Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 260 reacties

Een Amerikaans advocatenkantoor heeft namens investeerders die aandelen van Electronic Arts hebben gekocht een rechtszaak tegen de game-maker aangespannen. Volgens de advocaten heeft EA gelogen over schietspel Battlefield 4, om de verkoop van het spel te stimuleren.

In de dagvaarding, waarin enkele EA-topmensen zoals Peter Moore en Andrew Wilson bij naam worden genoemd, staat dat Electronic Arts van tevoren geweten zou hebben dat Battlefield 4 bij introductie veel problemen zou bevatten en niet zoals beloofd zou kunnen functioneren. De uitgever zou deze problemen echter verzwegen hebben en gelogen hebben over de kwaliteit die het spel zou hebben. De advocaten dagen EA voor de rechter namens investeerder Ryan Kelly en eventueel andere investeerders die tussen 24 juli en 4 december aandelen in EA hebben gekocht. Hierdoor vormt de dagvaarding het begin van een class action lawsuit tegen EA, zo meldt Gamasutra.

De advocaten hebben legio quotes verzameld van diverse EA-medewerkers waarin de kwaliteit van Battlefield 4 geprezen wordt. Na de release van Battlefield 4 bleek echter dat alle versies van het spel te kampen hadden met problemen. Zo waren er problemen met de framerate, verbindingsproblemen en tal van andere bugs, en dat zorgde voor veel ophef. Die ophef zorgde voor een koersdaling van het aandeel EA, maar daarmee is volgens de advocaten nog niet het hele verhaal verteld.

EA schoof na de release van Battlefield 4 namelijk zoveel mogelijk mensen van andere projecten naar Battlefield 4 om die problemen te verhelpen en stelde ook dlc voor Battlefield 4 uit om het team meer tijd te geven aan de problemen te werken. De advocaten stellen dat deze maatregelen EA's financiële perspectief voor de komende kwartalen hebben verminderd.

In de dagvaarding wordt verder vermeld dat verschillende EA-topmensen aandelen verkocht zouden hebben kort voor de release van Battlefield 4, wat volgens de advocaten nogmaals duidelijk maakt dat EA van tevoren wist dat Battlefield 4 met grote problemen zou kampen. Zo zou Andrew Wilson 40.000 aandelen van de hand hebben gedaan vlak voor de release van het schietspel, wat dus ook kort voor de koersdaling was.

Inzet van de rechtszaak is voor advocatenkantoor Robbins, Geller, Rudman & Dowd dat EA de door de investeerders geleden schade vergoed. Navraag van Gamasutra bij EA leerde dat de uitgever niet gelooft dat deze claims iets uit zullen halen. Volgens John Reseburg, EA's topman op het gebied van bedrijfscommunicatie, is de uitgever van plan zich 'agressief' te verweren in de rechtszaal. Reseburg gaf aan er op te vertrouwen dat de rechter de claims van de hand zal wijzen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (260)

1 2 3 ... 10
In het begin werd dit zowieso al versterkt met name door de DDOS aanvallen, je kon het spel nauwelijks spelen. Een eerder artikel van Tweakers verwijst hier ook naar ;
Ddos-aanval en serverproblemen teisteren Battlefield 4-multiplayer

Battlefield 4 haalde in die tijd een "Live Issue Tracker" in het leven zodat spelers hier problemen konden neerzetten. Echter werden veel problemen gewoon op opgelost gezet en bestempeld als "gebruikers-fout" of "topic starter reageert niet meer".

Je kunt deze dus hier vinden ;
Issue Tracker Link :
http://battlelog.battlefi...view/2955065670203355766/

[Reactie gewijzigd door menonv op 19 december 2013 12:28]

Dit was niet in het begin, er was al reeds een gebugde versie voor minimaal 2 weken (misschien zelfs 3-4?) voordat de DDOS aanvallen de kop op kwamen steken.

Wat EA de afgelopen jaren aan het doen is, is eigenlijk gewoon onacceptabel, maar het is o zo moeilijk om een budget voor een AAA-game rond te krijgen voor developers zonder uitgevers.
Hoewel er zeker goede spellen tussen de indie games, is het zelfs bij die spellen dat de kwaliteit niet/nooit AAA kan worden, doordat ze geen geld hebben voor cutscenes/motion tracking/realistische geluiden/even het nationale leger erbij te halen.

En die AAA-kwaliteit blijft toch een heel erg belangrijk punt voor veel gamers, en ik betrap mezelf er ook op.

[Reactie gewijzigd door skiwi2 op 19 december 2013 13:30]

Het zou eens tijd worden dat hier een uitspraak over gedaan word.
Persoonlijk vind ik het te gek voor woorden dat een programma niet meer in een alpha of beta fase zit en dan toch zoveel bugs bezit.
Ja bugs zitten in meeste programma's, maar het moet daardoor wel werk/speel baar blijven.
als dat niet zo is vind ik dat de klagers gelijk hebben.
Mochten de klagers gelijk krijgen denk ik dat dit alleen maar goed is voor ons allen.
Dit is niet alleen voor onze gehate vrienden van EA maar ook andere publishers zoals de vrienden bij egosoft.
De aanklacht gaat helemaal niet over de bugs mensen, het gaat over het voorliegen van de AANDEELHOUDERS, niet de rest van de wereld/gamers.

Dus stell dat hier een utispraak over komt en de situatie verranderen moet, dan komen er voortaan besloten aandeelhouders vergaderingen waarin wordt verteld dat het een buggy piece of shit is en toch uitgebracht wordt, en worden de gamers nogsteeds net zo hard genaaid als altijd.

Deel 2 van de aanklacht is zelfs slecht voor gamers,

EA/Dice hebben eindelijk eens klote getoont door mensen van andere projecten af te trekken om de bugs in BF4 te fixen, en DAT wordt ze nu ook aangerekend omdat dit omzet gaat kosten in aankomende kwartalen.... Ze worden dus gestraft voor het liegen, en het oplossen van issues.... Ik zie totaal niet wat hier goed aan is voor gamers.
het gaat over het voorliegen van de AANDEELHOUDERS, niet de rest van de wereld/gamers.
Om precies te zijn gaat het erom dat een beursgenoteerd bedrijf verplicht is om zorgvuldig met koersgevoelige informatie, om te gaan. Dat betekent dat informatie aan iedereen, niet alleen de aandeelhouders, maar ook de potentiële aandeelhouders, tegelijk beschikbaar gesteld moet worden. Iedereen moet op hetzelfde moment over dezelfde informatie beschikken om de handel eerlijk te houden.

De beschuldiging hier is dat de kwaliteit van BF4 veel beter is voorgesteld dan de werkelijkheid (fout 1: een leugen) EN dat een gedeelte van de aandeelhouders wel de correcte informatie over de kwaliteit had, namelijk de directie van EA (fout 2: ongelijke informatie), wat bewezen zou worden door het dumpen van de aandelen door EA top-mensen.

De kwaliteit mooier voorstellen dan die in werkelijkheid was, kun je op zich zelf af doen als "te optimistisch geweest", "verkeerde inschatting gemaakt" of "onverwachte problemen gevonden" in plaats van als moedwillige misleiding. Maar die vlieger gaat niet op als blijkt dat de topmensen inderdaad aandelen gedumpt hebben.
Het komt de studio niet ten goede om bugs te herstellen in een game die het grootste deel van zijn inkomsten al opgeleverd heeft, dus is het begrijpelijk dat de aandeelhouders hen hiervoor terechtwijzen.

Een bedrijf, ook een gamestudio, heeft tot doel winst te maken. Als de spelers er elk jaar opnieuw intrappen waardoor de aandeelhouders weten dat ze elk jaar rommel op de markt kunnen shovelen, dan moet niemand klagen dat ze dit ook doen.

Wil je dienstverlening op lange termijn, zoek dan een spel waarvoor continu nieuwe inhoud uitkomt en/of dat een abonnement vereist (League of Legends, WoW, Dota). Dan hebben de makers tenminste wel een incentive om het spel te verbeteren na release.
Tot op zekere hoogte kan ik je geen ongelijk geven; echter is er ook spraken van het fenomeen non-conformiteit: een spel is onlosmakelijk gekoppeld aan het afgeleide werkwoord "spelen" en daarmee mag je verwachten dat wanneer je het product "spel" koopt, dat het ook te spelen is zonder alle issues die er gemeld zijn.

In bijvoorbeeld de consumentenelektronica, autoindustrie of levensmiddelenhandel is het niet meer dan gebruikelijk dat bij afwijkingen, fouten of andere onvolkomenheden in het productieproces de producten teruggeroepen worden voor of vervanging of vergoeding aan de consument. Het is zo langzamerhand tijd dat dit ook in de software industrie de standaard wordt.
Ik zie totaal niet wat hier goed aan is voor gamers.
Mochten ze dit winnen zullen bedrijven als EA (waar is die aanklacht voor Sim City 5?) geen informatie omtrent de kwaliteit van het spel uitbrengen door eigen personeel. OF ze gaan eindelijk eens inzien dat ze beter een bug free kwalitatief sterke game later uit kunnen brengen, dan de deadline halen met een game die eigenlijk nog in beta fase zit.

Beide situaties zijn wel degelijk goed voor gamers.
Het liegen doen ze al jaren.
Snap niet waarom ze hieraan iets zullen veranderen.
Grootste probleem tegenwoordig voor zulke engines waar de games op gebouwd zijn, is de diversiteit van de configuraties, dat is bijna gewoonweg niet te testen..
Je kunt er rustig van uit gaan dat de game amper tot niet crashed op hun eigen systemen, en als je dan niet kunt reconstrueren dan is het lastig oplossen..
Maar dat de game crashed op 'fixed' configuraties als de PS3/PS4/xboxone is natuurlijk wel al een stuk minder goed te praten, tenzij de crash ontstaat doordat de gebruiker een toevallige/rare combinatie probeert waar je zelf als developer niet aan denkt (en dat komt heel vaak voor), maar die problemen zouden wel veel makkelijker te reconstrueren zijn op een console..
Grootste probleem tegenwoordig voor zulke engines waar de games op gebouwd zijn, is de diversiteit van de configuraties, dat is bijna gewoonweg niet te testen..
Dan zou de console versie zonder bugs zijn.
hence mijn opmerking: 'is natuurlijk wel al een stuk minder goed te praten'... ;)
Wellicht met beter testen kan er veel voorkomen worden.
En luisteren naar de testers.
Veel word gepushed wat slecht is voor het vertrouwen van de klant. wat weer slecht is voor de zaken. mocht je daarvan niets aantrekken goed, dan moet je niet zeuren als het slecht gaat.
Deze kant gaat het nu op in de gevestigde orde in gamewereld. want ze kopen het toch wel.
Laten we een battlefield tig maken of een cod 10000 met betere graphics en meer van hetzelfde gameplay. Maar ik zie daarin niet veel veranderen omdat men nu gewend is aan slechte games. vroeger was het in ieder geval beter geregeld. Passie is nu weg in het game gebeuren en dat is zeer spijtig om te zien. Vandaar dat ik graag zou zien dat er was toezicht zou zijn hierop. inzake bugs en of het nog speelbaar is. dit zou mijn inziens voorkomen dat spellen te snel op de markt komen voordat het eigenlijk klaar is. of bijvoorbeeld refund eerste dag.
Sorry to burst your bubble, maar vroeger was het niet heel veel anders hoor.. En vergeet ook niet dat het vroeger een stuk minder complex was en veel minder verschillende configuraties (welke indertijd WEL redelijk allemaal dezelfde beperkt aantal standaard volgden)..
En het is maar wat je slecht noemt, dat jij de gameplay niet leuk vindt, wil nog niet zeggen dat het een slechte game is, en CoD is daar een mooi voorbeeld van, het verbreekt elke keer weer verkooprecords ondanks dat de gameplay hetzelfde blijft, blijkbaar zijn er toch miljoenen die het spel NIET slecht vinden...
Maar ik ben wel eens dat simpele fouten die al vooraan liggen en bij iedereen voor komen, NIET mogen voorkomen bij een release product..
dan zullen al die andere mensen zich wel vergissen.
maar daar gaat jouw bubble.. games worden slechter. ik speel als maar meer retro omdat ze leuker zijn. akkoord de graphics zijn beter maar dat maakt niet alles goed. games worden ook te simpel gemaakt waardoor een week gameplay max voor het uitspelen van een spel, begin me niet over complex. tools van nu zijn veel beter dan toen maar de vindingrijkheid gaat enorm naar beneden.
Terwijl er andere dingen zijn dan unlocks en TDM. Zoals ik al zei mensen hebben zich er bij neer gelegd dat de games niet beter worden. beetje RTL4 niveau.
meer lucht voor meer. je krijgt minder.
En EA heeft inderdaad een hoop titels om zeep geholpen. vertel me nu niet dat dat geweldig is. Verkoop zegt zoveel dat er misschien niet veel anders is dan cod and bf4? keuze is niet reuze. denk aan rainbox six. top shooter waarbij je niet meteen naar binnen kun rushen. en effe wachten tot je gehealed bent.
Ach ik denk dat ik de enige ben die dit opvalt. de rest speelt dit met zijn ogen dicht.
En daar heb je het al, jij vindt rainbow six leuk (een meer sluip/tactical based shooter) en daar vindt IK Juist geen reet aan, voor mij is dat een 'slecht' spel, ik vindt juist het naar binnen rushen en rondschieten en springen juist een 'goed' spel (heb nog steeds geen goeie vervanger gevonden voor bv Tactical Ops (voordat het spel verpest werd doordat iedereen met een sniperrifle en een deserteagle rond liep, Battlefield Heroes komt dan nog een beetje in de buurt)..
Gameplay is puur in the eye of the beholder, en ik zie juist niet dat games 'slechter' worden, ik zie dat er gewoon meer van hetzelfde is, en IMHO heb ik al lang geen origineel spel meer gezien.. Zelf speel ik ook veel retrogames, maar ik ervaar niet dat ze 'beter' zijn, ik ervaar juist dat ze 'simpeler' zijn, en daardoor IMHO weer leuker, maar ook qua speelduur merk ik dat de oude games vaak maar heel erg kort zijn..
Het is gewoon heel erg moeilijk om tegenwoordig met ECHT iets origineels te komen.
Kan nog met een ander voorbeeld komen. Sof2? ook tig keer leuker dan de nieuwere games. Ach ik wil kwaliteit en jij blijkbaar kwantiteit.
Zolang er personen zoals jij zijn hebben de makers van cod en bf series hun bestaan recht verworven.
Het is tegenwoordig ook de mode om gewoon altijd op safe te spelen waardoor er geen vooruitgang in de game industrie zit. ik ga er even vanuit dat je niet zolang hier in zit. anders had je het wel begrepen.
zucht.. daar ga je weer, "Leuker dan de nieuwe games"... Dat is gameplay en dus smaak! dat heeft niets met kwaliteit te maken, kwalitatief gezien is de laatste CoD/BF beter dan Sof2 (ook bij Sof2 hadden genoeg mensen technische problemen). En wat ik aangaf heeft niets te maken met kwantiteit, en jij verwart kwaliteit met jouw smaak, ofwel jij vindt iets alleen "kwalitatief" als JIJ het leuk vindt, anders is het voor jou dus "kwantitatief", er zijn nu ook tich 'strategic/tactical' based fps-games uit, net zo veel als de COD's/BF's....
Enuh, ik zit hier al heel lang, en qua games heb ik nog op oa de philips Odyssee 2000 zitten spelen als kind, welke 4 spelletjes had allemaal pong gebasseerd, en vermaakte me indertijd daar heel goed mee, ik heb de hele 'voortgang' van de gameindustrie meegemaakt..
Als je uitzucht bent praten we wel verder. sof2 was tenminste speelbaar, dat kun je van de huidige generatie niet meer zeggen.
Tja, constant DX errors tijdens het opstarten van iedere game.
Veel telefoon gesprekken en tickets gehad, werd zomaar gesloten zonder probleem opgelost is.
BF3 en BF4 zijn onspeelbaar voor mij, zelfs op clean installs van Windows 7 en Windows 8.
2 verschillende gaming machines...

Kan me voorstellen dat er dan ingame nog wel meer problemen aanwezig zijn dan alleen al tijdens het starten...

De problemen zitten tevens trouwens nog steeds in BF3, dus ik snap niet waarom ze dan aan BF4 gaan werken als ze BF3 nog niet eens fatsoenlijk draaiende kunnen houden met alle problemen die daar ook nog in zitten.
Niemand koopt deze shit meer als het zo doorgaat...

[Reactie gewijzigd door Power2All op 19 december 2013 12:24]

Ik heb ergens op internet gelezen dat BF4 niet standaard de DX die op de DVD's staat installeert.
In eerste instantie had ik erg veel DX problemen en veel random crashes.
Sinds ik de DX install dan de BF4 DVD heb uitgevoerd heb ik geen enkel DX probleem meer ondervonden. Ik draai BF4 op een i3 3225 met 8GB en HD6870OC 1GB. (Windows 8.0 met Catalsyt 13.11 Beta 9.5)
Hetzelfde hier. Ik heb 2 crashes gehad.
C:\Program Files (x86)\Origin Games\Battlefield 4\__Installer\directx\redist.dxsetup.exe uitgevoerd. Daarna ruim 50 uur zonder crashes!

Windows 7
Nieuwste catalyst
Core i5
24gb ram
hd 7850 oc
Heb mijn geld ook niet terug kunnen krijgen.
Ik kan de single player niet spelen, en de multiplayer 1 game.
Heb zelf een Nvidia GTX650 Ti (niet de beste kaart maar wel redelijk)

Ik heb het spel nu 3 keer gespeeld en uit frustatie niet meer opgestart.

[Reactie gewijzigd door Flytezero op 19 december 2013 12:28]

Hey, ik heb ook een GTX650 Ti OC (EVGA).
Heb een quadcore Phenom 2 950 AMD Black Edition AMD machine met 8GB memory op het moment.
Maar lijkt me sterk dat AMD machines hier problemen mee hebben.

Ik heb vooral deze error:
http://puu.sh/5m4j7

CreateSwapChain klinkt als een initialisatie code voor DirectX waar hij op hangt.
Gezien ik deze errors nooit gezien heb bij elk ander willekeurig spel (zelfs niet bij Tombraider), vermoedt ik dat dit gewoon een coding fout is, maar dat is natuurlijk gissen.

Omdat ik het spel gewoon niet eens kan starten, ben ik maar afgehaakt, en speel ik andere spellen maar in de tussentijd.
Ik had problemen met mijn 660ti icm BF3. De oplossing die werkt voor mij is het gebruik van oudere videodrivers. 314.22 is de meest recente die nog werkt.
En als je dan BF4 wil spelen kan dit niet omdat in hun laatste PC update de nieuwste nvidia drivers mandatory zijn geworden.

-Made NVidia 331.82 or later driver versions mandatory for all players.
Bron: http://battlelog.battlefi...view/2955064770534426141/
Had ik ook al aangedacht.
Heb verschillende fora's afgezocht en uitgeprobeerd.

Maar sowieso, het moet met drivers al lang opgelost moeten zijn geweest.
Oudere drivers ondersteunen bepaalde dingen niet, en dan kunnen andere spellen daar weer op vast lopen.

Het moet gewoon functioneren met de laatste up2date drivers...
Het feit dat de debug text erbij staat zegt weinig goeds - is een bug die zich tijdens testen al voordeed en is vergeten, zal wel geen Scrum team zijn :}
Yah, ik heb maar weer EA gebeld.
Gezien alle tickets gesloten zijn zonder een degelijke conclusie.
Heb de screenshot nog maar een keer aangehaald, hopend dat deze persoon wel opener ernaar kijkt, hij zou weer een nieuwe ticket aanmaken... zucht...
Zelfs hun support site heeft bugs....

Bugs... Bugs everywhere !
8-) BF4 = BugFrustration 4

[Reactie gewijzigd door Dr.Jake op 19 december 2013 13:50]

Bij mij werkt het spel anders best aardig. De netcode is niet zo best, maar het crashte niet meer na patch 3.
Ik speel het spel regelmatig.
Maar Word er zeer gefrustreerd van.
Heb op sommige servers een magazijn kogels nodig om iemand te doden.
Dit heeft te maken met de net code is mij verteld.
En dat zou met de laatste update verholpen moeten zijn.
Maar het probleem speelt nog steeds.
Heb een snelle computer met een MSI GTX 770 videokaart.
En een Intel i7 377K processor geklokt op 4.2 GHZ
Mijn internet verbinding is 50mb glasvezel van kpn.

EA maakt van alle spellen een puinhoop.
Ben ook in het bezit van MOHW deze game hebben ze na het uitbrengen helemaal niets meer aan gedaan.
Er zitten nu nog bugs in.
het is een schande hoe EA met hun klanten omgaat.
netcode is de meest gebruikte term maar technisch heeft het daar niet veel mee te maken. Het grootste probleem is dat er synchronisatieproblemen zijn, waardoor niet iedereen overal op dezelfde plaats is/weergegeven wordt. Hierdoor lijkt het voor jou in het geval je een clip leeg schiet op een "onsterfelijke" dat je precies op 'm aimt, maar je hits worden niet geregistreerd omdat de tegenspeler in zijn spel op een iets andere plek is. Andersom kan het wel eens zo zijn dat jij bij iemand in zn vizier loopt terwijl je op je eigen scherm nog achter een pilaar stond. De hits worden dan ineens wél allemaal geregistreerd en pats boem je bent in 1 keer dood.

Wat de oorzaak ook is, het is niet goed dat zo'n grote release zo slecht afgewerkt is bij livegang. Ondertussen is het al veel verbeterd. Bij battlefield 3 waren de problemen in het begin schijnbaar nog erger, maar ondertussen is dat een game die voor veruit de meeste mensen perfect draait.
EA wil blijkbaar niet leren van hun fouten. BF3 zat ook vol bugs en veel connectie problemen op de PS3. FIFA13 en FIFA14 zelfde verhaal... Ik kan geen van beide online spelen zonder een DMZ in te stellen voor mijn pc. Daarnaast zit er in FIFA14 al sinds release een game breaking bug in career mode, de zogenaamde red card bug. Via FB, het forum, twitter en de supportdesk krijg je alleen maar te horen dat er aan gewerkt word... Geld terug krijgen is niet mogelijk, terwijl het product toch duidelijk niet deugt. Het wordt eens tijd dat developers hier op aangesproken worden en dat mensen de mogelijkheid moeten krijgen om hun geld terug te krijgen. Wat volgens mij binnen de EU regelgeving gewoon mogelijk moet zijn.
Dit is inderdaad een coding fout. Dit is een funtie die DirectX instelt om de Swap Chain te gebruiken (back en front buffer). En blijkbaar zit daar dus bij sommige installaties een fout argument in. Dit zal dan ook waarschijnlijk afhangen van de hardware die je gebruikt.
Yah, kortom, een issue die er al een aantal jaar in zit, en waar nog steeds geen checks in gedaan worden.
Slordig en slecht dus...
Heel vaag deze problemen, aangezien dat het op soortgelijke systemen wel prima draait.
Hier een AMD Phenom 2 965 BE, 8gb mem, GTX 570 en draai als een zonnetje, nog niet 1 hanger gehad na installatie op win8!
Gezien hij crasht op DirectX en GTX650, vermoedt ik dat het te maken heeft met ondersteuning grafische kaart, of driver.
Zover ik de error melding zie, komt het over als een probleem met aansturing GFX kaart via DirectX.
1 driver kan al voor een wereld van verschil zorgen. Helemaal niet vaag.
ik heb gelukkig geen problemen met het spel, draait prima op mn 770m. als je naar cod ghost kijkt, dat spel is pas ruk speelbaar
Ik zou vanavond even moeten kijken welke ik krijg. Eerst kon ik single player nog wel spelen maar na de update van Nvidia niet meer.

Dit weekend ga ik mijn pc opnieuw installeren met windows 8.1 nu windows 8.
Op internet zag ik ook al een paar topics voorbij komen dat 8.1 veel problemen geeft met de laatste games.
Heb je wel de laatste drivers geïnstalleerd van je kaart?? Ik had hetzelfde probleem (zelfde kaart ook) en voor mij is dat verholpen door een driver update. Omdat deze verplicht is gesteld in de laatste patch.
Heb jij een Asus GPU en ook de bijhorende software geïnstalleerd? Bij mij deed BF3 moeilijk met de Smart Doctor applicatie. Altijd crash to desktop bij opstarten van het spel. En ik had bij wel meer Frostbite engine spellen problemen die hiermee te maken hadden.

Het verwondert mij eigenlijk wel dat je BF4 koopt als BF3 onspeelbaar was op je machine. Die fout maak ik toch niet meer, zelfs als ik BF3 opgestart kreeg (door alle Asus software te verwijderen), ging er nog geen dag voorbij zonder crash. Nu mijd ik BF als de pest, ik hoop dat DICE het er beter van af brengt bij Mirror's Edge 2 en Star Wars Battlefront.
Nee, ik heb puur clean met alleen minimale zooi geinstalled op een dualboot partitie.
Puur om te testen met beiden Windows 7 en Windows 8, 64bit natuurlijk voor 8GB geheugen aan te kunnen sturen.

Steeds dezelfde errors.
Ik heb de afgelopen 2 jaar in de c.a. 350 uur die ik vanaf de release gespeeld heb misschien 4x een crash gehad. Voor de rest liep BF3 bij mij altijd prima op mijn HD5770.

Ik heb nog steeds geen BF4 gekocht, blijf het maar uitstellen omdat het mij totaal niet meer trekt. Altijd een beetje het gevoel gehad dat het een slap aftreksel van BF3 zou zijn. Melkkoe waar weinig moeite in gestoken is. Blijkbaar niet alleen dat, ze hebben ook nog eens de hele software niet goed aan de praat.

Ik wacht, misschien komt van uitstel wel afstel ... . ;(
ik vind persoonlijk bf 4 wel een vet spel,het speelt beter weg dan bf3. de mappen zijn wel vet van bf3 maar vliegen etc gaat beter in bf3
Zelfs als ze "alle" bugs/crashes ooit fixen zal het spel mij niet lang meer boeien, de mappen vind ik gewoon echt niet goed. China rising morgen es proberen maar daar stopt het dan ook. Na elke game in de bf franchise(pc) behoorlijk grijs gespeeld te hebben is China rising de laatste. Mijn laatste cent richting EA hebben ze 2 maand geleden ofzo ontvangen.

Hoop eerlijk dat EA flink hard op hun bek gaan in deze zaak, ze hebben voor mij alles verneukt wat ze aangeraakt hebben.

Ik ga maar es zien of men vrienden nog es BF:BC2 rondje wille spelen :)
Omdat BF3 niet het zelfde is als BF4, om precies te zijn gebruiken ze twee verschillende game engines (Frostbite 2 en Frostbite 3). Daarnaast is voor zeker 90% het spel wel te spelen (naast de regulieren bugs).
Dat maakt niet uit.
Frostbite 2 en 3 zijn nog steeds het zelfde kwa initialisatie code.
Als ze beiden dezelfde DirectX error geven bij het starten, zit de bug op beiden engines, of code.
Basically, gewoon uber slecht.

En het is wel minder dan 90% als je de forums al afloopt hoe groot de lijst van responses is.
Ze verliezen gewoon heel veel spelers met deze errors o.a.

[Reactie gewijzigd door Power2All op 19 december 2013 12:34]

Ik speel zelf en vrienden van mij ook en we onder vinden eigelijk geen problemen bij het spelen of starten van het spel.

Ik heb zelf alleen alst van de geluids bug in sommige maps. Je stapt in een voertuig en pas naar een seconden of 10 komt het geluid van het voertuig op gang. Maarja klein bugje zit overal in.

Waar programma code is zijn bugs. En je kan het ene fixen maar je houd altijd iets.
Wet van behoud van ellende :)
Waar programma code is zijn bugs. En je kan het ene fixen maar je houd altijd iets.
Waar bugs zijn, is als het goed is een QA team bezig om deze te lokaliseren vóórdat een programma wordt gereleased. Talloze andere developers bewijzen dat een shooter ook zonder bugs kan, en dat de bugs die er zijn op korte termijn verholpen kunnen worden. Nog even los daarvan, je hebt bugs en je hebt bugs die game breaking zijn. Bij BF4 gaat het over game breakers, en dat is diep triest voor een A-titel met dergelijk budget van een hoog aangeschreven developer. Temeer omdat het deeltje 4 alweer is. Dit valt gewoon niet recht te praten.

BF4 heeft alle trekjes van een early-access titel, maar dan zonder enig beroep te doen op de community om te helpen met QA. Lekker bezig, vooral na het SimCity debacle. EA wil koste wat kost cashen maar realiseert zich volgens mij helemaal niet wat de effecten zijn van deze gerushde releases. En EA is hierin niet alleen: kijk naar Rome 2, zelfde laken een pak. Het ontbreekt aan zorgvuldigheid, want die rotzooi moest voor de kerstdagen op de markt komen. Belachelijk.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 19 december 2013 13:33]

Dat van dat geluid dat pas later 'op gang komt', ik dacht altijd dat dat kwam omdat m'n HDD zo traag was met het laden van alle resources 8)7 En ik spreek nu over Battlefield 3, bezit geen 4. Extra jammer dat diezelfde fout dus nog steeds in de opvolger zit.

Games van deze omvang zullen altijd wel nog wat bugs hebben, maar er is een verschil tussen het spel kunnen spelen en continu crashes en andere ongein voor hebben. Feit blijft gewoon dat EA te snel wou releasen en dat breekt hun nu zuur op. En als Battlefieldfan sinds BF1942, vind ik het jammer dat EA weer een franchise - voorlopig toch - naar de vaantjes is aan het helpen.
Ik heb in BF3 er nooit last van gehad. Maar met die ene bug kan ik wel leven :P

Klopt maar zoals ik ook zeg we spelen met 5 man en 0 van de 5 hebben crashes en dat soort ongein.
Feit is wel dat ze snel wilde releasen en dat daar door blijkbaar wat setups zijn vergeten met testen.

Maar ik vind BF4 gewoon een goed spel. Tablet commander dat soort zaken maakt het spel wel leuker vind ik persoonlijk. En vind me geld prima waard invergelijking met SimCity :'(
Dat een programma bugs bevat is een gegeven, alleen brengt EA spellen vaak te vroeg uit en zitten ze vol met bugs en zijn ze incompleet. Het is goed dat er een keer een rechtzaak wordt gestart met dit als onderwerp.

Misschien dat EA leert van zijn fouten (betwijfel het :P).

Kleine bugs zijn het probleem niet, maar als een spel onspeelbaar wordt voor een aantal mensen dan had het gewoon (nog) niet uitgegeven mogen worden.
Ben ik zeker met je eens. Maar de mensen waar het goed speelbaar is hoor je niet, daarintegen de mensen waar het mis bij gaat hoor je direct. En vergeet niet hoeveel keer dit spel over de toonbank is gegaan. Neemt niet weg dat het gewoon kwalijk is dat minstens 10 procent het niet fatzoenlijk kan opstarten. En dan niet weg te nemen dat bijv. 90% nog ingame errors krijgt of bugs.

Speel het zelf geregeld, en heb ook een hoop vrienden die het spelen en daar hoor ik inderdaad ook alle problemen vandaan komen.
BF4 is voor mij speelbaar, ik heb geen DX crashes etc. soms word ik van een server gegooid, maar veel meer dan dat is het eigenlijk niet. Het geen waar ik mij aan erger zijn gewoon de fouten in het spel. glitches, raketten die niet ontploffen, bommen van vliegtuigen die niet op de juiste plek landen, key bindings die niet kloppen of niet verdwijnen bij het toekennen van een andere binding. etc.
Het is een heel slordig afgeraffeld spel en zal mij 2x na laten denken over het aanschaffen van BF5. Ik hoop dat EA hier niet zomaar mee weg komt. Ik ben het zat dat developers een half spel uitbrengen en dan een jaar gaan emmeren om het af te maken, dan stoppen zonder dat het af is en een nieuw bug infested spel uitbrengen omdat het bijna kerst is en ze verkopen mee willen pakken. Ik vind dat EA een flinke som geld mag lozen bij zijn investeerders en iedereen die het spel praktisch niet kan spelen zijn geld terug moet krijgen.
Dat laatste zal zeker nooit gebeuren (spelers hun geld terug), maar ben het inderdaad met je eens dat er te veel ingame fouten in zitten. Daarnaast denk niet dat het de Developers hun schuld is dat het een bugfestijn is meer de druk van boven en tijd te kort.
Yup, persoonlijk heb ik ook maar toch vind ik dat bf3 een beter vibe heeft, althans naar mijn smaak. Elke spel heeft bugs na het release. Niet alleen door het spel makers zelf, maar ook door catalyst/nvidia drivers. Soms ook crashes door de driver en niet de spel zelf.

Tegenwoordig zijn er zoveel videokaarten/verschillende system en daarop kunnen ze niet testen. Als er crashes gebeurd wordt dat verstuurd en zo snel mogelijk opgelost. Maar dit wekt natuurlijk veel frustratie bij gamers. Dus ik snap beide kanten wel.

Plus nog een risico dat het eigen schuld is, er zijn veel mensen die weten weinig van computers af. En kopen een spel die de computer niet kan trekken. Zoiets als wat bij GTA 5 was gebeurd ~ BF4 is best bruut om eerlijk te zijn.
Crashes zijn maar een deel. Hitdetectie issues hebben bijvoorbeeld niets met je hardware te maken. Die zijn er ook. Dat had gewoon getest moeten zijn.
Klopt, dat zit onder de catagorie bugs. Maar inderdaad dat had niet mogen gebeuren. en helemaal niet als dat iets van de grootste belang is. Dat hitdetectie is z'n beetje 99% van de spel :P Erg jammer.

[Reactie gewijzigd door ilaurensnl op 19 december 2013 16:48]

Moet toch zeggen dat ik BF4 leuker vind dan 3 ook betere maps. De uitbreiding van China Rising vind ik wel geslaagd.
Meer om het feit dat ze BF4 expliciet een maand voor de grote concurrent call of duty ghost de wind uit de zeilen wilden halen.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 19 december 2013 18:50]

Inderdaad, maar het is slordig als deze errors er al sinds het begin van BF3 in zitten, en sinds BF4 er nog steeds in zitten, en in BF3 op het moment nog steeds aanwezig zijn.
Is heel slordig te noemen, en kun je niet goed praten ;)
Dat is zeker waar, vraag me dan ook altijd af waar het fout gegaan is. Meestal iets met geld, tijd en managers.
Als je ervaring hebt met coden, dan weet je dit soort dingen op te zoeken.
Benamingen van de classes die de error geeft, laat ook het een en ander prijs geven.
Dat is het voordeel als je een tweaker bent, je weet iets meer dan de beginnende gebruikers ;)
Als je een programmeur was geweest weet je dat de namen van classes totaal niets vrijgeven over de code binnenin die class. Een class Engine kan echt ongelooflijk zijn herschreven tussen twee verschillende versies van die engine.
Het is ronduit dom/onwetend om te zeggen dat de initialisatie van een game niet is veranderd op basis van een error van DirectX.
[...]En je kan wel degelijk conclusies trekken waar het mis gaat aan de hand van de class/function die aangeroepen wordt van een library. Ik heb geen idee of jij ervaring hebt met programmeren of niet, maar je lult nu uit je nek.[...]
Ja ik heb ervaring met programmeren en nee ik lul niet uit mijn nek.
Leuk dat je de functie naam weet en de error, maar dat zegt nog steeds niet over de inhoud van die functie en of die is verandert of niet. Alleen dat eenzelfde error wordt gegeven.


Als ik in versie 1:
private void init(){
//doe iets..
throw SomeSpecificError();
}

en in versie 2:
private void init(){
//Doe iets anders langs. Waardoor via een ander code path de volgende error wordt gegeven
throw SomeSpecificError();
}

Kan je nog steeds dezelfde error krijgen maar is de initialisatie compleet anders. Wat mij weer doet terugkomen op jouw opmerking
[...]Frostbite 2 en 3 zijn nog steeds het zelfde kwa initialisatie code.[...]
Nee, dat kan je niet afleiden aan de hand van errors. Dat kan je alleen weten als je toegang hebt tot de code.

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 19 december 2013 18:41]

We hebben het over programmeurs in een werkomgeving he.
Niet je huis en tuin programmeer werk zoals jij dat nu probeert neer te zetten.
Zoals velen programmeurs die ook C++/C coden, geven ook al aan dat dit een aansturing is naar DirectX met een detectie naar een bepaalde videokaart/driver versie.

Aangezien de "debug" melding ook al aangeeft dat het probleem verholpen eerst moet worden voordat het released wordt, moet ook al een duidelijke hint afgeven.

Even voor de duidelijkheid, ik code in PHP, de syntax komt ook direct in de buurt van C++ coding, als je dat wellicht weet.

Dus nee, nog steeds vind ik dat je uit je nek lult, gezien jij denkt te maken te hebben met amateur programmeurs.
Hallo zeg! Nergens zeg ik dat dit stuk code niet hetzelfde kan zijn of dat de melding er niet is. Dat doet er ook helemaal niet toe voor waar ik op inhaakte. Ik zeg alleen dat jouw statement dat de initialisatie code exact gelijk is aan die in de vorige versie van de engine ongegrond is. Dat kan je namelijk niet weten tenzij je toegang hebt tot de code. Dat kan je helemaal niet afleiden uit een functienaam en dat eenzelfde foutmelding wordt geproduceerd, want de code die ervoor wordt uitgevoerd en daarna in het initialisatieproces kan totaal compleet 100% gewijzigd zijn.

Als je dat niet inziet zijn we ook snel klaar hier. Overigens probeer ik niks neer te zetten als iets. Dat kan je allemaal wel achterwege laten.

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 19 december 2013 23:19]

Omdat BF3 niet het zelfde is als BF4, om precies te zijn gebruiken ze twee verschillende game engines (Frostbite 2 en Frostbite 3). Daarnaast is voor zeker 90% het spel wel te spelen (naast de regulieren bugs).
'90% te spelen' kan ook betekenen dat je van elke 10 seconden er 1 seconde uit je game word gegooid, edoch kun je 't dan best onspeelbaar noemen...
was een typo,
Daarnaast is zeker voor 90% het spel wel te spelen (naast de regulieren bugs).
Omdat de problemen dus in de engine zelf zitten blijkbaar... Nou, niemand die shit meer kopen, lijkt me sterk, er zijn ook een heleboel mensen die nergens last van hebben...
Nee, maar als de error melding zelfs aangeeft dat het een DEBUG code is van de programmeurs van DICE zelf, en deze nooit is weg gehaald, ook niet sinds BF3, dan begin je toch te twijfelen over de competentie van de coders, maar zoals sommigen ook aanhaalde, druk van boven op de coding team.
Maar gezien ik niet de enige met dezelfde videokaart soort (had de error met een GTX550 en en nu met een GTX650) en dezelfde error melding, is het nog steeds een coding issue.

En ik heb het grote vermoeden dat er ook een link zit met de drivers...

[Reactie gewijzigd door Power2All op 19 december 2013 13:47]

BF3 en BF4 zijn onspeelbaar voor mij, zelfs op clean installs van Windows 7 en Windows 8.
2 verschillende gaming machines...
Maar waarom heb je BF4 gekocht als BF3 niet te spelen was?

En als twee games op twee verschillende machines niet kan spelen heb je wel ongelofelijk veel pech gehad. Ik zeg niet dat ze zonder problemen waren maar als ik tienduizenden mensen online zie spelen moet het toch op zijn minst voor die mensen lukken!
BF3 was tot de 16dec-update wel speelbaar. Nu blijkbaar niet meer. Heb het zelf niet getest, maar dat heb ik gelezen op diverse fora.
Je gaat ervan uit dat coders/programmeurs, met de tijd meegaan.
Nieuwe Frostbite enzo...

Misschien had ik het spel eerst gewoon illegaal moeten downloaden en testen....
Goh... dan komt dat downloaden toch goed uit om spellen te testen...
Wat voor hardware heb je dan want ik heb helemaal geen problemen gehad bij zowel bf3 als 4 afgezien van server crashes (eerste week heel erg vaak) en de zo nu en dan game crash (zeer zelden) Ik heb zelf een mid range 570gtx, 12gb, xeon 1230v3 en windows 8.1. SSD maar bf4 staat op een standaard hdd.

Ik speel nog om de dag met veel plezier bf4. En het blijft een leuk spel wat ik mensen ook gewoon aanraad.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 19 december 2013 12:31]

Ah hier de info dan:

Wat er niet staat, heb dus een GTX650 Ti OC van EVGA.
Geheugen draait op max speed.

OS Name: Microsoft Windows 8 Enterprise
Version: 6.2.9200 Build 9200
OS Manufacturer: Microsoft Corporation
System Name: BELLDANDY
System Type: x64-based PC
Processor: AMD Phenom(tm) II X4 965 Processor, 3400 Mhz, 4 Core(s), 4 Logical Processor(s)
BIOS Version/Date: American Megatrends Inc. P2.20, 12/10/2012
SMBIOS Version: 2.7
Embedded Controller Version: 255.255
BIOS Mode: Legacy
BaseBoard Manufacturer: ASRock
Platform Role: Desktop
Windows Directory: C:\Windows
System Directory: C:\Windows\system32
Boot Device: \Device\HarddiskVolume1
Locale: Japan
Hardware Abstraction Layer: Version = "6.2.9200.16442"
Username: Belldandy\Power2All
Time Zone: W. Europe Standard Time
Installed Physical Memory (RAM): 8.00 GB
Total Physical Memory: 7.97 GB
Available Physical Memory: 4.28 GB
Total Virtual Memory: 16.0 GB
Available Virtual Memory: 11.2 GB
Page File Space: 8.00 GB
Page File: C:\pagefile.sys
Hyper-V - VM Monitor Mode Extensions: Yes
Hyper-V - Second Level Address Translation Extensions: Yes
Hyper-V - Virtualisation Enabled in Firmware: Yes
Hyper-V - Data Execution Protection: Yes

[Reactie gewijzigd door Power2All op 19 december 2013 12:38]

Ik heb ook problemen gehad met mijn 660ti. Oplossing is om een oudere driver te installeren. 314.22 is de meest recente die voor mij werkt.

Steeds als er weer een nieuwe driver beschikbaar is probeer ik het weer met de nieuwste, echter het is 314.22 die gewoon blijft werken.
Bij mij krijg ik nog steeds de debug error.
Zoals een mede gebruiker ook al aanmerkte, de debug-melding staat op het error schermpje, dat ze dit hadden moeten fixen voordat ze het releasde 8)7
Ten eerste ga naar 8.1, veel mensen hadden hier minder last bij maar als je ook al bij BF3 problemen had denk ik toch dat er iets niet klopt bij je pc. Het is moeilijk om dat op afstand te zeggen. Maar zoals hierboven aangegeven mogelijk toch de AMD hardware de schuldige, ik had op BF3 sinds launch 0,0 problemen (toen nog een i7 920, windows 7 en 8gb ram). En veel mensen met AMD hardware hebben problemen met BF3 & 4, met intel hoor ik het minder.

@Flytezero ook amd hardware?

Ik heb bewust voor intel en nvidia gekozen, werkt gewoon stabieler. Het spijt me amd fans :) (ook omdat het beter werkt met CAD software)
met intel hoor ik het minder.
Kan me bijna niet voorstellen dat dit soort problemen worden veroorzaakt door de CPU, niet dat het niet mogelijk is, maar volgens mij is de kans daarop zeer klein
net zoals CPU's bijna nooit kapot gaat, leveren ze ook niet vaak problemen op

BTW hierboven hebben veel mensen met problemen een kaart uit de nVidia 6xx Serie.. ik denk dat je het beter in die richting kan zoeken
Ik denk ook niet door de cpu eerder door de interactie tussen cpu en videokaart, want de videokaart op zich moet het uitstekend doen, dus als je dat kan afschrijven, blijft er de cpu en software over, ik denk dat het een combi is. Maar ik heb nu al jaren geen AMD meer, alleen voor games zou ik het nog wel aanraden. Laatste build met amd was een fx proc. en een 2xxx kaart maar dat is 4 jaar geleden of zo. Voorlopig kan ik intel en nvidia veroorloven dus hou ik het daarbij :)
[Offtopic] voor cad kanje beter voor amd gaan aangezien deze beter presteert op opengl[offtopic]
Hahahahaaha zeker geen ervaring met CAD en amd :), Bron?
Als ik moet kiezen tussen fireGL of quadro kies ik ALTIJD quadro :)

Met AMD was ik al blij als ik geen artifact zag tijdens het werken als ik het programma al aan de praat kreeg. Laat staan dat je met linux werkt en blender aan de praat wil krijgen met AMD drivers :) succes

Summing everything up, we should say that Nvidia’s Quadro series of the 2013 model year, which features the modern Kepler architecture, remains the preferable choice for professional graphics workstations. The FirePro W series that AMD wants to improve its market standing with is only good in the middle price segment. We mean the FirePro W7000 model specifically. This graphics card offers high performance at an average price and looks good in a number of CAD/CAM applications, making it a worthy alternative to the Quadro K4000. It is clear, however, that one graphics card model is not enough for a good fight for the whole market.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 19 december 2013 14:28]

Performanceverschillen die zo erg zijn dat je spel crashed is natuurlijk belachelijk. Dat kun je niet goed praten.

Zelf overigens ook absoluut geen problemen met mijn Ati Radeon kaart.
Denk dat het niet zoon software probleem bij jou is, eerder hardware matig.
Heb de laatste jaar BF3 gewoon kunnen spelen zonder crashes of wat soever.
Dus daar mankeert niks aan.(ook geen dx errors)
Na de laatste update BF4 ook geen problemen meer!
Je zou nog es dx even opnieuw kunne installeren, maar eerlijk gezegd denk ik dat je systeem het gewoon niet trekt.
Hoe wil jij het een hardware probleem noemen als ik het op 2 verschillende machines heb ?
Met dezelfde issues ?
Dan kun je het aan de hardware de schuld geven, maar als het op 2 machines dezelfde problemen levert, geloof ik dat niet meer.
Tja zo kan je alles dood redeneren natuurlijk.
Ik heb BF3 op 3 computers draaien, en BF4 op 2.

Buiten de server crashes na de release draaien ze alle 2 zonder problemen.

De waarheid zal dus ergens in het midden liggen.. Er zit iets in de code wat conflicten veroorzaakt met jouw hardware (of de drivers daarvan).

Dat is nu net het punt waarom het onmogelijk is om een game bug-vrij op de markt te brengen. Iedereen heeft een eigen machine, met eigen drivers en eigen software die continu met elkaar in de weer zijn.

Het is dan ook niet gek dat veel uitgevers zich concentreren op de console markt.
Als je de error leest, het laatste, zegt genoeg dat het een coding foutje is.
De debug code geeft zelfs aan, dat het eerst opgelost moet worden voordat het gereleased wordt.
Dat zegt toch meer over de coding team, dan over mijn hardware xD

En als het mijn hardware was, had ik verwacht dat Tombraider die tevens op ultra draait, ook problemen zou geven, gezien die ook zeer gevoelig is voor foutjes op je PC (zoals ik laatst had met bad sectors op mijn hardeschijf).
Ik had dezelfde error toen ik de beta speelde. Naar aanleiding van een ticket heb ik op aanraden van EA de volgende acties ondernomen en geen enkel probleem meer gehad:
  • Installeren van meegeleverde DirectX (C:\Program Files (x86)\Origin Games\Battlefield 4\__Installer\directx\redist).
  • Update van de C+ runtimes; zowel de x86 als de x64 versies met de meegeleverde binaries (C:\Program Files (x86)\Origin Games\Battlefield 4\__Installer\vc\vc2012Update3\redist).
  • Installeren van de laatste versie van de video drivers

[Reactie gewijzigd door Belg op 19 december 2013 14:21]

Dat is EA's standaard antwoord.
Is allemaal al doorgelopen.
Het zegt niks over een coding foutje.... Voor hetzelfde geld crasht je GPU omdat hij een bepaalde initialisatie niet gedaan krijgt door een hardware fout, en reset de driver, de volgende (willekeurige) Dx call knalt er dan uit met mogelijk deze melding. Als dit een gewone programming fout was dan had vrijwel iedereen er last van gehad (bij de launch leek her er best wel op). Heb je toevallig als eens een andere GPU (van Nvidia) geprobeerd?
Helaas heeft elke game tegenwoordig wel een groep gebruikers die problemen zal hebben, nadeel van fragmentatie, en zal misschien alleen maar erger gaan worden. Bij de launch van BF4 was deze groep alleen... iets.... groter.
Ik heb hetzelfde probleem met een GTX550, en heb hier 2 GTX650's liggen.
Getest op 2 verschillende machines, geven dezelfde melding.
Dus nee, het is wel degelijk geen hardware probleem.

Ik vermoedt dat er gewoon een issue is met aansturing GTX650 en GTX550 series.
De melding geeft het ook aan, dat het een buffer niet kan aanroepen.
Debug melding staat ook erin die door de developers erin gezet is zo te zien.
Misschien beide systemen low budget.
Als ik zo de specs zie die je op geeft vink het ook niet zo verwonderlijk dat het niet goed draait.
Cpu kan nog net misschien maar Gpu is toch minimaal.
BF3 zal er misschien nog op draaien maar BF4 pffffffffff.
Wat voor resolutie draai je en hoe hoog kom je met de fps?
Heb zelf een oude Q9550 Cpu en 660 GTX Msi, als ik em op high zet in BF4 haal ik niet meer dan 35-40 fps 1920 x 1080
In BF3 Haal ik makkelijk 70-80 fps 1920 x 1080, BF3 draait gewoon soepeler.
Zou toch maar es voor een ander Gpu gaan.
In medium systeempjes Nvidia 770 GTX of een AMD R9 280 als je voeding het trekt.
Btw je had je gpu overgeclocked, te ver misschien?
Zou em es wat terug draaien, misschien crast tie dan niet.
Ik kan BF4 makkelijk draaien.

Wat ik wel ontdekt heb, is dat hij heeeeel soms wel doorstart.
En dan kan ik een tijdje doorspelen totdat de bekende crashes weer ingame komen die vele anderen ook krijgen.

Als Tombraider en vele andere spellen op ultra niet crashen, dan zou dit ook niet met BF3/BF4 moeten gebeuren... lijkt mij...
Een hardwarematig probleem betekent dat de hardware niet in orde is. Als hij gewoon andere games kan draaien op die hardware dan is dat niet het probleem. Hardware die niet krachtig genoeg is, zorgt gewoon voor een diashow ingame maar niet voor dit soort crashes. De crashes met BF4 zijn *niet* hardwarematig, maar softwarematig, want BF4 is het probleem. En een Phenom x4 met 650ti kan die game gewoon draaien hoor..
Das bull wat je zegt,anders games zoals bijvoorbeeld cod hangt niet zo zwaar en het syteem als BF4.
Gpu en cpu hoeven dus minder te doen, wordt minder warm en gebruiken ook minder sap uit voeding.
Dus kan wel degelijk low budget hardware zijn die de veroorzaker is.
Misschien trekt zijn voeding het wel niet?
Ik kan alle andere spellen, zoals Tomb Raider op max draaien.
Het is geen voedings probleem, heb daar een meter voor om te checken.
Dus nee...
Das bull wat je zegt,anders games zoals bijvoorbeeld cod hangt niet zo zwaar en het syteem als BF4.
[...]
Misschien trekt zijn voeding het wel niet?
|:( |:(

Sorry, maar ik heb geen zin om eea verder toe te lichten na zo'n comment.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 19 december 2013 18:30]

dat is niet de eerste keer dat EA dergelijk dingen doet battlefield Vietnam die na bf1942 uit kwam,
heeft men ook nooit hersteld.
Mijn problemen waren opgelost na aanpassing van mijn dns, niet dat het hoort maar goed
Kan wel kloppen.
DNS servers van Google en OpenDNS zijn wat stabieler en sneller met updates dan ISP DNS servers.
Ik gebruik nooit ISP DNS servers, vertrouw die voor geen meter xD
BF3 en BF4 zijn onspeelbaar voor mij, zelfs op clean installs van Windows 7 en Windows 8.
BF4 heb ik op m'n PS4 wel eens last van crashes, maar na de laatste update (dinsdag geinstalleerd) heb ik eigelijk niets meer gemerkt. BF3 draait bij mij al minstens een jaar stabiel op m'n PS3.
Hoe is BF3 onspeelbaar vraag ik me af? ik heb er al enkele honderden uren inzitten
Er zitten zeker bugs en irritaties in, maar onspeelbaar? nee verre van dat anders had ik er nooit zoveel uur in gestoken

Dit wordt ieder geval nog wat langer wachten voor BF4 aangeschaft word
Battlefield serie vraagt nogal wat kwa specificaties van een systeem.. koop gewoon een degelijke videokaart, denk aan (gtx 670 / 680 / gtx 760 / 770 / 780 of AMD 7870 / 7950 / 7970 / 280x 290 / 290x ) en je problemen zijn weg. vergeet vooral niet op windows 8.0 / 8.1 te gaan zitten , schijnt dat windows 8 je betere ondersteuning geeft..

Ik speel BF3 al 2 jaar en alleen met begin heb ik problemen gehad net zoals met BF4 meeste dingen zijn nu echt wel opgelost en ik game nu met veel plezier

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 19 december 2013 14:35]

Dat is niet helemaal waar. Natuurlijk zijn er mensen zoals jij waarschijnlijk bent die geen problemen ondervinden, best gek. Op Windows 8.1 met een pc dat alle spellen zonder problemen speelt behalve BF4. Dan vind ik het vreemd als je zegt dat je een degelijke videokaart moet kopen. Een pc die onder het minima zit van de vereiste specificatie's die een een spel opeist, zou het spel zonder problemen kunnen opstarten. Hoe het spel loopt is een ander verhaal. Er zijn genoeg mensen waarbij het spel niet vloeiloos start of juist crasht uit het niets. Zeg mij niet dat dit aan de machine ligt.
me neefje wou met een 7750 de game gaan opstarten en helaas wilt het maar niet lukken fout melding na fout melding en nu heeft die een AMD HD 280x van sapphire erin zitten en hij heeft totaal nergens meer last van

beetje raar als mijn systeem de game wel trekt en die van andere niet omdat we de zelfde drivers en alles hebben beetje raar vind je niet ??

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 19 december 2013 15:19]

Ik heb BF4 niet, maar ik vind het wel interessant om te lezen dat hier nu rechtzaken om ontstaan.

Bugs in computergames gaan ineens gigantische zaken opleveren. Logisch ook, want deze industrie is inmiddels miljarden waard en daar kan een hoop in gewonnen en verloren worden.

Ben wel heel erg benieuwd naar de uitspraak in deze zaak en hoe lang dat wel niet gaat duren.
Deze lawsuit gaat niet over de bugs in BF4, maar over de vermeende opzettelijke foutieve berichtgeving over de stand van zaken van BF4 voor de launch om financieel gewin te behalen.

[Reactie gewijzigd door F0nz0 op 19 december 2013 12:52]

Als de bugs er echter niet geweest waren, dan was deze lawsuit er ook nooit gekomen.
Het is niet zo vreemd, als je het mij vraagt....
EA heeft de laatste tijd gewoon te veel games te vroeg gereleased, met te veel bugs...

Persoonlijk lijstje:
Crysis 2
- goede graphics kwamen pas na een half jaar (DX11 pack en High Res pack)

Deadspace
- muis besturing is ruk (nog steeds)

Deadspace 2
- Geen unlocks voor achievements (zitten wel in het spel, evenals DLC meuk) (nog steeds niet gefixed.

Dit is gewoon de zoveelste actie van EA en de investeerders hebben er blijkbaar genoeg van (begrijpelijk)
Vergeet Simcity niet. :+
Grappig dat het aandeelhouders zijn die EA hiervoor aanklagen en niet de consumenten die daadwerkelijk het specifieke product hebben gekocht. Als dit een trend wordt, gaat EA het nog heel moeilijk krijgen, volgens mij leveren zij geen enkele spel af wat vanaf de release goed functioneert (C&C, SimCity etc).
De aandeelhouders klagen omdat ze voorgelogen zijn met de voortgang, en door de bugs en negatieve publiciteit zijn de aandelen gedaald, en DAAR voeren ze de rechtzaak over, niet omdat er werkelijk bugs in zitten, dat zal ze namelijk een reet roesten..
Tenzij er een aantal echt gamers tussen zitten. Geen enkele gamer houdt van bugs :P (uitzonderingen daar gelaten...met sommige bugs zijn leuke dingen te doen :) )

Maar goed, daar gaat deze rechtszaak inderdaad niet over. Wellicht dat dit wél wat gaat veranderen. Waarschijnlijk niet, maar ik heb toch mijn fingers crossed...

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 19 december 2013 15:21]

Werd dit maar vaker gedaan, het is namelijk niet het eerste spel dat groots wordt aangekondigd en gepresenteerd, maar uiteindelijk vol bugs blijkt te zitten (zie Rome Total War II). Overigens gaat het niet eens om het feit dat er zoveel bugs in de game zitten, maar puur over het liegen van EA tov aandeelhouders, dus belangrijk dat we dat verschil zien.

Dat de ontwikkeling van expansions is stopgezet is wel een puntje voor EA/DICE. Bij het eerdere genoemde spel zijn de bugs namelijk gewoon niet gefixed en komen er wel expansions uit.
Goed punt. Misschien nu de 'Investors' gaan mopperen gaat er wel iets gedaan worden aan belabberde Q&A bij veel 1.0 releases van games. Eigenlijk van de zotte dat er misschien nu -wel- iets aan gedaan gaat worden terwijl wij gamers al jaren klagen (de primaire afzetmarkt) over slechte launches en het probleem steeds erger lijkt te worden.

*zucht* Misschien ook een teken van de tijd. Investors zijn belangrijker dan klanten.
Nee, geld is het belang waar we het over hebben. Of dat geld van investors of klanten komt, doet niet ter zake. Als de consument met de portemonnee gaat stemmen, krijgen we hetzelfde effect. Maar de grote schapen hebben massaal gepre-orderd (of openen topics met 'Ik ga alvast een PC bouwen voor BF4') waardoor een rushed release al gauw een feit is, want de consument straft EA niet voor de bugs in BF3.

We zijn, kortom, zelf onderdeel van het probleem, hoe krom dat ook klinkt.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 19 december 2013 13:46]

Het zoveelste debacle rondom EA. Eerst het gehannes met Simcity, nu weer met Battlefield. Ook werd de Command & Conquer serie omzeep geholpen. Leuk en aardig dat ze leuke gameconcepten bedenken en ontwikkelen, maar als de uitvoering niet klopt en de massa een half-bakken product voorgeschoteld krijgt, vind ik dat er toch echt eens opgetreden moet worden. Het bewijst tevens weer eens dat EA alleen maar op geld zinspeelt.

Hoe lang wordt dit nog getolereerd?
"Hoe lang wordt dit nog getolereerd?"

Simpel ... zolang de mensen hun spellen blijven kopen. Mijn laatste spel van EA dateert van 2005 (BF2) en ook daar zaten de nodige bugs in, maar het was uiteindelijk wel een goed spel. EA koopt al jaren kleine studios op om vervolgens hun succesvolle reeksen uit te melken en te verknoeien, er zijn genoeg voorbeelden (je noemt er zelf al een paar). De kracht van EA is marketing, ze slagen er telkens opnieuw in om hun spellen zodanig te hypen dat tal van mensen er blijven intrappen.
Ik verwacht dat dat trucje één dezer dagen niet meer zal werken, omdat hun imago steeds meer deuken oploopt. Als ze straks eenmaal een slechte naam hebben, dan komen ze daar niet meer zo snel onderuit.
Vind het nog steeds zo jammer dat Westwood ten onder ging.
Was echt een goede studio, nadat EA het overnam ging het berg afwaarts.

Nog steeds speel ik de oude games, gezien de nieuwe gewoon, zo slecht zijn..
Helemaal mee eens!
Weetjenog : Vroegah, toen er nog géén hackers waren...

Achja, hopen dat EA de problemen op tijd krijgt opgelost, in die tussentijd inderdaad lekker andere spellen spelen. Het heeft geen zin om jezelf op te gaan jagen over een spel dat voor de helft werkt of niet goed is geoptimaliseerd. :*)
http://www.petroglyphgames.com/

Dat is waar alle Westwood mensen die er toe deden zijn gebleven.
Wel, ik weet alleen dat problemen verschillen per pc. Ik heb goed opgebouwde systeem en speelproblemen maak ik ook mee. Toch heb ik genoten van de spel, heb al level 50+ gehaald ondanks dat ik niet elke dag speel.

Achteraf gezien zijn de crashes wel eigenlijk heel vervelend. Aantal levels, vooral bekende siege of shanghai, heeft bekende crash als toren plat gaat. Vreemd genoeg heeft beta dit probleem niet.

Ik kan voorstellen dat BF4 nog complexer is dan BF3. Bugs zijn overmijdelijk. Hoe complexer de spel, hoe meer bugs. Is eigenlijk wel logisch.
Maar ja, omdat consoles ook meedoen moeten bugs wel laag blijven. Consoles worden niet zo snel bijgewerkt. Het is wel knap dat BF4 vrijwel tegelijk voor PC, Xbox en PS3/PS4 uitkomt. Dat zie je niet vaak mee.
. Consoles worden niet zo snel bijgewerkt.
Nou, ik kreeg dinsdag toen ik BF4 op de PS4 opstarte toch echt een melding dat ik 'm moest updaten, en anders geen multiplayer. Dat updaten gaat op consoles volgens mij razendsnel tegenwoordig. Toen we nog met cartridges werkten was dat wel anders ja.
Online Multiplayer games worden inderdaad sneller bijgewerkt om te zorgen dat alle clients gelijk is en correct werken met de server.
Alleen single player games en games waar internet niet belangrijk is update je niet zo snel. Zolang het werkt kan het nog. :)

Op oude consoles gaat idd minder snel, en op moderne consoles van tegenwoordig is internet continu aangesloten zodat updates al meteen binnenlopen...
Frostbite game engine
Word het niet eens tijd dat ze het opgeven met die engine!
http://en.wikipedia.org/wiki/Frostbite_(game_engine)
Of dat ze hem zodanig schrijven dat 'ie wel fatsoenlijk werkt.
Als er in verschillende versies van je engine exact dezelfde bug zit, doe je iets gewoon niet goed en moet je misschien maar een andere baan zoeken.
Of dat ze hem zodanig schrijven dat 'ie wel fatsoenlijk werkt.
Als er in verschillende versies van je engine exact dezelfde bug zit, doe je iets gewoon niet goed en moet je misschien maar een andere baan zoeken.
De developer? De producer? Want die doen wat hogerhand bepaalt aan prioriteiten. Als die bug geen prio krijgt, dan mogen ze er domweg niet aan werken. Dat is het probleem vaak bij sommige game toko's. (ik ken ook andere verhalen, waar de developers heel wat prioriteiten zelf mogen bepalen, en dat veel meer doen op oog van de gebruiker)
"De developer? De producer? Want die doen wat hogerhand bepaalt aan prioriteiten. Als die bug geen prio krijgt, dan mogen ze er domweg niet aan werken."
Wat dit betreft ben ik toch meer fan van Blizzard met hun "It's done when it's done" mentaliteit, ofwel, pas releasen als je vindt dat het goed is, en niet wanneer bijv. EA het wil.

"(ik ken ook andere verhalen, waar de developers heel wat prioriteiten zelf mogen bepalen, en dat veel meer doen op oog van de gebruiker)"
Zo gaat het bij ons ongeveer, zolang het maar niet teveel tijd kost.
De hele ironie in het verhaal is natuurlijk dat de koers van EA verder onder druk komt te staan door deze rechtzaak. Ik neem aan dat alle investeerders eerst alle aandelen van de hand hebben gedaan alvorens deze zaak aan te spannen.

Daarnaast claimen ze dat EA lagere financiele resultaten zal behalen door ontwikkelaars van andere producten op BF4 te zetten. Dit lijkt me erg lastig bewijzen gezien een argument zou kunnen zijn dat er nu juist meer DLC verkocht zal worden omdat er minder bugs zijn door de extra inzet. Het nieuws van de extra inzet vond ik zelf bijvoorbeeld erg positief en nodig om het imago van EA niet meer schade te doen.
Ik neem aan dat alle investeerders eerst alle aandelen van de hand hebben gedaan alvorens deze zaak aan te spannen.
Dat lijkt me niet, dan zouden ze zelf handelen met voorkennis. Hebben ze geen relatie meer met EA, dus waarvoor dan aanklagen? En vonden ze blijkbaar door te verkopen de koersdaling acceptabel.
1 2 3 ... 10

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True