×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo haalt minder omzet uit Super Mario Run dan verwacht

Door , 125 reacties

De omzet die Nintendo behaalt met zijn smartphonegame Super Mario Run is lager dan het Japanse gamebedrijf had verwacht. Fire Emblem Heroes, dat werkt met microtransacties, levert meer geld op. Toch zegt Nintendo dat betaalmodel niet de voorkeur te geven.

Nintendo-directeur Tatsumi Kimishima zegt in een interview met Nikkei dat Super Mario Run aanvankelijk enthousiast werd ontvangen en een sterke start kende toen de game uitkwam voor iOS. Toch bleek de game minder geld op te leveren dan het bedrijf had verwacht en dat komt volgens Nintendo door het betaalmodel, waarbij spelers met één in-appaankoop van 9,99 euro aanvullende levels kunnen kopen. De game is sinds deze week ook beschikbaar voor Android.

Nintendo haalt meer omzet uit zijn mobiele game Fire Emblem Heroes. Die verscheen begin februari zowel op Android als op iOS. De Android-versie is tussen de 1 en 5 miljoen keer gedownload. Fire Emblem Heroes is gratis, maar maakt gebruik van microtransacties. In de game kunnen spelers uitgaven doen van 1,99 tot 74,99 euro per aankoop. Nintendo maakt niet bekend hoeveel geld er precies binnenkomt via de games, maar maakt wel duidelijk dat het freemium-model van Fire Emblem Heroes meer financieel succes oplevert.

Desondanks heeft Nintendo geen ambities om zijn focus te verleggen naar games die gebaseerd zijn op microtransacties. Fire Emblem Heroes is juist een uitzondering en het verdienmodel van Super Mario Run heeft de voorkeur, zegt Nintendo tegen Nikkei.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

24-03-2017 • 16:12

125 Linkedin Google+

Reacties (125)

Wijzig sortering
Ik vind het eigenlijk wel mooi dat Nintendo niet de ambitie heeft om games te maken en te monetizen via micro-transacties. Dit verdienmodel leunt ontzettend veel op mensen die een spel heel veel spelen en er daarmee ontzettend veel geld aan kwijt zijn.

Ik snap dat die 10 euro een drempel is, zeker als je het afzet tegen de aanschafprijs van andere games. Maar sec gezien is het eigenlijk helemaal geen rare prijs voor een spel dat echt goed in elkaar zit, met prima graphics voor een mobiele game.

Dus wat mij betreft wel een plusje voor de instelling van Nintendo, alleen jammer dat het niet beloond wordt, maar met het huidige mobiele game landschap en de bijbehorende prijzen is dat niet heel raar.
Zon beetje alle animaties, karakters, animaties, geluiden zijn 1 op 1 gerecycled uit eerdere games. Geen unieke stijl. Nee weer die simpele computer 3d ontwerpen.
10 euro is wellicht de drempel voor een goede mobile game, Super Mario Run is dat naar mijn mening niet. Ben ik zelf een redelijk fanatieke gamer (ook zeker veel Nintendo), maar deze game kon mij echt niet langer dan een paar uurtjes boeien. De game moet zijn replay waarde hebben van alles op 100% willen hebben, alle muntjes verzamelen enzo, maar als je dat niet veel boeit, dan ben je er binnen no-time doorheen.

Een game zoals Fire Emblem is dan ook veel complexer dan alleen maar op 1 jump knop rammen het hele spel door. Ik vind het dan ook niet gek dat zo'n game beter verkoopt (ongeacht het verdienmodel).

Super Mario Run komt bij mij over als een makkelijke cashcow die het puur van de naam moet hebben, iets wat ik helemaal niet gewend ben van Nintendo.
No shit! veel te duur in aanschaf en niet spectaculair.
Ik zei het 5 jaar geleden en ik zeg het nog eens: Kom met een goede stabiele emulator of platform om nintendo games in te spelen voor Android en iOS, biedt deze gratis aan en breng alle N8bit/16bit/64bit (als dit draait) uit voor Android en iOS en vraag hier niet meer dan 5 Euro voor. Ze hoeven weinig aanpassingen te doen en verdienen bakken met geld.

Nu maken ze een nieuwe game, specifiek voor Android of iOS, kost je vele malen meer aan research en geschikt maken dan een emu aanbieden.
Helaas is het niet zo zwart-wit als je doet schrijven (en waarschijnlijk bedoel je het ook niet zo).

Naast Nintendo moeten er ook een legio andere partijen geld aan verdienen.

Daarnaast zit je nog met licenties. Bedrijven zijn over de kop gegaan, hebben uit noodzaak hun licenties moeten verkopen, licenties zijn niet verlengt, of zijn gestopt met bestaan. Voor die IP's is het niet zo simpel als één op één games overzetten.

Kijk bijvoorbeeld naar de NES Classic, dat apparaat kost ¤60,-. Ik denk dat de meeste kosten naar derde partij ontwikkelaars gaat (Capcom, Konami etc.). Het dingetje kost waarschijnlijk maar een paar euro om te maken, en marketing is niet nodig. Het apparaat verkoopt zichzelf. Ik verwacht niet dat Nintendo een hoop geld hierop maakt.

Nu is het waarschijnlijk zo dat op een mobiel platform of iOS mensen sneller een paar euro zullen neertellen, dus is het qua volume wel weer interessant voor de derde partij ontwikkelaars. Maar dan zit voor iOS Apple weer tussen de fabrikant (Nintendo) en de eindgebruiker (jij) in die een commisie van 30%(!) wilt... Ik denk dat Nintendo deze optie wel heeft overwogen, maar dat het simpelweg niet rendabel is.

Plus dat het qua gameplay op een mobiel apparaat niet goed werkt. Altijd zitten je vingers in de weg. Nintendo zou dan een controller moeten verkopen, en die zijn over het algemeen vrij duur als ik internet mag geloven (vanaf 30 euro voor een beetje leuke controller). Bedenk daar de R&D, marketing, productie, verschepen etc. bij en je zit al aardig in de kosten...
Heb je mijn hele post gelezen? Daar benoem ik dat punt namelijk.
En hun eigen platformen in de voet schieten? Echt niet.

Tevens zijn die spellen vaak duurder dan 5 euro op die platformen.
Wie koopt er nu nog Super Mario Bros voor de NES of SNES? Als ze een emulator maken en dat spel daarop aanbieden voor 2 euro dan verdienen ze 2 euro. Ze schieten zich niet in de voet want die spellen zijn niet meer te koop.
Omdat Nintendo wel nog een 3DS en Wii U nu een Switch heeft. Die hebben een Virtual Console waar je die spellen kunt kopen en spelen (OK de Switch nog niet maar die komt binnen kort).

Dus ja ze schieten zich zelf in de voet.

En @rikpro verkijkt zich volgens mij nogal op de specs die je nodig hebt voor een fatsoenlijke emulator. een DS kan nog wel voor de wat simpelere spellen maar een Wii gaat echt niet lukken. Je hebt nog steeds een redelijke PC nodig voor Dolphin.
En je kunt Wii spellen nog op een Wii U spelen, en DS spellen op een non NEW 3DS.
Ze zijn nog te koop als Virtual Console voor de 3DS, Wii U en binnenkort ook de Switch via de eShop dus ze schieten zich wel in de voet als ze dit zouden verkopen voor mobiele platformen.
Waarom dan? Ik denk niet dat iemand een Switch koopt om alleen maar oude geëmuleerde games op te spelen. Die honderden euro's aanschafprijs van de console is het niet waard voor een game die zelf misschien ¤5 kost. Misschien dat iemand een tweedehands Wii zou kunnen kopen om de prijs nog wat te drukken, maar als ze het ook aanbieden op smartphones hebben ze een veel grotere doelgroep dan met alleen degenen die hun eigen console hebben gekocht.
Het aantal verkopen van de Switch en 3DS zijn echt niet afhankelijk van de exclusiviteit van antieke games uit de jaren 90.
"Ik denk niet dat iemand een Switch koopt om alleen maar oude geëmuleerde games op te spelen. Die honderden euro's aanschafprijs van de console is het niet waard voor een game die zelf misschien ¤5 kost"

Dat is exact mijn probleem nu met Nintendo, het is 3 jaar geleden ook genoemd en ik zeg het ook. Het wordt tijd dat Nintendo cloudbased gaat en interplatform. Interplatform: Als in 1 account voor al je games, net als Steam, alleen dan beschikbaar op al hun consoles.

Zodat je de oude games ten allertijde kunt spelen op al hun consoles en dit is het punt wat mij stoord, je kunt die oude games blijven kopen, met Nintendo!
Ik denk dat er bedoeld word dat je de classic games ook op de wii/wii u en straks misschien switch kunt kopen. Sommige mensen zijn best bereid een tientje voor een oud spel als super mario, kirbys adventure etc te betalen.
Die spellen zijn wel degelijk te koop en afspeelbaar op de huidige generaties. (Of ze ook speelbaar zijn op de switch durf ik niet te zeggen)
Veel spellen zijn gewoon te koop op de Wii U. Dat zal vast de reden zijn waarom ze geen emulgators op Android/iOS uitbrengen.
Op een Android telefoon / Tablet kan je echt geen volwaardige next / current-gen emulator draaien. Maar een DS Emulator is iets heel anders, en zou ik inderdaad wel voor willen betalen. Of een Wii Emulator. Zitten fantastische spellen op. Zorg ervoor dat je een goede store hebt waar third parties hun oude games op kunnen zetten, kunnen die ook een graantje van de legacy hype meeprikken.
De besturing blijft alleen een probleem. Het is niet het zelfde als wanneer je fysieke knoppen etc. hebt waarmee je de games ook goed kan besturen. Ja natuurlijk zijn er van die accesoires waar je je telefoon in kan zetten en het zelfde effect kan bereiken maar daar loop je ook niet heel de tijd mee rond.
als Nintendo een emu zou uitbrengen voor SNES en N64 titels....schiet men zich er niet mee in de eigen voet hoor! en daar zijn echt nog genoeg titels leuk genoeg voor zo'n klein scherm!
Een nintendo emulator op een telefoon of tablet is een directe concurrentie voor de Switch / 3DS. Dat gaat echt nooit gebeuren.
Niet zolang die niet die games aanbied op VC oid ...
Op dit moment is er NIETS op de switch op dat gebied.
Terwijl er wel honderd miljoenen rondlopen met een smartphone en/of tablet die goede herinneringen hebben aan Nintendo games van vroeger.

Maw, welke dreiging heeft een legale Snes emulator voor de Switch ?
Ze bieden op dit vlak niets en er zijn ook geen plannen voor.
Ik heb anders wel een ds emulator voor mn telefoon, en ik heb ook een gamecube en Wii emulator gezien voor je TELEFOON.
Dat maakt toch niet uit, de hardware hebben ze niet zelf hoeven maken, dus geen verlies daar. En feitelijk zijn ze dan hun eigen concurrent. Ze kunnen de prijzen daarop baseren. Ik denk dat het grootste probleem imago schade is door klachten. Console games zijn niet geschikt voor smartphones (of eigenlijk andersom) .... de Apple TV is dan weer wel mogelijk.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 25 maart 2017 09:38]

Toevallig had ik het er net nog over. Ik heb hem namelijk net geïnstalleerd op mijn Android telefoon en kon na een paar levels al niet meer verder en vragen ze voor 9,99 euro te betalen.

Voor een Mario Kart op de telefoon had ik dit zeker neergelegd, maar voor dit spel zou ik maximaal 2,79 euro betalen.
is wel een heel specifiek bedrag, lol :')
Emulators op android zijn er al, snes, sega c64, amiga, n64, noem maar op, werken goed ook
Ik vind 9,99 ook net wat de duur voor dit spel. Voor dat bedrag wil ik een volledige Mario game. Ik hoef het niet met één hand te kunnen besturen
Een volledige Mario game op een touchscreen zou helemaal fout gaan, dan zouden ze virtuele knoppen moeten gebruiken en dat speelt echt niet lekker. Een oplossing is een mobiele controller gebruiken natuurlijk maar de groep gebruikers die een mobiele controller heeft of wil aanschaffen is veel te klein.
Google eens op Delta emulator... bewijs dat je met een iPhone 7 prima "knoppen" kan simuleren ;-)

Blijf het zeggen: Pokémon/oude stijl Mario op iOS en je hebt de goud te pakken Nintendo. Ja, zelfs meer winst dan je tablet met stokjes... jammer gemiste kans...
Tuurlijk kan je het prima simuleren, maar het gaat om de feedback die je krijgt. Het fysiek indrukken van een knop blijf ik toch een stuk prettiger in games dan het tikken op een touchscreen, zelfs met force feedback.

Ik geloof overigens dat Nintendo een paar honderd marktonderzoekers in dienst heeft die non-stop controleren wat het meeste geld oplevert. Dat ze dit jaar opnieuw een gaming device lanceren zal wel betekenen dat men verwacht dat dat meer geld oplevert ;)
Latency is bij spellen als mario ook niet geheel onbelangrijk. Die onscreen keys zijn echt sloom.
Haptic feedback werkt anders prima hoor en zonder iPhone 7 is dat lastig voor te stellen.

Dat Nintendo genoeg geld aan research spendeert zegt mij niet zoveel als je app net 1 dag in een store draait kun je niet echt stellen dat je winst maakt of verlies. Maar schijnbaar werkt dat zo in daar bij Nintendo.

Vroeger had ik genoeg van ze in huis maar om eerlijk te zijn haal ik nu alleen Windows games en Sony voor consoles. De Wii is inmiddels niet eens meer aangesloten. En dat zie ik in meer huishoudens bij vrienden terwijl we vroeger toch wel eens Mario Party e.d. speelden. Beetje jammer maar tijden veranderen.
Voor een volledige Mario game mag je dan gerust ¤40-60 betalen en niet ¤9,99. En dan hoor je mensen weer klagen dat de game veeeeulllll te duur is. Tja, als je een volwaardige console/handheld game wil mag je ook die prijzen betalen.
Precies. De pricepoint is gewoon te hoog.
"De Android-versie is tussen de 1 en 5 miljoen keer gedownload."

Redelijk ruime schatting als je het mij vraagt :P
Dat is wat in de Google Play Store staat. Nauwkeuriger kan ik dat ook niet maken ;)
Het is alleen geen schatting, het is daadwerkelijk iets daartussen...
Dus ze releasen Mario Run exclusief voor iOS. En Fire Emblem voor iOS en Android en dan gaan ze beide verkopen vergelijken? Mario Run is pas sinds gisteren op Android.
Ik neem aan dat ze de resultaten normaliseren.
Dat gaat niet samen op mobile gaming. Had enorm populair kunnen worden, maar gefaald door zijn te hoge prijs en micro transactions. Het is het één of het anders, maar niet beiden. Ze waren te inhalig geweest en rekende zich rijk.
Onzin. Super Mario run is gratis voor de eerste paar levels. Er is één microtransaction waarmee je het hele spel koopt, het tegengestelde dus van inhalig. Anders zouden ze wel de voorkeur geven aan het Fire Emblem model voor alle games.
Het is 10EUR voor een simpele runner. Wel nostalgisch vanwege Mario maar betere runners bestaan onder het 5EUR en de meeste aan het 0.99 prijspunt.
Volgens mij is dat niet de situatie. Mario Run is gratis en met een eenmalig bedrag van 10 euro krijg je alle levels. Fire Emblem is ook gratis maar biedt extra content dood microtransacties.
Hetzelfde wat ik dacht.
Ze maken dit wel erg vroeg na de Android realese bekend, gisteren inderdaad pas uitgekomen.

En vind het eerlijk gezegd ook niet heel vreemd, wie brengt er nou een app uit (effe uit mijn hoofd dit), die pas twee maanden na de realese van de iOS versie beschikbaar komt voor Android.
Ik had het eerder andersom aangepakt.
En dan nog daargelaten, dat een bult mensen em waarschijnlijk al bijna vergeten waren.
Maar goed, wie ben ik ;)
Ik snap dat er rook uit de schoorsteen moet komen, ook bij Nintendo. Ik snap ook dat de serieuzere 'mobile gaming' markt die aan het ontstaan is nog echt in de kinderschoenen staat.
Echter heb ik van begin af aan al mijn vraagtekens gezet bij het betalen van 9,99 EUR voor een game als deze. Dat is voor mij toch een drempel merk ik.
Ook om dan voor de uitbreiding nogmaals een soortgelijk bedrag neer te tellen voor een aantal levels.
Ik verwacht dan toch iets meer (Multiplayer?) van zo'n game.

Heeft iemand overigens een idee hoe de gemiddelde bedragen van verkopen zo uiteen kunnen lopen tot wel 80 EUR. voor het mobiele platform? Welke applicaties zijn er dan zo duur? Veel verder dan een goede navigatie kom ik niet echt (en dat moeten dan wel erg veel verkopen zijn om het gemiddelde zo omhoog te drijven). Of tellen accessoires ook mee?

PS.
Ik doel met de gemiddelde uitgaven overigens op mobile gaming/app uitgaven (gerelateerd onderwerp). Bron: Klik

[Reactie gewijzigd door Da_maniaC op 24 maart 2017 16:24]

Er staat toch niet dat de gemiddelde verkopen tot 74,99 gaan? Er staat gewoon dat je in FE:H items kan kopen tussen de 1,99 en 74,99. In dit geval gaat het dan om 3 orbs voor 1,99, en 140 orbs voor 74,99. Met die orbs kun je nieuwe "helden" unlocken, voor ongeveer 4 orbs per held.

Er zijn volgens mij geen games die echt 74,99 kosten, alleen ingame-cash of levens of gear upgrades oid lopen zo uiteen.
Die hoge bedragen zijn voornamelijk in-game purchases bij freemium spellen. Voor bijv. 1 euro kun je 10 "munten" kopen, voor 2,50 euro kun je dan 30 "munten" kopen en voor 74,99 euro waarschijnlijk 100.000 "munten" o.i.d. Die munten versnellen dan je in-game voortgang.
Een micro-transactie van 75 euro? Dat is duurder dan retial fire-emblem games.

Blijkbaar zijn toch veel mensen geneigd veel geld uit te geven via dit soort transacties als je af en toe hoort dat men honderden euro's in "free" to play of freemium spellen duwt.
Heb je Mobile Strike wel eens gezien? "Micro"-transacties van 4 zoveel tot 105 euro per keer... En als je, na een jaar lang zorgvuldig gratis spelen de limieten raakt, kan je speciale dingen kopen om de sterkste spelers bij te blijven...
Je zou verbaast zijn als je ziet wat sommige mensen (vooral ouders van kinderen) bereid zijn om uit te geven voor een freemium.

"Want voor een paar euro aan microtransacties hou je je kinderen tevreden (wat al snel opteld)."
Dat klopt niet, het is juist een enorm klein deel van de spelers dat daadwerkelijk geld uitgeeft aan een app. Met een dikke maar: deze geven gemiddeld wel enorm veel geld uit.

https://intelligence.slic...lars-on-in-app-purchases/

http://mashable.com/2016/...game-of-war/#S4BpKba.Jiq0

Enerzijds heb je mensen met geld teveel. Anderzijds zie je bij veel games dat ze zo verslavend mogelijk proberen te zijn en dat het weinig om skills draait. Veel grinden, verplicht moeten wachten, crateboxes met random items, gems, premium items die je in kan zetten tegen andere spelers, leaderboards om competitie te stimuleren etc. Veel free to play mobiele games lijken meer op een gokkast met een minigame eraan vast. Voor mensen die er gevoelig voor zijn een gevaarlijke zaak.

Wat dat betreft snap ik het standpunt van Nintendo wel. Die games zijn meestal verslavend vanwege de gameplay. Toch had ik zelf liever gezien dat je de verschillende werelden per stuk kon aanschaffen met een korting als je ze allemaal zou kopen.

Er zijn wel meer prijzige games te vinden van grote ontwikkelaars, maar dat zijn meestal ports van consolegames. Rockstar games als GTA San Andreas en Bully kosten niet meer dan 7 euro. Square Enix games tot 20 euro. Maar die kan je dan wel op al je apparaten (en toekomstige ook) installeren.
Het leuke van Mario vond ik, om alle lvls zo snel mogenlijk door te rennen. En niet het perfectioneren van lvl's. Als je daar niet van houd, ben je snel klaar met super Mario run.
Ik ben blij dat hij nu eindelijk op android verkrijgbaar is. Het spelletje bevalt erg goed en dat tientje zullen ze van mij zeker krijgen.
Ik vond de levels vrij pittig om even 3 sterren in te halen. Dus elk gratis level tot stof gespeeld, ook al werd het vervelend want je bent een gamer of niet, om die sterren te halen. Eindelijk alles gehaald; komt die 10 euro in beeld. Dat is dan net op een moment dat je een enorme mario run overkill heb gespeeld voor die sterren. Beter hadden ze een eurootje per level gevraagd. Kan je gaandeweg bijkopen als je zin hebt om te spelen en dan kunnen ze mogelijk nog meer verdienen met uitbreidingen. Dit kunnen ze overigens nog steeds doen toch? @Nintendo; deze tip is gratis. ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*