Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 115 reacties

Electronic Arts heeft in het laatste kwartaal van 2013 veel minder opbrengsten binnengekregen uit de verkoop van Xbox 360- en Playstation 3-games dan het bedrijf verwachtte. EA ging al wel uit van een verkoopdaling door de komst van de PS4 en de Xbox One.

In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar hebben EA's titels voor de gevestigde generatie consoles 35 procent minder opgebracht. "De verkoopcijfers voor de huidige generatie zijn sneller gedaald dan we verwachtten," vertelde Blake Jorgesen, financieel directeur van EA, bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers. Dit valt waarschijnlijk te wijten aan de komst van de nieuwe generatie consoles.

EA doet wel goede zaken wat de next-gen consoles betreft. Hoewel Activisions Call of Duty: Ghosts bovenaan de lijst met best verkopende next-gen games stond tijdens de feestdagen had EA drie games in diezelfde lijst. Dat zijn Battlefield 4, Madden NFL 25 en Fifa 14. Tezamen brachten EA's next-gen games meer op dan ze zelf voorspeld hadden. Een van de opvallendste bronnen van inkomsten voor EA in het laatste kwartaal van vorig jaar is The Simpsons: Tapped Out. De mobiele game heeft in de laatste drie maanden van 2013 in totaal meer dan 130 miljoen dollar opgebracht.

EA behaalde over het laatste kwartaal van 2013 een opbrengst van 808 miljoen dollar, waardoor ze uitkomen op een netto verlies van 308 miljoen dollar. EA verwacht een miljard dollar aan omzet binnen te halen in het eerste kwartaal van 2014, met een winst van 230 miljoen dollar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (115)

Misschien heeft het er ook deels mee te maken dat Electronic Arts last heeft van een hoog copy-paste gehalte. Veel spellen die ze uitbrengen zijn uitgemolken vervolgdelen met een iets ander verhaal en iets mooiere textures en plakken er vervolgens een hoger nummer op. Op een begeven moment houd ik het dan wel voor gezien en zoek mijn heil vervolgens in de indy-sector.

Om je een idee te geven; spelhoesjes :
- Battlefield 3 : http://upload.wikimedia.o...tlefield_3_Game_Cover.jpg
- Bad Company 2 : http://upload.wikimedia.o...d_Bad_Company_2_cover.jpg
- Battlefield 4 : http://static4.wikia.noco...e/Battlefield_4_Cover.jpg

Valt iets op ? :P
Om eerlijk te zijn heb ik het gevoel dat EA toch niet meer zo haar best als in het verleden.
Copy paste gehalte hebben veel game uitgevers. ( goedkoop uitmelken om zoveel geld uit te persen )

Dat spelhoezen er niet veel anders uit zien is puur om mensen een herkenning te geven.
( mensen houden eenmaal van herkenbare dingen zonder veranderingen )

En de cover op die manier hebben ze al sinds BF2.
http://pics.mobygames.com...s/large/1120690023-00.jpg

Heb je naar Activision gekeken met Call of Duty?
Call of Duty 4: Modern Warfarehttp://upload.wikimedia.o...Duty_4_Modern_Warfare.jpg
Call of Duty: Modern Warfare 2http://images1.wikia.noco...odern_Warfare_2_cover.png
Call of Duty: World at War http://s.s-bol.com/imgbas.../1/0/1004004006290123.jpg
Call of Duty Modern Warfare 3http://img.gamediscounter...8c6-8645-c47512d61dc0.jpg

Beetje hetzelfde idee :)

Assassin's Creed en nog meer games hebben het zelfde. ;)

[Reactie gewijzigd door corporalnl op 29 januari 2014 14:51]

Je comment draagt eigenlijk helemaal niks bij en is niet alleen een nutteloze fipo maar ook een 'EA bash' zonder enige onderbouwing. Kortom van nul een generlei waarde en wellicht een flamebait mocht iemand EA fan zijn. Dus die -1 is verdiend.

ONTOPIC:
Onderstaande vind ik toch wel hl optimistisch van EA, gezien het feit dat er verlies werd gedraaid in het beste kwartaal van het jaar (najaar/kerstperiode) en ook omdat er best veel dikke releases waren, en BF4 al was gelaunched. Die prognose gaan ze bijstellen, mark my words :)

"EA behaalde over het laatste kwartaal van 2013 een opbrengst van 808 miljoen dollar, waardoor ze uitkomen op een netto verlies van 308 miljoen dollar. EA verwacht een miljard dollar aan omzet binnen te halen in het eerste kwartaal van 2014, met een winst van 230 miljoen dollar."

Overigens, je kan er haast niet omheen dat EA nu nog dagelijks imagoschade lijdt vanwege de dramatische launches van grote titels de afgelopen tijd, en de BF4 episode is ook nog (lang) niet afgesloten want er zijn nog talloze bugs op alle platformen. Het lijkt er ook helemaal niet op dat EA echt goed reageert op deze slechte launches, nergens zie je een teken van ander/nieuw beleid.

Als ze deze lijn vasthouden gaan ze alleen maar meer verlies draaien.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 januari 2014 15:38]

Dat komt, omdat EA for some reason nog veel te geliefd is :)

Leuke aan een titel als "EA ziet verkoop games voor Xbox 360 en PS3 sterk dalen" is ook, want Ubisoft en dergelijk zien die daling niet. Als t aan mij lag zou EA een veel grotere daling zien.

Logisch, de "next-gen" is uit, dus de "old-crap gen" verkopen zakken, welke captain obvious bedenkt dat nou niet -___- Als de Xbox360/Ps3 maar 2 jaar oud waren, dan hadden de meeste geen nieuwe console gehaald nee, maar die generatie komt uit de vorige eeuw, vandaar, dat iedereen hard toe is aan iets "nieuws" en de oude verkoopcijfers tegen gaan vallen -__-
Niet EA is geliefd, de games zijn geliefd. Wat kan het een gemiddelde gamer nou schelen wie het geld voorgeschoten heeft?
Ehm, nouja je kan toch aan de uitgever vaak weten of je een game moet preorderen, of misschien een maandje wachten omdat je je anders toch maar zit te ergeren aan de bugs enzo .. Laatste tijd stelt Ubi uit, en doet dingen in 1x 95% goed, en EA (ook Activision met Ghosts) brengt een spel uit, want deadline, maar moet vervolgens nog 2-3 maanden lopen patchen om de boel speelbaar te krijgen .. Dus ja, ik kijk zeker wel uitgevers er achter zitten en helemaal welke studio's eraan werken;)

[Reactie gewijzigd door Zen!th op 29 januari 2014 21:51]

Fuck yeah! Dank u voor deze nuancering ik ben klaar met de discussie.
For some reason.....

Jaren fan geweest van Sim City, fuck, dat ben ik nog steeds, maar TOT simcity 4, daarna kwam EA en vernielde het.

Medal of Honor, fantastisch spel en erg veel gespeeld. Daarna is de ziel eruit gesloopt (waarschijnlijk wilde ze graag crossplatform oid). Goede franchise verneukt. Erg jammer.

BF1942 lache, BF2 een beetje geduld hebben en wachten op patches, maar uiteindelijk nog ok..... maar toen begon het drama BF3. Tegen de tijd dat deze game fatsoenlijk liep zat het spel al vol met glitchers en aimbot noobs. BF4 :'(

Het is mij al jaren duidelijk. Industrie = geld = alle principes overboord = meer geld

Er is maar 1 oplossing, ook al is de supermarkt nog zo handig; allemaal weer brood bij de bakker kopen. :)
Indy games genoeg om ons die rommel van grote uitgevers te doen vergeten. Voor mij is het niet alleen EA, Activision en Ubisoft zijn in hetzelfde bedje ziek. EA heeft dan misschien de grootste voorgeschiedenis in het vernielen van spelseries, maar Ubisoft heeft in mijn ogen ook wel Assassin's Creed aardig de grond ingeboord en Uplay is ook een onbruikbaar stuk software dat mij alleen maar tijd doet verliezen.
Je kan veel lullen over EA als de big bad boy, en daar de geweldige indie games tegenover zetten, maar er is gewoon ook een gigantische sloot indie-developers die actief bezig zijn de zaak te flessen of op elke manier proberen winst te maximaliseren en daarbij een zo minimaal mogelijke effort in het eindproduct te steken. Dus daar is EA niet uniek in. Ook indie-developers kunnen gewoon een geldwolf worden waar al het andere aan ondergeschikt wordt gemaakt.

Laten we niet vergeten dat EA ondanks de brakke shit releases van de laatste tijd ook veel heeft betekend voor de game industrie, al is dat al wel een poosje geleden.

Hoogmoed komt voor de val zeggen ze toch?

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 januari 2014 16:01]

Ik veralgemeen niet alle indy developers, daar zijn ook rotte appels bij. In de praktijk koop ik zowel indy als mainstream games, puur afhankelijk van of ik het spel goed vind of niet. Maar ik merk wel dat ik geen EA meer gekocht heb sinds Mass Effect 3 en dat was dan vooral omdat ik al lang graag Bioware games speel. Het is niet dat ik EA met opzet boycot, maar ze brengen weinig uit dat me nog interesseert.
Een bedrijf moet winst maken. agreed?
(ja anders gaan ze failliet krijg jij geen games uberhaupt geen.)
De logica is met meer winst kunnen ze meer investeren om betere games te maken.
kortom ze doen hun best meer geld te verdienen. zeker gezien ze 308 miljoen verlies hebben gemaakt...

nou jouw quote: " principes over boord," ben ik het niet mee eens, het is een andere methode van monetarisatie. en blijkbaaar een die mensen fijn vinden want zoals je terecht opmerkt levert het meer geld op, dus ofwel meer mensen spenderen een beetje, of een aantal spenderen meer. hoedanook gezien geld een vorm van appreciatie is betekent dit dus dat de meerderheid de game Meer waard vindt.

het is heel simpel, als mensen meer betalen van vinden ze het dat waard.
als je als bedrijf zo;n goed product maakt dat klanten meer uitgeven, dan heb je ze dus ook meer van het product laten houden (normaliter gezien in elk geval).

verder,
medal of Honor was al lang dood, EA deed simpelweg een poging het terug te brengen (aldan niet erg succesvol). en zoveel kwaad bloedd met de oude makers kan er niet zijn want die zijn doodleuk terug gekomen als respawn (Titan Fall)

Battlefield 1942 was ook gemaakt onder de EA vlag. dus EA heeft dat niet perse kapot gemaakt, want het was altijd al door hen gemaakt.

SImcity ben ik het wel mee eens, al is de nieuwe best vermakelijk er zitten echt wel issues in.

maargoed als je het echt niet steunt (en dat kan ik best begrijpen) koop het dan gewoon niet. klaar.

[Reactie gewijzigd door freaq op 29 januari 2014 18:04]

Maxis deed dat. Niet EA. Maxis koning van de uitmelking maar nee EA heeft het weer gedaan. Zoals al eerder gezrgd meerdere malen. EA is het pispaaltje dat bij alles wat fout gaat de schuld krijgt.
Leuke aan een titel als "EA ziet verkoop games voor Xbox 360 en PS3 sterk dalen" is ook, want Ubisoft en dergelijk zien die daling niet.
Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan hebt maar ze hebben geen persberichten met die info uitgegeven. Is de wens hier niet de vader van de gedachte?

Zou zeggen, laat eens zien!
Het is inderdaad zeer spijtig dat zo'n waardeloos bedrijf wat de game-industrie meer fout dan goed heeft gedaan nog steeds in staat is om winst te genereren. Gamers zouden dit bedrijf gewoon moeten boycotten. Dat EA maar spoedig tot zijn einde mag komen en dat de bruikbare onderdelen zelfstandig verder kunnen.

(edit; wat is er off-topic aan mijn bericht?)

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 29 januari 2014 13:53]

Kun je lang op wachten ben ik bang, amerikanen zijn namelijk behoorlijk gecharmeerd van sportgames en daar verkopen ze dan ook MASSAAL in, vele malen meer dan hier. En veel laten zich gek maken door de marketing van EA, iets waar ze helaas ook teveel geld voor hebben.

Ik denk trouwens dat het 'kapot-wensen' van een bedrijf gezien word als off-topic, niet dat minimaal de helft hier het met je eens is ... ;)
Maar waarom zou je een bedrijf kapot wensen wanneer er genoeg mensen zijn die hun spel als leuk ervaren?

Ik vind het redelijk kinderachtig als je sommige ''mensen'' ziet stressen richting EA...
Ik ken namelijk genoeg mensen die bijv Fifa14 of BF4 helemaal te gek vinden, zijn dat dan gelijk simpele zielen die ergens ''in trappen''? Nee hoor, het zijn totaal geen GAME NERDS, en spelen puur voor de FUN.
Fun is het gene waar een spel om draait, niet agressieve gevoelens of ik weet niet wat bij me opkomt als ik deze reacties lees.

Persoonlijk vind ik alles rondom Nintendo ''kinderachtig'', als ik het van de andere kant bekijk ben ik ook net een kind doordat ik nog plezier aan mijn xbox 360 beleef hoewel ik dadelijk tegen de 30 aanloop..

Het gaat om de fun, de 1 heeft fun met games als tetrix ala tetris, en de ander met een game van EA.
Sommige hier doen ''alsof'' ze door de overheid gedwongen zijn een game van EA aan te schaffen terwijl ze de game niet in bezit wilde hebben?

Nee sorry hoor, maar het nivo van ongunst en etc hier vind ik ronduit belachelijk, en min of meer DIEP TRIEST. Alsof mensen hier proberen te scoren om een PLUSJE, zie: www.nu.nl.

Ik zelf heb nog altijd plezier met EA games, zoals oa Fifa 13 en BF3. BF4 heb ik dan minder plezier aan doordat mijn pc er niet lekker mee overweg weet te gaan (en dat zou dan aan BF4 liggen gezien mijn hardware) so what? Is EA dan gelijk een ten dode geschreven game ontwikkelaar? In mijn ogen niet hoor...

Persoonlijk game ik dus voor mijn plezier itt veel andere hier zo te zien, en mijn plezier ligt toevallig in de ''populaire'' online games zoals COD, BF en Fifa. Daarnaast doe ik uiteraard ook veel andere games wanneer ik tijd heb, maar de ''underdog'' games waar de meeste mensen nog nooit gehoord van hebben trekt mij gewoonweg niet.

Uiteindelijk gaat gamen om plezier, en niet om frustraties wat het helaas bij de medetweaker opwekt.

PS. mijn reactie is uiteraard niet volledig op jou gericht, maar meer in het algemeen richting de, hoe noem je ze, haters?

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 29 januari 2014 15:58]

De reden waarom vele gamers 'boos' zijn op EA is volgens mij gewoon omdat ze meerdere reeksen hebben uitgemolken en om zeep geholpen. Geweldige studios worden opgekocht door EA om vervolgens elk jaar een nieuwe titel op de markt te brengen, veelal onafgewerkt en dus met de nodige bugs. Het roept heel wat frustraties op bij mensen als je een spel koopt en het 3 patchen nodig heeft vooraleer het ietwat aangenaam speelt. Dit is gewoon de stijl die EA al jaren hanteert en het is niet meer dan logisch dat veel mensen zich hierdoor tegen EA keren.

Door hun sportgames met de nodige licenties staan ze natuurlijk sterk in de markt en er zijn massa 's mensen die gewoon elk jaar op nieuw deel x van de serie kopen. EA zal niet snel tenonder gaan ookal zouden velen het graag zien gebeuren. Ik mijd hun games al enkele jaren, ben in het verleden al genoeg 'bedrogen'.

Mirrors Edge was mijn laatste game van EA en dat vond ik best goed. Ze maken zeker ook wel degelijke games en ik ben ervan overtuigd dat al hun games goed zouden zijn, moesten ze niet overhaast uitgebracht worden.

[Reactie gewijzigd door Largamelion op 29 januari 2014 16:24]

Ik zal wel een van de weinige mensen zijn die het wel een probleem vind maar ook weer niet omdat de bugs vaak als nog gefixed word en speel ook veel andere games als een game niet lekker werkt, dus ik wacht geduldig af.

Van mij moet EA blijven bestaan omdat ik de games erg leuk vind, ook de games met bugs omdat omdat ik toch wel plezier beleef aan de games.

Voor mij lijkt het soms net een hype om tegen EA te zijn.
Ik vind het gewoon niet kunnen dat EA een product wat nog niet af is voor de prijs van een afgemaakte game (60) verkoopt.
Vroeger verwachtte ik gewoon dat het spel wat ik kocht gewoon af was.
Als je er net als ik mee kunt leven om een spel wat later aan te schaffen, dan betaal je ongeveer de helft en zijn de meeste bugs uit het spel. Dubbele winst zou ik zeggen. Maarja, iedereen moet alles maar meteen hebben.

Overigens sla ik zelf de laatste tijd meer games over dan dat ik ze aanschaf. Voorbeelden hiervan zijn Dragon Age 2, Sim City en Battlefield 4. Er is genoeg ander vermaak te vinden, zeker op steam, waar EA nauwelijks meer iets op uitgeeft vanwege hun eigen Origin.

[Reactie gewijzigd door Therapy777 op 30 januari 2014 01:03]

volgens mij heb jij nog nooit klachten gehad bij EA ??

ik zelf ben gehacked door een rus hij heeft me account alles veranderd na het live support te gaan kreeg ik van 9 mensen te horen sorry helaas kunnen we hier niks aan doen omdat we de games en je account gegevens niet kunnen vindenn (nou dan voel je toch zwaar genaaid maar dan ook letterlijk) en ze hielden echt alles kort af

na enigen tijd heb ik EA weten te bellen en raads eens ?? 2 keer werdt ik gewoon afgewezen na de 3de belletje stonden ze overal voor open en die meneer hielp me uistekend en alles was weer opgelost ik moet mijn game codes door geven en mijn gegevens als burger met hoop getrek en gemier toch nog me account kunnen terug krijgen((werdt toch wel herkend dat het op mijn naam stond))... nou lekker dan ?

ze helpen ook de franchises na de vielestijnen neem een voorbeeld aan Battlefield 4 die game is nog niet eens af en wordt gereleased we hebben nog steeds problemen en EA maakt het allemaal niet uit als ze maar geld zien.....

van mij mogen ze ook weg !!!! als ze maar geld zien zijn ze tevreden de rest is een bijzaak !!! WEG ERMEE !!!

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 29 januari 2014 19:31]

De support is inderdaad om te huilen, en daar had ik al last van in de tijd van Red Alert 2. Maar toen hadden ze nog redelijk goede titels in handen.

Ik heb al de meeste games geboycot, maar helaas toch geld uitgegeven aan de nieuwe Need For Speed Most Wanted wat de naam niet eens waardig is in mijn mening. Daarnaast Battlefield 4 aangeschaft, dacht dat dat spel wel redelijk zou moeten lopen aangezien het niet veel vernieuwend is tegenover Battlefield 3. Het spel moet perse vanuit een browser gestart worden en het werkt niet eens met een 64 Bits versie van Internet Explorer. Dan de bugs in het begin dat je uit de server geknikkerd werd omdat die gecrashed is, hoppa, al je punten weg. Daarnaast staat er niet bij de minimale systeemvereisten dat je perse een SSD moet hebben, anders kom je pas in de volgende ronde als de eerste bommen misschien al geplaatst zijn in een missie. Dus ik heb meteen ook nieuwe hardware moeten kopen om het spel speelbaar te maken vanwege de trage laadtijden.
Uiteindelijk was ik de bugs een beetje zat en support gemaild voor geld terug, maar dan wordt je weer afgewimpeld met de standard regeltjes dat je alleen geld terug kan krijgen binnen een week en dan mag je het spel niet meer dan 1 dag gespeeld hebben. want na al die bugs was ik het een beetje zat en heb ik het spel niet eens meer aangeraakt.

Daarnaast zie ik ook bij de andere titels dat ze bij nieuwere versies zoals sims, sim city enz. grafisch wel een beetje voorruit gaan, maar kwa mogelijkheden steeds minder te bieden hebben en je daarnaast een zooi aan dure DLC die nauwelijks waarde aan je spel toevoegen. Je kan beter de oude titels blijven spelen.

Dus ik ben EA ook helemaal zat.
Ik begrijp je problemen, ik moet zeer veel moeite doen om BF4 berhaupt te kunnen starten (ik dien elke keer een plugin te downloaden, via internet explorer werkt het sowieso niet, via Mozilla soms wel, maar het dient elke keer opnieuw te gebeuren), dus ik begrijp het probleem wel (in mijn geval, 60 euro weg). Maar door toch zeer goede ervaringen zijn mijn vertrouwen niet in 1 klap weg.

Ik heb hem om deze reden op de 360 aangeschaft, en 0 problemen, heel het PC gamen vind ik kant noch wal slaan. Zodra mijn Ps4 of xbone er is, gaat mijn PC eruit, en komt er een laptop voor in de plaats.

Ik zie dus niet zo zeer problemen bij EA, maar bij het pc-gaming gedeelte in het algemeen.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 29 januari 2014 19:26]

je kun gewoon bij je internet opties bij IE11 de website van batlelog toevoegen aan vertrouwde websites, en dan doet battlelog het ineens wel goed. ik heb er 5 minuten over gedaan om hier achter te komen, dat jij daar een Xbox 360 voor koop zegt meer over jou kwaliteit als battlelog kwaliteit.
Ok, bedankt voor de aanval, maar ik heb al 5 jaar een xbox 360, waarom heb ik die ineens gekocht volgens jou?
Ik heb wel meer games voor zowel de PC als de 360?

Excuses daarvoor, volgende keer een cursus lezen, ok?
...

[Reactie gewijzigd door huntedjohan op 29 januari 2014 19:42]

dus omdat jij je beveiliging niet op orde heb, en je accounts dus zo onveilig heb dat ze gehackt worden, ga je dat afreageren op EA? lekker sportief.

daarnaast heb ik nog nooit problemen ondervonden met de CS van EA. of beter gezegd, ik ben er na de laatste 2 x dat ik ze nodig had, zelfs beter van geworden, waarbij ik gewoon hulp vroeg om iets waar ik van wist dat het niet kon, en uiteindelijk wel gelukt is.
het probleem is dat ze gewoon via ea zelf mijn account hebben gechanged naar die rus zn gegevens toe zo is dat gebeurd... meneer vroeg of ik mijn account toen wou veranderen want dat was wel het geval waar ik totaal niks mee te maken had...

dus ik kan gewoon ea bellen en na de account gegevens van u gaan en veranderen en ik heb je account makkelijk he ?


dus mijn beveiliging was gewoon op orde niks mee aan de hand maar ze mogen van mij wel vriendelijker zijn en gewoon normale uitleg geven en meer geintresseerdt te werk gaan en niet kortaf en mensen niet laten uitpraten en de gesprek gewoon afkorten in mijn ogen vind ik dat zeker niet kunnen als zn groot bedrijf vandaar mijn mening...
als je met een probleem zit dan doen de medewerkers van ea heel leuk net doen of ze je niet begrijpen en dat ze het vervelend vinden voor je
ik had dat ook met fifa 14 digital download for ps3>ps4 upgrade ik had fifa al gekocht voor op de ps3 in de store voor 70 euro en dan zou ik voor persies het zelfde spel fifa 14 weer zeker moeten kopen op de ps4 voor 70euro

FIFA 14 PS3 to PS4 Upgrade (Digital Copy)
Options
‎11-19-2013 11:29 PM

I do not understand why the Digital Copy of FIFA 14 is not upgradeable for a discounted fee like Battlefield 4. Is there any way to upgrade the PS3 Digital Version of FIFA 14 to the PS4? It seems ludicrous that I would have to pay another $59.99 for another Digital Copy on the PS4 when if I had an exact copy of FIFA 14 for the PS3 on a Disc it would have only cost me $9.99 to upgrade? Is there any explanation for this policy or means to rectify it? I would greatly appreciate any answers or assistance with regards to this matter considering it is a pretty large policy flaw.
133 people had this problem.
Mooi gezegd! Geef bf4 weer n spin ze hebben de boel gepatched.
Deel je frustratie wel. Dergelijke mensen hebben een beetje een bord voor hun kop zo heb ik t idee. Tunnelvisie enzo
EA zorgt tenminste voor goeie games op de markt en launchen ook nieuwe series via EA. veel game developers hebben wel wat te danken aan EA
Een aantal voorbeelden van de drie zaken die je aan de orde stelt zouden ontzettend fijn zijn.
als je het aantal premium leden voor BF4 bekijk zie je punt 1, titanfall, punt 2? punt 3 weet ik zo niet omdat ik daar niet in thuis ben, en nooit gevolgd heb welke studio's bij EA horen en welke niet.
Zolang iedereen toch weer elke keer die 13-in-een-dozijn shooters blijft kopen verandert er helemaal niks aan de markt natuurlijk.
Er zijn goede spellen met EA op het hoesje. Maar ik denk dat als er iets anders stond het beter was.
dus het zit bij jou tussen de oren. de game is goed, maar als er geen EA op zou staan zou het spel nog beter zijn 8)7

voor zover ik weet zit de kwaliteit niet in het naampje maar in de game in dit geval.
Je weet toch wel dat EA een spel op een datum gereleased wil hebben. Zoals bf4, Dice: Het is nog niet klaar. EA: Like i care.
Dice developers hebben zelf ook vaak twitter gezegd dat ze met sommige dingen totaal geen rekening mee hadden gehouden. Sterker nog, men geloofde veel in het BF3 formule zoals ze zeiden. Imo de beta had iets langer gemoeten, de alpha was wel zo goed als het kon zijn.

Maar altijd hetzelfde verhaal hier.. Is iets goed, dan alle lof voor Dice of de studio. Is het iets slecht, dan heeft EA het wel gedaan.
Volgens mij snap je niet helemaal wat hij bedoelt. Met 'als er iets anders stond' bedoelt hij 'als een andere ontwikkelaar/publisher erachter zou zitten'. En hij doet de aanname dat die andere ontwikkelaar/publisher een beter spel af zou leveren. Niet dat een spel beter wordt als er een andere naam op staat.

[Reactie gewijzigd door gday op 30 januari 2014 13:35]

Dan heb ik slecht nieuws voor je; Titanfall, Sims4, Dragon Age, Battlefront en Mirror's Edge 2 komen er nog aan. Ik denk dat Battlefront meer aantallen zal verkopen dan Battlefield 4 mits ze een aantal zaken (onder andere netcode) netjes op orde krijgen.

Daarnaast zal het aantal consoles ook zijn gegroeid; de verkrijgbaarheid van de PS4 en One zullen alleen maar beter worden en dus een groter publiek voor EA-games creeeren het komende jaar.
Het was ook een licht humoristische opmerking en niet zozeer een daadwerkelijke doodswens. Toch zou ik er absoluut niet om treuren. Heel wat echte developers die gekeeld zijn door EA om vervolgens de IP's de grond in te boren.
dus je ziet liever dat alle developers onder de houde van EA hun baan verliezen?
want dat is feitelijk waar je om vraagt...

kijk je mag het niet eens zijn met sommige van de praktijken van een developer, maar doe dan wat je moet doen, koop het gewoon niet. als je het toch koopt geef je gewoon steun aan de methodes die toegepast worden, en natuurlijk mag iedereen best klagen over bijv microtransacties, maar als er 130 miljoen mee binnen gehaald wordt, dan ben je toch wel gestoord dat niet te doen???

verder vragen gamers heel erg vaan pc only games terug, tsja sorry maar dat is gewoonweg niet rendabel, je kan het zien in de verkopen het percentage consolegames ligt veel hoger, en dat is nota bene met PC shooter bij uitstek Battlefield...

een bedrijf moet winst maken, en soms is EA niet super tactisch in hoe de PR werkt, en het is jammer dat Westwood weg is, snap ik allemaal, maar bijv Bioware doet nog steeds goed werk (sterker nog hun beste werk is imho na de aanschaf met Mass effect ed.)

wederom je mag best klagen over ene policy en mogelijk helt dat zelfs, maar puur de dood wensen van een bedrijf, sta er eens een seconde bij stil wat dat betekent voor de 9300+ werknemers.
Er gebeurt helemaal niets. EA is slechts de publisher. Ze ontwikkelen niets. Elke studio zou individueel verder kunnen, want EA heeft geen "eigen" development studio. Ze zijn slechts de zak met geld en de duim op het hoofd.

In contrast, EA heeft er voor gezorgd dat heel veel mensen op straat zijn komen te staan. Hun werknemers vinden wel weer een baan. Het verlies van EA zou een winst zijn voor de wereld. Opeens is de markt weer open gegooid, is er ruimte voor investeringen, ideeen en idealen. De games verdwijnen niet, maar de creativiteit komt wel weer terug.

Overigens, dat is gewoon een mening van mij en ik begrijp het als je het daar mee oneens bent.

Oh en PS. PC for life, obviously. Nieuwe generatie consoles is nog steeds kwalitatief minder goed dan mijn 4 jaar oude PC. Zucht. Maarja, fanbois will be fanbois.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 29 januari 2014 18:49]

heb je dus absoluut 100% fout

EA is de eigenaar van vele developers, onder andere
EA Sports,
Dice
Black Box
Tabu
Visceral
etc..

EA heeft 9300+ werknemers dat is neit alleen developers maar het overgrote deel hiervan is een gamedeveloper met 10-15% andere taken zoals marketing HR management legal etc.

EA zorgt er niet voor dat er meer mensen op straat komen te staan,
als zij meer winst maken kunnen ze meer mensen aannemen,
meer winst = meer banen in dat bedrijf klaar.

toen THQ plat ging hebben ook veel menen hun baan verloren, IP's zijn hier en daar overgekocht maar grotendeels ook niet meer te gebruiken.

en ik haat het op de man te spelen mar ik kan het hier toch even neit weerstaan:

"PC for life; Nieuwe generatie consoles is nog steeds kwalitatief minder goed dan mijn 4 jaar oude PC."
tuurlijk -_- dat is een gtx 280 of 285 als je exht high end gaat.

dus ik "denk" dat jij daar toch wel heel erg extreem naast zit.. en gezien ik develop op de nieuwe consoles ga ik ervanuit dat ik gelijk heb. alleen de GPU is al 3-5x zo snel als wat er 4 jaar geleden uit was. en dan begin ik nog niet eens over de efficientie die set hardware en de API's je bieden...

given de eerste generatie maakt nog geen optimal gebruik van de hardware, gezien er egines gebruikt worden ontwikkeld voor de vorige generatie. maar komaan zeg wat een kul
Vind ik niet op de man spelen hoor :P Ben niet zo gevoelig. Wat je kunt uitdelen moet je ook kunnen incasseren tenslotte en dit valt in het niets.

Ze zijn eigenaar van developers, zoals ik al aangaf. edit . Correctie, dat gaf ik dus niet aan, maar het punt is, EA is _slechts_ eigenaar van studio's die het heeft opgekocht, al dan niet intact. Vervolgens draait EA de geldkraan open en de duimschroeven aan en is de deadline ook echt de deathline. En veel developers hebben dat laten gebeuren of is het overkomen.

Westwood, Bullfrog, om er twee te noemen.

EA Sports had ik over het hoofd gezien (ik had een kleine disclaimer ingebouwd dat ik vast een of twee studio's van EA zelf vergat, maar heb 'm uiteindelijk uitgegumd zegmaar),

Als EA op de fles gaat, worden de IP's verkocht.

Op dat moment gaat snoeihard de marktwerking in. Veel gewilde ontwikkelaars/studio's/artiesten gaan voor goede bedragen naar de hoogste bieder. de ondermaatste studio's voor niets, voor minder, of gewoon niet. En zo hoort het ook.. Ja, jammer van al die mensen die op straat komen te staan, maar het lijkt mij dat de wereld een stuk beter af is.

De CEO van EA voordat ie " vertrok" .
http://www.youtube.com/watch?v=ZR6-u8OIJTE

Die mentaliteit zit in het bedrijf. Mensen zouden blij moeten zijn dat/als ze ontslag krijgen bij EA :)

Ook een leuke:
http://pietriots.files.wo...2014/01/zeldaea.png?w=640
(Ik kan nog wel even door gaan zo, want EA, maar je begrijpt het punt, niet?)

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 29 januari 2014 20:55]

Ben ik niet met je eens, wat voor reputatie EA tegenover gamers ook mag hebben, als werkgever vind ik ze zeker niet verkeerd :) En ik denk dat freaq dat ook kan beamen.

Verder is John Riccitiello niet voor niets vertrokken he ;)

[Reactie gewijzigd door PrisonerOfPain op 29 januari 2014 21:59]

Ik neem aan dat je suggereert dat als dit nooit in de openbaarheid was gekomen, hij ook was vertrokken? Ik heb zo m'n twijfels namelijk.

Los van hoe ze hun werknemers behandelen, kunnen we met aan zekerheid grenzende overtuiging stellen dat EA echt een hoop IP's de nek heeft omgedraaid en tot op de dag van vandaag games te vroeg de markt op duwt. Los van het liegen over zogenaamde DRM in Sim City.

EA heeft geen schaamte en wordt keer op keer op de vingers getikt. De PR machine draait op het moment op volle toeren, zo hebben ze o.a. de claims die lagen bij YouTube channels, via het nieuwe content system, in veel gevallen los gelaten.

Bullfrog kapot gemaakt. Dungeon Keeper al redelijk vlot de nek omgedraaid. Westwood met C&C hetzelfde. Mijn god wat een gedrocht is dat geworden. Verder pusht EA kopie na kopie na kopie de deur uit.

Aangenomen dat je voor ze werkt, dat moet ik even afleiden uit wat je zegt, als het goed betaald is, zou ik ook m'n middelvinger opsteken naar de luidruchtige minderheid. Maar EA als overkoepelende publisher maakt te veel fouten, al dan niet moedwillig en ramt alle creativiteit uit games.
Ea zorgt goed voor zjn mensen. dat is waar PrisonerOfpain op doelt.
beste employer in BC Canada:

http://www.insightswest.c...013-dream-employer-of-bc/

en ook een van de beste in San Francisco. en andere plaatsen ter wereld, negatieve press heb je over elke uitgever, maar EA doet echt zijn best goed voor haar employees te zorgen

ben het ook niet altijd eens met de keuzes, maar dat heeft iedereen met zijn werkgever. maar soms is het wel een beetje het pispaaltje, en soms verdiend maar lang niet altijd.

[Reactie gewijzigd door freaq op 29 januari 2014 22:35]

Zo hey, dat zijn indrukwekkende statistics, eerlijk is eerlijk. Zucht. EA zou zo veel meer gewaardeerd worden, als ze niet alles waar ze hun vette vingers tussen wurmen kapot zouden maken of "mainstreamen".

Jeugdtrauma's zeg ik je.

P.S. Blijf aub wel onderscheid maken tussen EA als publisher en EA als werkgever ;)

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 29 januari 2014 22:43]

Westwood en bullfrog hadden het onder een andere naam ook niet gered hoor. Kun je EA wel de schuld van geven.
Je reactie doet vermoeden dat je echt geen idee hebt waar het over gaat. Bullfrog en Westwood hadden onder eigen naam door kunnen gaan en gewoon een van de groten kunnen worden. Als je geen bronnen hebt, dan graag een video van jou en je glazen bol.
Zelf ook de bron graag vermelden dank je.
Wat we weten, is dat EA beiden de nek om heeft gedraaid. Wat we NIET weten, is wat er zou zijn gebeurd als EA er niet tussen had gezeten. Mij om een source vragen is vragen om LMGTFY links. Wat jij suggereert, daar is geen tastbaar bewijs voor.
Wat een gezeik over EA, ze maken geweldige games.
welke games bedoel je precies die ze zelf gemaakt hebben?
EA geweldige games maken?

EA published games, ze zetten de developers onder te grote tijdsdruk, stellen complete nuttelose eisen (ONLINE! MUST BE ONLINE!!!!!) waardoor 9/10 keer een FAIL product afgeleverd wordt.

(BF4, SimCity, NFS, Madden om er maar een paar te noemen) Stuk voor stuk games die mits goed uitgewerkt fantastisch zijn (Bf4 is fantastisch btw, jammer dat je niet gewoon een potje kunt spelen zonder disconnect of crash)
Wat een gezeik over EA, ze maken geweldige games.
*Ze maken games
Zo geweldig zijn ze niet bezig de laatste tijd.

[Reactie gewijzigd door Emiel3673 op 29 januari 2014 15:26]

EA is goed bezig. Ze hebben ook al veel games voor Windows Phone en inmiddels de nodige voor Windows RT/8.

FIFA14 is voor velen de game te hebben en dan is het min of meer wel zo logisch dat die weer goed verkocht. Zeker als de game in een bundel met een console verkocht wordt.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 29 januari 2014 14:20]

"Goed bezig" en "veel". Jij hebt ook liever de supermarkt dan de bakker neem ik aan? Eet smakelijk.

Dankzij die instelling kan EA haar gedrag handhaven.

Misschien willen mensen BF4/Sim City/Fifa14 kopen omdat ze HOPEN op een correct werkend spel, BIJ GEBREK AAN ALTERNATIEF.

Als er een FIFA14 was van EA en van Blizzard,
Als er een Simcity was van EA en van Ubisoft,
Als er een BF4 was van EA en van Ngmoco,
Dan was het snel afgelopen met EA

Vooral bij Sim City waar niet echt een alternatief voor is m.u.v. CitiesXL die toch weer een hele andere gameplay heeft, heeft EA gewoon geparasiteerd op de franchise naam. Wat een akelige korte termijn visie voor zo'n mega-bedrijf.
Als er een FIFA14 was van EA en van Blizzard
Die is er, het heet Pro Evolution Soccer en het is van Konami. Toch is Fifa een stuk populairder.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 29 januari 2014 14:48]

Goh zeg het lijkt net alsof je hier te maken hebt met concurrentie waarbij je keuze hebt tussen verschillende features en je daardoor de ene game beter vindt dan de andere 8)7. Je licentieverhaal is kul, PES heeft zat licenties wel en daarnaast ook gewoon de UEFA champions league licentie die Fifa niet heeft. De meeste spelers zitten gewoon met naam in de game en dus kun je daar ook een UT-achtige gamemode omheen bouwen. Er is alleen geen Duitse league en de Engelse en Portugese leagues hebben voor het overgrote deel verzonnen teamnamen (maar wel met originele spelers). Daarentegen heeft het wel veel meer Zuid-Amerikaanse teams gelicensed.

Bottom line is hoe dan ook dat Fifa blijkbaar toch iets goed doet, als het zoveel populairder is dan zijn directe concurrent van een toch behoorlijk respectabele studio.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 29 januari 2014 17:23]

Nee de engelse, duitse en portugese leagues horen ook echt niet bij de belangrijke competities van de wereld en ja dat is dus wel belangrijk als het enige spelvariant wat je speelt FUT is, kun je hoog en laag springen dat het licentieverhaal kul is maar dat is apperte onzin wat je verkoopt
FUT draait om spelers, niet om teams. Die spelers zitten er gewoon in.
Die spelers zitten er toch niet in? Engelse competitie is de belangrijkste van de wereld, wat heeft een FUT achtige spel nou voor nut als je de beste en bekendste spelers er niet in hebt zitten
Voor de derde keer, de spelers zitten er wl in. Alleen de teamnamen, tenues en logo's zitten er niet in, met uitzondering van een paar.

http://www.youtube.com/watch?v=GUv0vSI3dZ4

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 30 januari 2014 23:53]

Met een uitzondering van een "paar" kan ik wel leven maar zit er ook een ultimate team achtige spelmode in, met WEL een goede online ervaring? want dan ben ik verkocht
Het zijn juist de uitzonderingen (in de Engelse en Portugese leagues) die volledig gelicensed zijn, en de rest niet. Maar je hebt sowieso alle spelers, ook van ongelicenseerde teams. Alleen de Duitse league is niet aanwezig (je hebt wel een stuk of twee Duitse clubs waaronder Bayern maar die vallen dan onder "other")

Volgens mij is Master League Online wel redelijk populair. Dan manage je gewoon een team waarmee je online kunt spelen, inclusief spelers kopen enzo. Maar zonder virtuele veiling, spelers koop je dus niet van andere gamers. Heb PES zelf sinds 2012 niet meer aangeraakt en heb sowieso nooit online gespeeld.

Maar het hele punt van dit verhaal was dat je dus twee directe concurrenten hebt (FIFA en PES) die zich op bepaalde punten van elkaar distantieren, en dat FIFA populairder is, integenstelling tot wat crazylemon hierboven beweert.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 31 januari 2014 12:48]

De verkoopcijfers voor de huidige generatie zijn sneller gedaald dan we verwachtten," vertelde Blake Jorgesen, financieel directeur van EA, bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers. Dit valt waarschijnlijk te wijten aan de komst van de nieuwe generatie consoles.
Of misschien omdat jullie een game als Battlefield 4 in pre-alpha fase op de markt gooien om zo COD voor te kunnen zijn. Die game zit echt vol bugs. Dat deze er altijd wel bij een release in zitten tot daar aan toe, maar met BF4 is het echt erg.

Wellicht dat kopers dat er van weerhoudt om nog meer games van EA te kopen. Mij in ieder geval wel. De mobiele games van EA op WIndows Phone koop ik al niet, ondanks dat ze in de uitverkoop zijn en maar een fractie kosten van wat ze normaal kosten. Puur omdat BF3 destijds en BF4 nu met veel bugs kamp(t)en
Of misschien omdat jullie een game als Battlefield 4 in pre-alpha fase op de markt gooien om zo COD voor te kunnen zijn. Die game zit echt vol bugs. Dat deze er altijd wel bij een release in zitten tot daar aan toe, maar met BF4 is het echt erg.
call of duty: Ghosts zijn ze inderdaad voorgeweest, dat spel is nog meer bugt
ik dacht dat BF4 het slechtste spel zou zijn van 2013, maar nee hoor, daar kwam call of duty, bijna letterlijk 60 stront
ps: ik heb het over de pc versie
Verwacht 1 miljard aan inkomsten?

Ik hoop ergens dat EA gewoon failliet gaat. Op het vlak van Battlefield/MoH en NFS gaat het kwalitatief gewoon bergafwaarts. Het nare van dat geval is dan het feit dat ze Battlefield gewoon uitbrengen en ze vervolgens 3 maanden later nog steeds niet bugs gefixed hebben.
"Het nare van dat geval is dan het feit dat ze Battlefield gewoon uitbrengen en ze vervolgens 3 maanden later nog steeds niet bugs gefixed hebben"

Zo ken ik EA al sinds BF2
Heeft misschien te maken met de tegenvallende verkopen van Battlefield 4?!
Spel was onspeelbaar in de eerste weken na de launch en wordt nu nog steeds geplaagd door bugs,glitches en crashes op verschillende systemen.

http://www.gameinformer.c...-battlefield-4-sales.aspx

Fifa14 is ook een tegenvaller gezien het spel alleen grafisch beetje opgepoetst is en is verder geen vernieuwing te vinden .
En zo te zien heeft EA nog een zware jaar ahead.......en terecht!
http://www.gameinformer.c...2014-lowers-guidance.aspx
Daar staat niet dat ze een zwaar nog gaan krijgen. 30 miljoen minder omzet op 3.5 miljard, valt mee dus.

Het 3de kwartaal 2014 is van oktober tot en met december 2013 in hun boeken ;) Op 1 april 2014 begint hun fiscaal jaar 2015.