Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Analyse: Nintendo verdiende miljard dollar aan mobiele games

Nintendo heeft tot nu toe een miljard dollar verdiend aan mobiele games, zo heeft SensorTower becijferd. Daarbij gaat het om inkomsten uit de App Store van Apple en Play Store van Google. De game die het meeste opbracht is Fire Emblem Heroes.

Bijna tweederde van het geld komt van Fire Emblem Heroes, claimt SensorTower. Het bedrijf houdt statistieken bij over downloads en in-app aankopen door data die het krijgt van partners te combineren met signalen als toplijstjes in de App Store en Play Store.

De Mario-games die Nintendo tot nu toe uitbracht, Super Mario Run en Mario Kart Tour, leverden veel minder op; respectievelijk 76 en 86 miljoen dollar, zo schat SensorTower in. Nintendo bracht eind 2016 met Super Mario Run zijn eerste mobiele game uit. Het verdient geld met in-app aankopen. Bij Mario Run gaat dat om een eenmalige licentie van tien euro, bij Mario Kart Tour is dat een abonnement van vijf euro per maand.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

29-01-2020 • 20:03

42 Linkedin

Reacties (42)

Wijzig sortering
Interessant detail uit dezelfde analyse van Sensortower: Fire Emblem Heroes vertegenwoordigt slechts 4% van de totale Nintendo mobile game downloads. Super Mario Run, dat hier voorlaatst staat wat betreft omzet, is maar liefst 244 miljoen keer gedownload (54% van totaal aantal downloads van Nintendos mobile games).

In Fire Emblem Heroes werd per speler er maar liefst 41 dollar werd verdiend.
Niet echt interessant als je nagaat dat Mario games overal ter wereld op elk medium geadverteerd waren terwijl Fire Emblem Heroes nog nooit op mijn radar is langsgekomen. Vooral Mario Run welke de eerste Nintendo game was kwam echt overal voorbij zelfs in de krant nog. Downloads zijn een nietszeggend nummer. Cumulatieve speeltijd is een stuk interessanter. Ik had Mario Tour gedownload, vond er na 5 min niks aan en daarna nooit meer gespeeld.

[Reactie gewijzigd door Osiummaster op 29 januari 2020 21:44]

En toch vind ik alle genoemde cijfers relevant. Downloadcijfers zijn wat mij betreft zeker wel interessant, alleen al om te zien wat de reikwijdte is van een spel/bedrijf. Het potentieel ligt bij Nintendo dus minimaal op ruim 240 miljoen download. Er vanuit gaande dat het doel van een bedrijf is om zoveel mogelijk geld te verdienen, dan vinden zij het ook interessante cijfers. Afijn, ik denk dat mijn punt is dat ze geen geld kunnen verdienen aan mensen die hun games niet downloaden.

Daarnaast, waarom zijn Fire Emblem spelers zo goed bereidt te vinden om geld te steken in het spel, maar zijn maar zo weinig mensen bereidt om Fire Emblem te downloaden? Als ze vervolgens die bereidheid over kunnen hevelen naar een succesvolle Mario game.. Jackpot.

Meteen ook wat ik denk dat ze (naar mijn mening) fout hebben gedaan bij Mario Kart Tour. Daarbij sluit ik mij aan bij jouw ervaring. Ik heb het misschien twee uurtjes gespeeld, maar ook toen niet meer aangeraakt. Nu zeggen twee ervaringen helemaal niets ten opzichte van het geheel, er was echter meer kritiek;
Van gamers en reviewers is er veel kritiek op de in-game-aankopen en de mechanismen die in het spel zitten om spelers terug te laten keren. Dat is ook onderwerp van gesprek in de Tweakers Podcast #80. Mario Kart Tour krijgt op Metacritic 58 uit 100 punten, waarbij deze score op 17 reviews is gebaseerd. Gebruikers op die site geven de smartphonegame gemiddeld een score van 3,9 uit 10.
Fire Emble Heroes als spel vind ik ook niet interessant. Wat ik wel erg interessant vind is dat er per speler gemiddeld 41$ wordt uitgegeven. Ik bedoel het is een mobile game en ik snap dat er bij f2p vaak een kleine groep is die erg veel geld uitgeeft, maar dat het zoveel per speler is, is bijzonder.
Downloads zijn wel een interessante metric omdat men vooral wilt weten wat de conversie-ratio is van F2P naar betaalde spelers. Hoe lang men speelt is natuurlijk ook belangrijk, maar dan eerder in de zin van hoe vaak men terugkeert naar de game en niet persé in cumulatieve speeltijd.

Overigens heeft Fire Emblem Heroes best wat aandacht gekregen in een tweetal Nintendo Directs, en post Nintendo nog steeds regelmatige updates erover ook op hun mainstream sociale media kanalen. Natuurlijk ga je dit in Europa minder merken, de hoofdmarkten voor het spel zijn Japan en de USA.

Dat Fire Emblem Heroes zoveel opbrengt per speler ligt natuurlijk aan het economische model van de game, en voor mij is dit dan weer interessant in hoeverre het benadrukt wat voor mobile spelers wel geld uitgeven aan hun games, en hoe moeilijk het is om de nodige playerbase te krijgen en onderhouden voor om betrouwbare inkomsten te genereren.

Overigens zou ik niet zeggen dat de andere Nintendo mobile games hun geld niet hebben opgebracht. De enige echte underperformers t.o.v. het budget lijken me Mario Kart Tour en misschien Dr. Mario.
Fire Emblem Heroes Is dan ook zo’n game met van die random lootboxes. Hiermee kan je snel veel geld verliezen. Je blijft geld spenderen tot je een zeldzaam en sterk character hebt om met te spelen. Strategische gokspelen zeg maar.

In BE zijn dit soort games al verboden en in NL gaat ook al in die richting:
"Ze zijn ontworpen zoals gokspellen zijn ontworpen, met het gevoel dat je bijna hebt gewonnen", zegt Marja Appelman, directeur van de Kansspelautoriteit.

Maar: De gokregels volgens de Nederlandse Kansspelautoriteit alleen overtreden als spelers de virtuele voorwerpen online kunnen doorverkopen. Die nuance bestaat in Belgie niet.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 30 januari 2020 05:54]

Fire Emblem lijkt voor wat dat betreft nog het meest op de console games. Wellicht is dat een verklaring. Ik ben eigenlijk benieuwd hoe het zit met Pokemon Go. Dat is officieel Niantic, maar de mobile game werkt samen met de console games (Let's Go edities). Heeft Nintendo dan helemaal geen inkomsten uit Pokemon Go?
Dat lijkt mij sterk. Hoewel Pokémon een complexe eigenaar structuur heeft, heeft Nintendo wel een grote vinger in de pap.

Pokémon als franchise wordt beheert door de Pokémon Company wat drie eigenaren heeft: Nintendo, Game Freak en Creatures Inc. Over de precieze verdeling is niet veel bekend, maar er is vaak beredeneerd dat alle drie de partijen voor ~1/3 eigenaar zijn. Daarboven op is Nintendo voor 10% eigenaar van Creatures Inc en 100% eigenaar van de Pokémon naam en logo's. (Bij mijn weten)

Hierdoor lijkt het mij sterk dat Nintendo niks terug ziet van Pokémon Go.
De winstverdeling van Pokémon Go specifiek is vrij complex, maar het is gewoon zo dat het gros bij Niantic en The Pokémon Company belandt. Macquarie Securities schat het effectieve aandeel van Nintendo in de game op ~13%, geen idee hoe betrouwbaar die schatting is. (Bron is een Bloomberg artikel...)

Nintendo heeft al verschillende keren gezegd dat het succes van PoGo een beperkte invloed heeft op hun eigen cijfers. Zie bijvoorbeeld dit statement uit 2016.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 30 januari 2020 10:45]

De games die in België verbannen zijn.
Hopelijk volgen meer landen.

Het is zo jammer dat Nintendo besloten heeft om van het Buy-to-Play model af te stappen na Super Mario Run en ook vol in te zetten op de gokkasten vermomt met een leuke interface eroverheen.

Aan Super Mario Run hebben ze aan mij destijds geldt verdient. De andere games echter zal ik nooit een cent aan uit geven, als ik ze überhaupt al een keer zal downloaden.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 30 januari 2020 08:03]

Je bedoelt *de gokspelen* die in België verbannen zijn.
Mario en de blokkeer belgen.
Dat klinkt meer als een Suske & Wiske strip...
Dat hebben ze goed ingezien. Fire Emblem is al jaren een enorm succes in Azië, dus een mobile game zou bijna een garantie voor succes moeten zijn. Er komt vast een nieuwe mobile game uit voor Fire Emblem, ik verwacht binnen nu en twee jaar.
Ik heb Fire Emblem gespeeld op iOS, maar naar wat ik heb begrepen is dat behoorlijk uitgekleed ivm. de andere Fire Emblem games. Persoonlijk was ik dan ook vlot uitgekeken op FE op iOS, zeker met timed energy bars, gameplay met een diepgang van een plasje water, etc. imho had dit veel meer kunnen zijn dan wat ze opleverden...
Ik heb Fire Emblem op iOS ook een paar weken gespeeld toen het net nieuw was. Naar mijn idee was het erg makkelijk en ik vond het gewoon niet motiverend werken. Daarnaast helpt het ook niet dat ik 99% van de karakters niet ken.. Wel heb ik nog altijd die Fire Emblem game van de GBA (op de 3DS) op mijn backlog staan, want klassieke 'hardcore' RPGs spreken me opzicht wel aan.

Daarentegen speel ik dagelijks wel even Mario Kart Tour op dit moment. Als Fire Emblem je te uitgekleed voelt, dan voelt MK Tour verbazingwekkend genoeg wel degelijk als een echte Mario Kart game, met vrijwel dezelfde mechanics & besturing als op de Wii & Switch. Met als enig duidelijk verschil dat sturen of driften een extra knop op het touchscreen verijst, afhankelijk van welke je als standaard gebruikt. MK Tour is dan wel weer erg uitbundig met z'n betaalmogelijkheden. Een abonnement van 5,50 per maand & 3 wekelijkse item pakketten.
Hey, Ambassador? Zo ben ik in de Fire Emblem serie gerold, inmiddels deel 3 van Fates aan het spelen. 150+ uur in Fates zitten...

Heroes mogen ze houden, dat zijn geen gevechten, niets serieus. Te kort, te klein, te makkelijk.
Nu nog Advance Wars met multiplayer :9~ en dan het liefste in de oude grafische stijl.
Zelfs als ze zoiets zouden doen zou ik er niet te veel van verwachten... De mobile games van Nintendo zijn tot nu toe erg uitgekleed en barsten van de typische mobile game fratsen die je liever niet ziet. Alleen Mario run had dat minder maar daar hebben ze zelf van aangegeven dat de opbrengst erg tegenviel, dus dat zullen ze wel niet opnieuw doen.
En, uh... Pokémon Go?

Ik mag toch hopen dat Nintendo daar ook iets aan verdient.
Die valt onder The Pokémon Company, een dochteronderneming. Misschien zijn deze niet meegenomen in de lijst.
Valt Niantic hier ook onder? Dat verklaart anders het weglaten van Pokemon Go des te meer.
De developer is Niantic, maar de publisher (uitgever) is The Pokemon Company welke de dochteronderneming is.
Nintendo is groot aandeelhouder (32%), maar is geen eigenaar oid.
Maar Nintendo heeft ook het zeker de helft van de 2 ander bedrijven in handen the pokemon company is helemaal van Nintendo


Een beetje uit leg https://toucharcade.com/2...n-anyway-its-complicated/

[Reactie gewijzigd door superloek op 30 januari 2020 08:38]

Fijn dat je een link biedt. Maar je eigen link spreekt je tegen.
So while The Pokemon Company apparently operates more or less autonomously, and Nintendo isn’t the sole owner of the brand, they are almost certainly the majority owner of Pokemon
Srry ik bedoelde de trade marks zijn 100% van Nintendo (zoals namen, characters enz)Nintendo heeft ook onbekende aantal aandelen in creatures en game freak,
Is niet van Nintendo zelf
Flinke kans dat ze toch een flink aantal royalties achterover drukken...
Maar ze zijn wel 32% eigenaar. Dus jazeker dat ze daar flink aan verdienen.
Ja, in ieder geval wel iets, maar hoeveel is niet helemaal duidelijk. Pokémon GO is van Niantic en The Pokémon Company. Nintendo heeft een 32% aandeel in The Pokémon Company, de rest is van Creatures Inc en Gamefreak. Waarbij het (in ieder geval voor mij) onduidelijk is of en zo ja hoe groot het aandeel van Nintendo in Creatures Inc en in Niantic dan weer is.
(Fun fact: 6% van Niantic is dan weer van Alphabet Inc het moederbedrijf van Google.)

Naast dat het dus geen direct product van Nintendo is, hebben we eigenlijk ook geen idee hoeveel Nintendo verdient (heeft) aan Pokémon GO.
Niantic was dan ook opgezet als interne Google spin-off, en werd na de Alphabet reorganisatie zelfstandig met nog wat zakgeld in de vorm van uitgeven aandelen.
Dan hebben ze het goed gedaan :+
Hmm, persoonlijk vond ik Fire Emblem de leukste, maar geen geld aan uitgegeven omdat je geld uit moet blijven geven ook gelijk. Super Mario Run wel voor betaald omdat dat eenmalig was, maar wel minder gespeeld.

Als Nintendo nou eens wat oude titels voor een vast bedragje verkoopt. Sommige GB(A)/(3)DS titels lenen zich best goed voor een cell phone remake (Advance Wars bijv. of de Mario & Luigi RPG reeks :9 ). Maar ben bang dat ze door het succes van Fire Emblem vooral naar nieuwe games kijken met design voor microtransaction :'(
Naar schatting krijgt Nintendo 1/3 van de inkomsten van Pokemon games.
Dat klinkt misschien veel. Maar alleen het EA spel Star Wars Galaxy of Heroes zit al op zo'n 1 miljard. Ik zeg hiermee niet dat dit spel een goede of gezonde strategie hanteert, maar succesvoller is het wel.
Nu maar hopen dat ze deze tactieken niet bij de console games doordrukken.

Een game als Animal crossing bijvoorbeeld daar zou je heel wat microtransactions kwijt kunnen. Iets wat ze met de mobile versie ook zeker hebben gedaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True