Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo brengt vernieuwde Switch met langere accuduur uit in september

Nintendo komt begin september met een revisie van zijn Switch. Die vernieuwde versie houdt het langer vol op een acculading dan de bestaande Switch. Exacte details over hoe Nintendo deze zuinige Switch tot stand heeft gebracht, deelt het bedrijf nog niet.

Op de Nederlandse productpagina van de Nintendo Switch staat bij de specificaties dat de revisie een accuduur van tussen 4,5 en 9 uur heeft, terwijl dat bij de bestaande Switch-versie tussen 2,5 en 6,5 uur is. De exacte accuduur hangt sterk af van welke games worden gespeeld. Volgens Nintendo houdt de accu van de huidige Switch het zo'n 3 uur vol bij het spelen van The Legend of Zelda: Breath of the Wild, terwijl de vernieuwde versie dat bij die game oprekt naar ongeveer 5,5 uur.

Volgens de specificaties is de accu nog altijd een exemplaar met een capaciteit van 4310mAh, dus daarmee is de verbeterde accuduur niet verklaard. Vermoedelijk wordt die bereikt door het gebruik van een andere soc en ander geheugen. Wellicht gaat het om een zuinigere variant van de Tegra-X1-processor en bevat de revisie meer opslag.

Dat Nintendo van plan was om de hardware van de Switch aan te passen, bleek onlangs uit documenten die door de Amerikaanse FCC zijn gepubliceerd. Uit een document blijkt dat er een andere soc in de revisie komt, net als ander nandgeheugen. Deze wijzigingen staan los van de onlangs aangekondigde Nintendo Switch Lite.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

17-07-2019 • 15:59

124 Linkedin Google+

Submitter: doobieters

Reacties (124)

Wijzig sortering
De nieuwe switch is te herkennen aan:
Modelnummer: HAC-001(-01)
Serienummer begint met: XKW
En de verpakking heeft een rode achtergrond!
Verkrijgbaar vanaf begin september.

Bron:
https://www.theverge.com/...battery-life-improvements
https://www.nintendo.nl/N...itch-bundels-1183142.html

[Reactie gewijzigd door DaZZle op 17 juli 2019 17:43]

Hopelijk geeft Nintendo deze wel een nieuwe naam, anders kun je deze niet via een webshop bestellen. Dan hou je altijd kans dat je er een van de oude voorraad krijgt.
De verpakking van de verbeterde versie is voornamelijk rood. Heel duidelijk te zien dat dat de nieuwere versie is.
Je bent namelijk ook zelf in staat om de Switch met rode verpakking uit het magazijn te pakken en de volgende dag bij jezelf thuis te laten bezorgen 8)7 (not)


Als je de verkeerde thuis krijgt kun je 'm natuurlijk weer terug sturen maar dat is zonde van je tijd en wellicht van de bezorgkosten, naast het feit dat je weer opnieuw naar de beste deal moet zoeken en opnieuw moet hopen dat je deze keer 'een rode' krijgt

[Reactie gewijzigd door Stadtionalist op 18 juli 2019 12:05]

Ja, of je gaat gewoon naar een lokale winkel?
In je zoektocht naar de beste deal?
Inderdaad. Of je gunt het een retailer nog die de moeite neemt om het product in huis te nemen, uit te leggen en eventueel te demonstreren. En dan betaal je misschien 10 euro meer.
Hmm lijkt niet dat er verder veel veranderd dan? Misschien toch wel het moment om er dan toch 1 te halen. Als er nog een Plus versie komt zal dat nog wel ff duren of het wordt pas de echte opvolger.
Met Nintendo weet je het nooit. Diezelfde verwachting had ik met een GBA en later met de DS. Steeds de verwachting dat er geen verbeterde versie op korte termijn kwam en steeds kwam ik bedrogen uit. Uiteindelijk was dat voor mij de reden om geen 3DS aan te schaffen: ik wilde niet binnen een half jaar een aankondiging van een betere versie zien. Volgens mij heb je namelijk 2 groepen console-gamers. Een groep die gewoon de beste ervaring wil en steeds de beste versie koopt en een deel dat een console voor "leuk erbij" koopt en dan vaak een "Lite-"versie, "S-"versie enz. koopt.

Nou heb ik mij vorig jaar laten verleiden toch maar een Switch aan te schaffen in de verwachting dat er toch geen update meer kwam. Helaas...
Wat is er dan mis met de switch die je nu hebt. Heb je veel minder plezier van je games als de mensen die straks een nieuwe versie hebben van de Switch?
Er is niks mis met mijn Switch en het plezier dat ik nu aan de spellen beleef, maar het zou toch fijner zijn als ik een spelsessie niet zo snel hoefde te onderbreken om later met een kabel verder te gamen.
Absoluut een luxeprobleem, maar toch..
Nou, geen zorgen. Als je switch oud genoeg is, zijn er genoeg mensen die hem graag willen ruilen voor de nieuwste versie.
De eerste switch is namelijk te jailbreaken, later is dat (vooralsnog) onmogelijk gemaakt.
Mbt gameboys heb ik uiteindelijk die New Nintendo 2DS XL gekocht, dat lijkt voor nu de laatste generatie in de (zeer succesvolle) DS lijn te zijn en het kan in principe alle DS spellen van de afgelopen 15 jaar spelen. (weet alleen niet of ze nog steeds dezelfde cartridges gebruiken. Oh ja en veel DS spellen zijn echt slecht :p )
Volgens ben ik alleen in deze mening, maar ik vind de switch veel te duur in vergelijking met wat het kan en andere consoles waarmee het concurreert.
Ligt er maar net aan waar je hem voor gebruikt ? Ik ben het wel eens met de relatieve prijs. Maar aan de andere kant, Nintendo heeft nooit echt vooraanstaande grafische rekenkracht gehad in zijn meest recente consoles. En eigenlijk is dat ook wel het enige verschil nu met de switch en andere consoles. Buiten dat kun je er op bepaalde vlakken juist meer mee. Er worden ook heel veel spellen uitgebracht die je nooit op een Nintendo zou verwachten. Dan wel erg in grafische kwaliteit teruggeschroefd. Alsnog als handheld toch wel vooraanstaand qua beeldkwaliteit. Als console schiet het te kort. Maar ja, dat je de volledige versie van Doom op de camping in het bos kunt spelen is ook ongekend. Tenzij je je laptop meeneemt ;).

Edit: meest recente consoles

[Reactie gewijzigd door TJRef op 18 juli 2019 15:49]

Hoezo nooit vooraanstaande grafische rekenkracht? De SNES concurreerde prima met de Megadrive, N64 was grafisch sterker dan de PS1 en de Gamecube sterker dan de PS2. Pas sinds de Wii is Nintendo met de huidige filosofie bezig.
Gamecub had ook mijns insziens de best grafische uitziende spellen van die gen met Metroid Prime en Resident Evil 4. Dat zag er echt krankzinnig goed uit toen het uitkwam. Formfactor was perfect maar jammer van dat hendeltje.
Hangt er vanaf waar je waarde aan hecht. Als je er blu-rays mee wil spelen nee dat kan inderdaad niet met de Switch maar wel met de concurrentie, maar de concurrentie kan je niet mobiel spelen. Als je de Switch vergelijkt met tablets of telefoons met vergelijkbare hardware is hij absoluut niet duur; toen hij uitkwam zelfs spotgoedkoop!

Als je het als een pure handheld of pure thuisconsole bekijkt zal je in beide gevallen bepaalde features missen, het is echt een hybride. Als jij die hybride functionaliteit duur betaald vindt, dan is het blijkbaar niet waar je naar op zoek bent.
Ik ben altijd wel zeer geïnteresseerd in de switch maar dan ga ik rekenen van wat ik er aan kwijt zou zijn en dat is echt veel. Games zijn 60 euro, pro controller 100, nieuwe joycons 70. 4 games zijn dus al 200 euro, dat is mij echt te veel.
Ik zou er dolgraag een willen maar 500 euro is mij te gortig voor deze hardware.
Games zijn toch altijd 60 euro, net zoals xbox, pc of ps4?
Pro controller is 70, ietsje meer dan de concurrentie maar Joycons heb je al 2 dus je kan al direct met 2 man spelen, 2 extra controllers voor 70 red je niet bij andere consoles.
Switch games zijn zeer prijsvast. Wil je Pokemon Lets Go kopen? 50 EUR terwijl de release in November 2018 was.

The Divison 2 : PS4 30 EUR
Battlefield 5: onder de 30 EUR
AC: Odyssey: consoles 30 of minder, PC 40.

Mario kart 8 en diverse andere games van nintendo wat deze console juist uniek en leuk maken hebben ook erg vaste prijzen.

De argumenten die @Randomguy369 aanvoerd zijn dus wel gedelijk gerond. Waarom zijn reactie een 0 is en die daaronder een +1 een 2e raadsel.

Nu ben ik het ook deels met @barco eens, met 70 EUR heb je 2 controllers. Bij de concurrentie ben je 50 euro kwijt (gemiddeld) maar daar krijg je wel naar verhouding een veel uitgebreider stuk tech voor terug. (Touch, Vibratie, LEDs, speaker, mogelijkheid tot earphone)

Als je dit tegenover elkaar zet en bedenkt dat de pro controller (65 a 70EUR) eigenlijk de directe concurrent is voor de Xbox one en ps4 controllers dan heeft Nintendo de prijzen erg hoog liggen t.o.v. de concurentie.

[Reactie gewijzigd door Generation Kill op 18 juli 2019 11:33]

Games zijn toch altijd 60 euro, net zoals xbox, pc of ps4?
Als je slim winkelt dan kosten de meeste spellen op PC veel minder dan 60 EUR.
Als je games koopt bij een of andere reseller ja maar of dat nu het alternatief moet zijn.
Nee hoor, AAA titles gaan na een half jaar meestal voor 30-40 over de toonbank, zeker met sales.
Nintendo games zijn bijna altijd 60 euro, zeer prijsvast.
Dan koop je die AAA titles toch 2e hands voor de switch en zit je alsnog op diezelfde 30-40 ..
Waar een wil is, is een weg.
Valt ook wel mee; de meeste first party exclusives zijn al in de uitverkoop gegaan bij de Switch.
Ik heb 6 maanden geleden een Switch gekocht, mocht voor Zelda de volle mep betalen...

Nintendo en prijsverlagingen gaat nooit samen.
Aan de andere kant, als je nu Zelda BotW inlevert bij een gamezaak krijg je er nog ongeveer 40 euro voor. Niet slecht voor een game die meer dan twee jaar oud is. Probeer dat maar eens met een PS4 game.
Dat is ook weer waar! Alleen zo vervelend dat dat niet zo werkt met cadeautjes voor neefjes en nichtjes...
Als je games koopt bij een of andere reseller ja maar of dat nu het alternatief moet zijn.
Alle winkels via isthereanydeal.com zijn geautoriseerd en geen resellers. Daar zitten vaak goede aanbiedingen tussen, zelfs voor nieuwe spellen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 18 juli 2019 07:54]

Tuurlijk ... linkt door naar sites die Russische gestolen keys verkoopt. is goed met je
Dat zijn gewoon dezelfde prijzen voor games als bij de concurrentie. De controllers, die zijn iets duurder, maar de pro controller heb ik nog nergens voor 100 euro gezien; eerder 80. Vergeleken met andere draagbare hardware met vergelijkbare specs is de Switch alsnog goedkoop. Dat jij het het geld niet waard vindt is natuurlijk prima, maar objectief gezien is hij relatief goedkoop.

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 18 juli 2019 08:14]

Een aantal zijn idd 50€ met beetje googlen kan je meestal voor die prijs een premium A titel kopen. Maar er zijn ook een gigantisch aantal quality games onder 25€, stardew valley, hollow knight, Candace of hyrule, axiom verge etc etc

Joycons krijg je gewoon bij je switch, dus die hoef je niet te kopen en je kunt prima af zonder pro controller, als je nog een gamecube controller hebt liggen zou je ervoor kunnen kiezen om die te gebruiken (met adapter.)

Plus als je nu switch koopt 35€ eshop tegoed
Die 35 euro shoptegoed is alleen een sigaar uit eigen doos... Waar je fysieke games veelal voor 50 euro koopt, moet je niet schrikken van prijzen van 70 euro in de e-shop. Ja, je krijgt 35 euro, maar vervolgens ben je verplicht de veel duurdere games te kopen.
Klopt idd, maar je als je beetje slim winkelt dan kan je er nog gebruik van maken. Je hebt ook de deal van twee nieuwe AAA games voor 50€ per stuk nemen. Ik koop veelal indie games of wanneer ze flinke korting op iets geven. Maar het hebben van fysieke cardridge toch leuker, dat wel.
Ja dat is dus als je alles bij de duurste aanbieder koopt.

Ik heb een pro controller voor €55 via Amazon DE.
Spellen betaal ik 35 voor via Marktplaats.

Het valt dus reuze mee.

Het enige nadeel is dat de games niet in prijs zakken zoals bij andere consoles meestal wel het geval is.
Maar je kan wel overal kijken en hem meenemen en aansluiten op je tv en mee spelen, dus ik zie de voordelen wel
Ik heb het ook. Ik hou hem al een tijdje jn de gaten, met name voor pokemon straks. Maar ik vind het ook nog een hoop geld.

Dacht dat de Switch Lite wellicht wat zou zijn, stuk goedkoper, praktischere formfactor voor handheld.
Maar daar hebben ze te veel, imo, uitgesloopt waardoor het alsnog een duur ding is. Geen tv out vind ik nog wel het meest flauwe, ik had een switch tijdje geleend om zelda te spelen en die heb ik toch het meeste in dock gespeeld.

Dus Lite wordt em niet, dan wellciht deze hw revisie. Prestaties in Zelda vielen mij enorm tegen, dus wellicht iets krachtigere variant het beter trekt (+ aankondigingen dat games zoals witcher lagere resolutie krijgen). Maar enkel betere accuduur dus (wat altijd nice is natuurlijk, maar niet wat ik had gehoopt).

Ik denk dat ik em voorlopig nog links laat liggen. Er komt vast nog wel een echte hw revisie ala New 3DS, dan kijk ik wel weer.
Het hangt er inderdaad sterk vanaf wat je wil.
Ik heb begin dit jaar mijn 1j oude Switch verkocht omdat ik de nieuwe Spider-man game en nog enkele andere exclusives op PS4 absoluut wou spelen.
Nog nooit zoveel spijt gehad van een verkoop van een console (Switch) en nog nooit zo teleurgesteld geweest in de aankoop van een console (PS4).
Alle PS4 games die ik in huis heb gehaald vind ik zelf niet heel bijzonder en ik speel er bijna niet op, daarom verkoop ik hem na 6 maanden weer en koop ik me opnieuw een Switch.

Mijn persoonlijke mening, als je een gaming PC hebt, heb je eigenlijk enkel nog een Nintendo Console nodig.

[Reactie gewijzigd door Gryphken op 18 juli 2019 01:21]

Is helemaal waar.
Is duur en alles maar dan ook alles wat erbij hoort is duur.
Zelden gaan de goede titels als 'platinum'edition de deur uit voor 3 tientjes ofzo en de hardware blijft duur.
Tegenwoordig moet je echt een fan zijn van het niche game genre wat ze aanbieden want voor casual gamen heb je er niks meer te zoeken.
Vele games speel je ook prima op een tablet of smartphone en de software kost een fractie.
ik zou de switch juist kopen voor fifa. maarja alleen daarvoor koop ik geen switch xd
Daar koop je überhaupt geen switch voor. FIFA is niet hetzelfde als op de PS4 en Xbox.
Helemaal mee eens. De switch heeft snel premium games nodig (geen ports of upgrade versies). De kosten zijn dan nog steeds hoog, maar de goede games zijn het dan wel waard.
Let maar eens op als straks de PS4 controller of andere controller in IOS 13 makkelijk gekoppeld kan worden. Met een moderne iPad heb je een mobiel game apparaat waar de switch in verhouding een smartwatch is.
Geef je helemaal gelijk ivm wat Stadia kan brengen

Echter gun ik hen van harte hun games in eigen huis te houden zonder de waarde te laten dalen zodat eens je een exclusive koopt je na 2 jaar nog altijd het gevoel hebt iets kwalitatief gekocht te hebben dat met liefde en zorg is gemaakt.

Zolang Nintendo z'n eigen ding doet en kwalitatief goede games uitbrengt op hun eigen platform vergelijk ik ze niet met de rest en draag ik maar al te graag mijn steentje bij ;)
Deze generatie xbox en playstation kunnen nagenoeg hetzelfde, zit wel wat verschil tussen, maar draaien sowieso beiden x86. Maakt het allemaal makkelijk voor de devs om cross platform te ontwikkelen.
De volgende generatie xbox/ps gaan nog veel meer op elkaar gelijken (ze krijgen nagenoeg dezelfde hardware).
Het is niet moeilijk om een ios/android tablet te vinden die velen malen krachtiger is dan de switch.

Het draait dus niet zo zeer om de hardware, maar de software, en dus met name de exclusives.
Dus ook al hang je een ps4 controller aan een ipad (wat al vrij lang mogelijk is), dan ben je er nog niet.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 18 juli 2019 17:01]

Natuurlijk draait het om de software maar er is aardig veel keuze en aardig wat goede games.
De PS4 controller kon je zonder hacks en tools nooit native koppelen aan IOS, straks wel.
Dit zal game devs ZEKER triggeren en we zullen dus serieuze games gaan zien.

Uiteindelijk gaat het ook om de hardware en dat is waar Nintendo pijnlijk keer op keer faalt.
Dit zal game devs ZEKER triggeren en we zullen dus serieuze games gaan zien.
Dat betwijfel ik dus zeer. Er zijn zat controllers voor android / ios te vinden. iCade had zelfs een soort standaard opgezet voor iOS controllers (zodat je ze niet altijd als een keyboard hoeft te configureren).
Ook op Android wil het maar niet groot worden, dat terwijl er talloze game tablets te vinden zijn (met betere knopjes dan de switch).

Wil dit gebeuren, dan moet Apple echt een iOS apparaat specifiek voor gaming maken.

Maar goed, blijft speculeren, ik zou het graag mis hebben, meer game variatie in gameplatforms zou imo alleen maar goed zijn.
Tablets vind je in ieder huishouden en controllers van bekende consoles ook.
Mensen gaan geen geld uitgeven aan 3rd party Rommel en de groep die dat wel doet is erg klein in verhouding.

Met name op de iPad kan een fatsoenlijke controller een groot verschil maken.
Als je iets vind moet je het naar het politiebureau brengen.

De Switch is prima geprijsd voor wat ie doet. Zoek maar eens een handheld én een TV-gameconsole voor minder dan het bedrag voor een Switch en beiden moeten courante games kunnen spelen.
Beetje rare eerste zin, meningen mogen gedeeld worden of niet?

Daarbij moet je gevonden (zelfs als het vermoedelijk gestolen is) spullen naar gemeentehuis brengen, politie neemt dat niet meer aan.

Kwam ik paar jaar geleden ook pas achter.

Courant als in huidige games? Zwaar afgezwakte versies ja, je mag jezelf voor de gek houden maar mij niet.

[Reactie gewijzigd door Bozebeer38 op 17 juli 2019 21:52]

Huh? Is er een niet-afgezwakte versie van Mario Odyssey, Mario Kart 8 Deluxe, Splatoon 2, Super Mario Maker of Zelda: Breath of the Wild, Fire Emblem, Tetris 99 en ARMS dan? Ik dacht dat de Switch games dé versies van die games waren?

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 17 juli 2019 23:22]

Een heel stel van die games die jij noemt zijn Nintendo Wii u games die iets opgepoetst zijn.
Sure, de Switch versie loopt een paar frame rapper en ziet er net iets beter uit maar het echte verschil is niet heel veel.

Natuurlijk zijn er toppers maar als je 1 a 2 van die exclusives per jaar hebt dan is het veel. De rest veel ports en dus vaak een slap aftreksel vanwege de matige hardware en de rest veel Indy games waar je de volle pond voor mag betalen en wat 30 jaar oude games die de fans al 1 miljoen keer gespeeld hebben en er al minstens 2x voor betaald hebben.

Nintendo is alles behalve leading als het om gaming gaat.
Dan zijn het toch juist geüpgrade versies van die games, en niet afgezwakt? En knap trouwens, alleen BotW en MK8D zijn op de WiiU beschikbaar, de rest niet... maar ik heb nog wel een handvol voorbeelden als je wil hoor.

Maar goed, jij zit duidelijk niet zo in de gamingscene begrijp ik, dus ik zal je de verdere afgang maar besparen.

1) Luigi's Mansion 3
2) Link's Awakening
3) Pokémon Sword & Shield
4) Animal Crossing: New Horizons
5) Cadence of Hyrule
6) Yoshi's Crafted World
7) Smash Bros Ultimate
8 ) Mario + Rabbids: Kingdom Battle
9) Octopath Traveler
10) Xenoblade Chronicles II
11) Pokémon Let's Go Eevee/Pikachu
12) West of Loathing
13) Diablo 3 (met Switch-exclusieve items ja)

En als typisch random voorbeeldje: Dark Souls Remastered draait op de Switch beter dan het origineel op de PS3 ...

.... Oh dat met die "matige hardware": geef mij even gauw een voorbeeld van minstens één, maar het liefst 2 handhelds met een vergelijkbare bibliotheek aan games die op dit moment te koop is? En dan bedoel ik geen shovelware zoals op je telefoon en tablet uiteraard, maar laten we zeggen dat je er minstens 10 triple-A titels van grote, bekende uitgevers op moet kunnen spelen zónder dat er microtransacties nodig zijn.

Ik durf te stellen dat de Switch de enige handheld is die daaraan gaat voldoen. Daarmee is de hardware dus niet "matig". Ja, vergeleken met een PS4 en Xbox One, maar die zijn dus niet handheld. En het mooie is: zodra de PS5 en Xbox Two uitkomen begint iedereen te mauwen hoe slecht de PS4 wel niet was en hoe mooi de graphics van de PS5 zijn en hoe ruk het was in de tijd van de Xbox One blahblaaaaahblah.

De PS2, 3, 4 en straks 5 en ook de Xbox 360 en One zijn simpelweg evoluties van vorige producten. Meer CPU, meer geheugen. Dat is letterlijk *alles* wat ze te bieden hebben. Verder *niks*. Ja, de capaciteit van bluray is hoger dan van DVD. Ja, 4K ziet er leuk uit. Maar het biedt niks *nieuws*.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 18 juli 2019 16:27]

Mooi betoog maar van jouw lijstje kent vrijwel niemand 50% van de games die je opnoemt.
Echte Nintendo freak games voor hen die ook graag Manga kijken en dergelijke. Iets te hardcore Japans zeg maar.
De rest zijn spinoffs van wat we al kennen, het uit melken van de populariteit van Zelda, en de Mario brothers. Of het nu partygames, puzzles, of de zoveelste battle variant is.
Dan heb je het ook nog over een 10 jaar oude PS3 game die lekker draait ... Knap hoor anno 2019.

Vwb de WiiU (heb jij er 1 gehad ?) Had je Splatoon al jaren).
Remakes met hier en daar een upgrade in de vorm van alle DLC en een iets hogere resolutie en misschien een paar FPS hier en daar.
Nee, geloof me niet op mijn woord en bekijk de comparisons eens op YT waar je zult zien dat de verschillen niet extreem zijn terwijl er jaren tussen zit voor bijv. MK8

Vwb de gaming scene ... Ik denk dat ik wat langer mee loop dan jij.
Dat laatste betwijfel ik ernstig.... ik heb 28 consoles hier thuis staan, maar vertel me alsjeblieft méér over hoe ik te weinig ervaring zou hebben.

En "vrijwel niemand" kent 50% van die titels? Whahahaha.... tsja... Ik weet niet welke 50% jij denkt, maar gezien de verkoopcijfers is 95% van de relevante (gamende) wereld het niet met je eens. Misschien dat West of Loathing (random gekozen Switch exclusive indie titel) niemand iets zegt maar iedereen die iets met gaming heeft kent 8 van de 10 titels heus wel.

Als je vage hardcore manga games bedoeld zijn er nog legio lijstjes te produceren die een héél stuk vager zijn dan wat er in de winkel te koop is. Veelal Japanse eShop-producties, visual novels et cetera.

De WiiU heb ik er 2 van gehad. Een witte, en later de zwarte vanwege de Zelda skin. En ja, die wordt nog bijna dagelijkgs gebruikt thuis inderdaad (ik heb Super Mario Maker 2 nog niet; deel 1 wel). En Splatoon is toch wel fundamenteel anders dan Splat2... Splat2 krijg je uberhaupt niet op de WiiU, dus in die zin (en elke andere zin) is het een Switch exclusive.

En MK8D heeft alle DLC ingebakken - ja die had ik voor de WiiU ook al gekocht destijds. De framerate is wat stabieler. Dus? Wat is je punt? Het is een geüpgrade versie, niet 'gedowngrade' van de WiiU-versie. En nog steeds is MK8D een Switch exclusive.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 19 juli 2019 13:08]

28 consoles is zonder meer een hele verzameling. Maar goed het kan hard gaan als je alles koopt en ook houd

Maar heb je ook een Neogeo MVS met MS1 en 2 staan ?

Nergens zie je staan dat ik praat over downgrade van WiiU titels echter voor de switch zijn ze opgepoetst en als je eerlijk bent is het verschil niet overal echt overduidelijk.
MK8D noem jij een exclusive .. Een game die je precies zo kom spelen jaren voor dat de switch uitkwam.
Ik noem het nog steeds een port met hier en daar wat meer speed en de complete DLC. Nu ruim 2 jaar na de Switch release is er niet eens een echt nieuwe MK !

Natuurlijk komt er geen splat2 voor de U want die is dood maar het is veel van hetzelfde.
En dat is de rode draad door veel succes games van Nintendo tegenwoordig. Iteraties van een ouder spel.
Soms al decennia lang waarbij het wel vertrouwd aanvoelt maar er zelden echt wat nieuws bijkomt.

En ja vrijwel niemand kent die titels. Niet kijken naar een select groepje Nintendo geeks maar naar gamers algemeen.
Ik noemde het woord exoten al, en dat is de juiste term.

Beetje hetzelfde als de Neogeo, niemand kent het, enkelt de mensen die al wat langer rondlopen en mensen met een interesse in gaming.
Die groep is enorm klein en verwaarloosbaar als je praat over gaming in zijn algemeenheid.
3DO, hetzelfde verhaal en zelfs de PC Engine/turbo Grafx zijn ook van die exoten die vrijwel niemand meer kent of zelfs ooit live gezien heeft of nog heeft.
Een hele kleine subcultuur van liefhebbers.
Jij draagt dat aan vanuit jouw hobby (en daar maak ik een buiging voor) maar gaming is nu zo uitgebreid en totaal anders als 20 a 30 jaar geleden.
Nee de NeoGeo heb ik inderdaad niet. M'n MSX van vroeger heb ik (met m'n domme hoofd...) toentertijd (ik was 14 of zo) ook verkocht. Maar ja. Wie weet, ooit..

Heb nog wel een Videopac staan, de G2000 ... werkt niet helemaal lekker meer maar heb die nog wel. En uiteraard elke Nintendo console vanaf de NES tot en met 2 Switches en alle handhelds muv. de Virtual Boy.

Maar goed, het gaat er niet zozeer om wat ik heb staan :)

En Splatoon komt uit 2015, mag er anno 2019 een vervolg zijn.. dat is net als Luigi's Mansion, deel 1 is 18 jaar oud onderhand. Pikmin zou nog wel een vervolg van mogen komen. En wat betreft naamsbekendheid: 7 van de 10 titels die ik noemde hebben gewoon TV-reclames van Nintendo. "De massa" kan de games dus kennen, en zeker oudere gamers kennen Yoshi e.d. wel.

"De massa" die jij bedoeld kent waarschijnlijk alleen FIFA (ook op de Switch te spelen) en Call of Duty (wel op de WiiU, helaas niet op de Switch). Ik heb zelf ook 400+ uur in Black Ops 2 op de WiiU zitten (prestige 7, onderweg naar 8) maar ik speel alles wat los en vast zit.. momenteel weer iets meer Overwatch op de PS4 dan de Switch, maar m'n backlog is dermate groot dat ik het komende jaar niks meer hoef te kopen.

Ja de 3DO/Turbografx zijn 'exotisch'. Mede ook vanwege hun krankzinnige prijzen destijds... wat kostten die dingen toen... 2500 gulden of zo?
De prijzen waren soms 2000 gulden idd.
Toen ik mijn SNES kocht (Usa) werden in Amsterdam bij import zaken de super famicom verkocht voor 1000 gulden.
De Europese versie bestond toen nog niet.
Ik kocht in 1993 mijn Neogeo en dat was een dure hobby. Game was minimaal 150 gulden en die liepen op tot rustig 500 gulden per stuk. Exoten konden wel tot 1000 gulden kosten als je sommige al kon krijgen.

Kijk, ik ben een echte Nintendo fan en heb naast de consoles zelfs 4 DS'en (kwamen steeds nieuwe versies).
Wat ik wel merk is dat ik Nintendo wat moe begin te raken.

De absolute toppers voor mij (Mario, Zelda, Metroid, MK, donkey Kong, Pikmin) komen simpelweg te weinig uit.
Ik moet soms rustig 5 jaar tot wel een decennium wachten op een echt nieuwe versie.
Veels te veel HD versies, remakes, etc.
Leuk voor de nieuwkomers maar de fans hebben die games allang gespeeld, soms zelfs 20 jaar ervoor (a link to the past).
Ik heb zelf helemaal niks met Pokémon en ook niks met Final fantasy en soortgelijke spinoffs.
Partygames well leuk van tijd tot tijd en een Smash Bros natuurlijk ook.
Verder heeft Nintendo mij weinig te bieden tegenwoordig. Splatoon bijvoorbeeld vind ik geen zak aan.
Ik ben tegenwoordig voornamelijk een PS4 gamer en heb ontdekt dat er meer is dan alleen de magische Nintendo games.
Er zitten echt gave games tussen tegenwoordig en idd ook ik heb meer games die ik nog goed moet spelen dan dat ik tijd heb ! Heel herkenbaar.

Ik denk dat de kracht van Nintendo in bepaalde games zit (eerder genoemde titels) maar zeker niet in de klote hardware, mijn inziens, van pak hem beet de laatste 15 jaar.
Ten tijden van de Snes waren er best wel wat consoles maar Nintendo was heer en meester. De hardware was voor die tijd top en men kreeg ook alle A klasse games en dus niet alleen de Nintendo top titles.
Als een game uitkwam dan was de Snes versie de versie die je eigenlijk altijd moest hebben.

Nu is het andersom. Nintendo is qua console ver underpowered en het netwerk gebeuren is dramatisch ouderwets vergeleken met de rest. De voice chat alleen al, kansloos.
Nu zie je dat er geen top titels als exclusives naar de Nintendo komen behalve die van Nintendo zelf.
En anno 2019 is er meer te doen dan Mario,MK, Zelda en meer toppers die de meesten wel gezien hebben.
Vroeger kon je een Nintendo console hebben als enige game console, dat is al meer als een decennium allang niet meer het geval.

Misschien draaf ik door maar dit is hoe ik het ervaar .....

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 19 juli 2019 20:27]

Als je ooit 5 min Zelda had gespeeld had je het niet afgezwakt genoemd, dus je weet niet waar je het over hebt.
Ik heb Zelda uitgespeeld op Switch (geleend), en het liep van geen meter, instabiel FPS en framedrops. Is de rede waarom ik de Switch voorlopig niet zal kopen.
Zoveel consoles zijn er niet waarop je zowel "vast" als mobiel kunt gamen, dus waar ie mee zou concurreren is me niet duidelijk. En als je de bekende Nintendo-spellen wil spelen (en dan bedoel ik niet de mobiele games) dan is er toch ook geen andere keuze. Dat mensen het geld niet willen of kunnen betalen zou ik me nog wel kunnen voorstellen, maar dat hij te duur zou zijn niet.
Met welke consoles concurreert het volgens jou? Volgens mij zijn verder alle partijen uit de mobiele game markt gestapt.
Er is letterlijk 0,0 concurrentie voor Nintendo. Ja, Google gaat "ineens" iets proberen met een soort-van-mobiel-kunnen-spelen dingetje van Stadia (constante online verbinding nodig..hahahaha) en Sony probeert dat ook een beetje halfslachtig met Remote Play maar dat werkt ook amper. Valt me nog mee dat Microsoft niet met een pre-alpha-concept is gekomen dat dit imiteert..
Misschien mijn huidige Switch maar verkopen en deze halen. Ik speel 95% van de tijd handheld.
Misschien de Lite een optie? Dan houd je nog geld over :-)
Ik vind de Lite maar een replacement van de 3DS XL. Je kan niet meer docken of de JoyCons eraf halen, dat is hetgeen wat ik gaaf vind aan de Switch. M'n vriendin speelt geregeld met de Switch gedocked, die opties vallen allemaal weg met de Lite.
Ik gebruik een 26800mah powerbank. Is weer 12 uur extra gamen in handheld.
Als de SoC zuiniger is dan kan je met die powerbank nog langer dan die 12 uur extra gamen. :)
Ik zou eerst maar eens kijken of hij gevoelig is ;)
Mooie upgrade in batterij, ander voordeel is dat het apparaat waarschijnlijk veel koeler blijft.
De batterij heeft geen upgrade gehad. Of doel je op de accuduur?
ja sorry ik bedoel batterij duur.
Zolang Nintendo niet bespaart op de koeler (door bijvoorbeeld minder koper te gebruiken) ;)
Als het alleen maar op de accu langer mee gaat dan is het voor mij niet interessant om hem te vervangen, maar dat is voor mij persoonlijk, ik speel namelijk voor 99,9% in de TV mode.

Voor mensen die veel in de handheld mode spelen of nog geen hebben is dit zeker goed nieuws.
Ik heb er nog geen en had inderdaad stiekem gehoopt op een iets krachtigere. Ik kan alleen echt niet langer wachten als ik al die games zie die ik wil spelen. :*)
Dat laatste is zeker, want je weet nu al wat er gaat gebeuren. Nintendo zal in de loop van tijd misschien nieuwe prestatieprofielen ("performance profiles") voor "portable mode" introduceren waardoor de accuduur weer korter zal worden, maar de Switch sneller zal worden waardoor het de "Switch Pro" wordt waarover al gespeculeerd werd.
Dat het kan wil niet zeggen dat het ook gaat gebeuren. Ik verwacht eerder dat deze revisie verder hetzelfde blijft als de huidige Switch en dat de nadruk ligt op langer kunnen gamen in handheld mode, zoals het nu al is aangekondigd.
Daarom zeg ik ook misschien en eerder wisten we ook niet zeker dat er een Mini zou komen en dat deze revisie aangekondigd zou worden. Wat ze in het verleden wel gedaan hebben is het introduceren van nieuwe performance profiles.
Ik verwacht niet dat ze de nieuwe chip gaan opvoeren en er een switch pro van maken. Daar is de chip nog altijd veel te traag voor. Het is wel een hele prestatie dat de accu duur met een revisie kan worden verdubbeld. Je kunt het ook anders zien. De oude chip was een oud gedrocht die veel te veel stroom verbruikte.
Als de geruchten (eurogamer) van iets hogere maximum kloksnelheden kloppen kan het toch best een leuke prestatiewinst gaan betekenen. Daarnaast zal een zuinigere GPU minder warmteontwikkeling betekenen en aannemelijk minder kans op thermal throttling bij intensievere games. Ik ben wel benieuwd naar de benchmarks van Witcher 3 tussen beide modellen.

[Reactie gewijzigd door sampoo op 17 juli 2019 21:51]

Zeer jammer dat deze revisie niks lijkt te veranderen aan het scherm :(

Juist bij de Switch verwacht ik een scherm wat ik buiten kan gebruiken, maar in de praktijk is de Switch onbruikbaar buiten dankzij het scherm. Wat ik ook vreemd vond is dat dit in geen enkele recensie naar voren kwam :X

[Reactie gewijzigd door Caayn op 17 juli 2019 16:16]

Als je je scherm buiten gebruikt, zet je dan automatische brightness uit? Als je deze uitzet wordt de scherm nog even wat feller. Ook kan je in de meeste games die recent zijn uitgebracht in game de brightness aanpassen!
Heeft wel weer direct invloed op de accuduur.
Dus eigenlijk is deze upgrade een upgrade voor buiten omdat hij zuiniger is :P
De Japanse prijs van deze refresh is exact hetzelfde als van de originele Switch. Waarschijnlijk zal hetzelfde dus hier gebeuren (mits retailers niet beslissen plots extra marge te nemen).

Overigens: omdat het FCC document ook sprak over NAND geheugen, is er nu de vraag of Nintendo een ander type NAND toepast, of dat we nog een 64/128 GB SKU in 2019 mogen verwachten. De officiële website spreekt momenteel enkel van 32 GB modellen.
Dat lijkt er ook sterk op. De huidige Switch is niet in prijs verlaagd, wel krijg je bij je aankoop 35 euro e-shop tegoed.
Leuk voor de kerst :) Er wordt ook niks vermeld over de prijs etc. Zal deze dan het zelfde blijven?