Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo: er komt geen nieuw model van de Switch in 2020

Er komt in 2020 geen nieuw model van de Switch. Dat zegt Nintendo. De consolemaker wil zich in plaats daarvan richten op het uitbreiden van het aantal mensen dat een Switch-model gebruikt. De Switch kwam uit in 2017, de Switch Lite vorig jaar.

Nintendo vindt het belangrijk om 'de aantrekkingskracht van beide modellen te blijven communiceren', zegt directeur Shuntaro Furukawa in een presentatie voor investeerders naar aanleiding van de kwartaalcijfers van donderdag. "Teken alstublieft aan dat we geen plannen hebben om een nieuw model van de Switch te introduceren."

Wel kunnen er varianten van de huidige modellen met verschillende thema's komen. Zo komt er een Switch met Animal Crossing-thema uit in maart tegelijk met de game New Horizons. Daarnaast wil Nintendo dat ontwikkelaars zich blijven richten op een enkel hardwareplatform, omdat de Switch zowel handheld- als consolegaming ondersteunt.

The Verge tekent aan dat Nintendo voor een nieuwe Switch vermoedelijk nieuwe processors nodig heeft. De maker van de processor voor de Switch, Nvidia, is gestopt met de ontwikkeling van krachtigere processors voor dit soort doeleinden.

De presentatie liet ook zien dat Nintendo in Europa 4,32 miljoen Switch-consoles heeft geleverd in de periode tussen april en december vorig jaar. Dat is 15 procent meer dan in dezelfde periode in 2018. Van de Ring Fit, een accessoire voor de Switch die vorig jaar uitkwam, heeft Nintendo er wereldwijd 1,7 miljoen geleverd.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Nieuwsredacteur

31-01-2020 • 07:27

146 Linkedin

Reacties (146)

Wijzig sortering
Voor deze doelgroep is 4k graphics ook helemaal niet nodig. Nintendo weet zijn spellen goed op het beeld te krijgen en op het apparaat zijn deze spellen ook goed te spelen.

Ik vind zelf overigens dat ze met nog meer mensen moeten werken aan nieuwe games. Waar blijft bijvoorbeeld een nieuwe Metroid? en zo zijn er nog meer games te noemen. Goedzo Nintendo blijf doorgaan met waar je goed in bent en schiet eens op met spellen maken.
Er wordt al jaren gewerkt aan Metroid Prime 4, maar die ontwikkeling is vorig jaar gereboot omdat de vorige studio er blijkbaar geen waardige game van kon maken. Nu is Retro (die de eerste drie Primes ook gemaakt heeft) erop gezet in een poging het weer vlot te trekken, maar daardoor zijn ze wel weer overnieuw begonnen. Zal dus nog wel even duren.
Het gaat niet zozeer om 4k (wat in ieder geval technisch wel mogelijk is, mijn Shield TV met ongeveer dezelfde cpu rendert sommige Android games per ongeluk in 4K) maar er ontstaat een te grote kloof tussen de Switch en de aankomende generaties van consoles.

Hierdoor krijg je zometeen geen ports meer - die worden ontwikkeld met pc, ps5 en Xbox series X in het achterhoofd. Op een gegeven moment wordt het te moeilijk om dat nog op de Switch te laten landen.
Het porten van PS5/Xbox series X games wordt hoe dan ook een groot probleem als daar tijdens het ontwikkelen van de game geen rekening mee gehouden is. Daar kan een mobiele chip gewoon niet tegen op.
Ik zie voorlopig de interesse voor het ontwikkelen van games voor de Switch niet afnemen.
Klopt, maar je ziet nu nog ports als the witcher 3. Een game als Cyberpunk wordt denk ik te lastig.
Doom Eternal staat ook gepland voor een release op de Switch, dat is nou ook niet bepaald een laagvlieger. Daarbij, als je kijkt hoe goed de grote engines tegenwoordig te porten zijn naar van alles en nog wat, verwacht ik niet dat dit heel lang een issue blijft.

Daarbij, en dat is misschien een wat pijnlijke... Zitten we wel te wachten op ports? De meeste zijn, lomp gezegd, niet bepaald goed gedaan (Er zijn uitzonderingen: Doom, The Witcher 3 en Baldur's Gate zijn in mijn ogen wel schoolvoorbeelden van hoe je een port aan zou moeten pakken!). Je proeft bij de meeste aan alles dat het zonder passie niet gemaakt is voor het systeem waar je het op aan het spelen bent, moet je dat wel echt willen?
Ik zit zelf niet zo te wachten op ports, al zijn er uitzonderingen. Maar ik heb naast mijn Switch ook een Xbox One. Ik vind zelf The Witcher 3 een hele knappe port, maar ik vind het geen goede Switch game. In handheld zeer indrukwekkend, maar op het grote scherm naar mijn mening teveel compromissen gedaan om het draaiend te krijgen. Ik speel zelf zowel handheld als docked en vind juist de kracht van de Switch dat je probleemloos kan wisselen en de ervaring in beide gevallen hetzelfde is.
Klopt maar dat is vooral mogelijk omdat ID-Tech 6/7 waanzinnig goed schaalbaar zijn en de devs hiervoor verantwoordelijk beetje als de beste in de industrie mogen beschouwd worden en men het budget en de tijd krijgt om die Port te realiseren. Niemand anders doet het ze na.
Cyberpunk 2077 verwacht ik zeker niet, vraag me al af hoe goed dat spel zal draaien op mijn Xbox One S, de release van de game zit nu erg dicht op de release van de PS5/XBSX.
Er zijn mobiele chips die hier weldelijk dichterbij komen, maar de chip in de switch is dit simpelweg niet.
En wat kost zo een chip dan? Het kostenplaatje moet ook kloppen en je moet het ook nog kunnen verkopen aan de consument.
Als een dergelijke chipset in mobiele apparaten van 300-400 euro kunnen met een stuk meer hardware erin, dan ga ik er vanuit dat het mogelijk kán zijn. Dat er meer marge zit op een Tegra X1, welke een geherziene versie is van een 2015 chipset geloof ik direct. Echter is het niet dat het niet mogelijk is om een krachtigere Switch te maken, maar er is simpelweg niet voor gekozen.

Zelfs al gaan ze niet naar andere mobiele chipset makers als mediatek, qualcomm, apple, samsung, etc. kunnen ze alsnog krachtigere chips van Nvidia afnemen zoals de X2 of de Xavier.

[Reactie gewijzigd door brammetje1994 op 31 januari 2020 11:36]

Merk op dat er nog wel een verschil zit tussen Candy Crush op 4K en BOTW op 4K, natuurlijk...

Maar ik zie 4K nou niet direct een enorme vlucht nemen, eerlijk gezegd. Niet zolang er nog gewone DVD's verkocht worden en mensen dat mooi genoeg vinden. En Nintendo gaat voorlopig sowieso geen 4K doen, want die volgen al jaren de rest niet meer. En dat werkt vooralsnog prima - ik heb al sinds de N64 consoles in huis, maar ik heb altijd alleen maar Nintendo gehad.
De noodzaak voor een PS/XB was er nooit, want alles wat daarop verscheen en dat ik wilde spelen, speelde ik wel op de PC. Ik koop geen Nintendo om daar dan PC-ports op te spelen. Als het kan, is het mooi meegenomen, maar het zijn de first-party games waar je zo'n ding voor koopt.
Dus ik heb er geen problemen mee als Nintendo gewoon lekker doorgaat met wat ze doen. Koop ik gewoon een Switch 2 naast mijn PC/PS/XB.
Worden er nog uberhaupt DVD's verkocht dan? 4k is best groot in de streaming wereld, merendeel van de netflix original dingen is 4k net als veel op Disney+ en Amazon prime.. Gaming komt vanzelf wel in 4K maar door te zeggen dat 4k geen enorme vlucht neemt is hetzelfde als vasthouden dat 640kb ram is genoeg...
Laatst nog ergens iets gezien dat er zelfs nog altijd fors meer DVD dan HD blu-ray wordt verkocht. Ik kon me dat ook niet voorstellen. 4k blu-ray heeft hooguit enkele procenten (toevallig koop ik ze zelf, omdat het vermoedelijk het laatste fysieke medium is).
Groot deel van de mensen denkt dat als ze een 4k TV hebben, ze ook alles automatisch in 4k aan het bekijken zijn, het is bijna aandoenlijk.
Bij 8 van de 10 mensen waar ik kom, kijken ze Netflix in HD op 1 of ander kanaal op de set top box, omdat ze geen zin hebben om de app apart op te starten om in 4k HDR te kijken.
Vergeet niet dat we hier op Tweakers zitten, dus wij zijn op dit vlak al echt fanatiekelingen.
bedoel meer dat iedereen die ik ken (tech nerd en anders) gewoon alles streamed, niemand koopt meer dvd's (of blu rays) die ik ken... tot voor kort wilde iedereen wel een hele disney collectie hebben voor de kids, maar met disney+ is dat ook over..

en beetje 4k tv heeft gewoon een youtube en netflix 4k capable client, dus dan kijken die mensen ongetwijfeld zonder dat ze het weten best al wat 4k. Regulier 4k tv (via bv Horizon next) is nog wel echt een lachertje, gewone TV gaat binnen niet al te lange tijd net zo dood als de kranten zijn.
AAA games van andere ontwikkelaars is dan ook niet de reden dat de meeste mensen een switch in huis halen. Daar zijn betere (en vaak goedkopere) apparaten voor. Ok, spellen zoals skyrim in handheld eender waar kunnen spelen kan leuk zijn.

Maar volgens mij zijn de first party tittels en indie games nog steeds de belangrijkste reden om een nintendo console te kopen. Dit is dan ook vaak de tweede console dat iemand heeft naast een pc/ps4/xbox.
Die consoles pogen om alles op 4K te doen, zodra je de eis voor 4k wegneemt zal er al snel veel meer mogelijk zijn.

Ja, als je de beelden naast elkaar zet zie je verschil, maar als alle functionaliteit verder in een game verwerkt zit is dit toch geen probleem?

Denk eerder dat beschikbaar werkgeheugen een probleem gaat worden dan CPU/GPU. Games krijgen steeds meer verscheidenheid aan assets. Dit moet wel allemaal een plekje krijgen.
En toch vind ik dat niks uit maken want ik heb mijn switch niet voor spellen als The Witcher 3.

Ik heb de switch voor spellen als mario kart/party, super smash bros, overcooked etc.

Wat een ps5 of een xbox x gewoon niet kan en een switch wel is party/couch games leuk maken. Ik heb nu 2 jaar een switch en in die tijd wilde geen enkele gast over de vloer de ps4 aanraken.

Een grote reden daarvoor is dat het gigantisch duur is om 4 controllers te hebben voor een ps4 en voor 70 euro naast de switch zelf ben je eigenlijk al klaar.
Is het niet zo dat Nintendo freeDSB als OS gebruikt, net zoals de PlayStation4.in dat geval zou Nintendo dus ook toch gewoon AMD kunnen gebruiken als apu... Dus een x86 architectuur en alle games worden al gepoort en geprogrammeerd via unity.waarom dan niet kiezen voor AMD? Als Nintendo console.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 31 januari 2020 13:30]

Jaa erg balen dat dit zo gegaan is, maar dat retro studios er nu op zit is dan wel weer een positief iets!
Dat moet nog blijken, want Retro is er al een hele tijd vanaf en ik had gehoord dat er wel een hoop personeelsverloop is geweest, maar goed, dat hoeft geen probleem te zijn natuurlijk.
Er wordt inderdaad veel nieuw personeel gezocht bij Retro, maar deze zoektocht lijkt ook langzaam aan zijn vruchten af te werpen met o.a. een nieuwe Environment Designer (credits: Eternal Darkness 2, Crysis 3, Darksiders 3), een Senior Material Artist (Geist, Darksiders, Halo 4, Doom 2016) en een Senior VFX artist (Shadow of the Tomb Raider, COD en Star Wars The Old Republic).

Niet dat ik Metroid eigenlijk voor 2022 verwacht :P
En terecht, super veel respect voor Nintendo om hun standaarden zo hoog te houden!
Niet nodig, maar zou wel mooi zijn. Al die Nintendo titels zouden er prachtig (doen ze nu ook al) uitzien, al zouden ze alleen maar een HDR implementatie doen.
Ja en nee.
Ik heb zelf afgelopen december een Wii U gekocht en daar kunnen wij (zoontje en ik) ons echt top mee vermaken. Ik heb hierbij eigenlijk niet het gemis van 1080p of zelfs 4K bij spellen als Mario Tennis, New Super Mario Bros, Maria Kart etc. Dit vooral vanwege de stijl van de games.
Toch heb ik bij een game als Zelda Breath of the Wild dat je de ouderdom een beetje begint te zien/voelen en een upgrade naar 4K echt wel wat doet.

[Reactie gewijzigd door yorroy op 31 januari 2020 08:31]

Bedoel je een Wii U of een Switch?

Maar een grafische upgrade maakt spellen vaak mooier echter hoeft dat niet perse naar 4k te zijn. Sterker nog, ik heb liever een game op fullhd met alle toeters en bellen aan dan een spel op 4k dat helemaal uitgekleed is.

De Switch doet dingen goed en op zijn eigen manier en uiteraard willen we op een gegeven moment meer ai, meer diepte in spellen, meer verkeer etc. Hopen dat Nintendo daar wat op gaat verzinnen en anders kun je die spellen nog altijd op een andere console spelen.
De WiiU is 1080p. Of nou ja, er zijn WiiU games die op 1080p draaien.
Of 4k graphics niet nodig zijn, zal mogelijk per game of persoon verschillen. Het is niet "één doelgroep" natuurlijk.

Dat ze de games fantastisch op het scherm toveren is helemaal waar. Op mijn 4k oled ziet bijvoorbeeld Mario Kart 8 er echt geweldig uit.
4k rendering is niet belangrijk. 1080P is genoeg maar de Switch zal vanaf volgend jaar 2 generaties achter lopen op de concurrentie qua rendering capaciteit en cpu performance. Dus voor third-party wordt dat een ramp. Ik heb ook geen interesse in dat ze heel de library van PS3 en 360 gaan "remasteren" voor Switch.

[Reactie gewijzigd door BitJager op 1 februari 2020 07:56]

Welke concurrentie, precies? De Switch is een draagbaar apparaat waar je onderweg mee kunt spelen. De laatste keer dat ik keek, was er op die markt geen concurrentie.
Ik zie anders best vaak mensen gamen op een laptop of tablet... of hun telefoon ;)

[Reactie gewijzigd door bzzzt op 31 januari 2020 11:53]

En vergeleken daarmee zien de switch graphics er goed uit toch? Moet nog maar een BotW achtige wereld op android/iphone zien.
Switch graphics (nVidia Tegra) zijn ondertussen wel voorbijgestreefd door de meeste high-end telefoons en waarschijnlijk een aantal midrangers.
De reden dat er geen BotW-achtige games op iPhone/Android zijn heeft meer te maken met het aantal mensen dat 60 euro spellen op die platforms koopt, maar technisch zou het zeker kunnen.
X-Cloud en Stadia zijn mogelijks geduchte spelers op lange termijn voor mobile gaming.
Het gaat er niet perse om wat de doelgroep nodig heeft, maar vooral om het gemak waarmee current-gen games naar de Switch geport kunnen worden. Nu moeten die toch flink downgraded worden om op de Switch te kunnen draaien. Daardoor zie je vooral indies en AAA games van 2+ jaar ouder geport worden. Een Pro versie met steviger hardware zou dat een stuk kunnen vergemakkelijken, en de Switch aantrekkelijker kunnen maken voor nieuwere games.
Maar je zou er ook een splitsing in je eigen markt mee veroorzaken, waardoor je een (hele) grote groep spelers uitsluit. Als je vanaf dat punt vooral games gaat uitbrengen die alleen op een nieuwe pro-console zouden kunnen draaien, doet dat de merkgebondenheid van je klanten niet bepaald veel goeds.
Voor deze doelgroep is 4k graphics ook helemaal niet nodig. Nintendo weet zijn spellen goed op het beeld te krijgen en op het apparaat zijn deze spellen ook goed te spelen.
Niet mee eens. Er zijn voldoende Nintendo fans die games als Metroid, Mario Kart en neem je favoriet in the 'best graphic fidelity' willen spelen. Die doelgroep bestaat absoluut, alleen Nintendo blijft weg bij een krachtgevecht met Sony en in zekere zin Microsoft..

4K vind ik altijd zo'n raar uitgangspunt. Alsof 4K 60FPS alles zeggend is over hoe een game er grafisch uitziet. Een game in 1080p kan er in essentie beter uitzien dan een 8K game. De resolutie zorgt er vooral voor dat het 'scherper' is. Niet hoeveel poly/triangle's in beeld zijn, wat licht doet, geluid, ai en ga zo maar door.

Wat het dilemma is......... Nintendo is nu handheld gegaan.
De grafische kracht van een bak van een console in handheld krijgen is een dilemma. Het is per definitie al velen malen kostbaarder. Plus.... batterylife los je niet op.
Weet je nog dat men zei ten tijden van PS3 en 360 dat Smartphones krachtiger zouden worden? Ik zie een iphone 12 de PS5 niet verslaan in termen van rekenkracht. En zon ding mag blijkbaar daadwerkelijk 1600,- kosten.

Met de volgende generatie wordt dit probleem alleen maar groter. Nintendo gaat geen PS5 en Series X rekenkracht in een handheld krijgen al zou dat ding 3000,- mogen kosten. Als ze on par komen met een reguliere PS4 is dat al knap werk. En dat ding komt uit 2013.

Nintendo is wil succesvol zijn en ze zijn zeer slim to 'play to their strengths'. Want ze zijn absurd succesvol in de handheld tak.

Ik denk dat er maar 1 mogelijkheid voor Nintendo is om dat grafische gat te dichten. Streaming.
Want in hardware zie ik ze geen bak met rekenkracht van 500,- maken. Die tijd is gewoon voorbij.
Nintendo zou beter een eigen platform maken dat cross 'channel' beschikbaar is. En dan gewoon 100 miljoen mario karts verkopen.
Ja je hebt gelijk. Ik bedoel ook niet dat het niet gaaf zou zijn maar het ziet er nu ook al niet slecht uit en uiteraard kan het altijd beter en sneller.

Ik ben het er mee eens dat streaming de toekomst is. Niet alleen voor Nintendo maar voor ze allemaal.

Ik las ergens dat Nintendo in gesprek was met Microsoft over het streamen maar dit kan ook geklets zijn.
Ja je hebt gelijk. Ik bedoel ook niet dat het niet gaaf zou zijn maar het ziet er nu ook al niet slecht uit
Absoluut.
Je kunt een Breath of the Wild per definitie niet vergelijken met een Horizon Zero Dawn, maar uitgaande van het visuele aspect... Wat Nintendo daar compenseert met arstyle?? Diepe buiging. Ook Mario Odyssey en Luigi's Mansion zien er gewoon kneiter tof uit. Voor die type games is dat eigenlijk meer dan voldoende.

Metroid kan met wat rekenkracht echt baanbrekend zijn, alleen.... Het is natuurlijk niet echt de cash cow voor Nintendo, zoals een Mario Kart. Het is wat lastiger te verantwoorden om een 150 miljoen kostende Metroid te bouwen :P Nintendo moet dat slimmer aanpakken.
Beetje onzin, zelda, Mario oddesey zijn op het grote scherm zeer korrelig en kunnen echt wel een performance boost gebruiken

Heb het gevoel dat mensen betreft Nintendo altijd wel een beetje een roze bril ophebben. Maar op oddesey na zijn de meeste first party switch games ports van wii u games.

Semi first party titels als pokemon shield\sword zijn grafisch vrij zwak.
Ik geloof dat we ondertussen met redelijke zekerheid mogen stellen dat graphics bij Nintendo-games niet het belangrijkste zijn, dat is gameplay. En wat dat betreft zijn er maar weinig studio's die zich met Nintendo's first-party titels kunnen meten.

Dat gezegd hebbende, ik ben wel degelijk van mening dat Nintendo met zijn first-party titels wel degelijk hele, hele fraaie plaatjes op het beeld kan toveren. Pak een willekeurige screengrab van, zeg, Mario Kart 8 en kijk wat er allemaal op het scherm gebeurt, zowel op het circuit als er omheen. Kraakhelder, belachelijk veel detail. De hang naar fotorealisme in games is er niet eentje die door iedereen gedeeld wordt (en gelukkig maar, want ik vermaak me er meer dan prima mee!)
Dat is dus de roze bril die ik bedoelde. Is Nintendo nou echt zo goed? Naar mijn mening niet. Dont get me wrong. Heb genoten van Zelda bijvoorbeeld maar The Witcher is naar mijn mening een sterkere game bijvoorbeeld. Mario Oddesey vond ik vrij karig. Wel geinig maar alleen de hoed toevoeging vind ik nou geen gameplay golden ticket.

Zoveel detail heet Mario Kart niet. Vrij simpele geometrie en wordt gered door de cartoony look. Mario Kart is daar een mooi voorbeeld van dat de game qua gameplay generaties al vergelijkbaar is. Juist die game is voornamelijk alleen qua graphics beter geworden.

De simplistische gameplay maakt het na decenia wel foolproof. Denk dat de huidige generatie een stuk minder betoverd door raakt.
Dat is dan je subjectieve mening, jouw waardes voor games zijn dan wat anders. Ikzelf heb meer genoten van BOTW ipv witcher series. Bij de witcher kwam ik er gewoon niet goed in. En dat is meer dan prima. Maar om te zeggen dat Nintendo niet goed is is krom.

Nintendo heeft altijd zijn eigen ding gedaan en daardoor zijn ze ook succesvol. ze vinden kwaliteit in games het belangrijkst en dat zie je ook terug in de 1st party games. Wat je er grafisch van vind is subjectief en grote kans dat wij het hier niet eens over worden. Echter objectief moet je wel toe kunnen geven dat nintendo het uitermatig goed doet.
- Weinig tot geen day one patches, de games zijn speelbaar vanaf release (cherrypicking mogelijk en tuurlijk voorbeelden waarbij het niet gebeurde. echter in vergelijking met andere uitgevers/makers wel stukken beter)
- grote en stevige kwaliteitscontrole
- proberen nieuwe dingen (handheld console, neem mijn switch niet mee omdat ik tijdens het autorijden of reizen van en naar locaties geen tijd hebt voor gamen)

Ik geniet veel van de nintendo games, Mario oddysey omdat het mij terug brengt naar Mario 64/Sunshine tijdperk. speel de game nog veel om alle maantjes te vinden en nieuwe uitdagingen aan te gaan. Heerlijk gewoon. BOTW ook om de reden dat je zelf kan bepalen wat je doet en hoe je t doet.

De filosofie van nintendo zie je goed terug bij de 1st party games, Gameplay is het belangijkst, de rest komt later, Als de gameplay klopt en fijn aanvoelt (mario is een personage waarmee je springt, dat is zijn core. cappy is een aanvulling op de core van mario en voelt heel natuurlijk, Splatoon is de verfgun de core, ipv shooty shooty met guns is t verf, merk je ook in de gameplay) zelda, smash, allemaal games met core gameplay die uitgewerkt is tot het bot. En dat maakt t voor vele mensen dat nintendo GOED is in wat ze doen

Tuurlijk kan ik dromen van 4k 120fps nintendo power games. holy shit dat zou mooi zijn maar dat is niet waar nintendo het voor doet, en dat is prima. het uiterlijk is daarbij minder belangrijk. Ik weet zelf dat, wanneer er een nieuwe nintendo game uitkomt, ik sneller nieuwschierig ben dan een game van een andere publisher, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk (borderlands, cities skylines, 2 games waar ik van geniet), vanwege de ervaringen met nintendo en hun kwaliteit.
Dat is mijn nintendobril
Wat ik probeer te zeggen is dat Nintendo vaak niet aan dezelfde standaarden wordt gehouden uit nostalgische redenen dan andere developers. De gameplay loop sin Nintendo games zijn vaak kleiner en bouwen/borduren op wat zij al eerder gedaan hebben en voegen dan een single element er aan toen en thats it. Andere developers komen daar gewoon niet mee weg. Een game goed vinden is altijd iets subjectiefs. Maar de nostalgische gevoelens jegens Nintendo beinvloeden dat naar mijn mening dus.
Oke dan kan ik begrijpen, echter is het niet zo dat dat door iedereen gedaan wordt?
- Call of duty, weinig veranderingen per game, uiteindelijk nog erg populair onder de gamers
- Fifa, ook incidentele vernieuwingen.
- Battlefield,
- Borderlands,
- Assassins creed
Er zijn weinig games die het voor elkaar krijgen om per nieuw deel in een bestaande IP de elementen zo om te gooien dat het een nieuwe game wordt. En opzich is daar niks mis mee. genoeg games die goede opvolgers weten te maken en gamers te boeien.
Call of Duty, Fifa en BF staan of vallen vooral om eht online gedeelte. Online play is nu gewoon extreem populair. Assassins Creed bijvoorbeeld begon flink af te zakken totdat ze met het Origins concept kwamen wat het omtoverde tot een open world RPG maar zodra zij daar teveel van maken wordt het gewoon weer een probleem.
Geen idee wat er slecht is aan een cartoony look. Maar Mario Kart 8 Deluxe heeft wel degelijk belachelijk veel detail. Het vrij simpele geometrie noemen is zeer overdreven en gewoon onjuist als je het vergelijkt met andere current gen games.

https://www.youtube.com/watch?v=3TqxVLP-OK4

Zie het filmpje, het is inderdaad de Wii U versie, maar het gaat om de belachelijk veel details die in Mario Kart 8 zitten. Ik vond de details zelf in ieder geval wel indrukwekkend toen ik Mario Kart 8 Deluxe voor het eerst speelde, maar ik zal dan wel een roze bril op hebben...

[Reactie gewijzigd door L23 op 31 januari 2020 13:32]

Ik weet neit wat voor games je nog meer speelt maar de geometrie van de gehele track is vrij simplistisch gemodeleerd. Lage polycount objecten met een low resolution texture on top. Wat vooral weggemoffeld wordt door een cartoony style. Dat maakt het niet opeens indrukwekkend. Je vind de style direction misschien geweldig en dat kan! Een goede style direction kan de graphics maken en of breken. Maar dat maakt het niet meteen hoogstaand.
Ik speel enkel games met lage polycount objecten met een low resolution texture on top, daarom vind ik het er ook zo indrukwekkend uitzien... Ik speel ook Forza Horizon 4, ook een race game. Dat spel ziet er realistischer uit inderdaad, een andere stijl. Maar Mario Kart 8 vrij simplistisch gemodelleerd noemen vind ik erg overdreven.
Maar je benoemt niet de details van de track? Waarom niet? Met indrukwekkend bedoelde ik de details namelijk. Je kan toch niet beweren dat er weinig detail in de track zit?

[Reactie gewijzigd door L23 op 31 januari 2020 13:55]

Wat noem je details. Een hoop low poly objecten naast de baan gooien is naar mijn mening niet automatisch details. Dat bijvoorbeeld een koplicht in Gran TUrismo geen simpele textures is maar compleet gemodeleerd glas is wat ik in technisch opzicht details noem.

Denk dat jij vooral de dingen die naast de baan gebeuren in Mario Kart gewoon interessanter vindt wat enigzins ook natuurlijk meer zegt dan een paar honderd bomen naast de baan op Spa in Franchorcha niet echt heeft.

Daarom techniek loskoppelen van art direction.
Waarom noem jij een spel inferieur als er minder polygonen gebruikt worden?
Veel plezier met je gemodelleerde glazen koplampen, maar als de gameplay niet deugt redt dat zo'n race game niet. Zulke details zie je waarschijnlijk toch niet wanneer je met 200km/u over zo'n circuit vliegt...
In die zin is de keuze van Nintendo voor een paar detail objecten die wel te zien zijn misschien nog wel beter.
Omdat je dan vast zit aan een cartoony/gestyleerde stijl. Erg weinig variatie is er dan mogelijk. Kijk naar bijvoorbeeld naar Grip vs Mariokart. Grip is qua game vrijwel identiek inclusief met hoe weapon pickups werken en wat voor impact zij hebben. Alleen door de stijl en nostalgie zullen 9 van de 10 gamers voor Mario Kart kiezen puur vanwege de feel terwijl de game technisch/grafisch minder is. Is de gameplay van Mario Kart dan beter? Nope.
Er is geen reden dat je op de Switch niet voor fotorealisme kan gaan. Bedenk wel dat toen de PS3 current was iedereen daarvan vond dat het fantastisch en superrealistisch was en de Switch een aardig stukje sneller is dan dat ;)

Mariokart is een game waarbij felle kleurtjes en cartoony graphics horen, maar dat is een keuze en maakt de game zeker niet inferieur. Maar maak jezelf gerust wijs dat iedereen het verkeerd begrepen heeft en alleen door nostalgie gedreven die spellen koopt, dan vermaak ik me in de tussentijd prima met MK8 ;)
Het zou kunnen als ze een update van de Switch pushen natuurlijk. De Switch komt vrij ver maar net niet ver genoeg. Het probleem is dat developers voor de grootste markt gaan ontwikkelen en dan straks de Switch weer buitenboord gaat vallen omdat het voor third party devvers niet genoeg lonend is om triple AAA content voor een single platform te gaan bouwen. De PC, PS, Xbox etc kan je wat dat betreft op 1 hoop gooien en is dus een enorme afzet markt. Stel voor Nintendo had qua architectuur en performance hetzelfde concept als de Alienware UFO dan was dat minder een probleem.
"Stel voor Nintendo had qua architectuur en performance hetzelfde concept als de Alienware UFO dan was dat minder een probleem."

Je maakt van problemen die er niet zijn nu een heel groot probleem. Dat jij iets een probleem vind is iets anders. Nintendo ervaart het niet als een probleem, met dit nieuws bericht geeft Nintendo aan dat er in 2020 geen nieuw Switch model op de markt komt. En dan kom jij aanzetten met een Alienware UFO concept wat aanzienlijk duurder is dan 300 a 400 euro. Een dergelijk product krijg je niet op dezelfde schaal verkocht als de Nintendo Switch. Wellicht makkelijker naar te porten, maar niet interessant genoeg om voor te ontwikkelen.
Je vergeet natuurlijk wel even dat wanneer Nintendo een Switch "pro" uitbrengt en AAA developers daarheen stuurt dat de doodsteek is voor het reguliere switch platform. Eigenlijk brengen ze dan een nieuwe console uit waar eerst weer genoeg van moeten worden verkocht voor de AAA developers er massaal aan willen. Wanneer dat eindelijk het geval is zit iedereen weer te roepen dat het zo achter blijft vergeleken met de PS5/Xboxwhatever...

Ik begrijp wel waarom de strategie is zo lang mogelijk de Switch te blijven leveren op het bestaande platform...
Hebben ze met de New 3DS ook gedaan. De overstap kost sowieso tijd. Geen games voor je paltform is een echte doodssteek.
Er blijven genoeg games uitkomen voor de Switch. Waarom overdrijf je dat zo? Hooguit neemt het aantal third party AAA games mogelijk af omdat zoals je zelf aangeeft de Switch weer buitenboord gaat vallen. maar het aantal Nintendo games en indie games zal daardoor niet afnemen. Het kan nadelig zijn in de zin dat een kleine doelgroep over het hoofd gezien word door gebrek aan third party AAA games, maar is geen doodsteek voor het platform.
Ik zie de Pokemon Sword/Shield en Animal Crossing spelers (grote doelgroep) die net een Switch hebben gekocht niet binnen afzienbare tijd overstappen op een "Switch Pro". De grote doelgroep heeft geen behoefte aan een "Switch Pro". Dat wil niet zeggen dat er geen vraag is naar een "Switch Pro", maar verklaart wel waarom Nintendo hier nog niks mee gedaan heeft.
Nintendo staat niet bekend om altijd de juiste keuzes te maken, waarom er blind over vertrouwen dat zij nu wel de juiste keuze maken?

Alleen rekenen op indie games om een platform in stand te houden is meer van het niveau Vita. firstparty titels met de huidige frequentie van releases is niet genoeg. Dit is natuurlijk wel mijn educated guess gebasseerd met het verloop van bijvoorbeeld de Wii U. Wat dat betreft zal de tijd het laten merken wat juist was.

Het gemis van Triple AAA third party titels was wel de doodsteek voor de Wii U. Waarom zou het nu anders zijn?
Omdat je het niet kan vergelijken met de Wii U. Wellicht lag de oorzaak van de doodsteek van de Wii U niet geheel aan Triple AAA third party titels? De Wii U had onder andere een vrij slechte start, ook het aanbod van Nintendo titels viel tegen, Mario Kart 8 kwam pas anderhalf jaar na de release van de Wii U. Met de Switch hadden ze binnen een paar maanden Mario Kart 8 Deluxe en ook met andere titels zoals Zelda Breath of the Wild en Super Mario Odyssey stonden ze het eerst jaar zeer sterk. Momenteel is het platform al zo groot, groot game aanbod (al 3 jaar third party games), dat een doodsteek niet meer mogelijk is. Dat wil niet zeggen dat het gemis aan Triple AAA third party titels geen invloed kan hebben, maar de gevolgen zijn niet dusdanig groot zoals bij de Wii U.

Ik vertrouw niet blind op Nintendo, ze maken inderdaad vreemde keuzes. Wel ben ik er van overtuigd dat ze de afgelopen 3 jaar zeer goede keuzes gemaakt hebben. De Switch als hybride apparaat, de hoeveelheid grafische kracht, accu duur en de verkoop prijs die hier aan gebonden zijn had Nintendo naar mijn idee niet beter kunnen doen. Wellicht was meer grafische kracht mooi geweest, maar dat zou een compromis zijn op andere vlakken zoals de verkoop prijs en de totale aantal Switch verkopen. Nu 3 jaar verder kan Nintendo zich het permitteren "foute" keuzes te maken. Al begrijp ik de voordelen die jij noemt bij het uitbrengen van een "Switch Pro", zie ik ook problemen.

Ik begrijp dat het porten van nieuwe games moeilijker gaat worden. Aan de andere kant is de Switch user base zo groot dat het qua game verkopen ook interessant zou moeten zijn om voor te ontwikkelen. Als ik naar mezelf kijk zijn de third party titels die straks enkel op de PS5 en Xbox Series X uitkomen geen gemis, ik heb momenteel naast de Switch een Xbox One S. En ik heb vrienden die enkel Pokemon games spelen op de Nintendo Switch (wat ik zelf maar een belachelijk idee vind).

[Reactie gewijzigd door L23 op 3 februari 2020 15:06]

Het gaat er niet om wat ik zelf interessant vind, maar het is gewoon een feit dat Mario Kart 8 Deluxe een heleboel details verwerkt heeft in de race tracks. Alles is tot in de puntjes over nagedacht, niet een hoop low poly objecten naast de baan gooien. Wat jij zegt over de koplicht is ook detail. Wellicht een ander soort detail, jij bekijkt details op een andere schaal, maar dat maakt Mario Kart niet een hoop objecten die zogenaamd willekeurig naast de baan gegooid zijn. Heeft verder totaal niks te maken met art direction. Je overdrijft alles nogal, nergens voor nodig.

[Reactie gewijzigd door L23 op 31 januari 2020 15:26]

De objecten hoe deze geplaatst zijn en wat het moet voorstellen is art direction......

Dat staat niet direct gelijk aan details.

[Reactie gewijzigd door ZeroNine op 31 januari 2020 16:13]

Bepalen welke details relevant genoeg zijn om tijd in te steken is wel degelijk een stukje art direction.
Art direction heeft te maken met de stijl. Dit kan zoals jij al aangaf een cartoony style zijn. Maar art direction heeft niks te maken met hoe objecten ten opzichte van elkaar geplaatst zijn en hoe deze tot in detail op elkaar aansluiten. Begrijp niet zo waarom je je gelijk moet hebben, maar wat je zegt klopt gewoon niet.
Omdat ik werkzaam ben als digital designer en van tijd tot tijd verbonden ben met art direction voor indie games. Design is iets waar ik 24/7 mee beig ben en nogal serieus neem.
Ok, misschien moet je je daar dan ook 24/7 mee bezig houden en geen overdreven negatieve reacties plaatsen op Tweakers. Kennelijk heb je verstand van je vak. Zou interessant kunnen zijn als je die kennis deelt op Tweakers. Ik zie je voornamelijk je eigen mening verkondigen en beweren dat andere mensen een roze bril dragen, nostalgisch zijn etc. Dingen overdrijven. Jammer.
Ik denk inderdaad dat Nintendo met meer wegkomt door die roze bril ja. Waar andere developers afgekraakt worden met een concept perfectioneren is dat bij Nintendo erg vaak niet het geval. Dit is nogsteeds een plek voor discussies. Daar kan het zijn dat een mening tegenover die van jou staat. Maar binnen studios waar ik in ieder geval ben geweest en met mensen waarmee ik gewerkt heb benoemen ze de aankleding van tracks etc tot art direction. Deze worden in concept art al vast gelegd. Uiteindelijk gaan bijvoorbeeld 3D designers deze opbjecten vertalen naar models etc.
Eerlijk gezegd denk ik dat Nintendo 'weg komt' met wat jij een inferieure grafische stijl vindt, omdat de gameplay zo verdomd goed in elkaar zit. Blijkbaar vinden fans van Nintendo dat belangrijker dan fotorealistische 4k graphics. Ieder z'n ding, zeg maar.
NIntendo is echt geen heilig iets, genoeg developers die de gameplay perfect verfijnd hebben en dan zelfs nog meer diepgang bieden. Nogmaals, andere developers worden niet op dezelfde manier als Nintendo beroordeeld puur omdat vooral een hoop oudere gamers naar mijn mening inclusief jijzelf gewoon een roze bril ophebben betreft Nintendo.
Dat roep je steeds zonder het verder te willen onderbouwen. Wélke developers dan? EA? Activision? Bethesda? Die brengen alleen maar zielloze cashgrabs puur gericht op geld binnen harken uit (en ja, in sommige gebieden is Nintendo ook begonnen met dezelfde praktijken, het is echt niet alleen maar een roze bril!). Face it, er is simpelweg zo goed als geen andere uitgever die zo lang actief is als Nintendo, laat staan zo gerespecteerd. Dat red je niet puur door die roze bril waar je zo stoïcijns aan vast houdt, dat kan alleen als je consistent kwaliteit levert.
Ik denk dat je legit wel kan zeggen dat bijvoorbeeld alle 4 de main God of War games qua gameplay verfijning zeker op een hoog niveau zitten. Genieten zij van dezelfde aanhang etc nope. Dat terwijl ze ook nog eens grafisch altijd aan de top van hun generatie horen. Waar bijvoorbeeld Zelda als 1 van de beste games ooit wordt bestempeld. is God of war 4 gewoon een top game binnen een generatie. Dit is een voorbeeld van het Nintendo effect. Als nintendo een top game afleverd dan is het meer voor veel mensen dan puur alleen een top game. Horizon Zero Dawn is ook een titel van extreem hoog caliber bijvoorbeeld, gigantisch goed uitgewerkt vrijwel geen flaws. Maar wordt deze dezelfde status als een Mario of Zelda gegeven? Onterecht in mijn ogen niet.
Maar uit het simpele feit dat dat dus bij games van Nintendo wél gebeurt en bij de rest niet kun je toch al een conclusie trekken? Blijkbaar zijn er veel meer mensen die iets hebben met Zelda, Mario of Metroid. Dat andere developers niet datzelfde voor elkaar kunnen krijgen is toch juist een teken dat Nintendo, puur objectief gezien, gewoon iets heel, heel erg goed doet? Dat heeft dan toch helemaal niets met een roze bril te maken? En nogmaals, graphics zijn leuk en kunnen gebruikt worden om de immersie in een game te verhogen, maar blijkbaar zijn top-of-the-line fotorealistische graphics voor een fantastische beleving dus niet noodzakelijk.

Prima dat jij games van Nintendo maar mwoah vindt, blijkbaar zijn er hele volksstammen die het niet met je eens zijn. Maar om die dan weg te zetten als bevooroordeelde gekkies met een roze bril is gewoon onterecht.
Draai het even om hahaha. Je bevestigd mijn punt keihard. Je beticht mij van een subjectieve mening en komt dan met "objectieve" meningen? ALs iets niet kwantificeerbaar is en mensen bij NIntendo games toch een bepaald gevoel hebben is dat dus heel goed te verklaren als inderdaad die roze nintendo bril. Je kan het op geen enkele manier bekrachtigen waarom die games beter zouden zijn dan de games die ik benoem qua uitwerking. Artstyle, muziek etc blijven over. Maar juist gevoel voor een bepaalde kusntvorm wordt zeers terk beinvloed door nostalgie.
Je gebruikt de termen roze bril en nostalgie verkeerd.
Dat is niks meer dan jouw mening.
Jij geeft voortdurend je subjectieve mening, ik geef mijn mening.
Ik gooi er wel net wat meer argumentatie achter. Maargoed, was even geinig. Nu beetje zonde van mijn tijd. Veel plezier met Mario Kart :)
Die net wat meer argumentatie ben ik het niet mee eens, op verkeerde wijze de termen roze bril en nostalgie gebruiken voegt niks toe aan de discussie, mijn mening.
Dank je, net weer eerste op de Rainbow cup.
op oddesey na zijn de meeste first party switch games ports van wii u games.
Even geteld en de nieuwe games zijn toch duidelijk in de meerderheid:
25 nieuwe games + 3 nieuwe games als publisher, 6 ports, 8 "deluxe versies" met significante toevoegingen waarvan 1 als publisher. En dan is er nog significante DLC voor een aantal van die nieuwe games.
significante DLC? Je bedoelt een paar auto's in Mario Kart etc. De Deluxe versies bieden zeer weinig voor een full price tegenover de oude titels.

Ik heb het puur over first party nintendo titels, games als Pokemon zijn al geen first party titels meer, wordt developed door Gamefreaks bijvoorbeeld.
Ik denk bvb aan de Torna uitbreiding voor Xenoblade Chronicles 2, de expansion passes voor Fire Emblem en BOTW, de Fighter Passes voor Smash Bros Ultimate, en zelfs aan de season pass voor Luigi's Mansion 3.

Pokémon heb ik als first-party geteld, maar als je dat 'second-party' wilt noemen (of zelfs third party want GF is onafhankelijk en ontwikkelt ook voor andere platformen) is Pokémon nog steeds een serie die exclusief gepubliceerd wordt door Nintendo. Het trademark Pokémon is buiten Japan volledig in de handen van Nintendo, en Nintendo heeft een 1/3de aandeel in The Pokémon Company, het overkoepelende bedrijf dat het merk beheert.

Dat een externe studio first-party games developed is tegenwoordig doodnormaal. Anders kunnen we Fire Emblem, Smash Bros, Hyrule Warriors of Kirby ook negeren. Die zijn ook allemaal gemaakt door onafhankelijke studios. Moving goalposts enzo :?
Verschil is voor mij dat gamefreaks niet puur van Nintendo is net zoals bijvoorbeeld Platinum games dat niet is terwijl Bayoentta wel gepublished wordt door NIntendo.

Hyrule warriors is een leuk voorbeeld want is ook weer een port zonder bar weinig toevoegingen en gewoon opvulling. DLC hoeveelheid zegt weinig als het puur skins betreft etc. Is wat anders dan bijvoorbeeld een Witcher 3 esque story expansion.

SMash Bros is gewoon een nieuw deel? Dus dat was voor mijn argument sowieso geen factor.
Maar Smash wordt momenteel ontwikkeld door Sora Ltd. (Sakurai's onafhankelijke bedrijf) en Bandai Namco, Nintendo is de publisher. Waar ga je de lijn trekken met de door jou voorgestelde definitie van first-party? Telt die Bayonetta 2 port dan ook niet mee als je "wiiu ports" gaat tellen? ;)

Anyway, in plaats van eindeloos te discussiëren, kan je gewoon zelf gaan tellen volgens je eigen criteria - hier is een lijst van door Nintendo gepubliceerde games op Switch.

Zelfs als je enkel strikt door Nintendo en aanverwante studios gedevelopde games telt, zijn er gewoon significant meer nieuwe first-party games dan ports. Dat die ports er zijn, hoeft trouwens ook niet erg te zijn: ze bereiken duidelijk er een nieuw publiek mee.

Wat DLC betreft: heb ik nu niet net een lijst met goede voorbeelden gegeven?
Bayonetta 2 is overduidelijk gewoon een port utieraard. Maar SMash is een nieuw deel met een ent wat andere grafische stijl. Wist neit dat het door Bandai was ontwikkeld mede. VInd het dan wel een grijs gebied.

Ik vind de ports goedkoop. full priced games van jaren oud met nauwelijks toevoegingen.

Je benoemd de DLC hoeveelheid maar niet wat het is. Zelda en Xenogears DLC is vrij uitgebreid. De Bijgevoegde Mario Kart DLC is zeeeeeeer karig bijvoorbeeld. Ook nauwelijks een factor voor deze discussie. De DLC is er al, zou gek zijn als ze dat niet includen in de ports. Maakt het niet opeens tot een beter product.
De DLC voor MK8 op WiiU was 16 tracks, 6 nieuwe characters, een hoop nieuwe kart-onderdelen. Is dat nu echt karig? :P Die zitten allemaal inbegrepen in de Deluxe versie, en moet je dus niet meer apart kopen. Anyway, ik had het helemaal niet over Mario Kart. Ik had het ook helemaal niet over de toegevoegde waarde van extra content in Deluxe versies, dat maak jij ervan :)
Ik vind de ports goedkoop. full priced games van jaren oud met nauwelijks toevoegingen.
Dat mag je vinden. Maar er zijn heel veel mensen die nooit een WiiU hebben gehad, maar wel interesse hadden in die games. Moet je die goede games dan gewoon laten vastzitten op een dood platform? Of zie je als bedrijf daar een kans om een breder publiek aan te spreken en je investeringen verder te laten renderen?
Een hoop mensen hebben nooit een WIi u gehad omdat zelfs toen al de console niet in de smaak viel bij het grote publiek. Laa tnou ent de reden zijn dat third party support karig was. Laat nou dat nu juist weer het dreigende probleem worden met de Switch omdat zodra de nieuwe generatie PS en Xbox er zijn het gat weer enorm wordt tussen spelcs. Dat is nou precies mijn punt.
Dit gaat wel erg off-topic en heeft niks te maken met hoeveel first-party titels er zijn tov ports.

Ik denk dat je een beetje oorzaak en gevolg mixt en aantal andere factoren vergeet die de WiiU hebben doen floppen. Ook denk ik dat je de snelheid dat next-gen geadopteert gaat worden, een beetje overschat. Die AAA-ports worden pas echt een probleem vanaf 2022, niet alsof de hele industrie onmiddellijk kan overschakelen. En wie weet wat Nintendo tegen dan weer releast.

In het hier en nu blijft Switch echter een platform van minder dan drie jaar oud met meer dan 50 miljoen consoles in het wild, waarvoor enkel in 2019 al bijna 1500 games gereleased werden.

Anyway, je mag dit gerust voortzetten in DM, maar hier antwoord ik niet meer gezien ik enkel je foute informatie wou corrigeren :)
De PS4 base en XBox one lopen nu al meer dan een jaar op hun achterpoten en vormen technsich steeds meer een probleem. Developers staan echt te springen om meer en zodra zij over de dam zij. Ik denk dus dat het eerder gebeurt. Het gros van de releases zijn indie ports en een heel hoop pulp. Denk dat we dan toch echt wat tiers qua kwaliteit moeten gaan maken.

Betreft "foute" informatie. dat is nogal interpreteerbaar. maargoed.
Dat valt op een moderne 65" tv echt wel mee nog kan ik je zeggen. Ja op 1 meter afstand zie je wel wat verval door de lage resolutie van de switch, maar op ca 3 meter is dat echt geen dealbreaker. Dan zien dat soort games er toch best behoorlijk uit. Een beetje beefy pc rent in detail en prestaties ook rondjes om een ps4 en xbox, maakt dat de console ervaring dan gelijk heel slecht?

De roze bril waar jij het over hebt heeft te maken met het eco systeem. Nintendo heeft nou eenmaal een shitload aan ip's en kwaliteit waar je hun hardware voor wilt kopen. Genoeg games die ook op een PS4 of Xbox veel mooier kunnen zijn door limitaties van de relatief zwakke hardware.
Geen roze bril, een Nintendo bril.

Nintendo doet het prima zonder third party games.

Die kun je dan ook prima spelen op pc/ps4/xbone.

Meer dan de helft van de totale hoeveelheid gamers, gamed op de telefoon. Die houden zich echt niet bezig met 4k graphics.

Bovendien, zoveel games waar dikke 4k graphics van toegevoegde waarden zijn, zijn er niet meer.

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 31 januari 2020 11:33]

Mensen kopen geen console in het algemeen voor 2 a 3 games per jaar.

Ik heb het niet alleen puur over resolutie, zaken als framerate, diepte qua graphics, effecten, geometrie, textures etc.
Ik snap je, maar mijn argumenten houden nog steeds stand. Doelgroep, markt enzo.
Het is een handheld console, niet een home console zoals Xbox en PS dus wat verwacht je?
4K is misschien niet nodig. Maar ik denk dat zelfs de Nintendo spelers niet meer zitten te wachten op een Metroid game, met Mario64/xiii/cartoon graphics. Maar ook hun willen ondertussen een mooie glans over het pak van metroid zien. En ik denk dat de ontwikkelaars dat goed weten. En worstelen met klanten die ondertussen meer willen, en een console die niet heel krachtig is. En ik denk dat daar de spellen blijven.
Ga je nou hetzelfde roepen als wat de Nintendo-critici al meer dan 10 jaar roepen?

Al toen de Wii uit kwam riep iedereen dat een console met zo’n zwakke specs nooit een succes zou kunnen worden. Toch zie ik nu nogsteeds meer Wiis in huiskamers staan dan PS2s of Xbox360s.

Nee, niet iedereen is op zoek naar de meest fancy graphics mogelijk. De meeste mensen zijn op zoek naar leuke spelletjes. En laat Nintendo nou keer op keer bewijzen dat ze daar heer en meester in zijn. En nu weer: Er is geen enkele partij die een handheld console uit brengt, die doodeenvoudig op een TV aan te sluiten is en in beide modii een goede spelervaring levert.

Nintendo concurreert helemaal niet met Sony of Microsoft. Er is geen strijd van Nintendo met andere consoles omdat er simpelweg geen enkele andere console is die kan leveren wat de Switch levert. En dus hoeven ze ook geen krachtigere hardware er in te zetten. Er is niemand die daar op zit te wachten.
Tijden veranderen. En met de wii was nintendo nog aan het richten op zijn doelgroep. Geen pc spellen als skyrim the witcher assassins creed en geen battle royal spellen waarmee je het met je zwakere consolle moet opnemen tegen xbox en playstation.

Daarnaast vind ik trouwens dat mario Odyssey best de grapics van Galaxy 2 mocht aanhouden. Wat misschien ook beter het mario gevoel behoud. Nu is het een soort van net niet xbox/playstation achtige graphics.

Maar spellen als Metroid en F zero hebben de potentie om goede grafische spellen te zijn.
De wii had als voordeel dat het van Nintendo (dus spellen als mario en zelda) is en dat het een unieke leuke besturing heeft waardoor er een unieke gameplay voor de spellen was (niet alle spellen natuurlijk). En toen der tijd hadden de ps en xbox minder couch multiplayer games. Daar was het meer online games. Nu heb ik geen switch dus heb ik het mogelijk mis. Maar ik krijg bij de switch meer het gevoel dat het weer meer single player is en ook geen richten op het scherm waardoor de swich al meer als de ps en xbox aanvoelt waardoor ik wel het idee heb dat ze in het nadeel zijn tegenover ps en xbox.

Nu wil ik wel even zeggen dat ik zelf niet alleen maar mooie grafische spellen speel. Ik heb genoeg indie games gespeeld die er niet mooi uit ziet maar ik toch geinig vind om te spelen. Ik bedoel alleen dat de switch iets unieks kwijt in vergelijking met de wii.
Er zullen altijd mensen zijn die meer willen. Als ik eerlijk moet zijn en kijk naar alle first party games op de Switch vind ik deze er zeker niet slecht uitzien. Laat staan dat mijn zoontjes het eigenlijk niet interesseert hoe de spellen er uitzien.

Hiernaast hebben wij thuis altijd de ps4 en xbox er nog naast gehad dus voor grafisch geweld kunnen wij altijd terecht. Voor de Mario's, Zelda's, Luigi Mansions etc hebben wij de Switch.
Ik denk dat je de originele Metroid Prime trilogie hebt gemist. Die hadden namelijk helemaal niets weg van de door jou aangehaalde Mario64-graphics. Sterker nog, die kunnen zelfs vandaag de dag nog prima mee komen... Sterker nog, ik denk dat het nog een redelijke uitdaging gaat zijn om een game van dezelfde generatie te vinden die zich naar hedendaagse standaarden zo goed staande weet te houden.
Er zijn nog steeds geruchten dat er een port van Metroid Prime Trilogy naar de Switch komt. Zie o.a. https://gamer.nl/artikele...logy-komen-naar-switch-4/
Wait wut?! Een remake van Super Metroid?! Stiekem zou ik daar best wel voor zijn... De eerdere remakes (Zero Mission op de GBA en Samus Returns op de 3DS) waren erg fijn om te spelen (Lichte voorkeur voor de aanpak bij Zero Mission, overigens)! Als ze Super Metroid eenzelfde behandeling geven zou ik daar zeker wel vrolijk van worden!
Kans is er altijd. Nintendo kennende doen ze dingen wanneer je t niet verwacht. als MP4 wat meer solide wordt komt de remake om mensen te hypen.

met de natte vinger voorspelling. eind 2020 aankondiging voor remake
Ik blijf eerlijk gezegd wachten op een hardware update; ik heb gehoord dat bijv. Zelda gewoon niet lekker draait qua framerate. HD resolutie is genoeg voor mij, maar ik wacht nog steeds op de generatie consoles die HD op een stabiele 60fps kan draaien.
Sommige games bieden 1080p met 60fps aan. Licht aan de developers.

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 31 januari 2020 11:23]

Nintendo had een gigantisch succes met wii sports, nooit begrepen waarom ze hier niet op door gegaan zijn of waarom andere het niet gekopieerd hebben.
Wii sports resort en club gemist?
Het gaat er meer om dat de wii u weinig geschikt hiervoor was(wel beschikbaar) en de switch al helemaal niet.

Logischer was toenertijd geweest om een geupdatet versie van de WII uit te brengen.
Hoezo zou de Switch hier niet geschikt voor zijn? De controllers zijn in principe vergelijkbaar met de nunchucks van de Wii.
Los van wat YopY zegt. Waarom zou de Wii U niet geschikt hiervoor zijn geweest, maar de Wii wel?
Vergeten dat de controllers gewoon werken op de Wii U?

Iedereen wilt altijd dat je niet alles opnieuw hoeft te kopen, en dan heb je een console die volledige ondersteuning biedt aan de vorige generatie controllers, en dan zie jij toch de kans om dit negatief te bestempelen.

Playstation VR is zeker ook niet geschikt op de PS4, daar kan je nog PS3 controllers bij gebruiken.
Jammer. Ik hoop nog steeds op een model wat wel doet waarvoor het geadverteerd wordt, ie: een model wat bruikbaar is wanneer je buiten bent (bijv. in de tuin zit). Het huidige model is onbruikbaar zelfs als je in de schaduw zit.
Het scherm heeft 291 nits (en de nieuwere 318 nits). Is inderdaad niet heel fel, maar in de schaduw zou het voor de meeste spellen geen probleem moeten zijn.
Mogelijk hangt het af wel type spel. Als er veel donkere scenes in voor komen kan ik het voorstellen dat het niet optimaal is, ook in de schaduw.

Mogelijk staat het scherm ook nog niet op max helderheid?
Daar heb ik mijzelf eens op betrapt.

[Reactie gewijzigd door JVos90 op 31 januari 2020 08:47]

De maximale helderheid is inderdaad niet hoog. Of dat genoeg is verschilt inderdaad per spel maar ook vooral hoe vel de zon is. Op een zomerse dag hoef ik het niet eens te proberen in mijn ervaring, laat dat nou net de momenten zijn waarin ik juist lekker in mijn tuin zou willen zitten (ookal is het onder een parasol).

Maximale helderheid heb ik inderdaad geprobeerd, ook wat gespeeld met de auto helderheid maar zonder veel succes.
Misschien is er iets mis met jouw exemplaar?
Want ik neem die van mij overal mee naar toe en heb nog nooit last gehad van de zon of schaduw.
Accuduur is een ander verhaal maar dat is met een goeie powerback verholpen.
Geen idee. Ik zie het probleem in ieder geval terug bij andere Switches ook terug.
Misschien even in de instellingen kijken? :)
Ik heb mijn Switch sinds launch en werkelijk nooit problemen gehad in de zon of schaduw.
En ik speel 80% handheld
Gelukkig maar, eergisteren net een Switch gekocht. Zou wel minder zijn om dan te horen dat er een nieuw model op komst is. Ergens ook logisch gezien ze vorig jaar nog maar een upgrade hebben uitgebracht van de Switch.

Voor de doelgroep van Nintendo zijn de gfx ook minder belangrijk imo. Ik koop 'm vooral voor de kinderen met het oog op co-op en party games. Mario Kart, Super Mario Maker, Luigi's Mansion, Zelda (de remake), ... een voor een leuke games waarbij het grafische aspect minder belangrijk is. Het zou natuurlijk leuk zijn, maar ik zou er niet extra voor willen betalen. Als ik hoogstaande gfx wil zien, start ik m'n pc wel op. Heb al jaren een Wii staan (vrouw had deze 2e hands gekocht tijdens zwangerschap), maar dat was imo toch een redelijke flop en die heeft dan ook amper aangestaan. Kinderen hadden meer plezier op Little Big Planet op de PS3.

Wat ik vooral jammer vind aan de Switch is dat de games (vooral van Nintendo zelf) jaren na uitgave nog steeds de volle prijs kosten.
Ik ben persoonlijk ook best blij hiermee, aangezien ik ook niet lang geleden die nieuwe revisie van de Switch heb gehaald. Nintendo heeft in ieder geval sinds de Wii nooit echt vooropgelopen - of überhaupt meegelopen - met de race om de beste hardware in de consoles. Dat klopt!
Goed nieuws! :)

De Switch is snel genoeg voor wat het doet. I.p.v. “fast hardware en sloppy programming” zie ik liever “slower hardware en optimized programming“ en het laatste wat je dan moet doen is nog meer variabelen (lees: nieuw, sneller model) introduceren. Nee, hoe langer de developers met deze hardware kunnen spelen, hoe meer ze er (straks) weten uit te persen. Daarnaast krijg je hetzelfde als met de Xbox One en de PS4 base models, de spellen worden dan gemaakt voor de snelle modellen en de optimalisatie voor de base models komt steeds lager op het prioriteitenlijstje van de developers of het is niet meer als een ‘afterthought’.

Nee, dank U Nintendo. Goed nieuws! :)
Kan mij herinneren dat ze bij de 3ds ook gezegd hebben er komt geen nieuw model en een paar maanden later was er de "NEW" 3ds , denk dat Nintendo nog wel wat met NVIDIA geregeld heeft.
Waarschijnlijk niet baanbrekende en heel innoverende tech maar een upgrade (12NM Xavier ipv 20NM Tegra en een 1080P scherm en een batterij upgrade) en waarschijnlijk een functie waar niemand gebruik van maakt.(uhd rumble / stylus games eye tracking camera )
Ik wacht zelf op een update van het systeem qua software een beter menu met mappen (folders) verwisselbare thema's een webbrowser en een beter Eshop en achievements syteem .
Is de volgende logische stap om een switch heavy te maken, zonder eigen scherm met tv-out en zwaardere hardware voor optimale tv experience op stabiele fps bij resolutie x?
:)
Dan heb je;
-Switch lite voor mobile only.
-Switch voor beide werelden.
-Switch heavy voor tv only (plus extra performance)

Ik (en vele andere) heb in 1e instantie alleen interesse in de switch heavy, omdat ik bv bijna alleen samen game op de bank, zowel single of multi(coop)player.
Later heb ik (misschien wel alleen voor de kinderen) ook wel interesse in de switch lite.

Ik blijf hopen :)

Ps. Ik heb zelf nu geen switch. Mede vanwege zijn prijs (incl pro controllers/games en evt 2e docking) en positionering. Voor dat laatste heb ik wel een UC bedacht, namelijk beneden en boven een docking zodat ik makkelijk kan... Switchen ;)
Wij hebben 2 Switches hier thuis (één voor m'n vrouw, en één voor mij + de kinderen hebben er een profiel op). Ik gebruik het ding enorm veel, zowel handheld als TV. Heerlijk voor onderweg/in bed 's avonds nog even, beneden aan de TV en met het 2e dock inderdaad in de slaapkamer op TV. Handheld/TV ligt denk ik 50/50 afhankelijk van de game die ik speel. Bijv. Rocket League speel ik eigenlijk alleen handheld, maar Dragon Quest XI weer alleen TV (omdat m'n vrouw mee wil kijken).

Het ding is ideaal zoals die nu is. Kan overal mee naar toe en juist het off-TV play maakt het erg interessant.
Ik game eigenlijk alleen samen, wat de mobiele feature volledig buiten spel zet (?). Daarnaast heb ik begrepen (info uit review, niet eigen ervaring) dat diverse games niet stabiel (oa framedrops) draaien. Kortom, voor mijn persoonlijke situatie krijg ik de business case(incl 2 pro controllers bijna 2x zo duur als ps4/xbox one s), niet helemaal rond.
Wat is "stabiel". De Nintendo-eigen titels zijn rocksteady. Ja, Zelda heeft hier en daar nog een dropje maar dat mag weinig naam hebben. Als ik het vergelijk met de toptitels op PS4 is het minstens vergelijkbaar, daar hapert ook wel eens wat.

3rd party titels zijn iets wisselender. Binnen Overwatch merk ik het nauwelijks - ja dat is 30 fps maar loopt prima. Rocket League net zo; het speelt méér dan goed genoeg om je er niet aan te storen. En het feit dat je handheld kan spelen maakt een hoop goed.

Witcher 3 is wel een dingetje. Handheld gaat dat heel fatsoenlijk maar op groot scherm is het grafisch wel even wennen. Ook best nog wat framedrops. Ik heb de PS4 versie maar die heb ik al járen niet meer aangeraakt en speel nu alleen de Switch versie nog.
De vraag wat we ons moeten stellen is willen we wel een nieuwe model? Kijk bijvoorbeeld eens naar de DSi en New 3DS / New 2DS, zijn wel krachtiger maar brengt geen echte meer waarde.

Ik denk dat Nintendo er goed aan doet het zo te laten en hooguit de Switch te verbeteren, zoals ze recent gedaan hebben en naar de toekomst van een eventuele nieuwe console te kijken / werken, en deze pas in 2023 uit te brengen.
Wat ik altijd had gehoopt is dat ze op den duur een 'Dock 2.0' uit hadden gebracht waar niet alleen een USB-C > HDMI ding op zit maar b.v. ook een extra grafische kaart... Naar mijn idee zou het over de USB-C bus moeten kunnen gaan (ik heb en ga/kan me niet verdiepen of Tegra dat ook kan)....

Daardoor zou in theorie de switch veel meer oomph kunnen krijgen zodra je hem docked en handheld gaat ie dan nog steeds even lang mee... Games hebben nu al 2 instellingen afhankelijk van docked/handheld dus lijkt een extra configuratie ook niet onmogelijk toch?

Durf te dromen zeg ik maar altijd
Volgens mij willen ze gewoon dat de switch nog verkoopt en rond november alsnog een surprise aankondiging van de switch pro. Waarschijnlijk zagen ze direct een dip in de verkoop toen er een en ander gelekt werd. Maar de tijd zal het leren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True