Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Test Aankoop roept op om DualSense-controllerdrift te melden

De Belgische consumentenorganisatie Test Aankoop roept bezitters van een Playstation 5 DualSense-controller op om eventuele driftproblemen te melden. De organisatie vindt dat te veel controllers last hebben van dit probleem en wil bij Sony aankloppen voor een oplossing.

Eigenaars van een DualSense-controller met driftproblemen kunnen dit melden op de website terapkapot.be, een meldpunt voor vervroegde veroudering van producten. Nadat de organisatie de klachten heeft ontvangen zal ze bij Sony “een goede opvolging eisen door herstel of vervanging”.

Eerder deze week stuurde Test Aankoop een brief naar Sony waarin het vraagt welke maatregelen het Japanse bedrijf neemt ten opzichte van eigenaars met een defecte controller. De consumentenorganisatie maakt zich sterk dat er tijdens de komende maanden nog meer DualSense-controllers met controllerdrift gemeld zullen worden. “Wanneer de toelevering van nieuwe consoles normaliseert, kunnen we een nieuwe golf van gedupeerde gamers verwachten”, klinkt het.

Volgens Test Aankoop wijst het controllerdrift-probleem op het feit dat fabrikanten zo veel mogelijk willen besparen tijdens het productieproces. “Hierdoor moet de consument sneller vernieuwen en wordt de afvalberg groter”, aldus Simon November, woordvoerder van Test Aankoop. “Ook bij de Nintendo Switch zagen we zo’n vroegtijdige veroudering opduiken.”

De actie van de Belgische consumentenorganisatie komt er nadat Sony enkele weken geleden in de Verenigde Staten in opspraak kwam met de vastgestelde controllerdrift in DualSense-controllers. Een Amerikaans advocatenbureau klaagde de Japanse elektronicafabrikant aan wegens dit probleem en overweegt een class-action-rechtszaak. Door controllerdrift zou de PS5-controller bewegingen registreren zonder dat de thumbsticks worden aangeraakt. Over dit probleem werden op het internet al heel wat meldingen gedaan.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Jay Stout

Nieuwsposter

05-03-2021 • 19:50

102 Linkedin

Submitter: OxWax

Reacties (102)

Wijzig sortering
wijst het controllerdrift-probleem op het feit dat fabrikanten zo veel mogelijk willen besparen tijdens het productieproces
Vreemde uitspraak gezien exact dezelfde thumsticks ook in alle voorgaande console generaties gebruikt is, PS4, X360, XOne en dus ook alle huidige consoles (m.u.v. Switch), zelfde fabrikant, zelfde partnummer.
Daarvan nog nooit buitensporig veel klachten over een drifting probleem gehoord eigenlijk.
Verder snap ik eigenlijk de beweegredenen niet ? Je hebt toch garantie, controllers worden gewisseld indien er een mankement aanwezig is, gewoon EU consumentenrecht.
Ifixit heeft een teardown gedaan en beschreven waarom het volgens hun stuk gaat.
De joysticks die er in zitten zijn voor 2.000.000 inputs. Bij 2 uur gamen per dag betekent dat ze na 2/3e van een jaar al versleten zijn.

Het is dus niets anders dan planmatige slijtage, om mensen te dwingen vaker controllers te kopen.
Tegelijkertijd krijgt de wereld er alleen maar meer e-waste bij.

https://www.ifixit.com/Ne...why-theyll-only-get-worse
Dit is echt geen bewuste planmatige slijtage. Dan zouden ze voor een sensor met een levensduur van 5.000.000 inputs moeten kiezen. Dan had het waarschijnlijk geen gezeik opgeleverd in de media. En ook geen duizenden controllers die retour komen en onder garantie moeten worden gerepareerd. Uiteindelijk kost dit waarschijnlijk alleen maar geld.

Waar ze in de fout zijn gegaan is dat ze zoveel mogelijk op een joystick willen verdienen door het ding zo goedkoop mogelijk te maken. En daarbij zijn verkeerde keuzen gemaakt.
Bewust of niet; volgens de onderdeel sheet staat dit er duidelijk vermeld. Hun hadden het makkelijk kunnen weten.

Ik denk zelf dat dit is risico dat ze genomen hebben omdat ze dit onderdeel 'dirt' cheap hadden kunnen krijgen; maar goed wat er echt gebeurd is weten we niet.
Het zou best kunnen dat dit geplande veroudering is bij een toeleverancier van Sony en dat dit om een of andere reden aan de kwaliteitscontrole van Sony is ontsnapt. Dat neemt niet weg dat Sony verantwoordelijk is en dit nu moet oplossen.
Dan ga je er vanuit dat de meerderheid die de controller bezit effectief 2h/dag achter zijn Playstation zit, terwijl het grotendeel van de console gamers casuals zijn die over de garantietermijn zullen gaan. Vergeet ook niet dat er veel landen zijn met 1j fabrieksgarantie ipv 2j EU garantie zoals wij. Die mensen bij Sony zijn echt niet achterlijk. Daar zullen heus wel kosten baten analyses achter zitten die perfect berekend hebben dat deze controller dikke bagger mocht zijn kwalitatief.
Ik twijfel absoluut niet aan de analyse van iFixit, maar wel aan het feit dat de controllers maar zo'n kort levensduur zouden hebben.
Ik spaar consoles voor mijn gaming collectie, en koop dus altijd mijn consoles bij launch (en soms hierna dan nog de verbeterde versie), en geen enkele controller heeft bij mij een drifting probleem gehad, of überhaupt eigenlijk een issue met de sticks.
Zelfs de Sixaxis controller van mijn 60GB PS3 launch console doet het, afgezien van 2x accu vervangen het nog steeds perfect. Daar is minstens 10 jaar intensief mee geframed, hij is zelfs helemaal glad gepolijst door het lange vasthouden. Ding ziet er erg uitgeleefd uit, maar de thumsticks zijn nog steeds perfect. Idem voor mijn oude X360 controller die naderhand en nu nog steeds intensief gebruikt wordt als controller op mijn RetroPI console.
Mijn eerste XOne is een half jaartje uitgeleend aan iemand waarvan de kids er dagelijks zeer intensief op gespeeld hebben, waarvan 1 zelfs in een top Overwatch team. Controller, aardig uitgeleefd, knoppen wat sponzig, thumsticks foutloos.
PS4 DS4 idem, minstens 500uur op dezelfde controller.

Ok, ik snap dat die ene ervaring verre van de maatstaf kan zijn, statistisch gezien irrelevant, maar hey, zo heb ik nog zo'n 20+ controllers meer liggen met deze Alps potmeters, dan zou ik er toch minstens 1 hebben met issues ?

[Reactie gewijzigd door Madshark op 5 maart 2021 21:13]

Ik geloof ook best dat er problemen zijn met die PS5 controllers... Waar ik mijn twijfels bij heb is dat als die andere controllers precies hetzelfde onderdeel gebruiken. Of al dat zo is dan kan het niet (alleen) aan dat onderdeel liggen. Hoe kan het anders dat we binnen een paar maanden van release zoveel klachten horen bij de PS5 terwijl het bij de PS4 veel minder leek te zijn?

Mijn eigen Xbox elite controller zit ook eerder op duizenden dan honderden uren en heeft ook nergens last van. Is het mogelijk dat ik gewoon zo ontzettend geluk heb dat mijn controller toevallig net een hele goede is? Ja maar niet waarschijnlijk. Tel er nog eens bij dat er dus meerdere mensen hier exact hetzelfde zeggen en dat je in het xbox topic eigenlijk bijna nooit iemand over stick drift hoort (en er gaat genoeg kapot aan die elite controllers hoor, zelf ook al een gebroken rb button en loslatend rubber gehad, maar de sticks zijn prima). Alles bij elkaar wordt het wel echt heel verdomd onwaarschijnlijk dat die controllers toch allemaal hetzelfde onderdeel gebruiken en dat dat onderdeel de schuldige is hier. Als het wel zo is dat ze allemaal hetzelfde onderdeel gebruiken dan moet er dus meer aan de hand zijn.

Vond het ook vreemd in dat ifixit artikel dat ze eerst roepen dat alle controllers hetzelfde onderdeel gebruiken maar vervolgens helemaal niet er op in gaan waarom het dan bij de ds5 ineens een probleem is.
Precies dit. Ik snap het ook niet exact. Het enige wat ik uit de video van ifixit haal is dat er wel een verschil zit wat afwijkt van andere controllers. Dat de beweging een halve rondje maakt i.p.v. Van links naar rechts. Maar of dat technisch uitmaakt weet ik ook niet.

Het vreemde is dat alle controllers hetzelfde onderdeel gebruiken en daar zit een levensduur van zoveel uur op. Maar die uren die ze opgeven daar ben ik allang overheen. Dus ik vraag mij af of dat het echte probleem is.

Er schijnen ook al revisies op de markt te zijn die het probleem oplossen. Maar goed, ik heb alle consoles in huis en vele uren op gespeeld en heb jou nooit een probleem gehad met een joystick. (zelfs niet met de switch). Als ik dan hoor dat sommige mensen al 5 controllers hebben versleten dan denk ik echt wat doe je dan met je controller?
Ik heb de PS4 vanaf de launch en bij de daarbij geleverde controller doet de D-pad het niet meer, ofja enkel omhoog werkt niet..
Wat heeft dat precies met stick drift te maken?

Maar ps4 vanaf de launch. Dus al meer dan 8 jaar geleden. Ik weet niet hoeveel uur je erop hebt gegamed. Maar er vanuit gaan dat een controller voor altijd mee gaat... Een keer gaat die kapot door veel gebruik toch?

[Reactie gewijzigd door snefkens op 6 maart 2021 13:04]

Ehm hij heeft dat al ruim 4 jaar, maargoed je hebt zeker gelijk dat het geen leven lang mee gaat.
Haha ik heb dus ook altijd pech met controllers.

Ik ben altijd zo voorzichtig met die krengen dat je zou denken dat ze minimaal 100 jaar mee gaan.

Zo heb ik ondertussen mijn 3e xbox elite controller, bij mijn eerste werkte de LB na 2 dagen niet meer. Opgestuurd en een nieuwe gekregen (nieuw in de doos met accessoires etc), dit was gelijk een DOA want de xbox bleef de A knop registreren.
Weer opgestuurd en weer een nieuwe gekregen, na een maand zaten de thumbsticks "los".

Bij de normale xbox one controllers van alles meegemaakt: oplaadpoort werkte niet meer, jackplug werkte niet meer, vasthangende knoppen etc.

Kijk ik naar een kennis en familielid, die laten de controllers vallen, die raggen op de knoppen alsof het een bokszak is etc. En die doen jaren met de controllers.

Geluk/pech (bepaalde batches?) is in mijn ogen dus wel degelijk aanwezig.
Ik heb zelf 60 consoles van diverse merken en dus nooit ergens last van. Daarom vraag ik mij dus echt af, wat doe je precies met de controller? Laat je hem vallen? Zit je er met vette handen aan? Laat je er drinken overheen vallen? Hoe kan het zijn dat ik er nooit last van heb?
Anders lees je mijn bericht?
Ik ben te voorzichtig? Althans als fabrieksfouten volgens jou niet bestaan + een dosis pech, dan zal het mijn voorzichtigheid zijn.

Ik vind het opvallender dat mensen die er ruw mee omgaan, ze niet stuk krijgen haha.
Ik geloof ook best dat er problemen zijn met die PS5 controllers... Waar ik mijn twijfels bij heb is dat als die andere controllers precies hetzelfde onderdeel gebruiken. Of al dat zo is dan kan het niet (alleen) aan dat onderdeel liggen. Hoe kan het anders dat we binnen een paar maanden van release zoveel klachten horen bij de PS5 terwijl het bij de PS4 veel minder leek te zijn?
Ik heb in de gebruiksduur van mijn PS4 (dat is ongeveer 4 jaar) twee controllers gehad die last kregen van stick drift.
Mijn PS5 controllers zijn vooralsnog oké.
Hoe veel ik game hangt een beetje af van wat er uit is. Speel geen multiplayer.
Soms staat dat ding weken en maanden stof te happen. En soms boek ik 15 uur per dag.

Ik ken de cijfers niet, maar met de media aandacht die Nintendo's stick drift probleem krijgt kan ik me zomaar voorstellen dat er meer op gelet wordt.
Verder is de PS5 nieuw, en is het pandemie tijd. Ik denk dat het aantal gemiddelde gebruiksuren (en dus issues) in een willekeurige dag globaal genomen flink de lucht in is geschoten.

Weloverwogen, op basis van iFixit's artikel vooral ten aanzien van de levensduur van zo'n kritiek component zou ik het evengoed fijn vinden als Sony gewoon geforceerd wordt betere componenten te gebruiken.
De "MTBF" van die potentiometer sticks die ze gebruiken zijn gewoon objectief dramatisch. Als de verwachte levensduur minder dan een jaar is als je 2 uur per dag gamed heb je dat ding echt niet ontwikkeld met een beetje serieuze gamer in je hoofd.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 6 maart 2021 10:51]

Meeste oude controllers die wij hebben (exclusief N64, dat is een klasse apart...) doen het hier ook perfect.

Zelfs die van de PS4, Xbox One en al onze handhelds.

Behalve de Switch, mijn partner had al 3 keer drift sinds 2017 en 4de begint, ik ben aan de 3de keer toe maar mijn Switch is een jaartje jonger.

pro controllers hebben hier thuis geen last van, alleen de analogs van de joy-cons

Nog geen PS5 hier, maar ik sprak met een kennis van ons die inmiddels daar last van heeft na 3 maanden, nou speelt diegene meerdere uren per dag dus dan gaat het een stuk sneller, maar 3 maanden is wel erg kort (echter het valt onder garantie in zijn geval, geen idee of dat geluk is of omdat in de UK het anders geregeld is)

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 5 maart 2021 21:42]

Het ligt er in zijn geheel aan.
Ik ga er niet vanuit dat het hetzelfde onderdeel is met hetzelfde design als 20, 14 of 7 jaar geleden.

Er zijn door de jaren heen revisies van gekomen, iets andere specificaties, een ander productieprocess.

Dan komt er nog bij dat de componenten van het joystick onderdeel worden geproduceerd door co-producenten, waarbij je er ook niet zomaar vanuit kan gaan dat dat hetzelfde js als 20 jaar geleden.

En dan heb je nog de grondstoffen waar al die componenten uit zijn opgebouwd. Materialen met dezelfde naam als 20 jaar geleden, hoeven ook niet dezelfde specificaties te hebben, al is het maar door een nieuw productieprocess of omdat er gerecycled materiaal in zit.

Er is een verscheidenheid aan factoren, die bij kunnen dragen aan verschillen per productiebatch.
Maar dit gaat toch over de ps5 controllers? Kan toch zijn dat ze daar minder duurzame onderdelen in hebben gedaan met de gedachte dat men dan vaker een nieuwe moet kopen, geen rare gedachte.
Nee, in feite gaat het over de ALPS RKJXV, en die is overal hetzelfde, of je hem nu in een DualSense, DualShock4 of in 1 van de laatste 3 generaties Xbox controllers aantreft.
Hoewel de klachten van de vorige generaties eigenlijk niet zo heel erg bekend waren, lijkt het er op dat ze inderdaad minder betrouwbaar gemaakt zijn, gezien nu ook de series S/X controllers onder vuur liggen.
Dan heb je mazzel.
Heb PS5 sinds begin december en ben al aan mn 5e controler bezig.

Klachten zijn:
Klevende x button.
Piepende d-pad, O en X button
Cursor driften.

Ik heb alle ps gehad en diverse modellen, maar nog nooit zovel problemen als met de PS5 controller.

En ik heb al zeker een paar honderd uur gegamed
Maar wat doe je met je controller als je al 5 controllers hebt gehad? Ik heb er ook al honderden uren in zitten en heb nog geen enkel probleem met de controller.

Ik heb bijna alle consoles van alle merken thuis en heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met controllers. Ook niet met die van de ps5. Ik ben altijd benieuwd waarom ik er geen problemen mee heb en anderen wel. Wat doe ik anders dan andere mensen?

Ik ontken niet dat er problemen zijn, maar ik vind het altijd zo apart dat ik de problemen nooit tegen kom.
5e controller sinds december ? Damn.. Heeft iemand je al verteld dat je niet kunt gamen tijdens het douchen ? 8-)
Hier ook een PS5 sinds december, Franse import. Intussen alweer zo ongeveer 250 uur aan AC Valhalla en Immortals Fenyx opzitten, en dat zijn toch wel redelijk intensieve thumbstick controlled games. (vooral mijn speelstijl, continu camera bijstellen)
Maar nog geen enkel probleem gehad, afgezien dat de controller intussen wat gladder begint aan te voelen, is hij verder nog als nieuw qua gevoel.
Heb ik dan zoveel geluk, of heb jij uitzonderlijk veel pech..
Wel elke keer onder garantie vervangen?
5 controllers op drie maanden? Jij bent de enige die ze gebruikt en je gooit er niet mee? Bij normaal gebruik geloof ik dit niet. Dit zou betekenen dat een grote meerderheid van de controllers mankementen vertoont na een zeer korte tijdspanne bij normaal gebruik... dat zou ook moeten blijken uit de andere reacties hier...
je vergeet enkel de kracht van grote getallen. Indien 1 op de 10 controllers een probleem hebben wilt dat zeggen dat er een kans is van 1/100000 dat je 5 keer na elkaar een probleemgeval is, wat bij de verkoopsantallen als iets gelijk een console nog steeds veel individuele gevallen zijn die met zulke negatieve reeksen.

disclaimer: cijfer van 1 op 10 is puur een fictief cijfer als voorbeeld en niet berust op werkelijke cijfers
Je geeft al aan dat het fictief is maar het is wel de kern van je berekening. Als het 1 op de 100 is (wat denk ik dichterbij de waarheid ligt van het aantal controllers dat binnen een maand stuk gaan) dan kom je op iets van 1 op de 10.000.000.000

Met die getallen is het nog steeds niet onmogelijk dat er 1 zo'n geval is maar wel sterk onwaarschijnlijk. Of de persoon in kwestie krijgt steeds een refurbished of dezelfde controller terug. Dan wordt het al meer aannemelijk.

Hoe dan ook, heb er zelf 4 ps5 controllers bij en hoewel ik ze nog niet allemaal intensief heb gebruikt ondervind ik tot zover nog 0 problemen. Afwachten wat de toekomst brengt maar als het vergelijkbaar is met mijn ervaring met andere consoles dan komt het goed.

Daarnaast, dat een onderdeel een rating heeft voor een bepaalde levensduur sluit helemaal niet uit dat de meeste misschien wel een veelvoud hiervan halen.
yeah right geloof je het zelf?
Dat is wel een erg brutale geplande slijtage, wie met zijn goede verstand vind het uberhaupt redelijk om na een jaar al een nieuwe controler te kopen? Ik heb mijn ps4 ik weet niet hoe lang al. En ik heb echt wel meer dan 2 uur per dag er in zitten. Toen god of war uit kwam heb ik dat uren achter elkaar gespeeld X 2. En het zelfde gold voor alle andere games zoals uncharted 3/4. Dit zou een rechtzaak moeten worden. Je mag toch verwachten dat een controller een heel leven lang (van de console) mee moet kunnen gaan. Ik heb nog een oude xbox 360 controller (bedraad) die is echt bijna 10 jaar oud! en geen enkele vorm van drifting.
Gelijktijdig gaven ze ook aan dat elke controller met dezelfde componenten hetzelfde probleem zouden hebben, maar je hoort bijzonder minder rond de Xbox en nintendo (pro?) controller, die zover ik weet dezelfde onderdelen gebruiken.
Hier nochtans flink last van drift met de pro controller van Nintendo.
Bij 2 uur gamen per dag betekent dat ze na 2/3e van een jaar al versleten zijn.
Koopje! Kan ik hier een garantie op krijgen?
Ik denk dat ik 2 uur per week game. }:O Ding zal nooit op zijn. En anders is huidige prijs prima als je de controller zo intensief gebruikt.
...
De joysticks die er in zitten zijn voor 2.000.000 inputs. Bij 2 uur gamen per dag betekent dat ze na 2/3e van een jaar al versleten zijn.

Het is dus niets anders dan planmatige slijtage, om mensen te dwingen vaker controllers te kopen.
...
Dit is een ongelukkige ontwerpkeuze of een slecht ontwerp, geen planmatige slijtage. Bij planmatige slijtage zorg je tenminste dat je product z'n garantieduur overleeft en liefst dat het net zo lang meegaat dat je niet te veel negatieve publiciteit krijgt.
Het is dus niets anders dan planmatige slijtage, om mensen te dwingen vaker controllers te kopen.
Jij bent er nogal stellig in dat dit kwade opzet van de fabrikant is. Dat is puur gebaseerd op speculatie, omdat Sony een specifiek onderdeel gebruikt dat op minimaal 2 miljoen inputs is ontworpen. Een andere verklaring zou zijn dat de ontwerpers er simpelweg niet bij hebben stilgestaan dat sommigegamers die 2 miljoen inputs al binnen een jaar overschrijden. Die verklaring is in geen enkel opzicht minder goed dan de verklaring met geplande slijtage. Het is daarom nogal kort door de bocht om zo stellig te zijn dat het wel kwade opzet moet zijn.

Mijn eerste gevoel bij 2 miljoen inputs in minder dan een jaar tijd was dat dat absurd veel was, dat kon toch bijna niet waar zijn? Ik zou puur op basis van gokken eerder 50.000 inputs per jaar verwachten. Toen ik de het rekensommetje in het artikel van Ifixit las, werd me duidelijk dat die 2 miljoen best plausibel is. Is het dan zo onbegrijpelijk dat bij Sony niemand had uitgerekend dat de bewuste sensor al binnen een jaar versleten zou zijn? Dom is het wel, maar onbegrijpelijk niet.
Inderdaad, er zullen zeker tienduizenden controllers stuk gaan en die kunnen gewoon op retour / ingewisseld worden in de 2 jaar. Als het probleem buitensporig was dan zullen we het snel merken. Nu dringt men aan om problemen te melden maar als er niets is ... ja ... en denk dat vele gewoon naar de winkel gaan om even in te wisselen. Is vaak geen probleem. Een class action lawsuit kan misschien de druk op fabrikanten leggen om betere batches te leveren. Aan de andere kant zijn er ook partijen die daaraan verdienen maar test-aankoop lijkt me nu niet zo'n partij. Die testen alles en staan denk ik wel goed in voor de rechten van de consument.
Ik snap dit echt helemaal niet inderdaad. In Europa wisselt Sony je controller zonder gezeik in. Dit is weer een Amerikaans iets wat overwaait
Als je het probleem alleen op individueel niveau bekijkt heb je gelijk, maar op een maatschappelijk niveau liggen er dan toch ineens veel defecte controllers op de afvalberg. En dat is niet alleen in Amerika een probleem.
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat het productieproces is aangepast door die leverancier waardoor het nu wel een probleem lijkt te worden. Maar idd gewoon een garantie issue.
Hoe het komt maakt voor een consument niets uit.
Producten behoren te doen aan wat je ervan mag verwachten.
Als ik hoor dat mensen al aan hun derde of vierde controller toe zijn met hun PS5,'m kun je stellen dat het niet best is gesteld met de kwaliteit.
Helemaal als je bedenkt dat de PS5 nog niet een 6 maanden oud kan zijn.
Wat apart dat jij je console na 2 jaar al weggooit. De meeste mensen hopen hun controllers wel 5-8 jaar te gebruiken, ver nadat de garantie verlopen is.
Ligt er ook aan wat je speelt, hoe je speelt en hoeveel je speelt. Na max 2.000 uur FPS is bij mij een XboX controller echt rijp voor de vuilnisbak.
Wat apart dat jij je console na 2 jaar al weggooit. De meeste mensen hopen hun controllers wel 5-8 jaar te gebruiken, ver nadat de garantie verlopen is.
Precies, ik verwacht dat m’n console toch wel meegaat tot de opvolger uit is. (En dat bedoel ik niet van PS4 naar PS4 Pro). Dat lukt bij de PS4 ook heel aardig moet ik zeggen. Alleen de LAN connector is temperamentvol.
X360 heeft andere thumbsticks. Metalen geleiders + drukknop zit aan de andere kant (gespiegelt t.o.v XOne). En de potentio meters zijn ander van een ander merk. (Mijn launch Xbox 360 controler is nog 100% zonder drift, met +5000uren speel tijd)
Zijn hetzelfde, alleen de allereerste batch had een ouder model waar de potmeters een andere kleur hadden, die zouden zelfs nog minder lang mee moeten gaan, wat overigens in de praktijk niet het geval was.
Ik had anders 4 ps4 controllers. Nr 1,2,3 hadden allemaal drift problemen. En 4 ook eigenlijk, maar ben toen next gen gegaan :)
Tja, de een heeft er nauwelijks last van de ander mega. Op ps2 en ps3 nooit last van gehad. Op ps4 de eerste controller na ruim 2 jaar (was v1 controller), tweede gekocht en was na iets meer als een jaar al raak (is v2 controller). Soms game ik heel veel en soms nauwelijks, is in elk geval niet meer dan ps3/ps2 tijd. Ik gok dat het ook beetje aan type game ligt. Speel je veel super accurate en snelle shooters dan zal je wrs meer druk op de sticks uitoefenen wat resulteerd in meer slijtage, speel je wat relaxtere spellen waarbij je niet continue volle concentratie nodig hebt zal het minder zijn denk ik.

Ken sporadisch ook andere die er last van hebben maar gok dat het nu gelukkig eindelijk groot in het nieuws komt omdat nintendo het iets te ver getrokken heeft!

[Reactie gewijzigd door andries98 op 6 maart 2021 11:02]

Ik heb een Oculus Quest 1 (VR headset) en de linker controller heeft ook het thumbstick drift probleem sinds 3 weken. Volgens mij zijn de thumbsticks van veel consoles/VR controllers van dezelfde fabrikant.
Hoe moeilijk is het om een controller te maken die een paar jaar meegaat?

Zou het nou echt goedkoper zijn om die dingen zo knullig te maken dat je er zoveel klachten en vervangingen door krijgt? Het moet toch ook een hoop kosten om dat allemaal af te handelen en mensen krijgen geen positief beeld van je bedrijf. Misschien gewoon een paar cent meer per controller uitgeven?
Natuurlijk kost hen dit meer. De vraag is dan ook vooral: waar zit de oorzaak van dit probleem. Heeft Sony slechte specs opgesteld of is het de fabrikant van de controllers of 1 van de toeleveranciers die de specs niet volgt om te kunnen besparen en meer winst te maken. Een vraag waar wij niet snel een antwoord op zullen krijgen.
Het is niet moeilijker, het is gewoon duurder. Controllers verkopen is onderdeel van het verdienmodel.
Wisselend hier. Heb er 2, eentje sinds launch en die is nog goed. Los gekochte van twee maandjes oud en die heeft drift op de rechter pook en die pook is ook minder nauwkeurig dan mijn andere controller.
Hier het zelfde 2 controllers en ruim over de 100 uur per controller gespeeld geen enkel probleem
Dus die van mij is geen rommel.

Trouwens nu ik er aan denk veel mensen gebruiken misschien een laad station voor de controllers
die krijgen dan ook niet automatisch een dualsense software update dat krijg je alleen als je via de Console oplaad kan zou best kunnen dat dat ook wat drifting problemen zou oplossen?

[Reactie gewijzigd door FreakGIB op 5 maart 2021 20:08]

Maar je krijgt sowieso een melding als er een nieuwe update is.
Maar wat is nou precies een driftprobleem?
Stickdrift wil zeggen dat je console input registreert van een van je sticks, terwijl deze in het midden staat. Knap vervelend en onacceptabel.
In het NL zou dat kunnen betekenen dat je geil bent maar in het Engels

If someone or something drifts into a situation, they get into that situation in a way that is not planned or controlled. We need to offer young people drifting into crime an alternative set of values.

afwijken van je koers (hier cursor) dus ;)
Hier ook het drift probleem, na helemaal niet veel speeluren, contact met sony gehad, en controller opgestuurd. Inmiddels is er een nieuwe controller vanuit sony onderweg terug naar me.

Dat is een prima service uiteraard.

Maar dat de controller zo snel kuren had, is geen goede zaak uiteraard.
Ik misbruik 2 controllers flink. Heb nog nergens last van. :+
Wel grappig om te zien dat iedereen een ander ervaring hier mee heeft.

Moet zeggen dat ik ook elke keer weer geluk heb en nog steeds geen last heb gehad van drift problemen met mijn ps5 controller.

Zelfs mijn oude Xbox, controllers hebben er geen last van.

Maar goed anders maak je je controller open en los je dit probleem zelf op of je vraagt inderdaad een nieuwe controller aan van de leverancier.

[Reactie gewijzigd door devin1992 op 6 maart 2021 14:00]

Ik heb die van mij al terug geknald naar amazon.

Niet eens 200 uur cod overleeft.
Pure rommel weer.
Zelfs de dualshock 4 was beter!
Niet om te bashen want vind de DS4 heerlijk.

Maar ik heb anders een aantal maanden geleden ook een los gekochte DS4 controller moeten retouneren wegens drift problemen die ik al praktisch van af dag 1 had.

Gelukkig wel me geld terug gekregen (via bol.com)
De ds4 had bij meerdere controllers usb poort problemen. En beide dag 1 controllers (ds4) hadden rubber problemen. Geen drift verder.
Vond voornamelijk de accuduur een grap bij ds4.

Maar goed dit gaan over de dual sense.
De service bij amazon was verder perfect. Kreeg netjes mijn geld terug!
Ik vind juist de Dualsense beter, vond DS4 net iets te klein.
Wat is dat tegenwoordig met al die driftproblemen. Ik had zoiets nooit op de n64, GameCube of ps3.

Hoogstens bij de n64 als ik bij aanzetten al de numstick een richting in had geduwd... Dan was dat de neutrale positie. maar ik mag aannemen dat dit niet het geval is bij deze drift problemen?
Wat is dat tegenwoordig met al die driftproblemen. Ik had zoiets nooit op de n64, GameCube of ps3.
Simpel. Je betaalt nu meer voor minder:

https://www.ifixit.com/Ne...why-theyll-only-get-worse

Dit heet geplande veroudering, en het is iets dat zeker een oorzaak is van de weggooimaatschappij.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 5 maart 2021 20:39]

Herken je de lamme controllerpookjes van de n64 niet meer? Dat was nog veel erger dan deze issues.
Ja maar die had je niet bij aankoop, dat was na 5 jaar bij mij...
Bij de 1e Xbox moest je na een half jaar het plastic vijlsel uit je controllers halen om dat voorlopig op te lossen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True