Super Mario Run is 200 miljoen keer gedownload, maar levert niet genoeg op

Nintendo heeft bekendgemaakt dat smartphonegame Super Mario Run 200 miljoen keer is gedownload. Desondanks levert het spel volgens het bedrijf niet genoeg winst op. Over het geld dat Fire Emblem Heroes oplevert, is Nintendo wel tevreden.

In een toelichting op de maandag gepubliceerde kwartaalcijfers zegt Nintendo dat er 'nog geen acceptabele winst' is bereikt met de mobiele game. Super Mario Run was Nintendo's eerste game voor Android en iOS en het bedrijf zegt wel veel geleerd te hebben van het spel.

Nintendo maakt niet precies bekend hoeveel winst Super Mario Run heeft opgeleverd, of wat de verwachtingen zijn. De game is gratis te downloaden, maar om alle levels te spelen moet een in-appaankoop gedaan worden van 10,99 euro. Hoeveel van de tweehonderd miljoen spelers dat gedaan hebben, is niet bekend. Door de aanschafprijs is de volledige versie van de app mogelijk door relatief weinig gebruikers aangeschaft.

Het in februari uitgekomen Fire Emblem Heroes is wat Nintendo betreft een groter succes. Die game is ook gratis, maar bevat verschillende in-appaankopen, met prijzen van 2,29 tot 79,99 euro per item. Vermoedelijk levert dat meer terugkerende verkopen op van fanatieke spelers. Nintendo zegt dat het 'op schema' ligt om de winstdoelstelling voor het spel te halen.

Hoe vaak Fire Emblem Heroes is gedownload, zegt Nintendo niet. Wel benadrukt het de komst van de volgende smartphonegame: Animal Crossing: Pocket Camp. Dat spel volgt hetzelfde verdienmodel als Fire Emblem Heroes, met microtransacties voor verschillende items. Sinds 25 oktober is de nieuwe game te downloaden in Australië en in november komt het spel beschikbaar in 41 andere landen.

Verder meldt Nintendo in het bericht dat er twee miljoen exemplaren van de SNES Classic Mini zijn verkocht. De retroconsole kwam eind september uit. Ook geeft het document een eerste blik op de verkoopcijfers van Super Mario Odyssey: Nintendo schat dat er in de drie dagen nadat de game uitkwam meer dan twee miljoen exemplaren zijn verkocht.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

31-10-2017 • 18:19

93 Linkedin

Reacties (93)

93
92
42
5
0
41
Wijzig sortering
"het is te duur!"
"veel te duur voor een smartphone game"
"Dit moet gratis!"

...dat is wat ik op het algehele internet steeds vaker hoor, mensen zijn qua "gaming" op smartphones de luxe gewend dat games "gratis" zijn.

Sommige van die "gratis" games kunnen nog leuk zijn zonder in app aankopen, maar in een tijdperk dat op grote consoles de "echte" games nog veel vaak nutteloze dlc's krijgen of zelfs microtransacties TERWIJL je al 40 of 60 euro voor neersmijt vinden de meesten die ik ken prima.

Nee, echte games of smartphone games het is NIET prima, Mario Run is misschien niet de goedkoopste want een gemiddelde GTA port of indie games zijn 5 á 7 euro, kijk eens voor de lol naar de Square Enix of Capcom games die zelfs €15 of €20 kosten op een smartphone.

Ik betaal liever die 10 euro eenmalig voor een leuke spel, ik koop een goede smartphone game net zo makkelijk als een goede PC, 3DS of PS Vita game die vaak een stuk duurder zijn.

Men moet niet zeuren dat het te duur is, men is gewoon de luxe van "gratis" gewend en is vergeten dat er ook hele leuke games zijn zonder alle in app troep maar die wel eenmalig geld kosten.

Ik ken mensen die met een big smile iedere keer weer 60 euro neer smijten voor een CoD game maar diezelfde mensen schreeuwen moord en brand omdat een spel als GTA of Minecraft 6 of 7 euro kost op een telefoon wat in hun ogen gratis moet zijn...

zucht |:(

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 31 oktober 2017 18:48]

Het hoeft ook niet gratis, maar €10 voor een spel wat nou eigenlijk nergens in uitblinkt is ook een beetje van den zotte, en dan ook nog het "always online" gedoe is al helemaal zoiets, dan betaal je €10 kan je het niet spelen als je geen internet hebt... onder het moto "is tegen piracy" maar net als DRM heb je hier uiteindelijk alleen de betalende gebruiker mee.

[Reactie gewijzigd door [Remmes] op 31 oktober 2017 19:38]

"Waarom brengt Nintendo geen Mario platformer naar smartphones? Ik heb geen zin om een DS te kopen, maak maar gewoon een smartphone game. Ik weet zeker dat ze miljoenen gaan verdienen als ze eens hun eigen consoles loslaten!"

> Nintendo lanceert Mario op je smartphone

"Het kost 10 euro en het is maar gewoon Mario! En ik hou niet van DRM!"

Tja. Hierom maakt Nintendo dus eigen systemen met een eigen veiligheidsbeleid en publiceert games voor zijn eigen prijzen :)
Mario spellen voor de DS kan je dus echt niet vergelijken met Mario run, waarom niet? Nou juist de controls dus, ik heb wel €10 over voor een "echt" Mario spel, maar niet voor een waarbij de enige controle die je hebt springen is...

Dat is hetzelfde als het uitbrengen van Mario Kart maar dan alleen controle hebben wanneer je een bocht neemt(en dus de character zelf de bocht omgaat), dat kan wellicht leuk zijn voor sommigen maar is dus totaal niet zoals het origineel op de andere platforms is.

Men wou een volwaardig Mario spel zoals men gewend was maar dan zit je natuurlijk weer met controls want fysieke knoppen zijn fijner en nemen niet een deel van het beeld in dus komt Nintendo met een halfgebakken spel MAAR wel met Mario!, als Mario run met andere graphics en niet door Nintendo zou zijn uitgebracht zou het spel niet zo bekend zijn (en dat is dus ook zo want er waren al spellen voor Mario run met ongeveer hetzelfde concept)

Daarbij leuk dat "veiligheidsbeleid" maar zoals dus gezegd heb je daar alleen je betalende klanten mee, dat Nintendo of wellicht anderen het ook doen maakt het natuurlijk nog niet oké om zoiets te doen. (Het slaat gewoon nergens op)

(Ook op hun 2/3DS systemen is er gewoon volop piracy, ondanks beveiliging)

[Reactie gewijzigd door [Remmes] op 1 november 2017 07:13]

Maak dan een originele nintendo controller, waar je je smartphone in kan klikken... vervang het bovenste scherm van de DS gewoon door je smartphone, of beter geef keuzes aan mensen. Verschillende soorten controllers, bestaande controllers maybe en focus je vooral op het game element, en niet zozeer op het bouwen van een ouderwetse ds die veel mensen toch niet meer kopen.
Ik ben ook voor een echte Mario. Dus inderdaad zelf bepalen welke kant je oploopt, springt, schiet etc.

En geef opties: voor de 1 zal een setje virtuele knoppen over het beeld heen, geen issue zijn. En een ander is bereid een stukje uitbreiding te kopen waar fysieke knoppen bij zitten.

Voor zo'n spel betaal ik graag 11 euro. Maar Mario Run vind ik geen moer aan. Dat heeft echt amper iets met Mario te maken. (Ik heb de afgelopen 2 jaar, vrijwel elke platform, niet de RPG, Mario grijs gespeeld. M'n dochter is inmiddels bijna 8, dus dit is iets dat we samen echt heel leuk vinden. Zij is nog fanatieker dan ikzelf. Dus vroeger wilde ik alleen het einde halen. Maar nu moet elke ster of mogelijk te behalen bonus nagestreefd worden. En eerlijk is eerlijk, er zijn levels waarin ze mij les geeft. Zelf hoop ik eerdaags op een nieuwe Super Mario 3D World. Want dat samen spelen in die game is zo perfect gedaan).

Zo'n stukje uitbreiding hoeft echt niet fancy te zijn. Voor mij hoeft mn mobiel er ook helemaal niet in vast te klikken. Dat ding is best zwaar, dus gewoon een klein apparaat met een D-pad en 2 of 4 knoppen is voldoende. Het liefst zelfs zonder overbodige ruimte, zodat het altijd in je binnenzak kan blijven zitten. M'n mobiel leg ik wel op schoot of zet ik ergens tegenaan.

[Reactie gewijzigd door 4Lph4Num3r1c op 1 november 2017 11:30]

Inderdaad, Super Mario Bros 3, Super Mario World, € 10,- meer dan waard! Maar Run, nee.
Super Mario Run is geen Mario platformer, het is een endless runner. En endless runners zijn er al in overvloed op android, en een flink deel daarvan, ook de goede, zijn helemaal gratis.

Op consoles betaalt iedereen graag 50 of 60 euro voor een nieuwe Mario game omdat ze doorgaans van bijzondere kwaliteit zijn. Mario Run heeft die onderscheidende factor niet.
Dat snap ik ook wel, ben zelf ook tegen online only op alle platforms tenzij het functies betreft zoals multiplayer, voor single player vind ik dat overbodig.

Ik doelde niet specifiek op Mario Run, er zijn ook andere (goedkopere) games zoals GTA serie, Crashlands, Terraria, Minecraft en ga zo door, sterker nog sommige hele leuke games kun je ook nog als een losse apk kopen via Humble Bundle voor een nette prijs, vaak titels die niet eens online vereisen en dat vanaf 1 euro.

Ik doelde meer in het algemeen hoe men omgaat met die markt.
Dan koop je het toch gewoon niet? Marktwerking.
Ik denk dat 10€ opzich niet te veel geld is maar dat Nintendo dit gewoon niet goed heeft aangepakt. Als je ineens dat bedrag voor je kiezen krijgt denk je heel snel 'laat maar'.

Maar als ze gewoon 1,50 per setje levels oid vragen denken mensen veel sneller 'ik vind dit leuk ik wil nog even door'. Uiteindelijk betaal je waarschijnlijk meer, maar in kleinere brokjes.
Aan de ene kant heb je een punt, aan de andere kant zijn games op de smartphone gewoon een stuk minder. De besturing is vaak ruk (ik heb zelf zo'n GTA port gespeeld en dat werkt niet zo lekker op zo'n touchscreen), de graphics zijn zwaar gereduceerd en het spel zelf moet een heel stuk in gesneden worden om de bestandsgrootte acceptabel te houden. 40Gb is prima op een console, maar op een smartphone met 64Gb vind ik 4 al te veel. Er moet nog meer op dan alleen die ene game.

Bovendien ga je ook niet even een paar uurtjes onderuitgezakt op de bank op je smartphone gamen. Daar krijg je RSI en oogproblemen van. Het zijn vaak hapklare brokken van een paar minuten zodat je even kunt spelen in de bus of de wachtkamer.

En daarom zal niemand ooit €40 voor een smartphone game betalen. Zelf vind ik €10 ook teveel voor zo'n simplistisch uitgekauwd Mario spel. Die GTA port was €8 ofzo en die vond ik al duur. Smartphone games zijn gewoon niet leuk genoeg om veel voor te betalen, ook blockbusters als GTA niet.
Een game op de smartphone speelt ook een stuk fijner met een controller en daar zijn we oplossingen voor.

Maar begrijp mij niet verkeerd, je hebt zeker gelijk en ik zelf speel veel meer op mijn 3ds en PS Vita die beiden gewoon veel betere besturing hebben.

Waar mij meer om gaat is dat men heel snel een goede game op een smartphone te duur vindt, qua file Suze vallen ze gelukkig nog mee maar ook ik zie mijzelf niet 40 euro voor zo'n game betalen, tenzij voor een apparaat zoals Nvidia Shield portable.

Maar €10 euro vind ik voor een goede game schappelijk, het is ook niet zo dat Mario Run die €10 euro waard is want mening zullen daarover verschillen, maar ik doelde ook erop dat er genoeg mensen zijn die zelfs een bundel van games (zoals humble bundle) voor zelfs 1 euro voor smartphones te duur vinden want "het moet gratis".

Het is niet zo dat vanaf nu iedereen games moet kopen op smartphones want net als op andere platforms zit er genoeg troep tussen, maar om GTA of Minecraft als voorbeeld te nemen vind ik dat men soms te ver overdrijft dat het gratis moet en vervolgens ook klaagt want de in app aankopen zijn dan te duur.

Je kunt niet beide hebben.
Ik vind betalen voor games helemaal niet verkeerd. De prijs moet alleen wel de kwaliteit waard zijn. GTA3 is een spel van ongeveer 15 jaar geleden als ik me niet vergis. Die hoeft echt in 2017 niet meer dan een paar euro te kosten (om de kosten van het porten er uit te halen), die game heeft in z'n eigen tijd genoeg opgeleverd. Net zoals dat oeverloos cashen op oude shit als pacman en space invaders: hoe durven ze nog geld te vragen voor een atari 2600 emulator. Zijn de rechten daarvan niet allang al verlopen? Zo niet zouden ze dat wel moeten zijn.

Als ze nou een spel maken dat net zo lekker speelt op een touchscreen als op de console mag het best wat meer kosten dan een tientje, maar meestal voelen die ports aan als een cheapass cash cow, en dan verbaast het me helemaal niet dat iedereen massaal klaagt over te duur.

Overigens ken ik helemaal niemand met een controller voor z'n smartphone, of interesse daarin. Als je echt mobiel wilt gamen kun je toch beter een echte handheld kopen? De smartphonegebruiker is gewoon niet het publiek om games aan te verkopen en al helemaal niet voor meer dan een tientje.
Het gaat niet om dat 'het moet gratis zijn', het gaat om het feit dat het goed moet zijn.
Top games op pc zijn in lowprice aan 10 EUR te koop.
Als je dan games zoals deze daar tegen over zet dan is 11 eur veel te veel geld.
Mensen vergelijken.
Kijk, er zijn talloze sites die roms aanbieden van consoles die niet meer verkocht / ondersteund worden.
Afhankelijk per land zijn deze vrij te downloaden omdat bv een uitgever/producent het recht verliest te procederen als de ondersteuning van een produkt door de uitgever/producent gestaakt wordt.
Daarom dat dergelijke rom sites al tal van jaren bestaan.
Als je dan een paar emulators op je smartphone gooit en deze roms op een sd kaartje zet (zoals bv Super Nintendo of Sega Megadrive) heb je al tal van games die vaak beter zijn dan de huidige generatie smartphone games.
Valve roept het al jaren dat uitgevers veel te veel geld vragen voor games en dan klagen dat er niet genoeg verkocht wordt.
Als Nintendo de game aan 1 EUR had verkocht en bepaalde kwalitatieve ingame content had gecreëerd daarnaast dan hadden waarschijnlijk al meer dan de helft van die 200 miljoen de game gekocht en hadden ze veel meer winst gemaakt.
Smartphones komen hardware technisch praktisch zij aan zij gelijk aan handhelds.
Maar de Smartphone markt is momenteel een andere soort markt en geen gamersmarkt, teveel mensen zoeken casual plezier en dan moet je geen hoge bedragen vragen omdat mensen daar niet op zoek naar zijn maar laagdrempelig werken om via een hogere afzet op de markt een grotere netto winst te creëren.
Je komt met CoD maar kijk eens naar de ontwikkelkosten voor die game en wat voor een ploeg er achter zit, en dan een game die grafisch wat opgepoetst is en 30 jaar er bijna al hetzelfde uitziet (en dan heeft men het vaak over het uitmelken (CoD) van een game .
Nogmaals, ik doelde niet puur op Mario Run qua prijs, ik doel ook op games als GTA, Terraria of Minecraft op smartphones want die zijn stuk goedkoper en ook daarover hoor je vaak hetzelfde geklaag.

Overigens als deze game 1 euro was zouden er vast wel meer van verkocht worden maar zeker niet de helft, te veel mensen zouden dit liever volledig gratis zien.

(neemt niet weg dat meer mensen het zouden kopen dan nu, maar het gaat mij om de principe dat zelfs dan men liever ergens een apk van haalt voor niks)

Overigens maar dit is mijn mening, 30 jaar geleden zag Mario er grafisch niet zo uit (maar ik snap je punt)

CoD daartegen is iedere keer een vrijwel hetzelfde game, net als de klassieke Mario platformer (ik laat de spin offs of 3rd person Mario games terzijde) en grafisch zelfs erg achterhaald (physics en grafisch gezien is crysis zelfs meer geavanceerd)

maar dat is mijn mening over Mario en CoD, ik vind Mario leuker maar geen beide games behoren tot mijn top

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 31 oktober 2017 21:10]

Als die games specifiek ontwikkelt zijn voor de smartphone, er dus nagedacht is aan de tekortkomingen van controls etc, dus dat je echte kwaliteit hebt, dan lijkt mij zo'n bedrag prima en is het geklaag naar mijn mening onterecht.

Echter (ik ken ze niet allemaal hoor) als het gewoon 'lazy ports' zijn, alsin, ff recompilen (of erger, gewoon ff emuleren), simpele controls erin kwakken (zo'n virtual keypad is gewoon ruk, soms kan je niet anders, helaas) en dat op de markt flikkeren, ja dan zijn dat soort bedragen gewoon veel ste hoog, ongeacht hoe groot of populair de franchise is. Ik had dit bij de GTA games, het is geinig dat het werkt op je smartphone, maar het speelt van geen aars, ook is er geen aandacht besteed om dat beter te maken / alternatieve controls. Is prima, want waarschijnlijk wil je dat ook niet bij GTA, maar zo'n simpele port is die prijs echt niet waard.

Mario Run was gewoon te simpel om zijn prijs te rechtvaardigen, resultaat is dan ook niet meer dan logisch.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 1 november 2017 11:27]

Volgens is het spel gewoon te duur en loopt uw vergelijking volledig spaak. Apps op uw smartphone koop je / download je meestal in grote getalen, het is veel vluchtiger, de downloads zijn plug and play en dan is 10euro te veel. Als ze 1.99 of €2.99 gevraagd hadden hadden ze wel een mooie omzet gehad van tientallen zoniet honderden miljoenen. Als je voor een niche een app maakt, dan vraag je idd meer, maar super mario run?

Een pc-game is helemaal iets anders, die ontwikkelingkost is ook honderd keer meer en die toptitels koop je echt heel specifiek. Vaak kijk je al maanden of jaren uit naar de release. Dat is helemaal een ander gegeven.

De Appstore draait 20miljard euro omzet per jaar. En dat komt niet omdat iedereen alles gratis wil, dat komt omdat mensen betalen voor smartphone apps.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 31 oktober 2017 20:27]

Ik doelde niet specifiek op Mario Run, ik doelde op alle goede games die geld kosten.

En ik betwijfel dat Nintendo echt veel meer zou verdienen als de game goedkoper was, misschien op iOS maar ik weet nog zat mensen die gewoon een apk ergens van een game plunderen want "die €2 is te veel" (als die game zelfs zo'n prijs had)

Ook de stelling dat men zoveel apps koopt geloof ik niet helemaal, ook hier qua iOS koopt men vaak netjes hun apps maar op Android vaak niet.

Tijdje terug werd ik nog door een kennis raar aangekeken omdat ik Nova Launcher voor Android netjes voor €5,49 kocht, de app is echt het geld waard en ik vond dat ik de volledige versie wou, mijn kennis schoot meteen in lach dat ik beter het gratis van het internet kon halen.

Wat ik op Android zie, vooral wat betreft jongeren die games erop spelen doet mij denken aan de pc vroeger, een spel illegaal downloaden gebeurde vaker puur omdat men dat wou (heel soms omdat men niet anders kon) maar dat gebeurt tegenwoordig vrijwel niet meer en mensen die nog iets illegaal op PC qua games downloaden doen dat vaak om het uit te proberen vanwege gebrek aan een demo.

Android doet mij daar aan denken, die hele filosofie is opgeschoven van PC naar Android, vooral onder jongeren.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 31 oktober 2017 21:01]

Helemaal mee eens. Zo'n spel maken kost veel geld. Dat zal op e.o.a. manier terugverdiend moeten worden. Gratis kan niet, tenzij het een hobby project was. Het precieze verdienmodel/prijsbepaling is lastig. En ook de mensen die daar over nadenken kosten geld :)

Op zich vond ik de prijs van Mario Run niet gek. Wat ik wel jammer vind, is dat ik hem maar op 1 device kan gebruiken.
Daarom ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe de nieuwe Layton game verkoopt. Ik heb 'm gewoon op de 3DS gekocht en ten opzichte van die 40€ is de 18€ voor de mobiele versie niet veel, maar je zou verwachten dat ze van hetzelfde probleem last (gaan) hebben als Nintendo met Mario Run. Al is Katriëlle Layton een volwaardige game en is Mario Run eigenlijk toch niet meer dan de zoveelste runner met een Mario-jasje.
Ben het met je eens hoor. Maar ik denk dat mensen vooral zo negatief reageren op de prijs omdat store eigenaren (Google/Apple) het er zelf naar hebben gemaakt. Persoonlijk heb ik geen enkel probleem om 10 euro voor een goede game neer te leggen (heb aan Rollercoaster Tycoon Classic ook iets van 13 euro uitgegeven voor complete game). Ik vind het net zo raar als jij dat mensen geen 10 euro voor een goede game willen betalen (overigens kan ik over super mario run niet oordelen) maar je vind ook werkelijk zoveel shovelware en freemium rommel in de app stores dat je echt door de bomen het bos niet meer ziet.

Ik denk dat als de appmarkets een soort curated content section krijgen (met volledige AAA titles zonder micro transactie meuk) dat mensen al heel anders tegen de betere games aan gaan kijken. Mensen die alleen maar gewend zijn om candycrush te spelen en tussen de lijst met clash of clans klonen in de appmarket een AAA title zien zullen ook al snel bevooroordeeld zijn en zeggen dat ze het te veel geld vinden.

Als ik weer een nieuwe game wil op mijn phone dan moet ik al naar de AndroidGaming subreddit of YouTube kanaal om te kijken wat de afgelopen tijd is uitgebrach want in de app market kan ik het echt niet vinden tussen alle zooi.
Er zijn genoeg freemium games op mobile platform. En die overleven het met gemak. (Supercell). En het geval van mario run is dat het een klein spel is, niet zoveel levels. En dat je niet ofline kan.
Als je het gaat vergelijken met veel andere apps, dan zie je wel een groot prijs verschil. Tegenover gratis en €2 valt €10 negatief op.
Meerdere keren een klein bedrag geeft toch een beter gevoel dan 1 keer een groot bedrag. Vraag bv €1 voor 10 levels. Dan heb je ook de keus om maar een paar levels bij te kopen.
Blijft een telefoon te klein scherm om op te spelen.
Ik snap zo en zo niet dat je op een telefoon gaat gamen, ik betaal graag voor goede games zoals "the good old" Dreamcast tijd.
Hoge replay waarde zoals Shenmue en Skies Of Arcadia.
Uiteraard waren de Snes en N64 ook geweldig zo'n game kostte in gulden tijd ook 129,95 maar ja leuk op de tv groot scherm 😎 en geen in game aankopen.
Even tijdens de bus/auto/treinrit een potje monopoly spelen is niet verkeerd hoor, goed tijdverdrijf
Tegenwoordig zijn de telefoons niet zo klein meer... En niet alle games hoeven op een groot tv gespeeld te worden. Er zijn genoeg mensen die dat ook denken, anders zullen handhelds niet bestaan (en ook niet zo goed verkopen). Dit soort spellen zijn leuk als je met het openbaar vervoer rijdt en je wilt iets hebben om de tijd te verdrijven. Dat is iets wat de Dreamcast, Snes of N64 niet kan bieden.
scherm is 3x zo groot als een gameboy vroeger. Alleen de invoer is misschien minder, maar voor €20 ofzo heb je een toetsenbordje
hoe lang zal het nog duren voor er een Netflix voor games komt?
Is er al. Playstation biedt een dergelijk concept, maar ook nvidia. Zo zijn er meer van dat soort initiatieven. Bezwaar betreft nog de techniek resulterend in latency issues. Voor campaigns geen issue, online natuurlijk een ander verhaal. Daarnaast was het volgens mij nog steeds vrij prijzig.

Kijk ik naar mezelf. Ik heb al de nodige games gekocht maar niet gespeeld. Speel in de vrije tijd dat ik heb eigenlijk alleen bf1, overwatch of fortnite op de ps4. Vind ik toch nog het meest vermakelijk in de tijd die ik heb om aan gaming te spenderen. Kijk ik dan naar mijn uitgaven dan heb ik er ook niet veel geld voor over om iedere maand te betalen voor een lading aan game content waar ik toch geen tijd voor heb.

En maar denken dat na afronding van studie meer tijd vrij komt om te hobbyen 8)7

[Reactie gewijzigd door IngamerX op 31 oktober 2017 22:30]

Er zijn op de pc heel veel leuke spellen gratis te spelen.
"het is te duur!"
"veel te duur voor een smartphone game"
"Dit moet gratis!"

...dat is wat ik op het algehele internet steeds vaker hoor, mensen zijn qua "gaming" op smartphones de luxe gewend dat games "gratis" zijn.

Sommige van die "gratis" games kunnen nog leuk zijn zonder in app aankopen, maar in een tijdperk dat op grote consoles de "echte" games nog veel vaak nutteloze dlc's krijgen of zelfs microtransacties TERWIJL je al 40 of 60 euro voor neersmijt vinden de meesten die ik ken prima.

Nee, echte games of smartphone games het is NIET prima, Mario Run is misschien niet de goedkoopste want een gemiddelde GTA port of indie games zijn 5 á 7 euro, kijk eens voor de lol naar de Square Enix of Capcom games die zelfs €15 of €20 kosten op een smartphone.

Ik betaal liever die 10 euro eenmalig voor een leuke spel, ik koop een goede smartphone game net zo makkelijk als een goede PC, 3DS of PS Vita game die vaak een stuk duurder zijn.

Men moet niet zeuren dat het te duur is, men is gewoon de luxe van "gratis" gewend en is vergeten dat er ook hele leuke games zijn zonder alle in app troep maar die wel eenmalig geld kosten.

Ik ken mensen die met een big smile iedere keer weer 60 euro neer smijten voor een CoD game maar diezelfde mensen schreeuwen moord en brand omdat een spel als GTA of Minecraft 6 of 7 euro kost op een telefoon wat in hun ogen gratis moet zijn...

zucht |:(
Not to rain on your parade, maar ik ken maar weinig mensen die 40+ uur halen per week aan gamen op hun smartphone, ken er wel een hele berg die dat ( en meer) op hun pc, hun handheld of console doen...week in week uit. Hoeveel uur heb jij in Super Mario Run zitten, even veel of meer als mijn 3000+ uur die ik in verschillende CoD versies heb? I don't think so, en dus mag die prijs dus ook navenant lager zijn...en dat is wat men bedoeld met: het is te duur.

Een prijs is niet te hoog, maar kan wel te hoog zijn voor de value die je ervoor krijgt: 10 euro kan spotgoedkoop zijn als het gaat om een auto,maar 10 euro is duur als 't gaat om een glaasje water.
Dus het is niet zo zeer drang/wens om alles gratis te willen, het is meer dat smartphone gaming meer gezien wordt als een glas water ;)
Ik ben niet echt gewend dat games op je mobiel gratis moeten zijn, wat ik wel gewend ben is dat mobile games in mijn ogen vaak minderwaardig zijn, en de controls vind ik ook niet lekker werken
Alleen de simpelere games vind ik goed te spelen op een smartphone, en dat zijn precies spellen die zeker geen 10 euro waard zijn
TERWIJL je al 40 of 60 euro voor neersmijt vinden de meesten die ik ken prima.
Ik weet niet waar jij vandaan komt, maar het algemene gevoel over DLC is zeker niet positief, je hoord er mensen altijd om zeuren, alleen als de DLC het echt waard is vinden mensen het prima (denk aan uren extra speeltijd)
ik koop een goede smartphone game net zo makkelijk als een goede PC, 3DS of PS Vita game die vaak een stuk duurder zijn.
Dat is denk ik het verschil tussen jouw en vele andere smartphone gebruikers, ik koop een spel op me mobiel echt niet zo makkelijk als een goed spel op een "echt" game device.. ik koop alleen spellen waar ik heerlijk me tijd in kan steken en me helemaal in kan verdiepen.. dat kan ik onmogelijk om me mobiel doen
Iets heeft pas waarde als de consument dat ook vindt.
Het lijkt erop dat Nintendo nu met een paar mobiele games gewoon aan het experimenteren is met verschillende betaal modellen.
Het bedrag dat ze vroegen voor de volledige game was imo ook gewoon teveel. Ik heb hem wel gekocht maar vond het aardig overpriced, je ben er zo doorheen en de replay value is nou ook niet heel erg hoog eerlijk gezegd.

Dit was wel toen het net uitkwam, misschien is dat verandert ondertussen?
Ik betaal liever 1x 10 euro voor een spel dan 100x 1 euro voor microtransacties. Een reden waarom ik Fire Emblem Heroes een stuk minder leuk vind.
En ik betaal liever 1x €2.99/€4.99 voor een game zonder microtransacties. €10 voor een mobiele game is mij iets te veel. Helemaal omdat die game waarschijnlijk over 5 a 6 jaar niet meer is te spelen wegens gebrek aan ondersteuning (dit is nog niet zeker want Nintendo heeft nog niet hele oude games).

Nu kan je zeggen over 6 jaar speel je het toch niet meer, maar ik heb veel gekochte iPad games die ik graag nog een keer zou willen spelen maar gewoon helemaal “kapot” zijn op de huidige iOS apparaten.
Ligt dat niet aan Apple die eist dat spelen 64 bit moeten zijn?
Ontwikkelaar is niet verplicht om elke wijziging te ondersteunen die Apple eist.
Sommige apps die onder iOS 10 nog wel werkte waren ook al stuk. Plants vs Zombies is daar een voorbeeld van, het spel deed het nog wel. Maar alle tekst was vervangen door <missing>. Waar dit aan ligt geen idee, nu met iOS 11 kan je de spellen helemaal niet installeren inderdaad.
Dat kan aan de API of iets in die richting liggen.
Een ontwikkelaar ondersteunt het spel voor een jaar of 2 en daarna kant de verkoop in waardoor het niet interessant is om veranderingen door te voeren die Apple doet.
Het is ook een kosten kwestie.
Eens, in-app aankopen zijn de kanker van de smartphone apps. Heel jammer.

Helaas maak ik uit het artikel niet op of het spel niet genoeg oplevert en daarmee verlieslijdend is of dat er enkel de zelf opgestelde winstdoelstellingen (waarbij het spel dus al break even draait) mogelijk niet worden gehaald. Dat laatste is namelijk totaal nietszeggend omdat je dergelijke winstverwachtingen dermate rooskleurig op kan stellen dat je ze nooit haalt.

Ik hoop voornamelijk dat Nintendo veel heeft geleerd van hoe dergelijke Apps te pricen zonder een gratis versie dan iets anders.
Ik heb liever 1/4 van de game voor 1/4 van de prijs. 10 euro in een keer is heel veel voor een game. :) Maar 2,5 valt nog wel mee. En als ik er na 2/4 geen zin meer in heb heb ik me 5 euro bespaart.
k betaal liever 1x 10 euro voor een spel dan 100x 1 euro voor microtransacties.
Dat snap ik wel: de een kost maar 10 euro en de ander 100 euro 8)7
Wat nou als het 1x 10 euro was of 10x 1 euro? ;)

Ik snap wel dat mensen 10 euro te veel vinden; ik ben zelf ook van mening dat dit te veel is voor dit spel. Het is gemaakt om even snel hop hop hop wat te springen en that's it. Als je dan kijkt naar andere betaalde android games zoals GTA: San Andreas, dan kost dat maar 7 euro, voor een veel completer spel, al is het een retro port.
Het is gewoon te simplistisch voor zo'n bedrag.
Ports tellen niet. ;)

En 10x1 of 1x10 maakt voor mij weinig uit. Alleen moet het wel 100% zeker zijn dat na 10x1 er niet meer betalingen volgen.
Je hebt je uitgaven betreft microtransacties toch gewoon zelf in de hand?

Zelf heb ik inmiddels meer uur in Pokémon Go zitten dan dat ik in de gemiddelde €50 PC-game heb gestoken. Ik vind het dan ook helemaal niet erg dat ik daar nu voor meer dan 50 euro aan microtransacties in heb gestoken.
Het heeft onlangs een update gehad met een nieuwe spelmodus, rond die tijd was ie ook voor 50% korting te krijgen.
De 50% prijs moet het gewoon permanent hebben. Een tientje is gewoon erg veel voor een smartphone game.
Eens, het is een leuke game maar nooit de 10 euro waard. Hopelijk ziet Nintendo dit ook in, de game zal vast meer verkopen met die 50% prijs.
Het belachelijke is dat 20 (+3 'gratis') orbs in fire emblem heroes meer kosten dan de aankoop van deze 'volledige' game.. Daar kan je dan 5 middelmatige personages voor krijgen, misschien.. heel misschien heb je 1 deftig karakter, van de honderd of zo (and counting).

Ergens zit er iets compleet scheef, waarschijnlijk door een kleinere groep fanatiekelingen of zo die deze boel voor Nintendo winstgevend maakt? Maar dan kan je dus wel raden dat microtransacties meer en meer gaan toegepast worden spijtig genoeg.
Je kan gelijk goede heroes krijgen bij het begin alleen moet je paar keer het spel opnieuw installeren, daarna hoef je echt geen orbs meer te kopen :p
De 50% prijs moet het gewoon permanent hebben. Een tientje is gewoon erg veel voor een smartphone game.
Is dat wel zo? Het is 1/8e item in een game:
met prijzen van 2,29 tot 79,99 euro per item
Ik krijg het gevoel dat het vooral belangrijk is om een groot aantal verschillende prijzen te hebben. Een paar euro voor de grote massa "gewone mensen", tot een manier om flink veel geld per "microtransactie" (als je honderd euro nog zo kunt noemen...) weg te gooien voor de paar mensen die haast hebben om van hun geld af te komen.

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 31 oktober 2017 19:19]

Inderdaad, voor een mobiele game is het gewoon bizar duur. Als de prijs 5 euro was geweest dan hadden veel mensen het denk ik wel in in impuls gekocht.
De game is juist bizar goedkoop, na die 10 euro kost het verder niets. Waar andere spellen makkelijk honderden euro's aan microtransacties kosten..
Hoezo? Ik speel zat spellen die eenmalig 2,99 zijn en daarna geen microtransacties nodig hebben.
Voor 2.99 heb je vaak een minder leuk/compleet spel. (uitzonderingen daargelaten)
Ben ik niet helemaal mee eens, heb zat android games gespeeld die zelfs minder waren.

En zeker als je een beetje op de sales let, heb mij kostelijk vermaakt met Crashlands en Terraria en was destijds onder de 3 euro kwijt in de aanbieding.

Maar de mobiele markt is een zooitje, je moet echt goed zoeken naar pareltjes.
2 games op 500.000 games zijn te zien als "uitzonderingen" ;)
Jij neemt ook altijd alles bewust heel letterlijk op he? (zoals in de Nintendo switch topic...)

Er zijn wel meer games op smartphones die leuk zijn dan de 2 die ik noemde, het is dat jij extreem letterlijk neemt wat ik net zei.

ben geen fan van mensen op deze manier aan te spreken, maar je vraagt er zelf om

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 31 oktober 2017 19:02]

Voor 2.99 heb je vaak een minder leuk/compleet spel. (uitzonderingen daargelaten)
Waarom zou je voor €2.99 minder krijgen? Er zijn zat spellen die goed zijn voor een lage bedrag. Bij humble bundle haal ik soms spellen voor €0,99 en die blijken wel compleet en leuk te zijn. Een smartphone spel dat €10,- kost, is mij te veel, waarom? Wie zegt dat het spel nog lang blijft bestaan? Het kan zo maar zijn dat de game na Android O niet meer speelbaar is, omdat de devs er veel meer tijd aan moeten besteden, terwijl ze niet veel op verdienen. Games die je haalt voor de PC blijven een lange tijd werken, ook al is de game tig jaar oud. Voor zo'n spel konden ze gerust €5,- vragen en misschien toen de release was dat ze het beter voor €2,50 konden verkopen.

Dit kan je ook zien als de markt van vraag en aanbod, is het een gewilde spel, dan schroeven ze meestal de prijs op. Is de spel niet zo'n succes, dan gaat de prijs omlaag, om alsnog mensen over te halen het te spelen. Maar voor smartphone games vind ik €5,- de drempel. Het is anders als we het hebben over een app (bijv. Offline navi, alhoewel Maps en Navmii beide goed zijn) waar de extra's wel van pas komen.

[Reactie gewijzigd door gamezfreak op 31 oktober 2017 18:58]

Prijs van een spel zegt inderdaad weinig, betreffende Humble Bundle ben ik het zeker mee eens.
Dit is EXACT het probleem. Deze prijs is eigenlijk gewoon arrogant. Laten we eerlijk zijn! De uitspraak "levert te weinig op" komt ook op mij over als enorme kolder. Hoeveel ontwikkeltijd zit hier nou in? Dit is een beetje het niveau Sqeeunix die 2 cijfers voor de komma durft te vragen voor FF7,8,9 op mobiele systemen die ook al tot in den treure (en nog steeds met gemak 2 cijfers kosten!) uitgebracht zijn op andere platformen.
Maar ze spelen wel goed op mobiel. FF9 is nog altijd wel mijn favoriet uit de serie en daar betaalde ik dan ook met plezier het bedrag voor. Zo ie zo voor volledige spellen die mij interesseren betaal ik liever 1x dan dat ik met micro transacties zit :/

Dat geld ook voor mmorpg’s die freemium zijn.
Levert te weinig op maakt mij wantrouwend hoe lang je gekochte spellen nog te spelen zijn.
Dat is jouw mening. Voor 10 euro mag je veel verwachten en aan die verwachten voldoet Super Mario Run niet volgens het bulk van de mensen.
Ik heb het net even geïnstalleerd, maar geloof niet dat ik het zou kopen. Het is wel geinig
Dat is het ding een beetje met microtransacties, de meeste mensen betalen echt niet 10 euro aan microtransacties aan games, waar microtransacties misbruik van maken echter is een kleine groep die zich niet kan inhouden... en ja, als jij dus in die groep zit is 1x 10 euro een stuk beter dan 100x 1 euro... maar voor de meeste mensen is 1x 10 euro toch echter een STUK duurder dan de meeste games.
Mensen die in die groep zitten kijken vaak niet verder dan de prijs voor 1x een transactie, als je ze vraagt hoeveel ze uiteindelijk aan een spel uitgegeven hebben weten ze het vaak niet en als je het ze dan laat narekenen worden ze vaak toch wel nerveus. En terecht. Bij navraag hoor ik vaak bedragen tussen de 50-70 euro met uitschieters boven de 100. 1x 10 euro is dan gewoon goedkoop.

Ik geef niet meer uit aan microtransacties dan ik daadwerkelijk nodig vind. Als een spel het te bont maakt ben ik gewoon weg.

[Reactie gewijzigd door 90710 op 31 oktober 2017 18:39]

En blijkbaar besteed je genoeg aan microtransacties dat 10 euro voor een mobiele game 'bizar goedkoop' (jouw woorden) is. Misschien dat voor jouw dus 60 euro voor een mobiele game 'normaal' is, maar dat is het voor de rest van ons zeker niet.
Waarom is dat eigenlijk? Als je plezier hebt aan een game, dan mag dat toch best wat kosten?

Ik heb meer uur in Pokémon Go zitten dan in een Tomb Raider of Uncharted titel. Totaal andere ervaring natuurljk, maar als je kijkt naar 'uren plezier per euro' dan mag ik nog héél veel microtransacties in PoGo uitgeven.
Ach. Ik ken een aantal gamers (TF:EW) die er maanden bij hebben dat ze 150-200 euro per maand uitgeven. Aan hetzelfde, repetitieve spel. Spel zelf is wel gratis. ;-)

Ik vind 10,99 voor een spelletje ook best veel. Dat is voor mij dan vooral een keuze op basis van gameplay en replay waarde. Is dat er niet, dan koop ik het niet. Dan vind ik 5 euro al vrij veel. Vaak kun je wel een demo spelen en kun je dat voor jezelf snel inzichtelijk hebben. Bij SMR verveelde ik me vrij snel. Uiteindelijk heb ik er indirect wel voor betaald, omdat mijn vrouw hem leuk vond. ;-)
Onzin ..... Bovendien koop je voor het bedrag (10 euro) zelfs volwaardige PC en soms zelfs console games die je vele malen langer bezig houden.
Nintendo is gewoon woekerprijzen gewend en in hun domein kunnen ze dat eisen (kijk eens naar de Switch games en de prijzen daarvan). Nu zien ze dat in het normale circuit waar letterlijk honderdduizenden games te krijgen voor niks of weinig dat niet zo werkt.
Snap ik wel. Het voelt toch niet echt als een Nintendo game, zo'n spelletje op je mobieltje.
Een Gameboy game zou anders prima speelbaar zijn op je mobiel. Waarom maken ze niet een game in die stijl?
Kunnen ze prima freemium maken, met bepaalde in-app purchases
Sega heeft zoiets gedaan en eerlijk gezegd gooi jij je telefoon schreeuwend opzij en speelt nog liever een rom op een emulator.

Sowieso werken de meeste games niet zo goed op aan smartphone, beetje Fire Emblem of Pokémon gaat prima via een emulator maar een snelle game als Mario een stuk minder.

Daarom ben ik meer een fan van handhelds, knoppen maken het leven sowieso een stuk gemakkelijker.
Ik vind juist dat ze super Mario run fantastisch hebben gefabriceerd. Het is ze gelukt een snel spel prima bedienbaar te maken met het touchscreen. Er zit ook een grote replay waarde in doordat de caracters die je vrijspeelt andere dingen kunnen. Er zit ook behoorlijk wat diepgang in.

Ik vermoed dat het verdienmodel niet goed is toegepast. Ik denk dat veel mensen blij zijn met het aanzienlijk aantal gratis levels dat ze krijgen. De noodzaak is minder de Hele game te kopen.
aanzienelijk aantal gratis levels? je krijgt 4 leveltjes? de game is gewoon veel te duur voor een mobiele game!
Mario was leuk voor even maar niet geweldig.
Al snap ik die microtransacties nooit zo, ik vindt dat meestal veel voor niks. Heb er dan ook nog nooit een cent aan uitgegeven, maar schijnbaar gebeurt het veel.
Het spel is goede reclame voor de echte Mario games mijn kids zijn hellemaal gek van Mario door Mario Run.

Dus goed voor de verkopen van de DS of switch.
Het gaat er niet om of de game te duur is, of de transacties teveel etc. Mijn kinderen 6 en 8 vonden Mario eigenlijk gewoon niet leuk. Ten opzichte van andere games die ze hebben, werd het snel weer opzij gelegd. Misschien dat een oudere groep het leuker vind, maar ik vertrouw het instinct van die kleintjes wel.
Mijn nichtje van 6 was er ook snel op uitgekeken (dus complete versie niet gekocht). Zoveel spellen, begint ze gewoon weer aan wat anders, nu iets van My Little Pony.
Vroeger had ik een paar spelletjes en die speelde je stuk, nu is er gewoon overvloed met games e.d.
"Super Mario Run was Nintendo's eerste game voor Android en iOS."
Was dit niet Miitomo?
En op een bepaalde hoogte... Pokémon Go?
Dat zou dan de tweede smartphone game van Nintendo zijn want Miitomo kwam een aantal maanden eerder al uit.
Ik heb de gratis levels gespeeld toen ik ziek was op een vakantie. Toch wel veel herhalen voor die derde ster. Als je die dan eenmaal gehaald hebt ben je ook wel klaar met het concept. Ik voelde ook niet de noodzaak om er voor te betalen. Er zijn zat andere spellen die mij langer bezig houden.
Jammer. Het is wel een leuke game die leuk blijft om te doen. Het geld ook waard als je het mij vraagt. De manier waarop je ineens 10,99 moest betalen was echter wel redelijk fors. Ik vraag me af of een opgedeeld prijsmodel beter had gewerkt. Denk Lego Star Wars waar je per episode kon betalen.
Al moet ik daarbij zeggen dat de episodes van Lego Star Wars wat langer waren dan de Mario werelden en daarmee de bereidheid om te betalen ook groter was.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 1 november 2017 08:16]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee