Sony stopt binnenkort met levering PlayStation 3 in Japan

Sony staat op het punt om de levering van de laatste PlayStation 3-versie die nog beschikbaar is, te beëindigen. Dat heeft het bedrijf op zijn Japanse site bevestigd. Daarmee komt na meer dan tien jaar een einde aan de populaire spelcomputer.

Op de Japanse pagina van de PlayStation Slim 500GB staat dat de leveringen 'binnenkort' eindigen. Deze versie is beschikbaar sinds augustus 2014. Gematsu verwijst naar een tweet van een Japanse gamewinkel, waarin wordt gemeld dat de productie in maart stopt. Nog altijd is de 500GB Slim verkrijgbaar, ook in Europa, onder andere in de Pricewatch en via Geizhals.

Met de leveringsstop komt een einde aan de beschikbaarheid van de PlayStation 3, de console die Sony in 2005 onthulde en die in november 2006 in de verkoop ging. De verkoopstart in Europa volgde in maart 2007. De console markeerde onder andere de brede komst van blu-ray in huishoudens. De hoge prijs vormde aanvankelijk een struikelblok, maar later kwam de verkoop op gang, onder andere door de komst van de Slim-modellen. Bij de laatste telling van Statista, in juni 2016, waren er wereldwijd 86 miljoen stuks verkocht, iets meer dan de grote concurrent, de Xbox 360.

De eerste en tweede generatie van de PlayStation gingen ook ongeveer tien jaar mee.

Sony PlayStation 3 Sony PS3 500Gb Slim 2012 Zwart

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

17-03-2017 • 09:26

110

Reacties (110)

110
108
38
7
0
57
Wijzig sortering
Hij is ook al meer dan 10 jaar oud ik snap niet dat ze nogverkoxht worden...
Je hebt een leuke console die games in HD kan weergeven en een enorme catalogus aan games heeft waarbij je voor de meeste niet eens de volle pot moet betalen. En dan hebben we het nog niet gehad over alles wat je op de tweedehandsmarkt op de kop kunt tikken.
Plus: een Netflix-machine die draadloos kan werken (zowel netwerk als "remote" zonder kabels).
Dan kun je misschien beter een Chromecast aanschaffen; zuiniger qua energieverbuik en een stuk goedkoper :)
Dan kun je misschien beter een Chromecast aanschaffen; zuiniger qua energieverbuik en een stuk goedkoper :)
Waarbij je ook weer een tablet of een ander apparaat moet gebruiken, die ook weer opgeladen moet worden. ;)

Ook kan een Chromecast bepaalde zaken niet die sommige andere apparaten (waaronder mogelijk een PS3) wel kunnen, zoals het demuxen van HD audiostreams om de originele DD of DTS stream eruit te halen. Dat is voor bepaalde opstellingen met oudere versterkers (met S/PDIF input) vereist om 5.1 geluid te krijgen. Netflix heeft bijvoorbeeld series met alleen Dolby Digital Plus voor 5.1 geluid. Een Chromecast haalt daar geen Dolby Digital uit.

En waar de Xbox de machine was om Linux op te draaien van de generatie ervoor, was de PS3 de populaire keuze om Linux te draaien van diens generatie. How cool is that? :+

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 23:05]

> Waarbij je ook weer een tablet of een ander apparaat moet gebruiken, die ook weer opgeladen moet worden.

Eh, gewoon je smartphone? Je kan zelfs een willekeurige smartphone gebruiken als ie maar op je lokale wifi zit. En opladen heeft er niks mee te maken, de CC doet het werk en je handheld is alleen maar nodig om de stream te starten op de CC. Het is geen Miracast oid.

Voor digitaal geluid kan het soms een puzzel zijn, al ben ik wel benieuwd hoe een PS3 dan wel AC3 uit een EAC3 signaal van Netflix kan toveren.

[Reactie gewijzigd door The Third Man op 23 juli 2024 23:05]

je smartphone verbruikt toch stroom? dit doet af aan het argument over de energiezuinigheid van de chromecast
al ben ik wel benieuwd hoe een PS3 dan wel AC3 uit een EAC3 signaal van Netflix kan toveren.
door het te demuxen en dan weer te muxen naar ac3. de enige manier waarop het kan. live reencoden. de meeste pc geluidskaarten kunnen dit, de ps3 kan dit, veel moederborden en goedkope troep als chromecasts kunnen dit niet.
> je smartphone verbruikt toch stroom? dit doet af aan het argument over de energiezuinigheid van de chromecast

Als je een film opzet, dan gebruik je je telefoon 30, misschien 60 seconden om de film te kiezen in je app en de chromecast te kiezen die de film moet afspelen. Daarna begint de film te spelen vanaf de chromecast en doet je telefoon niks meer. Je kan hem ook uit zetten als dat je ding is. Oftewel het stroomgebruik bij de telefoon om de film te kunnen spelen is slechts tientallen mAh. Vergelijk dat eens met het stroomverbruik van een PS3 en waar hebben we het dan nog over.

Dat is ook het grote verschil met Miracast en vergelijkbare systemen, dan blijft het device constant de data streamen naar de cast-receiver. Dat is bij Chromecast dus niet, het is een zelfstandige player die alleen een API heeft om vanuit een APP een een streamingresource te laden. Het is wel zo dat je bijvoorbeld met VideoStream vanuit Chrome een videobestand kan streamen naar je CC, dan blijft brondevice aan om te streamen ja.

> door het te demuxen en dan weer te muxen naar ac3. de enige manier waarop het kan. live reencoden. de meeste pc geluidskaarten kunnen dit, de ps3 kan dit, veel moederborden en goedkope troep als chromecasts kunnen dit niet.

Dat is niet muxen naar ac3. Muxen is het samenvoegen in een transportformaat, bijvoorbeeld een MKV of een MPEG transport stream. AC3 is de codec die gebruikt wordt. Als je dus wilt transcoderen van EAC3 naar AC3 dan ja, dan moet dat via een pc-achtig apparaat. Niet dat een geluidskaart dit doet, dat doet gewoon de CPU (hardware AC3-encoders zie je alleen in high end of professionele apparatuur).

[Reactie gewijzigd door The Third Man op 23 juli 2024 23:05]

ja het had inderdaad decoden/encoden moeten zijn, muxen is meerdere streams bij elkaar doen. ik weet niet waarom ik dat zei.

voor zover ik weet kunnen geluidskaarten met dolby digital live wel zelf naar ac3 decoden+encoden. of gaat het dan naar de geluidskaart om het EAC3 geluid te decoden en daarna naar de cpu om het te encoden naar AC3 waarna het weer terug naar de geluidskaart gaat?
Zover ik weet gaat dit normaal gesproken door de CPU en ontvangt de geluidskaart de bitstream die het domweg doorstuurt naar de SPDIF uitgang. Wellicht dat de dure kaarten dit wel kunnen maar ik heb dit niet in het wild gezien. Hoe dan ook is het uberhaupt niet iets wat je zonodig wilt offloaden omdat het voor een CPU geen noemenswaardige belasting oplevert.
dis je betaalt bij dolby digital live alleen voor het 'recht' dat jouw cpu de ene bitstream in de andere mag omzetten? waarom heeft niemand dan clandestien wat freeware gemaakt die hetzelfde doet? of is die er en ken ik het niet?

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 23 juli 2024 23:05]

In tegenstelling tot bijvoorbeeld AAC en MP3 waar men met wat reverse engineering tot aardige freeware encoder oplossingen is gekomen, is dat bij AC3 niet het geval (al komt Aften wel in de buurt). Je betaalt dus voor het gebruik van een hoogwaardige AC3 encoder.

En zover ik weet is het niet legaal om commerciele oplossingen te bieden voor Dolby formaten, dus al zou je een tooltje maken die het kan, dan heb je grote kans dat dat actief door Dolby wordt tegengewerkt. Niet voor niets wordt bijv LAME alleen als source verspreid en zijn pre-compiled binaries in wezen illegaal, al zijn er genoeg sites die ze wel aanbieden.
maarja, daar kun je niet ook nog spelletjes op spelen en blurays mee afspelen.
Kan wel een pokke herrie maken
Hij staat in een andere kamer, HDMI kabel door de gyproc-muur 8)7
Maar dan moet ik weer iets extra kopen en ik heb al zo veel spullen ;)
of een raspberry pi of als die netflix niet kan draaien een iets snellere variant daarop.

chromecast is a) draadloos en dus niet betrouwbaar b) ondersteunt niet alle applicaties en videocodecs enzo en c) is duurder dan absoluut noodzakelijk gezien je nog steeds een computer aan moet hebben staan om het te gebruiken en het meer kost dan een hdmi kabel

chromecast is imo alleen een goed idee als je heel mobiel moet zijn en bijv. op heel veel verschillende tvs waar je niet altijd met een kabel bijkan powerpoints moet laten zien op je werk ofzo.

voor thuis is een hdmi kabel naar je pc, of evt naar een extra klein htpctje, een veel betere oplossing.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 23 juli 2024 23:05]

Ik stream altijd vanaf mijn mobiel naar m'n Chromecast, gaat (vrijwel) altijd goed ;)
als je netflix kijkt zal dat wel, maar ik meen me te herinneren dat de chromecast een paar maanden na launch nog niet alle videoformaten aankon die ik op dat moment had staan.
Plus een puike bluray speler
3 euro per game. Zeker te doen! :)
Als mensen het nog kopen..?

De games voor de PS3 zijn niet vandaag op morgen "slecht" he..
Je kunt nu heel goedkoop games kopen voor de PS3 (2dehands of nieuw), dus mensen die bv exclusives wilt spelen of single player campaigns kunnen dit nu doen...
en misschien mensen die gewoon echt niet veel geld hebben. Maar dan zou ik eerder een setje op marktplaats kopen dan nieuw denk ik.
Ach een nieuw apparaat is ook niets mis mee, dan weet je in iedergeval wat je koopt. Ik speel nog met regelmaat op mijn PS3, er zijn 2e hands games genoeg en ik heb nog lang niet alles uitgespeeld.
Nee klopt. Maar die nieuwe ps3 kost 300€ (meer dan een ps4). Dat is ook niet niks.

Edit: Ik lees net elders dat sommige speelgoedwinkels hem soms voor 99-129€ verkopen. Dan heb je gewoon gelijk, al kan ik dat nog niet online terug zien :-)

[Reactie gewijzigd door Arokh op 23 juli 2024 23:05]

Moet je met de PS3 mee uitkijken, laserproblemen op alle modellen zijn veelvoorkomend bij met name veelgebruikte (tweedehands) exemplaren. Heb een PS3 of 20 :+ in huis, aantal ervan met laser die versleten is. Leuk voor Netflix en downloadable games, meer niet. Maar een laser vervangen kan op zich ook voor niet al te veel geld.
Precies dat. Heb ook een aantal PS3's versleten waarbij de laser ermee ophield. Ik heb er net vorige week een paar wegegeven aan een jongeman die ze wil repareren. Mocht iemand nog een BR speler hebben voor de PS3 slim... dan kan ik die jongen er blij mee maken. ;)
Nou..spelers onderling kun je niet uitwisselen (moederbord is "getrouwd" met de printplaat op de drive. Lasers uitwisselen kan alleen als het exact hetzelfde type laser is, ook dat verschilt vaak :)
kan je niet alle ps3 spellen op een ps4 spelen? Deze is ook nog een 200 euro goedkoper dan de ps3 :)
kort antwoord: nee.

Langer antwoord: Sony is sowieso niet erg goed met backwards compatibility, maar de PS3 is onder de moterkap ook zo dusdanig anders dan de PS4 dat dat wel heel lastig zou worden.
Nou...de PS2 kon PS1 spellen afspelen. De PS3 tot nog toe nog steeds, en de eerste lichting PS3's had ook backwards comp. met PS2 games.
correct. Ik zeg ook niet: Sony doet niet aan backwards compatibiliteit. Ik zeg: Sony is niet erg goed met backwards compatibiliteit. Dank je voor het onderstrepen daarvan!
Anoniem: 695873 @Mr.Monk17 maart 2017 11:12
Je kunt wel PS One games spelen op de PS3 en PS2.
Alleen op de eerste PS3, de tweede lichting kan dit al niet meer.
Anoniem: 695873 @MajorMuff17 maart 2017 12:15
Hoe het precises helemaal zit weet ik niet uit het hoofd maar de PS3 Slim 160 GB die ik hier heb staan speelt iig ook ps one games af vanaf disc, dat heb ik nmlk uitgeprobeerd met de aller eerste GTA game.

Het schijnt idd wel dat je niet op elk model PS3, PS One games kunt draaien.
elke ps3 kan ps1 games afspelen, maar ps2 games zijn enkel mogelijk op eerste revisie ps3
Anoniem: 695873 @maevian17 maart 2017 12:49
Ok, bedankt voor de opheldering. Dat de eerste PS3 ook PS2 games kan afspelen wist ik niet.
er zit in de eerste zelfs een volledige ps2 chip ingebouwd enkel voor die functie.
In Europa deels: alleen de audiochip als ik het goed heb. De Emotion Engine is alleen in Japan en Amerika in de eerste generatie meegenomen op het moederbord, in Europa was het toen dus als deels op emulatie gebaseerd. Later zijn alle modellen op emulatie overgegaan om vervolgens de hele emulatie te schrappen.
Nou, met 300€ heb je een gloednieuwe PS3... Dat lijkt me niet 200€ meer dan een PS4.

Edit: Ik lees net elders dat sommige mensen hem voor 99-129€ hebben gezien in speelgoedwinkels. Zie het online nog niet, maar dan heb je gelijk natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Arokh op 23 juli 2024 23:05]

Anoniem: 695873 @Jarn00bje17 maart 2017 10:54
10 jaar oud betekend 10 jaar aan games om uit te kiezen en dan zijn ook nog eens niet alle goede PS3 games op dit moment al uit want Persona 5 komt bv ook nog naar de PS3.

Recentelijk zijn op de PS3 ook Telltale's Batman uitgekomen en Trails of Cold Steel 1 & 2 waarvan de ToCS games geeneens op PS4 zijn verschenen (alleen PS3/Vita).

Voor JRPG fans die ToCS op televisie willen spelen is de PS3 de enige optie.
1433 games waarvan 317 exclusives als ik de Wiki page mag geloven.

PS3 is al jaren op de markt dus zijn er al jaren games voor uitgekomen, gebeurt niet binnen 1 dag zoals sommige mensen verwachten (net zoals met de Nintendo Switch, dat ding is amper 2 weken op de markt en mensen verwachten al honderden games ervoor...)

Overigens heb ik beide Trails of Cold Steel games op mijn Vita, erg leuke serie waar ik ruim 100 uur aan kwijt ben geraakt, zonde dat de 3de deel ineens alleen op de PS4 uitkomt maar dat is een logische keuze van de maker.
Anoniem: 695873 @Mizgala2817 maart 2017 14:39
Ik zit er toch wel mee dat Trails of Cold Steel 3 alleen naar PS4 komt, of beter gezegd: Ik zit er mee dat de eerste 2 delen niet op de PS4 beschikbaar zijn.

Ben een beetje bang dat deel 3 kan gaan floppen doordat veel PS4 gamers de eerste 2 delen niet kennen en daardoor deel 3 zullen negeren.

Trails of Cold steel loopt ook door qua storyline, persoonlijk vind ik daardoor dat je ze allemaal moet spelen om er maximaal plezier uit te halen.

Ook ik heb heel veel uren in de eerste 2 games zitten, Mijn PS3 is op sterven na dood en ik moest ToCS 2 tientallen keren opstarten al voor die het wou doen, en kon ineens geduld opbrengen dat ik normaal gesproken niet heb, omdat ik perse en alleen die ene game wilde spelen.

Het is een van m'n lievelings JRPG's voor de PS3; De artstyle, de story, de velen goed uitgewerkte characters, de school, de field studies, de special moves, de bounding events en dan natuurlijk uiteindelijk Valimar.

Weinig JRPG's last gen. waarin ik zoveel plezier gehad heb als in de LoH ToCS series. :)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 695873 op 23 juli 2024 23:05]

Niet iedereen is rijk genoeg om altijd de laatste nieuwste tech te kopen.
En niet veel mensen verkopen hun ps3 als '2de hands'.
In Japan al zeker niet.
De PS4 Pro is goedkoper (€388) dan de PS3 (€449)in de pricewatch...
Ja, omdat de enige aanbieder momenteel in de PW Bol.com Plaza is, die hanteren veel te hoge prijzen.
Pricewatch is op dit gebied onbetrouwbaar, ik zie nog regelmatig PS3's liggen bij speelgoed winkels voor €99 a €129, daarnaast heeft de console een shitload aan goede games, om maar over te zwijgen dat er nog steeds games ervoor uit komen (tegenwoordig vooral Japanse games, maar een FIFA komt er ook nog voor uit).

Ook zie ik regelmatig mensen PS3 games verkopen voor 2 euro per stuk (soms minder) dus in feite kun je voor 150 euro makkelijk een nieuwe PS3 kopen met 10 games of meer.

Ja PS4 is beter en nieuwer maar dat betekent niet dat de PS3 ineens slechter is.
Zeker wel. Winkels vol met nieuw en 2de hands, ga maar eens kijken in denden town (Osaka.)
De PSP werd ook jaren na de beindiging in het westen nog steeds verkocht. Volgens mij is Sony daar pas in 2014 mee gestopt.
Ik kan u winkels in Osaka en Kobe laten zien waar de 2de versie nog steeds wordt verkocht, nieuw in doos.
Die is ook de beste variant in mijn ogen, de 1ste variant was nogal lawaaierig in mijn ogen, daarnaast ook nog best een lomp ding, de 3de variant ziet er daartegen el cheapo uit (dat flikte Sony ook al met de PSP Street en Vita Slim).

2de variant is de perfecte tussenweg, ik mis de PS2 compatibiliteit niet aangezien dat bij de 1ste revisie van de PS3 ook niet al te super werkte, daar gebruik ik liever de reguliere PS2 voor.
Je snapt niet dat die verkocht wordt omdat hij 10 jaar oud is?
Leeftijd is toch geen argument hierin?
Omdat blijkbaar mensen hem nog steeds willen?
Euhhh er bestaat nog een wereld buiten Nederland waar de inkomen niet eens in de buurt komt van het niveau van onze bijstandsuitkering.... Dat doelgroep wilt ook graag betaalbaar gamen op te vette Playstation.
Je hebt een grote collectie aan PS3 games en je PS3 begeeft het dus je wil een nieuwe?
Ik blijf het nog steeds een mooi stukje design, die FAT edition. De Slim was een stuk minder.
Komt omdat dat de laatste console is, die ontworpen is door Ken Kutagari zelf. Die man gaf echt om de playstation en de gebruikers. Zijn droom was niets minder dan ons de ultieme gamers ervaring te geven, en het is bijna een waar wonder dat deze man dit bij Sony toentertijd voor elkaar heeft weten te boxen. Zonder hem zou de game wereld er totaal anders uit gezien hebben, en was bv ook Microsoft nooit die markt in gestapt (Xbox begon als PS concurent, het Windows/Microsoft naar de huiskamer brengen kwam pas veel later).

Gewoon heel simpel voorbeeld, het Playstation logo, wat je kan draaien zodat deze altijd goed staat, of je hem nou plat neerlegt of overeind zet. Dat koste eigenlijk gewoon veel te veel geld en de hoofden van Sony wouden gewoon een sticker (zoals op de slim), maar Ken bleef voet bij stuk volhouden "Het gaat over de gehele experience, niet enkel het spelen van een spelletje".

Ken heeft er ook voor gezorgd dat de PSX en de PS2 (tot 1 á 2 maanden na release) legaal in elke gamewinkel om te bouwen waren. (Uiteindelijk hebben de andere Sonies daar roet in het eten gegooit, voornamelijk Sony BMG dacht ik). Ken heeft dat toen gelukkig kunnen fixen door de PS3 gewoon regio vrij te maken en de keuze bij de uitgevers te leggen welke regios wel of niet mochten (veruit de meeste games zijn regio vrij).

Deze vrij onbekende man is echt enorm belangrijk geweest voor de gamewereld, en ik zie duidelijk dat sinds hij bij Sony weg is, de Playstation gewoon slechter word. Bijna alle details waar Ken zo veel om gaf zijn al jaren verleden tijd.
Dit.. playstation stond ook altijd bekend om de exotische hardware bij release. Nu is dat met de ps4 redelijk verdwenen (m.u.v. de APU gekoppeld aan heterogenous 8GB GDDR5). Maar mooie tijden, de ps3 van Ken met cell, xdr ram en de rsx. En het meest bijzondere design voor een gameconsole ooit. Het was net of Sony in 2005/2006 tegen de concurrentie zei: dit is onze visie, wat jullie verzinnen of ervan vinden kan me niks schelen 8-)
De hardware was ook exotisch omdat Ken zich niet zo druk maakte over de kosten en de hardware koos waar hij naar zijn idee het meeste uit kon halen. Ik heb de PS2 (incl GT3, controller en memory card) ook voor 1200 gulden gehaald, als je dat doorrekend met inflatie en overprijsde euro, is dat al snel 1000 euro in vandaag geld.

Nu is de PS4 wel een mooi stukje techniek, maar ik mis echt de charme. De PSX/PS2/PS3 zet je pontificaal in het zicht neer, een waar kunstwerk als console.

De oude Playstations waren naar mijn gevoel ook onverwoestbaar. Mijn PS2 begaf het na vele tienduizenden uren omdat de laser in de disc drive versleten was (verse games pakte die wel, maar alles met meer dan een paar 100 speel uur werd al weer minder.) Controllers die je niet stuk kreeg. De PS4 voelt mij te fragiel aan. Het is te veel een kosten-baten analyse geworden, de liefde is weg. Een bedrijf mag best winst maken, en een boel ook, niets mis mee. Maar je merkt het gewoon als een bedrijf/instatie/divisie een gezichtloos megalomaan geworden is, waar leiderschap door iemand met liefde voor zijn vak ontbreekt.
de ps4 vind ik behoorlijk teleurstellen qua mooie techniek het is gewoon een budget desktop pc met dichtgetimmerd os.

de leuke techniek zit nu alleen nog maar in de software, in hoe de games die hardware aansturen.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 23 juli 2024 23:05]

Het is geen desktop PC, dat is het hem nou juist. Daarom kan het ook af met een "laptop" CPU :) Het is ook geen off the shelf CPU.

Ik wou dat ik zo'n moederbord in mijn PC had zitten, goede ingebakken scaler, offloaden van audio processing, GDDR ram wat je systeem en GPU delen en zo zitten er nog een aantal foefjes in (heb me er nog niet helemaal in verdiept eigenlijk). Ondanks dat het redelijk 'default' lijkt, is het alsnog een mooi stukje techniek. Er zit een stuk meer kracht in de PS4 dan in de gemiddelde huis tuin en keuken PC (of als je naar de Steam survey kijkt). Alleen op plekken zoals hier op Tweakers is het in verhouding een low end systeem waar sterke i7's, Xeons en de hoogste FXjes het hoofdtouw voeren.

Zelfs nu nog, bijna 4 jaar na release rent de PS4 nog cirkeltjes om de gemiddelde gamer PC heen.
Zelfs nu nog, bijna 4 jaar na release rent de PS4 nog cirkeltjes om de gemiddelde gamer PC heen.
nou echt niet hoor, ze gaan niet voor niets de pro versie releasen, het geheugen is niet bijster snel of groot cpu ook niet, de gpu is niet bijzonder behalve dat hij natuurlijk wel wat efficienter is dan de desktop equivalenten door meer straight to metal programmeren, al is dat niet zoveel als bij de vorige gens, en daartegenover staat dat hij ook veel goedkoper is en minder stroom kan verbruiken dan een desktop gpu.

ik denk dat een budget game pc van dit moment niet eens cirkels om die ps4 heen rent, er worden relativistische snelheden bereikt :)

zolang die console maar 720p hoeft te doen op 30fps kunnen ze de games met niet al te veel minder graphics draaien, maar in een appel appel vergelijking wint de pc ondertussen qua price/performance. t was bij launch al duidelijk dat dat zou gebeuren omdat ze gewoon pc onderdelen hebben gekocht bij amd ipv hun eigen arch te gebruiken, en een jaar later ofzo kon je voor het geld wat een ps4 kostte een vergelijkbare pc bouwen.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 23 juli 2024 23:05]

klopt, en de superslim is echt een walgelijk product, EN hij ziet er een heel stuk minder uit, maar dat zou nog niet zo'n probleem geweest zijn als ze een slotloader er in hadden zitten, maar dat handmatige klepje en een disc er in moeten leggen is echt gewoon bagger, die paar euro die ze daarmee bespaarden is het niet waard. Ben blij dat ik nog een Phat heb (laatste revisie).
ik zal altijd voor het laatste model gaan ivm met zuinigheid, hitte en noise. ik ben zeer tevreden met mijn superslim. ik heb alle 3 modellen gehad, maar de superslim is het beste. Alleen jammer van de cd invoer natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Farabi op 23 juli 2024 23:05]

Nou dat beetje dat die van mij extra slurpt weegt voor mij niet op tegen hoe lelijk en onhandig die superslim is. En lawaai? mijn phat hoor ik amper (maargoed, heb ook een projector die meer geluid maakt) en dan heb ik die nog geen meter van mijn hoofd af staan. En om nu een superslim te gaan kopen ivm zuinigheid terwijl mijn huidige nog perfect werkt is al helemaal onzin natuurlijk, dat beetje extra zuinigheid krijg ik er nooit uit wat betreft een superslim kost.
lelijkheid boeit me niet zoveel (persoonlijk vind ik ze niet lelijker dan de andere modellen), als ik maar het meest stabiele, koele, compacte, stille model heb. Ik wissel heel weinig van cd dus dat klein beetje onhandigheid interesseert me ook niet zo. zo zie je, ieder zijn ding.

[Reactie gewijzigd door Farabi op 23 juli 2024 23:05]

Ik heb totaal geen problemen met stabiliteit van mijn phat en zoals ik al zei, mijn PS3 is gewoon stil hoor.
Phats produceren zonder uitzondering een hoop decibels
Nou, dan zal ik wel doof zijn want de mijne maakt niet veel lawaai.. Al mijn andere apparaten maken meer lawaai.
Tot en met 2014 nog volop ondersteuning gehad van westerse games en in 2016 nog van Japanse games. Sony z'n 10 jaren plan is uitgekomen. Die 599 op launch was veel, maar wel waard uiteindelijk, met gratis online en het launch model had ook een hdmi ingang en wifi. Alleen de cell processor was een grote fout, ding was duur maar was alles behalve aantoon baar sterker dan die van de xbox 360 en drukte heel de levensduur op de prijs. Games als the last of us en god of war zagen er wel beter uit dan wat erop de xbox 360 te krijgen was, maar we weten nooit hoe die games eruit hadden gezien als het op xbox 360 hardware draaide.
tja, en toch is de PS3 de xbox360 voorbij gestreeft, terwijl deze bijna 1.5 jaar later op de markt kwam en zeker de eerste paar jaar een heel stuk duurder was. En origineel was het de bedoeling om 2 CELL CPU's er in te hebben, maar dat werd te duur, en daarom was er uiteindelijk gekozen om 1 CELL CPU te gebruiken en een losse GPU wat dus eigenlijk pas op het allerlaatste moment gebeurde en daarom niet alles zo optimaal werkt. Maar als je de CELL echt door hebt dan is het een hele krachtige CPU, maar helaas werd door veel developers de CELL niet optimaal benut.
de cell processor was sterker dan de 360, maar alleen de devs die exclusives voor de ps3 maakten hebben die capaciteit kunnen aanboren met optimalisaties specifiek voor de cell.

voor de meeste devs was het gewoon niet de moeite waard. maar de cell was sneller.
Je kunt hem ook veel goedkoper halen, als je het niet erg vind dat 'ie 2e hands is. Voor minder dan 200 euro heb je dan de console en wat spellen :')
Veel minder zelfs. Laatst nog een PS3 Slim (160GB volgens mij) in zeer goede staat met 2 controllers en wat games voor 50 euro gekocht.
Ja klopt! En als je dan kijkt naar de huidige prijs in de winkels (die de Ps3 nog verkopen) dan moet je veel meer ophoesten
Valt mee, €99 a €129 euro voor een nieuwe PS3 valt eigenzins mee.

Maar 2de hands zijn ze inderdaad veel goedkoper.
Ja oke, maar kijk eens rechtsboven deze pagina naar de prijs.. Dat is toch absurd?!
Daar ben ik het wel mee eens, gelukkig is dat bij lange na niet zo en klopt het gelukkig niet.
2 maanden geleden nog een nieuwe ps3 gekocht met de beste exclusives (mgs serie, yakuza serie, gow serie, sega mega drive, fight night champion& rdr goty(console only). Dit zijn een de beste spellen ooit in mijn optiek.

Hetzelfde gaat gebeuren met de PS4 zodra de PS5 uitkomt.
In sommige landen is elektronica ongelooflijk duur en dus ook spelconsoles. Argentinie bijvoorbeeld. Vorige maand was ik daar en was wederom verbaasd over wat de nieuwste spelconsoles kosten. Meer dan het dubbele van hier, en dit terwijl de lonen niet in de buurt komen van die van ons. Om deze reden zie je vooral nog xbox 360's en PS3's in de etalages liggen. En die zijn duurder dan onze PS4's en xbox ones.. Niet vreemd dus dat deze PS3 nog veel wordt verkocht. De wereld is groter dan het Westen alleen.
In algemeen is elektronica in zuid Amerika vrij duur.
PS3 is een betere media player vergeleken met ps4..
Ik heb de Fat en de Slim. Vind de Fat mooier. Ik gebruik zo'n ding vooral voor blu-ray films. Ik stap binnenkort over op de PS4 Slim maar blijf de PS3 gebruiken voor games.

Ik heb na zo'n vijf jaar een PS3 Slim bij de vuilnis moeten zetten, ben ik helemaal niet blij mee. Zijn wel al voor 80 euro te koop gebruikt dus dat valt wel mee.
Zit dat met de update service van patches voor games? Wanneer gaat die stoppen? Gaan ze ook PSN voor de PS3 stoppen?
Volgens mij kan de PSP ook nog steeds op de PSN, dus dat zal nog wel enige tijd duren.

Correctie, dat kan niet maar je kunt de content nog wel er gewoon op krijgen via de ps3. maar denk dat de ps3 wel een geruime tijd zal worden ondersteund, er zijn nog veel gebruikers en nog altijd wel uitverkopen.

[Reactie gewijzigd door cheeks op 23 juli 2024 23:05]

Ja, ben daar ook een beetje bang voor. Heb pas 2 games via PSN gekocht omdat die niet op disc beschikbaar zijn (House of the dead 3 en 4), en zou het toch wel heel erg klote vinden als ik die bv volgend jaar niet meer kan downloaden om te kunnen spelen (want immers is je hdd niet oneindig groot). Op dat gebied ben ik dan wel weer blij dat mijn PS3 CFW draait (ivm development en draaien van movian, nee, nog geen pirated games (heb zelf 163 disc based games en nu dan ook 2 psn games), want dan kan ik alsnog die 2 PSN games spelen.
Ik gebruik mijn PS3 ook nog steeds (naast de PS4, de Wii U en Switch... En NEE! Het is geen verslaving!!! ;) )

Maar het moest er een keer van komen. De PS4 is nu al geruime tijd op de markt. Dus het is logisch dat ze er dan mee gaan stoppen.
Haha ik oordeel niet. Ik heb zelf nog meer consoles aangesloten op dit moment :')
Ik heb mijn PS Vita en 3DS ook nog niet genoemd... maar ik ben blij dat ik niet de enige ben ;-)
Ik heb al mijn handhelds eigenlijk ook niet eens meegeteld :') Zijn soms mensen die het raar vinden, maar sommige games kan je nou eenmaal alleen op een bepaalde console spelen
valt mee hoor, ik actief ook de xbox 360 en de xbox one :) , naast de vita natuurlijk nog de psp, maar die ligt vooral stof te happen, 3ds gebruik ik ook bijna niet meer.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 23 juli 2024 23:05]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.