Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo heeft 1,95 miljoen Switch Lite-consoles geleverd

Nintendo heeft zijn financiële cijfers voor de eerste helft van het boekjaar gepubliceerd. Het bedrijf heeft in die periode 6,93 miljoen Nintendo Switch-consoles geleverd aan verkooppunten, waaronder 1,95 miljoen Switch Lite-modellen.

Nintendo leverde in de eerste helft van het boekjaar 2019 zo'n 6,93 miljoen Nintendo Switch-consoles. Deze periode eindigde op 30 september. Het bedrijf bracht 2,13 miljoen Switch-exemplaren in het eerste kwartaal naar winkelschappen. Dit wil zeggen dat Nintendo in het afgelopen kwartaal 4,8 miljoen Switch-consoles heeft geleverd. Hieronder vallen 1,95 miljoen Switch Lite-modellen. Deze handheld zonder dock kwam 20 september uit en het aantal van 1,95 miljoen werd dan ook in tien dagen behaald. De normale Nintendo Switch is in de afgelopen drie maanden 2,85 miljoen keer geleverd. Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen het 'oude' model, en de nieuwe versie met verbeterde accuduur.

In totaal zijn er nu wereldwijd 41,67 miljoen Switch-consoles de verkoop in gegaan. De console komt hiermee in de buurt van de SNES, waarvan 49 miljoen exemplaren in omloop waren. Wat betreft softwareverkoop is de Switch de Nintendo 64 voorbij gegaan in het afgelopen kwartaal; in totaal zijn er op het moment van schrijven 246 miljoen games geleverd voor de Switch. Bij de N64 ligt dit aantal op ongeveer 225 miljoen spellen.

In het afgelopen kwartaal heeft Nintendo 35,87 miljoen games geleverd. Link's Awakening is sinds zijn release 3,1 miljoen keer geleverd; voor Super Mario Maker lag dat aantal in het afgelopen kwartaal op 1,51 miljoen, maar dat spel ging in juni, de maand van verschijning, 2,42 miljoen keer over de toonbank. Fire Emblem: Three Houses is in het afgelopen kwartaal 2,29 miljoen keer geleverd. Mario Kart 8 Deluxe, een game die in april 2017 uitkwam, is gedurende het afgelopen kwartaal 1,12 miljoen keer naar verkooppunten gestuurd.

Nintendo draaide in het afgelopen kwartaal een omzet van ongeveer 271,9 miljard yen, wat neerkomt op 2,25 miljard euro. Het bedrijf behaalde een nettowinst van 375 miljoen euro.

Door Daan van Monsjou

Stagiair nieuwsredactie

31-10-2019 • 12:34

49 Linkedin Google+

Submitter: JackAvery

Reacties (49)

Wijzig sortering
Interessant, er zijn blijkbaar veel mensen die een Switch willen die helemaal niet kan 'Switchen' tussen TV en handheld modus! Dat was voor mij juist het beste aan de Switch, en het Joy-Con concept wat er bij de Lite ook niet op zit.

Kan iemand mij uitleggen wat de doelgroep hier is?
Mensen die alleen maar onderweg gamen, veel kinderen, mensen die geen 100 euro overhebben voor een docking-functie, mensen die wel Switch-games willen spelen, maar aan de TV altijd gamen op een Playstation of Xbox...
mensen die eerst een DS hadden en nu een switch willen?
Jup, me. Elke dag twee uur in de trein. Speelt heerlijk. Thuis wacht het gezin. Zo heb ik in ieder geval nog even tijd om te gamen.
Ik denk met name de groep die een goedkopere hand-held voor onderweg (erbij) willen hebben.

200 euro vs 300+ maakt een groot verschil. Daarbij is de originele Switch niet zomaar een console met alle accessoires erbij om ff lekker voor onderweg te gebruiken. Het kan wel, maar niet praktisch... (en kostbaar)
Ik heb juist de Switch lite gekocht omdat ik toch niet op de TV speel. Het prijsverschil en de D-pad vind ik wel fijn.
Dit heb ik me ook al afgevraagd. Er zijn enorm veel games voor de Switch die vooral in local multiplayer uitblinken. Hoe speel je bijvoorbeeld Mario Kart met drie andere spelers op de Lite?
Ik heb er ook over na zitten denken om hem in te ruilen. Ik speel eigenlijk alleen op de Switch als ik een lange vlucht heb voor werk (2x per maand) en als ik thuis ben speel ik maar zelden docked. Het is dat mijn vriendin met haar vriendinnen wel eens Mario Party doet, anders had ik het waarschijnlijk al wel gedaan.
Ik ben een gamer sinds 1985 en heb alles zowat gehad (consoles) en GBC, GBA, NDS als handhelds..

Nu speel ik PlayStation op tv en merk ik dat we (dochter) de Switch alleen handheld spelen. Niet één keer op tv. Dus... Doelgroep mensen die gewoon mobiel willen spelen.

(btw, Switch altijd thuis gespeeld. Niet in de auto of trein wat dan ook)
Net zoals alle andere bedrijven ook budget versies maken, voor de arme volksgroep.
- Huishoudens die de 'reguliere' Switch al hadden.
- Ouders met kinderen, die de 'reguliere' te duur vonden.
- Mensen die op zoek zijn naar een ijzersterke handheld (want mobile... comon)
- Mensen die al lang met een schuin oog naar de Switch kijken, maar geen 300+ er voor over hebben.

Deze Lite was echt het inkoppertje van de generatie. Miss zelfs iets te laat. Erg benieuwd hoeveel Lite's Nintendo in een jaar weet te slijten.

Het gat met de PS4 is nog steeds groot, maar Nintendo zit toch weer aan de 55 miljoen hardware sales deze generatie. Met de complete herstart meegenomen is dat echt knap werk.

Echter.. vergeleken met vorige generatie? +/- 260 miljoen hardware sales en +/- 1.7 miljard software (if memory serves me somewhat right).. die gaan ze niet snel meer halen :P
Alsof 100 euro over de levensduur van het product zoveel is (dat is 1.7 games bij een prijs van 60 euro per game)... En in ruil daarvoor heb je dan een product dat minder functies heeft en waarmee je geen local multiplayer kan spelen, wat toch voor kinderen wel belangrijk is lijkt me.

Hoe dan ook, het is blijkbaar gewild. Ik heb al een switch en gebruik het ding zowel docked als in hand-held mode. Omdat ik graag local multiplayer speel en tenminste 2 spellen heb die niet eens werken met een Switch Lite (Super Mario Party, Ring Fit) hoef ik er geen.
33% is echt een significant verschil.
Bij de 3DS was het verschil kleiner en dat zorgde er al voor dat een niet verkopende console ineens 'als een trein' liep.

En ook deze Lite toont meteen aan hoe gewild dit is. Niet zo gek, want de markt had het over deze variant al langer. Als Nintendo dit zelf nog niet kon bedenken dan zou een beetje social listening er al toe leiden.

Als je functionaliteit wegsnijdt die niet relevant is voor een bepaalde doelgroep dan doe je niks anders dan een betere 'value for money' propositie aanbieden.

Jij bent niet de doelgroep en daar is al een product voor. De reguliere Switch. Ik zie het probleem niet.
Ik heb de switch sinds release, in docked mode heb ik eig nooit echt gespeeld. bijna 2000+ uur totaal gespeeld ermee.
als mijn switch nu stuk zou gaan, zou ik waarschijnlijk voor een light gaan. miss ook niet, aangezien ring fit adventure toch wel echt docked het beste speelt.
Wat ik nog steeds jammer vind aan Nintendo is dat oudere spellen bijna niet in prijs dalen. Spellen die al 2 jaar oud zijn, worden nog steeds voor bijna de originele prijs verkocht. Waarbij op de andere platformen die na verloop van tijd allemaal wel een keer omlaag gaat, of er een soort van Platinum uitgave van komt.
Dat is juist fijn als je iets tweedehands wilt verkopen en toch iets ervoor wilt krijgen. Games voor andere platforms krijg je er veel minder voor en in het ernstige geval krijg je het niet aan de straatstenen kwijt.

Als je goedkoop aan Nintendo games wilt komen zul je acties van winkels in de gaten houden en reikhalzend uitkijken naar de speciale datums zoals Black Friday en Sinterklaas.

En als je van tevoren weet dat je een game sowieso wilt hebben: preorders zijn vaak ook goedkoper dan als het gereleased is.
Ik ben zelf niet echt geinteresseerd in 2e hands verkoop. Ik wil gewoon oudere spellen kunnen kopen voor een schappelijke prijs zoals op de andere platformen (Xbox/PS/PC).
Waarom koop je die dan niet 2e hands?
Omdat er vaak belachelijke prijzen worden gevraagd voor 2e hands. Dan heb je in echt heel veel gevallen voor 5 euro meer een nieuw spel.

Bv deze: V&A aangeboden: Super Mario Odyssey, Switch

Dat is met verzendkosten net zo veel als een nieuw spel...

[Reactie gewijzigd door hiostu op 31 oktober 2019 13:50]

Ik ben van mening dat dit ook te maken heeft dat Nintendo's eigen spellen van hoge kwaliteit zijn en dat Nintendo dit zelf ook vindt. De spellen worden meestal goedkoper als er een vervolg komt op het spel zelf, dit duurt bij Nintendo vaak langer dan de rest van de uitgevers. In sommige gevallen zelfs een hele console generatie.
JA het is zeker jammer. Aan de andere kant waarom zouden ze. Als je ziet dat games van 2 jaar oud nog steeds net zo goed of beter verkopen als andere nieuwe titels hoeven ze het daarom niet te doen.

Uiteindelijk zal er wel een platinum uitgave van die spellen uitkomen. Was bij de gamecube ook zo.
Maar wel pas als de verkopen echt niet meer zo uit zichzelf gaan. (meestal als er een opvolger van het spel komt)

En de 2ehands verkoop waarde blijft zo ook gewoon hoog. 1 van de redenen waarom zeker bij de Switch Fysieke games echt wel de voorkeur hebben tov de digitale versie welke je niet kunt doorverkopen.

(ik verkoop alleen niks, koop alleen maar bij maar dat is een eigen keuze :D)
Nintendo heeft voor de Wii U en 3DS een aantal Selects titels. Voor de Switch vooralsnog niet.
Ik vind het vrij fijn. Zo zou ik morgen de nieuw Luigi's Mansion kunnen kopen voor de volle prijs en na een half jaartje de game weer kunnen verkopen met minimaal verlies.
dus 58e kopen en dan voor 45 euro verkopen na 6 maanden of wat is gebruikelijk in de 'Switch markt'?

De hoge prijzen van de games weerhouden mij nu om een Switch (lite) te kopen.
Dat is inderdaad een beetje het verhaal. Dit geldt vaak niet voor third party games. Neem doom of la noir.

Maar het voordeel is dat je zonder groot risico nu een game (2e hands) kan kopen en daarna weer wegdoen.

Digitaal is het anders, na de zoveel tijd is er een sale waar dan de Nintendo games met 30% korting verkocht worden.
Ze handelen naar vraag en aanbod normaal in een vrije markt. Zie ze niks verkeerds doen. Er is ook geen ander bedrijf dat zo sterk inspeelt kindervriendelijke games van hoge kwaliteit (zo hoog dat zelfs volwassenen er mee weglopen). Ze bewijzen dat je zonder gore, sex en violence ook entertaiment kunt leveren voor alle leeftijden.
Ik zeg toch ook alleen dat ik het jammer vind. Ik beschuldig Nintendo nergens van wangedrag.
Nintendo games zijn het nou eenmaal waard. Waarom ? Menig man spelen nintendo games nog steeds jaren later. De kwaliteit die Nintendo leverd in hun games is ongeëvenaard. De gameplay verouderd niet echt. 3rd parties maken ook natuurlijk zeer goede games maar vertel eerlijk spelen menig man die games nog steeds jaren later vergeleken met nintendo games? Kijk maar eens naar de verkopen van de mini nes en de snes mini. Er is ook een behoorlijke vraag naar een n64 mini en ook de gamecube. Mario games blijven jaren lang populair terwijl niemand het meer over grand theft auto vice city heeft of san andreas die erna kwam of final fantasy 12 of x , metal gear solid 3 enz. Dat is het verschil en nintendo weet dat ;)

[Reactie gewijzigd door dimitrios007 op 31 oktober 2019 13:55]

Ben ik het persoonlijk niet mee eens. Ik vind veel van de Nintendo games weinig vernieuwend en in veel gevallen gewoon hetzelfde voor een nieuw platform. Mario Party gekocht voor de Switch en voelde niet echt heel erg vernieuwend tov de eerdere versies op de GameCube en Wii.

Mario Odyssey recent gespeeld en dat was een leuk spel, maar dat had ik binnen een paar uurtjes ook weer uitgespeeld (250 sterren). Ja je kunt nog op zoek naar de 500 en dat zal voor sommige mensen interessant zijn, maar dat is niet mijn ding.

En mensen hebben het nog juist heel erg vaak over GTA:VC & SA en Final Fantasy 7, etc, etc. Heel het internet staat er vol mee. En als er een aankondiging zou komen over GTA5:VC dan ontploft het halve internet.
Ze geven in de eshop nog wel eens 20 euro korting op de titels van 60 euro. Maar dan moet je wel digitaal willen kopen.
Ik ben het deels wel met je eens maar een hoop nintendo games, en dan heb ik het vooral over de first party titels, zijn het geld echt wel waard. Je krijgt waar voor je geld en de replay waarde is ook erg hoog.
Waar ik me wel elke keer over loop te verbazen en vooral aan erger dat ze de hoofdprijs voor gerecyclede games durven te vragen. Ik zag gisteren de Disney classics Aladdin en Lion King in de eshop staan voor €30,-. Dat is echt schandalig vind ik. Dit zijn gewoon SNES games met een 4:3 verhouding die eigenlijk gewoon in de eigen gratis Snes emulator hadden moeten zitten.

Maar er is wel een oplossing hoor om iets goedkoper aan Switch games te komen. Zo kun je tegenwoordig via Cdkeys.com ook switch keys kopen die je in de e-shop kunt verzilveren. Dit scheelt zelfs al op de allernieuwste titels. Luigi's Mansion 3 onlangs aangeschaft voor €48,-
Daarnaast deel ik samen met een vriend een Online family abonnement en kopen we om de beurt een nieuwe game. Deze zijn namelijk te delen als je ze digitaal koopt.

Dus keuze genoeg naast tweedehands om de kosten wat te drukken.
Eerlijk is eerlijk het is ook een geniaal concept een console die je ook als handheld kan gebruiken. Nou wachten op de volgende generatie die betere graphics aan kan, een LAN poort heeft?! (docked), ingebouwde hdmi poort heeft (undocked) , een party systeems ala ps4 voor online gamen en een goed online platform en je hebt gewoon de beste console ooit. Lezen we ff mee Nintendo ;)
Undocked een ingebouwde HDMI-poort zou mooi zijn, maar kunnen ze tot die tijd de prijs van een losse dock naar een normaal niveau brengen? Ik ben niet van plan om voor een stuk plastic dat voeding en beeld via 1 aansluiting regelt 100 euro te betalen als de kostprijs een paar euro is.
Helemaal mee eens en nog erger als je een "fake" dock koopt loop je nog kans om je switch om zeep te helpen omdat ze blijkbaar aparte standaarden hanteren .....
Juist geen poort extra voor HDMI, maar HDMI over USB-C of MHL. Die nu al op de markt zijn.

Leuker zou zijn als de Switch2 een autostereoscopie krijgt zoals de 3DS.
Gew''n de normale switch dus
Maar dan verbeterd inderdaad. De switch lite zou ik persoonlijk nooit kopen maar ik kan wel goed begrijpen dat sommige alleen undocked spelen.
Hmm, eigenlijk een beste prestatie binnen 10 dagen bijna 2 miljoen units te verkopen.
Sterke marks aanwezig in de prijs klasse, ben benieuwd of ze de DS lijn gaan opzeggen en volledig op de switch gaan focussen.
Hmm, eigenlijk een beste prestatie binnen 10 dagen bijna 2 miljoen units te verkopen.
Eens, maar let wel; het gaat om leveringen aan verkopers, niet om verkochte exemplaren aan consumenten volgens mij.
Het gaat inderdaad om leveringen, maar zo lang blijft die stock niet in de winkel liggen. Als je bvb naar de Japanse cijfers kijkt dan zijn de meeste consoles die in september geleverd zijn, ondertussen ook effectief verkocht (390k Switch Lites geleverd vs eind vorige week 352k verkocht).
Dit is eigenlijk al het geval. 3DS en games worden nog verkocht, maar er zijn al ff geen first-party games meer in development voor de handheld :) In het laatste halfjaar zijn er wereldwijd nog maar 370.000 handhelds uit de 3DS lijn verkocht, dit spreekt waarschijnlijk voornamelijk mensen aan die hun jongere kinderen een eerste, goedkope handheld willen geven. De Switch Lite kan je qua prijsstelling imho bijna als een vervanger voor de duurdere 3DS modellen zien :)
Lijkt me ook een heel mooi concept. Zelfde games ongeacht of je nu handheld of thuis wil spelen.
De switch is echt de ultieme console en levert echt iets dat uniek en nuttig is. Ps4 en Xbox zijn leuk maar hun enige Selling point is de exclusives.
Nu maar hopen voor de kopers dat ze niet allemaal "joycon drift" krijgen. Er schijnt namelijk dezelfde hardware in te zitten en bij dit systeem kan je niet even andere joycons er op klikken.
Voor het geval dit je niet bekend was, Nintendo heeft inmiddels dat probleem erkent en als je het probleem ervaart kun je via hun support page gratis een reparatie of vervanging regelen. Dus vervelend blijft het wel maar het kost in elk geval geen extra geld meer.
Zo ver ik weet in de US idd als het buiten de garantieperiode valt. Hier zover ik weet alleen de eerste 2 jaar :? Blijf het hoe dan ook Nintendo onwaardig om niets aan te passen terwijl je weet dat er een fout in het ontwerp zit. Zelfs al is het gratis dan nog blijft het vervelend.
Ik heb een reparatie verzoek ingediend en gebeld men Nintendo Nederland. Helaas vallen de problemen buiten de garantie periode. Switch aangeschaft bij release, tot 2 maand geleden ging het goed, maar daarna begon de ellende...
Vind het erg jammerlijk en baal er van, t zou Nintendo sieren om dit probleem gewoon kosteloos te verhelpen.
Dat de switch en switch lite geen bluetooth hebben om uw headphones op aan te sluiten is voor mij een reden om de switch lite niet aan te schaffen... Wil niet nog een extra headset kopen... Er zijn wel dongels... Maar komaan... Jammer! Zelfs de vita had bt...
Ik had sowieso de originele Switch gekozen boven de Switch-lite, puur vanwege de functies van het ding.
De Switch-lite voelt voor mij meer aan als een glorified PS-vita van Nintendo.(puur omdat het fysieke functie van de Originele Switch er niet in zitten)

Ik kan wel indenken dat een hoop mensen het gefiddle met de Originele Switch irritant vinden, en dat de Switch-lite een goede/goedkope oplossing is, maar ik had zo'n sterke opkomst voor het ding niet verwacht.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True