Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft werkt aan oplossing voor defecte knoppen Xbox Series-controllers

Microsoft zegt tegenover The Loadout dat het op de hoogte is van gevallen van Xbox Series-controllers met knoppen die niet reageren en stelt dat het 'actief werkt' aan een oplossing voor de euvels.

Het lijkt voornamelijk om de A, B, X en Y-knoppen te gaan. Die zouden als het probleem zich voordoet, slechts een deel van de tijd werken. Controllers die door het probleem getroffen worden, vertonen de symptomen zowel in verbinding met een Xbox als met een pc, wat impliceert dat het probleem bij de controller zelf ligt en niet bij de ontvanger van de signalen ervan. Hoe wijdverspreid het probleem is, is op dit moment niet duidelijk, maar het feit dat Microsoft erop reageert en de problemen erkent, verleent de kwestie wel legitimiteit.

Wat uiteindelijk de oplossing gaat worden, is nog niet duidelijk. Als het om een probleem gaat met de firmware van de controller, kan dit relatief simpel opgelost worden met een firmware-update, die via Windows of Xbox toegediend kan worden. Mocht het om een hardwareprobleem gaan, dan wordt het ingewikkelder. Dan moeten de controllers terug naar Microsoft voor reparatie of vervanging.

De nieuwste Xbox-controller kwam tegelijk uit met de Xbox Series X|S, maar Microsoft noemt het officieel gewoon de nieuwe generatie Xbox-controller. Ten opzichte van voorgaande generaties heeft de controller veel kleinere wijzigingen gekregen, maar wat betreft het uiterlijk ziet hij er zeer soortgelijk uit. Tweakers wijdde in zijn Xbox Series X-review ook een hoofdstuk aan de controller.

Niet alleen Xbox-controllers kunnen dit soort problemen ervaren. De nieuwe DualSense-controller van de PlayStation 5 kan te maken hebben met stick drift: daarbij geeft de controller standaard een beweging van een joystick door zonder dat de gebruiker die stick aanraakt. Daarvoor loopt in de VS zelfs een rechtszaak; het advocatenbureau claimt dat Sony 'op de hoogte was van het probleem', zonder dit bekend te maken. De advocaten noemen de handelwijze van Sony onder andere 'frauduleus' en 'onwettig'. Ook de Joy-Cons van de Nintendo Switch vertonen dit probleem, maar Nintendo heeft nog geen structurele oplossing hiervoor geboden, tot ongenoegen van consumentenorganisaties.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

07-03-2021 • 12:44

90 Linkedin

Reacties (90)

Wijzig sortering
De XBOX Series X|S Controller heeft ontzettend snel last van stick drift. Misschien nog wel sneller dan de oude. Ze gebruiken wel iets andere sensorringen lijkt het voor de sticks, het materiaal is nu staalkleurig ipv koperkleurig.

Na zo'n 120 uur Rocket League moet ik hem openmaken en de sensorringen schoonmaken. Het is ook geen echte stick drift, meer stick fade, dat ze veel minder snel reageren, alsof er een soort lag in zit. Ook blijven ze soms in een bep. positie hangen, een harde klik helpt soms.

Na zo'n 200 uur is het echt gedaan en moet ik de verticale sensorringen van de linkerstick wisselen met die van de rechterstick. Omdat er dan al nevenschade is aan het mechaniek is de slijtage sneller, een kleine 50-80 uur en ik heb weer drift.

Bron* Eigen ervaring met 3 Series X controllers van mij en andere mensen die veel uren Rocket League spelen.

Wat @Mitsuko hier onder zegt geld precies voor de Xbox series X and oude versie, gebruiken hetzelfde onderdeel en mechaniek. Zelfs 160EUR SCUF controllers gebruiken ditzelfde sensormechanisme, het lijkt wel alsof er gewoon niets beters voorhanden is?

[Reactie gewijzigd door SmertHerm op 7 maart 2021 13:10]

Zijn de sticks van de xbox controller wel zelf te vervangen, althans modulair, of is het meer vastgesoldeerd zoals bij de dual sense?
Ik ben geen held met de soldeerbout, dus ik vervang de sensorringen, niet de hele sticks. De sticks zitten vastgesoldeerd met ik geloof 6 of 8 soldeerpunten en het is volgens ervaren mensen "relatief makkelijk" om er een nieuwe stick op te solderen. Misschien probeer ik het nog eens.

Wat ik doe is dit: https://i.ytimg.com/vi/MoqW3PukDK0/maxresdefault.jpg

Als je op 1 stick drift hebt is dit vrij makkelijk uit te voeren. Je opent de Xbox controller (Security torx t8) en scheidt de 2 moederborden. Nu kun je draaien en heb je genoeg ruimte om met een plastic tool heel voorzichtig de groene behuizing van de sensorring open te klikken.

Je ziet op het plaatje een pincet, ik schud de ringen er liever uit om gekras te voorkomen, als er een kras op zit kun je hem weggooien.

Je kan verticale en horizonale ringen uitwisselen, dus meestal kun je sowieso je linkerstick 1 of 2x repareren met je veel minder gebruikte en belangrijke rechterstickringen.

[Reactie gewijzigd door SmertHerm op 7 maart 2021 13:16]

Doodzonde dat dit vastgesoldeerd zit. Die sticks kosten helemaal niks. Als ze het gewoon met wat schroefjes hadden vastgemaakt was dit probleem al veel minder problematisch.

Nu kan je hem, als je niet kan solderen, hem vrij snel weggooien ...

Dank voor je antwoord in ieder geval! goed om te onthouden voor de toekomst.
Er zit toch garantie op die dingen?
En Microsoft is vrij vlot met garantie.

Zelf nog heen problemen ondervonden, maar ik speel geen rocket league, de ene game is minder zwaar op de sticks dan de andere game waarschijnlijk.

Maar ook geen nog geen verbindingsproblemen gehad, een klacht die ook wel vaker naar voor komt. Hopelijk lossen ze het vlot op voor wie er wel last van heeft.
Inderdaad via de website kan je makkelijk een aanvraag doen voor een reparatieaanvraag. Ik heb dit al 2 keer gedaan met mijn One S controller en 2 keer dat ik een nieuwe ontvangen heb. Je moet uw controller op sturen naar een reparatiecentrum in Duitsland of Polen dacht ik.
gelukkig nog geen ervaring met reparaties bij microsoft. Maar krijg je eerst een nieuwe en moet je daarna de defecte terug sturen? of moet je de defecte opsturen en zit je dan een paar weken zonder controller?
bij nintendo switch joy cons paar keer geprobeerd aan te melden voor reparatie maar wat een waardeloze service is dat zeg. heb nu 20 van die sticks zelf gekocht en vervang ze zelf.
Als ze het gewoon met wat schroefjes hadden vastgemaakt was dit probleem al veel minder problematisch.
Schroefjes en rumble/force feedback zijn in potentie vele malen problematischer.
Nouja het is wel idioot dat een onderdeel wat vrij snel verslijt, volstrekt niet te vervangen is. Nogal wat e waste op deze manier.
Is wel te vervangen mits wat soldeerwerk
Wellicht dat ze optische analoge sticks kunnen bouwen? Wel moeilijk om optische muizen vooral beweging 'zien' en niet absolute positie.

Want altijd kans op slijtage + makkelijker vervangen is ook geen echte oplossing lijkt me.
Alle controllers XB, PS, etc zijn gelijk en vast gesoldeerd.
Ze zijn wel los te koop:
https://www.amazon.de/-/e.../dp/B07SKX5K2S/ref=sr_1_2 en makkelijk te (de)solderen.
Als ik het goed begrijp zit het probleem dus met name in dat witte schijfje wat in de groene omhuizing zit. Dit zou je eventueel nog zonder solderen kunnen verwijderen?
Nee, binnen dat witte schijfje zit een koolstof randje dat fungeert als een variabele weerstand.
Door slijtage, vervuiling, iets anders kan het koolstof randje een andere weerstand krijgen.
Beste is om de gehele potmeter te vervangen: 0,50 per stuk.
Maar dat betekent dus solderen? Daar ben ik dus helemaal niet thuis in.
Ik klop altijd aan bij de locale shop waar ik ze koop voor vervanging. Lui, maar garantie dat het kostenloos vervangen wordt.

Da's ook de enige reden dat ik controllers lokaal koop, want ze zijn wel weer wat duurder voor initial purchase dan online.

Dit valt gewoon onder garantie.
Het beste lijkt me om de hele meuk gewoon onder garantie terug te sturen.

Die dingen zijn niet goedkoop ook, dus dat mag gerust. Anders is het voor Microsoft ook geen probleem om gammele meuk te verkopen.

Zoiets moet toch gewoon naar boven komen bij de kwaliteitscontrole.

[Reactie gewijzigd door MartijnGP op 7 maart 2021 17:52]

Zoiets moet toch gewoon naar boven komen bij de kwaliteitscontrole.
Nee, niet bij QC, alleen bij duurtesten.
Duurtesten horen deel te zijn van de kwaliteitscontrole. Zeker bij een dergelijk product.
OK, dit is een kwestie van terminologie.
Kwaliteitscontrole is voor iets wat klaar is, en heeft te maken met productie zelf. Is alles goed gemonteerd? doet het ding het? treedt er schade op aan het product in de productie? gaat ie aan? etc..
Duurtesten valt onder R&D en engineering. Je wilt vóór de productie al weten hoe lang de verwachte levensduur is. Niet pas als er al duizenden stuks al van de band rollen, dan ben je wat laat en kan je een recall verwachten.
Je kan ook niet elk product dat van de band rolt gaan duurtesten. QC wel.
Dank voor de toevoeging, dat maakt het een stuk duidelijker. Wat dat betreft ben ik het ook volledig met je eens. Als de apparaten bij bosjes uitvallen is het waarschijnlijk een slecht ontwerp, dan wel slechte materiaalkeuze en niet een incidentele fout door een productie batch. Tenminste, zo ziet het er voor de Switch in ieder geval uit, maar de problemen lijken hier identiek.
Vreemd dat ze voor een potmeter zijn gegaan, een hall sensor was logischer geweest. Zal wel iets met kosten te maken...
Balen dat dit zo slecht is, heeft de Elite V2 controller ook deze ringen?

Zit te twijfelen om die nog te halen of toch te wachten op de V3 gezien de V2 veel klachten heeft ook...
Series 2 elite controller hier. De rb ging al moeilijk doen en nu ook de paddle. Om de zoveeltijd perslucht en 96% alcohol helpt tijdelijk. Ik wacht ook op weer betere versie.

De elite v1 had ook problemen, grips lieten los en driften alles.

Garantie heb je maar 6 maanden
Garantie heb je minimaal 2 jaar. Dit is in wetgeving vastgelegd, als je een product koopt binnen de EU.
Ik gebruik controllers narenlang, lijkt mij sterk dat ze na 200uur stelselmatig kapot gaan. Zowel zou ik bij jou zelf ten raden gaan.
Daarom is er in de VS een class action lawsuit voor precies dit probleem? Deze reactie krijg ik altijd wel van iemand die de class-action niet kent. Of mensen die op een bepaalde manier spelen en de drift niet merken. Na een x100 uur is ie er afhankelijk van je game en speelstijl altijd wel.

Of je moet alleen games spelen waarbij je nooit stick indrukt terwijl je beweegt, dan gaat de levensduur inderdaad met sprongen vooruit.

https://www.pcmag.com/new...suit-settled-out-of-court

[Reactie gewijzigd door SmertHerm op 8 maart 2021 14:39]

Waarom stuur je hem gewoon niet op naar een Microsoft reparatiecentrum? Als je nog garantie hebt kan je gewoon een gratis reparatieaanvraag doen en je controller gratis opsturen naar Microsoft reparatiecentrum in Duitsland of Polen. Ik heb 2 keer een nieuwe ontvangen enige nadeel was dat ik 2 weken moest wachten op levering. Was wel voor de One S en is al eventjes geleden.

Edit: ik schreef op een briefje wat het probleem was en dat stak ik dan erbij in de doos. 😂 Meestal kreeg ik dan nog een gratis Xbox live abonnement van 1 maand erbij ook.

[Reactie gewijzigd door FlemishDroid op 7 maart 2021 17:04]

Omdat zelf repareren sneller is. Je moet er eigenlijk 2 op rotatie hebben dan. Die sensoren kosten geen klap. 't is goed zo.
Je kan eens kijken naar de sticks die in de Thrustmaster Eswap (x) Pro controllers gebruikt worden. De nieuwere NXG versies doel ik dan op. Van de tests die er zijn mbt analog sticks (buiten durability dan...) komen die in ieder geval erg goed uit de tests en je kan ze per module vervangen.
Geen last van, de knoppen ook niet. Wel heb ik echter soms de issue dat die ineens disconnect en het dan een hell is om hem weer verbonden te krijgen. Schijnbaar ook een bekend probleem.
Fijn dat ze het probleem erkennen en er mee bezig zijn.

Maar wat is dat toch met de betrouwbaarheid van controllers tegenwoordig? Je zou verwachten dat zo'n massaproduct inmiddels wel redelijk doorontwikkeld is en dat men weet hoe kwaliteit en betrouwbaarheid te waarborgen.

Die van de MegaDrive hier werken nog gewoon en die hebben ook al wel een paar keer de grond geraakt. ;)
Is dit tegenwoordig niet met vrijwel alle producten zo? Verder offtopic, maar mijn ouders hebben een meer dan 10 jaar oude Miele stofzuiger die gewoon perfect werkt. Nu heb ik een jaar geleden ook een Miele gekocht maar bij mij werkt nu de snoer opwinder nog maar half en is het borstelopzetstukje lep :|

Hoe lang deed je vroeger met een TV? Een Telefoon? Waterkoker?

Verder ontopic: Wat mij ook op valt is de slijtage aan de joysticks. Bij mij slijt het halsje van de joystick knop. Ik heb op zolder nog een PS2 staan die goed gebruikt is destijds, maar daar heb ik daar geen last van.

[Reactie gewijzigd door JaapM31 op 7 maart 2021 12:58]

Vroegah werden die dingen gemaakt uit gewapend staal en manueel in elkaar gevezen
Nu spuwt een machine er 100 voor dezelfde prijs en 1/100 van de tijd en idem kwaliteit.

[Reactie gewijzigd door OxWax op 7 maart 2021 13:17]

Correctemundo.
Laatst nog wat potjes op de Commodore 128 gespeeld, waarbij de controller het weer ouderwets te verduren kreeg.
Die dingen (2 stuks) houden 't toch al een kleine 34 jaar vol.
De verfijning, precisie, formaat etc komt niet in de buurt.
Die joysticks die ik voor de Atari en Commodore gebruikte gingen ongeveer een half jaar mee. Toen Summer Games 1984 uitkwam ging de gebruikersduur van de joystick... ehmm... nog meer omlaag :X
Hoog tijd dat six sigma weer hip wordt
De prijs is ondertussen wel flink opgekrikt. Mijn oude Xbox 360 controller is iets van 30 euro en werkt tegenwoordig nog steeds perfect - de accu pack is allang versleten maar met oplaadbare AA-batterijen gaat het spul nog steeds prima.

De nieuwe zijn iets van 60 euro per stuk en gaan al na niet eens twee jaar vaak stuk.

Ik snap het niet, horen productieprocessen op den duur niet te verbeteren?

[Reactie gewijzigd door ikt op 7 maart 2021 13:55]

Ik heb 6 Xbox360 controllers. Ik gebruik ze op PC en mijn Xbox360’s.Twee zijn nog van 2006 - van mijn eerste door RROD overleden Xbox360 - en doen het nog goed al zien ze er wel erg versleten uit, vooral rondom de linker sticks. Bij één heb ik verleden jaar de rechter bumper moeten vervangen. De andere zijn wat jonger, zien er nog goed uit.

Qua duurzaamheid en comfort zijn er IMHO geen betere sticks dan die van de 360.

Met Xbox One controllers kunnen we om de haverklap nieuwe aanschaffen omdat de sticks niet meer werken. Ik ben van plan om op de kapotte controllers nieuwe sticks te solderen.

Ze gaan tegenwoordig te ver met het drukken van de kostprijs van controllers, waardoor de kwaliteit er zwaar onder lijdt. Dat mist mij niet. Zowel bij Nintendo, als Sony en Microsoft zijn er controller problemen.
Ik heb ook 4 xbox 360 controllers en precies dezelfde ervaringen: Twee 2e hands gekocht, bij 1 ook een stick vervangen en bij 1 een bumper. De 2 "nieuwe" gaan nog prima.

Goed om te weten dat de xbox one controller kwalitatief minder is. Wilde die wel een keer uitproberen, maar blijf lekker bij de oude 360.

De usb receivers vind ik minder: 2 kapot gegaan, de 1e weggegooid (achteraf dom), de 2e eenvoudig gerepareerd door een zekering te bypassen. Tip dus als je receiver dood gaat: niet weggooien.
de oude xbox360 controllers hadden ook problemen.als ik me niet vergis verbindings problemen.Denk dat ze gewoon goedkoperen materialen gebruiken.microsoft is er mee bezig,dus misschien komt er wel een oplossing
Vergelijkbaar met de joystick drift van de Xbox one controllers. Daar hebben ze een omhulsel vervangen door plastic, welke bij de xbox 360 nog gewoon van metaal/aluminium was. Daarom werken na 15 jaar en intensief gebruik de 360 controllers nog altijd zonder problemen en beide xbox one controllers die toch veel minder gebruikt zijn na 4 jaar al last hebben van de drift.
Ik wou net al reageren; is het zo slecht met moderne controllers?

Ik gebruikte namelijk tot vrij recent nog een X360 controller op m`n PC. Dit was de X360 controller die bij m`n launch X360 zat dus die heb ik ook .. heeeeeel lang. Zo lang zelfs dat de sticks zelf gewoon weggevaagd zijn (dat ronde gedeelte bovenop je analogue stick zeg maar) - dus dat het physiek pijn begon te doen het te gebruiken en ik het pas vervangen heb.Maar drift etc? Ho maar, geen last daarvan.

Als ik die onderdelen los zou kunnen kopen zou ik dat w.s. zelf kunnen vervangen en hup het is weer prima.

Maargoed, is het gewoon niet simpelweg "de oplossing" om de controllers te bouwen hoe ze vroeger (X360) gebouwd werden?

[Reactie gewijzigd door lithiumangel op 7 maart 2021 13:47]

Je had dan toch nieuwe rubbers boven op devsticks kunnen doen, genoeg te krijgen op aliexpress.
het moet zo goedkoop mogelijk en dan blijkt dat ze misschien wat te ver zijn gegaan.

ik heb ook nog gamecube controllers die prima werken waar als eens deuken mee in muren zijn gegooid.
Moest even denken aan de Gameboy die na een aanval met een vlammenwerper nog steeds werkte https://www.youtube.com/watch?v=Oy8zSYKkczI
Begint ergens rond 7:40 voor zij die het zoeken.
Hier nog een hele zwik Dreamcast controllers die goed werken. Behalve dan de third party controllers die stick drift vertoonden voordat de term überhaupt bestond. Dat waren echter geen producten van 70€

Ik zou nog liever 5€ extra betalen dat ze daarvoor die paar dubbeltjes extra investeren in goede materialen. Maar zo werkt het helaas niet in business. Ze nemen liever de paar retouren op de (ver)koop toe.
Die megadrive controllers telkens openschroeven en het stof eruit blazen, telt naar mijn mening niet als 'werkt nog gewoon' ;)
Maar verder helemaal met je eens baas.
Die megadrive controller had niet nog 20% van de functies die moderne controllers hebben, dus nee, dat is niet zomaar te vergelijken.
Ze mogen ook werken aan het feit dat de series controller niet fatsoenlijk werkt met Bluetooth op m'n pc, nu maanden al na release geen oplossing. Speel nu bekabeld met een draadloze controller!
Had ik op de XBone controllers ook al, waardeloos met BT, het lijkt alleen goed te werken aan een kabeltje of als je de BT ontvanger binnen een meter van de controller hebt staan ofzo.
Microsoft geeft dan de bluetooth ontvanger de schuld, maar waarom werkt het met mn PS3 en 4 controllers en BT koptelefoon wel gewoon goed?
Als ik de hoeveelheid klachten er over online zie, is het niet alleen iets dat zich bij mij voordoet.
Dan zal ik er nog een schepje bovenop doen, want met de officiële WiFi adapter van Microsoft heb ik ook alleen maar problemen op Windows. Sinds ergens een jaar terug weigert de driver na verloop van tijd de adapter te herkennen en moet je hem fysiek in/uit pluggen en de controllers opnieuw pairen, of de driver uninstallen/reinstallen (gek genoeg hoef je dan weer niet opnieuw te pairen). Dit probleem lijkt veel vaker voor te komen aan het aantal hits dat je er op vindt, maar zonder oplossing. Je zou zeggen dat Microsoft er alles aan zou doen om Xbox en Windows beter samen te laten werken...

Ironisch genoeg is de betrouwbaarste optie voor Xbox One S controllers en de Wireless Adapter op PC nu de gereverse-engineerde xow driver op Linux, die ik als steam link cliënt gebruik. Die werkt gewoon altijd...
Na mn eerdere bericht, omdat ik net (om game pass for PC te testen) windows op een aparte schijf had geinstalleerd met de Xbox accessories app de firmware van mn controller geupdated in de hoop dat het een fix voor het af en toe wegvallen van de BT verbinding zou hebben, (het changelog geeft BT stability fixes aan).
Nu pairt hij helemaal niet meer op win10 en kan ik hem alleen nog via USB gebruiken.
Godzijdank pairt hij (ironisch genoeg) onder linux wel nog gewoon.
Na eerder met win 10 al problemen omdat mn toetsenbord en muis af en toe stopten met werken omdat windows vond dat het de USB controllers/hubs wel uit kon zetten om energie te besparen, nu dit weer..
Ik denk dat ik maar gewoon bij linux blijf, dan maar geen abbo voor een games dienst. :X
Daarna gaan googlen op het versienummer van de firmware update, en dit blijkt al meer dan een jaar iets te zijn waar mensen over klagen, en microsoft sluit kennelijk alle posts er over op hun website (ze zijn allemaal gesloten zonder oplossing, en vaak zelfs zonder uberhaupt een reactie).
Wat een bende, ik weet in ieder geval wel weer waarom ik toendertijd naar linux ben overgestapt O-)

[Reactie gewijzigd door VNA9216 op 7 maart 2021 17:35]

Dit heb ik ook! Hij pairt helemaal niet meer via bluetooth bij mij, al mijn andere gadgets wel. Ik heb nieuwste bluetooth en wifi 6 op mijn X570 moederbordje. Snap er geen zak meer van. Baal enorm dat ik mijn xbox one controller heb verkocht voor deze rommel!
Bluetooth is inderdaad een drama op Windows 10 met zowel Elite als V2 XBO controllers, valt vaak weg of moet opnieuw verbinden via Instellingen > Bluetooth.
Ik heb zelf volgens mij geen problemen met Bluetooth maar wat ik wel heb is dat veel oudere spellen niet werken met de series maar wel met de one controller
Zelfde probleem, en ik gebruik de on-board bluetooth van mijn moederbord met de antenna op nog geen meter afstand.

Het viel me echter wel op dat de controller vaker lijkt uit te vallen als de trilmotors aanslaan. Dit gebeurt bijvoorbeeld tijdens de take-off roll in Flight Simulator, en de controller is regelmatig precies gedurende dat moment uitgevallen.