Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo: Switch was tijdens feestdagen populairder dan Switch Lite

De Nintendo Switch was in het kwartaal met de feestdagen populairder dan de Switch Lite, hoewel de Lite-versie aan het einde van de zomer uitkwam. Ook blijkt uit de cijfers dat Europeanen niet warmlopen voor de smartphonegames van Nintendo.

Nintendo leverde ongeveer 11 miljoen nieuwe consoles in het kwartaal met daarin de feestdagen, zo is af te leiden uit de kwartaalcijfers. Bij ongeveer 7,5 miljoen exemplaren ging het om de reguliere Switch, Nintendo leverde ongeveer 3,25 miljoen exemplaren van de Switch Lite. De goedkopere versie kwam in september uit en het is het eerste kwartaal waarin beide versies de hele periode leverbaar waren. Nintendo leverde ook nog 250.000 3DS-handhelds.

De leveringen van Switch-consoles groeiden met dertien procent ten opzichte van het feestdagenkwartaal in 2018. Een deel van de groei kwam uit de release van de Switch in China via Tencent, claimt Nintendo. Het aantal geleverde Switch-consoles sinds de release in 2016 tot nu toe is 52 miljoen. Daarmee is de Switch meer verkocht dan de SNES. Van de Wii heeft Nintendo er in totaal meer dan 100 miljoen geleverd.

De populairste nieuwe games waren Pokémon Shield en Pokémon Sword, samen goed voor ongeveer 16 miljoen verkochte exemplaren. Van zowel Super Mario Maker 2 als Luigi's Mansion 3 gingen ook meer dan vijf miljoen exemplaren over de toonbank.

Ook blijkt uit de cijfers dat Nintendo weinig omzet haalt uit smartphonegames en royalty's in Europa. De inkomsten in Europa kwamen uit op omgerekend 12,5 miljoen euro in het kwartaal. In Japan en op het Amerikaanse continent verdient Nintendo zeven tot acht keer zoveel aan mobiele games en royalty's. Een analyse van SensorTower wees daar ook al op.

De omzet in het kwartaal kwam uit op omgerekend ongeveer 4,8 miljard euro, een daling van vijf procent ten opzichte van dezelfde periode in 2018. De operationele winst steeg wel, met zes procent naar omgerekend 1,4 miljard euro.

Terugkijken: preview Pokémon Sword & Shield

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

30-01-2020 • 09:27

85 Linkedin

Reacties (85)

Wijzig sortering
Wat extra informatie:
- Omzet/Winst
Over de hele periode van april tot december 2019 is de operationele winst gestegen met 19.5%. Sterk resultaat (het sterkste FYQ3 sinds 2009!), en als gevolg heeft Nintendo ook de projecties van de dividenden voor dit fiscale jaar omhoog geschroefd. Met Animal Crossing gepland voor maart lijkt het ook vrij zeker dat er dit jaar in totaal meer dan 20 miljoen consoles verkocht zullen worden.

- Switch vs Switch Lite:
Als we naar de kwartaalcijfers kijken, is de Switch Lite duidelijk het populairst in Japan. 60% van de verkochte consoles tussen oktober en december was een gewone Switch. In de US was dit 69%, in Europa 75%, en in de rest van de wereld 79%. Het bevestigt dus enigzins het cliché dat Japan meer van handhelds houdt... maar zelfs daar blijft de gewone Switch populairder.

- Digitale sales:
28.6% van omzet van software wordt vertegenwoordigd door digitale sales. Dit is een stijging van bijna 7% t.o.v. april-dec 2018. De digitale omzet voor de periode komt neer op 1.04 miljard euro, een stijging van 48.3% t.o.v. 2018. Hier zit ook Nintendo Switch Online in inbegrepen.

- Individuele titels:
Met meer dan 16 miljoen verkochte units is Pokémon Sword/Shield reeds de totale verkopen van X/Y voorbij geraced. De titel komt zeer dicht bij de life-to-date verkopen van Sun/Moon (16.48 miljoen), en het lijkt heel waarschijnlijk dat Sword/Shield dus ook de andere DS titels gaat voorbij steken en misschien zelfs in de buurt zal komen van Gold/Silver (23 miljoen)

Twee verrassingen dit jaar: Astral Chain heeft de kaap van 1 miljoen overschreden (sterk voor een nieuwe IP van Platinum), en Ring Fit Adventure zit reeds over 2.1 miljoen exemplaren. Ring Fit gaat nog een hele tijd verkopen, en heeft momenteel in verschillende landen zelfs leveringsproblemen.

Fire Emblem: de serie blijft groeien, momenteel 2.58 miljoen exemplaren van Three Houses verkocht.

Evergreens: Mario Kart, Smash en Breath of the Wild blijven als een tierelier verkopen, respectievelijk 6.27, 3.87 en 3.56 miljoen verkochte exemplaren tussen april en december 2019. Mario Kart 8 Deluxe zit in totaal nu aan bijna 23 miljoen exemplaren... Ook Super Mario Party blijft het erg goed doen ondanks de relatief beperkte content. New Super Mario Bros. U Deluxe blijft verkopen ondanks dat Super Mario Maker 2 dit jaar is uitgekomen.

- China:
Een deel van de groei kwam uit de release van de Switch in China via Tencent, claimt Nintendo
Eigenlijk zegt Nintendo enkel dat ze gelanceerd zijn in China. Consoles verkopen in het algemeen niet zo goed in China, en het zal wel een tijdje duren voordat we echt van een significante impact op de cijfers kunnen spreken. Veel meer dan 100 tot 200k Switch sales vertegenwoordigt China momenteel niet :)

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 30 januari 2020 17:26]

Evergreens: Mario Kart, Smash en Breath of the Wild blijven als een tierelier verkopen, respectievelijk 6.27, 3.87 en 3.56 miljoen verkochte exemplaren tussen april en december 2019. Mario Kart 8 Deluxe zit in totaal nu aan bijna 23 miljoen exemplaren... Ook Super Mario Party blijft het erg goed doen ondanks de relatief beperkte content. New Super Mario Bros. U Deluxe blijft verkopen ondanks dat Super Mario Maker 2 dit jaar is uitgekomen.
Voor veel mensen hoort bij een Switch gewoon een of meerdere van deze games. Zolang de Switch blijft verkopen, zullen deze games ook blijven verkopen. En Nintendo blijft eraan verdienen, want onder de 40 euro ga je ze niet vinden.
MK8 deluxe in de eshop was afgelopen maand een tijd lang €39,99. Deze ook direct aangeschaft!
Klopt, ik heb hem ook gekocht toen. Terwijl ik hem eigenlijk al had op de Wii U (tenminste, het origineel plus dlc).
Voor China, Klopt omdat ze geen consoles vroeger hadden ( tenmiste niet in de mate waar wij erop mee opgegroeid zijn) echter de switch is een succes ( Ken minimaal al 10 mensen inc me baas van 40 die er eentje hebben) wordt vaak gebruikt tijdens zakenreisjes en reizen naar kantoor ( meeste hebben reistijd van een uur met metro).
Evergreens: Mario Kart, Smash en Breath of the Wild blijven als een tierelier verkopen, respectievelijk 6.27, 3.87 en 3.56 miljoen verkochte exemplaren tussen april en december 2019. Mario Kart 8 Deluxe zit in totaal nu aan bijna 23 miljoen exemplaren... Ook Super Mario Party blijft het erg goed doen ondanks de relatief beperkte content. New Super Mario Bros. U Deluxe blijft verkopen ondanks dat Super Mario Maker 2 dit jaar is uitgekomen.
Het blijft bizar hoe succesvol Mario Kart is. Want deze aantallen, zit daar dan wel digital sales bij? Nintendo deelt deze doorgaans niet. Misschien dat lifetime deze Mario Kart nog akelig dichtij Mario Kart Wii komt.

En let wel. Mario Kart komt in een hele generatie maar nauwelijks onder de 40,-
Dit is natuurlijk iets anders dan een GTA5 die cross generatie, cross console en voor bijna 10,- bij het pakje boter zit.

Echt knap indrukwekkend.
Omdat dit cijfers van Nintendo zelf zijn, zit digitaal inderdaad inbegrepen.

Maar ja, als we de WiiU sales er even bijtellen zit MK8D aan 22.96 + 8.44 = 31.4 miljoen exemplaren. 43.75% van de Switch gebruikers bezit Mario Kart. En om dit verder in perspectief te stellen, hier is de top drie van best verkochte MK games ooit.

Mario Kart Wii 37,20m
Mario Kart DS 23,60m
Mario Kart 8: Deluxe 22,96m
(Mario Kart 8 op WiiU - 8,44m)

En dan vragen mensen zich af waarom Mario Kart 9 er nog niet is...
hahhaha juist.

Pas wel op. Als je WiiU sales bij Switch optelt, krijg je meestal wel 1 of 2 mensen die zeggen dat ze van verschillende generaties zijn. Dus dat mag niet....... Eigenlijk is de Switch generatie PS5 en Xbox Series Xtra turbo nog wat.
Natuurlijk ridicuul en iedereen weet ook dat al die prachtige WiiU games een tweede leven op de Switch hebben gekregen. Dat was in het begin ook bijna crimineel volgens sommigen. Want je bent natuurlijk verplicht om de game te kopen en deze ports zuigen alle resources van Nintendo leeg.....

Met Switch + WiiU zit Nintendo deze generatie dus alsnog rond de 65 miljoen hardware sales en volgens mij is het met de Switch nog niet klaar. Dat ze zich zo hebben hersteld en bijna halverwege PS4 zijn... Echt knap. Want de PS4 is al een fenomeen op zich. Met meer dan 1 miljard software sales ook echt insane.
Geen verrassing voor mij. Ookal is de Lite 100 euro goedkoper, je levert er héél veel voor in;

- geen dock (en ook niet de mogelijkheid om er een te gebruiken);
- geen joycons, dus geen 2-player;
- kleiner scherm (toegegeven, kan ook als voordeel gezien worden).

Los dock verkopen ze voor 80 euro (bizar hoog, maargoed), losse joycons zijn ook al snel 80 euro. En de docking functie gebruik ik meer dan de helft van de tijd, eigenlijk kan je niet anders als je met z'n tweeën of meer speelt.

Uiteindelijk is 220 euro voor een handheld niet eens zo heel duur, maar voor 100 euro extra heb je écht veel meer waar voor je geld.
En die dock werkt niet eens met de Nintendo Switch Lite.
En dit vind ik dus nog wel de allergrootste fout die ze hebben kunnen maken.

Even heel simpel, wat hadden ze verloren door hem compatible te maken met de dock?
Wat hebben ze verloren door dit niet te doen? De verkoop van accessoires. Zou jij een Switch Lite kopen en later toch op de TV willen spelen, dan kan je lekker even een dock kopen en nieuwe controllers. Dan geef je meer uit dan met een normale Switch. Maar nu doe je dat niet, dus ja aan het einde van de dag, halen ze minder binnen.
En niet te vergeten dat de Joycons op de lite net zo geproduceerd zijn, dat ze de bekende drift probleem kunnen krijgen.

Ja, je kan ze kostenloos laten repareren. Maar dat zorgt nog altijd voor toegevoegde rompslomp waar niemand zin in heeft.
Kostenloos? Enkel de eerste 2j. Mij hebben ze er in BE mooi voor laten betalen!
en new V2 gaat ook nog stuk lager mee met accu dan lite
Ik heb een Switch overgenomen van een kameraad voor 200eu, en ik vind het ook mal dat ik voor een nieuwe Lite 220 had moeten neerleggen. 8)7

Het kleiner formaat kan misschien leuk zijn, maar ik vind het scherm (als PC gamer met 32" 1440p schermen) al aan de claustrophobische kant op de normale Switch, ik zou gek worden met een Lite.
Je vergelijkt nu een tweedehands dealtje met een kameraad met een nieuw product in de winkel... niet heel realistisch ;-) (ook een mooie deal want doorgaans toch rond de 260,- tweede hands)
Dat wel ja, de nieuwprijs is mij ook echt te gek voor beiden consoles. Dan ben ik ook gewoon een ouwe lul die vroegâh de GBA voor 100 euro cadeau kreeg. De prijzen van Nintendo zijn met de nieuwste generaties wel erg volwassen geworden.

[Reactie gewijzigd door deknegt op 30 januari 2020 13:13]

De Super Nintendo was vroeger ook duurder dan de handheld. Overigens was de hardware in de GBA toen natuurlijk al relatief goedkope rommel, dus in die 100 euro zaten misschien 2 tientjes aan echte hardware.
Dat wel ja, de nieuwprijs is mij ook echt te gek voor beiden consoles. Dan ben ik ook gewoon een ouwe lul die vroegâh de GBA voor 100 euro cadeau kreeg. De prijzen van Nintendo zijn met de nieuwste generaties wel erg volwassen geworden.
Dit meen je niet toch?
De GBA komt uit 2001.... Heb jij daar ports op gezien draaien van.... Windwaker? Mario Kart Double Dash? Of laten we zelfs een generatie terug gaan. Ocarina of Time, Mario Kart 64?

Denk het niet he.
De Switch is verre van een powerhouse, maar dat een Doom en Witcher 3 daadwerkelijk draaien op een apparaat van 200,- is.... op zn minst bewonderingswaardig.

Super Nintendo was bij introductie ook 200,- en de PS4 nu 400,-.... Volgens mij is het niet alleen Nintendo die duurder is geworden.
Ik heb een maand oude switch lite gekocht voor 125€. Als 2de switch in huis (voor mijn zoontje). Puike deal toch om een reeds uitgebreide catalogus te spelen.
Dat is dan wel weer een leuke prijs :+
Dat klopt. Ik vind dat je krijgt waarvoor je betaalt bij een switch.
Ik persoonlijk heb een Switch Lite. Het was de betere keuze voor mij. Want kleiner is beter voor mij, ik speel altijd alleen daarop en sluit deze ook niet aan op een tv. Anders speel ik games op mijn pc.

Dus voor mij persoonlijk was de lite een veel interessantere keuze. Het feit dat er een zulke extra keuze bestaat is natuurlijk interessant voor specifieke doelgroepen. Zolang er maar genoeg vraag ervoor is.
Ik vind de Lite ook een prachtig ding en ik zou hem niet om willen ruilen voor een Switch als het gratis was. :) Het geeft het beste van beide werelden. Dit is mijn eerste handheld met echt prachtige spellen en dat miste ik. Daarnaast vind ik het ook veel comfortabeler als je langdurig speelt, en een D-pad is ook wel lekker bij actiespellen. :)
Voor casual play kan je ook enkele Clone Pro controllers kopen op aliexpress voor 10-15 euro per stuk.

Want daar zijn die controllers niet zo duur.
en 4 pro controllers tikt hier toch al gauw aan naar de 100-150 euro.
maar met clones heb je genoeg aan de prijs voor 1-2 Pro controllers
Toevallig gisteren een Switch (2019 model) gekocht. Heb de Switch Lite wel bekeken, maar je verliest idd een heleboel features voor 'maar' 100€. Gezien je zoiets koopt voor lange termijn, lijkt dat prijsverschil verwaarloosbaar. De Lite is eigenlijk alleen maar interessant als je sowieso nooit op tv gamet.
Je weet zelf ook wel dat hij het over de Switch Dock heeft en niet over de Adjustable Charging Stand waar niet eens de naam "Dock" in voor komt. Verder lijk je alles te willen afkraken, maar begrijp niet waarom.
Wat een gezwets, wat probeer je te bereiken hiermee? Zal ik voor de volledigheid dan toch maar even op je ingaan?
Pertinent onjuist. Zoals bij Nintendo zelf te vinden is, is hun reisdock/oplaaddock compatible met de Switch Lite. Het enige wat dit dock kan is de Switch/Switch Lite opladen. Hori brengt een concurrent hiervoor uit met 2 USB-A poorten zodat je er naast de power ook 2 bedrade controllers op aan kunt sluiten.
Reisdock is geen tv-dock. Dus dit hele verhaal slaat nergens op.
Pertinent onjuist. De joycons zitten vast aan het apparaat en je kunt 8 additionele controllers (bedraad en draadloos) op de Switch Lite aansluiten. Bovendien ondersteund de Switch Lite locale multiplayer en de multiplayer optie via het Nintendo abonnement. Je hebt dus wel degelijk 2-player opties!
Combineer dat oplaaddock met een paar losse controllers en je hebt ook table top mode. Voor wie nu met het argument aan komt zetten dat het scherm dan te klein is: joh, wat denk je dat het probleem is met de Switch? Een scherm van 6.2" op een tafel waar je met z'n tweeën achter zit is anders ook van het formaat postzegel. Zo heel veel verschilt dat niet.
"De joycons zitten vast aan het apparaat". Precies, dus het zijn geen joycons. Je kunt ze niet gebruiken zoals die van de normale Switch; losgekoppeld, en één per persoon. Dus 2-player optie uit de doos voor de normale Switch.
Als je losse controllers en het oplaaddock erbij koopt... Ja dan zit je dus op 300+ euro. Dan betaal je los voor dingen die de gewone Switch al heeft.
En de Pro controller kost ook iets van 60~70 euro dus wat is je punt? De Switch Lite heeft standaard gewoon een controller ingebouwd dus je hoeft geen losse te kopen. Ga je met meerdere mensen gamen dan zit je sowieso vast aan het aanschaffen van extra controllers. Switch of Switch Lite is dan om het even.
Huh? Nou hoef je opeens geen losse meer te kopen? en wat heeft een pro controller te maken met de vergelijking tussen de Switch en Switch lite?

En zoals ik al zei, een Switch a 320 euro kan je uit de doos met 2 spelers spelen. een Switch Lite a 220 met één.

Wat probeer je nou eigenlijk te doen met je betoog?
Maar de Adjustable Charging Stand van Nintendo is geen dock, bij het product wordt nergens genoemd dat het een dock is. Daarnaast is de Adjustable Charging Stand ook niet een heel bekend product. Iedereen weet wat er bedoeld wordt met de Switch Dock, hier is niks onduidelijks aan. Jij bent de enige die van alles en nog wat als "dock" aanduidt.
Gast. Blij met je Switch Lite?
Snap ik, als ik wat zou kopen zou ik ook eerder een "Switch" kopen. Ik koop voorlopig echter nog niks hiervan want ik wacht nog even op de Switch pro. Zodat ik ports van andere franchises in 60 fps kan spelen ;)
Het zijn alleen geruchten over de Switch Pro, er is 0% bevestigd door Nintendo. Sterker nog, ze zeggen zelf stellig dat "er niet wordt gewerkt aan een nieuwe console".
En stel dat er wel wat uitkomt, dan zou dat wel heel erg vroeg zijn na de 2019 revisie van de Switch en na de Switch Lite.
Ik weet niet of ik een Switch Pro moet verwachten maar ik ga ervan uit dat Nintendo dit stellig ontkend aangezien ze niet willen dat mensen wachten met het kopen van een Switch tot dat de nieuwe uitkomt. Dat zou namelijk de verkopen van de huidige Switch lineup kunnen schaden. Ik zeg niet dat er een pro versie op komst is maar ik kan mij dus voorstellen dat Nintendo zo zijn redenen heeft om dit te ontkennen als het wel zo zou zijn.
Nintendo zou ik niet geloven als ze zeggen dat ze aan niks werken.
Er waren ook geruchten over de Switch lite en die ontkrachten ze toen.

2 maanden later was er een Switch lite...

Natuurlijk gaat Nintendo niks zeggen over aankomende hardware, het zorgt alleen maar ervoor dat mensen hun aankoop uitstellen en misschien zelfs de Switch niet eens meer kopen.

Hieronder een bericht van wat er gebeurde met de Switch lite geruchten in juni 2019, 3 maanden voordat de Switch lite uitkwam!

“We acknowledge that there have been reports [about this]. Answering to rumours and speculations would end up stealing surprises from our customers and also be unprofitable to all of our shareholders, so we have no answer to that. As a general theory, we are always performing development of new hardware
.”

Bron: Japanse Nintendo (fan/nieuws site)

Dit gebeurde ook met de 3ds en 3dsXL
Er wordt door Nintendo helemaal niet gezegd dat er niet gewerkt wordt aan een nieuwe console, doorgaans laat Nintendo weinig horen totdat ze iets heben om te laten zien.
Het enige dat Nintendo officieel heeft gemeld, was vorig jaar, en dat was: dat er in 2019 geen nieuwe console zou komen naast de Switch Lite.
De Switch nog een keer verkleinen dat het meer maatje 2DS XL wordt, dan begin ik hem ook boeiender te vinden. De Switch Lite is mij gewoon te log.
Zo word het voor mij pas boeiend als ze het scherm en de joycons weglaten, en een losse controller meelevere, dus naast de lite een mini home console uit brengen. Het switch idee is al losgelaten met de lite dus een goedkopere console zou ik niet verkeerd vinden.

[Reactie gewijzigd door Mutatie op 30 januari 2020 10:45]

Inderdaad. Het mobiele aspect is leuk, en heb er ook even gebruik van gemaakt, maar merkte toch in de tijd dat ik een Switch geleend had, ik er 90% docked mee gespeeld heb (en geërgerd hebt aan de performance). Ik zou het liefste een krachtigere versie zien dat wezenlijk gewoon een vaste console is, mag hij gewoon naast mijn PC en PS4 komen te staan. Zelfde hardware, iets hoger geklokt (stroomverbruik geen probleem als een vaste console), een stuk goedkoper (want geen joycons, scherm) zou prima zijn.

Nu is het voor mij net niet, te groot en log voor een fatsoenlijke handheld, niet krachtig genoeg voor een vaste console (en wezenlijk te duur, betaald voor features die ik amper gebruik). De Lite is een iets betere stap naar mobiliteit, imo, maar de consessies die er dan weer op zitten vind ik dan weer jammer, en eigenlijk nog te log.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 30 januari 2020 12:10]

Ik snap je wel, laat ik dat vooropstellen... maar wordt dat concept wat je beschrijft dan niet te veel van hetzelfde?
Of je wil dus eigenlijk een apparaat met een nog kleiner scherm, maar met dezelfde processorkracht (of méér) als de Switch? Maar waarom wil je dan een kleiner scherm? Wil je hem wel op de tv kunnen aansluiten?
New DS scherm is mij groot zat :) Dus dat formaat kan ik mee uit de voeten.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 30 januari 2020 11:36]

Vergeet het maar, de interface van de games is op de gewone Switch al niet te lezen, bijvoorbeeld bij Octopath Travellers. Nog kleiner dan de lite wordt een ramp.
Tuurlijk werkt Nintendo wel aan een Switch Pro...daar hoef ik geen wetenschapper of medewerker van Nintendo voor te zijn ;-)
Mensen kopen 4K tv's bij de vleet en XBOX en PS4 doen hun best te vertellen dat zij 4K ondersteunen voor de beste graphics. Dat dit allemaal wat genuanceerder ligt dat weet niet het gros van de consumenten.
Maar die mensen moet je toch serieus nemen, dus het is logisch dat nintendo maar al te graag niet gezien wil worden als het knullige consoletje met 'oude' 1080P resolutie.
Zij moeten wel een alternatief bieden door met switch te komen die native 4K ondersteund (wat dat dan ook in de praktijk mag betekenen).
'Vroeger' moesten opeens alle TV's 3D hebben anders kocht niemand je TV.....ik durf te beweren dat meer dan de helft van de mensen met een 3d tv dit uiteindelijk niet gebruikt.
Het gros van de consumenten koopt een Switch met Pokemon en Animal Crossing, ver uit de grootste doelgroep van Nintendo. Deze doelgroep is totaal niet bezig met graphics en frame rates zoals wij tweakers het hier over hebben. Kan je uitleggen waarom Nintendo een alternatief moet bieden? Is dit omdat jij dat zelf graag wilt of is er op grote schaal vraag naar een Switch Pro met toffe graphics en frame rates?
Nintendo heeft een aantal zeer succesvolle exclusives, waaronder Pokemon en animal Crossing, maar er zijn er veel meer en die spreken ook een oudere doelgroep aan. Ik zou het geen kiddy console willen noemen (wel kindvriendelijk).
Nee ik zit totaal niet te wachten op 4K! Een PS3 met 720P en WII met 480P zien er nog steeds mooi uit op mijn 42" panasonic viera.
Ik geloof wel sterk dat veel consumenten onwetend zijn, en dan willen ze verschil weten tussen een ps4 en switch...en dan zegt verkoper...ps4 pro heeft 4K voor betere graphics. (mensen denken wellicht....zo'n TV hebben we laatst gekocht....of willen we gaan kopen want iedereen heeft het erover)...dan is PS4 dus beter.
Zoiets stel ik mij voor ;-) En als fabrikant (met gave gameplay en andere features) wil je van dat genuezel geen last hebben, maar hoe los je dat op...precies breng ding uit die 4K ondersteund en klaar is kees ;-)
Ik noem het ook nergens een kiddy console. Ik noemde gewoon een van de populairste Nintendo games waar mensen een Switch voor in huis halen. Ik denk juist dat die gros "onwetende" consumenten de reden is dat er geen "Switch Pro" op de markt komt. Deze doelgroep koopt Pokemon en Animal Crossing voor de gameplay, die zijn totaal niet bezig met geneuzel over wel of geen 4K ondersteuning.
Het komt op mij gewoon vreemd over dat Nintendo met een oplossing moet komen waar de grootste groep Switch gebruikers geen enkele problemen mee heeft.

[Reactie gewijzigd door L23 op 30 januari 2020 16:40]

Waarschijnlijk heb je gelijk! Zie net bericht waarin Nintendo officieel claimt in 2020 geen nieuwe switch uit te brengen ;-)
Aan de andere kant leek het mij niet moeilijk om een relatief kleine gpu upgrade aan de switch te geven zodat die 4K uit kan sturen. Met de DS kwamen ook regelmatig upgrades op bestaand systeem.
Ik zou gewoon nog wat langer wachten op de switch 2, of 3 :+ ... Of wacht de Switch 3 pro! 8)7

Geruchten van de switch pro zijn er al heeeeel lang. Geruchten begonnen al in 2018.. Maar wacht maar gewoon, gaan wij wel gewoon gamen ;)

Geruchten 2018:
https://gadgets.ndtv.com/...-pro-release-date-1926565

[Reactie gewijzigd door sbmuc op 30 januari 2020 09:36]

Persoonlijk verwacht ik een New Switch (Pro) nog wel, maar ik denk dat die geruchten uiteindelijk de refresh van eind vorig jaar waren. Die heeft een nieuwe SoC maar Nintendo had gekozen voor batterylife ipv performance.
Ik snap het wachten wel, ik vind de performance van die ports erbarmelijk, zelfs een vrij slechte FPS ervaring met Zelda Breath of Wild. Ik wacht ook nog even.
Ik begrijp je klachten over BOTW toch niet helemaal. Die game loopt sinds ie gepatched is het grootste deel van de tijd gewoon aan 30 FPS. Ok, het is niet perfect: Korok Forest blijft een probleem, en er zijn enkele specifieke effecten die voor framedrops zorgen. Dat is het zowat tegenwoordig. Zie bvb deze analyse van versie 1.11 door Digital Foundry, gemiddelde van 29 FPS in hun testen :)

Om dat nu erbarmelijk te noemen...
Die discussie heb ik in een ouder Switch artikel ook al een keer gehad met @Zoop. Inmiddels heb ik de game uitgespeeld en geef inderdaad toe dat er kleine frame drops zijn in Korok Forest, maar het is verre van een vrij slechte FPS ervaring te noemen. Geen argument dat performance van ports in het algemeen erbarmelijk zouden zijn en dat een Switch Pro dit moet oplossen.

[Reactie gewijzigd door L23 op 30 januari 2020 14:53]

Sinds het gepatched is ... dat zal dan wel, ik heb het spel gespeeld toen het uitkwam, persoonlijk geef ik dan al niet meer om latere fixes. Dit is het probleem met zoveel games tegenwoordig, wordt brak opgeleverd om het later dan "af" te maken. Dat ben ik niet gewend van Nintendo.
Zoiets heb ik dus ook.
Al zijn de Pokemon games mij redelijk ontgroeid zou ik het leuk vinden het eens te spelen met de nieuwe graphics.
Echter lees ik dat de normale Switch op sommige momenten moeite heeft om de game te draaien...
Dat is voor mij een reden om te wachten tot er hardware uit is die de games zonder haperingen kan draaien.
Ik zal je nu al vertellen dat dat waarschijnlijk niet zal gebeuren.

In het geval van de Pokémon Sword en Shield liggen de performance problemen niet aan de Switch, het komt door de slechte optimalisatie van het spel zelf.
Dit probleem zal alleen worden opgelost als GameFreak beter wordt in programmeren en daarvoor zullen ze meer mensen moeten aannemen, maar ik ben daar zelf niet hoopvol op.

De Switch kan spellen draaien die grafisch veel intensiever zijn dan Sword en Shield met bij lange na niet zoveel lag.
Zelda alleen al met de grote view distance in het begin van het spel ziet 10x mooier uit en loopt ook zonder haperingen, dat bevestigt je theorie.
"loopt zonder haperingen" absoluut niet mijn ervaring. Regelmatig framedrops (voornamelijk met weerseffecten als mist), object drop-ins, etc.
Ik heb Zelda zelfs op 720p gezet in docked zodat het ietsjes beter loopt.
Dan heb je Pokémon Sword en Shield nog niet gespeeld.
Klopt, daar heb ik zoveel slechte verhalen over gehoord > meer reden om de kat nog even uit de boom te kijken.
De Switch versie van BOTW draait altijd 900P in docked mode, het maakt daarbij niet uit of je de tv instelt op 1080P of 720P. Het schaalt naar 720P, maar dit maakt geen verschil in FPS.
Ieder voor zich natuurlijk, maar terwijl jij op de Pro wacht, speel ik al jaren op de normale Switch hele leuke nieuwe of geporte games.
Dit blijft natuurlijk een kip/ei verhaal. Tegen de tijd dat de Switch Pro uit is, zijn andere consoles ook alweer wat verder, passen game dev's hun games daarop aan, en loop je gelijk weer achter bij de nieuwste games.
Eigenlijk zou je van geen 1 bedrijf een pro versie moeten kopen, dadelijk heb je bij iedere generatie consoles 3 tussen updates. Sony Big N en M$ lachen zich dood.
Ik ben anders maar wat blij met mijn New 3DS XL en heb achteraf spijt dat ik heb DSI XL heb gekocht...

Een Switch XL, niet perse Pro, is een instant buy. Ik zou dolgraag een iets groter scherm hebben
Ja, lastig gerucht.
Ik geloof er persoonlijk niks van aangezien er geen Wii Pro of Wii U Pro of Gamecube Pro zijn geweest.
Sowieso 0 bevestiging van Nintendo of leaks die echt dingen laten zien.

Voor Nintendo is een Pro versie een switch met een pro controller. :)
Van de consoles zijn inderdaad geen "Pro" edities verschenen, klopt. Maar van de handhelds wél. De GB Color was in feite weinig meer dan een snellere GB met een kleurenscherm. De GBA heeft geen snellere versie gekregen, maar de DS wel (de Lite had betere specs), en de 3DS ook (de New 3DS).

Omdat de Switch niet alleen de consoles opvolgt, maar ook de handhelds, zou het via die route dus wél kunnen.
De GBA SP was anders ook een fijne upgrade met dat verlichte scherm. 15, 20? jaar na de Lynx...
Update, geen upgrade. De hardware was niet sneller, er zat alleen een lampje in. Merk op dat er ook een Game Boy Light is geweest, een Game Boy met verlicht scherm, maar die is buiten Japan niet op de markt gekomen.
En een veel fijner greep, handzamer dan de GBA, beschermd scherm doordat het ding dicht te klappen is, accu ipv penlights, enz. Nieuwe iteratie die me de ellende van de GBA snel deed vergeten, gelukkig.

Een van de redenen dat ik de Switch nog niet zo te pruimen vind als de 3DS: het is gewoon hoe de GBA er vandaag uit zou zien, maar dan met video uit een afneembare joy-cons. Ik hou niet van dit format.

"SP" is de marketingterm die we nu "pro" noemen, omdat het mode is. Er is niets professioneel aan een gameconsole, laten we wel zijn.
Het zou wel weer een gemiste kans zijn als de pro niet 4k ondersteund
Ik vind dit een volstrekt begrijpelijk iets. Ik zie wel een meerwaarde van de Switch Lite in het gremium voor een bepaalde niche, maar het prijsverschil is in mijn ogen net te klein om de aanschaf van een Switch Lite te prefereren boven een reguliere Switch. Oké, je krijgt wat verbeterde accuduur, maar een van de unique selling points van de reguliere Switch is dat je er, ook onderweg, met meerdere mensen op kunt spelen. Hoe vaak dit wel niet bij ons gebeurt, het is haast niet te tellen. Kinderen spelen op de Switch. Iemand anders wil even wat kijken op de TV en de kinderen verkassen samen naar de eetkamer, zetten de Switch neer als schermpje en gamen verder. Dit is enigszins mogelijk via de Lite, in dien verstande dat de kinderen per definitie in de eetkamer moeten gaan zitten (geen dock en HDMI) en een extra paar JoyCons moeten aanschaffen om samen een spelletje te spelen. In feite zit de Switch in het vaarwater van de Nintendo (New) 3/2DS(i) (XL) (minus het samen spelen op één handheld). Of is het uiteindelijke doel om het landschap van Nintendo te versimpelen en naar één Console / Handheld te gaan?

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 30 januari 2020 09:51]

De Lite is inderdaad een vervanger van de New 3DS/2DS, 3DS verkopen zijn ondertussen enorm gekrompen en er worden ook amper nog games voor gedeveloped.

Eigenlijk functioneert de Lite als een goedkopere toegang tot het Switch eco-systeem. Het model is vooral populair bij mensen die erg prijsbewust zijn en wordt ook vaak verkocht als tweede (of derde..) systeem binnen een gezin.

Dat de 'value proposition' een beetje scheef zit, is op zich geen probleem: het feit dat de Lite bestaat, kan het gewone model net aantrekkelijker maken (kijk eens wat ik krijg als ik een beetje bijbetaal...)

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 30 januari 2020 10:36]

De smartphone games zijn super leuk maar het businessmodel klopt gewoon niet.
@Robin de Eerste
Het zijn inderdaad nog geruchten. Maar als je kijkt naar de huidige markt maar vooral ook naar wat de toekomst ons brengt dan zal Nintendo er wel aan moeten geloven. De Switch wordt door veel developers / 3th party bedrijven al serieus genomen. De één naar de andere game heeft nu een port op de Switch. Sinds kort bijvoorbeeld ook Witcher tales. Maar veel games halen de 30 fps niet eens als constante.

Als de next gen consoles van Microsoft en Sony eind dit jaar komen en Nintendo wil dat er nog steeds soepel kan worden geport naar de Switch dan moet de hardware wel worden verbeterd. Nintendo heeft al heel vaak in het verleden hardware verbeteringen doorgevoerd dus ik verwacht dat ze dat ook voor de Switch doen. Hoe en wanneer is uiteraard"koffiedik kijken".
Maar de Switch heeft al verschillende Hardware verbeteringen doorgevoerd.
Accuduur en een nieuwere versie van de tegra chip.
Ik verwacht geen Switch pro. Eerder een Switch 2 aankondiging ergens volgend jaar.
Ik kan me geen enkel voorbeeld voor de geest halen waarbij Nintendo significante hardware verbeteringen heeft doorgevoerd (in de trant van PS4 Pro of Xbone X). Tenzij je doelt op de 3DS.
De ports naar de Nintendo Switch zijn nu al stuk voor stuk oude games (buiten Fifa en co.) en zoals je zegt draaien die al... suboptimaal. Nintendo zou dus met een geheel nieuwe console uit moeten komen om de current gen, multiplatform titles (van de laatste 2 jaar) te kunnen ondersteunen (Switch Pro zal daarbij niet helpen). De next gen games hebben werkelijk geen schijn van kans om een Switch port the krijgen, tenzij het een specifiek voor de Switch ontwikkeld derivaat is (zoals de nieuwste Fifa's dus).
Nintendo heeft haar hardware al heel vaak verbeterd. Zij het op haar eigen manier. Ik volg Nintendo sinds NES/ Gameboy. De gameboy werd gameboy sp, gameboy colour. Dan had je later nog de NDS die werd verbeterd, de 3ds werd verbeterd..... "First party hardware uitbreidingen" zijn er geweest voor o.a de Nintendo 64 (voor bv Donkey Kong ).

Waarom denk je dat de next gen games geen port kunnen krijgen? Of bevestig je daarmee dat je bedoelt dat de huidige Switch hardware 't niet aan kan en Nintendo wel een betere cpu en/ of gpu moet hebben (mijn punt)?.
Next Gen games zullen geen port krijgen gezien current gen games (of eigenlijk 5 tot 10 jaar oude games) al niet fatsoenlijk draaien op een Switch. Een Switch Pro gaat dat niet oplossen, gezien het concept van zulke console-updates is dat de normale Switch precies dezelfde game moet kunnen draaien. Het zou dus een Switch 2 moeten worden die volledig nieuw is (hopelijk backwards compatible) en dat zie ik niet gebeuren in de komende 3 tot 5 jaar. Conclusie: Wachten op een Switch Pro 2 is onzin als je op dit moment al interesse hebt in de Switch.
Switch wordt door veel developers / 3th party bedrijven al serieus genomen omdat het een een populaire console is. Het is voor developers interessant om voor te ontwikkelen omdat de userbase groot genoeg is om er aan te kunnen verdienen.

Ik zie niet nu al een groot gedeelte van de Switch gebruikers overstappen op een “Switch Pro” van €300+. Ik denk niet dat het interessant is voor developers om specifiek games uit te brengen voor de “Switch Pro”.

De stap naar de PS5/Xbox Series X is zo groot, het is onmogelijk om dat met een mobiele chip voor een acceptabele prijs te kunnen bij benen. Het porten van de games in de huidige vorm wordt hoe dan ook een probleem als het om next gen titels gaat.

Ik zie Nintendo geen “Switch Pro” op de markt brengen. Ik zie wel meerdere revisies/verbeteringen van de Switch uitkomen.
Ik verwacht pas een Switch 2 op het moment dat Nvidia met een betaalbare opvolger van de Tegra X1 komt, die ook echt een stuk sneller is, met vergelijkbaar stroomverbruik, TDP en inkoopprijs. De X2 biedt dat voor zover ik weet niet, dus dan zou het Xavier of Orin moeten worden. Die eerste is vorig jaar pas op de markt verschenen en de laatste moet nog komen.

Buiten Nvidia is alleen AMD actief op high-end GPU gebied, maar die hebben bij mijn weten niets dat bij de Tegra's in de buurt komt, qua performance en verbruik. Dat zal de hele reden zijn dat Nintendo überhaupt van AMD naar Nvidia is overgestapt, want de vorige drie consoles waren allemaal AMD (of ATI) GPU's.
Ik had stiekem gehoopt dat met de 2019 versie van de Switch, de normale versie wel goedkoop op de 2e hands markt zou komen. Na de N64 en de Gamecube is dit weer eindelijk een Nintendo waar ik erg naar uit kijk. De Wii (have a problem) was toch niet helemaal mijn smaak en kan maar niet wennen aan die controllers. De handhelds daarentegen waren altijd van hoog niveau en zo ook de games. Vooral Castlevania, Mario en Zelda games vind ik geweldig.
Maar helaas is de Nintendo Switch net zoiets als de iPhone... ook 2e hands blijft dit enorm zijn waarde behouden zo lijkt het.
De Switch Light zou ik weer niet willen kopen, want juist vooral lekker op de bank met vrienden gamen is wat Nintendo voor mij Nintendo maakt.
Voor mij zou geel de reden zijn om de lite te kopen, wat em niet word omdat ik toch af en toe ook op de tv zou willen spelen.
Maargoed, zolang er geen metroid prime 4 is, helemaal geen nintendo switch :) .
Als gamer is het helemaal niet handig om ports op een switch te spelen. Je mist zoveel grafische details en daarnaast is de framerate meestal ook niet fantastisch. Voor die kale ervaring mag je ook vaak 50+ euro per game neerleggen.... nee dankje.

Ik speel die games liever op de Xbox one X en de PlayStation exclusives op een PS4 pro.

Toch is de Nintendo switch lite interessant en biedt het een uitstekende ervaring met pixel-art games zoals Stardew Valley. Ik wacht op een prijsverlaging...
Tijdens black friday geen goede deal gezien, uiteindelijk toch maar de Switch gekocht (met mario kart deal) en vind een leuk ding. Mijn gebruik is ook 50/50, ik ben wel benieuwd hoeveel nieuwe toffe games er gaan komen dit jaar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True