Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo heeft bijna 80 miljoen Switch-consoles geleverd

Nintendo heeft sinds de introductie van de Switch in 2017 in totaal 79,87 miljoen exemplaren van de console geleverd. Daarmee heeft de Switch de Nintendo 3DS ingehaald. Alleen van de Nintendo DS, Game Boy en Wii leverde Nintendo meer exemplaren.

In de laatste drie maanden van 2020 leverde Nintendo 11,56 miljoen Switch-consoles, waarvan 3,16 miljoen Switch Lite-exemplaren. Door de goede verkopen steeg het totale aantal geleverde Switch-consoles tot bijna 80 miljoen en daarmee is de Nintendo 3DS ingehaald. Van alle varianten van die handheld zijn er in totaal een kleine 76 miljoen geleverd.

Er zijn nog drie consoles waarvan Nintendo er in zijn geschiedenis meer van heeft geleverd: de Wii, Game Boy en Nintendo DS. Daarvan zijn respectievelijk 101,6, 108,7 en 154 miljoen exemplaren geleverd. De Switch is sinds 2017 op de markt en nog niet aan het einde van zijn levenscyclus. Volgens schattingen van Nintendo zijn er tot nu toe zo'n 74 miljoen Switch-consoles daadwerkelijk verkocht. De rest ligt nog in winkels.

Nintendo verkocht tussen april en december vorig jaar voor 256 miljard yen, omgerekend 2 miljard euro, aan digitale games. Dat was een stijging van 105 procent ten opzichte van een jaar eerder. Van alle geleverde games was 40,9 procent een digitaal exemplaar, een jaar eerder was dat 28,6 procent.

In het fiscale jaar zijn er 29 Switch-titels meer dan een miljoen keer geleverd, waaronder 20 games van Nintendo zelf. In totaal heeft Nintendo tot nu toe 532,3 miljoen Switch-games geleverd. Mario Kart 8 Deluxe staat op de toppositie met 33,4 miljoen exemplaren, gevolgd door Animal Crossing: New Horizons met 31,2 miljoen exemplaren en Super Smash Bros. Ultimate waarvan 22,9 miljoen exemplaren zijn geleverd.

Nintendo maakte de nieuwe details over de leveringen bekend bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Die zien er rooskleurig uit, door goede verkopen van zowel hardware als software. In de periode van april tot en met december, de afgelopen drie kwartalen van het financiële boekjaar, kwam de omzet uit op 1404 miljard yen, dat is 37,3 procent hoger dan een jaar eerder. De nettowinst bedroeg 376,6 miljard yen, 91,8 procent meer dan een jaar eerder. Omgerekend is de winst zo'n 3 miljard euro.

Het bedrijf stelt zijn verwachtingen voor het hele boekjaar wederom naar boven bij. Aan het eind van het jaar, dat eind maart afloopt, verwacht Nintendo 26,5 miljoen exemplaren van de Switch geleverd te hebben en 205 miljoen games. In november waren die verwachtingen nog geraamd op 24 miljoen consoles en 170 miljoen games. Nintendo meldt in zijn bijgewerkte forecast dat de jaaromzet uit zal komen op 1600 miljard yen en dat de winst 400 miljard yen zal bedragen. Omgerekend is dat zo'n 12,6 miljard en 3,2 miljard euro.

Nintendo-kwartaalcijfers (Q1-3 FY21)

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

01-02-2021 • 10:55

151 Linkedin

Reacties (151)

Wijzig sortering
Ik ben wel benieuwd hoe de schaarste bij de concurrentie hieraan bijgedragen heeft. Ik denk dat Nintendo zomaar de lachende derden is geweest. :D
Wellicht. Ook het prijspunt van die consoles kan geholpen hebben, terwijl de Switch duurder was dan de PS4 en XBO, is hij goedkoper dan de PS5 en XBSX. En daadwerkelijk leverbaar.
Maar duurder dan de xss die ook makkelijker te krijgen is, en ze zijn er pas een paar maanden... Dus hoeveel dit nou echt beïnvloed heeft...
Maar duurder dan de xss die ook makkelijker te krijgen is, en ze zijn er pas een paar maanden... Dus hoeveel dit nou echt beïnvloed heeft...
Juist precies dit.

Volgens mij vergeten mensen regelmatig dat de Series S best goed verkrijgbaar is.
Maar duurder dan de xss die ook makkelijker te krijgen is, en ze zijn er pas een paar maanden... Dus hoeveel dit nou echt beïnvloed heeft...
Ik ken de verkoopcijfers niet, maar ik denk dat heel veel klanten niet de mindere console willen kopen. De verwachting is toch dat de xbsx, omdat die krachtiger is, langer zal meegaan en dus de betere investering zal zijn. Ook loop je als koper eerder het risico dat je daardoor straks sommige spellen niet meer op de xbxss zal kunnen spelen omdat die net tekort komt. Uiteraard is dat laatste nog niet aan de orde omdat Microsoft eisen stelt aan de games die voor het platform uitkomen, maar het is niet uit te sluiten dat ze die eis later zullen laten vallen.
Velen zullen ondanks de slechtere verkrijgbaarheid, juist nu met de lockdowns e.d. juist de xbsx willen.

Ik denk dat veel klanten, ook al hebben ze nu nog geen 4K scherm/TV daarom toch voor de xbsx kiezen. Degenen die toch de xbss kopen doen dat waarschijnlijk enkel omdat ze de xbsx toch echt te duur vinden, ook al hebben ze misschien wel een 4K scherm/TV.
Zou kunnen, en ik ben zelf ook voor de x gegaan... Maar die nadelen gaan net zo hard op voor de switch, eigenlijk nog in grotere mate. Echte next gen games zullen daar niet op kunnen draaien en als het wel draait krijg je de slechtste versie... En de console is al bijna 4 jaar oud met steeds geruchten over een verbeterde versie. Dus ik weet niet of mensen die gevoelig zijn voor die argumenten dan nu wel een switch zouden kopen.
Maar die nadelen gaan net zo hard op voor de switch, eigenlijk nog in grotere mate.
Dat is een heel andere console, niet het mindere broertje van ...
Voor de PS5 DE t.o.v. de PS5 gaat het ook niet op, daar heeft de eerste geen mindere hardware, enkel geen optische drive.

Daar is het puur de vraag of je zwaarder tilt aan de krasgevoeligheid en de tragere leessnelheid, of je game-discs wilt kunnen doorverkopen, en (maar nu gaan we heel ver pluizen) of je straks na de komst van de PS7 (of het faillissement van Sony, wat er eerst komt) als de servers er niet meer zijn, met de discs nog wel kunt spelen, en je met een DE beperkt bent tot wat er op je interne en eventuele externe opslag is gedownload, waarbij je dat dus niet kan overzetten mocht je dan een vervangend apparaat aanschaffen (tweedehands)
Echte next gen games zullen daar niet op kunnen draaien en als het wel draait krijg je de slechtste versie... En de console is al bijna 4 jaar oud met steeds geruchten over een verbeterde versie. Dus ik weet niet of mensen die gevoelig zijn voor die argumenten dan nu wel een switch zouden kopen.
De geruchten gaan, maar er is nog geen bevestiging. Ervaring (Wii=>WiiU, DS/DSi=>3DS) leert wel dat het heel hard gaat, als die er eenmaal is, binnen een half jaar komt is er geen game meer uit, en binnen een half jaar na de release is er ook geen game te koop terwijl de consoles zelf dan nog steeds verkrijgbaar zijn (al zijn het dan restposten) .
De Switch was/is ook best wel moeilijk leverbaar hoor.
Het is voor veel mensen ook een console die ernaast komt. Aangezien je hem kan meenemen en thuis kan gebruiken.

Dat is voor mij ook gewoon belangrijk. Als ik nu een spel koop twijfel ik eerst of ik het wil meenemen of niet.
Ik heb dit ook. Ik heb enkele games voor een 2de keer op de Switch gekocht, puur omdat ik deze kan meenemen.
Wat met xCloud ook steeds minder een argument is, een Android tabled en bluetooth controller mee en je kan ale je spellen onderweg spelen zonder ze opnieuw te kopen.
En de PS heeft ook zo een optie, volgens mij een stuk goedkoper dan de Switch.
Wat met xCloud ook steeds minder een argument is, een Android tabled en bluetooth controller mee en je kan ale je spellen onderweg spelen zonder ze opnieuw te kopen.
Dat hangt natuurlijk van de games af.
xCloud heeft geen Nintendo games.

Los van het mobiele argument, denk ik dat het gewoon wederom die killer Nintendo games zijn die mensen willen hebben. Daarom eindig ik altijd met Nintendo consoles. Ik sla gewoon geen generatie over zonder DE 3D mario, de Kart, Metroid of ga maar door. Alleen de 10 Nintendo games die ik wil hebben, rechtvaardigen de console al.
Goh...xCloud is een streaming platform en dat is nu niet meteen hetzelfde als de games gewoon downloaden en spelen waar en wanneer je wil.
Niet elke volwassene wil zoveel mogelijk afknallen en bloed op het scherm smeren, hoor. Er zijn zoveel meer games, zoveel intelligenter games... Vooral bij Nintendo, ook wel bij Sony, vooral op de Vita.
En 160 miljoen sticks met stick drift.
Ze hebben er lang niet allemaal last van.
Nee maar veel switch eigenaren hebben ook extra joycons, dus het zou zo maar nog eens kunnen.
3 kennissen van mij zeiden hetzelfde. ;)
Tot ook hun het hadden.

Het is geen kwestie van of maar eerder wanneer.

[Reactie gewijzigd door gunghir op 1 februari 2021 11:13]

Mijn originele joy con (gekocht op release) heeft sinds 2 maanden last van drift issues. Met een beetje contact spray was dit meteen opgelost.
Neem gewoon even contact op met Nintendo, wij hebben een switch van eind 2017. Beide joycons opgestuurd en binnen een paar dagen beide joycons geretourneerd en bij beide kosteloos de sticks vervangen.... Uiteraard zou het niet moeten maar op dit moment lossen ze het netjes op en zonder kosten
Hier hetzelfde, 2 weken geleden 2 setjes opgestuurd waarvan 1 setje uit 2017 en zijn kosteloos gerepareerd hadden beiden drift problemen enje kon ze ook zonder knopje indrukken eruit halen.
Benieuwd of dit een structurele oplossing voor je is, mijn gok is van niet, omdat het een slijtage probleem is. Wellicht heb je na sprayen opnieuw gekalibreerd en het daarmee tijdelijk gefixed.
Is geen oplossing maat. Het gaat steeds erger worden.
Ik heb inmiddels een paar sticks op voorraad, kan ik ze zelf vervangen.
Misschien moet je eens kijken wat er nog meer verkocht wordt. Er zit natuurlijk een hoop bagger tussen, maar er zitten echt ook behoorlijk wat pareltjes tussen. Natuurlijk niet allemaal exclusives, maar je moet je games toch ergens op spelen dus waarom niet op een Switch?
Sjonge jonge, zo kun je alles wegredeneren. Er is zoveel meer en leukers dan de Mario games op de switch. Ik zit aan een stuk of 70, inclusief veel wat kleinere, maar niet minder leuke games.
Hier hetzelfde, er komt geen Nintendo console meer want Mario Kart is leuk maar ik ben het na enkele weken toch weer zat. En als ik online wil moet ik wéér betalen zoals bij MS en Sony ook al.
Ik kan je helemaal volgen hoor. Het lijkt meer een indie machine. Dan een goede gameconsole en die japanse RPG games trekken mij ook niet echt. Ik ben blij dat ik mijn switch heb omgebouwd anders had ik hem al lang weer verkocht want het is bij mij meer een homebrew console dan een game console.
Ik heb op de PS4 eigenlijk alleen maar GOW gespeeld waar ik van dacht dat ik er perse de console voor nodig had. Maar ik ga niet zeggen dat die console er alleen maar was voor die game, is gewoon een keuze geweest.
en een nieuwe Metroid, Bayonetta, astral chain, fire emblem, ARMS, Hyrule warriors, Mario kart, animal crossing, xenoblade croncicles, Yoshi game, BOTW2, shin megami tense V, No more heroes, pikmin, Pokemon, monster hunter rise om maar een paar exclusieve games te noemen.

Dat jij ze niet speelt moet jij weten, maar er is echt meer dan genoeg als je verder kijkt dan alleen Mario en Zelda.
Vrouwlief eentje gekocht en is al maanden zoet met animal crossing alleen. Geloof dat ze t nu een beetje beu is. Er zijn allerlei 'verhuur' diensten waar je voor een prikkie een game kunt huren. Handig om ze eerst te proberen voor je iets definitief koopt.
Tegenwoordig zijn er ook een hoop demo's, maar als ze het met animal crossing zo lang uithoudt zijn er genoeg soortgelijke 'sims' te vinden.
Daar hoop ik op ja ... Iets met een vergelijkbaar cuteness gehalte.
Mario kart doet t m voor mij nog altijd terwijl ik voor de rest echt weinig games speel. Ik misbruik mn redelijk gespecte pc voor games als city skylines.
Wel meer, veel mensen met meer dan 1 setje ;)
Ik heb dan denk ik unicorn joycons want 3 van mijn setjes hebben geen van alle stickdrift waarvan 4 joycons gekocht zijn tijdens launch.

Ik denk dat het een combinatie is van minder duurzame sticks (want kleiner), minder hygienisch gebruik (chipshanden) en gewoon speelstijl is. Zijn vaak toch ook een jongere doelgroep welke op een Switch spelen.
Ik denk wel dat je geluk hebt. Ik heb mijn Joy Cons nauwelijks gebruikt, want ik heb twee pro controllers en dat ding wordt meestal onder de TV gebruikt. Toch heb ik ook stick drift op een van de JC's. Ik vergeet het meestal tot we weer eens met z'n vieren MK willen spelen.
En 160 miljoen sticks met stick drift.
Nee dit klopt in ieder geval niet.
Het kunnen er echt maar maximaal 159 999 998 zijn.

Ik weet heel zeker dat ik het niet heb. Maar ik zou niet durven stellen dat, op basis van eigen ervaring, er meer zijn zonder problemen.

Wel heb ik gelezen dat er in heel Europa maar 25 000 klachten zijn ingediend.
Dus op basis van jouw cijfer zal de Switch hier wel heullll slecht verkopen!

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 1 februari 2021 15:08]

Alleen de linker heeft daar echt last van. Want daar loop je mee. Dus maar 80 miljoen ;)
Alleen de mensen die er echt een probleem mee hebben, hoor je. Wij hebben er met 2 Switches vanaf dag 1 dat ze uitkwamen en die nog volop gebruikt worden geen last van. Inmiddels hoef je niet meer perse het knopje achterop in te drukken om de controllers los te koppelen, dat niet ... de Switch valt er nog net niet vanzelf tussenuit ;)

Maar het is duidelijk een probleem bij veel mensen. Hopelijk kan Nintendo het 'fixen' middels een calibratietooltje om het euvel softwarematig te ondervangen ... en anders gewoon vervangen.
Waarom ze ook niet gekozen hebben voor van onder af inschuiven is mij een raadsel... Dan had hij er nooit uit kunnen vallen ;)
Dan had je de Joy-Cons ook niet kunnen ontkoppelen als de Switch in de dock zat (zonder eerst de Switch uit de dock te halen). ;)
Van mij had de USB poort aan de bovenkant mogen zitten. Dat je hem op zijn kop in een dock stopt.

Als ik in bed met mijn Switch speel heb ik altijd ruzie met de oplaadkabel. Als die aan de bovenkant erin zou gaan was voor mij persoonlijk fijner geweest.
Maar dan had de dock niet gewerkt ;)
Hoezo niet? Nu gooi je de onderkant na beneden als je hem in de dock doet. Dan de bovenkant? Klein verschil toch? De eind functie is nog steeds hetzelfde.

Het is alleen minder sexy want nu kan je hem uit de dock stillen zoals die erin zit en zonder draaien en doen verder spelen. Al vraag ik mij af hoeveel mensen echt direct vanuit de dock verder spelen zonder hem eerst nog te verplaatsen.
Maar dan moet je ook de ventilatie naar de onderkant halen en krijg je mogelijk problemen met de hitte als hij op de tafel staat in tabletop mode. Of je past de dock aan dat hij naast de aansluiting vrij is zodat de lucht via daar eruit kan. Het is een mogelijkheid, maar er zijn meer aanpassingen nodig.

[Reactie gewijzigd door Markiewong op 1 februari 2021 15:19]

Zeker waar, maar denk dat als je switch tussen je joycons uit op de vloer klettert je minder blij bent dan de keren dat je moet loskoppelen.

Blijft over: naar achter schuiven! Kan in de dock en hij kan niet (zo snel) vallen als de pal lam is ;)
Waarom zou je de sticks tijdens het spelen los willen koppelen van de unit als je aan het mobiel gamen bent??? Ik ken werkelijk waar nog niemand die dat gedaan heeft. Van jou lees ik ook de mogelijkheid dat dat kan ;)
Waarom loskoppelen? simpel :-) je schuift de stand uit en legt de switch op het tafeltje van de vliegtuig/trein stoel (of ander plat object) koppelt de controllers los geeft er 1 aan een maatje e voila multiplayer in de trein!

Of bedoel je echt letterlijk tijdens het gamen haha
Ik had een pro controller bij bol.com besteld die ik de zelfde dag alweer retour kon doen, en de vervanger kon een dag later retour. Beide hadden een kapotte stick en kwamen de calibratietool niet eens door (kon geen volledige cirkel draaien, onderkant vlakte af) en uiteindelijk heb ik hem maar bij de mediamarkt retail gehaald zodat ik 100% een andere batch had.

M'n joycons zijn nog prima, omdat ik dat ding niet genoeg gebruik, maar kan mij wel voorstellen dat het een serieus probleem wordt zodra je hem met enige regelmaat gebruikt. Had toch wel wat betere Q&A verwacht bij Nintendo.
Dat verrast me toch wel; van de pro-controller was mij alleen de shockerend slechte d-pad bekend als groot kwaliteits-probleem.
Volgens mij is het geen kwaliteits-probleem maar een designfout om rekening te houden met Joycons.

Omdat die namelijk geen D-pad hebben maar gewoon knopjes, is het mogelijk je naar boven en beneden in kan drukken. Als een gamedev dat erin stopt zou dat niet mogelijk zijn op een pro.

Waarom je ooit die twee knoppen op hetzelfde moment wilt in drukken zou ik niet weten maar het is een optie.
Het is meer een hardwareprobleem, door slijtage veranderd de weerstand en denkt de joycon dat het pookje in bepaalde stand staat, terwijl die gewoon in neutraal staat. Kalibreren kan even helpen, maar is tijdelijk.
Zelf heb ik er geen last van, maar dat komt omdat we de joycons niet gebruiken; we hebben pro controllers en gebruiken de switch nauwelijks in handheld modus.
Maar daar zit gelijk mijn bezwaar, feitelijk heeft iedereen ondeugdelijke joycons geleverd gekregen die bij gebruik tot problemen gaan leiden.
Ik heb toch veel last met de Joycons, de verbinding valt soms enkele seconden weg en het loskoppelknopje werkt ook niet meer omdat als je de slider er omgekeerd opzet (om als losse controller te gebruiken) je dat mechanisme moet forceren om het weer los te krijgen.

En vanvan joystick configuratie veranderen geen 'kinderspel' want de joy-cons weten niet automatisch in welke configuratie ze staan waardoor je even moet sukkelen in de menu's omdat dan rechts = boven enz.

Joy-con lijkt ook gewoon een kwestie van tijd alvorens je dat zal hebben omdat het waarschijnlijk over een slijtageonderdeel gaat. Er zijn nog andere redenen waarbij er af en toe dirft kan optreden zoals vuil in de schacht. Gelukkig kan je dat relatief makkelijk fixen. Best is wat smeermiddel toe te voegen.

Het lijkt in iedergeval geen doorontwikkeld fool proof product.
Er is een kalibratie tool in de software, maar dat hielp helaas niet.
Net uit de garantie, Nintendo heeft dit alsnog kosteloos gerepareerd.
Het probleem dat de controllers los van de Switch te halen zijn door slijtage zie ik heel veel bij mensen om mij heen ja. Helaas zie ik ook veel problemen met controller drift.

Softwarematig is dit probleem jammer genoeg niet op te lossen. De potentiometers "krassen" namelijk. De geleidende laag waar de "wiper" contact mee maakt is van een dusdanig zacht materiaal dat het gaat krassen. Na een gedurende tijd zit er een beetje troep op. Met een klein beetje alcohol is het probleem (tijdelijk) te verhelpen (van wat ik heb gemerkt is het voor een paar maanden voldoende).

Hier een linkje met wat foto's en een uitleg van het probleem: https://imgur.com/gallery/58bBc43


Verder leuk om te zien dat er zoveel consoles zijn verkocht. Ik vind de Switch nog steeds een hele originele console, alhoewel ik zelf de console bijna niet gebruik. Ik had het wel leuker gevonden als Nintendo de gebruikers iets meer vrijheid hadden gegeven met het gebruik van de hardware. Nog steeds missen er een aantal belangrijke features vind ik, zoals het koppelen van een Bluetooth koptelefoon/speakers.
Onze had het eerst juist met de rechter, daarna een jaar later de linker.
Genoeg mensen die meer dan 1 set hebben hoor.

Ik heb 2 sets, met beide drift. Als ze dit met een nieuwe revisie zouden fixen, zou ik direct nieuwe kopen..... Maar nope!
Juist de rechter (camera die daardoor vanzelf gaat schuiven en daardoor onspeelbaar wordt).
Tijdens de eerste lockdown langzaamaan 3 lites gehaald omdat de normale niet op voorraad was. Ik denk dat Nintendo dit succes vooral te danken heeft aan de perfecte samenloop van omstandigheden met pandemie en release van games die prima vermaken en dan kijk ik o.a. Naar Animal Crossing en Ring Fit.
> Ik denk dat Nintendo dit succes vooral te danken heeft aan de perfecte samenloop van omstandigheden met pandemie

Het zal zeker wel de verkoop geholpen hebben, en niet zo een beetje ook niet, maar de switch was al vóór de pandemie zo een groot succes dat dat "vooral" twijfelachtig is.
3 lites? Mag ik vragen waarom? Vraag het omdat ik benieuwd ben..
3 kinderen, waaronder hijzelf? :+
Bijna goed :). Ik begon er mee, vrouwlief kaapte 'm vervolgens elke avond dus moest er een tweede bij komen. De oudste zag zijn ouders er mee spelen en had net nog voldoende zakgeld om er eentje voor zichzelf te halen want Animal Crossing is volgens hem: "niet zo cool als Minecraft".
Aangezien het er niet op lijkt dat de nieuwe versie van een Switch (Switch 2?) uitkomt, heb ik er maar 1 aangeschaft. Kan geen kwaad, aangezien ik al maandenlang geen PS5 heb kunnen bestellen. Tja.
Ik schrok wel van de huidige prijs. Een Switch kost nu 369 euro! Eind 2019 heb ik mijne (revisie2019) gekocht voor 299(vond ik toen ook al behoorlijk). Best bizar dat schaarste de prijs van een console die dan al weer jaar ouder is bijstelt naar dit ongekende niveau. Mijn inziens te duur voor wat je krijgt.
Tis zelfs bizar dat hij momenteel duurder is dan toen hij in maart 2017 (!) op de markt kwam voor 350 euro. De 2019 revisie was minimaal qua hardware, dus je koopt eigenlijk 2017 hardware momenteel.
Dat ligt aan de retailers in Nederland, niet aan Nintendo. De prijs van de Switch is sinds launch niet aangepast, meestal schommelt deze namelijk tussen 299 en 329 euro. In België of Duitsland kan je de console vandaag gewoon voor €329 vinden wat de 'normale' prijs is. Eén zeer grote retailer vraagt in Frankrijk momenteel zelfs 299.
Even in Duitsland en Frankrijk gekeken, maar daar lijken ze pas op 17 maart voorraad te krijgen, maar idd wel voor een normale prijs.
Tja...meestal wacht ik op de blackfriday deal van een console, maar die bleek voor de switch wat tegen te vallen, maar desondanks gelukkig wel gekocht.
Tja de switch lite is best leuk, maar omdat je hem op geen manier op je tv kan aansluiten is dat voor mij een absolute no-go. Als die 720p zou uitsturen zou ik nog akkoord kunnen gaan om extra aan te schaffen.
Ik dacht ook de kat even uit de boom te kijken maar de roddels over een opvolger blijven wat uit.
Waarom zou je nu al een opvolger willen?

Even een beetje data analyse: de gamecube kwam begin 2002 uit, de wii kwam uit eind 2006, de wii u eind 2012, de switch begin 2017. Er zat dus 4,5 jaar, 6 jaar en 4,5 jaar tussen.

Hierbij moet wel opgemerkt worden dat de gamecube niet verkocht zoals nintendo had gehoopt en de wii u een relatieve flop was en er dus waarschijnlijk meer druk achter zat om het op te volgen met iets nieuws.

De switch is nu bijna 4 jaar op de markt en loopt erg goed (aldus ook dit artikel). Het zou mij dus niets verbazen als deze het weer 6 jaar gaat uitzingen, vooral omdat het (weer) niet de directe concurrent van de playstation of xbox is.
Waarom? Omdat de Switch nog altijd niet 'perfect' is. Het kan simpelweg beter, maar goed, een ander kan stellen dat voor de games die het moet runnen het meer dan perfect is. Afhankelijk van je perspectief...
Dat is geredeneerd vanuit de klant, maar vanuit een zakelijk perspectief is het meer waarom zou je investeren als het geld nog binnen blijft rollen? Ze zullen in de achtergrond echt wel experimenteren met nieuwe hardware maar zolang er geen reden is om er meer in te investeren kunnen ze net zo goed wachten.

Het is ook niet dat ze echt concurrentie hebben. Wel in de zin dat gamen ook op andere hardware kan natuurlijk, maar het is niet zo dat er een andere portable console is die ineens veel betere hardware biedt. Er is voor Nintendo dus niet echt een probleem wat ze op zouden kunnen lossen met nieuwe hardware.

En natuurlijk is niks ooit perfect :)
Ik begrijp het punt maar een "New Switch" met enkele noemenswaardige nieuwe features of verbeteringen moet toch kunnen?
De socs zijn ondertussen weer wat sneller/zuiniger geworden, het scherm kan misschien iets strakker (kleinere bezel), full hd in handheld mode, joycon revisie... en ik vermoed dat de eigenaars van de Switch allicht nog enkele zaken kunnen verzinnen.

In de smartphone wereld krijgen we elke 6 maanden een model naar het hoofd geslingerd en daar zit echt niemand meer op te wachten.

[Reactie gewijzigd door SHFT op 1 februari 2021 12:41]

Ik geloof wel in de geruchten dat er een switch upgrade komt die, enerzijds 4K kan uitsturen (en daarmee een belangrijk verkoop argument voor PS5 en xbox wegnemen)
En dan wellicht een verbeterd scherm (oled?) erin en klaar is kees.
Het zou ook mogelijk kunnen zijn dat ze de gameboy color truc uithalen. vernieuwde cartridges die backwards compatible zijn maar extra's bieden voor de switch pro oid.
Dat games die voor de switch gemaakt worden door hun stijl op 4K uitgezonden kunnen worden zou mischien nog kunnen, maar dat je daarmee een argmument voor de PS5 en XBSX wegneemt is wel weer erg kort door de bocht. De highend games op 4K of dynamisch hoge resuluties renderen gaat op een switch na upgrade ook echt niet lukken. Is ook niet de doelgroep natuurlijk.
Of richt je, je met die opmerking op media ervaring?
Inderdaad ik mik op de media-ervaring ;-) ....oftewel voor veel mensen is het voldoende als je zegt: hij ondersteund 4K (oh handig want we hebben ons ook al 4K TV laten aansmeren :) )
Nintendo en dus de switch zijn geen match met technisch geweld van PS5 en xbox. Zelf zit ik in het kamp dat gelooft dat techniek en resolutie niet de gameplay bepalen. Als ik bijv. Mario Kart 8 speel ben ik toch best onder de indruk...fantastische gameplay en kleurrijke graphics.

[Reactie gewijzigd door davince72 op 1 februari 2021 14:40]

Precies, 4 jaar later... Een nieuwe generatie consoles van MS en Sony waardoor de kloof voor 3th party support alleen nog maar groter wordt. Alle reden dus om een opvolger voor de Switch uit te brengen. En kleine upgrade in de vorm van een Pro maar gewoon een nieuwe Switch 2.
De Switch had toch ook al een soort van upgrade wat bekend staat als de 2019 upgrade? Weet zo niet wat er veranderd is maar wel iets. Of er ooit een Switch 2 komt weet alleen Nintendo. Maar goed dat ding is dus al een tijd uit en als een (snelle) opvolger nodig was zoals de PS4 Pro en de One X dan had Nintendo dat vast al wel gedaan.
De 2019 switch upgrade was naar een nieuwere versie van dezelfde processor. Die doet ietsje langer met z'n batterij maar is verder identiek.
Ah zo, nou ja meer battery life is ook altijd goed :)
Waanzinnig eigenlijk. Ze flikken het weer! Na het Wii U fiasco waren er al velen die Nintendo hadden afgeschreven, en ze konden er niet verder naast zitten.
In huize microvax is er een wii-u uit 2013 en sinds mid 2020 ook een switch. Naarmate we de switch langer hebben en titels van de wii-u op de switch uitkomen en ook nog succesvol zijn op de switch, begrijp ik steeds minder waarom de wii-u zo’n lage verkopen kende.
Als je terugkijkt en alles in het geheel neemt waren er wel wat leuke games, maar deze kwamen niet allemaal tegelijk uit. Er zat soms wel een jaar tussen (mainstream) releases op de U.

Ik had er ook een en herinner vooral dat er vaak niks te spelen was. En als er al iets uit kwam vond ik het vaak te duur om uit te proberen, want alle Nintendo games zijn €50 - €70 en haast nooit in een aanbieding.

Ondertussen concurreerde deze met de PS4, die:
- Maar €50 duurder was
- Overspoelt werd met veel meer populaire titels
- Games die wel in prijs verlaagd werden na een tijdje

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 1 februari 2021 11:26]

Hetzelfde zou je nu voor de Switch kunnen zeggen toch? Spellen voor Switch zijn ook blijvend duur en dat komt ook door het gebruikte medium. En toch is dit een succes.
De Wii U was eigenlijk een prima spelcomputer, maar ik denk dat de naam veel verwarring heeft gegeven bij consument. "kind:Ik wil een Wii U......ouder: je hebt al een Wii"
Het verschil zit 'm in de A titels en de B titels. De A titels verkopen consoles, de B titels zijn opvulling.
Het probleem was dat er te lang tussen deze releases zat.

De Switch had twee A titels (Mario Odyssey en Breath of the Wild) bij de release. De U moest een jaar wachten op de eerste (Mario 3D World), er kwam geen Pokémon, en Breath of the Wild duurde jaren en kwam tegelijk met de Switch uit, waarop deze veel beter werkte.

Nintendo was tegelijkertijd met de 3DS bezig, waardoor de aandacht ook nog eens verdeeld was.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 1 februari 2021 12:18]

Daar heb je een punt, echter was New Super Mario Bros. U er wel als launch titel.
Mario Odyssey was geen release titel...
Digitaal kosten ze evenveel als fysiek. Big N houdt de prijs altijd hoog omdat het weet dat het verkoopt.
Ook een zorgpuntje van mij...vaak zijn de digitale games zelfs duurder terwijl er sowieso al veel meer winst op wordt gemaakt(geen transport naar winkels, geen kosten voor materiaal/cartridge, etc)
Dus vooralsnog koop ik altijd fysiek, maar hoe lang blijven ze die nog verkopen?
gewoon een slecht console concept, geleerd van de fouten en verbeterd met de switch. De spellen hebben ze zeker aardig onder de knie.
Slecht consept? Denk vooral dat de marketing slecht was en veel mensen dachten dat het een uitbreiding was voor de Wii. De Wii u is vandaag de dag nog steeds een leuke console met leuke games (die langzaam ook naar de switch worden gepoort) en probeer met je switch maar eens GameCube of Wii games te spelen ;)
In mijn optiek was de tablet te groot, zwaar en je kreeg er maar één. Je kon ze niet bijkopen in de winkel, alleen bij Nintendo.
Daarbij hebben ze inderdaad ook de marketing slecht aangepakt. Ondanks dat het geen succes is waar ze van hebben kunnen leren, hebben ze wel geleerd van hun fouten. De switch is naar mijn idee de beste console van de decennia.
De "tablet" was niet echt een tablet maar een controller. Maar het feit dat jij (en vele anderen) het een tablet noemen maakt ook wel weer duidelijk dat Nintendo het concept van de Wii U nooit goed heeft uitgelegd. Of erger nog: misschien ook wel niet zo goed heeft uitgedacht. Ik had waarschijnlijk met net zoveel plezier op de Wii U gespeeld had als er een "normale" controller bij had gezeten. En dan hadden ze prijs misschien ook wel wat lager kunnen maken, wat het succes van het apparaat misschien ook geholpen had.
De pro controller van de switch lijkt voor 99% op die van de Wii u. Er waren dus wel "gewone" controllers voor de Wii u. Ik gebruik zelf eigenlijk voornamelijk de pro controller bij de Wii u(als dat kan) ook bij mijn switch speel ik het liefst met de pro controller ipv de Joycons.

[Reactie gewijzigd door BlaBla1973 op 2 februari 2021 08:18]

Klopt en ik gebruik die controller ook bij mijn eigen Wii U. Wat alleen jammer is is dat je voor het navigeren van de interface toch wel echt de gamepad nodig hebt. Als het zonder zou werken zou ik dat perfect vinden.
In feite zag je daar de Switch al aankomen, alleen was het nog nét geen Switch. Ik heb de Wii U tablet wel eens gebruikt in handheld mode, maar dan moest je wel in dezelfde kamer blijven als het hoofdstation.
Met 'fiasco' doelde ik vooral op de slechte verkopen ervan, en de beperkte library... zelf heel wat uurtjes op de Wii U gesleten, met games als New Super Mario Bros, Donkey Kong Tropical Freeze en de kinderen (en ik ook stiekem wel) ook nog met Lego Dimensions en Skylanders. En niet te vergeten Mario Kart 8 en Lego City Undercover O+
Ik heb zelf een Wii U en waar het mis ging was dat er geen spellen voor waren.. tot 3 jaar na de release ofzo.
Ja vooral de naamgeving en de marketing waren een fiasco. Veel mensen dachten dat het een Wii was of een uitbreiding op de Wii. Dus de grote markt konden ze er niet mee pakken.

Maar wellicht is dit ook hoe de grote markt werkt, dat die eens in de zoveel tijd een console pakken, ipv elke nieuwe console kopen.
Ben benieuwd of dit argument stand houdt. Als de naam te ingewikkeld is zal het met de xbox series X en Xbox series S ook mis moeten gaan na de Xbox one X en Xbox one S.

Het apparaat zag er vooral ook gewoon uit als een Wii.

[Reactie gewijzigd door Banix op 1 februari 2021 13:37]

Ik denk dat het grootste verschil daarin is, dat de Wii en Wii u vooral door ouders gekocht werd en PlayStation/ Xbox door jeugd zelf, die dus meestal beter op de hoogte zijn van naamgeving van de consoles.

[Reactie gewijzigd door BlaBla1973 op 1 februari 2021 14:37]

Microsoft had moeten leren van de problematiek rondom de naam van de Wii U. Een leek gaat de naamgeving van alle varianten van de Xbox One (Series) echt niet snappen. Xbox 4 had veel duidelijker geweest.
We spelen nog op de wii u. Het is een goed apparaat voor jonge kinderen Mijn dochter heeft een switch (lite) maar ze kijkt erniet naar eigenlijk. Ze speelt meer op de wii U. Eigenlijk hadden ze de wii u switch moeten noemen. En de switch een nieuwe naam.
Wij ook! Het is een leuke apparaat, maar hij staat sinds we 2 Switchen hebben toch wel steeds vaker uit. De laadtijden vielen altijd wel wat tegen, en de games waarvoor hij nog aangaat (Lego City Undercover en Mario Kart 8) hebben we recent ook maar voor de Switch gekocht.
Nintendo is te groot om failliet te gaan, dat zal nooit gebeuren.
Afgezet tegen Microsoft en Sony is het eigenlijk maar een piepklein bedrijf: blijkbaar werken er maar 6200 mensen. En ja, die eerstgenoemde 2 bedrijven hebben veel meer activiteiten dan Nintendo maar evengoed is het geen groot bedrijf.
Nou ok dan, volgend jaar zijn ze falliet en wordt Nintendo overgenomen door Sony als wraak voor de mislukte Nintendo Playstation samenwerking.
Het is evengoed wel een heel duur bedrijf (de uitstaande aandelen zijn momenteel bijna 74 miljard dollar waard) en het is in Japan niet altijd even makkelijk om een groot bedrijf over te nemen. Vooral niet als twee zulke grote gamesbedrijven op die manier samen zouden gaan: daar gaan mededingingsautoriteiten moeilijk over doen.

Een paar weken geleden was er trouwens in het nieuws dat Microsoft rond 2000 (zonder succes) een poging heeft gedaan om Nintendo te kopen. Zie nieuws: 'Microsoft probeerde EA, Nintendo en Square Enix over te nemen rond 2...

Ik kwam er trouwens net achter dat er in 2002 al over bericht werd: nieuws: Microsoft wilde Nintendo kopen voor 25 miljard dollar

[Reactie gewijzigd door beantherio op 1 februari 2021 19:30]

Waanzinnig eigenlijk. Ze flikken het weer! Na het Wii U fiasco waren er al velen die Nintendo hadden afgeschreven, en ze konden er niet verder naast zitten.
Met WiiU en Switch heeft Nintendo dus alsnog bijna 95 miljoen stuks hardware verkocht. Tov PS4 met 115 miljoen stuks is dat echt belachelijk indrukwekkend. In acht nemend dat ze een complete herstart hebben moeten doen.

Of als je Switch alleen neemt tov PS4, met een 3 jaar latere release om dan nog zo dichtbij te komen is gewoon... in...frkn..sane.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 1 februari 2021 15:14]

Dit zal in de toekomst inderdaad bekend staan als 1 van de succesvolle periodes van Nintendo. Jammer genoeg is Nintendo directeur Satoru Iwata dood. De Switch draait nog door op zijn beleid. Hij was een techneut, Nintendo heeft het altijd beter gedaan met techneuten aan het roer en absoluut beroerd met een business man. Drie maal raden welk type er nu aan het roer staat.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 1 februari 2021 17:15]

Zouden er 80.000.001 kunnen worden, al denk ik dat ik even op de nieuwe wacht!
Tenminste, meen dat die dit jaar kwam!
Het zijn geruchten die eens in de zoveel tijd rond gaan, maar tot nu lijkt er voorlopig geen opvolger of serieuze revisie aan te komen.
Veel geruchten maar verder niks. Waarom ook, het ding verkoopt goed. Nu weer een nieuwe uitbrengen versnipperd de groep gebruikers alleen maar en laat zien dat je geen vertrouwen hebt dat het huidige model nog levensvatbaar is.

We hebben nu ook al de Switch Lite, zonder dock en losse Joycons. Twee types is zat.
"Waarom ook, het ding verkoopt goed".
Nouja om met de tijd mee te gaan. Een iets sneller apparaat met beter beeld is altijd mooi.
Ik bedoel ook niet een compleet ander model, maar een sneller variant!

[Reactie gewijzigd door Nolimit89 op 1 februari 2021 11:18]

Nintendo zou er slim aan doen om met 4K model te komen (niet dat ik of veel andere het gebruiken), maar het is wel heel handig voor de verkoop/marketing praat. PS5 is cool....want 4K.....switch is maar 1080p..)
Een PS5 is niet cool want daar kan ik geen Mario op spelen ;)

Nintendo geeft al jaren minder prioriteit aan technologie, maar vooral aan de enige reden waarom je games speelt: omdat ze leuk zijn. Daarnaast proberen ze de prijs nog enigszins acceptabel te houden.
Natuurlijk is 4k gedetailleerder (al denk ik dat ik liever naar mooie 1080p spellen kijk dan naar afgeraffelde 4k spellen), maar zolang het niets toevoegt aan de game-ervaring heeft het gewoon geen prioriteit.
Mogelijk maak ik mijn punt niet goed duidelijk 8-) . Ik ben het helemaal met je eens. Ik hoef ook geen 4K.
Maar zet systeem specs op een rij en switch lijkt met max 1080p ouderwetser te zijn dan iets dat 4K ondersteund, terwijl dat eigenlijk niet zo relevant is.
Eigenlijk onderstreep je precies mijn punt ;-)
Voor gameplay en beleving maakt die resolutie niet uit. Maar in de winkel waar verkoper uitleg geeft over ps5 en switch komt het wel naar boven.
Nintendo kan next gen blijven door simpel de gpu een simpel upgrade te geven dat die 4K kan uitsturen(wellicht middels een goede upscaler) In dat geval kun je gewoon claimen : 4K. Er zullen zelfs mensen zijn die anders denken dat de switch niet aan te sluiten is op hun 4K tv ;-)
Volgens mij wordt de huidige switch goed verkocht toch? Dus waarom een update naar 4k? Het zijn verschillende doelgroepen denk ik, veel mensen (net als ik) hebben een switch naast een pc/PlayStation/Xbox , voor het mobiele aspect (Zelda onderweg is echt een stuk leuker dan die 1000 in een dozijn mobiele games voor je telefoon) voor een ander type games.

[Reactie gewijzigd door BlaBla1973 op 1 februari 2021 16:40]

Als je vaak alleen speelt kan ik je de switch pro controller aanraden.
Beter in de hand voor volwassenen en zeer robuust
Gaan ze niet doen, vanwege ruimte. Dit schijnt de kleinste variant te zijn.

Geeft ook niets, want Nintendo repareert kostenloos. Dan nog, voor 2 euro ps heb je nieuwe stickies in China, half uurtje prutsen en klaar.
Als groot Nintendo fan kan ik alleen maar blij zijn met dit nieuws, zeker na de tegenvallende Wii U hebben ze dit toch mooi recht gezet met de Switch. Ben heel benieuwd welke grote titels ze gaan uitbrengen dit jaar.
maar toch, "tegenvallende WiiU" eerlijk gezegd lijkt de WiiU in Europa geflopt (en misschien is dit ook wel zo) maar er zijn gerust erg veel goeie titels op gekomen...
Althans ik heb me er jaren goed mee kunnen vermaken :)
De Wii U had geweldige games inderdaad, en die komen nu gewoon allemaal alsnog uit op de Switch. Maar wat betreft verkoopaantallen, 3rd party ondersteuning, en 'bekendheid' is de Wii U gewoon een flop helaas. Ik heb hem zelf wel, en ken een paar mensen die hem ook hebben, en overal staat hij nog steeds aangesloten. Zelfs waar de Switch ondertussen ook al is binnengekomen.
Ik ben blij dat Nintendo veel Swtich hebben kunnen verkopen. Prachtig apparaat!
Mario Kart 8 Deluxe staat op de toppositie met 33,4 miljoen exemplaren, gevolgd door Animal Crossing: New Horizons met 31,2 miljoen exemplaren en Super Smash Bros. Ultimate waarvan 22,9 miljoen exemplaren zijn geleverd.
Positie 1 en 2 zal redelijk rap andersom zijn verwacht ik (als dat inmiddels al niet het geval is), aangezien Animal Crossing pas sinds maart 2020 uit is en Mario Kart 8 Deluxe 3 jaar eerder in april 2017!
Animal Crossing had een goede start als redder in Coronatijd, is inderdaad zeer populair maar ik denk dat dat wel wat ingezakt is, de game verkoopt nog steeds goed maar Mario Kart blijft de favoriet. Mario Kart spreekt iedereen aan, dat kan iedereen leuk vinden, dat is bij Animal Crossing denk ik wel anders.
Verbaast me niet echt. Heel leuk ding, vol met nostalgie.
Als het goed is krijg ik de mijne vandaag terug van reparatie. Dat is tot nu toe echt het enige nadeel: het stick drift probleem bij veel van deze consoles.

De accu is verder zeer redelijk, er zijn leuke spelletjes voor te krijgen en de bediening is makkelijk. Ze hebben er een goede slag mee geslagen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True