Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo wordt aangeklaagd vanwege problemen met joysticks op Joy-Cons

Een Amerikaans advocatenbureau is een collectieve zaak tegen Nintendo begonnen vanwege problemen die bezitters van de Switch kunnen ervaren met de Joy-Con-controllers. Het gaat over de werking van de joysticks.

In de aanklacht is te lezen dat de Joy-Cons volgens het advocatenbureau een mankement hebben waardoor sprake kan zijn van 'drifting'. Dit is de term die wordt gebruikt voor de situatie waarbij de gebruiker de joystick niet aanraakt, terwijl de Switch toch denkt dat dat het geval is, met als gevolg dat in een spel bijvoorbeeld het cameraperspectief verandert of een personage in beweging komt. Dit tast de gameplay-ervaring aan, zo staat in de aanklacht.

Volgens het advocatenbureau is dit geen geïsoleerd probleem, dat slechts bij een enkeling voorkomt. Op internet wordt al langer over dit probleem geklaagd. Een Switch-gebruiker klaagde onlangs over het feit dat hij na vier maanden al met de driftingproblemen te maken kreeg. Zijn bericht daarover op Reddit heeft inmiddels al bijna 28.000 upvotes. Onlangs meldde de website Kotaku nog dat een kwart van de redactie deze problemen ervaart.

Nintendo is volgens de aanklacht op de hoogte van het probleem, maar zou weigeren hierover naar buiten te treden en geen pogingen ondernemen om het defect zonder extra kosten te verhelpen. Voor zover bekend heeft Nintendo nog niet officieel gereageerd. Of het uiteindelijk daadwerkelijk tot een rechtszaak komt en hoe hoog het schadebedrag zal worden, is nog onbekend.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

22-07-2019 • 11:03

142 Linkedin Google+

Reacties (142)

Wijzig sortering
Spawn Wave heeft hier uitgelegd waarom dit gebeurt. In kort, de Joy-Con sticks hebben twee pads gemaakt van grafiet, en werkt als ware als een potentiometer. Het metaal dat tegen het grafiet zit slijt het grafiet weg, waardoor er grafiet debris vrijkomt en een verandering in weerstand biedt, waardoor de stick dus denkt dat ie wordt bewogen.
Connectorspecialist hier. Met grote interesse het bewijs bekeken, en waar een hoop mensen hun pijlen richten op de grafietbaantjes richt ik mijn pijlen op de sliders. Grafiet kan behoorlijk wat hebben, maar de foto's laten zien dat beide contactpunten van de slider het grafiet compleet hebben weggekrast. De normaalkracht die de slider uitoefent op het grafiet is vermoedelijk veel en veel te hoog, die heeft een directe relatie met de veerkracht. Ik heb hier niks liggen om die te bestuderen, maar het oogt wel erg lomp.

Ik ben ook zeer benieuwd welk materiaal voor deze slider is gebruikt, dit lijkt gestanst uit RVS plaatmateriaal, mogelijk met een nikkelplating of compleet onbehandeld. Dat materiaal is niet geschikt hiervoor, voor dit soort miniatuurcontacten is fosforbrons met goudplating waarschijnlijk de beste keus. RVS is dat absoluut niet.

Dit zijn allemaal aannames, ik heb geen switch en alleen de foto's om te bekijken. Mochten die aannames juist zijn, dan heeft Nintendo een enorme blunder begaan.
Iemand als jij zou men moeten oproepen als expert witness in deze zaak.
Maar dan zou je er toch zijn met een simpele softwarematige recalibratie van die weerstand?
Totdat het echt "stuk" gaat.

Edit: hieronder lees ik dat schoonmaken en recalibreren inderdaad een oplossing is.
Schoonmaken lijkt gezien de omstandigheden wel noodzakelijk.

[Reactie gewijzigd door Zynth op 23 juli 2019 10:56]

Met andere woorden een designfout, zou te n alle tijden buiten garantie om verholpen moeten worden. Helaas is er weinig ruimte in die dingen om echt een andere oplossing toe te passen.
Heb het probleem hier ook. Volgens mij heeft het met de draadloze verbinding te maken.
De stick staat nog in een richting als de verbinding weg valt en houdt die richting aan.
Dichterbij gaan zitten helpt bijvoorbeeld direct.
Heeft te maken met de hardware. De joystick is een feite een ingewikkelde potentiometer die een stuk metaal over een pad van koolstof beweegt waardoor de weerstand fluctueert afhankelijk van de positie. Deze koolstof pads kunnen door gebruik slijten waardoor het uitlezen niet meer goed gaat.

https://www.reddit.com/r/...stick_to_shed_some_light/
Ik heb hier praktijkervaring mee en voer ook reparaties uit aan diverse spelcomputers en o.a. de Switch zijn Joycons. Met onderstaand beschreven herstel heb ik bij mijn eigen Switch maar ook bij een aantal klanten op één geval na geen problemen meer ervaren;

in mijn eigen geval heb ik een nieuwe Switch gekocht en had al na enkele tientallen uren Zelda gespeeld te hebben hier last van.
Vanwege het feit dat ik mijn Switch omgebouwd heb, heb ik geen gebruik gemaakt van garantie maar zelf de joycon gedemonteerd en de potentiometer zuiver gemaakt door de analoge stick zelf volledig te demonteren, niet te vervangen zoals je veelal als suggestie krijgt door te Googlen. Ik zag dat er wat (half)geleider residu los zat rondom de plekken waar het metaal over glijdt wanneer de stick bewogen wordt.
Middels een wattenstaafje en wasbenzine is dit prima zuiver te maken dan.
Hierna dient de stick wel opnieuw gecalibreerd te worden waarna ik er na de nodige honderden uren gespeeld te hebben geen last meer van heb gehad. In mijn ervaring is er dus (waarschijnlijk) wél een permanente oplossing.
Dit neemt niet weg dat Nintendo hier steken heeft laten vallen natuurlijk..

Mijn theorie is dan ook dat het driften wordt veroorzaakt door de (half)geleider die bij nieuwe joycons los kan komen door initiele inslijting en dan verkeerde weerstandswaardes doorgeeft. Eenmaal ingesleten en gereinigd laat er, normaliter, verder geen (half)geleider meer los en werken de sticks weer prima.

Op internet lees ik ook dat er wel eens met perslucht gespoten wordt langs het afdichtrubber af. Dit kan inderdaad ook helpen maar het residu is dan enkel van de plaats geblazen en kan natuurlijk naderhand op plekken komen waar dit weer gaat storen.

[Reactie gewijzigd door Danster75 op 22 juli 2019 12:25]

Zet je hier een videotutorial voor online zodat we dit zelf kunnen doen?
Ik heb geen ervaring met of tijd voor het maken van instructievideo's maar in een eerder genoemde link zie je wel duidelijk de losse onderdelen:

https://imgur.com/gallery/58bBc43

De linker- en rechterjoycon verschillen intern maar de analoge sticks zijn identiek.

Kijk met name naar de volgende afbeelding:

https://i.imgur.com/Nh7MGK0.jpg

Als je de donkere strepen, waar je ook de slijtagesporen in ziet, goed zuivermaakt met eerder genoemd wattenstaafje en wasbenzine dan heb je het normaliter opgelost. Controleer ook direct of de metalen veertjes die over de halfgeleider glijden niet verbogen zijn; dit ben ik ook een keer tegen gekomen. Indien dit het geval is, deze voorzichtig terug buigen.

Het openmaken van de behuizing van de analoge stick kan vrij makkelijk met een kleine spitsbektang en een smal stanleymes. Het weer assembleren van dit component vereist wel wat handigheid aangezien er diverse losse onderdelen in zitten en ook een veer welke niet mogen verspringen. Het beste kan je het metalen afdekplaatje weer terugzetten op de plek waar de flatcable uitkomt en dan dit tegen de kunststof behuizing aan draaien en vastklikken. Na assemblage gewoon even testen of de stick soepel beweegt en of je ook een klik voelt wanneer je deze indrukt. Zo niet, weer loshalen, componenten goed plaatsen en metalen plaatje weer vastklikken.

Voor het demonteren heb je verder een triwing- en een kleine kruiskopschroevendraaier nodig. Verder uiteraard wat geduld en gezond verstand. Wees ook voorzichtig met de flatcables natuurlijk, ontrendel deze en trek ze dan voorzichtig los van het printplaatje, eventueel met een spitse pincet.

[Reactie gewijzigd door Danster75 op 22 juli 2019 17:04]

Dank voor de uitleg, hopelijk heeft iemand er iets aan! Helaas lijkt dit me toch een heel stuk lastiger dan de stick in zijn geheel vervangen. De meeste mensen die ik ken zouden zelfs dat niet willen proberen.
https://youtu.be/QFy8qV48UHE

Net gevonden! Eindelijk een persoon die niet met perslucht gaat spuiten..
Mooi dag u een oplossing heeft gevonden. Zelf heb ik beide Joycons twee keer apart moeten versturen ter reparatie. Bij de 3e keer heeft de leverancier (Bol.com) het ook opgegeven en hebben ze het volledige aankoopbedrag van de Switch terug gestort.
Het zou kunnen zijn dat slechts een bepaalde serie analoge sticks het driftprobleem heeft. Zo kan ik mij voorstellen dat bij een bepaalde batch van controllers de halfgeleiderlaag van mindere kwaliteit is waardoor deze brozer is, sneller afbrokkelt en het driftingprobleem optreedt.
Gezien het relatief kleine aantal klanten dat ik hiermee geholpen heb, heb ik niet de indruk dat vrijwel iedere Joycon dit probleem heeft. Maar dat het voorkomt is absoluut een feit.

Advies is dan ook om de faktuur goed te bewaren en direct aktie te ondernemen wanneer er een probleem ervaren wordt. Of, indien het geen garantie betreft, dit te (laten) repareren.
Op internet lees ik ook dat er wel eens met perslucht gespoten wordt langs het afdichtrubber af. Dit kan inderdaad ook helpen maar het residu is dan enkel van de plaats geblazen en kan natuurlijk naderhand op plekken komen waar dit weer gaat storen.
Lijkt me vrij gevaarlijk als het uit de behuizing van de stick kan glippen en bij bijv. ciruitboards kan komen.
Potentieel op kortsluiting maakt op dat moment zo'n joycon een tikkende tijdbom tot ie er mee kapt.

Helemaal gevaarlijk als het de accu bijv. zou ontregelen.

Hoe de f*ck hebben die dingen een CE goedkeuring gekregen als er zo gemakkelijk geleidend materiaal los komt?

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juli 2019 20:15]

Het blijft gelukkig wel beperkt binnen de casing van de stick óf, het zou er uit kunnen vallen wanneer de joycons ondersteboven worden gehouden en zelfs dan zal dit vrijwel zeker niet gebeuren.
De kans dat dit materiaal in contact zou kunnen komen met andere componenten is nihil.
Het probleem is inderdaad een hardware issue dat los staat van die vroegere connectie-problemen: voor de joy-con sticks heeft Nintendo een off-the-shelves onderdeel gebruikt dat helaas te snel verslijt. Het probleem van stick drifting komt voor bij alle fabrikanten, maar deze kleine sticks lijken er vaker dan anders last van te hebben.

Europeanen hebben weinig aan die class-action lawsuit maar hopelijk zet het wat druk op Nintendo om het probleem te erkennen en een beter reparatie/vervangbeleid voor de JC op te starten.

De opties voor mensen die last hebben van joycon drift zijn momenteel:
1) laten repareren onder garantie
2) laten repareren buiten garantie tegen betaling
3) elektronische contact-cleaner gebruiken om de stick tijdelijk terug te laten functioneren
4) de joystick zelf vervangen.

Meer info hier - https://gathering.tweaker...message/59444594#59444594.

Ondertussen zou ik mensen aanraden om hun joycons zoveel mogelijk in een stofvrije omgeving te leggen wanneer ze ze niet gebruiken :)
De reden dat we in de EU geen class action lawsuit hebben is dat we onze samenleving hebben ingericht om meer met toezichthouders en belangenorganisaties te werken - en (daardoor) uberhaupt veel betere consumentenbescherming dan onze Amerikaanse vrienden.

Wat je hier als Nederlander actie op wil nemen kun je zelf Nintendo tot actie dwingen via de Consumentenbond:
  • Nintendo heeft je een ondeugdelijk product verkocht, dat buiten je schuld kapot gaat. Ze zijn wettelijk verplicht dat te vervangen (ja - zelfs als je de Joycons bij launch hebt gekocht). Hulp van de Consumentenbond daarbij.
  • Als je de Consumentenbond kunt helpen met het structureel aantonen van het probleem, kun je een klacht bij ze indienen.
Nintendo heeft je een ondeugdelijk product verkocht
De winkel waar je de Switch gekocht hebt, bedoel je.
Dat is wss. niet Nintendo zelf.

Je kunt trouwens op individuele basis sowieso terug naar de winkel gaan en vervanging eisen. Je hebt hier namelijk te maken met een product dat aantoonbaar bij herhaling defect gaat door een ontwerpfout.
Nintendo heeft je een ondeugdelijk product verkocht, dat buiten je schuld kapot gaat. Ze zijn wettelijk verplicht dat te vervangen (ja - zelfs als je de Joycons bij launch hebt gekocht). Hulp van de Consumentenbond daarbij.
Nee. De winkelier waar je het product gekocht hebt is verplicht dat op te lossen (daar heb je als koper de overeenkomst mee). De fabrikant is dat niet, maar helpt uit coulance.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 juli 2019 20:41]

Ik wist niet eens dat dit bestond qua klacht. Een rechtzaak is wel ernstig, maar ga ervan uit dat dit onder de garantie valt ,hoewel in Amerika de garantie periode korter is dan in Nederland.

Als ik naar de prijs kijk van losse joy-con dan zou ik zeggen dat Nintendo klanten na garantie periode binnen 3 jaar het tegen een schapelijk prijs moet kunnen aanbieden. In garantie is wat anders.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 22 juli 2019 14:11]

Als ik dit allemaal zo lees is het gewoon een non-conform product, veroorzaakt door een design dan wel fabricage fout. Een design- of fabricage fout dient ten alle tijden verholpen te worden, ook al valt het betreffende product niet meer binnen de gestelde garantie periode.

Ikzelf heb ze nog niet veel in handen gehad, maar het eerste wat mij opviel is het fragiel aanvoelen van die dingen, wetende dat er voor twee stuks zo'n 80 euro neergeteld moet worden... is erg veel. Het heeft in ieder geval niet de bouwkwaliteit die ik voorheen van Nintendo gewend was.
Als ik naar de prijs kijk van losse joy-con dan zou ik zeggen dat Nintendo klanten na garantie periode binnen 3 jaar het tegen een schapelijk prijs moet kunnen aanbieden. In garantie is wat anders.
Garantie zoals in de VS bestaat hier niet.
Je kunt als consumenten aanspraak maken op dezelfde (zakelijke) fabrieksgarantie bij de leverancier/fabrikant, waar de verkoper aanspraak op moet maken, maar in de regel werkt 'garantie' binnen de EU op basis van het conformiteits-principe.

De EU stelt dat er een minimale periode van 2 jaar is waarbinnen consumenten een non-conformiteitsclaim kunnen neerleggen bij een verkoper. Hiermee claim je als consument dat het product niet conform verwachting werkt en heb je recht op vervanging. In de eerste 6 maanden na aanschaf geldt daarbij omgekeerde bewijslast; dwz de verkoper - niet de fabrikant; de winkelier - moet bewijzen dat het product wel conform verwachting werkt. Buiten die periode ligt de bewijslast bij de consument.

Maar, bij een wijdverspreid probleem zoals deze, welke ook goed gedocumenteerd is middels allerlei teardowns door professionals is die bewijsvoering heel makkelijk rond te krijgen.

Daarnaast geldt ook nog eens dat binnen Nederland de periode waarbinnen een conformiteitsclaim neergelegd kan worden, loopt zolang als de verwachte levensduur van een product en de 2 jaar vanuit de EU afgedwongen als ondergrens telt. Deze verwachte levensduur is niet hetzelfde als de afschrijvingstermijn, oid, maar dient vastgesteld te worden adhv de gemiddelde levensduur van soortgelijke producten in dezelfde prijsklasse.

Concreet voor dit geval, betekent het dat de controllers van een Switch even lang mee dienen te kunnen gaan als die van een PS4, XBox, etc.

Daarnaast geldt als ik me goed herinner ook nog dat er bij een aantoonbare ontwerpfout (wat dit dus is) de kosten voor vervanging onvoorwaardelijk en zonder eindtermijn bij de verkoper komen te liggen.
Dat is een bijkomend probleem denk ik. Het probleem met de verbinding is duidelijk merkbaar. Zit je bijvoorbeeld met een been voor de joycon en heb je problemen dan is het direct weg als je je hand verplaatst en geen objecten meer in de lijn naar de switch hebt.
En zoals gezegd helpt dichterbij gaan zitten ook.
Ik heb mijn joycons ook al eens laten "repareren" onder garantie maar dat helpt helaas ook maar een heel klein beetje.
Die verbindingsproblemen zijn niet het probleem waar dit artikel over gaat. De Joycon drift is namelijk ook handheld een probleem. Nintendo reparatie doet een beetje schoonmaken en stuurt ze terug. Daar zijn talloze ervaringen over te vinden dat men niks doet om het probleem te verbeteren.
Maar ja... Het is ook gewoon slijtage.. Ik kan Nintendo hierin wel begrijpen. Ik gebruik de switch nu een jaar en merk niks van drifting behalve dan als de verbinding wegvalt wat overigens vrij snel gebeurt. Als je plankgas iedere dag speelt en na een jaar zijn de joycons versleten dan moet je nieuwe kopen. Je kunt ook moeilijk bij een garage nieuwe banden op je auto laten leggen vervolgens in een jaar 80.000 km rijden en dan na een jaar terug gaan dat de banden al op zijn.... veel gebruik betekend eerder versleten... je kunt gewoon een paar nieuwe joycons erop zetten probleem opgelost
Maar die joycons kosten wel elke keer 70,- tot 80,- voor een set van 2. Controllers dienen gewoon minimaal tot bijvoorbeeld 1000 uur en minimaal een jaar mee te gaan als die dingen na 4 maand gaan driften is het gewoon een slechte controller.
Wij hebben 4 joycons en 3 driften zonder er al teveel op gespeeld te hebben.
Onder garantie dus zal ik ze ook terugsturen.
Maar ja... Het is ook gewoon slijtage.. Ik kan Nintendo hierin wel begrijpen. Ik gebruik de switch nu een jaar en merk niks van drifting behalve dan als de verbinding wegvalt wat overigens vrij snel gebeurt. Als je plankgas iedere dag speelt en na een jaar zijn de joycons versleten dan moet je nieuwe kopen.
Da's natuurlijk een kul-excuus. Want leg dan eens uit hoe het kan zijn dat we al letterlijk decennia gamepads hebben die even zo lang mee kunnen gaan.

Nee; dit is gewoon defecte hardware die ontstaat door een grove ontwerpfout om lekker goedkoop uit te zijn in de fabricatie.

Hopelijk komt het tot een rechtszaak en wordt Nintendo verplicht die dingen kostenloos te vervangen door nieuwe. Desnoods elke 4 maanden als ze echt zo snel slijten. Moet je eens zien hoe snel ze dan met een ander wel deugdelijk ontwerp op de proppen kunnen komen.
Bijzonder dat je zegt dat dichterbij zitten helpt, handheld heb ik het probleem namelijk ook, en dichterbij komt de joycon naar mijn idee niet.
Ik heb het over een iets ander probleem als ik de reacties hier zo lees ;)
Zo moeilijk was het probleem niet want dit waren inderdaad de problemen rond de eerste launch. Het probleem was interventie. Ik heb nieuwe Joy-cons gekregen want je kan ze namelijk gratis omruilen bij nintendo en heb er sindsdien geen last meer van.
Fout. Dat was (en is bij sommigen nog steeds) een ander probleem.
Ik begrijp niet dat ze nog steeds analoge potentiometers gebruiken i.p.v. dat ze iets bedenken dat optisch werkt.
Volgens mij heeft het met de draadloze verbinding te maken.
Maar dat is geen drift.

In de hierboven gelinkte reddit-draad wordt een voorbeeld getoond waarbij een speler een kant op blijft lopen terwijl de linker Joy-Con aan de Switch zit vastgeklikt (dus geen draadloze verbinding) en de analoge stick in een neutrale positie staat. Dit is wel een geval van drift.
Klopt helemaal wat je zegt het gaat alleen om de beweging die gemaakt wordt zonder de stick aangeraakt wordt.
deze drift heb ik ook gehad en is bij mij kosteloos vervangen door nieuwe.

Wat wel duidelijk is dat het hoofdzakkelijk om de linker ((rode controller gaat) zoverre heb ik van andere kleuren geen meldingen voorbij zien komen))
Hoe lang is de garantie periode van de joycons?
Ik heb het probleem ook al een tijdje en moet vaak even rammelen met de sticks om het probleem tijdelijk te verhelpen.
Heb de switch nu iets meer dan eem jaar in mijn bezit.
Hoe lang is de garantie periode van de joycons?
Even lang als de Switch zelf, want je koopt het als één product.
En aangezien in NL het zo geregeld is dat een non-conformiteitsclaim neergelegd kan worden bij de verkoper gedurende de gehele verwachte levensduur van het product, gemeten middels vergelijking met soortgelijke producten in dezelfde prijsklasse ...

Hoelang kan een PS4, of XBOne gemiddeld mee? Of een PS3? Of een X360?
10 jaar ofzo?

Een Nintendo DS dan? Of een PSP?
Kunnen ook gemakkelijk 5 jaar halen en vaak genoeg 10.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juli 2019 20:18]

Thanks voor de reply. Ik zal morgen eens even contact opnemen met de leverancier. Het valt dan binnen de garantieperiode van 2 jaar.
De manier hoe mensen het probleem nu oplossen is door de betreffende joy-con stick schoon te maken dus ik gok dat het een hardware issue is.
Schoonmaken is een tijdelijke oplossing, ik heb ze gewoon vervangen.

Als je een beetje handig en voorzichtig bent is het voor minder dan 10 euro per stuk op te lossen.

Maar het zou niet nodig hoeven zijn.
Heb je toevallig een guide voor het vervangen en/of een link naar waar je de vervangende sticks hebt gekocht?
Een video die het redelijk goed laat zien van SpawnWave bij twijfel even zoeken naar teardowns van bijvoorbeeld iFixit. Mijn joycon batterytray design was bijvoorbeeld anders als de zijne.

Voor sticks, ik heb ze van eBay. Ik heb niet echt een ander design gezien, maar ze zijn niet 100% dezelfde als van Nintendo (achterkant ziet er anders uit en andere kleur ribbon cable).

In NL kun je ze hier ook bestellen. Vergeet de triwing schroevendraaier ook niet, anders kom je niet ver.

Doe ook wat hij zegt in de video met los schroeven want ze gaan al stuk als je er scheef naar kijkt. Bij het in elkaar zetten ook niet te vast draaien.
Heb het probleem ook gehad, al vrij snel (2 maanden na aankoop).

Heb contact opgenomen met Nintendo Support, zei gaven aan dat dit binnen de garantie valt.
Je kunt dan na contact de joycon opsturen en na ca. 2,5 week kreeg ik een nieuwe opgestuurd. Nu geen problemen meer.
Wel begrijpelijk, ik kan me herinneren dat dit bij de N64 ook zo was, maar ik weet niet meer of Nintendo aangeklaagd was.

Na een tijdje kon de joystick van mijn N64 niet meer recht op staan. Alsof er een veer tussenuit was voor het gevoel.

Ook een aantal keer bij de GC controller geconstateerd.

Maar niet alleen Nintendo. Ik kan me heugen dat de PS1 en PS2 ook zulke problemen met de stick had. Ook mijn Xbox 1 (niet one) controller heeft een lamme stick. Ik vraag me dan ook af of er een rechtzaak komt. hoewel de media is nu veel groter.
Wel begrijpelijk, ik kan me herinneren dat dit bij de N64 ook zo was, maar ik weet niet meer of Nintendo aangeklaagd was.

Was het niet zo dat de nulpositie van de stick bij het opstarten van N64 bepaald werd? Dat zodra je de stick uit het midden duwde tijdens het opstarten je last kreeg van dat driften.
Ik meen me herinneren dat ik daar achter kwam bij F-zero X, dat ik constant van de baan af klapte.
Bij de N64 was het vooral zo dat de stick na verloop van tijd gewoon erg los ging zitten en je een enorme 'dead zone' in het midden kreeg.

De sticks werden gekalibreerd bij het inpluggen van de controller (al zegt Nintendo altijd dat je de controllers niet moest hotpluggen).
Bij de N64 waren er in principe twee plastic (halve) tandwielen die de X en Y positie bepaalde met potentiometers. Na verloop van tijd slijten de tanden af op de meeste gebruikte plekken, het dichtste bij het middelpunt, en werd de deadzone groter en kreeg je dus ook een joystick die geen weerstand meer heeft in die deadzone.

Ik heb die van mij vervangen en open gemaakt, daar kwam een berg wit poeder uit wat ooit allemaal tandjes waren.
Offtopic op het nieuwsbericht, maar ik wil graag de verspreiding van verkeerde informatie beperken.

De N64 controllers gebruiken geen enkele potentiometer.
Elke stick zit verbonden door middel van tandwielen aan een set wieltjes met allerlij gleufjes. De microcontroller in de N64 controllers telt hoeveel gleufjes voorbij komen met een lichtsensor wanneer je de stick beweegt en weet zo de richting van beweging en huidige positie van de stick.

De werkelijke slijtage van de stick zit niet in de tandwielen, wieltjes of lichtsensor maar in de werkelijke stick zelf (het stuk waar je je duim op legt) en de 'bowl' die 'm onderin ondersteunt. Dit zijn 2 stukken plastic die langs elkaar schuren zonder enig smeermiddel en dit probleem wordt alleen maar verergerd als je neerwaartse druk op de stick zet (ofwel altijd).
Uiteindelijk slijten zowel de stick als de bowl en is er geen opwaartse druk meer die de stick tegen de springveer duwt, waardoor ie scheef gaat hangen en sloppy wordt.

Dat witte poeder is dan ook van de stick en de bowl, niet van de zwarte tandwielen.
^ Kan ik beamen.
Het probleem met de N64 stick is inderdaad een mortar & pestel probleem waarbij het grotendeels de onderkant van de stick zelf is die je wegslijt.

De PS3 en PS4 controller hebben trouwens hetzelfde probleem als je veel games speelt die vereisen dat je de sticks inklikt (L3 / R3) en vervolgens beweegt. Bij een aantal moderne acties games, o.a. Tomb Raider, en geloof ik Horizon, wordt die actie gebruikt om het karakter een sprint te laten trekken.

Dus ja; als je die games speelt, mol je eigenlijk je controller.
Dat klopt maar daarnaast zaten er wat plastic onderdelen in die erg snel versleten waren. Precies sturen was dan niet meer mogelijk.
Mocht je hier last van hebben en geen garantie meer hebben: de joysticks zijn op zich niet moeilijk te vervangen (zie uitleg op ifixit, alleen zo'n gek schroevendraaiertje voor nodig), en nieuwe stickjes kosten rond de €3 per stuk op aliexpress. Geen ideale oplossing, maar beter dan een onbruikbare console of nieuwe joycons.
Mocht je hier last van hebben en geen garantie meer hebben
De Switch kwam uit in maart 2017 en de ondergrens voor de periode waarbinnen je hier in NL een non-conformiteitsclaim bij de verkoper kunt neerleggen is 2 jaar.

De bovengrens is de verwachte levensduur van het product, gemeten door te vergelijken met soortgelijke producten binnen dezelfde prijsklasse. Oftewel; andere game-consoles, dus ergens tussen de 7 en 10 jaar of zo.

Er is letterlijk niemand hier in NL die dit probleem op eigen houtje op zou moeten gaan lossen. Gewoon terug naar de winkel en vervanging eisen. Dat is je recht.

Daarnaast koop je de joycons als onderdeel van de hele Switch, dus als de winkelier moeilijk wil gaan doen door te claimen dat ze niet aan losse controllers kunnen komen, kun je ook altijd nog een compleet vervangende Switch claimen. (Op dat moment zullen ze wss. wel in toom willen...)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juli 2019 20:31]

Merk op dat die garantietermijn op den duur steeds meer verschuift naar de situatie waar jij moet gaan aantonen dat het een fabricagefout betreft. Oftewel, als je nu nog garantie op een launch-Switch wil gaan claimen, dan mag je inmiddels met een goed onderbouwd verhaal komen waaruit blijkt dat jouw specifieke geval inderdaad om een fabrieksfout gaat. En dat kan nog knap tegenvallen.
jij moet gaan aantonen dat het een fabricagefout betreft.
Nee. Jij moet aantonen dat het product een mankement vertoont waardoor het niet conform verwachting werkt.
Yep, hier ook last van. Sticks calibreren helpt ook niet.
Dit is inderdaad een veel voorkomend issue. Heb er zelf gelukkig nog geen last van gehad, maar ik snap wel dat hier een rechtszaak over komt. Het is geen goedkoop apparaat, en die Joy-Cons zelf zijn ook behoorlijk aan de prijs.

Ben vooral benieuwd wat dit betekent voor mensen die nu rondlopen met klachten over hun Joy-Cons.
Mijn rechter joycon doet het ook. Gelukkig heeft mijn pro controller nergens last van.
De pro-controller heeft weer last van een ander probleem: de D-pad is overgevoelig dan wel geeft veel foutieve responses.

The Switch Pro Controller's D-Pad Dysfunction
Nintendo Switch Pro Controller is Having D-Pad Problems

Ik ben het zelf goed gaan merken bij het spelen van Tetris 99 en ik wordt er gek van. Heel vreemd dat Nintendo, notabene uitvinder van de D-pad, daar zo de fout mee in kan gaan.
Die Pro Controller ging na 10 minuten weer terug de doos in, ondertussen gebruik ik nu de Mayflash Magic-NS adapter met een PS3 en PS4 controller. Van de problemen af en vele malen goedkoper uit.

Of de adapter blijft werken is de vraag, werkt nu al prima voor 1+ jaar. Anders is misschien de nieuwe 8bitdo controller die volgende maand uit komt een optie, ga hem in ieder geval halen. :P
Ah ja de dpad heb ik wel last van bij sommige games. Verder een fijne controller.
Heb hier ook last van op een Switch uit november 2017, maar niet op een Switch uit november 2018. Het ligt m.i. aan de console want ik kan de joy-cons prima uitwisselen tussen beide switches; het probleem treedt alleen op op de 2017 switch.

De 2017 Switch heeft overigens ook veel slechtere koeling (veel sneller/vaker de fan aan).
Dat is niet echt te zeggen momenteel. Dat je er geen last van hebt betekend niet dat het nooit gaat gebeuren.

De kans dat het bij een 2017 Switch gebeurt is natuurlijk veel groter, want die is zeer waarschijnlijk meer gebruikt.

Ik heb bij mijn launch Switch ze nu beide vervangen. Een vorig jaar en een deze maand (eerst rechts nu links).

Met contact spray en zo rommelen is maar een tijdelijke oplossing.
Is dat niet heel makkelijk door Nintendo op te lossen door middel van de deadzone groter te zetten?
Maar dat speelt zo ongelofelijk beroerd.
Nee, want het gaat om vervuiling op de contactpads door (zeer snelle) slijtage. Hierdoor registreerd de stick ruis en gaat zijn eigen leven leiden.
Er zijn dan ook maar 2 oplossingen:
- Stick openmaken en de contactpads schoonmaken met alcohol en een wattenstaafje.
- Stick vervangen met een nieuwe voor +/- 4 dollar als je een beetje zoekt op aliexpress.
Inderdaad ook regelmatig last van, gelukkig weet ik de joy sticks weer schoon te maken dmv ondersteboven houden, sticks goed ronddraaien, rubbertje liften en blazen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True