Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Analist: NES Classic van Nintendo was in juni meest verkochte console in VS

Volgens een analist van de NPD Group was de NES Classic van Nintendo in de maand juni de console waarvan de meeste exemplaren werden verkocht in de VS. De verkoop van de PS4 leverde nog wel meer op. Fire Emblem Heroes is de succesvolste mobiele Nintendo-game.

De informatie werd op Twitter gedeeld door Mat Piscatella van de NPD Group. Dit bedrijf begon naar eigen zeggen in 1995 met het bijhouden de verkoopcijfers van de verschillende hardwareplatforms. De NES Classic ging op 29 juni opnieuw in de verkoop, waardoor de verkopen binnen een korte tijd hebben plaatsgevonden.

Op het gebied van de dollarwaarde van de verkoop ligt de PlayStation 4 aan kop in de maand juni; dit is volgens Piscatella tot nu toe dan ook de bestverkopende console van het jaar. Hij voegt daaraan toe dat Mario Tennis Aces de bestverkochte game was tijdens de maand juni en dat God of War de tweede plaats innam.

Ook analistenbureau Sensor Tower maakte statistieken over Nintendo beschikbaar. Het schrijft dat de game Fire Emblem Heroes inmiddels ongeveer 400 miljoen dollar heeft opgebracht sinds het ongeveer anderhalf jaar geleden uitkwam voor Android en iOS. Daarmee is het voor Nintendo de mobiele game die het meeste geld opleverde.

Zo zouden de mobiele games Super Mario Run en  Animal Crossing: Pocket Camp respectievelijk 64 en ongeveer 42 miljoen dollar hebben opgeleverd. De inkomsten van Fire Emblem Heroes zijn vrijwel gelijkmatig over de twee mobiele platformen verdeeld. De meeste inkomsten, 56 procent, kwamen uit Japan. De VS staat op de tweede plaats met 31 procent, aldus Sensor Tower.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

02-08-2018 • 14:11

96 Linkedin Google+

Reacties (96)

Wijzig sortering
Ik snap nog steeds niet waarom mensen dit zo geweldig vinden, het is gewoon een emulator op een ARM chip. Voor minder geld heb je een Raspberry Pi met Retropi, kun je nog eens veel meer spellen op spelen ook.
Ik snap nog steeds niet waarom mensen dit zo geweldig vinden
- Dit komt in een leuke formfactor
- Dit is LEGAAL
- Dit is daadwerkelijk van Nintendo
- Het komt met een echte Nintendo controller
- Dit is plug en play (geen downloaden van illegale zooi benodigd)

Ik snap niet waarom mensen niet snappen dat dit gewoon een leuk apparaatje is en maar blijven hameren op het feit dat het iets goedkoper ook illegaal kan.
- Dit komt in een leuke formfactor
- Dit is LEGAAL
- Dit is daadwerkelijk van Nintendo
- Het komt met een echte Nintendo controller
- Dit is plug en play (geen downloaden van illegale zooi benodigd)
Je vergeet een van de belangrijkere redenen die juist recht tegenover het hierboven genoemde ingaat. Het is namelijk erg eenvoudig om de mini console te "hacken" zodat er juist extra ROMs op geÔnstalleerd kunnen worden. Dat maakt de mini console voor veel mensen direct interessanter omdat de game die je wilt spelen vaak niet standaard aanwezig is. Ik vermoed dat deze mogelijkheid de console verkopen behoorlijk omhoog stuwen. Hetzelfde geldt voor bv de SNES mini.
Gedeeltelijk eens, je komt weer in hetzelfde "probleem" van de Pi en alle dingen die je daar voor moet doen, het grote gros die de mini's koopt heeft ook daar geen verstand van. Het zal zeker tot extra verkopen hebben geleid op het moment dat dit bekend werd. Alleen bij de vorige release waren ze al op toen dat bekend werd.
Gedeeltelijk eens, je komt weer in hetzelfde "probleem" van de Pi en alle dingen die je daar voor moet doen, het grote gros die de mini's koopt heeft ook daar geen verstand van.
In dit geval is er kant en klare tooling beschikbaar om de Mini NES van nieuwe ROMS te voorzien. Het is simpelweg het inpluggen van het device via USB en het doorlopen van een paar stappen waar je doorheen wordt geleid. Soms zelfs aangeboden inclusief ROM pack. Natuurlijk is de drempel hoger dan simpelweg Plug and Play maar ik denk toch dat het succes van het device deels door deze mogelijkheid wordt veroorzaakt.
en het was maar 25 dollar ofzo. dat was een koopje
idd, als je met een Raspberry Pi wilt beginnen ben je al minimaal dat kwijt, en dan moet je alles nog bij elkaar plakken. Plus de boot tijd van een Pi is nogal lang in vergelijking met de originele NES (weet niet hoe dat met deze zit).
Dan ligt dat echt aan jou manier van bewaren, gebruiken of wat dan ook want de kans dat jij steeds een blauw maandag product krijgt is nihil.

Elk stukje hardware vraagt om beleid. Als ik zie hoeveel mensen met een kapot scherm lopen. Sorry, maar dat ligt ook grotendeels aan jou zelf vind ik.
Man heb gisteren nog gespeeld met mijn NES die ik heb gekregen toen ik 4 was. ik ben 31.

Oja, met originele controller die er bij zat.
Haha hier in huis twee stuks originele NES, allebei in werkende staat!

Blijft toch wel charmant die blokkerige beelden. Naar mijn mening leuker dan al die flashy graphics in 3D.
Spelen jullie nog op CRT-televisies, @illog en @bilgy_no1 ? Ik heb voor de N64 speciaal nog een apart CRT-TV'tje staan, met zo'n lekker "blurry" effect :D

De (S)NES Classic Mini's lenen zich beter voor de moderne LCD-schermen met HDMI ;) Zo heb ik de SNES mini aangesloten op een Acer monitor ( pricewatch: Acer Nitro VG240Y Zwart ). Natuurlijk klinkt het geluid uit die kleine, ingebouwde monitor-speakertjes niet fantastisch... maar dit hoeft ook niet altijd voor de "16-bit geluidjes" en anders zit er gelukkig nog een audio output mini-jack op de monitor.

[Reactie gewijzigd door NetAmp op 3 augustus 2018 15:19]

helaas geen CRT zoals het nu is NetAmp, over een poosje ga ik dat wel doen in mijn kantoor thuis.
Ik moet scherp blijven maar toch wat stres kunnen lossen tijdens het werken. Dan is Arkanoid geweldig daarvoor en het voelt er goed aangezien het kastje al 25 jaar + bij me is. voelt veilig tijdens dat enge werken. Heb namelijk nog al een moeilijke baan.

Edit: je hebt het over je speakers. Ik zou je adviseren om wel goede speakers te gebruiken. Want die tonen klinken heerlijk helder en in combinatie met de lage frequenties kan het nog mooier klinken dan ik had verwacht

[Reactie gewijzigd door illog op 3 augustus 2018 13:57]

Nee, niet met een old school TV... Ik had nog lange tijd een 37cm TV'tje, maar uiteindelijk toch weggedaan.
Nintendo snel stuk? Ik weet niet met welke Nintendo apparaten jij ervaring hebt, maar ik heb letterlijk nog nooit een kapot Nintendo apparaat gehad. En geloof me, ik heb er redelijk wat.:)

Het enige voorbeeld uit de recente geschiedenis wat ik mij kan herinneren was de Nintendo DS Lite, waarvan het scharnier niet zo stevig was.
1 jaar garantie? Niet in Nederland hoor, gewoon volgens de wet en redelijke termijn, met een minimum gegarandeerde garantie, waarin de fabrikant(eerste jaar) en de verkoper (tweede jaar), de consument zijn ongelijk moet bewijzen. Na deze periode moet het apparaat binnen redelijke termijn blijven werken volgens Nederlandse wet. Maar dan ligt de bewijslast van een fabrieksfout bij de consument. Dus zelfs al zou nintendo dit afdwingen, dat is niet hoe de wet hier werkt, en je kan gewoon je wettelijke garantie houden.
1 standaard brief van je rechtsbijstandsverzekering en dit probleem is ook de wereld uit.
Probeer dat maar eens aan Nintendo of de winkels uit te leggen; dit zijn letterlijke copy/pastes van de reactie die ik kreeg:

Nintendo:
"In Nederland mag de fabrikant zelf bepalen hoelang zij garantie geven. Nintendo geeft daarom ťťn jaar garantie. "

Winkel:
"Indien de aankoop meer dan 12 maanden geleden is gedaan, dan is de garantie helaas verlopen. [Winkel] volgt de voorwaarden voor garantie zoals deze zijn opgesteld door de leverancier Nintendo. Voor vragen over voorwaarden van garantie adviseren wij je contact op te nemen met Nintendo"
Copy/paste houd in dat je dus niet langs de winkel bent gegaan? Of bel je dan? Als er iets met een product is dan ga ik langs de winkel en dan loop ik met een nieuw product eruit of hij wordt gemaakt. Binnen 2 jaar is sowieso garantie als het hardware matig is. Met premium producten heb je 5 jaar recht, mits, er wel normaal mee om is gegaan.
De verkoper (en Nintendo zelf ook) hebben zich gewoon te houden aan de Nederlandse wet. In Nederland heeft een consument recht op een deugdelijk product, wat in de praktijk voor bijna alle artikelen uitkomt op minstens twee jaar garantie. Doet de verkoper moeilijk, dan zou ik een nette brief schrijven waarin je stelt dat je van een console verwacht dat deze een paar jaar blijft werken terwijl je verwijst naar het consumentenrecht. Als ze dan nog steeds lastig doen kun je altijd nog overwegen juridische stappen te nemen, mits je het product de moeite waard vindt of gewoon heel principieel bent.

(Bron: https://www.consuwijzer.n...garantieperiode-in-europa)
De verkoper (en Nintendo zelf ook) hebben zich gewoon te houden aan de Nederlandse wet.
Uiteraard heeft Nintendo zich te houden aan de Nederlandse wet, maar dat speelt geen rol als het gaat om de wettelijke garantie gezien zij niet de verkopende partij zijn.
Je hebt zeker het recht, maar of je het krijgt is een tweede - dit laatste kost meer werk voor jou als klant.
Nintendo hoeft totaal geen garantie te geven. Als consument dien je bij de verkoper te zijn voor garantie, en indien je ook bij de fabrikant terecht kan het eerste jaar is dat een extra dienst die lost staat van de wettelijke garantie
Alleen kan je met een Raspberry Pi met Retropi LEGAAL geen NES spellen spelen!
Ja, maar...

Is het niet heel belachelijk dat games van 30 jaar geleden nog steeds geld kosten? De kosten van de games zijn er al lang en breed uit en alles wat ze er nu meer verdienen is pure winst. Het voelt gewoon vreemd om voor een dergelijke oude game nog steeds relatief veel te moeten betalen (kijkende naar Virtual Console). Zou beter zijn als dat soort games na X aantal jaar gewoon gratis worden, ongeacht door wie ze gemaakt zijn.

Niet dat daarmee de rechten op een IP verloren gaan, maar dat een game freeware wordt.
Het is niet raar dat na 30 jaar ze nog geld vragen voor hen games: het is nog steeds eigendom van Nintendo en niemand anders! Ook al hebben ze er heel veel winst aan gemaakt is dit geen vrijbrief voor wie dan ook om het "gratis" te verkrijgen.
Zelfde als een architect een huis ontwerpt, er hier 30 van worden gebouwd in licentie, en dan het een gratis ontwerp wordt? Los van hoe het voelt, eigendom is en blijft eigendom
Ik stel ook niet dat je het maar moet kunnen jatten omdat ze er genoeg geld mee verdiend hebben ondertussen, maar geld vragen voor dat soort producten voelt in mijn ogen gewoon fout. Zelf maak ik content (foto's/video) maar ik zou het niet durven om na 30 jaar jaar geld te vragen voor iets wat ik gemaakt heb.

Wat mij betreft mogen ze IP-rechten en Copyright loskoppelen. Dat je als Nintendo de IP-rechten hebt zolang je wilt, prima. Maar laat copyright na een jaar of 15/20 vervallen. Als je dergelijke oude games nodig hebt om je kas te spekken dan doe je het niet goed in mijn ogen.
Ik snap dat het fout voelt, en ik onderstreep je "nobele streven". Want auteursrecht gaat heel ver. Mijn favoriete voorbeeld, de Erasmusbrug! https://www.archined.nl/2...ergoeding-en-architectuur Daarnaast: hele bekende foto's (bijvoorbeeld, de sovjets die de vlag op de reichstag zetten), zijn die niet direct publiek domein omdat ze zo veel invloed hebben? Je kan hem beide kanten op redeneren en verdedigen.
Van het Atomium (die bollen in Brussel) weet ik dat mensen actief werden aangeschreven worden door advocaten. Van de IJfeltoren mag dan weer geen foto van de verlichting worden gemaakt dacht ik. Ik vind dit auteursrecht een beetje onzinnig voor objecten in de publieke ruimte. Bij het Atomium helpt het voor de herkenbaarheid zelfs niet als je het gebouw uit de foto zou knippen.

http://www.indymedia.be/index.html%3Fq=node%252F1590.html
Enigzins heb je gelijk en voor vele studio releases gebeurd dat dus ook. Neem nu het Commodore Amiga platform en C64. Die zijn online legaal te spelen mits ze toestemming hebben van de eigenaren.
Er was ooit een copyright-periode van 14 jaar (ťťn keer te verlengen voor 14 jaar mits de originele eigenaar/maker nog leefde) en dat werd later verlengd naar 28 jaar. Maar mede dankzij Disney is dat nu verlengd naar 120(!!) jaar. Het zou mooi zijn als films, series en games na een bepaalde periode in het public domain komen, zonder dat IP-rechten verloren gaan.
Zo blijft Nintendo genoeg financiŽle reserves houden, om flops op te vangen bijv. Af en toe dit soort dingen levert veel op, ze zouden gek zijn om het gratis te maken. :) Dan had je je NES met games maar niet moeten verkopen :p En relatief zijn ze flink goedkoper geworden trouwens, moest er vroeger flink voor sparen per game. Nu kan ik stapels van die games per maand kopen zonder arm te worden.
Jij zegt belachelijk, maar het is gewoon in de wet afgetimmerd en d'r is veel over gezegd.

Wat zou jij ervan vinden als je 1 game gemaakt hebt, je daar over 30 jaar genoeg aan verdient om rond te komen, en dan ineens raak je je inkomstenbron kwijt? Die wetten zijn niet alleen voor de grote bedrijven die elk jaar wel een paar goedverkopende games uitpoepen, maar ook voor de kleinere partijen.

Zelfde geldt voor muziek, boeken, etc.
Hoezo zal dat niet kunnen? als je een spel hebt gekocht (dus eigenaar bent) en daarvan zelf een dump (rom) maakt op je computer en die speelt op je Pi is het zeker legaal. Als je roms van internet af loopt te plukken dan ben je inderdaad niet legaal bezig.

[Reactie gewijzigd door Tjahneee op 2 augustus 2018 14:27]

De apparatuur om een dump te maken is dan weer illegaal, aldus Nintendo zelf:
https://www.nintendo.com/corp/legal.jsp#copy_illegal
Nintendo staat bekend om met offensieve gedrag om hun eigendommen te beschermen. Zover ik weet is het in Nederland (die pagina gaat volgens mij over de U.S.) legaal om voor je eigen een kopie te maken zolang je deze alleen voor jezelf houd.
Maar je mag geen kopie maken van software/games, ook niet voor eigen gebruik! (zie mijn post hieronder)

[Reactie gewijzigd door chrisO op 2 augustus 2018 14:41]

Ik zie inderdaad je link staan, dit is nieuw voor me |:(

edit; ik vraag me dan nu af als je in Steam via de ingebouwde menu een backup maakt van een game of je dan ook niet strafbaar bezig bent..

[Reactie gewijzigd door Tjahneee op 2 augustus 2018 14:44]

Je maakt een backup van de bestanden, maar de bestanden zelf zijn niet speelbaar - je moet het via Steam doen, die een bewijs heeft dat je ervoor betaald hebt. Ik vraag me wat dat betreft af hoe lang Steam in offline mode zou werken, ik kan me voorstellen dat ze na een tijdje je verplichten om online te gaan om alles even te checken.

Maar het is dus niet zo dat je je offline bestanden met iemand anders kunt delen om zo te spelen.
Ja aan hardware ben je dan alweer duurder uit dan die nes classic laat staan de tijd die je er in moet steken.
Tja als je thuis een leuke NES verzameling hebt staan dan kan het het toch wel waard zijn te digitaliseren, vind persoonlijk de spellen op de NES mini ook tegen vallen. Buiten dat kost een Pi iets van 4 tientjes dus goedkoper dan die NES mini (kijk maar is rond op marktplaats e.d.). En kwa tijd.. tja je bent een tweaker of je bent het niet :) (mits je genoeg vrije tijd hebt)
Iets wat al digitaal is nog een keer digitaliseren. Hoe doe je dat? ;)
Nee, dat mag NIET. Ook niet als je de originele cartridge hebt. Stop nou eens met die onzin!
Niet dus (volgens auteursrecht.nl):
Geen kopie van games en software
Van games en software mag je geen kopieŽn maken, ook niet als dat alleen voor jezelf is. Dit is dus een uitzondering op de thuiskopieregel.
Can I Download a Nintendo ROM from the Internet if I Already Own the Authentic Game?

There is a good deal of misinformation on the Internet regarding the backup/archival copy exception. It is not a "second copy" rule and is often mistakenly cited for the proposition that if you have one lawful copy of a copyrighted work, you are entitled to have a second copy of the copyrighted work even if that second copy is an infringing copy. The backup/archival copy exception is a very narrow limitation relating to a copy being made by the rightful owner of an authentic game to ensure he or she has one in the event of damage or destruction of the authentic. Therefore, whether you have an authentic game or not, or whether you have possession of a Nintendo ROM for a limited amount of time, i.e. 24 hours, it is illegal to download and play a Nintendo ROM from the Internet.
Nintendo geeft aan dat gedownloade ROMs illegaal zijn, maar ook dat er een exceptieregel geldt voor een zelfgemaakte backup. @Tjahneee heeft dus helemaal gelijk.

Bron: https://www.nintendo.com/corp/legal.jsp#download_rom
Nintendo heeft echter niets te zeggen over de wetgeving. In nl mag dit namelijk niet. Er is een enkele uitzondering op het gebied van software maar daar vallen die roms niet onder. (Noodzakelijk omdat de software anders onherroepelijk verloren is. Maar Nintendo bied de games zelf ook nog aan)

In een notendop: je mag in nl niet zelf dumps maken van een game cartridge.
Hoe ze het willen tegenhouden is niet relevant. De thuiskopie regeling betreft geen software en geen games. Dat is nog nooit zo geweest.

Dat jij hoogstpersoonlijk eigen wetten meent te kunnen verzinnen is voor eigen rekening.
Hoe kom je aan die onzin?
Der wordt in het stuk waar ik op reageerde het volgende gezegd!?

Geen kopie van games en software
Van games en software mag je geen kopieŽn maken, ook niet als dat alleen voor jezelf is. Dit is dus een uitzondering op de thuiskopieregel.
Dat klopt ook. Dat mag niet. Installatie van een game telt niet als kopie maar noodzakelijke actie om de game te kunnen spelen.
> Auteursrecht.nl is gewoon fout

De website is ook niet van een onafhankelijke partij of overheid.
Deze website wordt beheerd door de Federatie Auteursrechtbelangen.
De Stichting Federatie Auteursrechtbelangen - Organisatie voor auteursrecht en naburige rechten is het samenwerkingsverband tussen het Platform Makers, het Platform Creatieve Media Industrie en VOI©E.

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 2 augustus 2018 15:23]

Dit bestel je online, plug je in op je TV en klaar... Voor veel mensen is jou aanpak teveel werk of hebben ze de kennis/kunde niet om dit voor elkaar te krijgen. Mensen zijn bereid te betalen voor gemak...
en de tijd die ik er mee kwijt ben ids het mij niet waard. alles onder de 100 euro koop ik wel ipv met een raspberry gaan aankloten. Als ik al 4 uur tijdswinst haal, dan ius het voor mij een nobrainer.
Niet te vergelijken. De emulaties zij heer en meester en betreffen out of the box meerderen platformen, zoals gezegd us kost goedkoper en iedereen kan wel 1 of meerderen bestandjes in de juiste folder zetten/kopiŽren.

Het probleem bij met name retropie zit hem in PS2 & Xbox (original)emulatie en voornamelijk de controls en opslagruimte.
Dan verwacht ik ook van je dat je alle games die je er op speelt ook allemaal hebt. Vergeet dus niet de rotaties voor de games die erop staan.
Ja, maar dit heeft een veel hoger gadget-gehalte. Dit zou ik leuk vinden om in mijn woonkamer te zetten. Het nodigt uit om te spelen.
Waarom niet dan de originele Nintendo NES kopen, maar zo zou ik wezen, daarom heb ik ook de Amiga CD32 gekocht, en heb ik nu al 38 originele Amiga CD32 spellen, en binnenkort 39 (Worms).

Ben ze langzaam aan het verzamelen.
Een gevoelskwestie denk ik. Vergeleken met Nintendo zullen er maar weinig een nostalgisch gevoel krijgen bij het denken aan een Raspberry Pi.
Heel simpel: dit is een kleine NES en een Raspberry Pi is geen kleine NES. Het oogt leuk, is plug & play en biedt veel spelletjes. Dat spreekt mensen aan. De hoeveelheid mensen met de kennis om zelf te gaan knutselen is vrij klein. En je hebt veel mensen die het kopen omdat het nostalgische waarde heeft.
Dit is legaal en ik vraag me af hoe dit zit met die Raspberri Pi met de losse games die je via Retropi opstart. Games mag je over het algemeen niet zomaar downloaden. Daarnaast betaal je ook nog voor de 2 controllers en eventueel een mooi kastje op de RPI waardoor je al rond de §50 - §60,- zit als je alles in NL zou aanschaffen.

p.s. Ik heb zo'n emulator + games op een Intel stick gezet waarbij je dezelfde ervaring kunt krijgen, maar echt legaal is dat ook niet.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 2 augustus 2018 14:25]

Klopt, maar jan op straat is geen tweaker. En dan is een Rpi regelen, een behuizing sjeffen, retropie installeren, je controllers configureren en ROMs regelen best een hoge drempel (en de laatste stap illegaal), met uiteindelijk een minder clean eindresultaat.

En zeker voor §60 wordt het toch moeilijk om kwa prijs er significant onder te blijven rpi+behuizing+SD+controller, tenzij je een 2e hands pi sjeft en de rest bij ali haalt zit je zo aan die §60

Moet zeggen dat zeker voor deze prijs ik het ook wel tempting vind, vriendinlief zou graag weer eens old school mario spelen, maar ik mis voor mezelf de interessante titels, wat dat betreft is de SNES weer beter, maar daar zit SM All Stars niet bij :(
Niet iedereen heeft de skills daarvoor of zin in het gedoe dat komt kijken bij die oplossing.
Behalve de PI, komt er een SD kaart, case, controller, voeding en hdmi kabel bij. Dan zit je toch wel rond die 60 euro. Daarna nog al het werk wat je hebt om het goed aan de gang te krijgen.
ik heb een rasp pi met sega genisis, gameboy, gameboy color, gameboy advanced, Nintendo 8-bit, N64, PS1 en nog wat andere consoles op die ik vergeten ben, met 7000+ games op, heb er kleine honderd getest die ik echt wou checken of het werkt en ze werken allemaal, toch heb ik ook de super nes classic gekocht en de Atari besteld, alsook nog wat andere bekende classic consoles gekocht uit de carrefour zoals van SEGA. Het ziet er veel leuker uit in je kast dan een Rasp Pi, de controllers zijn echt, je voelt het verschil, het weegt zwaarder en voelt niet aan als plooibaar plastiek, als je fan bent ben je fan, dit is pure nostalgie, dit koop je voor verschillende redenen waar een Rasp Pi niet tegenop kan, maar de Rasp Pi kan ntlk enorm meer.
Dat gezever van die Rapsberry Pi-fans vind ik eigenlijk nog irritanter. Ik heb de Nintendo Classic Mini NES en SNES gekocht omdat ik iets officieels van Nintendo wilde hebben. We kunnen dan ook zeggen waarom mensen niet gewoon hun eigen laptop, televisie, computer, tablet of smartphone gebruiken, want ook daar kun je alle games op spelen.
Ja, liever een FPGA versie zonder vertraging.
En dat is nog illegaal ook, die ROMs. Joepie. Jij blij.
TLDR: tenzij je het _echt_ leuk vindt om te tweaken zou ik de Nintendo Classic altijd boven een Pi met RetroPi halen.

Ik heb zo'n 3 jaar geleden een Raspberry Pi model 2B gekocht met als doel hier een retro game console van te maken, de Pi zelf kostte 40 euro maar aan randapparatuur was ik nog eens 40 euro kwijt (SD-kaart, 2 controllers, behuizing, voeding, WiFi-adapter en SD-cardreader).

Vervolgens de installatie; de RetroPi image op de SD-kaart zetten was het makkelijke deel, vervolgens moest ik vrijwel alles nog zelf configureren. De controllers werkten niet en de spellen liepen voor geen meter. Na de nodige configuratie files allemaal goed ingesteld te hebben, de Pi te overclocken en verschillende emulators uit te proberen toch nog aardig kunnen spelen met af en toe een FPS-dip echter bleef ik problemen houden zoals spellen die vastliepen en save-games die opeens weg waren. Uiteindelijk nooit meer dan 10 uur gegamed op de Pi omdat het meer frustrerend was dan vermakelijk :|

Nu een paar maanden geleden de Snes classic gehaald en dit werkt gewoon goed.

(Misschien dat RetroPi inmiddels een stuk beter is en de Pi Model 3 Snes games wel fatsoenlijk kan draaien, maar ik heb helaas niet zoveel tijd meer om te prutsen met dit soort dingen)
Omdat ik geen kennis/zin/tijd heb om daar in om te prutsen
https://www.nedgame.nl

58 euro

[Reactie gewijzigd door Cybertek op 2 augustus 2018 17:17]

Waarom raspberry pi, je kunt voor nog veel minder een device kopen waarmee je dit kunt spelen..
Verschil is, deze NES is legaal, RPi en Retropi en de gedownloade roms is niet legaal.
Heel simpel : mensen die ooit 10 waren en jaren moesten sparen voor de originele hebben nu geld over en hun ouwe shit hebben ze of weggegooid of past niet meer op hun ultre 16k ultra uhd scherm die ingebouwd in de muur zit. Oftwel de NES en SNES (of sega varianten) generatie hebben nu besteedbaar inkomen en 100 e deert hen niet en nemen dit als een snack voor hun uurtje rust buiten kinderen werk en andere energiezuigende dingen. Als je denkt dat Nintendo dit niet serieus onderzocht hebben.....
Volgens mij is je vraag onder elk (S)NES Classic artikel al een keer beantwoord.
Waar blijft de N64 :9 Alhoewel ik voor de N64 bang ben dat klassiekers zoals Goldeneye en DK64 er niet op zullen staan, ontbraken jammer genoeg ook op die Rare anniversary box.

[Reactie gewijzigd door xtrmx op 2 augustus 2018 14:41]

Je noemt exact de twee op die een probleem zijn voor de ultra64 los gezien van de Mario64 en Mario kart 64. Dit is vanwege de rechten en tevens ook de reden dat Nintendo en Google zo happig zijn op YouTube op al die filmpjes namelijk de RECHTEN!
N64 kos tniks 2e hands :)
Zolang het knuppeltje maar stevig is en MarioParty word meegeleverd. :D
En er een handschoentje tegen brandwonden wordt meegeleverd! O-)
Kwestie van tijd denk ik, alhoewel Nintendo ook een online platform heeft hiervoor. Of was dat voor de oudere games nog?
Ik snap de nostalgie, maar na 3 keer Super Mario Bros weer te hebben gespeeld is voor mij de lol er weer vanaf. Het aanbod games is gigantisch, maar de echte leuke games zijn op 1 hand te tellen. Tegenwoordig kun je ook emulators draaien op zowat alles; PC, Android, IOS, Raspberry Pi en ga zo maar door. Het succes van deze console had ik om die reden dan ook zeker niet verwacht.
Er zijn inderdaad veel emulators te krijgen maar een groot gros van de mensen hebben geen idee hoe dit werkt of dat het bestaat. Iedereen die op deze consoles heeft gespeeld in hun jeugd heeft nu waarschijnlijk een vaste baan en dan staat er tegenover een stukje jeugd maar een klein bedrag. Ik snap het succes wel.
Heb zelf nog de originele zx spectrum, c64 en ti-99/4a. Moet wel zeggen dat ik liever een emulator gebruik als ik even retro wil.
Dat het populair was had ik verwacht, maar dat het voor Nintendo zo'n succes is. Het is wat mij betreft meer een hebbeding.
Het probleem met nostalgie is dat het voor je gevoel zo geweldig was en dat was het voor die tijd waarschijnlijk ook, maar met de huidige games raak je er veel te snel op uitgekeken. Na een tijd van schaarste stonden de meeste NES Classics binnen enkele maanden dan ook net zo snel weer te koop.

Hoewel ik een geweldige tijd had met de (orginele) NES, weet ik zeker dat de NES Classic meer stof aan het verzamelen zal zijn dan dat ik gebruik van maakt. Ik vermaak mij waarschijnlijk nog meer met Mario Run op de mobiel dan de oude NES games.

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 2 augustus 2018 14:35]

Het is populair in een (vermoedelijk) traditioneel rustige periode. Als Nintendo de NES Classic in november opnieuw had uitgebracht, dan zou het niet de best verkochte console van die maand zijn.

Het is een goede prestatie van Nintendo, maar het wordt slechts behaald in een rustige periode.
Ik snap het wel maar ik ben dan ook een retro-gamer :) Maar mooi dat de NES-Classic 'gewonnen' heeft, maar ik zie nergens de aantallen staan. Daar ben ik nou wel benieuwd naar... Hoeveel zijn er nou verkocht?

Zo zie je maar dat graphics en geluid voor velen nog ondergeschikt zijn aan gameplay.
Ik denk dat het meer nostalgie is. Ik vind het heel leuk om retro games te spelen maar eigenlijk alleen spellen die ik had of altijd had willen hebben.

[Reactie gewijzigd door Finger op 3 augustus 2018 06:41]

Technisch gezien zal het natuurlijk een console zijn (of een veredelde emulator), maar het is meer een gadget, niet? Leuk om te zien dat het meer is verkocht dan de PS4, maar het is in mijn ogen een beetje het vergelijken van appels en peren :)
Cool man ik heb deze ook gekocht. Ben ook benieuwd naar de gameboy classic.
Iemand die de NES of SNES classics heeft en er nog regelmatig op speelt?
Vaak zijn die goedkope SNES-stijl controllers ook helemaal niet fijn om op te spelen. De enige third-party controller die er tot nu toe voor mijn gevoel bij in de buurt komt zijn de SF30/SN30 van 8BitDo en die zijn zo'n 30 euro per stuk. Zelfs tweedehands originele SNES controllers zijn vaak 20 euro per stuk. Dus afgaande op de prijzen van fatsoenlijke controllers vind ik dit weer meevallen. Daarnaast werken de controllers van de SNES Mini rechtstreeks op mijn (softmodded) Wii, die is aangesloten op een mooie Sony PVM.

Ik vind het trouwens juist fijn als ik even "snel" een spelletje tussendoor wil spelen, zoals F-Zero of Dr Mario. Met hoe ik het nu heb aangesloten, kost het meer tijd om een emulator oid op te starten dan de NES/SNES Mini.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True