Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nieuwe Nintendo-ceo wil vooral groeien met smartphonegames

Shuntaro Furukawa, de nieuwe ceo van Nintendo die in juni aan de slag gaat, wil vooral uitbreiden op het gebied van smartphonegames. Hij is van plan om van mobiele games een 'miljardenbusiness' te maken.

Super Mario Run

In een interview met Nikkei zegt Furukawa dat hij smartphonegames het meest wil uitbreiden. Zijn doel is om per jaar 100 miljard yen te verdienen met mobiele games, omgerekend is dat zo'n 758 miljoen euro. De divisie waar smartphonegames onder vallen, behaalde over het afgelopen fiscale jaar een omzet van 39,3 miljard yen. Dat is maar vier procent van de totale omzet.

Concrete plannen om de omzet uit mobiele games te verhogen heeft Furukawa nog niet bekendgemaakt, maar hij zegt geďnspireerd te zijn door games als Pokémon Go. Het idee dat er iets ontstaat dat in zoiets groots transformeert, is een belangrijk motief voor Nintendo, zegt hij.

Nintendo begon eind 2016 met het uitbrengen van smartphonegames. Tot nu toe verschenen Super Mario Run, Fire Emblem Heroes en Animal Crossing: Pocket Camp. Nintendo maakte die games samen met DeNa. Vorige week heeft de Japanse uitgever een nieuwe smartphone-rpg aangekondigd: Dragalia Lost. Dat is de eerste mobiele game die in samenwerking met een andere ontwikkelaar wordt gemaakt.

Ook wil Furukawa de Nintendo Switch in meer markten uitbrengen, met name in het Midden-Oosten en Zuidoost-Azië. De console is nu in zo'n vijftig markten te koop en wordt met name in Europa, Japan en de VS goed verkocht. De nieuwe ceo ziet daarbuiten groeikansen.

Eind april maakte Nintendo bekend dat er een nieuwe ceo komt. De oude topman vertrekt nu de Switch-console een succes is. Shuntaro Furukawa, de nieuwe ceo, is 46 jaar oud. Hij vervangt de 68-jarige Tatsumi Kimishima. Nintendo had al langer de wens om de directie te verjongen, maar wachtte op een goed moment. De Switch-console, waar Nintendo er nu 17,8 miljoen van heeft geleverd, leverde zeer goede cijfers op. De jaaromzet verdubbelde door de komst van de console.

Door

Nieuwsredacteur

96 Linkedin Google+

Reacties (96)

Wijzig sortering
Waar Nintendo echt goed geld maar kan verdienen, is om een volwaardige Pokémon-game met microtransacties op mobiel uit te geven. Het hoeft dan niet eens een volledig nieuwe editie binnen de serie zijn, want ik denk dat een hoop mensen genoegen nemen met Gen 1 en Gen 2 met opgepoetste graphics!

Ik denk dat men daarmee meer geld kan verdienen dan een eenmalig verkoop van een game op de 3DS of Switch.

De pogingen die Nintendo tot nu toe heeft gedaan met Mario en Animal Crossing zijn leuk, maar wijken wat mij betreft te veel af van de core-series.

Edit: Voor iedereen die reageert met dat het gaat resulteren in P2W en EA-praktijken, ik denk dat Nintendo heel goed een scheiding weet aan te brengen en een goede balans hierin weet te vinden. Net als bijvoorbeeld Pokémon Go is het mogelijk om alles te behalen, maar betalen maakt het wat makkelijker. Nu is dat bij de meeste games zo, maar Nintendo is wat consumentvriendelijker dan menig andere uitgever.

[Reactie gewijzigd door D3F op 2 mei 2018 13:14]

Ze verdienen er vrij weinig aan omdat men een apk gaat downloaden.

Voor smartphone gaming moet je out of the box denken, zoiets als een main game gaat niet werken en mensen zullen dat te duur vinden en een concept zoals Pokémon Duel of Go zal mensen eerder aanspreken, vooral als het F2P is (helaas) omdat men liever niks voor wil betalen.

De groep mensen die wel wil betalen is helaas altijd veel kleiner op smartphones, vandaar dat bijna iedere "gratis" game ergens microtransacties heeft.

Veel mensen zien dit positiever in dan de werkelijkheid, ik hoor veel mensen roepen dat ze een main Pokémon of Mario willen maar als je ze vraagt hoeveel ze bereidt zijn te betalen hoor je meestal dat het "gratis" moet wezen zoals "andere" games, of hooguit misschien een eurotje of 2, slechts een hele kleine groep roept 10 of 15 euro.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 2 mei 2018 13:04]

Ik zou gerust willen betalen voor volwaardige games op mobiel, speelbaar met een controller door hen ontwikkeld, bluetooth...

En het wil niet zeggen, omdat je een APK kan sideloaden, dat je kan spelen. Ze kunnen je nog steeds verplichten in te loggen op hun dienst of dergelijke, wel dat je daarna offline kan spelen.

Ik had overlaatst een app gekocht, was er niet tevreden over, maar mn nieuwsgierigheid dacht: wat als ik de apk nu eerst opsla voor ik een refund aanvraag. Zo gedaan... Na de refund was de app automatisch van mn gsm verdwenen. Ik heb dan de APK willen installen, dat ging, maar bij opstarten zei die: geen licentie en sloot weer af.

Het kan dus :)
Wat ze dan wellicht kunnen gaan doen is een presequel op hun bestaande game te maken. Een kort verhaal voor het hoofdspel. Op die manier interesseren ze klanten mogelijk in de volwaardige game. Uiteraard is dan wel de kunst dat je de presequel niet hoeft te spelen om het hele verhaal te begrijpen.
Ik denk dat ook dat niet de goede oplossing is.

Je zou de bestaande IP's in een heel ander type spel kunnen zetten het best lijkt mij, Pokémon Go of Duel werken prima dus bijvoorbeeld een nieuwe pinball spel of eventueel een puzzel spel waar je Pokémons vangt zou beter werken (en aangezien ze dat type games met Pokémon niet meer maken zou dat een goede smoes zijn om het weer tot leven te wekken).

Ander voorbeeld is Mario Run, die werkt goed zoals deze gemaakt is en dat zou een eventuele party game ook kunnen.
Ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat.
Met alle plezier geef ik 50 euro uit aan een goede game op de Switch.
Maar op mijn telefoon heb ik nog zelden geld uit gegeven aan een spel en zie mezelf dat ook niet zo snel doen.
Ze verdienen er vrij weinig aan omdat men een apk gaat downloaden.

Voor smartphone gaming moet je out of the box denken, zoiets als een main game gaat niet werken en mensen zullen dat te duur vinden en een concept zoals Pokémon Duel of Go zal mensen eerder aanspreken, vooral als het F2P is (helaas) omdat men liever niks voor wil betalen.

De groep mensen die wel wil betalen is helaas altijd veel kleiner op smartphones, vandaar dat bijna iedere "gratis" game ergens microtransacties heeft.

Veel mensen zien dit positiever in dan de werkelijkheid, ik hoor veel mensen roepen dat ze een main Pokémon of Mario willen maar als je ze vraagt hoeveel ze bereidt zijn te betalen hoor je meestal dat het "gratis" moet wezen zoals "andere" games, of hooguit misschien een eurotje of 2, slechts een hele kleine groep roept 10 of 15 euro.
Ik ben het jammer genoeg met je eens. Je vergeet alleen wel het verschil te maken tussen kwaliteit en kwantiteit:
  • Mobiele games gaan niet op kwaliteit, maar om zoveel mogelijk users die af en toe geld betalen. Dat is ook logische strategie, aangezien veel mensen een smartphone hebben. Neem Fortnite en PUBG, ze draaien, maar daarmee is alles ook mee gezegd. De beleving is totaal anders.
  • Console games gaan wel om kwaliteit. Deze doelgroep heeft wel ¤60,- over voor een goede game. Graphics zijn beter, besturing is beter, budgetten zijn daarom ook hoger.
Klopt maar zelfs met wat oudere games zoals de GTA's merk ik dat mensen vaak dat al te duur vinden op een telefoon, maar wel prima het dubbele op PSN betalen.

Betreffende kwaliteit van de meeste smartphone games heb je sowieso zeker gelijk.
Veel mensen zien dit positiever in dan de werkelijkheid, ik hoor veel mensen roepen dat ze een main Pokémon of Mario willen maar als je ze vraagt hoeveel ze bereidt zijn te betalen hoor je meestal dat het "gratis" moet wezen zoals "andere" games, of hooguit misschien een eurotje of 2, slechts een hele kleine groep roept 10 of 15 euro.
Games geheel laten ontwikkelen is voor prijzen van 10 tot 15 euro vrijwel zeker niet rendabel, maar Nintendo heeft een ENORME backlog aan klassiekers die met relatief weinig moeite speelbaar gemaakt kunnen worden op een smartphone en die kunnen ze prima voor een paar euro verkopen.
Want of ze verkopen helemaal niets, of ze doen het voor weinig en verdienen er potentieel nog een leuke duit aan... neem bijvoorbeeld alle pokemon games die voor de diverse gameboys zijn uitgekomen, daar zal nog best wel wat vraag naar zijn en genoeg fans van die games die er best een paar euro voor over hebben.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 2 mei 2018 14:46]

Precies dit een abonnement vorm om nintendo games op je telefoon te kunnen spelen. Zou een uitkomst kunnen zijn.
Alleen ik zie Nintendo die games niet echt goedkoop verkopen, als ik even de Virtual Console bij pak dan zijn de oudere games tussen de 5 a 10 euro, dat vind ik een prima prijs maar ik ken zat mensen die een apk downloaden of het emuleren omdat het in hun ogen "overpriced" is.
Mij lijkt een Pokemon MMO voor mobiel wel cool (niet de AR variant).
Dat lijkt mij nou een tof idee, het hoeft niet AR, maar dat het met GPS nog wel iets doet, zou wel lachen zijn.
Een typische Pokémon RPG behalve dat je echt moet rondlopen ipv in het spel moet rondlopen om Pokémon tegen te komen, er staan AR Pokémon trainers over de wereld verspreid, en met Pokémon Gyms op bepaalde plekken zitten waar je dus ook fysiek heen moet. Verder is het verhaallijn dynamisch gebaseerd op waar je je bevindt en bepaalt dus waar je heen moet. Lijkt me leuk.

Maar laten we eerlijk zijn, dat gaat waarschijnlijk ook snel vermoeien.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 2 mei 2018 12:33]

Een typische Pokémon RPG behalve dat je echt moet rondlopen ipv in het spel moet rondlopen om Pokémon tegen te komen, er staan AR Pokémon trainers over de wereld verspreid, en met Pokémon Gyms op bepaalde plekken zitten waar je dus ook fysiek heen moet. Verder is het verhaallijn dynamisch gebaseerd op waar je je bevindt en bepaalt dus waar je heen moet. Lijkt me leuk.

Maar laten we eerlijk zijn, dat gaat waarschijnlijk ook snel vermoeien.
Hangt er vanaf hoe je het implementeert. Pokemon GO is een aangepaste variant van Ingress. Een Pokemongame die op het een slimme manier gebruik maakt van de omgeving, is een heel andere principe. Pokemon Go is vooral grinden en langs zoveel punten lopen. Ingress daarin tegen is tactisch en maakt "slim" gebruik van de omgeving.

Zoals als je zelf al aangeeft, mist Pokemon een dergelijke implentatie: minder grinden en meer met een echt doel naar een locatie lopen en rondlopen met als doel een pokemon tegenkomen (ipv 100 pidgey's, ik chargeer nu). Ook meer RPG elementen zijn welkom, (loop naar deze gym om een pakketje op te halen).

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 2 mei 2018 13:23]

Er zijn de laatste tijd heel veel Events voor Pokémon Go.

Het komt bijna niet meer voor dat je omringt bent door pidgeys en rattata etc. Meestal zijn er events van 2 weken en dan paar dagen rust en dan weer de volgende. Dit maakt het spel toch echt veel leuker de laatste tijd.
Lijkt mij inderdaad leuk om specifiek met de trein (bijvoorbeeld) van plek naar plek te moeten gaan om gyms of plotpoints van een verhaal te bereiken.

Het grinden van Pokémon Go was ik inderdaad erg snel zat.
Denk niet dat mensen zo dol zijn om elke keer de trein te pakken. Dat kost je bij de NS al gauw opwaarts van 20 euro.
Denk dat de game dan ook heel snel weer verdwijnt. Een traditionele pokemon game die gewoon met een ingame wereld werkt en online servers zou beter zijn denk ik .
Of een fortnite/pubg achtige game met Pokémon en/of Nintendo karakters :)
Waar Nintendo echt goed geld maar kan verdienen, is om een volwaardige Pokémon-game met microtransacties op mobiel uit te geven. Het hoeft dan niet eens een volledig nieuwe editie binnen de serie zijn, want ik denk dat een hoop mensen genoegen nemen met Gen 1 en Gen 2 met opgepoetste graphics!

Ik denk dat men daarmee meer geld kan verdienen dan een eenmalig verkoop van een game op de 3DS of Switch.

De pogingen die Nintendo tot nu toe heeft gedaan met Mario en Animal Crossing zijn leuk, maar wijken wat mij betreft te veel af van de core-series.
Jaaa, NintEAndo :D Daar zitten we met zijn allen echt op te wachten :'(

[Reactie gewijzigd door Neko Koneko op 2 mei 2018 12:21]

En dan wordt Nintendo langzaam maar zeker net zo'n kut bedrijf als EA.
En dat is allemaal te danken aan de mensen die het bekostigen!

Ik keek gister toevallig op m'n iPad naar de top 3 paid games en daar stond gewoon een game van ¤5,49 tussen in de top 3, zonder micotransacties! Er is dus weldegelijk een markt voor...

En 'microtransacties' zolang het maar (goede) content levert, ik betaal bv. prima voor uitbreidingen op spelletjes. Ik heb afgelopen week bv. uitbreidingen gekocht voor Xenoshift en Star Realms (allebij cardgames zonder ccg concept). Met nog een paar bordspel vertalingen (naar digitaal) heb ik afgelopen week ~¤22 uitgegeven aan games die niet op het 'bleed you dry' principe werken. Ik heb waarschijnlijk sinds de introductie van de iPad #1 misschien ¤10 aan 'bleed you dry' games besteed en vele malen meer aan andere games.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 2 mei 2018 13:16]

Volgens mij verdient Nintendo nog het meest met dit soort games op de 3DS (en binnenkort op de Switch :P ). Ik verwacht niet dat er een Pokemon game komt naar smartphones die kwalitatief kan concurreren met een console.
Dat zou tof zijn ja.
Of het Pokemon kaartspel (booster packs kopen) afgebeeld als een cell shaded versie van pokemon stadium :)
Ik zat eerder te denken aan een Pokemon game voor Volwassenen met 18+ content. Geen naaktheid, enzo. Maar wat meer beladen thema's. Gooi er een 3D sausje overheen met realistische graphics, gore, dood ipv faint. Enzovoort. De generatie 1999-2000 wat dus de eerste Pokemon-mania heeft meegemaakt zijn richting de 30 of zitten in de 30. Hebben naar mijn idee wel behoefte aan een throwback naar Gen 1 en 2 maar met een wat zwaardere setting. :) Tenminste dat is wat ik voel bij mezelf.

Op Steam / PC, ofc. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Ivysaur op 2 mei 2018 14:51]

July 15, 1983 - May 2, 2018 - RIP Nintendo (in ieder geval de Nintendo waar ik mee opgegroeid ben)
Groeien, dat betekend niet per definitie dat ze de rest de nek omdraaien.

Een uitbreiding naar Mobile lijkt me prima. Geen idee waarom dat niet zou kunnen. Veel games lenen zich beter voor een controller, dus die zullen ze niet uitbrengen naar smartphones (oa de standaard mario en zelda formule). Maar games die beter met een touchscreen werken zouden prima speelbaar kunnen zijn. Een speciale versie van Mario Party zou een goede optie kunnen zijn bijvoorbeeld.

Meer geld = meer resources voor andere projecten.
Ik wil zo'n game niet op een smartphone spelen maar op een console.
Dat mag. Ik ben ook geen fan van de Mario Coin Run. Maar als anderen er veel plezier aan hebben en Nintendo kan er goed aan verdienen, why not? Het is niet dat de laatste games van Nintendo opeens heel slecht zijn door de mobiele divisie. Sterker nog, de betere titels in jaren, if not decennia.

Het voordeel van Nintendo-games op mobile betekend dat je een groter publiek kan aanspreken. Ik vind bijvoorbeeld Mario Kart erg leuk met een groepje, maar met 1 console ben je toch gelimiteerd. En de dock meezeulen is ook niet zo handig. met 4 man naar een switch kijken zeker niet....

Voor simpelere party-games zie ik het zeker wel zitten. En als iemand mobile gaming groot KAN maken, is het Nintendo. Want heel eerlijk: Ondanks dat je games KAN spelen op je device, zie ik maar weinig mensen het ook echt doen....

[Reactie gewijzigd door waah op 2 mei 2018 13:15]

Oke.... thx.

Maar volgens mij gaat het er vooral om dat er 100en miljoenen mensen zijn die wel games op hun telefoon spelen en Nintendo niet de minste is om hier een zakcentje van mee te pikken.

Ze wilde het zelf al die tijd niet en werden jaren en jaren voor gek verklaard. Nu doen ze het na al dat gezever en hoogstwaaschijnlijk een financiele wake up call, is het ook weer niet goed.

Ik laat games op smartphones ook links liggen. Alleen heeft Nintendo meer doelgroepen.
Zo hebben ze toch ook Nintendo Labo. Ga ik niks mee doen, maar ik vind het niet ineens 'vies'.

Zolang Nintendo niet de home consoles bagatelliseert, niet echt een probleem hoor.
Waarom geen combinatie van beide? "That's you!" is een game die heel goed laat zien dat een samenwerking console/smartphone prima werkt en bovendien heel erg leuk kan zijn.

Je hebt geen speciale WiiU controller/tablet meer nodig, iedere speler heeft zijn eigen teken tablet/camera in zijn broekzak zitten.

Crossplatform franchises kunnen bovendien erg goed uit de verf komen zolang ze elkaar maar niet in het vaarwater zitten, maar elkaar complimenteren.
Dan....doe je dat toch? Waarom moet het of/of zijn?
Groeien in dit geval is ook niet moeilijk. Hen aandeel op de smartphone markt is momenteel erg klein.
Groei is dan gemakkelijk te bewerkstelligen.

De titel rukt het een beetje uit verband, het komt zo over alsof er een focus komt op smartphonegames. Er is ook gemeld dat ze de Switch nog verder willen laten groeien.
De huidige organisatie is heel goed in het maken van spellen voor consoles en de Switch is al een groot succes, dus dat komt wel goed. Mobile is een nieuwe markt waar Nintendo nog aan het uitproberen is wat wel en niet werkt. Ook al is het maar een klein deel van de omzet, kan ik me voorstellen dat een CEO daar relatief veel tijd aan kwijt is om dat te laten groeien. Hij moet hiervoor misschien een nieuwe afdeling opzetten of nieuwe contracten aangaan.
Moet ik nog zien.

Eigenlijk is Nintendo een geďntegreerde hardware/software leverancier met een paar zeer belangrijke franchises. Als je kijkt naar de verkoopcijfers van de laatste twee generaties Nintendo consoles, dan zijn alle best sellers uit eigen stal. In die zin zijn ze de laatste met dat model. Maar - de verkoopcijfers van de Switch laten zien dat het model nog niet is achterhaald.

Voorzichtige conclusie is dus wel dat Nintendo consoles verkoopt, omdat mensen graag de games spelen uit hun franchise.

Als die games ook beschikbaar komen op mobiele platforms (of, in ieder geval, te veel vrij besteedbare tijd afsnoept van commitment aan console gaming), dan is de motivatie om een console aan te schaffen ineens een stuk kleiner.

Je kunt willen groeien in de mobile space, maar dat wil niet zeggen dat het geen invloed hoeft te hebben op je kernactiviteiten. Voor je het weet ben je een mobile/third party developer, voor welke het niet meer uitkan te investeren in hardware. Het wordt een interessante uitdaging om dat te voorkomen...
De markt voor mobile games spreekt toch een andere groep aan dan consoles. Net als dat de groep PC-gamers ook niet ineen is gestort bij het verschijnen van consoles. Ieder zijn fanbase.

En zolang ze niet enkel mobile-games maken is er altijd een reden voor een console. Vanwege 1 simpele reden:

Veel games werken niet zonder controller. Punt.
Okee, goed punt.

Je analogie tussen PC en Console gaat een beetje mank. Immers, veel mensen hebben op een of andere manier een PC nodig. En die kan dan ook worden gebruikt voor gaming. Nintendo neemt, met haar business model die heel erg steunt op een paar franchises, wel een hele bijzondere positie in. Zonder exclusieve titels geen hardware.

Echter, mobile concurreert wellicht niet op de consolemarkt. Het concurreert op de handheld markt. Ik denk dan ook dat we 3DS/Vita als de laatste dedicated handheldgeneratie moeten zien. Het mobiele platform vervangt die nu, op een dusdanige manier dat het investeren in nieuwe hardware gewoon geen zin heeft.

... met die kleine aantekening dat ik begrijp dat Switch ook wordt geadverteerd als een mobiele gaming platform. Een deel van die populatie gebruikt de Switch vrijwel exclusief als tablet gaming device. Een deel van die potentiële populatie zou dus wel verloren kunnen gaan....
En weer mis je wat ik zeg: Veel Nintendo-games hebben gewoon een controller nodig. En dat zit niet op een mobile-device. Dus nee, ze liggen niet in elkaars vaarwater.

Net als dat je op een console geen muis en toetsenbord kan gebruiken (iig, normaal niet).

PC en console analogie gaat helemaal niet mank dus. Los van het feit dat ik persoonlijk bijna niemand ken meer met een PC, want laptop. En als ze een PC of laptop hebben is dat eentje met een ingebouwde GPU, waar niet echt op te gamen is.

ALs je dan ziet dat er een enorme groep is die dedicated videokaarten koopt. En dat dus in 99% van de gevallen voor games doet, is wel duidelijk dat een PC niet iets is dat "mensen toch hebben, en er dus ook op kunnen gamen".

Dat was misschien vroeger zeker een punt, toen IGP's nog niet bestonden en je enkel kon gamen op je PC.

Zelf verwacht ik dus niet dat het mobiele platform Nintendo gaat opslokken zoals jij het nu stelt. Immers: Er zijn al genoeg mobile-games. En toch is het aantal mensen dat serieus mobiele games speelt die lijken op wat Nintendo maakt zeer, ZEER klein. Mobile gaming is meer farmville etc. Ja er zijn andere games, maar die worden niet gespeeld. Sterker nog: de "gaming community" vind dat niet eens echt gaming.....

Ik zie het als een mooie uitbreiding van het portfolio. Niet iets dat ten kostte gaat van Nintendo. Als mobile-gaming Nintendo zou opslokken, dan waren er nu al lang problemen geweest voor de handheld-divisie van Nintendo. En juist die is in het laatste decennia enorm goed voor het bedrijf geweest (Nintendo DS en 3Ds).

Dus nee, ik ben het niet met je eens :-). En zie jouw scenario niet gebeuren.
Ik hoor wel wat je zegt hoor. maar dat maakt het natuurlijk niet waar :Y)

Gaming on the go is altijd een compromise geweest. Betaalbare games op een platform dat je toch al op zak had is wel erg laagdrempelig vergeleken met een dedicated device. Controllers of niet. Steeds meer gamers zullen gemerkt of ongemerkt die keuze maken, daar ben ik van overtuigd.

Maar beschouw het volgende: GBA verscheen in 2001. DS verscheen in 2004. 3DS verscheen in 20011.

Zeker, de intervallen worden langer. Maar toch - we hebben nog geen enkel teken gezien van een opvolger. Gezien het gat tussen de DS en de 3DS lijkt het me allicht wel tijd voor geruchten in die richting (met meeestal dan nog 2 jaar ontwikkeltijd of zo).

Min of meer het zelfde geldt voor de Vita. Ook daar heb ik absoluut geen signalen ontvangen over een mogelijke opvolger.

En ja, ik zie een direct verband met de opkomst van mobile. Ik denk dat het lastig wordt een kritieke massa te genereren op een dedicated device, zoals dat voor 3DS voor het laatst nog wel het geval was. Dat is gewoon een investering met een bijzonder hoog risico - het soort waar aandeelhouders niet van houden.

Ik denk dus echt dat 3DS extended support krijgt, en dat handheld Nintendo langzaam naar Mobile gaat.
Ik denk toch echt van niet. here's why:

De 3DS werd in 5 jaar tijd 60 miljoen keer verkocht.
nieuws: Nintendo 3DS gaat in vijf jaar tijd zestig miljoen keer over de toonbank
De PS4 (de succesvolste console deze generatie) deed dat in 4 jaar
nieuws: Sony heeft meer dan 60 miljoen PlayStation 4-consoles verkocht

De DS kwam in 2004 uit ja, maar in de tussentijd zijn er allerlei iteraties uitgekomen. Zoals de DS Lite, de DSi en DSi XL. Dus ja er zit meer tijd tussen, maar dat geld voor alle consoles.

Dus eigenlijk doet een handheld het bijna net zo goed. Als een handheld nog zo goed verkoopt en er is geen reden om een nieuwe variant uit te brengen, waarom zou je? Hogere graphics? dat is voor Nintendo nog nooit een reden geweest. Gameplay first, resolution second.

De Switch is eigenlijk de nieuwe 3DS. De Switch IS handheld. Pas als Nintendo een nieuwe reden ziet voor innovatie komt er een nieuwe handheld verwacht ik. En dan moet die iets kunnen wat de Switch (2) en 3DS niet kunnen.

Nintendo zal nooit mobile only gaan. Zeker niet de komende decennia.
Mja. Nintendo verkocht 100 mln Wii's. Nintendo verkocht 13 mln Wii U's.

Verkoopcijfers van een voorgaande generatie zegt niet per sé iets over de verkoopcijfers van diens opvloger. En, mijn punt is, sinds 2011 is er wel degelijk iets veranderd. Mobile gaming is een ding, en zal ook niet meer weggaan.

Tuurlijk, er is altijd een kernpopulatie die graag een handheld gaming device van de laatste generatie wil. Maar, als die populatie krimpt naar, zeg 10 mln gebruikers, dan vraag ik me af of dat wel winstgevend is.

Dus, wat doe je dan? Juist, je verlengt de levensduur van de huidige generatie, zonder te investeren in een nieuwe handheld. En verhuist, met de tijdsgeest mee, naar mobile. Tijdens de laatste kwartaalcijfer presentatie liet Nintendo al weten tot na 2019 de 3DS te supporten. En nu blijkt, inderdaad, dat de nieuwe CEO in Mobile wil investeren.

En die 10 mln hardcore handheld gebruikers dan? Juist. Die kopen maar een Switch. Dat heb je inderdaad goed gezien.
Of ze kopen gewoon de games die nog worden uitgebracht voor de 3DS, ook door Nintendo.

Als Nintendo stopt met het maken van games voor de 3DS heb je een punt. Maar dat doen ze niet?

je bent er van overtuigd dat het één niet kan zonder het andere.

Het is nog OF/OF. Maar En/En.

[Reactie gewijzigd door waah op 2 mei 2018 14:45]

De PCMR-cultuur is afkomstig van een tijd waarin het enige verschil tussen een familie/huiswerk-PC en een gaming-PC de GPU was. Gamen op een PC was dus relatief bereikbaar en je kon vele games op ultra low draaien en de smaak te pakken krijgen.

Tegenwoordig heb je de zeeën studenten met laptops die lichte games zoals LoL, Warframe en Fortnite spelen (en vroeger WoW, Dota, Overwatch enz), en daarnaast de paar hobbyisten met een dure gaming rig. Serieus PC-gaming vereist nu een grote uitgave aan een desktop terwijl je nog steeds een laptop nodig hebt, en erg veel zijn er zo niet.

Tja.
Als hij van plan is oude Nintendo klassiekers op de smartphone uit te brengen ben ik hier voor. De meeste telefoons kunnen met gemaakt een nDS emuleren. ;)
Mee eens, maar gezien het gebrek aan een Virtual console voor de switch vrees ik het ergste. Nickel en diming dat is de "name of the game" anno 2018. Microtransactions or get out :(
Nadat er "lootboxes" kwamen in Animal Crossing op smartphones vrees ik het ergste, maar zolang smartphone gaming voor hun voor erbij is vind ik dat prima en blijf ik liever hun eigen consoles en eventuele exclusieve IP's kopen.

smartphone gaming is een andere markt, hoewel ik tegen de manier ben van hoe AC werkt, mensen gaan liever "dat" op telefoons spelen dan de volle pond ervoor betalen zoals met dat Mario spel (wat best een leuk spel is, maar voor de normale prijs niet waard voor velen)

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 2 mei 2018 12:41]

Klopt, de software wel, maar onscreen controls blijven gewoon beperkt en ver achter een fysieke controller. Zelfs de originele nes controller werkt beter dan een Mario emulator met onscreen controls. Dus dat is dan ruim 30 jaar ontwikkeling.

Met de mobile Mario hebben ze dat geprobeerd op te lossen, waardoor er een soort van pseudo Mario ontstond. Niet slecht en ook niet onvermakelijk, maar het haalt het niet bij Mario op een DS met fysieke controls.

Nintendo weet dat, gezien de pogingen die ze doen op mobile, maar ook bijvoorbeeld de ontwikkeling van de switch. Ik heb een switch aanschaf lang uitgesteld omdat ik een iPad pro heb en dacht daarop te gamen. Maar het blijven altijd beperkte en/of gemankeerde games, tenzij je een Mfi controller koopt. Het aanbod is dan weer te mager en te klein. De switch laat ook zien dat je niet heel veel goede toptitels nodig hebt om serieus genomen te worden als console. Voor velen is zelda al reden genoeg voor aanschaf van een switch. Maar het gaat denk ik nog lang duren voordat we een game van het kaliber zelda op een smartphone of tablet gaan zien.
Ik denk dat ze dat probleem met de switch In feite al opgelost hebben. Het enige wat nodig is is een stuk plastic waarmee je 2 joycons aan de zijkant van een smartphone kan vastmaken.
Ik heb alsnog liever een Switch dan (of andere handheld).

Om maar 1 van de vele voordelen te noemen voor mij persoonlijk, als zo'n switch leeg is dan ben ik nog bereikbaar voor anderen, en als ik toch al een powerbank mee zou moeten sleuren vanwege dat feit stop ik liever een dedicated handheld in plaats daarvan in m'n tas.

Maar dat is dan mijn voorkeur, ik speel weleens een spelletje op m'n telefoon maar niet te lang en daarnaast heb ik liever een apparaat die wel ervoor geschikt is, je kunt een game die grafisch wat mooier uitziet ook daarvoor beter optimizen dan voor tientallen of honderden verschillende Android telefoons.

Verder zou een systeem zoals op de switch met een telefoon niet werken vanwege al die verschillende vormen en maten, dan zou de manier zoals bepaalde controllers werken toegepast moeten worden en dat is dus weer een extra apparaat mee dragen naast een powerbank.

Korte en simpele touchscreen optimized games zullen wel werken, maar niet games van kaliber zoals Breath of the Wild.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 2 mei 2018 12:49]

Ik vind die controllers op iPad/telefoon nog best aardig werken. Momenteel Final fantasy 6 opnieuw aan het spelen icm bluetooth controller. Gaat prima.
De echte fysieke controle gaan ze inderdaad nooit op je scherm goed kunnen laten werken.
(Spellen als Fire Emblem en dragon Quest werken nog best goed )

Al zou je met een externe controller een eind moeten kunnen komen. Misschien een kruising tussen een Playstation en een snes controller.
En een joystick als touchpad. (Heb ooit een controller gemaakt, maar door gebrek aan onderdelen, budget en kennis :| )

Maar dan is de vraag, hoeveel geld zou Nintendo in zo'n ontwikkeling willen steken? ze zijn fel tegen emuleren..

[Reactie gewijzigd door Derekboy2000 op 2 mei 2018 12:38]

Ik denk meer dat je dit moet lezen als: De afdeling spelcomputers zit niet heel veel groei meer in (daar verdienen ze momenteel al 96% van hun omzet mee), maar de groei van smartphonegames is maar net begonnen voor Nintendo.

Het is niet zo dat ze spelcomputers willen gaan laten zitten, maar dat ze nog meer geld willen verdienen en de groei in de afdeling spelcomputers aan het afnemen is.
Ik hoop dat je gelijk hebt en dat dit puur voor erbij is.
@RVervuurt heeft het juist hier. Hier zijn een paar quotes van de Q&A die Nintendo met zijn aandeelhouders heeft gehad enkele dagen terug:
  • "As for issues, my highest priority task right now is to accelerate the momentum behind
    Nintendo Switch and to expand the business. Other issues include the question of how to
    expand our smart-device business, and whether we can nudge the scale of that business into a
    larger portion of our overall business."
  • "As for the question of what kind of company I want to make of Nintendo, this is a company that continues to be an integrated hardware and software business in the world of dedicated video game platforms."
Nikkei heeft hier gewoon gefocust op dat wat zij denken dat het meest interessant is voor investeerders.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 2 mei 2018 20:19]

Ik ben er ook mee opgegroeid, maar ik zie juist wel voordelen hierin.

De consoles die ze uitbrengen, hebben me qua kwaliteit een beetje teleurgesteld. Ik heb met plezier de NES en SNES gehad, heel veel op gespeeld in mijn jeugd. De NES Classic en SNES Class waren ook weer even heel leuk. Om over alle gameboy-varianten die ik heb gehad nog maar niet te spreken.
De Wii en Wii U heb ik gehad, maar weer vrij snel verkocht. Al die extra hardware in huis voor die paar potjes Mario / Mario Kart per jaar, en dan zit je weer tegen een lege accu van een controller aan te kijken...

Daarom juich ik het eigenlijk sterk toe dat ze, net als SEGA, zich gaan concentreren op de games en niet meer op de hardware. Breng een Mario, Mario Kart of Zelda uit voor de Playstation, dan ben ik de eerste die 'm gaat halen.

Ik hoop ook heel erg op een multiplayer Mario Kart op de iPhone. Heb met Mario Run erg veel plezier gehad, al hou ik eigenlijk helemaal niet van dat principe.
Breng een Mario, Mario Kart of Zelda uit voor de Playstation, dan ben ik de eerste die 'm gaat halen.

Ik hoop ook heel erg op een multiplayer Mario Kart op de iPhone. Heb met Mario Run erg veel plezier gehad, al hou ik eigenlijk helemaal niet van dat principe.
Helemaal mee eens als ze dit soort Classics gewoon uitbrengen op de mobiele markt ben ik wel bereid daar 10 tot 15 euro per game voor te betalen. De uren plezier die ik met SNES classics zoals Super Mario World, Zelda etc heb gehad zijn me dat wel waard. De telefoons van tegenwoordig zijn sterk genoeg om dit te kunnen draaien en waarschijnlijk nog wel veel meer.
Grootste probleem is denk ik de besturing. Een controller werkt altijd lekkerder dan onscreen knoppen. En neemt bovendien geen ruimte in van het scherm.

Maar ik koop er ook met alle plezier een Nintendo iPhoneController bij!
De kans is groot dat mensen ergens een apk vandaan halen, je wilt niet weten hoeveel mensen dat al met games zoals GTA of Minecraft doen want ze vinden het "overpriced".

F2P zal helaas aantrekkelijker zijn voor de meesten, daarom hoop ik dat Nintendo zich dat realiseert en smartphone gaming voor erbij doet en niet ineens IP's volledig laat verhuizen van hun eigen consoles.
Dit zat ik ook te bedenken, ook al druk je het wel heel dramatisch uit. Heel erg jammer om te zien wat hier gebeurt!

Eigenlijk is wat mij betreft na de N64 al een daling ingezet die niet meer zomaar te keren is. Helaas is Nintendo altijd erg koppig geweest door het per sé anders te willen doen. Vanaf de Wii begon dat een soort extreme vorm aan te nemen door helemaal gefixeerd te zijn op motion controllers, en 'normale' games vrijwel links te laten liggen waardoor de bekende multiplatform AAA titels niet of in een soort derderangs afgeslankte vorm verschenen. Daarnaast is minimaal ingezet op het hele online gebeuren, waar de concurrentie juist enorme sprongen heeft gemaakt.

Helaas is daar niet van geleerd, en gebeurt met de Wii-U en Switch wederom hetzelfde.
Ik zeg niet dat dat per definitie stuk voor stuk echt slechte consoles zijn, er zijn wel een aantal goede titels waarmee je je kunt vermaken, maar het zijn er wel stukken minder dan wat de concurrentie biedt. En dat zijn juist de titels die een zeer groot marktaandeel innemen...

Wat handhelds betreft is/was Nintendo koning, ik hoop dan ook echt dat ze dit laatste stukje niet om zeep helpen door massaal in te zetten op smartphone games in een vorm dat dit ten koste gaat van de handheld(games) die ze te bieden hebben. Anders heb ik voorlopig vrijwel alle interesse in Nintendo verloren, helaas.
Doom, Wolfenstein II en Dark Souls op de Switch vind ik anders getuigen van prima 3rd party support hoor....
Dat is ook wel zo, maar toch zijn dat ook weer ports die deels gedowngrade zijn.

Waar ik echter meer op doelde is het ontbreken van GTA, COD, Battlefield, Overwatch, Need for Speed (of een ander serieus alternatief) en een downgraded Fifa waarbij bepaalde spelmodi ontbreken en de gameplay anders aanvoelt.

Als je dat niet kan bieden loop je een enorme markt mis. Bijna iedereen die ik ken koopt maar één console, en als bovenstaande allemaal afvalt, valt de Switch voor die personen ook automatisch af.
Maar die personen waren tóch al niet van plan om een Nintendo console te kopen. Dus ach. En gedownrade FIFA? Vooralsnog zit letterlijk alles erin dat in de andere versies ook zit met uitzondering van The Journey, en daar koop je FIFA toch al niet voor.....
Waarom waren die personen dat tóch al niet van plan dan?

En daarnaast laat je handig het stukje "en de gameplay anders aanvoelt." weg rondom FIFA. Of het nu een goed spel is, en fijn aanvoelt of niet, het is gewoon niet hetzelfde als op de andere platformen omdat voor zover ik begrijp de Switch de originele engine niet normaal kan runnen.

Maar goed deze discussie komen we toch niet uit en gaat bovendien een eind offtopic...
This may be Fifa 18 on the box, but be warned you're really getting a port of what the Fifa games were like a couple of years back.

That's no bad thing, because one of my moans about this year's game on the PS4 or Xbox One was that it felt a bit too slow.
https://www.dailystar.co....ay-PS4-Xbox-One-EA-Sports
However, after a brief play session at E3 2017, it appears the football game coming to Nintendo's hybrid console is not quite the fully-fledged title I was hoping for. We already discovered that the Switch version won't run on the same engine and doesn't include The Journey, FIFA's story mode, but the problems run deeper than those. Upon playing FIFA 18 on Switch for the first time, it becomes apparent that this is definitely not FIFA 18. This is not the same game I played a month ago on PS4.

From the character models to the feel of the dribbling, almost everything feels quite far removed from FIFA 18 on PS4 and Xbox One. It's probably closest to FIFA 15 or 16's gameplay in its on-pitch action--a little quicker both to respond and to move--and given I wasn't a huge fan of FIFA 18 at preview stage, that's probably a good thing.
https://www.gamespot.com/...endo-switch/1100-6451027/
Gameplay is great and a little pacier than on Xbox One and PS4 and thankfully the new crossing mechanic has made it onto the Switch version.
http://www.goal.com/en/ne...6fats23r2cno1n8zz9r9kkrax
“De normale engine” is Frostbite op de XOne en PS4 en PC. Die wordt pas sinds FIFA 2017 gebruikt.

De Switch versie draait op de vorige engine die een héleboel FIFA’s als normale engine hadden en gelijk is aan de PS3/X360 versie.
Ik denk dat je het moet vergelijken met Porsche en de Cayenne (en later Macan). Geen puristische sportwagens, maar wel de cashcow die zorgt dat ze die puristische sportwagens kunnen blijven bouwen. Voor Nintendo is mobile een vrij nieuwe tak van sport waar ze nog enorm in kunnen groeien en geld mee kunnen verdienen. Daardoor zullen ze consoles kunnen blijven bouwen. Ik kan me oprecht niet voorstellen dat Nintendo op enig moment in de nabije toekomst zal zeggen: we ontwikkelen geen nieuwe consoles meer.
mwah.. dit is rip nintendo 2.0
Eigenljk waren ze al aan het wegzakken, en toen kwam opeens de switch.
Ze willen groeien in de markt, dus ik denk dat het 'en en' is.
Het klinkt misschien een beetje apart, gezien het Nintendo is, maar hij heeft wel gelijk, De smartphonemarkt is ongelofelijk profitabel, vooral met games waar je makkelijk in kunt komen (waar Nintendo best ervaren mee is) en waarbij kleine aankopen niet zo erg aanvoelen als bij andere games.
Of de expansie van de Switchverkopen gaat werken betwijfel ik. Behalve als ze de prijs wat omlaag halen is het niet echt haalbaar.
JoyDroid, Joy cons voor Android :P
Een van de markten die ze aanhalen, Zuidoost-Azië, heeft best groeipotentiaal. Daar is alles nu juist veel duurder omdat het eerst van andere distributeurs geďmporteerd moet worden. In de Filipijnen kwamen de meeste Switch spellen vanuit Japan of het Midden-Oosten (kwam zelfs wat Spaanse doosjes tegen).

De prijzen lagen daar zo'n 10% boven wat je hier in NL ziet. Directe distributie in de ASEAN landen zal de prijs misschien wel meer dan 10% kunnen doen zakken (10% omdat je een middle-man minder hebt en nog wat meer gezien ik wel wat prijsdiscriminatie verwacht in het voordeel van armere landen, Steam houd ik ook lekker op mijn Filipijnse credit card zodat het elke dag wel sale lijkt :o ).

En dan heb je niet alleen de lagere prijzen die verkopen moeten stuwen daar, je merkt dat Switch games in veeeeeel minder winkels worden aangeboden dan Playstation games (xbox zag je ook weinig). Als de beschikbaarheid verhoogd wordt kan dat de verkopen ook enorm stuwen, gooi er nog wat marketing bij ook dan (je ziet vrijwel enkel reclame voor PS en PC games) en de omzet van Nintendo kan flink omhoog nog. Ondanks dat de mensen iets armer zijn, bevatten de ASEAN landen meer mensen dan heel Europa en minstens 2x zoveel mensen dan de US.
Zolang ze maar ook single player games (misschien met lokale multiplayer? Zou toch mogelijk moeten zijn met bluetooth ofzo) zullen maken waar je niet online voor hoeft te zijn. En als ze niet te ver gaan met microtransacties, anders zullen ze niet echt onderscheiden van de rest.
Akkoord.

Het geluk voor hun is dat ze zich al onderscheid hebben van de rest. Iedereen kent Mario, een hoop mensen kennen Pokemon en gezien zij die merknamen mogen dragen is het een kat in het bakkie.

Het klopt wel dat de "darkside" om de hoek komt kijken gezien Nintendo zich zoalng ik ze al ken zich heeft gefocussed op kinderen en families. Als het te veel geld gaat kosten, d.m.v. transacties, uitbreidingen, etc, zal mama en/of papa vrij snel op de stop-knop drukken.
Nintendo is toch origine een speelgoedmaker? Daar zijn ze onderscheidend en origineel in. Ze hebben een aantal standaard karakters, die ze elke keer weer op een nieuwe manier weten in te zetten in games.

Het is echt jammer dat ze nu in een segment stappen waar ze 1 van de 1000 zijn. De karakters zullen blijven, maar de leuke manieren om met ze te spelen gaan dan verloren. Die karakters blijven elke keer een korte periode 'hip', maar de aandacht lijkt na deze periode dan weer te verstoffen.

En om de karakters een beetje leuk te houden, moet je er niet mee worden doodgegooid. Het moet speciaal blijven om met ze te spelen: lees: Je moet er een speciaal apparaat (Switch, Wii) voor kopen.

Lijkt me niet een goede strategie om hier verandering in te brengen.

[Reactie gewijzigd door Jiskefet296 op 2 mei 2018 13:10]

Ik had niet het idee dat de laatste nintendo smartphone games het goed deden. Hadden ze niet laatst die Miitomo game al gestopt?

[Reactie gewijzigd door Rappa1985 op 2 mei 2018 13:25]

De enige smartphonegames die een beetje geld opbrengen zijn freemium games waar een kleine groep verslaafden het geld binnen brengen. Voor de meesten is een paar euro al teveel om vooraf te betalen voor een mobiele game, het idee leeft dat het op je telefoon allemaal gratis moet zijn.
Ook met Mario Run zag je dat veel mensen niet eens de (afgeprijsde) 5 euro voor de volledige game wilden betalen, terwijl ieder jaar zonder morren een veelvoud ervan wordt neergelegd voor net zo goed een rehash van hetzelfde spel (ik noem een Call of Duty of FIFA).

Ik hoop dus niet dat ze meegaan in die freemium praktijken waarbij een spel eigenlijk alleen maar speelbaar is als je blijft betalen, maar ik zie niet hoe ze anders geld zouden kunnen verdienen in de smartphone markt (ik ga er even van uit dat ze geen lelijke advertenties in hun apps willen :D)

Ik dacht dat Nintendo het vooral ziet als veredeld promotieplatform.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 2 mei 2018 12:57]

Zo lang het niet ten koste gaat van de kwaliteit van de games, maar ik ben bang.

Een pokemon game zoals die op de DS zijn op mijn telefoon juig ik alleen maar toe, of een mario kart, etc. de goede handheld games die ze al maakte. Maar als het meer cash grabs worden als Mario Run dan hoeft het van mij niet. Ik begrijp waar het geld zit en begrijp de keuze, maar hoop dat ze wel de nintendo blijven die kwaliteit producten blijft uitbrengen.
Mario Run is echt een heel erg solide "endless" runner. Zit goed in elkaar, veel uitdaging, verschillende "niveau's" per level, dat was echt geen snelle cashgrab. Een emulator met roms, precies wat jij wil hebben, dat zou een snelle cashgrab zijn.
Ikzelf hoop eigenlijk dat ze bijv Pokemon Picross uitbrengen ,
En zoiets zou dus wel werken op een telefoon, ik bedoel Pokémon Shuffle werkt ook prima dus waarom dit niet.
Pokemon pinball en Pokemon TCG zouden zeker en vast een groot success kunnen worden.
Waarschijnlijk zijn ze te laat voor een TCG/CCG te maken door andere spelers in de markt.
Concrete plannen om de omzet uit mobiele games te verhogen heeft Furukawa nog niet bekendgemaakt, maar hij zegt geďnspireerd te zijn door games als Pokémon Go.
Pokémon is hun grootste melk koe maar dat geldt alleen voor de main games ervan.

Ben ik voor dat Nintendo smartphone games voor ernaast doet? Sure, maar hou het ook voor ernaast want ik betaal nog steeds liever de volle pond voor hun games zoals main Pokémon games, of games zoals Super Mario Odyssey of Zelda.

Hoe goed de games op smartphones ook mogen wezen, ik betaald vanwege het type markt ook liever niet meer dan 10 euro per game en dat is nog ruim vind ik, als ik zo'n console of handheld koop (niet uitsluitend eentje van Nintendo zelf) heb ik ook andere verwachtingen en daar pas ik mijn prijs ook erna aan.

Dus voor erbij ben ik voor, maar richt je niet blindelings 100% puur op smartphone gaming Nintendo, aangezien veel van je games/systemen ook door hun exclusiviteit zo goed verkopen (je koopt een Nintendo systeem als je Mario wilt spelen bijvoorbeeld omdat het alleen daarop te verkrijgen is)

en als ik even kijk naar veel van hun games op telefoons betwijfel ik of ik zo graag een eventuele F2P main Pokémon game speel vol met microtransacties, laat staan door de controls ervan

Zie het als een 2de markt, ik zie al voor mij wat de meeste mensen doen als ze ineens 40 euro voor een spel zouden moeten betalen op een telefoon (mompelt iets over .apk's).

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 2 mei 2018 12:31]