Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony wordt wellicht aangeklaagd na meldingen over DualSense-controllerdrift

Sony krijgt wellicht te maken met een rechtszaak wegens meldingen over een driftprobleem bij de DualSense-controller. Een Amerikaans advocatenkantoor dat eerder Nintendo aanklaagde wegens Joy-Con-drift, doet nu onderzoek naar meldingen over dit probleem bij de controller van de PS5.

Het Amerikaanse advocatenkantoor Chimicles Schwartz Kriner & Donaldson-Smith zegt op zijn eigen website dat het onderzoek doet naar een potentiële collectieve zaak tegen Sony, op basis van berichten dat er bij de DualSense-controller sprake kan zijn van driftproblemen of defecten. Volgens het kantoor zou deze nieuwe controller van de PlayStation 5 automatisch beweging registreren, zonder dat de joystick wordt aangeraakt. Het betreft hier de thumbsticks op de DualSense-controller. Over dit probleem zijn al vaker klachten geuit door spelers.

Het advocatenkantoor heeft een formulier op zijn site gezet waarin het een oproep doet aan spelers om zich te melden als ze deze problemen ervaren. Waarschijnlijk wil het bedrijf inventariseren hoe wijdverbreid het probleem is en of er voldoende basis is om een collectieve rechtszaak te starten tegen Sony. Of die er ook daadwerkelijk komt, is nog onbekend. Als die er komt, zal dat juridisch gezien alleen gevolgen hebben voor Amerikaanse consumenten.

Chimicles Schwartz Kriner & Donaldson-Smith is geen onbekende naam bij dit soort rechtszaken. Eerder zat het kantoor ook al achter een collectieve rechtszaak tegen Nintendo. De Joy-Con-controllers van de Nintendo Switch staan er al langer om bekend dat er sprake kan zijn van drifting. Twee weken geleden riepen verschillende Europese consumentenorganisaties Nintendo op om deze drift-problemen bij de Joy-Cons aan te pakken.

In principe zou een dergelijk probleem van valse inputs bij de PS5-controller moeten vallen onder de garantie, omdat het product dan niet meer functioneert zoals zou moeten en het normaal spelen van een game door het drift-probleem lastig of onmogelijk kan zijn. Kotaku heeft van een klantenservicemedewerker van Sony in de Verenigde Staten vernomen dat DualSense-controllers met het driftprobleem binnen de garantie vallen, al moeten consumenten de controller dan wel zelf op eigen kosten opsturen voor reparatie.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

11-02-2021 • 10:32

132 Linkedin

Reacties (132)

Wijzig sortering
Advocaten (zeker Amerikaanse) zijn vaak in deze tak erger, zo niet erger dan "Slippin' Jimmy" (Better Call Saul).

Het is gewoon geld harken op een manier waar Dagobert Duck jaloers zou worden.

Hier kun je gewoon garantie vragen en wordt het meestal gewoon opgelost. Destijds bij mij PS3 ook gewoon, maar die had andere issues.

Zelf heb ik nog een PS4 dus (nog) geen ervaring met de PS5.
Echter schijnt het bij Sony nu zo te zijn dat ze het wel kosteloos repareren, naar je wel zelf opdraait voor verzendkosten. Dat is not-done IMHO.
Want je krijgt bij een winkel geld voor te tanken als je de auto neemt om iets onder garantie terug te brengen?
Appels en peren. In Nederland zit hier duidelijk onderscheid in. Iets fysiek kopen in de winkel is wat anders dan de wet koop op afstand. Hier in Nederland is dat ook prima afgedekt. Maar in de US niet, en daar zit het m in.

Dit gaat bovendien over de US, zo ook mijn reactie daarop, en zo ook aangehaald in het artikel.

Overigens kan je er wel een discussie van maken bij de winkel, en die win je vaak ook nog dat je er een vergoeding voor kan krijgen. Maar in Nederland doen we daar niet te moeilijk over want die rit combineer je dan vaak met wat anders. Iets terugsturen onder garantie is een specifieke reden en dus specifieke kosten in de US.
Wat hebben autoritten hier ook nog mee te maken? RMA procedures zijn industry wide geregeld zodat de gedupeerde consument niet nog eens opgezadeld wordt met verzendkosten. Waarom kan Sony daar ineens hun reet aan vegen? Als zij rotte producten verkopen draaien zij op voor alle kosten die komen kijken bij het vervangen of repareren van dat product om het vertrouwen van hun klanten te herstellen. Zo gaat dat, en voor alle vergelijkbare bedrijven ook.
Ik heb toevallig net m'n Dualsense controller terug van reparatie onder garantie omdat het veertje in de R2 knop al defect was. Heb keurig een verzendadres met een antwoordnummer gekregen en dus geen enkele cent aan verzendkosten betaald.
Een antwoordnummer is geen verzekerde verzending, dus als je pakje kwijt was, kon je fluiten naar je geld.
Voor mij is het alweer even geleden, maar ik heb ooit mijn Dualshock voor garantie moeten opsturen, En kreeg hiervoor een verzendlabel toegestuurd. Deze most ik dan wel zelf printen (om nou moeilijk te doen over deze kosten is ook weer wat).
Maar dit verzendlabel zorgde er gewoon voor dat ik een Track&Trace had (alles met Track&Trace is al tot €500 verzekerd)
Dat laatste wat je zegt klopt helaas niet helemaal, alles wat aangetekend is is verzekerd tot 500 euro, hier komt meestal nog ongeveer 1,95 euro bij naast de track & trace optie (in totaal dan 8,70 voor pakket ipv de 6,75 voor normale track & trace)
Vergeet echter niet dat jij niet de verzender bent. Sony is de verzender. Jij krijgt de verzendlabel van sony. Sony is dus verantwoordelijk voor alles. Als je controller zoek raakt dan heb jij bewijs via het verzendlabel dat je hem hebt ingeleverd. Vanaf dat punt is alles voor Sony. Raakt het kwijt, moet Sony zorgen dat het wordt opgelost, desnoods door het opsturen van een nieuwe controller aan jou.
De gehele bewijslast vanaf het moment van inleveren bij de pakketservice ligt bij Sony en niet bij jou.
Bij een antwoordnummer ben niet jij, maar de ontvanger de opdrachtgever. Dus de verantwoordelijkheid voor de goede ontvangst is de ontvanger.
Als bewijslast kan een foto dienen, dat alles in de doos zit.
Maar jij woont niet in Amerika schat ik zo in? Hier is dat vaak beter geregeld dan daar namelijk.
Hier hebben we een overheid en een EU die daar regels voor hebben opgesteld. Bedrijven mogen het dus simpelweg niet verrekenen aan de klant. In Amerika hebben ze die wet niet, en voila, betaal de verzendkosten zelf maar.
Dat (verzendkosten retour voor de koper) mag wel, mits duidelijk aangegeven in de voorwaarden.
Net opgezocht (consumentenbond) omdat ik betalen moest om iets retour te sturen.
Voor retouren wel ja, niet voor garantiegevallen.
Als ik je profiel zo zie woon je niet in de VS, daar zit het met garantie vaak toch net wat anders (lees: minder) in elkaar dan hier in de EU. Wat dus ook blijkt uit de tekst in dit artikel waarin vermeld wordt dat ze in de VS de verzendkosten zelf moeten betalen.

Volgens de specsheets weeg een PS5 DualSense Wireless Controller 280 grams, als je geen antwoordnummer zou hebben ben je in Nederland via PostNL minimaal €4,60 (€4,10 als je het zelf print). Moet het wel door de brievenbus passen en ik dacht dat dit net niet ging passen dus dan word het al €6,75. Wat ik kan vinden verschepen USPostal en FedEx rond de $7.70 een pakketje. In de pricewatch staat ie voor €64,74 te koop en dat zal in dollars wel vergelijkbaar zijn waardoor een flink percentage van je aankoopbedrag kwijt bent om aanspraak te maken op je garantie. De vraag is dan ook nog eens wie er opdraait voor het risico gedurende de verzending.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 11 februari 2021 11:26]

Klopt, ik reageerde met mijn Nederlandse ervaringen op een andere reactie. Zag pas later dat het artikel specifiek de verzend regeling in de VS benoemde.
Is dat van die verzendkosten niet een US-dingetje?
Klopt, en dus ontopic aangezien dit hele artikel over Sony US gaat. Bij ons is het beter geregeld.
Bij een productie- of ontwerpfout van een product draait de fabrikant (eigenlijk de verkoper) op voor alle kosten, inclusief verzending.

Het eerste jaar ligt de bewijslast bij de verkoper (om het tegendeel te bewijzen), daarna bij de klant. In dit geval lijkt het bewijs niet het probleem te zijn.
Maar dit gaat om de US, en daar is Sony van mening dat het anders is, en ligt dus een frustratie.
Bij uitbrengen van spullen in de VS moet je goed uitkijken. Het beste is om alvast wat juridische kosten in de prijs te verwerken. Een juridisch bureau inschakelen voor een sluitende disclaimer is nooit weg, bijvoorbeeld: "gebruik van dit product is geheel voor eigen risico. De leverancier kan niet aansprakelijk gesteld worden productie fouten, tekortkomingen, niet voldoen aan de verwachtingen, enz.
Lol, die Jack Thompson was pas erg,
Dit vond ik ook wel humor.
https://www.telegraaf.nl/...e-wil-fabrikant-aanklagen

[Reactie gewijzigd door Wasabi! op 11 februari 2021 11:08]

Tja, maar is dat " de schuld van" of komt het gewoon door mensen die ten koste van alles er maar " perfect" uit willen zien?
Zelf heb ik zoiets van "daar heb je weer zo'n figuur het het IQ van een stoeptegel".
Nee, niet goed lezen (zogenaamd verkeerd interpreteren), kom op zeg. Wat doe je eigenlijk met superglue in je badkamer of op je make up tafel?

Edit
https://www.ad.nl/buitenl...apsel-van-vrouw~a882aab6/

Ze dacht het....
Omdat het etiket niet specifiek waarschuwde voor het gebruik op haar, dacht Brown dat het geen kwaad kon om het op haar kapsel te spuiten.

[Reactie gewijzigd door Wasabi! op 11 februari 2021 15:41]

Ons Europese systeem met garantie heeft een kostte post voor Sony en zal via de kosten van de consoles verdient moeten worden. Zelfde geld voor het Amerikaanse systeem met risico op rechtszaken voor sony.
Benieuwd welk systeem voor ons als burger beter functioneerd en voor Sony zelf. Ik voel me in elk geval happy bij de NL garantie voorwaarden.
Tronicsfix heeft de dualsense uit elkaar gesloopt en trof daarin dezelfde thumbsticks aan als in de DualShock 4. En die zijn blijkbaar gevoelig voor stick drift.
https://www.youtube.com/watch?v=4rNITneXnCo
Als het drift probleem onder garantie valt, waarom moet Sony dan aangeklaagd worden?

Of is dit gewoon het amerikaanse "sue first, ask questions later"?
Als het drift probleem onder garantie valt, waarom moet Sony dan aangeklaagd worden?
Omdat je wilt dat een controller langer dan de garantie meegaat: als veel controllers al na korte tijd uitvallen dan is het waarschijnlijk een ontwerpfout of kwaliteitsprobleem. Je kunt dan wel een nieuwe krijgen onder garantie maar als die van gelijk ontwerp of bouwkwaliteit is, dan kun je opnieuw problemen verwachten. En dan treedt het probleem misschien wel op als de garantieperiode verlopen is.

Als klagende klant wordt je afgescheept met een vervangend product als je garantie hebt, maar juridische druk zorgt ervoor dat ze het ontwerp of bouwkwaliteit verbeteren om geen financiële schade te lijden.
Wordt tijd dat dat advocaten kantoor grote game publishers zoals EA en Activision gaan aanklagen dan voor het uitbrengen van brakke games :+
Ik ben het helemaal eens dat een product langer dan de garantie moet meegaan en dat het echt not done is dat een product al defect is na enkele weken/maanden.
Wat natuurlijk ook een nadeel kan zijn/worden is dat ze hun product net genoeg gaan verbeteren door zo weinig mogelijk extra geld er aan te geven met als gevolgd dat de controller in de toekomst net lang genoeg meegaat totdat de garantie net verlopen is... (dit doen al genoeg bedrijven...) Misschien ben ik nu gewoon wat aan het doemdenken...
Op zich zou ik dat voor een controller nog wel prima vinden: als die het twee jaar bij dagelijks gebruik goed doet wil ik daarna wel een nieuwe kopen.

Minder erg dan een nieuwe console kopen en dan na een paar weken geen controller meer hebben omdat je die op moest sturen voor garantie.

Dat fabrikanten controllers gaan meeleveren die een console-leven meegaan maken we waarschijnlijk nooit mee.
Stel dat je controller 2 jaar meegaat en een console generatie ongeveer 7 à 8 jaar duurt dan heb je al een 150 à 180 euro extra uitgegeven aan controllers (gewoon omdat een joystick niet deftig meer werkt)?! Zo een controller zou in theorie net zoals je zelf zegt minstens een console-leven lang moeten meegaan, maar dan is er waarschijnlijk het antwoord "Bij het uitbrengen van een nieuwe console kunnen wij toch nooit weten hoe lang het gaat duren vooraleer we de volgende generatie uitbrengen?!".

Soms kan joystick drift ook opgelost worden door de controller binnenin eens te kuisen. Echter is het openen en demonteren van een controller ook niet altijd even makkelijk of vlotjes zonder de controller te beschadigen (op zen minst krasjes of ergens een stukje plastic dat afbreekt).
Dat klopt, dit is meestal hoe het gaat. En vaak worden deze soort zaken dan met een kleine "settlement" weg geveegd door bv een grootschalige recall campagne te beloven en uitvoeren in de VS. Wat uiteindelijk gewoon een gedwongen actie is van het uitvoeren wat de garantie al dekt.

Natuurlijk voor advocaten krijgen ze ook wat centen.Dus voor zo een firma is het een mooie inkomst.
Waarom wordt alleen de Aziatische markt aangeklaagd? Kan me voorstellen dat bij de Xbox hun nieuwe controller ook dit soort dingen zijn. Lijkt me sterk van njet
De Xbox heeft niet echt een nieuwe controller, maar hier en daar wat kleine verbeteringen. Juist de kwaliteit van de Xbox controller is heel goed. Dat was ookal zo tussen de Xbox One VS PS4. Sony ging voor de gimmicks/meer features, MS optimaliseerde het bestaande controller concept dat ze bij de 360 al goed onder controle hadden. Bij de vorige generatie waren er ook genoeg klachten over de ps4 controller. Waaronder slechte batterijduur en betrouwbaarheid, maar ook drift met verschillende varianten van de DS3 en 4. Dit soort issues zie je dus veel minder vaak met de Xbox controller.
Probeer de elite controller dan maar eens. Bijna 200 knaken voor iets waar ook enorm veel klachten over zijn, zowel de v1 als de v2
dat is en blijft natuurlijk altijd een ''persoonlijke smaak'' ik gebruik die ook op de PC de XBOX1 controller omdat de PS joysticks gewoon niet goed functioneren op de PC. Maar kan me niet inbeelden dat hun ook niet echt iets met dit soort dingen hebben. alle andere grote jongens hebben het maar die niet.
Ik zei dan ook minder vaak.
Dat terwijl de PSX, PS2 en PS3 controllers hadden die bijna niet stuk te krijgen waren.
https://www.pcmag.com/new...suit-settled-out-of-court

Dus Microsoft wordt ook gewoon aangeklaagd maar die hebben het blijkbaar beter stil kunnen houden?
Maar dat bij de Xbox betreft de vorige generatie console, dit is de nieuwe generatie en die krijgen meer aandacht verwacht ik.
Of is dit gewoon het amerikaanse "sue first, ask questions later"?
Betreffende advocatenkantoor had de template iig al wel klaar liggen:
https://chimicles.com/mic...ass-action-investigation/
na het hele gedoe rond joycon duiken advocaten kantoren af op elk probleem met controllers. zelfsal is drift een relatief vaak voorkomend probleem met analoge joysticks. Ze willen gewoon geld proberen te verdienen zo.
Ik herken het probleem. Mijn controller had er ook last van.

Keurig vervangen onder garantie door Bol.com. De nieuwe controller lijkt tot nu toe prima te functioneren.
idem, de rechterstick had er bij mij last van. Via Astro's Playroom kon je dit ook duidelijk zien op de 'virtuele controller'. Maar ik kon de controller bij de MediaMarkt inleveren en kreeg direct een nieuwe mee.

Wat mij wel opviel was dat de controller die bij de PS5 zat een wat andere back-print had (o.a. ook met serienummer en productiedatum, in mijn geval van juli 2020), de 'nieuwe' heeft dat niet. Ik ben benieuwd of de controllers met drift uit een specifieke periode of batch komen.
Ik heb er een los bijgekocht en die heeft inderdaad een andere back print.

Ik weet niet meer welke wat is maar de ene heeft inderdaad twee regels tekst met de productie datum (2002 - 07) en de tekst is veel donkerder.

Ik heb de PS5 pas een week, dus ik kan helaas niet zeggen of de nieuwe nu bij de console zat of dat de losse controller nog "oude" stock is.
Ik heb precies hetzelfde, ook 1 los bijgekocht bij release.

offtopic:
Valt mij wel op dat het kunststof goed vuil vast houdt ... Valt nog niet mee om schoon te poetsen
Aah nu je het zegt.
Mijn launch Ps5 controller heeft inderdaad een andere print dan die ik afgelopen week op bol gekocht heb.

Zoals hieronder ook al. Juli 2020
Volgens mij is die datum die je ziet geen productiedatum. Ik heb mijn ps5 net twee weken (nieuwe batch amazon.de) en daar staat bij "Conatel" de datum van juli 2020. Maar volgens mij is dat een datum wanneer die goedgekeurd is of zo. Er staat verder geen productiedatum op de controller.

En ik ga er vanuit met de huidige productieproblemen dat ik geen oude ps5 heb gekregen van Amazon.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 11 februari 2021 11:38]

Goed zo. Wat is dat toch tegenwoordig allemaal met producten die half af zijn?!

Van games (The Evil Within, Cyberpunk bv) tot aan hardware dat gewoon niet goed en/of af is. En VRR? Iemand? Slordig, slordig en nog eens slordig. We betalen een hoop als consument, dan willen we ook wat.

[Reactie gewijzigd door Da Queen op 11 februari 2021 11:12]

We betalen een hoop als consument, dan willen we ook wat.
Het geldt ook andersom; we willen zo min mogelijk betalen, dus zal een bedrijf voor dat geld ook proberen zo min mogelijk te leveren.
Dit probleem zou toch ook voorkomen bij de DS4? Waarom is daar nooit een actie voor opgezet? Overigens heb ik het zelf nooit meegemaakt gelukkig. De enige drift die ik ooit had was met een N64 controller.

Daarnaast lost Sony de problemen gewoon onder garantie op, waarom worden ze dan aangeklaagd?

Bij de dualsense vind ik de design keuzes ook slecht, die rechte hoeken onderaan de handvaten zijn echt niet fijn. Daarnaast krijg ik kramp na 20 minuten gebruik van deze controller. Met de DS4 nooit problemen mee gehad. Hier nog iemand die dit ervaart:

https://www.reddit.com/r/...oller_is_one_of_the_most/

[Reactie gewijzigd door snefkens op 11 februari 2021 10:36]

Ik had dit met mijn eerste DS4 V1 controller inderdaad. Ik had nog nooit van het probleem gehoord en dacht eigenlijk dat het kwam doordat hij een keer was gevallen ofzo... Blijkbaar had ik een drift controller :P
Of het kwam doordat je hem hebt laten vallen natuurlijk ;)
Twee weken geleden inderdaad nog een DS4 V2 opgestuurd vanwege een Drift probleem. Kreeg van de winkel zonder morren een nieuwe opgestuurd.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 11 februari 2021 11:25]

Ik heb nog geen last gehad van drifting. Bij de Switch dit probleem wel en hoewel het de spellen die mijn zoontje speelt niet onspeelbaar maakt, is het wel vervelend.

Als Sony netjes alles oplost binnen de garantie, zal de rechtzaak hooguit een uitkomst krijgen dat ze de kosten voor verzending moeten vergoeden, want de rest doen ze al. Kan me niet voorstellen dat hier meer uit te halen is dan dat. Wellicht dat het "driftingprobleem" op een lijst komt van gebreken die ook buiten de garantie moeten worden hersteld door Sony?

Tav design - ik kan niet meer terug naar een DS4 en vind de dualsense vele malen fijner in de hand liggen.
De DS4 heeft dit probleem inderdaad ook, maar het treedt voornamelijk op bij de V2. De eerste lichting heeft dit probleem amper tot niet. (Binnen mijn kennissenkring dan.)

Ten tijde van de mogelijkheid om bij de GameMania een oude DS4 om te ruilen voor een V2 met minimale bijbetaling hier gebruik van gemaakt. Binnen twee maanden last van stick drift, terwijl mijn DS4 V1 het die paar jaar daarvoor zonder problemen gedaan heeft. Nieuwe gekregen binnen de garantie, maar hetzelfde probleem na een paar maanden. Met name in shooters is dit erg vervelend.
Wat bij mij nog wel hielp is om het met enige regelmaat schoon te maken met een wattenstaafje en blazen. Al zal er door het blazen uiteindelijk toch meer stof in de controller komen, dus hoe lang dat goed gaat is de vraag.
De DS4 heeft wel meer problemen. Mijn DS4(v2 overigens) had het veel voorkomende probleem dat het indrukken van L2 de linkerstick beweegt.
Frappant dat dit nu al gebeurt na 2-3 maanden release.
Bij de JoyCons kwamen de klachten binnenstromen tussen de 2-3 jaar na release.

Als er nu al zo veel klachten over zijn wordt dit komende tijd alleen maar erger vrees ik.
Hoe vroeger, hoe sneller Sony erop kan inspelen. Snap je punt niet?
Het punt is dat de klachten van de JoyCons pas na langer gebruik naar boven komen. Wat dus kan duiden op dat de klachten zich pas later voordoen, of dat de klachten pas naar buiten komen nu het in het nieuws komt.
Dat de klachten bij de DualSense nu al naar voren komen geeft aan dat deze dus eerder 'kapot' gaan.
Stel dat het een daadwerkelijk probleem is, dan had dit toch opgepakt kunnen worden door Q&A?
2 a 3 maanden is wel echt heel erg snel voor een controller tussen de 60-70 euro.

Uiteraard goed dat er snel op ingespeeld kan worden maar wel opmerkelijk als dit binnen 3 maanden een veel voorkomend probleem wordt. Zou imo nogmaals door Q&A opgemerkt moeten zijn. In dat opzicht vind ik dat slechter dan pas na 2,5 jaar een probleem tegenkomen. Zolang test je waarschijnlijk niet. Maar daarentegen heeft Nintendo er wel weer een houtje van om een productiefout niet accepteren en de schuld bij de consument te leggen. Gelukkig na de rechtszaak wel veranderd.