×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony heeft meer dan 60 miljoen PlayStation 4-consoles verkocht

Door , 99 reacties

Sony heeft bekendgemaakt dat er wereldwijd 60,4 miljoen exemplaren van de PlayStation 4 zijn verkocht. Het betreft het eerste model, de Slim-uitvoering en de nieuwe PS4 Pro. Sinds de release van de console zijn er ruim 487 miljoen games over de toonbank gegaan.

Het cumulatieve aantal van 60,4 miljoen is berekend vanaf de release van het eerste model, dat eind 2013 op de markt kwam, tot 11 juni 2017. Het aantal is een schatting die Sony heeft gebaseerd op verkoopcijfers van winkels. De consolemaker geeft alleen een totaal van alle verkochte PS4's; hoeveel exemplaren van het Pro-model zijn verkocht, is niet bekendgemaakt. Volgens een onderzoeksbureau waren er in april naar schatting 33 miljoen exemplaren van de Xbox One verkocht.

Sony heeft ook bekendgemaakt dat er sinds eind maart maandelijks 70 miljoen actieve PlayStation-gebruikers zijn. Daarnaast maakte de consolemaker bekend dat er sinds eind maart 26,4 miljoen abonnees van PlayStation Plus zijn. Actieve PlayStation 4-gebruikers spenderen volgens Sony samen meer dan 600 miljoen uur per week op de consoles. Wat Sony precies onder actieve gebruikers verstaat, is niet duidelijk.

De verkoop van games betreft zowel fysieke schijfjes als downloads. Gemiddeld zijn per PlayStation 4-console nu acht games verkocht. In mei 2016 maakte Sony bekend veertig miljoen exemplaren van de console verkocht te hebben en eind 2016 waren dat er al vijftig miljoen.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

13-06-2017 • 12:35

99 Linkedin Google+

Reacties (99)

Wijzig sortering
Het is al een hele tijd duidelijk dat PS4 beter verkocht dan Xbox, maar dit zijn wel hele grote verschillen. Sony heeft deze race gewonnen, hoewel Microsoft ook gewoon prima winst maakt op de Xbox divisie. De reden in mijn ogen is de slechte launch van de Xbox (Don Matrick), werd vergeleken met oude videorecorder, het positioneren als mediacenter ipv gameconsole en de slechte verkrijgbaarheid. Ik vind wel dat MS aardig heeft terug gevochten, maar het leed is dan eigenlijk al geschied. Vriendje heeft PS, dan neemt de gehele vriendengroep een PS. Ik ben zelf nog steeds erg blij met de xbox one, maar de hele vriendengroep heeft een PS4. Terwijl er heel veel met een xbox360 waren, die klanten heeft MS verloren door de late launch in Nederland.
Klopt, ze zijn mij kwijtgeraakt door de slechte launch, verhalen over always online, niet kunnen spelen van tweedehands games en vooral minder grafische power, in combinatie met de nu sterk verbeterde dualshock controller hebben mij voor een PS4 doen kiezen indertijd. Nooit spijt van gehad ook!
Same here.. 360 was mijn console meteen naar de ps4 gegaan nadat gefaal
Helemaal mee eens, ik ben eigenlijk altijd Playstation 'fanboy" geweest en heb mooi mijn maten daarin meegetrokken. :P Ik had de nieuwe PS al en hun waren nog aan het wachten op de nieuwe Xdoos. Ze zijn allemaal naar PS gegaan ( zeker 10 man ).

Maar ik denk dat Microsoft erg veel klanten terug gaat winnen als de next generation consoles misschien wel een volledige Windows 10 install inhoud aan de Xdoos kant, of iets dergelijks. Kodi erop en gaan. Ik vind het zo jammer dat de PS erg beperkt hier in is!
Denk dat je helemaal gelijk hebt. Ik kom ook van een X360 en heb nu een PS4 (en een pro).
Ik denk dat MSFT mij nog wel om had kunnen krijgen als de Xbone direct backwards compatibility had gehad. Op het moment van kiezen kreeg ik bij Sony dezelfde backwards compatibility als met de Xbone ;) En dan heeft het geen enkele invloed meer op de keuze.
Dat is een flink aantal, zeker in verhouding met de concurrent! En terechte verkoopcijfers ook, maak zelf al sinds de release er vaak gebruik van.

Playstation heeft tot 18 juni trouwens de "Days of Play" sale met onder andere een flinke korting op 1 jaar Playstation Plus. :)
Bij de Bart Smit nog veel meer korting op PS Plus:
http://www.bartsmit.com/n...s-12-maanden-lidmaatschap

Ik weet niet hoe zij meer korting kunnen bieden dan PS zelf (10$).. maar het scheelt behoorlijk.
Bij de Game Mania zelfs maar voor ¤29,99: https://www.gamemania.nl/...tation-plus-12-maanden-nl

Edit. Zoals hieronder ook al aangegeven. Zijn de PS Plus codes stapelbaar, je kan er dus zoveel kopen als je wilt. Je abonnement blijft gewoon doorlopen. Koop je dus 3 kaarten, dan kan je de komende 3 jaar voorruit.

Je kan er bij de Game Mania maximaal 3 tegelijkertijd kopen.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 13 juni 2017 13:49]

Dank voor de tip. Meteen aangeschaft.
(maar dat had ik blijkbaar al eerder eens gedaan want ik ben nu tot ver in 2019 PS Plus lid :-D )
Supertip, dank je wel. Ik moet binnenkort verlengen. Kun je met deze kaarten alleen een nieuw lid aanmaken of ook je bestaande abonnement verlengen?
Je kan deze gewoon toevoegen aan je account en het is zelfs mogelijk om de kaarten te stapelen. Koop je bijvoorbeeld drie kaarten en activeer je deze dan heb je voor de komende 3 jaar PS Plus voor maar ¤89,97.
Klopt, de codes zijn 12 maanden houdbaar.. dus je kan ze ook bewaren en over 2 maandjes invoeren bijvoorbeeld.
Geldt deze aanbieding altijd wou je zeggen? :D
De Media Markt mag zelfs een iPad voor 150 euro of zelfs 10 euro verkopen... de winkel moet dan wel de kosten die de klant niet betaald vergoeden als het ware.
in belgie mag dit dus niet... het is namelijk bij wet verboden bij ons om dingen met verlies te verkopen.

enige uitzonderingen zijn een uitverkoop, de soldenperiode of een braderij (soort winkelstraat-feest waarbij alle winkels kraampjes zetten en spullen die ze kwijtwillen goedkoop aanbieden of gewoon spul met extra korting verkopen; dit is geen uitverkoop aangezien na de braderij de winkel gewoon verderdoet)
Ligt wel wat complexer. Zo is er bijvoorbeeld een uitzonderingsclausule die zegt dat het wel mag bij 'noodzakelijkheid van concurrentie' en tevens een uitzondering voor zaken die technisch 'verouderd' zijn... Daar zit natuurlijk een enorm grijs gebied!
technisch verouderd -> daar zijn de solden voor hé
noodzakelijkheid van concurrentie, da wil enkel maar zeggen dat je aan dezelfde prijs als de concurrent mag verkopen als die lager ligt dan jouw aankoopprijs. meestal zal dit bedrag niet zo enorm veel verschillen, aangezien hji ook niet mag verkopen met verlies. Je mag je prijzen ook niet vergelijken met een winkel in uitverkoop, een braderij of een gesoldeerde prijs; aangezien dat uitzonderingen zijn.
je kan dus bv wel met verlies verkopen als jouw concurrent aan de overkant goedkoper kan aankopen dan jij en hij dan een enorm groot prijsverschil wil maken met jouw en maar een kleine marge neemt.. als jij dan wil aanpassen moet je met verlies verkopen. Al probeer je dat natuurlijk wel te vermijden want verlies is verlies natuurlijk.

maar ik wou het vooral hebben over die ipad voor 10¤ verkopen, dat kan echt niet in belgie... een grafische kaart van een half jaar oud die je concurrent een pak goeiekoper kan krijgen kan je dan mss wel met een paar % verlies verkopen (aangezien op het originele bedrag nog een winstmarge zat zal je prijsdaling dus eerst aan je winst knabbelen voordat je verlies gaat maken)
Nee, dat mogen ze niet.
Mogen ze wel... vaak genoeg Apple producten zoals iPods/Macbooks zelfs bij MM met korting gezien en Apple is niet meewerkend met kortingen.
Goeie tip van die PS plus, net verlengd helaas. Maar 2 jaar PS Plus in het vooruitzicht is ook wel leuk. :P
Bij gamemania 29.99, jaar PS PLUS :P
Ja daar heb ik net gekocht, zag het bericht van rens-br net op tijd! :P
Ja zelfde hier, maak niet uit hoe vaak ik gebruik maak van Steam, Origin, Battle.net,Uplay.
Lol, alle verkochte iPhones vergelijken met 1 generatie van de playstation is sowieso al scheef. Nu komen al die generaties er samen niet in de buurt, maar wel dichterbij.

Vroeger deelde je een console met je vriendjes, ik deelde mijn NES tot PS3 ook eigenlijk met minstens 4-5 anderen, als je dat erbij opteld ga je gok ik wel over de miljard heen.
Je snapt dat er ook gamers zijn die geen PS4 hebben, maar een PC of XBOX of zoiets, right? :)
Ah juist ja, 1 miljard iPhones (waar letterlijk iedereen wel ies aan heeft) over een periode van 10 jaar, tegenover 60 miljoen PS4's (specifiek voor een doelgroep) over een periode van 3,5 jaar.

Ga je hierna ook de vergelijking maken dat je het vreemd vind dat er meer koelkasten zijn verkocht dan consoles? Je snapt toch wel dat consoles voor een hele specifieke doelgroep is bedoeld, waar een iPhone letterlijk iedereen van 10 tot 90 jaar daar wel iets aan heeft.

Mijn oma heeft een iPhone, maar vreemd genoeg geen PS4 nu je het zegt. Ik zal eens vragen waarom dat zo is aan haar!

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 13 juni 2017 14:23]

Ik denk dat het tijd is dat ik mijn Oma ook snel even ga bezoeken. Wel een laptop en iPad, maar geen PS4 Pro.....tssss :+
Je vergelijkt de hoofdsmartphonefuncties mobiele communicatie + contact + organizen (daarnaast nog fotograferen en ook gamen), met de de consolefunctie "gamen voor een tv", (ongeveer de enige functie van een gameconsole).
Je kan op je klompen aanvoelen wat mensen eerder kopen, toch?
Een console vergelijken met een telefoon, juist. Gamen is een vrij specifieke hobby en daarbij ook nog een relatief dure hobby. 60 Miljoen is fantastisch en boven verwachting volgens mij. Helemaal vergeleken met de PS3.
Als je we van uitgaat dat bijna 1,5 miljard mensen in extreme armoede leven en bijna net zoveel op het bestaansminimum is zet dat de cijfers al weer in een ander perspectief.

Bij de resterende mense is een groot deel vergrijst en vaak geen gamer.

Ik denk dat het flinke nummers zijn.
Je berekend het dan ook verkeerd, je moet berekenen hoeveel PS4's er verkocht zijn per huishouden, niet per levend mens. Op die manier kan je de marktverzadiging correcter weergeven.

Eenvoudig voorbeeld: Ik ben thuis met 6 waarvan er 3 personen een iPhone hebben en 2 personen een Android toestel en 1 persoon een ander toestel. Wij hebben 1 PS4. (ps ik ben niet in werkelijkheid met 6 thuis dit is een voorbeeld).

Je kan dn nog verder verfijnen door te filteren op actief huishouden vb alleenstaanden appart eventueel nog eens de geslachten, de mensen met of zonder kinderen, de mensen met jonge of iets oudere kinderen, senioren (voor de kleinkinderen etc).

Als je de %'en zo berekend krijg je een correcter beeld, zeker als je hetzelfde doet met de concurrenten. Dan heb je én de huidige totale markt én de marktpenetratie per merk én kan je de generatie erop de groei vd markt berekenen.
Maar niet iedereen is van games spelen, en veel mensen hebben het geld niet voor over.
Of mensen hebben een PC/Xbox.
Een telefoon is belangrijker dan een console, je bent dan immers bereikbaar.

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 13 juni 2017 14:07]

Je zegt het zelf 50 jaar terug!
Tijden veranderen, behoeften, etc etc veranderen!
Waar ik erg benieuwd naar ben: maakt Playstation winst op zijn consoles? Ik geloof dat Nintendo (bijna) geen winst heeft op de consoles of zelfs een beetje verlies en het vooral moet hebben van de spellen.
Ik denk dat ze nu wel winst beginnen te maken omdat de hardware die ze gebruiken toch wel erg oud is. En dus veel goedkoper is geworden.
Gegeven dat de hardware al verouderd was toen de PS4 uitkwam en het geoptimaliseerde productieproces van nu kan je er wel vanuit gaan ja. Zal niet veel zijn though, meeste inkomsten worden natuurlijk via games, PS Plus en micro-transacties gegenereerd.
Nintendo staat er juist om bekend dat ze over het algemeen juist de enige zijn die ook winst maken op consoles, niet andersom ;)
Ik was zelf altijd in de veronderstelling dat juist Nintendo verlies of quitte speelt op zijn consoles en dat de xBox en Playstation al winst maakten. Het is al een tijdje geleden dat ik dit ergens gehoord hebt dus het kan natuurlijk verandert zijn!

Edit:
Of ik heb het verkeerd gehoord, dat kan ook :)

[Reactie gewijzigd door Rickpwns op 13 juni 2017 12:49]

Stamt volgens mij uit de begintijd van de Nintendo. Spellen waren flink duurder dan voor een C64 of een MSX.
Nintendo is juist de enige die nog echt winst maakt op de consoles dacht ik weer gehoord te hebben ;)
PS4 is vanuit die voorbeeld ook gemaakt op de nadruk betaalbaar.
Voor huidige gen en met AMD APU ook goed te doen. Zo ook MS
met Xb1.

De Xb1X zit door de duurdere APU met extra fat iGPU andeel mogelijk stuk hoger in kosten.
En komt overeen met PS3 release prijs. Daar was het de CeLL chip die het naast BR introductie duur maakte.
Zolang de games sterk blijven niets mis mee :)
Het grappige aan consoles is dus dat dat geen reet uitmaakt zolang games goed blijven presteren. Als ik naar games als Horizon Zero Dawn kijk is er inhoudelijk nog wel e.e.a. mogelijk met die oude hardware. Verbaas ik me eigenlijk wel over.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 13 juni 2017 13:04]

Ik had gelezen dat Sony van in het begin winst maakte op de console
In ieder geval minder kosten dan bij de PS3 me dunkt.

Omdat de architectuur grotendeels hetzelfde is als een PC zijn er minder kosten aan R&D en het hele riedeltje van een fatsoenlijke SDK e.d. eromheen.
Ik denk dat daar nogal wat factoren aan liggen. Voor de advies prijs (volgens mij 249 euro voor de slim) maken ze vast wel winst. Maar de meeste mensen halen z'n apparaat in de sale en dan verdient of verliest er minder aan. Daarnaast zijn zaken zoals btw en valuta ook van betekenis dat sony in het ene land meer verdient op een ps4 dan het andere land. In nederland hebben we vrij vaak geluk met scherpe acties van de mediamarkt, maar dat is niet overal.
Als VGChartz betrouwbaar is dan verkoopt Sony met elke nieuwe generatie Playstation console gedurende de tijd meer software titels per console dan Nintendo bijvoorbeeld (dalende). Ik denk dat dat getalletje veel interessanter is voor de bouwende/verkopende console partij die daar een deel van opstrijkt via uitgevers. Als een de game / computer entertainment divisie van Sony dan ook nog eens 3-4 keer zoveel omzet (groeiende) maakt wereldwijd dan heel Nintendo (elk jaar dalende).. you do the math. Fiscale jaar rapporten van beide bedrijven zijn wel te vinden op het web.
De gaming divisie van Sony is een dermate grote tak van het bedrijf geworden dat die de meeste omzet draait van alles wat ze doen (meer als film en muziek bij elkaar). Daar gaan ze echt wel wat voorzichtig mee om.

Uit concurrentie overwegingen waarschijnlijk roepen ze toch niet wat de echte productie kosten zijn van die units. Feit is wel dat ze (o.a. Sony) de afgelopen 20 jaar al niks anders doen dan met nieuwere revisies van console's in dezelfde generatie komen om eigenlijk vooral en alleen maar de productie kosten omlaag te brengen. Dat ze daarmee kleiner en energiezuiniger worden is meer een bijkomstigheid dan de reden (maar wordt goed uitgebuit in de marketing)
Van harte gefeliciteerd! Een hele mooie prestatie van Sony, ook gezien het percentage aan marktaandeel wat ze terug gewonnen hebben deze generatie.
ivm de term "actieve gebruikers"; hiervoor wordt quasi bijna altijd de maatstaf genomen dat men minstens 1 uur per maand de dienst moet gebruiken om als 'actief' te worden beschouwd..

het kan uiteraard zijn dat sony afwijkt van deze waarde, bv dat ze zeggen 'minstens 4 uur per maand" ofzo... maar gezien het aantal ps4 die verkocht zijn en het aantal users denk ik wel dat ze het op de standaard houden, niet iedereen speelt elke week online, er zijn enorm veel mensen die maar eens in de twee weken eens een weekendje doorgamen... dit zijn ook allemaal actieve gebruikers.
Ik heb zojuist mijn PS4 500GB omgeruild bij Game Mania voor de PS4 Pro.. Zelf ook maar de Playstation Plus promo gekicht..
Wat krijg je daar nog voor als ik vragen mag bij Game mania?
Ong. 200 euro voor 1TB en 180 euro voor 500GB versie.
PS4 pro + horizon is 179 euro met inruil van PS4 1TB en 199 met inruil PS4 500GB.

Hier meer info: https://www.gamemania.nl/...ctiePS4ProHorizonZeroDawn

[Reactie gewijzigd door drav91 op 13 juni 2017 22:44]

Bedankt. Ik heb er zelf 2tb van gemaakt en denk dat ik hem eerst nog gewoon hou. Pro heeft denk ik geen 200 euro voordeel voor mij.
Wat ik nooit gesnapt heb is de meerdere versies van de console. In mijn ogen als je een slim maakt en daarna weer een pro, dan was de eerste dus eigenlijk nog niet klaar. in mijn ogen maak je een console tot deze op leeftijd is en plaats maakt voor een nieuwe generatie. Dit is gewoon uitmelken.
Heb er zelf totaal geen moeite mee. Heb een normale Xbox One, en de games voor de Xbox One X zijn gewoon normale Xbox One games. Wil je net wat meer pracht en praal? Haal je de duurdere versie. Wil je gewoon gamen en boeien graphics je niet? Haal je de 'normale' versie. Voor iedere doelgroep is er dus iets.
Ik zie het meer als de manier waarop je je product als producent neer zet. Bij zulke dingen heb ik altijd het gevoel dat de fabrikant zelf niet achter hun product staan. Eigenlijk is het ook zo, want de eerste generatie consoles hebben een performance om te huilen. Vervolgens weer een nieuwe maken die krachtiger is en wel de games kan draaien zoals het eigenlijk in eerste instantie al bedoelt was straalt wel enige zwakte uit. Maak dan gewoon een fatsoenlijke console. Zoals de PS3 was toen deze net uit kwam. gewoon een monster apparaat waar PC een tijd over heeft moeten doen om deze te evenaren. Dat waren in mijn ogen next gen consoles.

Tegenwoordig zijn het veredelde pc's die je ieder jaar moet upgraden om te kunnen blijven gamen. Een console had voor de komst van ps4 juist de status dat je er jaren mee vooruit kon.

Ik zie tegenwoordig niet meer het voordeel van een console ten opzichte van een pc. Op een paar first party titels na dan. Zeker niet als MS straks de xbox app verder uitbreid in win11 o.i.d. en je gewoon alle xbox games ook op je windows machine kan spelen met een xbox controller.

Het voordeel wat de consoles nu nog hebben is dat ze relatief goedkope hardware bieden. Maargoed. Ik ben PC gamer in hart en nieren en snap eerlijk gezegd ook niet waarom je een shooter speelt op een console met die kloterige, trage controllers.

[Reactie gewijzigd door sygys op 13 juni 2017 12:59]

Eigenlijk is het ook zo, want de eerste generatie consoles hebben een performance om te huilen.
Gelukkig maar, anders zouden de consoles veel te duur zijn. Wil je performance, dan kun je beter een PC halen.
Vervolgens weer een nieuwe maken die krachtiger is en wel de games kan draaien zoals het eigenlijk in eerste instantie al bedoelt was straalt wel enige zwakte uit.
Waaruit maak je op dat dit als eerste instantie bedoeld is? Of bedoel je, wat je had gehoopt?
Tegenwoordig zijn het veredelde pc's die je ieder jaar moet upgraden om te kunnen blijven gamen
Dat is nog steeds niet zo. Zoals al eerder genoemd, de games blijven op beide consoles speelbaar. Dit is zowel bij Sony als bij Microsoft het geval.
Ik zie tegenwoordig niet meer het voordeel van een console ten opzichte van een pc. Op een paar first party titels na dan. Zeker niet als MS straks de xbox app verder uitbreid in win11 o.i.d. en je gewoon alle xbox games ook op je windows machine kan spelen met een xbox controller.
Goedkoop gamen, dat is voor mij de voornaamste reden voor een console. (Plus het gemak)
Ik ben PC gamer in hart en nieren en snap eerlijk gezegd ook niet waarom je een shooter speelt op een console met die kloterige, trage controllers.
Kwestie van wennen. Miljoenen gamers die er geen moeite mee hebben ;)

Uiteindelijk komt het simpel neer op het volgende: Wat wil je zelf als gamer? Vind je grafische pracht belangrijk? Haal dan een PC. (En zo te merken zit je momenteel al bij het 'juiste' apparaat :) ) Wil je gewoon schijfje in je apparaat kunnen stoppen en geen verplichte upgrades om de paar jaar? Console.
Goede samenvatting lijkt me. Vergeet ook niet dat heel veel mensen graphics vorige generatie al meer dan voldoende vonden. Ik ken heel veel mensen die gewoon de nieuwste FIFA en COD op de bank willen spelen, dat de graphics misschien nog wel iets beter kan interesseert ze niets.
Waarom hebben die een performance om te huilen? Geen enkele game liep met problemen. Als je de performance 1 op 1 (appels met peren dus) gaat vergelijken met de snelste hardware in de markt dan zou je gelijk kunnen hebben. Alleen zo worden die systemen niet totaal niet gebruikt.

De rest van je argumenten slaan ook nergens op want de shooters zijn prima te spelen op een console. Je hoeft consoles overigens helemaal niet te upgraden om te blijven spelen. Als je de maximale eyecandy wil (4K, 60hz bijv. bij de PS) dan zul je iets moeten veranderen. Je kunt prima, lagvrij gamen op een PS4 uit de eerste maand na de release. De meest moderne games draaien als een zonnetje....
Tegenwoordig zijn het veredelde pc's die je ieder jaar moet upgraden om te kunnen blijven gamen. Een console had voor de komst van ps4 juist de status dat je er jaren mee vooruit kon.
Onzin, zowel Microsoft als Sony hebben gemeld dat developers best games mogen maken voor de nieuwe pro versies (PS4 pro/Xbox ons S/Scorpio) maar zij moeten prima om kunnen gaan met het basis systeem.
Dus voor Sony geld dat PS4 en voor Xbox, de Xbox One.
Ik zie tegenwoordig niet meer het voordeel van een console ten opzichte van een pc. Op een paar first party titels na dan. Zeker niet als MS straks de xbox app verder uitbreid in win11 o.i.d. en je gewoon alle xbox games ook op je windows machine kan spelen met een xbox controller.
Dat is natuurlijk 100% subjectief, ik zelf heb btw geen PC kast staan... en om ieder paar jaar dan VERPLICHT een nieuwe laptop te kopen vind ik onzin, daarnaast speelt het voor mij lekkerder met een joystick dan een toetsenbord en muis.
Je slaat de bal toch wel enorm mis hoor. Vanuit een PC gamer perspectief snap ik wel dat je dat zegt dat de eerste PS4 een performance had om van te huilen maar voor de console speler was dat niet het geval. De PS4 was voor mij een stevige opstap en dat vind ik van de Pro ook alweer.

Maar waar je wel helemaal de mist ingaat is dat je beweert dat je bij de consoles mee moet gaan in de Pro versie of X voor Xbox om te kunnen blijven gamen. Alle games voor Pro en X zijn en blijven speelbaar op de oude PS4 en Xbox One. De originele PS4 kwam uit in 2013 en is dus ondertussen dus al 4 jaar uit. Het is ook niet zo dat nieuwe games op de oude PS4 slecht presteren tegenover de Pro zoals je dat bij nieuwe PC games wel hebt op een 4 jaar oude PC.

Wat exclusives betreft is Microsoft wel in zijn eigen voet aan het schieten wat dat betreft maar bij Playstation heb je toch echt nog wel veel top exclusives

Consoles zijn ook meer dan shooters alleen maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen waarom je games met een keyboard en een muis zou willen spelen. Games spelen doe je op de bank voor de 50" TV toch niet achter een bureau achter een 27" monitor?! Ik denk dat het vooral te maken heeft hoe je opgroeit met games. Ik ben opgegroeid met de Atari console en video games in lunaparken en computers heb ik altijd gebruikt om te werken. Groei je als kind op met een Wii dan denk ik dat je in je latere leven sneller zal kiezen voor een console dan een PC omdat je opgegroeid bent met controllers.
De Slim was gwn een heruitgave van de normale PS4, maar dan goedkoper en zuiniger. Die was ook standaard ¤299 ipv de originele ¤399. Is nu al heel vaak voor ¤188-222 te vinden geweest. De Pro is ¤399 en vind je niet veel goedkoper dan ¤370.

De PS4 was gewoon "af", voor die prijs. Ze konden direct een PS4 maken zo krachtig als de Pro in 2013, maar dan mocht je ook 600-800 ervoor betalen. De PS3 was "klaar" en was erg krachtig voor die tijd, maar die kostte Sony dan ook ¤800+ om te produceren. Ze verkochten het voor ¤600 (anders kocht helemaal niemand het) en maakten ¤200 verlies. De PS3 was echter wel hopeloos verouderd al na een paar jaar. Nadeel van techniek is dat het al snel verouderd wordt.

Deze generatie begint al op ¤399, wat goedkoper is dan de PS2 en PS3 release. Ipv een hele krachtige die 8 jaar mee moet gaan, waar die na 4 jaar al verouderd is. Maken ze gewoon een die goedkoper is en prima mee kan en dan elke paar jaar vernieuwen.

Wat mij betreft prima. Ik betaal liever om de 3 jaar ¤400 (effectief ¤600 in totaal ivm inruil oude) dan ¤600 die 6 jaar meegaat maar wel meer verouderd is. Uiteindelijk betaal je in beide gevallen ¤600 voor 6 jaar, maar heb je wel een refresh tussendoor die dan weer net wat krachtiger is dan het zou zijn geweest met 1 model.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 13 juni 2017 12:58]

Niet helemaal, de Slim heeft geen Optical out. De phat en pro hebben dit weer wel.
lees: goedkopere heruitgave ;) de originele is weg en vervangen voor een goedkoper model (zowel in kostprijs als verkoop)

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 13 juni 2017 14:16]

Mijn broertje heeft anders een PS4 Pro gekocht voor 325 euro ;) en ook bij de MM is hij 344 + Horizon.

[Reactie gewijzigd door DarkBlaze op 13 juni 2017 14:25]

"De Pro is ¤399 en vind je niet veel goedkoper dan ¤370. "
350 nu vanwege e3.

Maar idd. Volgens mij was mijn ps2 900 gulden oid.
Correctie ps4 pro is al bijna standaard 350 euro bij bekende winkels. Ik zit zelf nu te twijfelen of ik ga upgraden naar een xbox one x of ps4 pro kopen naast de xbox one s die ik al heb.
Ik zou zelf een PS4 kopen dan, alleen van het prijsverschil kan je al een boel games kopen. Je zou dan altijd later nog je One S kunnen omruilen voor een One X mocht dit echt nodig zijn.
Dat hangt er van af. Als jij een wat oudere tv hebt met een HD scherm zonder HDR, ga je weinig tot geen voordeel halen uit de playstation 4 pro. De normale of slim versie geeft dan dezelfde spelerservaring (tenzij je nu al weet dat je binnenkort een nieuwe tv gaat kopen). Tegen de tijd dat je misschien een nieuwe tv koopt heb je al wat jaartjes genoten van je console en is er een nieuwe console, full 4K capable met alle toeters en bellen, uit
Dat is inderdaad een stukje uitmelken. Goed nieuws voor Sony (in dit geval) en goed nieuws voor de consument!
Degene die altijd het nieuwste wil is blij met een vernieuwde uitvoering. Degene die niet het nieuwste hoeft is blij dat de eerdere versies hierdoor goedkoper worden. Ik hoor bij die laatste groep. Net twee maanden terug de PS4 slim gekocht voor weinig....
Xbox staat op ongeveer 30 miljoen, dus 2x zoveel.

Edit: staat ook in brontekst, zag het over het hoofd.

[Reactie gewijzigd door Slurpie Blauw op 13 juni 2017 14:36]

Houd wel rekening dat het hier gaat om de 4, 4 Slim en 4 Pro tegenover alleen de Xbox One.
Het is een beetje jammer dat de Xbox One X nog niet uit is om een beter vergelijking te krijgen.
het is niet alleen xbox one maar ook the s versie.
en dat de xbox one x niet mee telt doet er niet toe.
De 4 slim is gewoon een 4. Je vergeet overigens nog de One S. Dus uiteindelijk maakt het niet uit. Ze zijn alle 3 uit 1 generatie.
uhh, hoezo een betere vergelijking, het gaat dus om alle xbox one (de originele en de S) en aangezien de x nog lang niet uit is kan je die niet meetellen, naast het feit dat er al een hoop analysten denken dat de verkoop van de X nog wel zeker in het begin zal tegenvallen omdat deze bijna het dubbele kost van een S.
Daarin tegen zijn deze al verkocht en telt microsoft altijd de xboxen die in de winkel liggen al mee.
Volgens een onderzoeksbureau waren er in april naar schatting 33 miljoen exemplaren van de Xbox One verkocht.
Dit staat letterlijk in de tekst.
Toch erg jammer dat ps4 niet aan crossplatform gaat doen, dit valt me zeer tegen
en is voor mij al bijna reden genoeg om geen playstation te kopen.
ook al ben ik fan sinds playstation 1 ik vind het echt vies tegen vallen en ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken voor Sony
Zit er een verval datum op die 12maanden ps plus of niet?
Ja, ik dacht dat je die binnen de 12 maand moet gebruiken. Echter, dat wil niet zeggen dat je abonnement maar 12 maand ver kan lopen. Als je nu bvb al PS+ hebt tot januari 2019, kun je nu perfect al code inlossen en heb je PS+ tot januari 2020.
ah oke nice hij telt het er gewoon bij op dus. O-)
De PS one was de best verkoche home console uit de 5e generatie, de PS2 uit de 6e generatie, de PS3 uit de 7e generatie en dus wordt de PS4 gewoon de best verkochte home console uit de 8e generatie.

Conclusie: Zolang als Sony al home consoles maakt, maken ze de best verkopende home consoles.
Ik vraag me af of de Wii niet meer heeft weten te verkopen dan de PS3. Ik kan daar helaas ook weinig concrete en onderbouwende informatie over vinden.
Ik vraag me af of de Wii niet meer heeft weten te verkopen dan de PS3. Ik kan daar helaas ook weinig concrete en onderbouwende informatie over vinden.
Berichtgeving spreekt elkaar idd nogal tegen.

Na wat meer bron vergelijking lijkt het er idd veel op dat de Wii de 7th gen heeft gewonnen met meer dan 101 miljoen verkochte Wii's terwijl PS3 rond de 85 mil zit.

100% zeker weten doen we het toch nooit.

http://www.telegraph.co.u...of-all-time/nintendo-wii/
Maarja, de Wii is meer te vergelijken met de PS2 wat betreft kracht etc want zowel de xbox360 als PS3 waren vele malen krachtiger, de Wii-U was vergelijkbaar (en op sommige punten krachtiger maar op andere punten weer net minder).
En de PS2 is volgensmij nog steeds de totale winnaar met zo'n 155 miljoen exemplaren, dus de Nintendo Wii is verre van meest verkochte console, scheelt bijna 55 miljoen exemplaren.

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 13 juni 2017 22:15]

http://www.vgchartz.com/analysis/platform_totals/

Dat kan je over het algemeen wel als richtlijn aannemen. PS3 verkocht minder als de Wii. Zeker in de begin jaren van die generatie, later haalden X360 en PS3 wat terug qua marktaandeel omdat de Wii verkopen aan het eind instorten en Nintendo sneller overging naar de Wii U.
De Gameboy Color verkocht beter dan de PS1, de X360 en Wii verkochten beide beter dan de PS3. Ik weet niet waar je het over hebt?
Heb het over home consoles; Daar horen handhelds (Gameboy colour) niet bij.

PS3 heeft een mega inhaalslag gehad op de Xbox 360 mede doordat op de Xbox 360 na 2010 amper nog exclusives verschenen.

De Xbox 360 staat al met al ietsjes hoger in de eind verkoopcijfers dan de PS3.

Wat hier niet in mee berekend is, is 'the red ring of death' waardoor er talloze Xbox 360 eigenaren herhaaldelijk dezelfde console hebben aangeschaft.

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 13 juni 2017 21:25]

uhh, de PS3 heeft de xbox360 ruim ingehaald hoor, en dat voor een console die bijna 1.5 jaar later op de markt kwam en dan ook nog eens voor een veel hogere prijs.. De wii heeft er wel meer verkocht, maar die is meer te vergelijken met de PS2 wat betreft generatie als het aan mij ligt want dat ding was maar marginaal krachtiger.