reparatie echt weg, of is de kans groot dat het weer terugkomt?
Komen weer terug. Is een structureel probleem, inherent in de bouw en werking van deze sticks.
Zal niet weggaan zonder dat Nintendo het hardware-ontwerp herziet.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 30 juni 2020 18:26]

Toch wel apart hoor dat een bedrijf als Nintendo met al die jaren ervaring met hardware zoiets op de markt brengt.

Doet me ook denken aan de stick van de N64 controller, die sleet op een gegeven moment ook flink en kreeg dan speling.
Een switch is een relatief complex product voor een console. Er komt een hoop bij kijken wat je bij een normale console niet hebt (scherm, accu, dock, los te koppelen controllers). Dat maakt her allemaal vrij duur, en een console kan niet te duur zijn anders verkoopt het niet. Nintendo heeft dus gekozen voor een lagere prijs en goedkope onderdelen. Dat zie je aan het low-res plastic scherm, de antieke SoC, maar dus ook aan lage kwaliteit potmeters in de sticks.
Dit kost ook geld, zou je verwachten dat er een nieuwe generatie controllers komt, of een software matige oplossing.
Ze dachten er mee weg te komen. Gegokt en verloren.
De switch verkoopt prima, dus ze zijn er ook mee weggekomen :)

Tenminste als de class action niet het bespaarde geld opmaakt.
Hoe zit dit met de Switch Lite? Zitten daar dezelfde thumbsticks in? Vervangt Nintendo dan de hele switch als deze ook gaan ‘driften’?
Yup, ook die lijken last te hebben van hetzelfde probleem al is het in mindere mate. In dat geval zal inderdaad de hele switch terug moeten.
ai, dat is verontrustend om te lezen. Kan je met wat tutorials en wat geduld zelf repareren?
Ja, je kan hem zelf open maken. De kans is groot dat daarmee je garantie vervalt.
Paar maanden geleden voor het eerst last van joycon drift op switch (eerste generatie) van mijn dochter. Na contact met nintendo kon betreffende joycon gratis naar reparateur opgestuurd worden (werd thuis opgehaald door dhl). Paar dagen later bericht gekregen dat het inderdaad om joycon drift ging en dat de joycon voor 29 euro gerepareerd kon worden. Heb dat geweigerd, kreeg joycon toen gratis teruggestuurd, maar dus niet gerepareerd. Uiteindelijk zelf in een aanbieding nieuw joycon paar gekocht. Nog nooit eerder dit soort geleuter van nintendo gehad, erg irritant en totaal niet klantvriendelijk.....

[Reactie gewijzigd door rockmenow op 30 juni 2020 18:06]

Ik heb toevallig 2 weken terug een joycon laten repareren, dat was gratis en zonder gezeur.

Ik had het via Nintendo zelf online aangevraagd
Op dat moment had je beter gewoon met de verkoper contact op kunnen nemen en onder non-conformiteit een set vervangende joycons kunnen eisen, evt. met de melding dat de fabrikant al heeft geweigerd tot kostenloos herstel.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 30 juni 2020 18:29]

bedankt voor je reactie, net wat gelezen over nonconformiteit. Zitten nog wel wat haken en ogen aan momenteel lijkt me, gezien nog lopende rechtszaken, en discussie rond wat een redelijke termijn van functioneren van controllers is....

[Reactie gewijzigd door rockmenow op 1 juli 2020 00:04]

tenzij ik het mis heb moet de verkoper als het binnen 6 maanden gebeurt zelf bewijzen dat jij hem moedwillig hebt gesloopt, maar heb me hier nooit in hoeven te verdiepen, omdat ik het nooit nodig had.
Wat je schrijft klopt. Er geldt 6 maanden omgekeerde bewijslast.
Vanaf 2022 wordt dit ruimer. Dan moet er nieuwe wetgeving zijn op basis van een herziene EU richtlijn, welke een ondergrens van 1 jaar omgekeerde bewijslast vereist.
AliExpress sticks beteld, in een uurtje (omdat ik een leek ben) erin gezet en voila!

10 euro had ik 2 paar. Praktisch net zo goed als de originele.
Heb je een link naar Aliexpress waar je ze besteld heb?
Thumb Sticks Vervangingen Voor
Nintendo Switch Controller Reparatie
https://a.aliexpress.com/_d6TwuuI

[Reactie gewijzigd door BrbZrk op 1 juli 2020 09:37]

Ik snap niet waarom dit omlaag gemod wordt, daar ik zelf zo aardig wat PSP's gefixed heb door stickjes van AliExpress te bestellen. Het werkt, en het werkt prima.

Het enige wat je gewoon niet moet bestellen zijn de 3rd-party batterijen, die zijn complete troep.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 30 juni 2020 18:53]

Klinkt wel als officiele erkenning. Ben benieuwd of ze het probleem ook daadwerkelijk gaan oplossen. Tot die tijd komt er in ieder geval geen switch in huize vectormatic
Ik moet zeggen dat ik met mijn (tweedehands, eerste generatie) Switch en joycons nog geen problemen heb. Mocht het probleem zich voordoen dan lijkt het er ook op dat je toch binnen een week of twee gratis een nieuw setje hebt, dus ik ben nu wel aan het kijken voor een tweede setje voor het geval dat.
Hier ook 2de hands Switch in huis, eerste maanden geen problemen.
Nu echter drift op een van de joycons.
Gelukkig is de orginele bon nog aanwezig en nog garantie. dus dat gaat binnenkort gebeuren.
Met xbox controller en 8bitdo adapter wordt er hier probleemloos verder gespeeld. ( in solo mode dan wel)
Mja, op enig moment gaat nintendo toch ook ophouden met nieuwe joycons sturen, einde garantieperiode, einde coulanceperiode, einde productie van de switch. En als dan de joycons nog steeds een fundamenteel hardware probleem hebben, is het na een X aantal uur gewoon klaar met je switch.

Daarnaast, uit voorzorg maar 80 euro extra aan reservecontrolers uitgeven omdat de kans kennelijk vrij groot is dat je de 1e set een paar weken kwijt bent is ook nogal schandalig (alsin, het feit dat het moet, wat jij doet moet je zelf weten)
De fix is best simpel en goedkoop hoor, ik zou niet 80 uitgeven aan extra joy cons die uiteindelijk ook stuk gaan.
Mja, op enig moment gaat nintendo toch ook ophouden met nieuwe joycons sturen, einde garantieperiode, einde coulanceperiode, einde productie van de switch. En als dan de joycons nog steeds een fundamenteel hardware probleem hebben, is het na een X aantal uur gewoon klaar met je switch.
Hier in Nederland is het zo dat de verkoper blijvend aansprakelijk is voor conformiteitsgebreken aan goederen.

Als het bewezen geacht wordt dat het hier een structureel probleem met het hardware-ontwerp van de sticks betreft, dan is het aantoonbaar een fabrikage fout en heeft de consument aan bewijslat voor een conformiteitsgebrek voldaan.

Op dat moment kun je altijd bij de verkoper terecht, voor zolang je als consument zou mogen wachten dat een game console of handheld zoals de Switch onder normale omstandigheden zou mogen meegaan - wat gerust 5~7 jaar kan zijn, zo niet 10 als je Nintendo als merknaam mee mag nemen in de overweging.

De verkoper is dan nog steeds gehouden om het euvel te herstellen of korting te geven op de aankoop, welke overeenkomstig is met de waardevermindering ontstaan door het defect. Kunnen ze dat niet of weigeren ze dat, kan de koper alsnog de koop ontbinden en de aankoopsom terug eisen.

Dus (een fotokopie van) de kassabon gewoon blijven bewaren, en je recht gaan halen wanneer je Switch problemen krijgt. Die 2 jaar waar altijd mee geroeptoeterd wordt is nl. geenszins een grens.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 30 juni 2020 18:40]

Je verhaal klopt grotendeels, maar een controller (want dat is de joycon) heeft natuurlijk een kortere levensverwachting dan de switch zelf. Ze zijn inherent ook goedkoper en daarnaast zijn ze nou eenmaal aan slijtage onderhevig. 5-7 jaar tot 10 jaar voor een controller lijkt me wat onwaarschijnlijk.

Als bij je ps4 de meegeleverde controller er na 6 of 7 jaar mee kapt, betekent dit natuurlijk ook niet dat je recht heb op reparatie onder de garantie.

[Reactie gewijzigd door FrankoNL op 30 juni 2020 19:36]

5-7 jaar tot 10 jaar voor een controller lijkt me wat onwaarschijnlijk.
Ik heb hier 3 PS3 en PS2 controllers die nog steeds op en top zijn.
En ik heb sinds 2012 een X360 controller aan m'n PC hangen die het nog steeds super doet.
Hoe zo gaat een controller geen 5-7 jaar mee?
Tsja. Ligt er natuurlijk ook aan hoe je ze behandeld. Als je de gemiddelde streamer die dingen tegen de muur aan ziet smijten dan snap je het “gemiddelde” wel.

Ga gewoon beetje netjes om met je spullen dan houden ze het prima vol. Echter zijn er zat mensen die de motorische vaardigheden niet hebben om de maximale uitslag in muscle memory te zetten waardoor ze continu door blijven drukken terwijl het ding gewoon niet verder kan. Dan gaat het natuurlijk een stuk harder.
Misschien niet helemaal goed verwoord. Gezien de prijs en het gebruik is een "redelijke" tijd waarin je nog garantie kan claimen niet perse 5 tot 10 jaar bij een controller.

Overigens is het een loterij. Heb zelf 2 dualshocks die na 1.5 jaar al drift in de thumbstick vertonen.
Daarnaast, uit voorzorg maar 80 euro extra aan reservecontrolers uitgeven omdat de kans kennelijk vrij groot is dat je de 1e set een paar weken kwijt bent is ook nogal schandalig
Dat is ook waarom ik nog steeds aan het kijken ben, ik ga absoluut geen 80 euro uitgeven aan een setje plastic controllers waarvan bekend is dat de bouwkwaliteit nogal teleurstellend is. Maar ik wil toch een tweede setje, ook voor co-op spellen. Misschien dat ik een Pro controller erbij koop zodat ik mezelf wijs kan maken dat het het geld waard was..
Een hardware matig defect wat door slijtage komt is niet op te lossen met software, dat is net als een lekkende waterleiding met een pleister "repareren".

Edit: grammatica

[Reactie gewijzigd door yvo_duh op 1 juli 2020 09:58]

De pro controller gebruikt dezelfde sticks en kent ook drift problemen, daarnaast vind ik het idee dat je naast 330 voor de console en 40-60 voor je eerste game, je ook nog 70-80 euro mag uitgeven voor een fatsoenlijke controller net zo goed niet okee
er is genoeg imitatie qua controllers te koop die wel prima functioneren....trouwens ik heb op mijn switch nog nergens last van!
Dit is echt een stom excuus om geen switch te kopen
Het zou fijn zijn als mensen eerst eens nadenken voordat ze beginnen te spreken of typen. Misschien eens goed naar Trump kijken dan snap je misschien waarom.

Een Pro controller is inderdaad fijn als je competitief wilt spelen, ik heb er dan ook 2 aangeschaft en ze werken fijn ja, maar die switch is er ook om in handheld mode te spelen. Als mensen hem meenemen dan gaan ze - in de regel - niet met een losse pro controller lopen slepen.
Heb je ooit wel eens zelf een switch gebruikt? Bekend met boks spel en arms etc? Daar speelt men joycons om de pols gebonden en die spellen zijn daar voornamelijk op gebouwd.

Lang verhaal samengevat: de Pro controller is een fijn ding, maar niet de universele oplossing voor een gebrekkige joycon-controller. Als die gebrekkige joycon voor Vectormatic hierboven bezwaarlijk is, dan is zijn excuus niet "stom" .
Nu weer terug in je mand jij.
"verlengde garantie in europa naar 2 jaar". Ze verlengden dus geen bal. Alle electronische apparaten hebben standaard 2j VERPLICHT europese fabrieksgarantie. Ze deden dus helemaal niks wat ze niet al reeds verplicht waren.
De fabrikant hoeft geen garantie te geven aan een consument. De verkoper geeft de garantie aan de consument.
Er is een verschil met consumentenrecht wanneer je in een winkel koopt en afspraken die leveranciers onder elkaar maken. Garantie claim je op wettelijke basis, bij de gene waar je een koopovereenkomst hebt. Niet bij Nintendo. Dus m.a.w. merken wij daar niets van en is het een slap gebaar naar de consument.
Als je het bij Nintendo direct gekocht hebt wel ja. Heb je het bij MediaMarkt o.i.d gekocht dan is Nintendo je helemaal niks verplicht.
Ik heb deze week gemerkt dat ik last heb van dit issue. Ik heb een Switch sinds release en speel voornamelijk in handheld.
Tijd om Nintendo te contacteren, ik denk niet dat ze moeilijk gaan doen over een reparatie :)
Ik heb een launch Switch. Ik merkte drift op mijn switch. Kan je dat nu nog toesturen?
Bel Nintendo NL en leg het ze voor.
Over het algemeen zijn ze niet heel strak met de garantie termijn, zeker voor bekende problemen.