Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Winst van Nintendo verviervoudigt door sterke groei Switch-verkopen

Nintendo heeft in de periode van april tot en met juni zijn omzet verdubbeld en de winst ruimschoots verviervoudigd ten opzichte vorig jaar. Er werden 5,68 miljoen Switch-consoles geleverd, ruim tweeënhalf keer zoveel als in dezelfde periode een jaar eerder.

Nintendo leverde in het afgelopen kwartaal 3,05 miljoen Switch-consoles en 2,62 miljoen exemplaren van de Switch Lite. Het aantal geleverde Switch-consoles is met 166,6 procent gestegen in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Vermoedelijk is de sterke groei te danken aan de coronapandemie, waardoor mensen veel thuiszitten en meer gamen.

De sterke groei is ook te zien bij de leveringen van Switch-games; dat waren er 50,43 miljoen in het afgelopen kwartaal en dat is een stijging van 123 procent ten opzichte van vorig jaar. Animal Crossing: New Horizons was wederom de meest succesvolle titel. Daarvan werden nog eens 10,63 miljoen exemplaren geleverd. Die game kwam in het eerste kwartaal van dit jaar uit en daar zijn nu in totaal 22,40 miljoen exemplaren van geleverd. Alleen van Mario Kart 8 Deluxe zijn meer exemplaren geleverd. Die titel, die al veel langer verkrijgbaar is, staat in totaal op 26,74 miljoen exemplaren.

Het totale aantal geleverde Switch-consoles staat nu op 61,44 miljoen en het aantal geleverde games bedraagt 406,67 miljoen. Van de goedkopere Switch Lite, die sinds vorig jaar te koop is, zijn nu in totaal 8,79 miljoen exemplaren geleverd.

Van Ring Fit Adventure zijn inmiddels 4 miljoen exemplaren verkocht, zegt Nintendo. Het fitnessaccessoire was in maart, april en mei slecht leverbaar door tekorten, maar inmiddels stijgen de verkopen weer, omdat de productie is opgeschroefd. Nintendo verkoopt steeds meer games digitaal. De omzet daaruit groeide met 230 procent ten opzichte van vorig jaar en inmiddels is 55,6 procent van alle verkochte software digitaal verkocht.

Nintendo merkt op dat covid-19 voor moeilijkheden bij het verkrijgen van onderdelen voor de Switch heeft gezorgd, maar die situatie is 'bijna volledig opgelost', zegt het bedrijf. Als de coronapandemie verder aanwakkert, kan het weer leveringsproblemen veroorzaken, omdat er veel tijd zit tussen productie en het bevoorraden van de winkelschappen. Ook zijn er volgens Nintendo nog leveringsproblemen in sommige regio's vanwege de grote vraag naar Switch-consoles.

Door de goede verkopen kwam de kwartaalomzet uit op ruim 358,1 miljard Japanse yen, omgerekend zo'n 2,9 miljard euro. Dat is een ruime verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. De operationele winst bedroeg 144,7 miljard yen, een kleine 1,2 miljard euro. De operationele winst was 428 procent hoger dan een jaar eerder.

Nintendo-kwartaalcijfers Q2 2020 (FY Q1 2021)

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

06-08-2020 • 10:47

76 Linkedin

Reacties (76)

Wijzig sortering
The last hurrah of Switch sales :Y)

Gezien het verleden vermoed ik dat vanaf Q4 de Switch sales sterk gaan teruglopen. Op dit moment zijn ze de nieuwste console op de markt. Die positie gaat het einde van het jaar alvast niet halen. Niet dat ze er slecht voorstaan - er zijn er genoeg verkocht om een gedegen basis voor verkoop van games te houden. Maar, ik verwacht niet dat de Switch in verkoopaantallen echt zal kunnen concurreren met next-gen aanbiedingen van Sony en Microsoft op hardware verkopen...

EDIT: @Iedereen: Je kunt je geld maar één keer uitgeven. Ik geloof wel degelijk dat er overlap is in de markt voor Switch- en next-gen consoles. Gezien de keuze, verwacht ik dat mensen eerder geneigd zijn next-gen te gaan. En, dus, gaat dat ten koste van Switch sales.

[Reactie gewijzigd door Helixes op 6 augustus 2020 11:07]

De switch heeft ook een flink ander publiek dan traditionele consoles. De gemiddelde Leeftijds groep is net even iets jonger.
Een aanname lijkt me? Een grote misconceptie dat Nintendo target op jongere kids. Het lijkt niet af te wijken van andere consoles. Over het algemeen meer volwassenen dan kids in ieder geval:

Another breakdown offered was by age. Early adopters of the Nintendo Switch tended to be in the mid-20s to mid-30s, but as time has gone on the age range for the system's owners has become spread both older and younger. 31% of owners as of Q4 2018 were under 24, and 21% fell into the 35-44 range.

Bron

Wat wel zo is, is dat er meer vrouwen een Switch bezitten dan bijvoorbeeld een PS4 of Xbox. Klik
Nintendo heeft vanaf zijn eerste game consule zich altijd op het gezin gericht. Nintendo heeft veel meer familie spellen, fun gadgets voor in groepen en dual up spellen dan alle andere consules bij elkaar opgeteld.

Kijk naar hun klassieke mario spellen, puur familie of vrienden plezier.
Tja, echter zijn de kinderen die opgegroeid zijn met mario; nu een stuk ouder.

Tegenwoordig draait Nintendo ook best goed op nostalgie. 4/10 van mijn collega's hebben een Nintendo switch; en 2/10 overwegen er een te kopen.
Switch vervangt volgens mij ook de (N)DS.
Dat is nog een flinke migratie markt.
Eerder de Switch Lite, tis pas dan dat Nintendo beslist heeft om te stoppen met DS leveringen.
Wat wel zo is, is dat er meer vrouwen een Switch bezitten dan bijvoorbeeld een PS4 of Xbox. Klik
Dat verbaast mij eigenlijk best weinig, ik zie het zelf in mijn omgeving bijvoorbeeld heel erg, veel vrouwen kopen de Switch eigenlijk puur voor Animal Crossing of Pokemon games
Klopt, mee eens. Ik ben zelf al wat ouder en de Switch is mijn favoriete console. Ben nu bezig met Zelda 'A link to the past' uit 1992 op de emulator. Fantastische gameplay.

Playstation 4 heb ik wel (pro) maar ik vind de gameplay over het algemeen te involved. Heb verschillende toptitels geprobeerd maar het pakte me niet.

Daarnaast maakt de PS ook een teringherrie en is de Switch heerlijk stil.

[Reactie gewijzigd door alfredjodocus op 6 augustus 2020 12:28]

Als de PS4 een "teringherrie" maakt dan is een onderhoudsbeurt aan te raden; vaak zit er een behoorlijke lap stof voor de heatsink en is de koelpasta van mindere kwaliteit of volledig uitgedroogd. De PS4 raakt hierdoor oververhit wat ook nog eens de BLOD (Google) kan veroorzaken en dan ben je een stuk verder van huis.

Om dit goed te doen helpt uitzuigen of uitblazen niet maar moet de PS4 zo goed als volledig worden gedemonteerd. Dit onderhoud kan vrij makkelijk zelf gedaan worden maar er zijn ook bedrijfjes die dit aanbieden.

[Reactie gewijzigd door Danster75 op 6 augustus 2020 16:59]

Nintendo is een bedrijf dat zich slim in de markt zet als 'family-friendly' waardoor de hardcore-gamer (lees: PS4/Xbox/PC Master Race) het als kiddy bestempeld, maar dat komt puur door de uitstraling. De uitstraling die Nintendo heeft als bedrijf en in haar games is vriendelijk, toegankelijk en tijdloos. Dat wil niet zeggen dat een game als Pokémon een diepgaand strategie-systeem heeft of dat Zelda niet als 'hardcore' bestempeld kan worden.

Games als DOOM hoef je niet te verwachten van Nintendo zelf, maar je kunt deze game wel kopen op de Switch. Natuurlijk is het niet zo gepolijst als op de PS4, Xbox of de PC, maar je kunt prima als hardcore-gamer aan je 18+ games komen. Maar om alleen grafisch geweld als 'hardcore' te bestempelen is in mijn ogen onzin. Gameplay is daarin lijdend.

Daarnaast is mijn generatie opgegroeid met de Game Boy, (Super) Nintendo en hebben wij daar goede herinneringen aan. Het is daarom ook niet gek dat veel ouders voor hun kinderen een Nintendo Switch koopt. Naast dat het portable is en goedkoper is dan een PlayStation of Xbox, weet je dat het kwalitatief een goed product is met goede first-party games. Tel daarbij op dat je zelf (de kopende ouder) opgegroeid bent met Nintendo en een koop is zo gemaakt.

[Reactie gewijzigd door D3F op 6 augustus 2020 13:15]

Het hele idee dat alleen 18+ games "hardcore" zijn lijkt me ook een beetje achterhaald. Juist extreem gewelddadige games trekken voornamelijk pubers aan omdat die graag stoer gevonden willen worden. Als je op je werk bij de waterkoeler vertelt over hoe je virtuele slachtpartij de vorige avond verlopen is word je alleen maar glazig aangekeken...
Maak dat de kat wijs ;) Ik ken genoeg volwassenen die door de Switch weer zijn gaan gamen.
Ik denk juist dat een gigantisch grote groep mensen die de switch hebben de hardcore Nintendo fans zijn die al vanaf de nes spelen. Op onze nintweakers discord is 95% van de spelers boven de 35 naar mijn schatting.

Het zijn juist de kinderen die een PlayStation of Xbox willen om fortnite te spelen

[Reactie gewijzigd door sygys op 6 augustus 2020 22:22]

ik weet niet of je ooit op de onlineshop op de switch hebt rond gekeken ?
Switch heeft echt een SHIT load aan indie games welke veelal vallen in de 16+ leeftijd .

Denk aan licht getinte romantische story novels
Denk aan horror games ( behoorlijk veel)
Denk aan actie games
Denk aan lugubere games

Je zou het niet zeggen, maar die switch heeft behoorlijk wat games in zeer veel verschillende gebieden.
Zeker. Nintendo heeft wat mij betreft altijd het beste aanbod gehad in de Resident Evil reeks.
Onzin! Ik heb bijvoorbeeld nog nooit zoveel spelcomputers in de trein gezien. Onder de studenten en volwassenen is de switch niet weg te denken. Met de 3DS schaamde ik mij bijna om te gamen in de trein, maar nu is het de normaalste zaak van de wereld
De Switch doet helemaal niet mee in de "console wars" en heeft z'n geheel eigen plekje verworven tussen PC's en consoles.

Natuurlijk gaan mensen moeten kiezen op een gegeven moment als de nieuwe consoles uitkomen, maar dat wordt meer een PS5 vs Xbox Series X-ding, dan dat de Switch daar ook tussen staat.
De Switch doet helemaal niet mee in de "console wars" en heeft z'n geheel eigen plekje verworven tussen PC's en consoles.
Dat zie je ook terug in dat de meeste AAA spellen uit Nintendo's eigen stal komen. Niets mis mee, uiteraard. Het apparaat heeft zijn eigen plek, en het is altijd goed als de markt voor iedereen wat te bieden heeft.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 6 augustus 2020 11:01]

Gelukkig is de game-markt zo veranderd, dat je als platform niet meer afhankelijk bent van de AAA-games, maar vooral van de toffe, unieke indie-games. En dat zie je ook terug in het feit dat best wat Indies tegenwoordig eerst (of alleen) op de Switch uitkomen.
Niets mis mee, maar wel een heel fragiel en arbeidsintensief concept.
Elke console heeft zo zijn exclusives maar ik snap het helemaal. Voor mij is een Xbox of PS veel meer verbonden met PC dan een Switch. De Switch games en vooral de exclusives zijn echt games die je op geen enkel ander platform kan vinden. Denk dan aan zaken zoals Animal Crossing, de Mario games, ...

Zijn toch altijd zeer unieke titels terwijl PC, Xbox en PS doorgaans qua genres en type games altijd in hetzelfde vaarwater zitten. PC + Switch is voor mij de perfecte combo.

Ik zou heel graag is games zoals The Last of Us kunnen spelen maar deze zijn niet overtuigend genoeg voor mij persoonlijk om een console aan te schaffen. Nintendo games hebben altijd toch die speciale 'nintendo magie' er rond. Ze bekoren jong en oud. Ik vind het heel sterk wat ze doen! Misschien is het jeugdsentiment door men NES maar Switch is toch voor mij echt de beste console in jaren. Zelfs men vriendin heeft al 200+ uren op Animal Crossing en ze heeft werkelijk nooit gegamed behalve candy crush op haar iphone.

Hebben de andere fabrikanten, MS & Sony, gelijkaardige stijgingen gehad?

[Reactie gewijzigd door JacobsT op 6 augustus 2020 11:49]

Gewoon straks, als de PS5 komt, ergens goedkoop een tweedehands PS4 op de kop tikken en alsnog die exclusives spelen. Ze worden er niet minder goed van, als je een paar jaar wacht in ieder geval!
Ik betwijfel het , de Switch is een andere markt dan de ps5 en de xbox x ... en zowiezo ... als BOTW 2 uitkomt of een nieuwe super mario oddessy .... dan kopen er veel pc-gamers/ console gamers die games.
met de grafische pracht kom je er niet altijd mee, en met de ps5 en xbox denk ik altijd ... waarom ?? het komt toch over een jaar uit op de pc ??

[Reactie gewijzigd door Metallize op 6 augustus 2020 11:10]

Aha, maar het gaat niet om game sales. Het gaat om console sales. Je gaat de nieuwe Zelda- of Mariotitels zeker wel verkopen aan bestaande Switchbezitters. Maar, dat betekent niet dat er veel mensen zijn die speciaal voor de sequel nieuwe hardware aan gaan schaffen.

Nintendo zal het verder wel prima blijven doen. Misschien kunnen ze nog eens 10mln units hardware verschepen. Dat is zeker genoeg om op basis van games sales de next gen wel te halen.

Maar - het momentum van hardware sales, en dat is mijn voorspelling, zal weer terug verschuiven naar Sony en/of Microsoft.
De switch hoeft ook helemaal niet met de next gen consoles te concurreren, het is een compleet andere markt. Ik gebruik mijn switch nauwelijks docked, vooral lekker op de bank of onderweg. Als ze zouden willen concurreren kunnen ze een schermloze versie maken en die voor de helft van het geld dat een PS5 kost in de markt zetten, genoeg mensen die daar ook interesse in zouden hebben lijkt mij.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat de Switch uberhaubt concurrentie is voor Sony/Microsoft. De Switch is voor een andere doelgroep. Nintendo hoeft maar een nieuwe Zelda/Mario Kart/Smash Bros etc uit te brengen en de sales schieten weer door het dak.

MS/Sony kunnen met met nog zoveel exclusives komen, er is altijd een markt voor de bekende Ninty games.
Switch is z'n eigen ding, dat zorgt er automatisch ervoor dat het ook andere groepen mensen aanspreekt dan alleen de PlayStation en Xbox kopers.

Het is ook niet de eerste keer dat een Nintendo system z'n eigen ding was tegenover de andere 2, echter de Switch is een hybride dus spreekt deze een breder publiek aan.

Daarnaast doet Nintendo niet mee aan de consoles wars, Nintendo doet altijd z'n eigen ding of dit nou goed of slecht uitpakt (dat laatste gebeurde met de Wii U)
De Nintendo gamecube is de laatste console van Nintendo die echt mee deed aan de console wars. Daarna heeft Nintendo een andere plek ingenomen en concurreren ze totaal niet meer met Sony of Microsoft. De wii, wii u en Switch zijn allemaal apparaten die een hele andere doelgroep heeft dan een ps4 of Xbox one.

Je verwacht niet dat ze kunnen concurreren met de verkoopaantallen? Switch verkoopt nu sowieso al veel beter dan de xbox one. Zitten na 3 jaar al op 53 miljoen verkopen. Ps4 zat net aan de 50 miljoen na 3 jaar. Daarnaast deed de wii het ook nog steeds goed toen de xbox 360 en ps3 allang uit waren. Wii kan qua hardware totaal niet concurreren met deze machines, maar toch waren de verkopen nog steeds goed. Reden? Andere doelgroep, casual gamers en daarnaast hebben veel mensen ook een switch naast de ps4/xbox one. Dus het is niet de vraag koop ik 1 van de 3? Nee veel kopen dus ook een switch ernaast voor bijvoorbeeld onderweg, vakantie, tuin etc.
Switch staat enorm anders gepositioneerd op de markt qua prijsstelling, waardepropositie en softwareaanbod. Tenzij Lockhart opeens een hybride console is, heeft Nintendo ook op dat vlak een blijvend Unique Selling Proposition. Dat er overlap is tussen de groepen valt overigens niet te betwijfelen, maar de consolemarkt is geen zero-sum game. Animal Crossing is bijvoorbeeld een sterke drijfveer voor de sales van het afgelopen kwartaal - een heel andere doelgroep dan de gemiddelde early adopter van nieuwe consoles.

De hogere prijzen van next-gen consoles gaan, zeker in hun eerste levensjaar, vooral de "core" gamer aanspreken. Ik zou zelfs stellen dat een aanzienlijk deel van die mensen al een Switch heeft, en dat daar heel weinig 'verloren' sales gaan zijn. Hoe het na 2021 loopt, kunnen we alleen maar naar raden. Vergeet niet dat Switch nog steeds geen echte prijsverlaging heeft gehad.

Either way: het belangrijkste is dat er drie goed performerende first-parties op de markt zijn.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 6 augustus 2020 11:22]

Begrijp me niet verkeerd - ik ben volledig voor het hebben van drie goed draaiende consolse-ecosystemen.

Maar, tegelijk, hebben zowel Xbox One - als PS4 sales gepiekt in 2016, net een jaar voor het uitkomen van de Switch. Daar zijn ook vast andere factoren voor aan te wijzen, zoals het introduceren van de Pro- en Lite varianten in dat jaar. Maar, ik zie ook effecten van een nieuwer stukje hardware op de markt. En, ik vermoed dat het effect Nintendo dubbel zo hard raakt, omdat er maar één Switch is (en, dus, twee mainline consoles).

Nu ja, we gaan het zien.
Consoles pieken meestal rond jaar 3, al is dat deze generatie wat later - mede omdat die Pro modellen de generatie verlengd hebben. Switch piekt ook nu pas in zijn 4de levensjaar of mogelijk zelfs pas in 2021 (toegegeven, COVID maakt het een stuk moeilijker om de resultaten van home entertainment te voorspellen). Het is verder de eerste keer dat er een hybride platform op de markt is, waardoor Switch ook een hele groep mensen aanspreekt die liever handheld spelen. Op dat vlak is mobile eerder een 'concurrent'.

Verder denk ik dat je verkeerd inschat hoeveel mensen die als 'core gamers' gezien worden meerdere consoles kopen. In de USA schatten analisten van NPD bijvoorbeeld dat bijna de helft van de Switch eigenaars ook een PS4 bezitten (bron). Early adopters zijn ofwel hardcore fans van een merk, ofwel van de hobby. Die hele tweede groep gaat gewoon geld blijven uitgeven op meerdere platformen :)

De grootste vraagtekens die de verdere verkoopcurve van Switch gaan beïnvloeden liggen naar mijn mening niet bij Sony of Microsoft, maar bij Nintendo zelf:
- wanneer komt er een pro model/'opvolger'?
- komt er een prijsverlaging?
- wat wordt de software line-up in de komende drie jaar?

Switch verkoopt momenteel net zo zeer op de kracht van de bestaande library (veel evergreen sales) als op nieuwe titels die net dat zetje geven om in het platform te stappen (e.g. Animal Crossing). Zolang de output van Nintendo goed blijft na 2020, wordt Switch volgens mij gewoon een console die meer dan 100 miljoen exemplaren verkoopt zolang de macro-economische context het toelaat.
De situatie op de markt wordt sowieso de komende tijd erg interessant nu Microsoft zo sterk inzet op GamePass, en ook nog op een manier die XboX en PC dichter bij elkaar lijkt te brengen.

Op de PC markt biedt bijvoorbeeld EA iets soortgelijks, maar op de consolemarkt. Nu heeft Sony wel iets soortgelijks met PS Now, maar dat schijnt een stuk minder abonnees te hebben en werkt met streaming. Je zou kunnen zeggen dat elk platform zo duidelijker een eigen USP heeft. De verschillen op dit vlak lijken in ieder geval groter dan de verschillen tussen Xbox en Playstation van de vorige generaties.
Nintendo hanteert de Blue Ocean strategy:
"As the name suggests, you look for new islands in the vast blue ocean...Blue Ocean strategy is the strategy of venturing into unexplored spaces. Nintendo’s marker started expanding into US after Wii was already a hit in Japan. Competition is a very important factor in the business market. However, new players enter and the market gets crowded. The pie cannot be expanded so everyone has to manage with a smaller share. This is bound to happen sooner or later These pies that do not expand are Red Oceans. In these Red Oceans the competition keeps growing and market share of the players keeps shrinking.

Nintendo decided to expand the pie. It decided to emerge out of the Red Ocean which it did leading gaming to a new era. The new style of Nintendo was simple but intuitive. Businesses need to employ their intuition to create Blue Oceans Like Nintendo did. Being caught in a Red Ocean means you will continue to lose opportunities."

Dit betekend dat er bewust niet mee wordt gedaan aan de console wars tussen Microsoft en Sony maar dat er een eigen markt gecreeerd wordt, de Blue Ocean, die onafhankelijk opereert van de rest, de Red Ocean. Zolang ze deze unieke positie kunnen behouden zal het Nintendo voor de wind blijven gaan.
The last hurrah of Switch sales :Y)

Gezien het verleden vermoed ik dat vanaf Q4 de Switch sales sterk gaan teruglopen. Op dit moment zijn ze de nieuwste console op de markt. Die positie gaat het einde van het jaar alvast niet halen.
Waar je argument volgens mij compleet mank gaat, is 2 dingen.
1) dat de hele markt draait op high fidelity games (degene die meer rekenkracht vergen). Want waarom zijn indies nog steeds populair? Of mobile games?

2) Nintendo hardware wordt vrij veel gecombineerd met OF Sony OF Microsoft (sommigen hebben alles). Nu zal een Switch / PS4 combo vrij gangbaar zijn. Die echte strijd zit veel meer tussen Sony en MS.

Natuurlijk gaat next gen wel impact hebben op Switch. Ik denk nog veel meer op de hardware kant, dan software. Omdat de andere devices the new big thing zijn. Maar ook hier geldt wel.
1) installbase zal in het begin beperkt zijn.
2) onderschat de kracht van bepaalde Nintendo IPs niet.

Hoe dan ook een 'last hurrah'?? Lijkt me een beetje overdreven.
Als dat zo is, dan zal Nintendo gewoon eerder komen met nieuwe hardware. En of dit een Switch Pro gaat zijn? Ik verwacht eerder volledig nieuwe hardware. En het zou erg dom zijn als Nintendo dit niet backwards compatible maakt.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 6 augustus 2020 12:28]

Ik voorspel zelf dat de Switch hardware sales voorlopig nog wel aardig door gaan en zie de next gen consoles ook niet echt als concureren maar meer als iets anders en mensen hebben vaak beide of een PC er naast voor de next gen titles. Ik gebruik zelf de Switch als een mobile gaming device en niet als een traditionele console en zie dat mensen die nog geen switch hebben maar bv. op een 3DS of PS Vita gamen die nu ondertussen EOL zijn, daar nu wel naar gaan overstappen en dat is zeker in een land als Japan een grote doelgroep.
De switch is nooit een keiharde concurrent geweest van de PS of Xbox.
Het richt zich op een andere markt (gezin) en dat zie je terug in het spelaanbod en de controlers.

Ze zijn nu alleen slim geweest door ports makkelijker te maken van goede single player franchises.
Wel, ik denk dat je je wel eens groots kan vergissen.

Het is niet omdat next-gen consoles eraan komen, dat plots de Switch niet meer zal verkopen.

Gezien het trouwens dit jaar kalm is op gebied van releases, verwacht ik volgend jaar enkele grote kleppers waaronder Breath of the Wild 2 en nieuwe Mario 3D (vermoedelijk Odyssee 2).
Ik heb een switch maar zal nooit een PS of Xbox kopen. De switch is voor erbij naast mijn PC.

De switch gebruik ik met name voor casual gaming met/voor mijn vriendin of partygames tijdens avondjes met vrienden. Dit biedt de PS of Xbox helemaal niet op dat niveau. Ik neem het ding ook gewoon vaak mee als ik een avondje met vrienden bier ga drinken. En omdat ik hem dan toch hebt pak af en toe een van de vele goede jrpgs mee die er op staan.

Ik lees op switch fora/Reddit dat er veel mensen in mijn doelgroep zitten. Voor mij doet de PC alles beter en meer dan de andere consoles. De switch doet iets anders dan alle andere consoles.
Ik heb mij de afgelopen maanden ook al vaker verbaasd, dat ik liever de Switch even pak, dan dat ik mijn PS4 pro of mijn veel te dure game pc aanzet. Het is werkelijk waar een subliem veelzijdig apparaat.
Je moet er uiteraard wel wat op te spelen hebben, ik had mijn switch al maanden uit staan tot de dlc van pokemon sword/shield uit kwam.
In de tussentijd deze ook al weer uitgespeeld alle pokemons in de dex die erbij waren, dus nu staat die al weer geruime tijd uit.

De ps4 ging bij mij juist aan vanwege the last of us 2, die ik sinds kort heb uitgespeeld of tenminste de story mode(Niet overal alle collectibles gevonden).
Persoonlijk vind ik het aanbod groot genoeg. Zoveel onbekende titels die ik nog niet kende. Children of Morta bv is heerlijk op de bank.
Komt ook een stuk minder warmte vanaf dan een ps4 of xbox.
Ja dat kan inderdaad als ik de review er van zie wil ik het al niet eens spelen, uiteraard is dat persoonlijk.
Maar met zulke spellen kan ik mij niet vermaken, mario kart ofzo is wel eens leuk maar na een paar potjes ook wel weer klaar vind ik.

Op 1 of andere manier kan ik me ook niet echt vermaken met de snes klassiekers, dat vind ik paar min leuk en dan wil ik het al weer uitzetten.
Er zit voor mij doen ook niet veel leuke snes klassiekers tussen, maar goed feit dat ik me er al niet eens lang mee kan vermaken met de oude spelletjes.

Het scheelt zeker wel wat warmte ja met deze dagen :).
Ik heb zelda al sinds de release en speel die game nog steeds...
Dat bedoel ik. Het zijn spellen die je op de 1 of andere manier telkens weer oppakt. Op de PS4 is het uitspelen, inruilen en ik denk er nooit meer aan.
Het doet mij regelmatig beseffen dat graphics alleen de eerste uurtjes boeien, maar de gameplay uiteindelijk de lange termijn wint. En daarmee is Nintendo toch koning. Niet met alles meer helaas, ik wacht nog steeds op $^&^%$ F Zero...maar goed. Ik vermaak me wel terwijl ik wacht.
ik wacht nog steeds op $^&^%$ F Zero...maar goed.
Dit ja.... Fzero GX, zonder twijfel een van beste racers/games ooit gemaakt. Whats the hold up Sega/Nintendo? Comon!!! Van Metroid weet ik iig dat deze eraan komt.

Maar het grappig hoe dat werkt bij Nintendo games. Tijdens de vakantie liet ik mijn zoontje even Odyssey proberen (veel te jong nog) en het begon instant te kriebelen om deze zelf weer te spelen. Die game speelt zo belachelijk lekker en zit op detailniveau zo briljant in elkaar. Zelda precies hetzelfde. Had nooit verwacht dat ik die game maar zou blijven spelen, want in de basis ben ik een veel meer RPG fan dan adventure. En Mario Kart spreekt voor zich. De game die je altijd een hele generatie lang lekker erbij houdt.
Hier ook de Switch weer uit het stof na aanschaf van Animal Crossing. Ultieme game tijdens de corona tijd ;)
Verder wacht ik op de PS5 voordat ik weer in consolegaming investeer.

[Reactie gewijzigd door CyBeRSPiN op 6 augustus 2020 10:55]

Waarom speelde je voor animal crossing niet meer op je switch? Just wondering. :)

Ontopic, wel mooi om te zien dat de verkopen zo omhoog zijn gegaan. Er was ook een tijdlang een tekort de eerste maanden van de lockdown.

(@Carlos0_0 ik bedoelde waarom speelde Cyberspin niet meer op de switch, niet waarom hij animal crossing speelde)

[Reactie gewijzigd door SeenD op 6 augustus 2020 11:22]

Ja ik kan er ook niet aan vinden op youtube wat er zo leuk aan is, dus weet ook niet of het wel leuk is voor mij dan.
En om dan 60 euro ofzo te betalen vind ik nogal veel geld om iets te proberen.
Animal Crossing kan je niet ervaren door gameplay te bekijken, dat is echt iets wat je moet ervaren. Dat klinkt heel saai en zweverig, maar als je ècht een deel van het eiland wordt als bewoner, is de game echt vele malen anders dan een Youtube-video.

Daarnaast hoeft ie geen €60 te kosten als je op de juiste plekken zoekt.
Ben geen die-hard gamer. Althans geen pc/console gamer, in plaats daarvan verspil ik mijn tijd aan iPad games die irritant teren op in-app aankopen :P
Nadat mn aandacht voor Zelda BOTW en daarna Mario Odyssey verslapt was ook steeds minder met de Switch gaan doen. Jammer eigenlijk, want kwalitatief zijn er zoveel leuke games.

[Reactie gewijzigd door CyBeRSPiN op 6 augustus 2020 12:01]

Ik ben sinds de release van Animal Crossing mijn Switch grotendeels kwijt aan mijn dochtertje :D
Wij hebben hier 2 Switches (1 voor m'n vrouw en 1 voor mijzelf; zij wilde niet steeds op mij wachten om verder te kunnen met Zelda en Xenoblade... #firstWorldProblems) maar sterker nog, m'n vrouw speelt Animal Crossing op letterlijk 2 Switches tegelijk dus ik ben de mijne nog stééds regelmatig kwijt.

M'n 2 dochters vermaken zich ook af en toe met de Switch als ze de kans krijgen, en anders de WiiU nog wel. :D
Herkenbaar!! Hoewel ze hier gelukkig gewoon alleen haar eigen switch gebruikt en niet de mijne erbij }>
Ik hoor al weken lang niks anders dan "ik heb m'n seed gevonden!" (waarmee je álle weerpatronen en vallende sterren e.d. kan inzien) en "ik hoef nog maar 10 DIY's en dan heb ik álles compleet!" en zo. Hahaha..
Ik mis op de Switch wel fallout achtige games of Red dead Redemtption of GTA terwijl het juist daar perfect voor is
Een vriendelijk GTA-alternatief is bijvoorbeeld Lego City Undercover, waarbij je ook mensen uit auto's kan slepen, een redelijk open wereld hebt en je allerlei opdrachtjes moet doen. Daar zitten vervolgens ook honderden collectables in, dus ook na het uitspelen van de (redelijk korte) storyline kan je je daar nog uren mee vermaken.
Ik speel het veel split screen met mijn zoontje van 4, die het erg leuk vindt om willekeurig rond te rijden en van outfit/auto te veranderen, terwijl ik meer gericht dingen probeer te zoeken/voltooien.
Ik zit nu op ruim 90%, en ben dus op zoek naar een opvolger (misschien een ander Lego spelletje?)
Ik had zelf het niet eens door dat de Switch inmiddels de 60mln sales is gepasseerd, daarnaast wist ik wel dat Animal Crossing absurd goed verkocht maar dit is zelfs meer dan wat ik had verwacht (de timing van dat spel was gewoon erg goed).

AC gaf vrijwel zeker ook een boost aan de Switch consoles sales.
"Nintendo Switch has sold 61.44 million units worldwide as of June 30, 2020"
"Mario Kart 8 Deluxe – 26.74 million
Animal Crossing: New Horizons – 22.4 million
Super Smash Bros. Ultimate – 19.99 million
The Legend of Zelda: Breath of the Wild – 18.60 million
Pokemon Sword / Pokemon Shield – 18.22 million
Super Mario Odyssey – 18.06 million
Pokemon: Let’s Go, Pikachu! / Pokemon: Let’s Go, Eevee! – 12.20 million
Super Mario Party – 10.94 million
Splatoon 2 – 10.71 million
New Super Mario Bros. U Deluxe – 7.44 million"
- bron

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 6 augustus 2020 10:57]

Vind de Switch echt een geweldig apparaat. Super makkelijk in gebruik en omgang, dus voor iedereen toegankelijk. Geen ingewikkelde menu's of dergelijke. Gewoon lekker ongestoord spelen.
En ook wel terecht. De Switch is een geweldige console. Totaal niet te vergelijken met de PS4 en Xbox One natuurlijk, maar dat is ook de kracht. Nintendo heeft zijn eigen niche.
Blijf het jammer vinden dat Nintendo zich door de jaren heen heeft gepositioneerd als een familie console en steeds meer afstand heeft genomen van een "hardcore gamer". Want als je deze cijfers weer ziet...wat is er veel potentieel nog te halen.
Als ze nou een keer de sterke titels die ze hebben combineren met grote spellen van andere ontwikkelaars dan kunnen ze in potentie de nr 1 positie weer pakken. Maar ja steeds maar weer triple A titels 5 jaar naar dato uitbrengen of een enorm uitgeklede versie van games laten lanceren.
Je Edit slaat ook niet op feiten, dit is echt pure aanname.

Logisch dat er een focus gaat komen op de komende nieuwe 'hardware'. Maar begrijp ook dat die console weer duurder zijn, Sony heeft best controverse veroorzaakt met de PS4 controller die niet werkt bij PS5 games, waar Xbox dit wel toelaat vanuit voorgaande consoles naar de nieuwere.

Onthoudt ook dat Nintendo geen Handheld divisie heeft, alles gaat nu om de Switch bij hun, dus ze gaan er zeker voor zorgen dat ze dit momentum wel gaan willen behouden zeker tot het vervolg op de Switch.

Het lijkt erop dat je het te veel baseert op voorgaande generaties terwijl alle drie de game-fabrikanten best een andere visie hebben. Zelf Sony en Microsoft zijn niet direct hetzelfde aan het doen, Sony wilt de vorige generatie helemaal achterlaten qua hardware terwijl Microsoft het juist wilt gaan samenvoegen onder 'The Xbox brand' en vandaar ook dat alle controllers wel blijven werken.

Daarnaast heb je vele mensen als ik, ik heb mijn Switch al 3 jaar en heb nog steed Zelda BOTW niet, ik wil namelijk Wind Waker en Twilight Princess nog uitspelen en hoop op een Switch port van die. Ik speel ook veel Doom 2016, Mario Odysee, DB Xenoverse2 nog een paar andere en oudere ports als LA Noire, Assassins Creed 3 Bayonetta 1. En dat is verre van alles maar het zijn niet de 'standaard Switch games' die vele kopen. Animal Crossing vindt ik bijv zelf niet echt boeiend.

The PS5 en The XBSX(en wat daar allemaal onder valt) ziet er technisch echt fantastisch uit, maar qua games boeien die graphics me echt niet, anders had ik ook wel een PS4 of een XB1 gehaald. Die AAA 3rd party games die geport zijn naar Switch zoals Doom 2016 ben ik leuk gaan vinden omdat ze op Switch zijn, als ik PS4 zou hebben dan zou ik het niet zo boeiend vinden