Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Nintendo brengt volgend jaar nieuwe Switch-versie uit

Nintendo is naar verluidt van plan om zijn Switch-console volgend jaar een upgrade te geven en een nieuwe serie games voor de spelcomputer uit te brengen. De Japanse fabrikant zou overwegen om de Switch van meer rekenkracht en 4k-weergave te voorzien.

Nintendo heeft er volgens Bloomberg 'naar gekeken' om de bijgewerkte Switch van een krachtigere processor en 4k-weergave te voorzien, terwijl het Taiwanese Economic Daily News het over 'betere beeldkwaliteit' voor een nieuwe Switch heeft. Volgens die site moet de release begin 2021 plaatsvinden.

Nintendo zou met de release van een nieuwe versie tegenwicht willen bieden aan de PlayStation 5 van Sony en de Xbox Series-consoles van Microsoft. Volgens Bloomberg komt er een nieuwe gameline-up, wat moet helpen bij de toegenomen concurrentie door de komst van de next-genconsoles.

Nintendo bracht vorig jaar de Switch Lite uit en ook gaf de fabrikant de originele Switch een revisie, met een zuinigere variant van de Tegra X1-processor en ander nandgeheugen. Eerder liet het bedrijf al weten dat er dit jaar in ieder geval geen nieuwe Switch-modellen te verwachten zijn. Welke processor een krachtigere Switch volgend jaar moet krijgen, is onduidelijk. Nvidia kondigde de Tegra X1 in 2015 aan en vorig jaar gaf het bedrijf zijn eigen Shield TV-producten een X1+-soc met hogere kloksnelheden. Nvidia heeft sinds 2015 achtereenvolgens de Tegra X2, Xavier en Orin aangekondigd.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

25-08-2020 • 08:57

214 Linkedin

Reacties (214)

Wijzig sortering
Dit gerucht gaat al jaren..... Nintendo geeft niets om 4K of beeldkwaliteit. Gameplay = king....
Ik verwacht ook echt geen opvolger omdat de PS5 en Xbox uitkomen. Aangezien de meeste mensen niet kiezen tussen OF een switch, OF een PS5/Xbox. Dat is enkel tussen de PS5 en Xbox omdat die dezelfde doelgroep hebben.

Maar als je elk jaar maar roept dat er een 4K opvolger komt, heb je het ooit goed :Y)
Nintendo heeft op dit moment echter wel erg veel succes door het feit dat er een aantal 3rd party ports op zijn uitgekomen. Met de komst van de volgende generatie zal dat niet meer mogelijk zijn.

Een Witcher 3 van kaliber XSX/PS5 is simpelweg niet mogelijk. Cyberpunk ook niet. Ik kan het me heel goed voorstellen dat Nintendo niet opnieuw in die situatie terecht wil komen en dus deze keer wél geeft om een apparaat dat 4k output aan kan (al was het alleen voor Netflix) en krachtig genoeg is om deze ports wel te handelen.
Hoe willen ze dat gaan doen met de oudere modellen? De originele Switch is net drie jaar uit. Het uitsluiten van die groep kost meer dan dat een game als Cyberpunk oplevert. Waarom denk je dat al die 3rd party ontwikkelaars games uitbrengen voor PS4/PS5 en Xbox One/Xbox Series X, omdat de userbase van de huidige generatie te groot is om links te laten liggen.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 25 augustus 2020 09:20]

Wellicht twee drie modellen (want er is ook nog een Switch Lite), een Switch en een Switch Pro/Plus/XL of zoiets. Omdat het een handheld zal dat overigens nooit zo krachtig zijn als een PS of Xbox. De huidige Switch detecteert als die in de dock staat en boost dan performance, wellicht kunnen ze voor de Pro versie dan een dock met external GPU maken en voor handheld dan bijvoorbeeld een snelle processor met iGPU gebruiken zodat de console nog wel handzaam/portable blijft?

Zelf vind ik bijvoorbeeld de Nintendo games zoals Mario of Super Smash Brothers erg gaaf, maar ik zou geen 300 betalen voor een console die alleen dit kan draaien, maar wellicht komt dat omdat ik ook een PS4 heb om bijvoorbeeld Warzone. Lijkt me niet verkeerd om bijvoorbeeld zo'n titel op een 'Pro Switch' te kunnen draaien.

De PS4 en Xbox One worden ook langzaamaan uitgefaseerd zodra de nieuwe consoles er zijn eind dit jaar. De huidige generatie stamt uit 2013 en de Pro/X versies uit 2016/2017, dus al met al gaat die generatie zo'n 7 jaar mee. Ik verwacht dat over ongeveer 2 jaar de meeste games next-gen exclusive zullen worden.

[Reactie gewijzigd door bartpostma op 25 augustus 2020 09:58]

De huidige Switch detecteert als die in de dock staat en boost dan performance, wellicht kunnen ze voor de Pro versie dan een dock met external GPU maken en voor handheld dan bijvoorbeeld een snelle processor met iGPU gebruiken zodat de console nog wel handzaam/portable blijft?
Misschien gewoon een 'Pro' dock uitbrengen dan voor bestaande Switch?
Bedoel in hand held is het prima as is, maar uitbreiden van het bestaande dock, als een soort upgrade?
Denk dat bestaande klanten kunnen kiezen of ze meer willen of niet.
offtopic:
Als ik het me goed herinner had de intel 80386 processor een optionele co-processor (DX?) voor floating point berekeningen. De 80486 had had ook, maar stiekem bevatte die co-processor ook de originele processor en deed de originele 80486 nagenoeg niets zodra je er een co-processor naast prikte.

Als Nintendo een sterkere GPU in de dock zet blijft er weinig werk over voor de Switch die je er in prikt. Je zou dan voor een klein beetje geld extra een (inmiddels verouderde) processor en geheugen op dezelfde chip kunnen zetten en daarmee de communicatie tussen alle onderdelen kunnen versnellen; dan zou de dock stand-alone kunnen werken. Ik denk namelijk niet dat er nu een brede databus bestaat tussen de dock en de switch: ik vermoed weinig meer dan een HDMI-bus. Dus hoe sympathiek het ook klinkt voor bezitters van een Switch, ik denk niet dat het zin heeft hier een nieuwe, krachtige dock voor uit te brengen.
offtopic:
Als ik het me goed herinner had de intel 80386 processor een optionele co-processor (DX?) voor floating point berekeningen. De 80486 had had ook, maar stiekem bevatte die co-processor ook de originele processor en deed de originele 80486 nagenoeg niets zodra je er een co-processor naast prikte.
offtopic:
Had toen wel een SX25 die met co-processor een DX2-50 werd, maar, inderdaad kocht je volgens mij gewoon een DX2-50 die je erbij zetten volgens mij deed de oude proc niet veel meer. Weet nog welke, Dynabyte Shi-tec PC :P
Als Nintendo een sterkere GPU in de dock zet blijft er weinig werk over voor de Switch die je er in prikt. >Je zou dan voor een klein beetje geld extra een (inmiddels verouderde) processor en geheugen op dezelfde chip kunnen zetten en daarmee de communicatie tussen alle onderdelen kunnen versnellen; dan zou de dock stand-alone kunnen werken. Ik denk namelijk niet dat er nu een brede databus bestaat tussen de dock en de switch: ik vermoed weinig meer dan een HDMI-bus. Dus hoe sympathiek het ook klinkt voor bezitters van een Switch, ik denk niet dat het zin heeft hier een nieuwe, krachtige dock voor uit te brengen.
Het zou vast mogelijk zijn, alleen denk ik dat het teveel werk is en kosten meebrengt. Er kan net zo goed een nieuwe switch ontwikkeld kan worden dan. Maar dromen mag toch :).

[Reactie gewijzigd door BoNeZ99 op 25 augustus 2020 10:28]

Inderdaad een droom, want de huidige Switch heeft een USB-C 3.1 (10 Gbps) poort en heeft dus niet genoeg bandbreedte noch de juiste chips om een serieuze eGPU te ondersteunen. Een nieuw model met een geüpgradede of andere SoC is dus de enige optie.

Wat het model uit dit gerucht wordt, zullen we over een jaartje wel zien zeker :P
Ik heb hetzelfde, er zijn bepaalde Nintendo titels die ik graag zou spelen. Maar mij net niet over de streep trekken om een Nintendo console te kopen.

Ik speel nu vooral op de PS4 pro en straks zal er een “Xbox x series” of een PS5 komen.
Maar als Nintendo een console uit brengt die daadwerkelijk dezelfde multi platform games op zijn console kan afspelen, zou dat mijn keuze kunnen beïnvloeden.

(Dezelfde games op een lagere kwaliteit is nog te doen, ik snap dat ze niet op hardware zullen concurreren. Als het maar krachtig genoeg is om de games af te kunnen spelen)
Nintendo dankt zijn succes doordat het juist niet al die games kan spelen, hierdoor kan men de hardware vrij zwak houden anders zit je met een gloeiend hete 3x zo dikke console in de bus te gamen. Kijk naar de afmetingen van de huidige XboX, veel te groot om draagbaar te zijn en ook die dingen worden al zeer warm. Nintendo moet gewoon doen waardoor ze nu zo groot zijn, simpele apparatuur met geweldige kinder en familiegames. Couch-coop aanbod is echt een ramp op PS5 en XboX en daar is Nintendo ijzersterk in., speciaal hiervoor hebben wij dan ook een Switch erbij gehaald.
In heb ook hetzelfde, momenteel gebruik ik een PS4 maar zou er op zich best een Switch bij willen hebben voor een stuk of 4 tot 5 games, maar daar ga ik geen 300+ euro voor neerleggen.

Als ze met een variant voor 199 euro komen waarbij je alleen op de tv kan spelen met een pro controller dan ben ik om. Dus een variant zonder scherm en zonder accu. De handheld functionaliteit kan me gestolen worden.

Ik wil gewoon weer net als vroeger met vrienden en met mijn zoontje Mario Kart en Mario Party kunnen spelen op de tv
Je bedoeld de next gen multiplatform games. Die van Sony zelf zijn namelijk al next-gen exclusive vanaf de start. Nieuwe generatie is voor Sony altijd het moment om de vorige als een baksteen te laten vallen. Ja er zullen een aantal ps4 games gespeeld kunnen worden op de nieuwe maar andersom betwijfel ik ten zeerste(zeker ook gezien het feit dat die erg gaan leunen op de nieuwe ssd) En anders, prove me wrong. Vind ik ook niet erg 😊
Op dat moment is de Switch natuurlijk 4 jaar oud, maar dat verandert niet heel veel aan je punt.
De Switch en Switch Lite van vorig jaar hebben dezelfde rekenkracht, dus die zouden dan ook buiten de boot vallen. Bovendien is vier jaar in een consolecylus niet bepaald lang te noemen.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 25 augustus 2020 09:42]

Ik denk, zeker met de komende generatie, dat het woord "consolecyclus" niet meer relevant wordt of is. Als je kijkt naar de afgelopen generatie heb je al een pro-versie gekregen van de Xbox One en de PS4 en ik gok dat dat alleen maar meer de norm wordt in de komende generatie: geen geheel nieuwe console, maar een sterkere versie van dezelfde console, zodat games gewoon gespeeld kunnen blijven worden op de gehele "generatie".

Ik denk ook dat Nintendo dit als "eis" zal stellen aan alle spellen, als ze nu met een pro-versie/nieuwe Switch kwamen.
Het zou kunnen dat er meer tijd tussen twee major console versies gaat zitten, maar ik denk toch dat het concept zal blijven bestaan. Dit zal altijd interessant blijven om "breaking" changes te kunnen doorvoeren, zoals het introduceren van een nieuwe controller. Ze maken dan wel geen winst op de toestellen zelf, ik denk dat het van een marketing perspectief ook heel interessant kan zijn. Je kan er bijvoorbeeld de nieuwste technieken zoals raytracing mee in de spotlight zetten. Al deze zaken krijgen toch net wat minder aandacht of zijn niet mogelijk bij nieuwere versies (binnen dezelfde major release), waarbij er altijd de verwachting zal zijn dat een game ook nog op de "originele" versie gespeeld kan worden.
Nintendo heeft wel vaker een deel van de userbase uitgesloten. Kijk maar naar de diverse DS/3DS revisies.
Dat valt best mee. Op de DS heb je het dan over de DSi, en daar zijn maar een handvol games voor verschenen die niet op de originele werkten. Voor de New 3DS zijn er ook maar een paar games uitgekomen die echt niet werkten op de originele, de meesten werkten alsnog, maar met wat kunst en vliegwerk.

Ook op de N64 had je dat (die geheugenuitbreiding) maar die was voor maar een paar games echt nodig. De Wii had geen upgrade, maar wel een verbeterde controller die voor onder meer Zelda - Skyward Sword vereist was, maar ook daar was dat maar een klein groepje.
Ik zie het probleem niet zo. Je kunt spellen uitbrengen voor de Switch met verschillende settings? Op basis van de hardware wordt dan voor de low end of de high end-versie gekozen (NB: dit gebeurt al een beetje met docked vs handheld-mode). Dit kan misschien niet voor elk spel, maar voor de PC is het toch niet veel anders? Alleen moet daar voor een veel groter, diverser aanbod aan hardware worden ontwikkeld, maar daar kun je ook eindeloos variëren met anti-aliasing, drawdistance, shadows en bovenal resolutie. Denk dat het grootste punt is dat de nieuwe(re) hardware voor de 'nieuwe' Switch-versie wel backwards compatible moet zijn, zelfde architectuur, etc. Anders zou je het spel twee keer op een catridge moeten zetten, wat in theorie ook nog een optie is. :)

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 25 augustus 2020 10:43]

ja, maar 'settings' is natuurlijk ook weer relatief :) Vooral grafische settings zijn schaalbaar, er zal altijd een ondergrens/baseline zijn waarmee de game speelbaar moet blijven. De ambities van de studio moeten zich conformeren wat er uiteindelijk mogelijk is op relatief zwakke hardware (tenzij je Star Citizen aan het maken bent).

Momenteel is voor veel games de ondergrens van de hardware (even algemeen genomen) de PS4 en de Xbox One, een netbook 8-core CPU en voor 2013 een 'redelijke' GPU. Gezien die hardware niet bijzonder spectaculair is (zeker niet anno 2020) zijn natuurlijk veel games 'schaalbaar' op PC, want de gemiddelde moderne PC is veel krachtiger. Omdat de zogenaamde ondergrens/'baseline' omhoog gaat door de komst van de PS5/XSX zullen er ook games verschijnen die opeens een stuk minder schaalbaar zijn geworden. Dit is natuurlijk een proces waar wat tijd overheen gaat, en veel spellen zullen toch cross-platform uitgebracht worden.
Backward compatibility? Dan koop ik wel een nieuwe.
4k is daar helemaal niet belangrijk voor, dat zou hooguit misschien een neveneffect kunnen zijn maar is voornamelijk afhankelijk van de gpu. Het is relatief eenvoudig om graphics aan te passen aan een zwakkere gpu.
Het grotere probleem zit in de kracht van de cpu. De Xbox one en PS4 hadden een cpu die al bij release vrij zwak was. Daardoor was het nog enigszins te doen om ze bij te benen met een mobiele chip. De opvolgers krijgen een cpu die niet zo gek ver af ligt van het snelste wat er op de pc te krijgen is. Games die daar vol gebruik van gaan maken lijken me hoe dan ook lastig op een mobiele chip te krijgen eigenlijk...
Maar zelfs als ze dat lukt heeft dat dus niks met de resolutie te maken. Net zoals de Xbox series s die volgens geruchten nog aangekondigd gaat worden. Die zou evenveel cpu power krijgen, en de ssd, maar schaalt de gpu flink terug. Die draait dan dezelfde games, maar op een lagere resolutie en misschien wat minder effecten en kijk afstand en zo.
De opvolgers krijgen een cpu die niet zo gek ver af ligt van het snelste wat er op de pc te krijgen is. Games die daar vol gebruik van gaan maken lijken me hoe dan ook lastig op een mobiele chip te krijgen eigenlijk...
Volgens mij wordt een sterk punt van de nieuwe generatie ook razendsnelle SSD's. Daar kan de interne opslag van de Switch zich waarschijnlijk niet aan meten, de externe kaartjes voor de Switch kunnen we vermoedelijk helemaal negeren. De huidige generatie games is sterk geoptimalsieerd voor relatief trage opslag: ik hoorde voorbeelden van terugkerende elementen die op meerdere plaatsen opgeslagen worden om seek-time te verlagen, gangetjes tussen twee delen van een wereld om de andere kant van de gang te kunnen laden etc. Die optimalisaties kunnen game-makers bij de volgende generatie achterwege laten voor XBox en PS: die gaan ze niet specifiek voor de Switch-release alsnog toevoegen ben ik bang.
Ik denk dat ik het met je eens ben: de Switch is een console van de huidige generatie, niet van de volgende.
Klopt inderdaad. Ik ging daar nog niet op in omdat ik minder goed in kan schatten of je zulke snelle opslag vrij makkelijk naar een mobiel apparaat kan brengen. Ik denk het op zich wel, hoewel misschien niet helemaal tot hetzelfde niveau als de nieuwe consoles. Ik denk dus dat ze dat wel op zouden kunnen lossen met een switch 2 als ze zoiets zouden willen doen. De cpu zie ik echter ook dan nog niet echt gebeuren...
Jep, het feit dat SSD + vlotte IO de nieuwe standaard zal zijn zullen developers ook spellen kunnen maken die de huidige truukjes (zoals de door jou genoemde gangetjes) achterwege kunnen laten. Dat heeft behoorlijk wat impact en zet de deur open voor designs en concepten die praktisch nog niet mogelijk waren (immers, men moest rekening houden met trage leessnelheden).
Ik denk dat je onderschat hoeveel mensen handheld willen gamen. Als oude zak en vader van 3 kinderen heb ik zelden toegang tot een groot scherm. Met de switch op de bank met een koptelefoon op Wolfenstein The New Collosus spelen is heerlijk.

Als de install base maar groot genoeg is zullen game studio's het platform willen ondersteunen
Ik weet het niet hoor. maar SD express ligt om de hoek! Ook voor micro sd's die gebruik maken van 4 GB/s NVME pci express verbinding. Echter moet de soc het wel toelaten van de switch natuurlijk!
Datzelfde zag je met de Wii U. Die kon qua GPU nog wel redelijk mee maar de CPU kon niet eens met de (veel oudere) Xbox 360 concurreren. Daardoor sloegen grote games als Skyrim het platform over.
En waarom zou dat 4k moeten zijn?
- er is nauwelijke iemand die écht wat heeft aan 4k
- Full HD is best wat bereikbaarder qua chips

Uiteindelijk moeten ze er vooral voor zorgen dat het ding snel genoeg is om de ps5/xdinges spellen speelbaar te kunnen porten. Vergelijkbaar met de situatie nu dus...
(en al zeker aangezien de eerste reeks spelen zowel nieuwe als oude ps/xbox wordt gemaakt...)
A ) Omdat dat de geruchten zijn.
B ) Omdat alle moderne chips (inclusief de Tegra X1) 4k output ondersteunen, dus waarom daar geen gebruik van maken en een extraatje afvinken op de feature lijst?

[Reactie gewijzigd door Michaelr1 op 25 augustus 2020 11:12]

Omdat mensen geen Switch kopen voor de specs, maar voor de games...... Dat is anders voor de Xbox/ps5 wáár fanboys elkaar doodslaan met specs.
En laat je nou andere games kunnen spelen door betere specs. Goh wat een wonder.. Zeker met een underpowered machine.
of je 9 of 11 teraflops hebt boeit niet zo veel. maar de switch zit tussen 1 en 2 teraflops.
Voor hetzelfde geld kan ik me voorstellen dat er inmiddels zoveel Switch gebruikers zijn (60 miljoen verkocht), dat het niet meer echt uit maakt. En heb je zelf een switch? Want die 4k output voor Netflix is nogal onzinnig zonder een Netflix app.
Zeker heb ik die. Mijn theorie daarover is dat Nintendo met de Switch een statement heeft willen maken. Dit apparaat is om op te gamen: niet om op te WiiFit/Netflixen/Retro gamen en we zijn niet langer de console voor de non-gamers. Nu dat een succes is gebleken, zou het me verbazen als er geen ommekeer komt. Ring Fit is er al, nu nog een nieuwe Switch revisie met Netflix en een zwik aan emulatoren.
ze hebben al al een SNES en een NES emulator draaien op de switch
Zouden die games echt consoles verkopen? Als je echt een console wilde halen voor The Witcher 3 dan had je dat in 2015 al wel gedaan. Inmiddels staat ie voor €12 in de Xbox store.
4K gaat ze volgens mij juist vanwege die nieuwe generatie consoles niet echt lukken, iig voor games. Ik kan me echter voorstellen dat een iets krachtigere switch wel overweg kan met next gen games, maar gewoon op 2K resolutie. Goed genoeg voor de meesten gok ik (gemiddeld persoon gaat dat verschil niet of nauwelijks zien op een normale kijkafstand van TV). 4K output voor netflix etc zou leuk zijn, dat wel. Maar netflix op de switch is er na al die jaren nog steeds niet, zal dat met switch 1.5 veranderen?
Ik denk dat Nintendo het niet gek zou doen om wel met een upgrade naar 4K te komen. Het lastige is dat de Switch behalve een handheld ook nog steeds een (t.v.) console is en er markt is voor spellen die op de PS#/Xbox gedraaid worden.

Ik ben zelfs bereid om een premium te betalen om een 4K switch te hebben. Ik hoop ook dat ze een stap naar HDR maken, dat voegt ook iets toe aan de ervaring. Ze hebben nu de Switch lite, ik zie zeker een markt voor een "switch pro" waarop 4K/HDR te spelen is en games van andere platforms ook goed/mooi op spelen.
Ik zie daar geen markt in omdat de Switch een family console is.... en daar richt Nintendo zich dan ook op.
De Switch is al aan de prijzige kant... en door Corona pandemie.. wat nog steeds bezig is... gaan veel pappa's/mamma's niet 1..2..3.. nieuwe Switch kopen.
De afzetmarkt van Nintendo is groter dan de utopie waarin jij leeft. Dus dat is geen argument.
Aan de andere kant heb je ook de mensen die bijvoorbeeld net eentje hebben gekocht. Geen kwestie van sparen, maar zonde om paar maanden later weer nieuwe kopen. Zal ik zelf ook niet doen. Afgelopen weekend eentje gehaald verjaardag zoontje
Ook geen argument. Verkoop je lekker 2de hands op marktplaats als "zo goed als nieuw" voor weinig onder de nieuwprijs.
Merendeel? Juist steeds minder...
Niet iedereen verdient jan modaal... ik verdien rond de 12 tot 1300 EUR per maand... en dan moeten de vaste lasten ervan af...
Ik verdien nog minder en ik kan het ook.
'ik kan het ook' - mensen moeten eens stoppen met het vergelijken...
Waarom? Het laat je zien dat iemand met een veeel lager inkomen dan meeste het gewoon makkelijk kan. Geen reden dus voor merendeel van de mensen om het niet te kunnen en daar een argument van te maken.
Dan maak je gewoon financieel slechte/andere keuzes.
Ga jij dan maar in andermans schoenen leven... er zijn mensen die 50 euro per week hebben om te besteden.
Dat is als jij boodschappen moet betalen niet veel... lijkt wel.. maar is het niet.
Ik leef van 50 tot 150 euro per maand aan boodschappen gewoon slim je eten maken en je aanbiedingen pakken. En daarnaast dat soort mensen waar je het nu over hebt dat is relatief een kleiner percentage denk ik.
Als ik het kan, KAN iemand anders het ook. Punt. Tenminste overgrote merendeel. Natuurlijk zullen er altijd uitzonderingen zijn maar daar maak ik me niet druk om, dat is een klein percentage. Merendeel draait gewoon mee in de economie heeft een dak huis eten etc, en heeft de KANS om goed zijn financien te regelen en levenskeuzes te maken. Voor de rest is het gewoon je eigen sturing etc.
T is gewoon wat mensen er blijkbaar niet voor over hebben somehow? Maar wel een PC in de huiskamer neerzetten en dure telefoons waarschijnlijk .
Nintendo heeft niet veel succes doordat er een aantal 3rd party games zijn.

De switch is succesvol door Nintendo's eigen games, en daardoor zie je nu ook 3rd party support.....

De top verkochte games op de switch is allemaal Nintendo. De eerste níét Nintendo Game is Octopath Traveler van Square enix. De rest komt allemaal direct of indirect uit de Nintendo-hoed.

https://nintendo.fandom.c...ing_Nintendo_Switch_games
Denk je echt dat die ports het maken voor Nintendo.....Dat is echt niet het geval, hun 1st party titels zijn echt redenen waarom de Switch extreem goed gaat. Kijk bijv. naar de laatste Animal Crossing, in die paar maanden dat het spel uit is, is het al het 2e best verkopende switch spel ooit.

Kijk Nintendo's verkoop top 10 maar eens:
https://www.nintendo.co.jp/ir/en/finance/software/index.html

Die 3rd party poorts zijn leuk en aardig, maar ik denk niet dat Nintendo er wakker van licht als die er minder zullen zijn.
Ik vind dit altijd wel zo'n onzin. Ik heb zelf een Switch, maar mensen doen net of mooiere graphics een game slechter maken. Persoonlijk zou ik een hoger resolutie scherm, betere graphics en hogere framerates wel toejuichen, want dat komt de ervaring alleen maar ten goede.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 25 augustus 2020 09:14]

Meestal doen mooiere graphics geen pijn inderdaad (enkele genres / stijlen uitgesloten). Maar het is wel altijd een trade-off natuurlijk. Hoe meer energie in een bepaald aspect van de game wordt gestopt, hoe minder er overblijft voor andere aspecten (want budgetten en ontwikkeltijd zijn gelimiteerd). Graphics is daar een van, gameplay een andere. Bij Nintendo ligt de nadruk doorgaans meer op gameplay dan op graphics.
Engines van tegenwoordig zijn uitermate goed schaalbaar en Nintendo heeft alle assets ongetwijfeld in hogere resolutie beschikbaar.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 25 augustus 2020 09:38]

Ik begrijp wat je bedoelt, maar het is niet per definitie altijd waar. Momenteel moet er juist veel moeite gedaan worden om games überhaupt een beetje ok te laten draaien op de switch (vooral multiplatform titels bedoel ik dan). Bij meer power zou het in eerste instantie juist makkelijker worden om die op de switch uit te brengen.
Wat betreft first party titels zou het wel kunnen dat het meer moeite gaat kosten om alle assets en de wereld van voldoende detail te voorzien.
Het is maar net waar je de focus op legt. Er zijn natuurlijk veel games die zich focussen op mooie graphics waarbij de gameplay of het verhaal minder aandacht krijgen.
Er zijn ook wel slechte games van Nintendo. Dus het is zeker niet heilig.
Bedenk je wel even dat de chip die momenteel in de chip zit straks EOL is. De Tegra X1 is een processor uit 2015. De huidige switch bevat een 16nm versie die speciaal voor Nintendo is gemaakt in 2019; maar ook daar komt een keer een einde aan. 16nm is bijvoorbeeld bij TSMC al niet meer beschikbaar. dus zouden ze naar een minimaal 10Nm versie moeten gaan wat voor deze chip niet erg efficiënt is.
Nvidia (chipontwerper) gebruikt de Tegra X2 zelf al vanaf 2016 in diverse devices. Deze ondersteund zonder moeite 4K en is 100% compatible met de Tegra X1. Die chip is momenteel verkrijgbaar voor dezelfde prijs als de X1. Het is dus voor Nintendo een prima vervangings argument. Daarnaast is de Xavier (nieuwste CPU) sinds Maart 2019 ook uit; wat vanaf maart 2021 ook een perfecte kandidaat zou kunnen zijn. Deze is ruwweg 1,5 keer zo krachtig als de eerste rev. Tegra X1.

Die nieuwe revisie Switch komt er 100%. ik verwacht zelfs een uitbreiding van de huidige Switch door middel van een extension pack in de huidige Switch dock.
16nm is bijvoorbeeld bij TSMC al niet meer beschikbaar.
Bron? Het enige dat ik zo vlug even kan vinden is dat TSMC de vraag net niet kan volgen.

Ovrr het algemeen worden oudere nodes niet gestopt maar worden die dan gebruikt voor andere doeleinden die het minder van snelheid moeten hebben maar goedkopere en/of mature technologieën nodig hebben. Er is heel veel geld in zo'n fab gestoken en het zou maar raar zijn moesten ze met de productie stoppen zolang er nog vraag is. 180nm en zelfs 300nm worden nog volop gebruikt.
Wat ik heb begrepen is dat ze de 16nM omgebouwd hebben naar 12NM. Dit betekend dat ze nu 12, 10 en 7 NM kunnen produceren en bezig zijn met 5NM I.S.M. ASML.

Het is natuurlijk wel zo dat de chips die je gebruikt in mobile devices lastig hun warmte kwijt kunnen; dus is 300 of 180Nm gaat neit werken in een telefoon of tablet. Tevens zijn bepaalde chipontwerpen gemaakt met een bepaald nanometrage in gedachte. De X1 was 20Nm; is nu gemaakt op 16Nm en kan wellicht gewoon niet op 10Nm. Daarnaast: als de licentiekosten voor een X2 of zelfs Xavier hetzelfde zijn (nVidia heeft ondertussen de R&D kosten er uit en genoeg geld verdient) dan is de overstap dus makkelijk te verklaren. Uiteindelijk is dus het nanometrage niet alleen de overweging.

BRON
Dat zie ik anders toch nergens staan, 16nm staat gewoon nog geadverteerd.

1.5x zo krachtig is leuk, maar als je software moet maken die toch ook vlot op de oude hardware moet kunnen draaien heb je daar eigenlijk niet zoveel aan. Tel daarbovenop dat tegenwoordig kleinere nodes niet meer goedkoper per transistor worden en je hebt nog minder redenen om van technologie te veranderen.
Ze kunnen beter met een Orin chip komen TBH. Nu met de launch van ampere. qua cost/perf/wat verhouding.
De Orin heeft een minimale TDP van 130W ongeveer 10x zoveel als een Switch zou kunnen koelen. Lijkt me dus erg onwaarschijnlijk.

BRON
En daar kunnen ze geen lower powered version van maken? Deze chip in de switch is immers ook speciaal gemaakt voor de switch.
De X1 (Rev 1) was 20w en de X2 (rev 2) is 15 W. Effectief paat je dus over 25% minder wattage; wat 100% werd bewerkstelligd door van 16Nm naar 12Nm te gaan. (is ook 25%). Deze 130W chip wordt momenteel al op 7Nm gemaakt; dus je zou theoretisch naar 5Nm kunnen gaan; dat zou de TDP van die 130W chip naar 92W kunnen brengen. een flinke verbetering maar niet iets wat in een Switch zou passen waar maximaal 20W in gekoeld zou kunnen worden.

Kortom: het antwoord is nee; dat kan niet.
Of ze maken die chip kleiner in stukjes hakken ofzo? idk...
DA's lastig bij een SOC (System On (a) Chip) als in: alle systeem componenten zitten in 1 chip. je zou al die componenten los kunnen maken van elkaar maar dan heb je in totaal alsnog minimaal 92W aan koeling nodig en dat kan niet in een Switch. ;)
Hmm niet een chip voor een handheld dan helaas.. Hopelijk kan er iets gemaakt worden waar geen oude architectuur in gaat maar gewoon recente.
De beeldkwaliteit en graphics zijn de belangrijkste manier hoe je een game waarneemt en daarmee maken ze ook de gameplay, daarnaast kun je met meer rekenkracht ook andere games maken, omdat er minder restricties zijn.

Wat je zegt vind ik dus ook een beetje flauwekul, alsof ze moeten kiezen tussen gameplay of graphics.
De reden waarom Nintendo sinds de GameCube niet meer voor "kracht" kiest is puur en alleen om de kosten laag te houden en direct winst te kunnen maken op een console, tegen een acceptabele prijs voor de consument. Ze geven dus inderdaad niets om "kracht", ze geven meer om geld. Ze doen dit niet uit een visie waarin ze "kracht" niet belangrijk vinden, ze kijken gewoon naar hoe ze winst kunnen maximaliseren, zoals elk bedrijf.

Natuurlijk kijken ze ook naar wat de concurrentie doet en reageren ze daarop, daarom hebben wij de DS, 3DS, Wii, Wii U en Switch gekregen, dit zijn alle reacties op de markt geweest. Omdat ze wisten dat deze consoles niet zo krachtig zouden worden als wat de concurrentie in de pijplijn hadden zitten, ze moesten dus wel iets "speciaals" krijgen om dit te compenseren. Bijvoorbeeld het gebruik van twee schermen, 3D, de Wii Mote, Wii U Controller en nu een Hybride functie. Het zijn allemaal features om de consoles iets te geven dat de graphics zou kunnen compenseren.

Dit compenseren doen ze trouwens echt goed, want al deze consoles waren door deze features een regelrechte hit en daar heb ik alle respect voor, maar uiteindelijk is het gewoon bedacht om maximale winst te behalen, zoals elk bedrijf en niet uit nobele overwegingen omdat graphics er niet toe doen.

Sony en Microsoft zijn gewoon concurrenten van Nintendo. Nintendo opereert niet in een sprookjesmarkt waarin zij de enige zijn die een bepaalde dienst kunnen leveren en waarin er geen concurrenten zijn.
De reden waarom Nintendo sinds de GameCube niet meer voor "kracht" kiest is puur en alleen om de kosten laag te houden en direct winst te kunnen maken op een console
Dat verklaart niet waarom de Wii U met verlies werd verkocht. ;)
Nintendo will sell the Wii U at a loss when the console launches next month, the company has revealed, despite earlier suggestions the machine would be profitable from day one.
Verkeerde inschatting.
Meer compute kan ook worden ingezet om de games wel op 60 fps te laten draaien. Dat zou voor mij een reden zijn om een Switch te kopen.
Exact, hogere resolutie zal mij echt niet boeien, wellicht gewoon een full hd scherm, zodat ook mobiel op 1080 kan en dat dit niet alleen een dock feature is, zal qua graphics voor mij meer als voldoende zijn, 4k kan mij echt niets boeien op een nintendo console.

Maar iets meer power zodat de 30fps gegarandeerd is (heeft nog wel eens framedrops met wat zwaardere games) of zelfs 60fps mogelijk maken, dat voegt wat toe voor de speel ervaring.

Houterig gevoel in games zoals Zelda BOTW (en de vele klachten over pokemon) is precies de reden dat ik de Switch nog links heb laten liggen (heb zelda uitgespeeld op een geleende switch), een performance revisie is eigenlijk waar ik op zit te wachten.

Aller belangrijkste: Meer aandacht voor de sticks, dat drift probleem mag echt niet meer.
Maar de Switch kun je toch ook aan je tv hangen? Het is daarmee nog wel ietsje anders dan de PS5/XBox, maar het komt wel een stuk dichter in de buurt. Dus het is wel nagenoeg een concurrent.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 25 augustus 2020 11:47]

Kwa type device, ja. Kwa doelgroep, nee.

De mensen die een PS4 kopen zijn een andere dan een switch. Je ziet ook vaak dat mensen zowel.een PS4 als Switch hebben. Maar je ziet bijna nooit mensen die zowel een Xbox als PS4 hebben.

De games zijn wat Nintendo maakt. Meer dan een Xbox/PlayStation.
Dit gerucht gaat al jaren.....
Klopt, maar Takashi Mochizuki - de reporter van Bloomberg in kwestie - heeft o.a. ook de Switch Lite en de 2019 revisie gerapporteerd.* Zowel hij als de Taiwanese zakenkrant in dit artikel baseren zich vaak op bronnen uit de supply chain. Het Taiwanese artikel dat geciteerd wordt, keek bijvoorbeeld naar de geprojecteerde resultaten van Macronix (zij produceren het flash geheugen voor Switch cartridges), PixArt en Weltrend. Zou me niks verbazen als hun anonieme bronnen ook in die richting zitten.

Overigens ga ik akkoord dat men uitspraken als "Nintendo zou feature X/Y overwegen" met een grote korrel zout moet nemen. Dit is meestal waar ook hun bronnen deels speculeren. Maar dat er een nieuw model op komst is, hebben ze vermoedelijk wel juist :)

*Wall Street Journal, 4/10/2018
*Wall Street Journal, 25/3/2019

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 25 augustus 2020 10:12]

Maar als je elk jaar maar roept dat er een 4K opvolger komt, heb je het ooit goed :Y)
Als console fabrikanten 8K straks als standaard produceren/zien, zal Nintendo wel meegaan in 4K
Dat Nintendo niks om hoogwaardige graphics geeft is onzin. Dat ze het niet hebben, is ook alleen maar omdat zij de afweging maken wat op dat moment belangrijker is. Gameplay en toegankelijkheid staat bij hen altijd voorop en als hoogwaardige graphics en Nintendo's hoogwaardige niveau van gameplay en toegankelijkheid samengaan, zullen zij daar ook voor gaan. Dat is ook een de reden dat ze iets langzamer zijn om in het gebruik nemen van nieuwe technieken (in beeld, netwerk etc...)

[Reactie gewijzigd door Zeror op 25 augustus 2020 10:21]

laat nintendo eerst 1080p op orde krijgen voordat ze met termen als 4k komen. het is bedroevend dat sommige games nog steeds op 360p draaien
Inderdaad... Er komt volgend jaar geen 4K Switch.
Ik denk inderdaad dat Nintendo zich niet heel druk maakt om wat Microsoft en Sony doen, ze hebben zich (na de Nintendo Playstation) nooit op dezelfde doelgroep gericht. Op de Wii waren wel een aantal spellen zoals Call of Duty, maar die waren dan ook niet heel populair.

De Switch heeft z'n eigen hoekje in de markt, daar buiten kruipen heeft voor Nintendo absoluut geen zin.
gerucht bevestigd :)
Door.wie? Nintendo?
https://www.theverge.com/...-report-release-date-2021

al weet ik niet hoe betrouwbaar bloomberg is maar die weten vast meer dan ons
Dat is dezelfde source als in dit nieuwsbericht 8)7

Er is maar 1 bron echt betrouwbaar: Nintendo. Begin 2021 lijkt me ook sterk. Dan missen ze het "holiday season".

ALS je niet weet hoe betrouwbaar bloomberg is, waarom verwacht je dan dat ze meer weten dan ons?

Rumors = clicks = geld.....

Er is sinds 2018 al geruchten over een switch pro.
https://www.digitimes.com/news/a20200106PD206.html

https://www.gamesindustry...ll-street-journal-reports

https://www.gamesindustry...ew-switch-for-2019-report
Ik wist al langer dat de console eraan zat te komen. De vraag was alleen wanneer. Daarnaast betreft de Nintendo doelgroep ook Xbox/Sony gamers. De PlayStation en Xbox zijn nogal wat prijziger, waardoor men daarbij niet snel voor beiden zal kiezen, maar kiezen voor Switch + PlayStation/Xbox gebeurt wel sneller en vaker. Er komt niet een opvolger, maar eerder een pro editie/nieuwe iteratie. Nintendo zei de Switch series voor 10 jaar ongeveer te ondersteunen. Het is al 3 jaar geleden sinds de eerste editie (die snel leeg raakt), de tweede editie heeft een kleinere batterij maar stukken zuinigere processor. En de lite is meer voor mensen die minder te besteden hebben of voor kinderen. De pro/hoe ze hem ook zouden noemen zou een wat meer intensieve gamer groep moeten targeten. Wat logisch is, want Nintendo is natuurlijk een bedrijf die winst probeert te maken
Dan wordt het toch een Switch 2? Het lijkt mij niet wenselijk om een bestaande console in verschillende uitvoeringen met significant andere specs uit te brengen. Een game werkt op de switch of het werkt niet, als je straks naar meer specs moet kijken dan alleen of het een Nintendo Switch is ga je een beetje voorbij aan het idee van consoles naar mijn mening.
Hebben ze met de "new" 3DS toch ook gedaan; als de games gewoon 100% compatible zijn dan is er weinig aan de hand. je kunt de 1e versie 3DS ook gewoon blijven gebruiken met de laatst uitgekomen games. er zijn wel wat "new" 3DS exclusives uitgekomen die gebruik maken van de hogere CPU snelheid; dat zou voor de Switch ook prima kunnen.

Nu ik dit schrijf is de "new" nintendo Switch ook een mooie naam! :D
Dat doet elke console al. PS4 Pro bijvoorbeeld. Voordeel is dat je bestaande games op hogere framerates/kwaliteit kunt spelen. Als dit een hardware-bump is, dan betekent dat hopelijk dat spellen die momenteel niet eens 30 FPS of eruitzien als een PS2-spel (Witcher 3, schuldig aan beide) op de Switch wat beter speelbaar worden. De keuze wordt dus een originele Switch: minder performance of meer geld voor meer performance.
Ok, op zich heeft de upgrade dan wel meerwaarde. Maar eigenlijk is er eerder dan wat mis gegaan. Dan had The Witcher 3 nooit in deze staat uitgebracht mogen worden voor Nintendo Switch natuurlijk. Doet Nintendo daar geen kwaliteitscontrole op voordat games uitgebracht mogen worden? Als ik het goed begrepen heb moeten game publishers royalties aan de console-bouwers afdragen om games ervoor uit te mogen brengen? Maar zou wat QA wel bij passen.
wat ik ervan begrepen heb was de witcher 3 zo slecht door de limit van de hardware van de switch maar pin me daar niet op vast

dat was ook allen maar van horen zeggen
Valt best mee hoor, en op een gemodde console tikt ie zelfs 60 fps aan. Maar in handheld valt het best mee.
Dat werkt niet op elke Switch en je garantie is dan naar de klote. Dus nee, Witcher 3 runt op 20-30FPS op resoluties tussen de 480/720p op een reguliere Nintendo Switch.
Mja hij runt ook 20-30 fps op een base ps4, wel stukken mooier idd. Maar ja, tis verre van onspeelbaar en beter dan welke Ps2 titel dan ook. En uiteraard handheld te spelen.
In Europa is modden niet bepaald een garantie voider. Het overclocken mogelijk wel ja, maar je kan dat op tijd verbergen als de switch problemen geeft.
Niet elke Switch valt te modden, alleen de v1. De tweede revisie heeft een hardware-upgrade gehad die de handel bemoeilijkt. Overigens, als je Switch door overclocking doorbrand en/of niet meer aangaat door bvb. problemen met het scherm of boot disk, dan kun je je wijzigingen dus niet meer terugdraaien en zullen ze dit bij reparatie terugvinden. Ik vind het best redelijk om te stellen dat overclocking meteen je garantie de deur uitgooit.
Re: iteratie 1: niet volledig waar, maar daar heb je modchips voor nodig. En daarnaast merk je de problemen snel voordat het te laat is. Daarnaast gebruikt de switch geen boot disk en is er de RCM modus
Ik weet niet welke W3 jij gespeeld hebt, maar die draait best goed op de Switch, hoor. Uiteraard moet je het niet gaan vergelijken met de andere consoles en al helemaal niet met de PC, maar als je die nog nooit gespeeld hebt, is hij prima te doen. En als jij het verschil niet ziet tussen W3 op de Switch en een PS2 game dan denk ik dat je eens bij de Pearle binnen moet lopen...
Ik gebruikte hyperbool om bij te zetten hoe ontzettend slecht het eruitziet. Sub-720p resolutie en tussen de 20-30FPS ziet er niet uit op een moderne TV. We hebben het hier over een game die door de TV en Switch 4-8x upscaled moet worden om het beeld te vullen, liggend aan de "dynamische resolutie"
En als jij het verschil niet ziet tussen W3 op de Switch en een PS2 game dan denk ik dat je eens bij de Pearle binnen moet lopen...
Ad hominem, classy.
Dat is bij de Xbox one S en X toch ook niet zo?

Op de X speel je 'enhanced' spellen alleen op een hogere resolutie.
Zou kunnen - ik heb nog nooit een niet-Nintendo console gehad. Bij de Wii werden er ook geen grote wijzigingen gedaan, alleen de controllers zelf kregen een upgrade.

Maar dat concurrenten het doen maakt het nog niet wenselijker ;)
Dat klopt, maar laat wel zien dat het mogelijk is.

De Switch verkoopt nog als warme broodjes, dus is het in mijn ogen logischer om dit apparaat nog te steunen en een eventuele verbeterde revisie uit te brengen ipv een compleet nieuwe console.
Switch krijgt een extra versie, niet per se een opvolger. Meer een geavanceerde versie
natuurlijk want de WiiU bestaat niet volgens jou?
Die bestaat wel maar dat is een nieuwe console. Net als de Switch 2 zou zijn. Voor de Wii U zijn aparte games uitgekomen.
Switch iteratie is overigens geen Switch 2 ;)
Of ze doen het gewoon dat games op de huidige switch op 720p (handheld) en op 1080p (docked) moeten kunnen draaien. En op de vernieuwde switch moeten dezelfde games dan op 1080p (handheld) en op 4k (docked) werken.
Veel huidige games draaien al niet op 720p/1080p dus dat lijkt me best een uitdaging. En ik vraag me af hoe je een GPU die 4K moet trekken, tegelijkertijd ook zo zuinig wil maken dat hij (teruggeklokt) in een mobiel apparaat werkt.
Alleen in de dock 4k en handheld 1080p. En eventueel met upscale functionaliteit zoals het nu ook is bij de huidige switch.
De Tegra X1+ gebruikt NVIDIA in de nieuwe NVIDIA Shield, deze schijnt best goed te zijn in het upscalen naar 4K. Mogelijk is dat een scenario waar Nintendo aan denkt; games laten ontwikkelen op 720p en 1080p voor de orignele switch en de nieuwe switch dit laten upscalen naar 4K.

[Reactie gewijzigd door Abom op 25 augustus 2020 09:37]

Die Tegra X1+ is ook gewoon de Tegra die in de 2019 revisie van de Switch zit :) 4K Output is trouwens niet hetzelfde 4K rendering. Het eerste zou de Switch in theorie al kunnen (maar is uitgeschakeld), het tweede zou me ook verbazen van een nieuw model gezien het prijspunt waar Nintendo meestal op mikt.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 25 augustus 2020 10:18]

Tegra X2 zou een logischere keuze zijn voor de Switch 2 overigens
Niet noodzakelijk. We weten niet hoe eenvoudig die Denver cores in de X2 toepasbaar zijn in gaming - ze zijn tot nu toe enkel gebruikt voor machine learning en automotive applicaties. Als je die weghaalt, is het enige wat overblijft +- een Tegra X1 op 16nm met dubbele geheugenbandbreedte... m.a.w. bijna hetzelfde als een Tegra X1+.

Verder... mij lijkt tech uit 2015 met tech uit 2016 vervangen op dit punt niet meer een gewenste oplossing vanuit zowel Nintendo als Nvidias perspectief.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 27 augustus 2020 16:07]

Ik heb eea vernomen, maar IDK for sure
3DS deed het al met de new 3DS en sommige spellen die alleen daarop werkte
Zelde met de DS en de DSi, er kwamen spellen uit die afhankelijk waren van de camera die alleen in de DSi zat.
N64 deed het met een memory pack, sommige spellen werkte niet zonder dat geheugen.
Right. Het is duidelijk niet nieuw voor Nintendo. Ik meende dat de nieuwe 3DS alleen een andere form factor had maar blijkbaar ook andere specs. Jammer voor bestaande eigenaars.
Er waren ook maar weinig exclusives voor het nieuwe model 3ds. Ook was er volgens mij geen verbetering bij oudere spellen.
Nee, bij oude spellen gaat de New 3DS in de oude, non-New clock speed lopen. Helaas.

Als je 'm hackt kun je wel zelf switchen, maar dat maakt niet veel veel uit volgens mij.
Er waren een paar new Nintendo 3DS-only games
Ik weet het, ik heb er een paar. Maar ik reageerde op de opmerking van @rjberg dat er geen verbetering is bij oude spellen. Dat klopt, want de CPU klokt terug als een old 3DS spel gestart wordt. Zonde, echt zonde.
Ik weet uit ervaring dat veel gamecube en wii spellen best goede textures hebben. Dit terwijl de beeldschermresolutie te laag is om dit te laten zien.

Ik heb gehoord dat Nintendo in theorie een "super wii" had kunnen uitbrengen om hier gebruik van te maken. Dit vonden ze kennelijk te lastig/risicovol, dat laatste in de zin dat deze nieuwe modus voor problemen zorgt ivm weinig testen.
Ik denk eerder dat het vergelijkbaar zal zijn met de PS4 Pro en de Xbox One X. Dus alle games zullen blijven werken maar daarnaast zijn een aantal games geoptimaliseerd voor de Pro-console.
Ze kunnen toch ook een extra chip inbouwen en die activeren bij de oudere hardware?
Soort Super FX?
Switch Pro?

Het kan wel, kijk maar naar de Xbox one X en de PS4 Pro...
@MadEgg heeft het over het technische aspect. Niet over een issue met betrekking tot de marketingmix van de Switch.

Wellicht is er minder vraag naar een Switch Pro. Maar dit neemt niet weg dat dit technisch prima uitvoerbaar is én ook door andere hardware fabrikanten is gedaan.
Niet bepaald, Nintendo's doelgroep overlapt beiden
Juist, maar daarom zijn graphics niet onbelangrijk. Genoeg mobiele Fortnite gamers die 1080p op een handheld Switch zouden kunnen appreciëren nu het (bijna) niet meer draait op hun iPhone :Y)
Die situatie hebben ze al gecreëerd met de Switch Lite. Er zijn een handje vol spellen die je alleen kan spelen op de Switch Lite als je Joy-Cons hebt. En Nintendo Labo werkt helemaal niet met de Lite, want alle bouwsets zijn gebaseerd op de design van de normale Switch.
Inderdaad, ik speel alleen handheld. Dus van mij hadden ze die dock mogen wegbezuinigen. :+
Ik speel beide... Ik wil geen van beide wegbezuinigd. Ik vermoed echter dat wanneer er een pro komt deze een vaststaande console wordt. Dit zou in lijn liggen met de release van een handheld, een hybride en dan nu een alleen console variant voor op tv. Deze kan dan ook de krachtigste zijn. Ik zie niet hoe je 4k kan gamen op een handheld met fatsoenlijke framerates. Dat kan een 2080ti videokaart nog maar amper... En alleen dat ding is al groter dan de hele switch.

De techniek is nog lang niet zo ver dat ze de gpu power van een 2080ti in zo'n kleine formfactor krijgen. Misschien voor 20.000 euro... Maar niet voor 600

[Reactie gewijzigd door sygys op 26 augustus 2020 15:40]

Ik heb mijn switch in 2018 gekocht, maar nauwelijks gespeeld. Vind nintendo games meestal te eenvoudig en saai (botw was een walking simulator in lege wereld) en ports kan ik zeker lekkerder op PC of ps4 spelen. Hij was enigermate behulpzaam op lange vluchten en enkele keren 's avonds op de vakantie, toch had ik nooit echt begerig trek om daarmee te spelen. Als handheld valt me het huidige model nog steeds prima, maar voor volledige gaming ervaring bedien zich liever van een komende PS5/XSX.
Je kan veel zeggen over BotW maar dat was het zeker niet. Misschien je switch verkopen en is het niet jou apparaat.. Ze leveren 2e hands best wat op. Ik sla de PS5 nog even over. Ik heb namelijk GTA 5 al op de PS3 uitgespeeld....
Ah kom op. De wereld in Botw is echt leeg en heeft weinig quests daarbij. Was zeker een uitermate overhyped game, maar oogt prettig en daarom wordt ie alles vergeven.
Tja dat is jouw mening. De critici waren laaiend enthousiast erover (metacriticscore van 97: https://www.metacritic.co...-zelda-breath-of-the-wild). Quests waren wat simpel in vergelijking met andere games, maar de rest was fenomenaal.

BotW sterkste punt is het zelf ontdekken van de wereld. Overal was wel wat te ontdekken en voelde niet aan als een computergegenereerde wereld (veel detail voor de omgeving).
Dan heb je nog de puzzeltempels. Zeer vernieuwd bedacht. Maar het zorgde er ook voor dat je getriggerd werd om de wereld te ontdekken.
De mechanics natuurlijk ook niet vergeten. Wanneer ik Zelda vergelijk met Assassins Creed, dan voelt AC alsof ik totaal geen controle heb over mijn mannetje.

Ik zeg niet dat BotW voor ieder bedoeld is, maar overhyped is echt een understatement. Verwacht je een klassieke RPG met quests, dan snap ik dat het niet echt iets voor jou is. Snel verkopen (is nog steeds geld waard) en Final Fantasy oid kopen.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 25 augustus 2020 12:58]

1080p handheld, 10" OLED scherm en verbeterde joycons zou een schot in de roos zijn imo.
Joycon Drift is IMHO het enige wat ze moeten oplossen. Maar Nintendo-controllers hebben wel vaker issues :+ Niet vreemd ook als je elke generatie met een totaal nieuw concept komt O-)

10"scherm zou leuk zijn, maar OLED? nee, liever hoge brightness dan diep zwart. Ik wil graag kunnen zien wat ik speel, en dan is LCD toch handiger. niet dus O-) dan zou OLED wel fijn zijn ja.

[Reactie gewijzigd door waah op 25 augustus 2020 12:14]

10"scherm zou leuk zijn, maar OLED? nee, liever hoge brightness dan diep zwart. Ik wil graag kunnen zien wat ik speel, en dan is LCD toch handiger.
Hou eens op met het het internet na te praten. Ten eerste heb je het over de LG TV panelen, die komen niet kleiner dan 48" en ten tweede zijn de mobiele OLED panelen (meestal Samsung's AMOLED panelen) prima instaat om 1.000 nits te halen en staan ze keer op keer in de top van meeste heldere panelen voor mobiele telefoons of tablets.

Een een 7" of 8" 1440p OLED paneel zou heel gaaf zijn naar mijn idee, mist ze het energie zuinig genoeg krijgen. Met 1440p kan je ook mooi checkerboard rendering toepassen vanaf 720p voor veeleisende games. Ik verwacht alleen niet dat Nintendo een nieuwe Switch uit gaat brengen die veel groter is dan de huidige Switch, of ze moeten met een extra 'Max' versie komen oid.
Ik wist niet dat AMOLED zoveel helderder kon dan LCD smartphone schermen. I stand corrected. _/-\o_
Het probleem met oled is de slijtage van leds. Veel games gebruiken een hud die constant op dezelfde plek op het scherm aanwezig is. Als je dan veel buiten gamed met max brightness dan heb je binnen no-time zoveel slijtage dat het scherm "inbrand" wat niet echt inbranding is maar slijtage van leds. Dit zal ook de reden zijn dat Nintendo hier niet voor gekozen heeft vermoed ik.

Ik vind het wel grappig dat in het artikel wordt gesuggereerd dat de nieuwe switch 4k kan draaien... Laten we eerst een beginnen met alle games op 1080p... Sommige games komen niet eens hoger dan 360p momenteel. Sterker nog er zijn bar weinig goede games die op 1080p draaien. Zelfs de first party games van Nintendo zelfs halen dit niet.

Dus 4k in een handheld? Dan zal er een vaste console moeten komen. Een handheld lijkt me niet haalbaar
Joycon Drift is IMHO het enige wat ze moeten oplossen. Maar Nintendo-controllers hebben wel vaker issues :+ Niet vreemd ook als je elke generatie met een totaal nieuw concept komt O-)

10"scherm zou leuk zijn, maar OLED? nee, liever hoge brightness dan diep zwart. Ik wil graag kunnen zien wat ik speel, en dan is LCD toch handiger. niet dus O-) dan zou OLED wel fijn zijn ja.
Natuurlijk moeten ze eerst de Joycon Drift oplossen, maar een beter scherm die 1080P AMOLED 60Hz of beter 120Hz is, en misschien iets groter, en snellere CPU/GPU is, zou natuurlijk slim wezen, want je wil niet achter blijven, lijkt mij, want het is ook een Console als je hem in houder doe.
Die joycons maken gebruik van joysticks die al in de psp zaten; die zouden nu toch wel eens goed doorontwikkeld moeten zijn. Dit is gewoon een fuck-up van Nintendo. gelukkig repareren ze ze nu kostenloos en hebben ze dit in de nieuwe switch versie (rev. 2) opgelost. Mijn Switch heeft hier gelukkig geen last van.
Ik heb nog steeds connectie problemen met mijn linker joy-con. Ik ervaar ook lag bij mijn Nintendo pro controller.

Hopelijk lost een nieuw exemplaar dit soort problemen op.
Voor die gevallen kun je gewoon contact opnemen met nintendo benelux; zij repareren dit kostenloos. je moet wel verzendkosten betalen heb ik begrepen; maar daar heb je lang geen nieuwe joy-con controller voor.
Jawel: één thumbstick, net als de 3DS.
Maar is het hetzelfde type/ontwerp.... Dat lijkt me niet?
1080p handheld, 10" OLED scherm en verbeterde joycons zou een schot in de roos zijn imo.
OLED zou fijn zijn maar geen must, de resolutie mag zeker wat omhoog. En het liefst ook een betere accuduur, dat is op de originele Switch namelijk nog wel een pijnpunt.
OLED zou enkel al het sentiment tegen hebben voor een gaming scherm en inbranden. Dat zie ik echt niet gebeuren.
Die snap ik niet hekemaal. Het zijn toch voornamelijk bewegende beelden bij een Switch, de kans op inbranden lijkt me hierbij verwaarloosbaar. Net zo min dit gebeurt bij mobiele telefoons (hoewel het dan amoled betreft).
Er zijn heel veel games met een HUD. Juist HUD's branden in bij OLED. Nu hebben moderne schermen wel de nodige technieken op dit te beperken, maar het zou niet mijn keuze zijn voor een gamingscherm. Dat zeg ik terwijl ik wel regelmatig op mijn OLED tv game met de switch. Echter zijn mijn game-uurtjes beperkt. Nintendo zal een apparaat willen waarvan het scherm ook de hardcore gamers tevreden houdt
Er zijn niet veel games met meer dan 100 uur. Dan brandt erg niets in.

Met mijn psvita geen last van, in ieder geval. Wel heel gaaf beeld.
De 720p resolutie in handheld is prima imo, bespaart ook mooi wat rekenkracht en je hebt toch het voordeel van een 1:1 resolutie.

Ik hecht meer waarde aan een scherm wat beter af te lezen is wanneer je bijvoorbeeld buiten in de tuin zit.
Resolutie is inderdaad helemaal niet zo'n issue, maar een kwalitatief beter scherm is wel welkom.
Ik ben het an sich wel met je eens. Maar toch, ik merk dat ik smash/zelda toch moeilijker te spelen is handheld.
Die 720p die ze nu hebben ziet er anders fantastisch uit. Ik heb liever dat ze een beetje bij blijven waardoor derde partijen hun games kunnen blijven porten. Nintendo zit nu namelijk in een situatie waar de grootste releases niet naar hun platforms komen, of jaren later als inferieure port.
ja leuk een OLED in je handheld en dan na een tijdje allemaal ingebrande dingen in je scherm....
Welke spellen speel jij dan op een console die langer dan 200 uur hetzelfde scherm hebben?
200 uur? laat me niet lachen....

we hebben hier na veel GTA het vierkantje van de map ingebrand staan,heel erg licht maar toch....
Op welk device met welk soort display?
Auw, dat is wel balen. Hoeveel uur heb je in GTA zitten? Zie je het ook als je een andere game start of gewoon tv kijkt?
helaas zie ik ook het rtl 4 logo en dan nog eens onder in de hoek het gta mapje....


heel irritant vooral omdat de winkel moeilijk doet we hebben....

ongeveer 1000 in gta zitten,is nog niet eens zo extreem veel volgens mij vergeleken met andere....
Ben benieuwd hoe ze de heat dissipation gaan oplossen. Met de huidige generatie wordt ie soms al te warm wanneer hij op volle toeren draait in de gedockte modus.
De huidige chip is ontzettend oud. Nog op 16nm gebakken. 7nm zou het verbruik ontzettend verlagen. De nieuwe 5nm is veel te duur natuurlijk.
10"gaat hem zeker niet worden, dan loop je met een complete tablet rond. Ik denk dat het scherm iets groter wordt door de bezels wat te reduceren maar dat de vormfactor hetzelfde blijft
De jaarlijkse geruchten...
ik geloof het pas als ik een sympathieke japanse man een nieuwe switch zie vasthouden tijdens een Direct.
Er gaan op Reddit sterke geruchten rond dat er op 28 augustus een Nintendo Direct zal plaatsvinden, even fingers crossed dus :)
Ik hoop dat ze aan de console zelf niet super veel veranderen. Een iets groter (maar vooral beter want deze zwartwaardes komen echt uit 2000) scherm, eventueel 1080p is alles wat ik aan (scherm-)verbetering voor de handheld modus nodig heb. Ik zie liever dat ze extra performance investeren in het beter draaien op 1080p van de huidige games dan in native 4k en het verlengen van de accuduur in de handeld modus. Op de tv draaien sommige games toch nog best schokkerig voor mijn gevoel terwijl deze in handheld modus wel vloeiend te spelen zijn.

[Reactie gewijzigd door Isocadia op 25 augustus 2020 09:09]

Ik zie het (voorlopig) niet gebeuren. Daarnaast wel grappig dat men dan meteen spreekt over 4K... De huidige versie kan ik veel gevallen niet eens 1080p...
Precies, daarom neem ik dit jaarlijks terugkerende verzinsel ook totaal niet serieus.

En een 10" scherm is ook de grootste onzin, gaat écht niet gebeuren.
Helaas. Van veel games is de tekst in handheld niet te lezen, helaas. Ze hadden daar design eisen moeten stellen. Op het scherm van de verkoop kleinere 3DSXL heb ik nog nooit iets niet kunnen lezen. Laat staan de nog veel kleinere NDSL.
Ai, ik was hier al een beetje bang voor, heb net een Switch gekocht, maar toch nog te vroeg. Het verbaasd mij eigenlijk niet, ik verwacht niet anders dan dat het vervolg van Breath of the Wild de launch titel zal worden, hopelijk wordt deze backwards compatible met de huidige Switch anders kan daar gelijk de fik in.
Ik dit weekend ook, maar ja zoontje nu jarig dus leuk cadeautje
Absoluut geen miskoop, wij zijn er ook erg tevreden mee

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True