Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Nintendo schroeft Switch-productie op tot 30 miljoen stuks in dit boekjaar'

Nintendo zou de productie van zijn Switch-consoles opschroeven tot dertig miljoen exemplaren voor het boekjaar dat loopt tot eind maart 2021. Dat is een flinke stijging ten opzichte van het afgelopen boekjaar, toen er 21 miljoen exemplaren werden geleverd.

Volgens bronnen van Bloomberg heeft Nintendo zijn partners nogmaals de opdracht gegeven om de productie van de Switch te verhogen. In augustus verhoogde Nintendo de aantallen volgens Bloomberg ook al, toen mikte de fabrikant nog op 25 miljoen exemplaren voor het boekjaar.

Nintendo kon in het afgelopen jaar op sommige momenten niet voldoen aan de vraag naar Switch-consoles. De release van Animal Crossing: New Horizons en de coronapandemie zorgden voor een grote vraag, terwijl de virusuitbraak ook zorgde voor problemen bij toeleveranciers.

In mei maakte Nintendo bekend dat er in het afgelopen boekjaar 21 miljoen Switch-consoles zijn geleverd. Het ging om 6,19 miljoen exemplaren van de Switch Lite, die vorig jaar in september uitkwam, en 14,84 miljoen exemplaren van de reguliere Switch-console.

De Switch-verkopen gaan zeer voorspoedig in het huidige boekjaar. Dat bleek uit de kwartaalcijfers over de periode van mei tot en met juli. In die drie maanden leverde Nintendo 5,68 miljoen Switch-consoles, waarvan 2,62 miljoen Lite-exemplaren. Het aantal geleverde consoles was 167 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Recente cijfers van Nintendo over Switch-verkopen

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

09-09-2020 • 11:22

95 Linkedin

Reacties (95)

Wijzig sortering
Prijs van de Switch staat me nog steeds niet echt aan. Afgelopen maanden voorbij zien komen voor 450-500,-. Nu weer gedaald naar normaal (320). Misschien dat de prijs wat daalt nu ze meer gaan produceren.
Wat mij vooral weerhoudt om er eentje te kopen is de prijs van de games. Die is aan de hoge kant en ze dalen ook nauwelijks in prijs.
De prijzen zijn de laatste 20 jaar nauwelijks gestegen. In de N64-periode werden er vaak genoeg prijzen van 120 gulden of meer gevraagd voor games. En tegenwoordig heb je in de eshop nog wel regelmatig acties waarbij prijzen flink lager zijn.
Prijzen van Gamecube, Wii en Wii U games daalden wel. Het heeft te maken met de cartridges waarop Switch games staan. Die worden door Nintendo zelf geproduceerd en ze houden de prijzen daarvan erg hoog (terwijl ze inhoudelijk weinig meer zijn dan een SD kaartje met wat plastic eromheen). Games op een schijfje daarentegen zijn vele malen goedkoper te produceren (en ook door andere partijen) waardoor de prijzen omlaag gaan.

De N64 periode was hetzelfde, de reden dat third party developers de N64 lieten vallen en massaal voor de PS1 gingen was vanwege de extreem dure cartridges.
Dit zie ik juist als een voordeel, ik koop bijna alle games 2e hands, en op de party games na verkoop ik ze als ik klaar ben weer voor practisch dezelfde prijs, dus het kost me alleen de verzendkosten.
Ik verkoop nooit games dus voor mij is het enkel en alleen een nadeel.
Je kunt ze ook 2ehands kopen, scheelt ook al veel.
Dat zou je denken maar het scheelt nauwelijks. De prijs blijft behoorlijk hoog, ook bij tweedehands games. Vaak zijn ze tweedehands maar een paar euro goedkoper.
Dat is wel echt een nadeel. Na een jaar kan je first party Nintendo games vaak 2e hands maar 15 euro goedkoper krijgen. Als ik games niet zou verkopen zou ik echt maar een kwart van de games spelen die ik nu speel, dus ik vind het wel een mooie middenweg.
Ik heb 3d all-stars fysiek besteld.

In de eerste plaats natuurlijk om te delen, maar ik heb op ebay verkopers gezien die ze voor 300 euro aanbieden 8)7

Als ik een nieuwe switch heb, kunnen anderen mijn fysieke spellen spelen zonder ze zelf te hoeven kopen en dat bespaart linksom of rechtsom een hoop geld op zeldas en marios.
Hou zeker de prijzen van de fysieke games in het oog.
Op de online (met downloads) winkel van Nintendo, dalen de prijzen inderdaad bijna niet.
Maar van de fysieke versies (soms ook enkel download code) in webshops, vind je regelmatig koopjes.
Een voordeel is dat je ook weer geld krijgt bij de verkoop na een jaartje spelen.
De games zijn prijsvast, ik verkoop vaak voor 20 of 30 euro de game weer.
Dat is alleen een voordeel als je de games verkoopt. Games die ik het waard vind om te kopen zal ik niet verkopen.
Netto gezien valt het denk ik wel mee, maar dan moet je wel fysieke games kopen.
Als je een game voor 50 euro koopt en je verkoopt hem voor 35, dan heb je maar 15 euro voor de game betaald.
Of je kunt hem zelfs tweedehands kopen en als je de game een paar maanden later uitgespeeld hebt als je geluk hebt voor dezelfde prijs verkopen. Heb je het gratis gespeeld :)
Ik deel jullie mening en dan nog eens gecombineerd ;)

Ik vind de console te duur en dan de spellen die "must have" zijn voor dit systeem zoals je aangeeft duur zonder echte prijsdaling in het verschiet. Plus die kleine controlers zijn niet prettig met mijn grote handen dus extra controler moet er ook nog komen.

En voor mij is de hele catalogus voor de Switch redelijk beperkt ten opzichte van bijvoorbeeld de PS4 (staat thuis met PSNow abbo voor de kids).
Ik heb toch heel wat Triple-A titles gekocht voor een heel schappelijk bedrag. De acties in de store zijn soms heel scherp.
In onze bibliotheek (stad in Belgie) kan je een behoorlijke catalogus switch games gratis* uitlenen.
*Op je jaarlijks lidgeld na, Max 2 games tegelijk voor max 5 weken.
Tijd voor een Greatest Hits lijn voor de eerste batch first party titels uit 2017/2018. Maar zie het niet gebeuren, Nintendo is extreem hebberig geworden.
Altijd al geweest bedoel je :). Logisch ook, het is een bedrijf.
Deze generatie is het extreem. First party titels duiken niet onder de 40 euro, geen Greatest Hits lijn, en sowieso zijn de meeste WiiU ports... ik vind het beschamend maar dat terzijde.
En natuurlijk games uit de store halen zonder goede reden bij oudere platforms zoals onlangs nog met Pikmin op de Wii U.

Nintendo is geen heilig boontje.
En natuurlijk games uit de store halen zonder goede reden bij oudere platforms zoals onlangs nog met Pikmin op de Wii U.
In de VS, ja, en is ondertussen alweer terug. Hier in Europa is Pikmin 3 niet uit de Wii U eShop verdwenen.
Ben ik maar deels mee eens, de prijzen blijven best hoog, maar dat sommigen games van PS4 en XB1 na amper een maand al dalen naar 20 euro is ook een steek in de rug naar 1st day buyers en soms is het ook omdat die games helemaal niet so geweldig zijn als promo's doen overkomen.

Plus voor in de toekomst is het best belangrijk om dit toch te blijven supporten als je van fysieke games houdt, anders is het digital only en dan is het helemaal gone met fysieke games, tweede handse verkopen en ook winkels als game mania. Er komt in mij ogen veel meer bij kijken dan ff de prijzen laten dalen.

Dat PS5 en XBSX met een digital only variant komen is een mooie optie, maar ze willen dit pushen als de 'default way'.
De games zijn het waard daar kan menig ontwikkelaar nog wat van leren. Echter zie ik het ook als een plus punt. De games blijft in waarde behouden, helemaal als je ze 2dehands koopt kan je ze voor hetzelfde bedrag weer verkopen. Win win situatie.

De console specs daar ben ik echt niet over te spreken en dat weerhoudt mij. 30 fps en dan nog steeds lag spikes hebben en daar betaal je 300+ voor, mij niet gezien! Ik wacht wel op de pro variant.

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 9 september 2020 17:41]

De games zijn het waard daar kan menig ontwikkelaar nog wat van leren.
Dat is slechts een mening. Sommige games vind ik de vraagprijs wel waard maar de meerderheid niet, veel first party Nintendo titels zijn een beetje te simplistisch voor de prijs.

Daarnaast koop ik games om ze te houden, doorverkopen is zonde.
Dat had eigenlijk vrij weinig met Nintendo te maken, maar met COVID-19. Wat krijg, kinderen zitten thuis en ouders willen hun bezig houden dus kopen ze een switch, dus ontstonden er tekorten. Tja, dan krijg je het effect van "handelaren" (op zn zachts gezegd) die hun voorraad proberen te slijten tegen "marktprijzen".
Claim ook niet dat dit van Nintendo HQ kwam, maar meer dat de prijs aanzienlijk hoger was. Dit terwijl ik de normale prijs al aan de hoge kant vindt.
De prijs vind ik minder een drempel dan de kwaliteit van de hardware die je voor dat geld krijgt. Stick-drift, een plastic scherm, lage scherm resolutie, een SoC die bij introductie al antiek was, etc.

Een Switch Pro met betere hardware, niet alleen qua performance maar ook qua bouwkwaliteit, zou mij over de streep kunnen trekken, en dan mag ie best iets meer kosten.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 9 september 2020 11:43]

Inderdaad. 720p30 is toch wat anders dan ik op pc gewend ben. Ik hoopte dat hij dit jaar al uit zou komen gezien er vorig jaar ook geruchten over waren. Hopelijk nu iets meer accurate geruchten en data.
Je hebt natuurlijk gelijk, alleen is dat altijd zo bij Nintendo. En laten we eerlijk zijn, de massa (waaronder ik!) merken het niet. Ik vind het scherm prima en merk niks van een trage SOC, ondanks dat je verwijt hier spot on is.

Dus ondanks dat je objectief goede punten hebt gaat Nintendo dit niet heel erg veranderen. We krijgen 4k, maar de SOC upgrade gaat het uiterste mimum zijn om dat te halen en de kans is daarnaast ook nog dik dat je vanwege backwards compatibiliteit je alleen een res upgrade krijgt, maar dat de essentiele graphics nog steeds realtief pover zullen zijn (ander draait het niet op de standaard switch).
De stick drift zou opgelost moeten zijn, heb ik althans met mijn switch nog geen last van gehad. Plastic scherm en lage resolutie hebben mij nooit gestoord. Ik vind de kwaliteit in handheld mode echt ruimschoots voldoende en heb nog nooit gedacht dat het beter moest.

De mensen die een nintendo kopen voor hi-tech argumenten zijn dan ook een minderheid lijkt me. Nintendo draait om de experience en daarin zijn ze wat mij betreft al jaren uniek. Is dan ook de enige console die wat mij betreft waardig is om in mijn geval naast een PC te hebben. Xbox en PS zijn doorgaans redelijk gelijklopend van games met PC's gekoppeld aan matige controls van een gamepad tov mouse/keyboard.

Een console is nooit een meerwaarde tov een PC in mijn ogen tenzij je een Nintendo koopt aangezien deze toch echt unieke concepten en games combineren. Alleen al voor de Mario, Zelda of Animal Crossing reeks zou je een Nintendo kunnen kopen.

[Reactie gewijzigd door JacobsT op 9 september 2020 16:04]

Nintendo draait om de experience en daarin zijn ze wat mij betreft al jaren uniek. Is dan ook de enige console die wat mij betreft waardig is om in mijn geval naast een PC te hebben.
Ik ben juist van Nintendo afgestapt (ik had ooit een Wii U) vanwege de slechte experience, Nintendo games missen diepgang en de hardware is underpowered waardoor ook cross-platform games het laten afweten.
Xbox en PS zijn doorgaans redelijk gelijklopend van games met PC's gekoppeld aan matige controls van een gamepad tov mouse/keyboard.
Ik vind een gamepad 100x fijner dan een muis/keyboard, zeker in 3rd person actie games. Enige waar keyboard/muis misschien beter werkt is in shooters en daar ben ik sowieso geen fan van. Wat ik op de PC ook mis is de games waar de PlayStation juist sterk in is: single player verhaal-gedreven games. Waar zijn de games als Uncharted en TLoU ?
Nintendo draait om de experience, ja. Toch zou deze experience ook best opknappen van net even wat betere hardware. Breath of the Wild op 60fps zou toch echt beter zijn (hoewel de game natuurlijk ook op 30fps gewoon heel goed is).
Tot aan de Wii deed Nintendo gewoon prima mee met de andere spelers qua hardware performance, ook al hadden ze altijd hun eigen "experience". De SNES was op de meeste vlakken beter dan de MegaDrive, de N64 op veel vlakken beter dan de Playstation (grafisch dan toch in elk geval), en de Gamecube (ook al heb ik die niet zelf gehad) was toch wel vergelijkbaar met een PS2 dacht ik.
Stick drift is een terechte klacht (waarvan het ook vreemd is dat dit juist bij Nintendo een probleem is). Maar die andere dingen daar merk ik zelf niks van. Die dingen zijn ook meer "pc-centrisch" en niet echt "console-centrisch" (als in: "kenmerkend voor pc/console"). En een Switch is geen pc: ik kocht het ding niet voor de specs maar voor de games die ik erop wilde spelen. Nintendo heeft ook nooit hardware gehad met de allerbeste specs dus dat is niks nieuws.
Stick drift komt helaas ook voor bij PlayStation 4 controllers. Dus vraag me af of ze het eenvoudig op kunnen lossen.
Maar die andere dingen daar merk ik zelf niks van.
Niet ? Ik vind vooral het scherm echt een enorme issue. Tegenwoordig kijk je 100% van de tijd tegen een high-res scherm aan. Laptops, telefoons en tablets hebben retina schermen, op je desktop zit je tegen een 4k scherm aan te kijken en ook je TV is tegenwoordig 4k. Om dan weer een scherm te gebruiken waar je letterlijk de pixels kan zien, da's dan extreem storend. Ook het gebruik van plastic, wat er goedkoop uitziet en erg snel krast is niet meer van deze tijd, waar elke smartphone een sterk, krasvast glazen scherm heeft. Het is zelfs zo erg dat het standaard meegeleverde dock al krassen veroorzaakt. Als het scherm al krast als je het normaal gebruikt zoals bedoelt is, dan klopt er toch iets niet.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 9 september 2020 13:04]

Tegenwoordig kijk je 100% van de tijd tegen een high-res scherm aan.
Nee, hoor. Mijn desktopschermen zijn nog 1920x1200 en 1920x1080 en ik zie geen enkele noodzaak om deze schermen te vervangen.
Ook het gebruik van plastic [...]
...is een bewuste keuze: een plastic scherm barst niet.
sorry, maar dat is flauwe kul, een 1080p 24 inch dualscreen opstelling is nog altijd voldoende, de rest is nice to have
Zelfs op zo’n klein scherm is 1080p echt vervelend. 4k is veel rustiger aan de ogen, vooral bij het lezen van tekst. Na een dag code kloppen op een 1080p scherm heb ik vierkante ogen. 24” is ook veel te klein, zelfs als je er 2 hebt. 1 groot scherm (27” of groter) werkt veel prettiger.
Ik werk dagelijks meer als 8 uur vooral met text, nog nooit geen problemen gehad met 1080p
Ik heb een paar maanden geleden onze tweede Switch gekocht, gewoon voor 319 euro. O.a. Bol.com en Amazon.nl deden niet mee aan de scalper-prijzen. Alleen moest je wel even snel schakelen zodra er voorraad was ;-)

En ik zie ze ook steeds meer bij vriendjes van onze kinderen. Veel leuker dan een ipad (en goedkoper).
Zou bijna dat ding alleen kopen voor Mario kart 8. 7 bijna stuk gespeeld :)
Ja... met een paar goede games (zeker als je geen Wii U gehad hebt), kan je honderden uren plezier hebben. Mario Kart 8 is sowieso een musthave als je een Switch haalt. Verder natuurlijk Mario Odyssey, Zelda BotW, Mario Party (als je vrienden en/of kinderen hebt), en dan nog alle persoonlijke voorkeuren haha. Donkey Kong is ook een erg strakke game.
Zelf nooit een Nintendo apparaat gehad, wel mk7 op m'n vriendin haar ds uitgespeeld. Rest moet ik nog uitzoeken of dat wat voor mij is. Goeie tips :)
Zijn ook paar goede 3rd party games als Doom, Wolfenstein 2 als je van shooters houdt. Check FC Nintendo's site bij de Switch games sectie. De Switch kan echt jaren mee met aantal games dat ze hebben.
In hetzelfde artikel van Bloomberg staat dat Nintendo aan verschillende ontwikkelaars heeft gevraagd om hun games '4K-ready' te maken:
The introduction of a more affordable Switch Lite variant in late 2019 helped broaden the machine’s potential audience and Nintendo is making preparations for an upgraded Switch model and a beefed-up games lineup for 2021, Bloomberg News has reported. Several outside game developers, speaking anonymously as the issue is private, said that Nintendo has asked them to make their games 4K-ready, suggesting a resolution upgrade is on its way.
Hopelijk betekent dit dat de Switch Pro volgend jaar uit zal komen

[Reactie gewijzigd door VirinR op 9 september 2020 11:36]

Ik verwacht dat DLSS van nVidia daar een rol in gaat spelen en dat 720p en of 1080p wordt opgeschaald naar 4k. Dan zou je met wat minder sterke hardware mooie resultaten kunnen behalen.

Ik ben benieuwd. De geruchten over een Switch Pro zijn al bijna een jaarlijkse traditie aan het worden. ;)
Exact. De Tegra reeks van Nvidia welke ook in de Switch zit, wordt voornamelijk voor edge-AI systems gebruikt. Met de Shield-TV 2019 die al AI upscaling toepast is het vrijwel onvermijdelijk dat de Switch ook sterk in gaat zetten op DLSS. Gewoonlijk ben ik geen fan van alle buzzword hype maar DLSS lijkt echt een gamechanger te worden voor power-efficient gamen en high-res upscalen. Het enige grote nadeel van DLSS is dat games het nog wel specifiek moeten integreren, ookal beweert Nvidia dat het een generalized netwerk is. Het werkt nog steeds niet out-of-the-box.

[Reactie gewijzigd door Osiummaster op 9 september 2020 13:09]

Hmm dat zou idd een logische verklaring zijn. Ik hoop met je mee op de 'pro', aantal upgrades zijn wel welkom voor de huidige switch :)
Ik zelf zou wel daarnaast een TV mode only willen zien, ik gebruik de handheld mode nooit als ik heel eerlijk ben. Ik heb hem vanaf de release en nog geen 10 keer in de handheld mode gespeeld.
Denk niet dat het gaat gebeuren, puur om reden dat het hun USP is. Maar wie weet.

Wel grappig om te horen hoeveel verschillende manier van spelen er gebruikt worden bij de switch. Ikzelf gebruik hem namelijk juist 80% v.d. tijd als handheld.

Toch wil ik de dock-optie zeker niet kwijt, soms is docked gewoon iets fijner, en soms handheld. :)
Verwacht het ook niet, maar dat was wel een functie die ik graag zou willen zien :D
Anderzijds, wat zal de toegevoegde functie zijn van een dock-only?

De prijs zal mss , net als bij de lite, iets lager kunnen. Dit zal echter dan betekenen dat de graphics niet beter worden dan een gewone switch in dock-mode, anders moet er namelijk een duurdere cpu/gpu in, welke dus het apparaat op minimaal hetzelfde prijspeil brengt als de gewone. (Is het het dan waard om daar opnieuw geld aan uit te geven?)
Ik denk dat dan meer mensen altijd zullen kiezen voor een gewone switch, juist omdat je wél de mogelijkheid hebt om die ene keer portable te kunnen spelen.

De Lite is daarom een logischer concept , gezien hij wat goedkoper is en daarmee meer als opvolger is van de 3ds XL.

Zelf vind ik het juist enorm fijn dat je met de huidige switch in elke situatie je game kan spelen. Is de tv bezet -> portable.

Niet bezet en wil je big screen -> docked mode.

Maargoed uiteindelijk heeft iedereen z'n voorkeuren haha
Zou wel een stuk lager kunnen kwa prijs denk ik, er hoeft geen schermpje worden ingebouwd, geen knoppen, geen accu,...
Hmm zeker waar, niet bij stil gestaan hahaha
Naast dat je de besparing hebt op scherm en accu zoals @skelleniels benoemt (alleen de knoppen snap ik niet helemaal; die paar cent voor de volumeknoppen gaat het verschil absoluut niet maken), kan je dezelfde soc in principe harder laten draaien.

Je merkt al bij docked vs. handheld mode dat men de soc harder laat draaien omdat ze de koeling maximaal kunnen laten draaien en het apparaat meer power kunnen laten trekken. Bij een permanente 'docked' console kan de koeling nog een slagje efficienter en kan je de soc dan ook meer stroom laten trekken voor net iets hogere clocks :)

Ik denk echter dat Nintendo dat niet zal doen. Het zal een heerlijk kleine console kunnen worden zonder extra koeling, niet veel groter dan de Playstation tv (de console variant van de PS vita). De performance winst zal enkel wat fps schelen hier en daar, maar niet veel.
Ohja, heb zelf geen switch en dacht dat er verschillende knoppen voor de controls ook op het toestel zelf zaten, maar zie nu pas dat ze in de joycons zitten. Was ook maar een voorbeeld.
zou net zo klein kunnen zijn aks de shield 2019 in principe, maar ja gaat nooit gebeuren
Ik denk ook vooral het formaat. Als het scherm en de controllers er niet aan/in hoeven, dan kun je waarschijnlijk alle hardware in een kastje kwijt die zo klein is, dat deze wellicht als een stick gewoon in de HDMI-poort van je TV kan zitten.

Hoeft natuurlijk niet zo klein, maar in vind persoonlijk de dock+switch best een gevaarte en bovendien niet heel handige afmetingen. Zo past hij bijvoorbeeld bij mij niet IN het TV-kastje omdat de plankjes te laag zijn. Als hij het formaat van een TV-ontvanger zoals bijvoorbeeld KPN deze levert zou zijn, dan had dit veel beter gepast.
Hun USP is het kunnen switchen. Dus dan kan je je afvragen waarom er een versie zonder dock is gekomen. Dus dan kan TV only ook best.
De Switch Lite heeft ook al niet de optie om te "switchen" dus ze zijn al eens eerder terugkomen op dit USP.
Zie het wel gebeuren, zou niet de eerste keer zijn.
Is er een tv mode? :). Ik gebruik m alleen naar handheld bijna. Zo kan ik lekker gamen, m’n vriendin tv kijken of andersom. Vind juist het portable stuk enorm prettig! Animal crossing op een 65” is nou niet perse een must.
Er is een handheld mode? :o

:+

Ik dacht dat dat alleen was zodat je makkelijker je wachtwoord voor de store kan intikken

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 9 september 2020 11:59]

Ik dacht dat dat alleen was zodat je makkelijker je wachtwoord voor de store kan intikken
Nee, daarvoor gebruik je een toetsenbord. ;)
Maar ik gok dat het wel even duurt voordat we een 'pro' versie zien. Eerlijk gezegd denk ik dat we eerder een opvolger zullen krijgen dan een 'pro' versie.

Maar aan de andere kant is het ook mogelijk dat Nvidia samen met Nintendo een nieuwe Tegra X1++(?) gaat uitbrengen die wel 4K aankan. Dan zou het wel logisch zijn dat ze op de Switch willen meeliften, maar ik ben bang dat het dan een WiiU 2.0 wordt...

Bovendien denk ik niet dat 4K spellen zullen passen op een 16-32GB flashcartridge? Ik weet dat ze ook 64GB flashcartridge hebben, maar die zijn op dit moment nog duur. Aan de andere kant zijn de Switch spellen wel aanzienlijk kleiner en is er geen CoD/GTAV/RDR2 spellen erop die normaal 100+GB nodig hebben. Er is wel een ARK: Survival Evolved op de Switch, maar daar is ook alles mee gezegd.

Uitgaande van dit alles denk ik dat het wel minimaal 2 jaar duurt voordat ze met iets 'nieuws' komen. Zeker omdat ze niet direct concurrentie willen aangaan tegen PS en MS. Op zijn vroegst misschien volgend jaar, maar ik denk zelfs dat dat te vroeg is. Ze hadden gezegd de Switch voor 7-10 jaar te ondersteunen. De originele Wii was 6 jaar lang op de markt, voordat ze met de WiiU kwamen. Als we de 'planning' van Wii aannemen, dan zouden we de opvolger van de Switch op zijn vroegst in 2023 moeten verwachten. Dus mijn 2022 is misschien iets te rooskleurig eerlijk gezegd, maar je weet het maar nooit. De WiiU had binnen 4 jaar een vervanger, maar dat was ook omdat het een flop was qua verkopen en ze versneld naar een nieuw product wilden overgaan.
Laten we het hopen. Ik beleef genoeg plezier aan de Switch, maar speel ik vooral 3rd party games liever op een ander platform. De Tegra X1 heeft echt zijn beste tijd gehad, een iPad Mini van 400 euro heeft bijvoorbeeld een véél krachtigere chip aan boord, grafisch x2.

En dan hoop ik dat Nintendo kiest voor Orin i.p.v. alweer oudere Xavier.
Oke een tablet van €400 heeft een betere processor dan een handheld console van €200 dus. Dat is toch vrij normaal?
Een tablet is natuurlijk een stuk veelzijdiger en is niet bijzonder gericht op gaming en zit de hardware meerprijs elders dan de SoC. Daarnaast is het verdienmodel van de Switch gebaseerd op software verkoop. Een spel kost al snel €50. Een beetje Switch gamer geeft toch zeker €300 extra uit aan software, de gemiddelde iPad gebruiker geeft amper wat uit en als je software koopt, dan is de initiele aanschaf vrijwel altijd laag.

Ik denk eerlijk gezegd dat de productiekosten van de A12 Bionic lager zijn dan de Tegra X1. Grotere volumes en vooral meer chips uit de wafer te snijden.
Animal Crossing spreekt ook een bepaald type gamer aan. Heb ooit eens een game gespeeld, maar na enkele uren had ik het wel gezien. Is niet mijn ding.
En toch verkocht dat 10 miljoen exemplaren, van waar deze hype opeens? Enkel corona?
Inmiddels is het over de 20 miljoen verkocht.
10 miljoen in 1 kwartaal!

Totaal nu richting de 25 Miljoen, 22 miljoen een anderhalve maand geleden
https://www.bbc.com/news/business-53683443

Ik snap je commentaar, het is echt vreselijk saai in m'n eentje. Maar, als ik met m'n kinderen speel vermaak ik me erg goed, zij zien er dingen in die ik nooit zou oppakken.

[Reactie gewijzigd door Tukk op 9 september 2020 11:48]

Niet iedere gamer heeft dezelfde voorkeur als jij. Dat kan natuurlijk. En AC was en is altijd al een heel succesvolle serie geweest. Eentje waarvan ik trouwens wel snap dat niet iedereen het leuk vind.
We spelen AC hier in het gezin op de switch. Super leuk, juist omdat je op 1 eiland zit met z'n allen. Elkaar cadeau's geven en verder helpen. Super sociaal en leerzaam spel.

Daarnaast uiteraard ook Fortnite
Het lijkt er ook op alsof de Switch de iPad heeft ingehaald. Waar een paar jaar geleden menig ouder een iPad voor zijn kinderen had gekocht, lijkt het - als ik om mij heen kijk - alsof de Switch veel populairder is. Wellicht dat meerdere mensen dit zien of juist niet, ben ik wel benieuwd naar.

Nintendo heeft natuurlijk een flinke achterban die is opgegroeid met hun titels en daardoor dus ook een groot bereik met liefhebbers en gebruikers die graag producten van hen aanschaft. Maar kinderen hebben vaak die emotie niet en willen het vooral hebben omdat het entertainment is. Zou de jonge generatie dan toch de waarde zien van kwaliteits games ipv. free to play rommel uit de app store? O-)
Als ik kijk naar de klas van mijn dochter (11 jaar) hebben slechts enkelen een switch en ongeveer allemaal een tablet (waarvan ik gok 80% iPads).
Zal ook wel aan de wijk liggen waar de school in ligt, maar dan nog denk ik dat je stelling niet op gaat.
Toch mis ik de grote games als Fallout, games waar je heel veel tijd in kwijt kunt. TheWitcher3 is er wel zo een maar dat is volgens mij wel de enige ja en Zelda natuurlijk. Maar juist de Switch kun je lekker onderweg in trein en vliegtuig gebruiken en ik zie dat ook veel gebruikers dat doen. Daarom snap ik de game uitgevers niet dat ze daar geen game voor uitbrengen.
Blijft natuurlijk heel erg afhankelijk welke games je leuk vindt om te spelen. Maar zelf heb ik toch diverse games waar veel tijd in zit (of komt/kan komen)

- Pokémon
- Dbz Xenoverse2
- Mario Kart
- Zelda
- The Witcher
- Mario+Rabbids in iets mindere mate.
- FIFA zeker voor onderweg leuk
- Mario Odyssee

Uiteindelijk heb ik zelf veel meer tijd in de games op de switch zitten, dan de games op m'n PS4 pro, ergens kunnen die games me niet genoeg meer boeien ofzo..
Ja klopt er zijn zeker mooie en leuke games maar ik hou meer van de grootse avonturen en Witcher en Zelda al uitgespeeld helaas
Er zijn wat PC klassiekers geport; Diablo 3, Divine Divinity. En de geporte PS2/3 blockbusters van Final Fantasy zijn echt notoire timesinks.

Maar ook dingen als Golf Story kan je echt bizar veel uurtjes in stoppen als je dat leuk vindt :+

[Reactie gewijzigd door roffeltjes op 9 september 2020 13:08]

Wie weet brengen ze een nieuwe Dock uit ipv een Switch Pro. Deze nieuwe Dock kan dan 4K upscalen voor TV, terwijl de switch zelf kan blijven doen wat ie al doet. 4k op klein scherm heeft mi niet zoveel nut. zorgt er ook nog eens voor dat niet iedereen een nieuwe switch hoeft te kopen

[Reactie gewijzigd door NeP2013 op 9 september 2020 12:21]

Een dock die puur upscaling doet is compleet overbodig, want elke 4K TV doet die upscaling per definitie zelf.
ik doelde meer als een soort van performance upgrade dock zoals ze met de N64 ook hadden . daar kwam zo'n insteek module voor uit. Wellicht maken ze iets in de vorm van extra GPU / CPU in de dock die als je de switch koppelt, direct je game upgrade
Dat lijkt dan nog niet op een komst van een nieuwe Switch. Al zegt het natuurlijk niet om "welke" switch er extra geproduceerd moet worden. (Lite en normale worden ook in 1 productie cijfer meegenomen).

Maar doorgaans zie je eerder een dalende productie al er verwacht wordt een nieuw model te introduceren.

Al zou ik zelf graag een soort 'pro' versie v.d. switch zien, en zeker aanschaffen.

Heb destijds day-one de switch gekocht en enorm veel plezier van, maar met een nét iets sterkere processor/gpu denk ik dat de games toch lekkerder lopen (Pokémon, Zelda etc).

Ook het scherm mag van mij wel een upgrade krijgen, iets meer screen-body-ratio zou mooi zijn, maar vooral een betere helderheid.. dat is m.i. het grootste manko van de switch.. buiten met zonnig weer is het bijna niet speelbaar helaas..

Tevens een wat sterkere batterij zou welkom zijn. Al is dat nog wel te overzien.

Al met al hoop ik dat de switch nog een lange adem heeft, en gezien dit bericht is dat zeker wel te verwachten, mooie cijfers ook het afgelopen jaar voor Ninty
Hoewel veel mensen denken dat Nintendo straks in de problemen komt met de PS5 en Xbox Series X, denk ik dat ze helemaal prima gaan en zullen blijven gaan. Zelfs een simpele poort van een aantal classics is genoeg om de sales enorm te versterken. Voor de feestdagen staan ze er ook prima voor. Animal Crossing blijft nog wel even een system-seller en over Mario hoeven we niet veel te zeggen. Daarnaast hebben ze genoeg andere leuke titels.

En mochten de sales echt te veel omlaag gaan, dan kunnen ze altijd nog een prijsverlaging doorvoeren (ze hebben genoeg marge op zowel de normale Switch, en de Switch lite) om weer concurrerend op prijs te kunnen zijn. Denk aan 279 tot 250 voor de Switch en 179 voor de Switch lite.
Ik vind de Switch Lite véél te duur. De gewone Switch heb ik er lachend twee van gekocht. Als er een Pro komt, zal ik die ook serieus overwegen; echter verwacht ik die niet voor 2022.
Ik vind de Switch Lite véél te duur.
Tsja, net zo duur als een NdsXL. een 3dsXL of een New3dsXL. Ik vind 220 euro te overzien. Ik vind het ook niet te vergelijken met de telefoonwereld, daar zit een heel ander verdienmodel onder.

Sowieso, ik vind de Switch lite een heel fijne combinatie van gewicht en degelijkheid. Mijn zoon is heel netjes, maar hij is nog steeds een kind. Dunner, minder bezels is mooi, maar ik heb als volwassene toch ook in twee weken twee werktelefoons met bumper gemolt na een val van een meter (die tweede was wel echt schaamrood op mijn kaken naar mijn leidinggevende).
Hoewel veel mensen denken dat Nintendo straks in de problemen komt met de PS5 en Xbox Series X, denk ik dat ze helemaal prima gaan en zullen blijven gaan.
Een switch heeft een hele andere doelgroep dan een Playstation of Xbox.

Beide consoles zijn nooit een concurrentie voor Nintendo geweest omdat ze beide een heel ander soort doelgroep trekken. Al werken de exclusieve Mario games natuurlijk ook erg mee.
Kids bij ons hebben elk 75 euro mee betaald aan de switch , 2 extra joycons? van ons erbij gekregen zodat ze met 4 kids mario kart kunnen spelen. Je merkt door het mee betalen dat ze er stuk voorzichtiger mee omgaan. vriendjes/vriendinnetjes mogen niet aan de console komen hooguit aan de joycons :)
Prima opvoeding. Alleen maar alles krijgen leren ze niets van.

Nog geen kids. Laatst een switch gekocht voor 320 + een redelijk start pakket 400 euro totaal 720 :) het hakt er goed in dan

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 9 september 2020 16:58]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True