Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Electronic Arts heeft in het vierde kwartaal van 2014 een flinke stijging van de verkoop van mobiele games gerealiseerd. Daarnaast wist EA veel games te slijten die zijn bedoeld voor de relatief nieuwe Xbox One- en PlayStation 4-consoles.

Volgens Electronic Arts werden er 62 procent meer titels voor de totale consolemarkt verkocht tijdens het vierde kwartaal van 2014. De uitgever noemt deze stijging onverwacht, maar de groei zou vooral te danken zijn aan het feit dat er de afgelopen kwartalen veel meer games voor de Xbox One en PlayStation 4 zijn verkocht.

EA zag ook de verkoop van mobiele games verder toenemen. De omzetgroei zou in het afgelopen kwartaal zijn uitgekomen op 26 procent. Vooral games die het freemium-model hanteren, zouden het goed doen. Bij freemium-titels zijn de games gratis te spelen, maar de speler moet voor bepaalde mogelijkheden of extra's wel de portemonnee trekken. Ook worden in sommige titels advertenties getoond.

De totale omzet over het vierde kwartaal kwam uit op 1,13 miljard dollar, ofwel 995 miljoen euro, een groei van 40 procent ten opzichte van het vierde kwartaal van 2013. De winst bedroeg 142 miljoen dollar, omgerekend 125 miljoen euro. EA haalt de helft van zijn inkomsten uit onlinedistributiekanalen, terwijl de andere helft nog wordt verdiend met de verkoop van games op fysieke media.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Het freemium model van EA is echt verschrikkelijk. Je moet uren/dagen of wekenlang wachten op simpele unlocks en in hun nieuwe game Need for Speed No Limit lijkt het wel of ze hun userbase gewoon belachelijk willen maken door de game zo gelimiteerd mogelijk te maken. EA vind ik ook echt een van de bedrijven die gaming op handhelds compleet aan het verzieken is, door hun praktijken zie je dat steeds meer publishers en game developers dit model gaan hanteren en dat goede franchises compleet verpest worden (Rollercoaster tycoon, Dungeon Keeper, NFS etc.).

Ik snap dan ook niet hoe iemand plezier kan beleven aan deze games. Het enige doel is om je zo veel mogelijk geld te laten betalen en de gameplay is zo oppervlakkig als het maar kan. Ik vind sowieso dat mobile games markt overspoelt wordt met rotzooi. Gelukkig zijn er ook goede games welke het wel goed kunnen aanpakken zoals Shadowrun Returns, Star Realms, Fieldrunners etc.
Gratis games blijft toch een lastige. In MMO-F2P-land is ook werkelijk elke zijstraat weleens geprobeerd. En er zijn er maar een paar die het op een goede manier doen.

Het kn in elk geval prima. Maar in de basis staat of valt alles met de core gameplay, eigenlijk net zoals bij een betaalde game. Als die niet compleet aanvoelt kun je het gewoon vergeten.

Wat wij echter vaak vergeten is dat F2P met ingame 'boosts' of packs met een stuk RNG erachter eenzelfde effect oplevert bij gamers als een gokverslaafde die voor een gokautomaat staat. Je wil die 'lucky drop' krijgen, en dan ga je toch heel bizarre rekensommetjes produceren om ng maar een aankoop goed te praten. Daar komt dan nog een stukje groepsdruk bij; de hele community bestaat uit spelers die mr hebben (want degenen die minder hebben vallen niet op, we kijken altijd naar mensen die meer hebben - preference drift) om nog maar te zwijgen van je guild of clan waarin ook altijd een paar totale fans te vinden zijn.

Kortom F2P is een krachtig verdienmodel, dat valt niet te onderschatten. De vergelijking met een casino is in 90% van deze games bijzonder treffend. Zo hoorde ik vorige week van een collega die binnen een jaar tijd meer dan 400 euro had besteed aan het spelletje Clash of Clans 8)7 , als je het spelletje een beetje kent weet je dat dat wel pure kapitaalvernietiging moet zijn geweest, want na de eerste 10 euro investering (voor een 4e of 5e builder...) is het enige waar je geld in kan steken nog het kopen van de resources - de basis van het spel - tegen een zr ongunstige koers. Tegelijkertijd is dat spel wl een voorbeeld van 'F2P done right' omdat er ondanks die shop geen sprake is van pay2win.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 28 januari 2015 12:35]

sry maar kopen van resource die je anders zelf zou moeten produceren is een vorm van pay 2 win.

Edit als er ergens een vorm van PVP in zit toch, maar daar ging ik even van uit met de naam clash of clans.

[Reactie gewijzigd door bigbadbull op 28 januari 2015 13:40]

De PvP is indirect. Dat wil zeggen: je kiest je tegenstanders niet zelf, maar er is matchmaking adhv je plek op de ranglijst.

Resources helpen daar niet bij; het enige voordeel is dat je minder vaak hoeft aan te vallen om zlf je resources te pakken bij anderen, wat betekent dat het je minder tijd kost. Of dat je wat sneller een upgrade kan bouwen. Maar in de 'grand scheme' is het geen pay 2 win; zelfs de grootste aankoop aan coins valt zo erg in de marge voor wat je ervoor terugkrijgt, en dan nog, de enige winst die je behaalt is dat je wat sneller bouwt. Je wint er geen battles mee :)
Ja in mijn tijd deden we gewoon zelf cheat codes invoeren of een gratis trainer installeren. Baldur's Gate: CLUAConsole:Enable
Bij EA moet ik denken aan South Park met hun episode over freemium.

Als je het mij vraagt zou er eens goed gekeken moeten worden of Freemium niet de grenzen aantikt van gokken. Want het risico is net zo groot als niet groter omdat er minder gecontroleerd word op leeftijd. No way jij Holland Casino binnenkomt als je 17 bent. Apple en Google kunnen nooit zien op afstand heel papa op accept geklikt of dochterlief.

Een heel tijd terug was ergens op TV dat er kinderen waren die van de Appstore op de CC van pa of ma. Voor honderden euro's er door heen jankte. Dat er aardig wat ouders over de zeik zijn dat het zo makkelijk is om een paar euro te steken in een game. Maar wat is 1 euro nu? Niet veel, daar spelen ze ook op. Een balans te zoeken tussen het bedrag waar om je je schuldig voelt en waarbij je het niet doet.
1 euro is best veel, zeker een vijfde van een Humble Bundle :)
Helemaal mee eens. Als er n uitgever is die niet de juiste balans weet te vinden in de freemium games is het EA wel.

Zo kun je de laatste SimCity van hun niet fatsoenlijk spelen om een welvarende stad te maken. Je kunt onmogelijk voldoende in game geld binnenhalen om je stad gezond te houden en bent hierdoor in de praktijk verplicht om extra ingame geld aan te schaffen.

De goede freemium games hebben een veel betere balans. Daar kun je het spel volledig gratis spelen, duurt allemaal alleen wat langer. De mensen die geen geduld hebben zullen dan alsnog geld neerleggen. Gemiddeld zijn de verhoudingen zo, 5% van de spelers zorgen voor 95% van de inkomsten.

Bij de EA freemium games zal het meer zijn dat 95% van de spelers zorgen voor 100% van de inkomsten. Anders valt er immers niets te spelen.
Grappig detail is dat EA helemaal niks doet aan anti-cheat terwijl ze wel zo'n sterk pay to win model hebben. De meeste ontwikkelaars doen er tegenwoordig zo veel mogelijk aan om memory editors tegen te werken, maar bij EA spellen werken die net zo goed als in de meeste games van jaren geleden.

Zo kan je jezelf met een memory editor (apps als Gamecih en Game hacker) kinderlijk eenvoudig steenrijk maken in Dugeon Keeper en Simcity Buildit. Terwijl die games die indruk wekken dat ze server-sided zijn zijn ze dat juist totaal niet. Dit is ook niet iets dat weinig mensen doen. In Simcity bijvoorbeeld kom ik regelmatig steden tegen waarin dan bijvoorbeeld een stuk of 20 skateparks (ongeveer 800 simdollars per stuk) staan. Dat zou dus betekenen dat iemand 200,- aan een free2play spel heeft uitgegeven, en dat lijkt mij erg sterk. Ook stikt het al van de steden die miljoenen inwoners hebben in Buildit, dit laat zien dat er veel cheaters zijn. Zo succesvol zijn in een spel dat nog geen maand uit is en zo moeilijk is kan nou eenmaal niet zonder heel veel te betalen of te cheaten.

[Reactie gewijzigd door eTesselaar op 28 januari 2015 17:01]

According to Crave Online, the video game publisher has struck upon a truly terrible idea: To charge players to fill up their gas tank in the Orwellian-titled Need for Speed: No Limits—or play the waiting-game.
source: Forbes.com
EA is zich nog aan het orienteren op deze markt zonder direct aangevochten/besproken grenzen. Men zoekt naar de laagste drempel met het hoogste rendement, en komt er momenteel mee weg zonder al te veel imago schade. Directe imago schade schade lijkt vrijwel non bestaand in de game industrie, maar dat terzijde ;)
Ze kunnen het beter Need for Speed Mo' Limit noemen volgens mij. 8)7
Het probleem helaas zijn de mensen die betalen.
Mijn persoonlijke mening van EA aside, zijn ze gewoon slim aan het inspelen op domme mensen.
Domme mensen hebben ook geld, en zijn dus een target audience.
Ik snap zelf de lol helemaal niet van die mobiele games. Maar jonge kids vinden het prachtig.

Die lopen als een gek op dat scherm te tikken met hun wijsvinger en vertellen er hele verhalen bij wat er straks gaat komen, want dat weten ze al, want ze hebben het al uitgespeeld of het is zo triest eentonig dat dat inderdaad het geval zal zijn.

Echt, non-stop op dezelfde stationaire "vijanden" tikken zodat het ontploft. Een-of-ander cartoonesk figuurtje bestookt dan bijvoorbeeld een kanon met bommetjes. Helemaal uit hun dak gaan ze.
En dan lopen ze iets verder, met een veeg om hetzelfde weer te doen.

Alles wat ze doen is slechts op bepaalde posities 300 keer tikken met hun vinger.

Het moet echt niet veel duffer worden.
je weet dat je een oude man wordt als je begint over de jeugd van tegenwoordig
LOL! Ja dat klopt. Daar heb je gelijk in. Maar als ik ze zo neurotisch op een schermpje zie tikken met een vinger, met hun gezicht er bovenop dan word ik iets triester.

Maar nu jij dit zo zegt, ik zat ook met mijn duim ultra snel te raggen op NES controllers om Megaman maar iets sneller te laten schieten.
Maar toch, daar kwam toch iets meer bij kijken dan slechts op dat ene target blijven tikken met je vinger terwijl de animaties die door programmeurs zijn gemaakt de rest doen.
Ik geef je niet helemaal ongelijk, ben zelf ook geen fan van mobile games. Maar het is wel zo dat de oudere generatie altijd zo denkt over wat de jongere generatie doet. En inderdaad megaman vraagt veel meer skill als elke mobile game :p (zelf als de meeste huidige games ;) )
Dat zijn dezelfde games als dat mensen vaak via Facebook spelen, gratis ad-supported of freemium spellen. Jongeren zitten vaak vast aan gratis spellen omdat ze geen Credit-card of betaalmethoden hebben. (en soms maar goed ook!).

Er zijn echter zat (premium) mobiele games die wl de moeite waard zijn, neem bijvoorbeeld Oceanhorn, Minecraft PE, Banner Saga, Verschillende Telltale games.

Voor +-7 euro per stuk kun je daar veel plezier aan beleven, zelfs als hardcore gamer onderweg of eens lui op de bank.
Ik begrijp dat helemaal , ik wacht met een PS4 kopen totdat er ook betaalbare games op te krijgen zijn.
Ik heb onlangs Battlefield 4 + premium in de PS3 PSN store voor 25 euro kunnen krijgen.
Dat is een stuk betaalbaarder dan 60 euro voor de game + 50 euro voor premium op de PS4

Gamen is leuk, budget gamen is leuk voor de portemonnee

[Reactie gewijzigd door Albin op 28 januari 2015 12:12]

Mee eens. Ik ben er altijd van overtuigd dat een consument een redelijk vast budget heeft voor gaming. Je kan je geld maar 1x uitgeven. Met dt in het achterhoofd en rekening houdend dat we nog steeds aan het opkrabbelen zijn na een crisis denk ik dat men liever geld besteed aan een paar extra games voor de oude console, dan investeert in een nieuwe console waarvoor de prijs per game een stuk hoger liggen en het aanbod nog niet denderend is.
Ik hou zelf van JRPGs en die komen nog steeds uit op de playstation 3. En bij gamemania hebben ze kasten vol met 2de hands spellen. Gamen hoeft niet duur te zijn!
Zoveel games voor next-gen hebben ze ook niet uitgebracht vorig jaar. Dus ik sta er niet van te kijken.

Overigens hebben ze nu wel een mooie sale in de digitale Xbox One Store:
http://majornelson.com/20...eals-xbox-live-members-2/
Titanfall voor een tientje of Battlefield voor 16 is geen geld imo.
De 360 aanbiedingen zijn anders ook niet verkeerd.
Een hele hoop goede games voor 4 euro per stuk. Crysis, 2, 3, Army of Two, Dragon Age 2 etc.
Nu is het wachten op de 99mil typefout..

Maargoed, ze zijn wel zeer te spreken over hun mobiele tak, terwijl die op de totale omzet slechts 8-14% onderdeel is en zo ook verwacht voor Q1-3 van 2015.

Nu ben ik niet helemaal thuis in het GAAP/non-GAAP, maar de verschillen daarin met de current en next-gen verkopen is bijzonder groot. Waar ze in beide gevallen wel verwachten richting Q2/3 2015 per saldo meer nextgen dan old-gen te gaan verkopen, geven die 2 in Q3/4 2014 enorm verschil als aandeel in de totale omzet (tot bijna 30%). PC verwachten ze een daling, neem aan dat er dit jaar dus niets groots meer komt speciaal voor de PC, buiten de huidige lineup met een nieuw jaartje erbij :P

Ergens blijft het natuurlijk EA, die maar gewoon doorgaat met dezelfde games+1 jaar, andere kant publisher voor de games als UFC, DA:I en natuurlijk Titanfall, zijn ze toch goed bezig :)
Een totale omzet van 99 miljoen en een winst van 142 miljoen, dit lijkt mij niet helemaal te kloppen.
Totale omzet moet 994 miljoen euro zijn (de vertaling van 1.13 miljard dollar is niet helemaal goed gegaan). Totale winst is wel gewoon 125 mln euro.

OT: Op zich niet zo gek natuurlijk, aangezien er veel meer last-gens op de wereld zijn, en ze zijn natuurlijk nog verre van afgeschreven. Omzetgroei in de freemiumtak vind ik wel zorgelijk.. Ben niet heel bekend in de mobiele games maar volgens mij gaat dat vooral om het kopen van versnellingen e.d.
Goedzo, laat alsjeblieft EA in de vergetelheid raken, ze hebben voor het grootste deel bijgedragen aan de blijvende achteruitgang van de pc als gaming platform (altijd slechte poorts, uitgevers forceren half-afgemaakte games uit te brengen, etc etc, EA is een smet op de gaming industrie geworden)
denk dat games zoals battlefield toch voornamelijk pc gericht zijn
Uhuh, maar merk je dan niet dat DICE helemaal uitgeknepen word, en de laatste 3-4 battlefield games veel te vroeg (vol bugs en met slechte balance) uitgebracht zijn?

Ander leuk voorbeeld is Sim City, veel te vroeg uitgebracht, bugs alom, en waar mensen uiteindelijk zelfs bij Maxis zijn vertrokken omdat ze van EA moesten liegen over de game/servers/patches
ik merk niets, buiten guild wars 2 speel ik geen pc games
Ah :+
Maargoed, dat dus, ja ze publiceren nog wel pc games, maar over het algemeen zo slecht dat het alleen maar schade doet.

EA ziet overal geld, en heeft verder schijt aan de rest, is een algemeen geaccepteerd (maar niet goedgekeurd!) feit, bestaat zelfs een southpark episode over hehe (crackbaby basketball)
"De totale omzet over het vierde kwartaal kwam uit op 1,13 miljard dollar, ofwel 99 miljoen euro"

Het zal eerder een 990M Euro zijn :)
Daarvoor hebben we de feedback knop onder de titel...
Ik ben blij dat EA weer een soort van positief is, in 2013 waren ze niet de meest geliefde :)

/offtopic
Poeh, die dollars hebben een flinke inflatie gekregen sinds de laatste paar minuten zeg!
Aan de reacties hier te lezen is dat niet echt veranderd. Prachtseries als Dungeon Keeper, SimCity, Need for Speed en C&C zijn compleet om zeep geholpen. Al dan niet met hun verachtelijke freemium model waarbij de balans tussen spelen/vaardigheden en de overwinning kopen volledig zoek is.

In 2008 leek het even de goede kant uit te gaan met John Riccitiello die toegaf dat EA enkele mooie studio's als Westwood en Bullfrog kapot had gemaakt, iets wat hij niet meer zou laten gebeuren. Om het vervolgens nog extremer te verknallen dan zijn voorgangers.

[Reactie gewijzigd door ormagon op 28 januari 2015 13:25]

Ach wees blij. Ze hadden Origin ook Westwood kunnen noemen ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True