Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 231 reacties

Microsoft heeft sinds de introductie van de Xbox One vijf miljoen exemplaren van de console aan winkels geleverd. Dat heeft Microsoft bekendgemaakt. De Xbox One loopt flink achter op de PlayStation 4, die echter wel breder beschikbaar is.

De vijf miljoen exemplaren van de Xbox One zijn aan winkels geleverd; het is dus niet duidelijk hoeveel er daadwerkelijk aan consumenten zijn verkocht. Naast de vijf miljoen consoles zijn er 14,5 miljoen games verkocht; het is onduidelijk of het daarbij wel gaat om verkopen aan consumenten. Xbox 360-games verkopen vooralsnog beter dan Xbox One-games: in maart werden 2,7 miljoen 360-games verkocht, tegen 1,4 miljoen One-games. Er zijn dan ook nog veel meer gamers met een 360-console in huis.

De leveringen van de Xbox One lopen flink achter op die van de PlayStation 4, waarvan er tot de eerste week van april 7 miljoen werden verkocht. Daarbij gaat het wel om verkopen aan consumenten. De PlayStation 4 is echter in veel meer landen beschikbaar, waaronder in Nederland, België en Japan; de Xbox One komt in die landen pas in september uit.

Volgens Microsoft zijn de Xbox One-verkopen echter wel degelijk positief: volgens het bedrijf uit Redmond verkoopt de console 60 procent sneller dan de Xbox 360. Daarnaast weet Microsoft te melden dat gamers in totaal meer dan een miljard uur op de console hebben doorgebracht.

Review Xbox One

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (231)

Wellicht snijden ze zich toch iets wat in de vingers door niet direct wereldwijd te releasen.
Microsoft heeft zichzelf enorm in de vingers gesneden door niet wereldwijd te releasen. Ze wilden koste wat kost hun thuismarkt (de VS) behouden, en dat is niet/amper gelukt, want daar verkoopt de PS4 meer dan de X1. In de UK heeft de PS4 een duidelijke voorsprong. Het niet wereldwijd releasen was weer een marketing flater, bovenop alles wat vorig jaar al fout ging.

Keep in mind dat de Playstation bijna overal ter wereld harder heeft verkocht dan de Xbox, ook bij de laatste generatie. Xbox maakte bijna alles goed door hun gigantische marktaandeel in de VS, en ook in de UK. Daarom betwijfel ik ook of de wereldwijde X1 release voor veel verschillen in de verhoudingen van marktaandeel gaat zorgen. De Xbox One is bijna overal op voorraad, in Duitsland, Spanje, UK, Frankrijk. De PS4 is heel moeilijk te krijgen. Ook in Nederland staan pallets vol met X1's in de Mediamarkts en Saturns.

De PS4 heeft wereldwijd meer verkocht dan de Xbox One in maart, de maand van Titanfall met haar gigantische marketing, en ook met de agressieve kortingen op de X1 in de VS (450$ voor een X1+Titanfall, dat is goedkoper dan een PS4). Als we dan vooruitkijken komen er twee grote multiplatform titels aan, Watch_Dogs en Destiny. Ubi heeft al gehint dat ook Watch_Dogs misschien niet op 1080p draait op de X1. Nu kun je discussiëren of je het verschil ziet (ja, maar alleen bij directe vergelijking denk ik), maar het is wel weer slechte marketing voor de X1, want dat zal op de headlines van IGN, Tweakers en Nu.nl staan. Zelfde geldt voor Destiny, en daarnaast liggen de marketing rechten voor die twee titels ook bij Sony, dus die komen met hun logo op TV, en met bundels. En ze komen met The Last of Us Remastered, voor veel 360 mensen een zeer interessante reden om een PS4 te halen, een echte ''platform switch system seller''.

Playstation heeft op dit moment bijna alles mee zitten; goede verkopen, goedkoper, krachtigere hardware, betere prestaties, beter marketing, sterker merk, meer (nextgen) exclusives, betere indie support, PS+. Maar dit eerste half jaar zegt nog niet veel over het verloop van deze generatie, de PS3 had ook een enorme achterstand op de Xbox. En Microsoft geeft zich niet zomaar gewonnen, die zullen van de E3 een spektakel gaan maken. ;)

[Reactie gewijzigd door Mr Ton op 18 april 2014 12:31]

Het zijn allebei prachtconsoles. Maar denk dat de hardcoregamers eerder gaan voor de PS4 (hardcoregaming die geen Kinect of TV-features hoeven) en de casualgamers voor de Wii U. Daarnaast is de Xbox One ook nog eens de duurste van de drie, dat helpt ook niet echt mee.

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 18 april 2014 08:10]

Deze self pro-claimed hardcore gamers die het internet volspammen met comments hoe belangrijk de resolutie is?

Maar je hebt gelijk; het zijn alledrie pracht consoles; met elk hun eigen unique selling points. Dat maakt het net zo interessant. Zolang er geen fanboy war over wordt gehouden; tenminste.
Jullie vergeten dat het allemaal draait om de games die er voor uit komen. Je kan geen halo spelen op de ps4. Ik weet nog dat ik een xbox gehaald had om halo 1 en 2 te spelen die ik niet op me ps2 kon spelen.

Misschien komen er wel nieuwe xbox games uit waardoor mensen massaal de xbox one in huis willen hebben.

Eigen mening: Wel ben ik soort van blij dat xbox one niet goed verkoopt. Ik zat altijd tussen 2 vrienden groepen in die een ps3 hadden of xbox360. Nu zie ik dat veel meer mensen voor een ps4 gaan dus kan ik met beide groepen spelen en dat maakt me toch heel gelukkig
Ik heb liever helemaal niet dat die consoles verkopen, want ze houden PC gaming behoorlijk tegen. Mijn pc heeft 10 keer zoveel power, maar toch zagen mijn games er jaren niet beter uit als de xbox360. Ik hoop dat de steam machines de nieuwe trend gaan worden. Helaas doe ik er zelf aan mee en heb toch een ps4 in huis gehaald.
Die steammachines zouden nog wel eens een veel grotere bottleneck kunnen gaan worden. Gaan ze optimalizeren voor de laagste specs van die bakjes, want immers moet het op allemaal draaien. Krijg je precies hetzelfde als met de consoles, alleen dan in het pc kamp zelf. Wat mij betreft mogen die steambakjes heel snel verdwijnen.
Sommige PC master fanboys begrijpen niet dat het dankzij de enorme afzetmarkt van de consoles, ze nog eens grote AAA spellen krijgen(buiten de kleine indies, MMO's en Mobas).

Met het voorbeeld dat ik al gaf, spellen maken is enorm duur, breng ze enkel op pc uit en je gaat failliet. Far Cry 3 was 5 miljoen keer verkocht op PS3 en 360, en maar 1 miljoen keer op de pc.

Het is altijd grappig om te zien hoe de pc fanboys alles wat niet pc is haten, maar niet begrijpen dat ze maar een klein minderheid vormen(kijk naar Steam hw stats hoeveel er een high end rig hebben, een kleine 5-10 procent) en hun spellen gefinancierd worden door consoles.
En toch was ooit in een tijd voordat consoles zo groots waren de games die pc's tot hun limit pushte. De developers probeerde elkaar constant te overtreffen met nog mooiere graphics etc. De reden dat je nieuwe hardware ging halen was vaak om dan dat ene spel te kunnen spelen. Die hele technologie push is er sinds consoles mainstream zijn geworden er behoorlijk uit. Games beconcureren elkaar alleen nog maar op texture packs en artwork. De grenzen van hardware wordt allang niet meer opgezocht. Alle game engines zijn allemaal ps3 en xbox360 optimized. Zelfs John Carmack die ooit bekend stond als iemand die de grenzen opzocht kwam met ze mega textures van de game Rage niet erg ver, omdat de engine nou eenmaal ook op de xbox360 soepel moest draaien. Er is geen developer meer die het nu nog aandurft om een game engine te schrijven die gewoon minimaal een i7 en een nvidia titan nodig heeft. Dat is ook de reden dat we nu op de ps4 en xbone nog niet echt veel mooiere games zien. De engines die de games gebruiken zijn allemaal nog voor de vorige generaties gebouwt. Nu zien de games er wel iets beter uit door de hogere resolutie textures en iets meer polygonen, maar echt next gen dingen doen die engines gewoon nog niet. Het gaat zeker nu 2 jaar duren nog voordat we de echte mogelijkheden van deze nieuwe consoles gaan zien. Sterker nog ik denk dat de volgende generatie engines nog steeds compatible zullen zijn met de 360 en ps3. Die afzet markt is immers zo groot dat game makers die markt voorlopig nog niet links zullen laten liggen. Zo houden de ps3 en xbone ons dus al bijna 10 jaar vast aan dezelfde hardware specs, waarbij game makers voor nieuwere hardware enkel hogere res textures en meer polygonen zullen toevoegen.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 19 april 2014 09:29]

Wat een non argument! |:( Het is dankzij consoles dat jou pct'tje nog eens AAA(grote budget) spellen krijgt, zonder consoles zou de markt helemaal instorten, de grote AAA games worden namelijk gefinancierd door verkopen aan de consolegebruikers. Zo heeft Far Cry 3 6 miljoen stuks verkocht, maar enkel 1 miljoen daarvan waren op de PC. Jaja, zelfs een spel met PC roots verkoopt veel meer op de consoles. Schaf consoles af en je krijgt geen Far Cry meer omdat de afzetmarkt zo klein is op PC alleen.
Wat jij zegt klopt al helemaal niet. Als de console er niet was zou het verkochte aantal voor de PC veel hoger liggen. Immers is het niet zo dat al die mensen die hem nu voor de console hebben gekocht, zonder consoles helemaal niet zouden gamen. Voor veel mensen is het nu een afweging koop ik hem voor mijn PC of voor mijn xbox360. Voor veel mensen geniet de xbox360 dan de voorkeur doordat lekker lui op de bank enzo. Maar hadden deze mensen enkel een PC thuis staan, hadden ze de game nog steeds gekocht, maar dan voor hun PC.
"Als de console er niet was zou het verkochte aantal voor de PC veel hoger liggen"

Nee. Waarom neem je aan dat het pc gaming zou stijgen als er geen consoles waren? Er zijn op dit moment in de wereld veel meer pc's dan dat er Playstations zijn, volgens jouw logica zou gaming veel groter moeten zijn op de pc, maar dat is het dus niet dus je stelling klopt niet.

Ontwikkelaars die traditionele games maken verdienen hun brood op consoles, zonder consoles zou de markt in elkaar storten, dan heb je alleen de mobiele games, indies, MMO's en Mobas over.
Nou het gamen is zeker wel groter dan de consoles. Alleen de markt is heel wat veranderd. Formaat en gebruik PC bijvoorbeeld. Als er geen consoles waren, zou het gamen op de PC veel groter zijn geweest. Niet vele male groter denk ik.
Het ontwikkel proces is ook veel anders op de PC, qua budget en ontwikkeling, een PC game kan jaren in limbo verkeren voor een release, half life 3 bijv* of Diablo. Met release when its done policy. Terwijl de console asap datums moeten halen, toch een eeuwige cash grab blijft, waar de innovatie pijnlijk afwezig is.

Maar League of legends zo'n 33mil gebruikers, world of warcraft zo'n schommelde 8 a 10mil. Battle.net weet ik ff niet.
Maar de Steam platform met een active 6 miljoen gebruikers per dag. Dota 2 zo'n unieke 7mil per maand.
Maar ook de oude shooter Counter Strike brengt zo'n 1million unieke gebruikers op. En TF2 ook nog altijd genoeg.. Shooters te veel op om te noemen..
De origin platform is ook goed voor duizenden gamers. Minecraft ook goed voor zo'n 15mil. De game Dayz ook 1 mil de eerste maand(early acces) Kickstarters, etc etc etc... Het is keer op keer bewezen dat grote budgets en triple A games helemaal niet gelijk staan aan kwaliteit en spelers.

De investeerders willen te veel geld terug zien bij de consoles. En de prijzen wat ze vragen voor de console games zijn gewoon belachelijk. De PC gebruiker heeft als consument nog veel opties en keuzes. Waarbij er nog altijd genoeg omzet is. Ook dit is keer op keer bewezen.

De consoles halen dit bij lange na niet, en is ook niet erg. De console is ontworpen voor couch en fun gamen. Waar de prijzen hoog zijn en een abbo nodig is voor online.. En de PC is een persoonlijke voorkeur, en meer vrijheid en minder lasten.

[Reactie gewijzigd door 291608 op 18 april 2014 19:15]

Je bevestigt alleen maar wat ik zeg. F2P, MMO, Mobas(e-sports), indies zijn gewoon groot op de PC. De traditionele games waar ik op doelde zijn dat niet. Far Cry 3, Skyrim, GTA enz zijn vele malen groter op consoles dan pc. Nogmaals, Far Cry 3 bv verkocht 5 miljoen op PS3 en 360, en maar 1 miljoen op PC. Er wordt constant vanuit de pc kamp naar console games gebedeld: Dark Souls, Bayonetta, GTA, Red Dead Redemption etc. GTA V heeft ondertussen 32 miljoen x verkocht, snelst verkopende entertainment product ooit, groter dan elk film.

De markt voor consoles is nog steeds groter dan welk ander game medium ook, en nu met de nieuwe consoles gaat de kloof alleen vergroten.
Nee je zegt; als er geen consoles waren, zou de hele markt instorten. Dit is gewoon kinkklare onzin. De moba's pas afgelopen jaren een trend geworden. Dus omdat het f2p of MMO of dergelijk is. Zijn het opeens geen games meer? 8)7 Juist dat gaat ook niet op. Indies laat ik hier maar buiten, want tegenwordig word iets te snel indie genoemd, terwijl ze grotere budgets hebben dan sommige studios^

Ja de traditionele Far Cry was ook van Crytek, en na vele conflicten is dat naar ubisoft gegaan. Dat als traditionele te noemen is ook een kunst^ Maar Skyrim en GTA worden door jan en allemaal gekocht en gespeeld. Maar dat zijn dan ook dé console games. Ga je hier serieus de hele markt op baseren? |:(
FC3 verkocht er zoveel dus. Counter Strike:GO verkocht op de PC veel meer. Moet ik hier nu zeer generaliserend zijn met deze cijfers? Nee zo werkt dat niet, krijg je anders wel een heel fictieve blik er op. Tis immers een multiplatform game. Je moet het hele plaatje zien/tellen en dat doe je niet^

Gebedeld is ook sterk woord, word inderdaad sterk naar gevraagd. Vanwegen de graphics, gameplay, prijzen. Allemaal keuzes die je bij de console niet hebt^ Wat je noemt zijn ook zeer typerende console games :*)

Ja klopt GTA V heeft zoveel opgebracht. Maar die record word iedere keer verbroken door; Activision, rockstar, Bungie. En dat is ze ook gegund.

Maar dat maakt dus GTA V tot de grootste game van de consoles. League of legends, heeft dagelijks 33miljoen actieve spelers 8)7
De beste verkochte console game is nog net niet genoeg voor actieve spelers per dag voor één PC game. Die overigens de snelst groeiende sport is blijkbaar.
Zoals ik al eerder zei, de console markt is een afzet markt. Over alle cijfers en feiten hoor k je geen woord zeggen. Alleen over 2 games..

Nee dat klopt niet helemaal wat je zegt, de eerdere cijfers wat ik heb genoemd spreekt het al tegen. Dus per definitie zou de WII de beste en meest dominerende console zijn? Klopt toch ook niet^ 8)7 En al waren de sales van de consoles verdubbeld, zelfs dan komen ze niet aan genoeg actieve spelers. Das gewoon de realiteit. Een entertainment systeem voor wat gamen op de bank. En kan hier een was lijst aan games die actief worden gekocht en/of gespeeld en de console ver weg achter laten. Maar volgens mij tel jij niet iedere PC game. Beetje jammer en flauw^

[Reactie gewijzigd door 291608 op 18 april 2014 23:58]

"als er geen consoles waren, zou de hele markt instorten"

Ja de markt van de traditionele games, hoevaak moet ik dit nog herhalen? Ik heb al zoveel keer gezegd dat ik dus de Mobas, MMO's en F2P games niet bedoel, deze zijn geen traditionele AAA games. Met dat term bedoel ik games zoals Far Cry, Skyrim, GTA, Bioshock etc. Zonder consoles ga je deze soort games niet meer zien, maar wel je LoL's, WoWs en andere F2P games.

Zijn er nu echt mensen die denken dat ze al de grote games(dus de games waar er naar gebede... altijd petities voor gestart worden) zullen zien, met betere graphics(waarmee ze bedoelen dat games dus NOG duurder zullen worden om te maken) als er geen consoles zouden zijn? Dus ontwikelaars maken hun kosten groter voor betere graphics voor een klein niche groep met high end specs, maar verkopen minder omdat ze niet enkel op de pc kunnen verkopen, maar enkel op de high end pc's. lol 8)7


Mijn eerste argument was dat consoles gaming niet tegenhouden, zoals de eerste fanboy dat hier beweerde. Integendeel, ze houden de traditionele gaming markt juist rechtop. De pc's zijn krachtig genoeg, dus niets houd iemand tegen om daar een game voor te maken dat geoptimaliseerd en alleen SLI GTX Titan Blacks aan kunnen, maar niemand zal dat doen, omdat de game zal floppen.

[Reactie gewijzigd door segascope op 19 april 2014 12:24]

Oh nu is het de hele markt van traditionele games. Lekker duidelijk hoor. En zelfs dan niet, men zou gewoon lekker verder zijn gegaan. Of Valve of andere games of noem maar op. Of komt dan wel met de volgende Half life. Kijk maar Minecraft. Had ook niemand verwacht^

Zonder de consoles zou je die games ook gewoon op de PC zien. Het maakt echt niet uit, watvoor game het is. Het ligt gewoon aan een simpele vraag en levering. Al betwijfel ik FC met de crytek/ubisoft conflict. Je zou ook gewoon de Fallout op de PC zien, ook de online mmo waren jaren aan gewerkt is.
Bethesda en andere studio's passen zich aan de markt. Niet aan de ''traditionele games'' 8)7 Sterker nog, ze brengen games(wasteland volgens mij) uit met die zelfde gameplay van toen. Bioshock ook zeker, eerste DX10 game, en bijzonder goed verkocht. Dus dat gaat ook niet op^

Alleen de GTA denk ik inderdaad niet, maar een game wat ook echt groot is geworden door commotie en geweldige kwaliteit. Maar ook ten kost van heel wat mensen.

Nou maakt niet uit als het wel of niet komt. Niet schieten is altijd mis. Je verhaal met duurder gaat ook niet op helaas. Laten we Alan Wake als voorbeeld noemen. Altijd was het voor de PC ontworpen. Maar 2 maanden voor release hebben ze het omgegooid.
Hebben ze hier extra door geleden? Nee, ze gaven ook duidelijk wat redenen waren.
Later hebben ze nog evengoed gewoon Alan Wake naar PC gebracht. En binnen 1 dag hadden ze hun onkosten er al uit. Je maakt geen kosten met betere graphics. Laten we daarin even duidelijk zijn. Je maakt kosten met langer ontwikkelen, en dat houd dus alles in.
Das juist het leuke aan de PC, het heeft een range van hardware waar het op kan draaien. Maar voor een 500euro heb je ook een nette PC wat battlefield 4 op high/ultra kan draaien. En dan nog beter uitziet dan op de consoles^ En bij de consoles komen er nog 3 varianten uit, met allemaal dezelfde prijs en zelfde hardware. Lekker is dat eh? Nou misschien een grotere HDD of dergelijke.. Yipekaye^

Maar wat je nu zegt is gewoon onzin, weet je zelf ook. Zodra alle studio's opeens games zouden uitbrengen voor een handje vol mensen en niemand kan het draaien. Dan zit je met een probleem..

Maar ze houden zeker wel gamen tegen. Kijk maar van de vorige generatie tot nu. Als jij dat innoverend genoeg vind prima. Maar het kan dus vele male beter. Punt, is eenmaal zo. Maar aan de limiet zit je ook al snel, en dat bewijst deze generatie ook al weer met sommige dingen. Of ben ik nu een fanboy door dat te zeggen? Ook zoiets idiots om te insinueren ..

Kijk daar ga je weer. Wanneer wij allemaal Titans nodig hebben zal de PC scene wel heel snel instorten. Is dit het geval? Nee dat is het niet.. Gaat het gebeuren? Nee ook dat niet. Optimalisatie verschilt ook per game en studio. Of is dat in jouw wereld misschien anders? Kijk maar naar de nieuwe consoles games ook her en der wat flaws qua optimalisatie. Verschilt echt per game en studio. Maar dat wist je volgens mij wel.

En laten we even hypothetisch zeggen; Als alle consoles morgen zouden verdwijnen. Dan zouden mensen gewoon uitwijken naar iets anders. Idem met PCs en ga zo maar verder. De arcade kasten/hallen zijn hier toch het bewijs van. Ze kunnen niet blijven doorgaan met die idiote prijzen. En ook dat de fabrikant iedere generatie forse verlies moet lijden 8)7 Houd ook een keertje op^

[Reactie gewijzigd door 291608 op 19 april 2014 17:09]

noem het maar indies |:( ik zie geen volwaardige competitie erkend door meerdere landen als denk sport voor console games....
LoL is daar een van voor de pc (starcraft er buiten gelaten)

dat gta 32 miljoen keer is verkovcht is leuk maar dat is in het niets met een LoL die MAANDELIJKS 30 miljoen Verschilende spelers heeft spelen!

er zijn dus VEEL meer spelers die dit soort games spelen dan jou geliefde GTA V

verder is de replay waarden er al gelijk uit bij een single player game voor je het weet ligt die stof te happen in je kast

bij multiplayer games is dat minder de game word nog verbeterd en nieuwe content word constant toe gevoegd

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 19 april 2014 00:03]

Als de consument de keuze heeft om een spel voor de console of de PC te kopen, kiezen er veel voor de console variant. Echter als de console niet bestond is het niet zo dat al die mensen dan maar niet zouden gamen. Dat geld voor een klein percentage misschien.
Veel meer mensen hebben een pc dan een console, pc gaming is gewoon niet aantrekkelijk voor de meeste mensen, daarom bestaan er consoles.

Waarom worden er nooit pc only AAA spellen gemaakt zodat consoles het niet kunnen tegenhouden? Omdat de afzetmarkt zo klein is dat ontwikkelaars hun investering niet terug zien.

Daarbij, de komende PS4 spellen gebruiken meer VRAM dan de pc spellen. Nu dat consoles 8GB ram hebben zal je opeens zien dat pc games er ineens ook mooier uit gaan zien.
tripple A titles pc only?

DayZ is/was pc only
Star citizens word/is pc only
Total war series zijn pc only
er is nog een hele was lijst maar ga ze niet allemaal opnoemen


de was lijst voor tripple A titles op de pc is VEEL groter dan dat voor een console

immers maken de meeste tripple A game dev's ook een variant voor de pc

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 18 april 2014 19:41]

Met AAA bedoel ik de traditionele games die je vooral op de consoles ziet. Je weet wel waarover ik het heb: de games waarop pc only gamers constant naar zitten te bedelen en petities op te starten dat ze ook op pc uitkomen. Total War is een RTS. DayZ is in beta en was oorspronkelijk een mod, dat spel is zeker geen triple A(early access wordt ooit de downfall van die games, het is een slap excuus om incomplete games uit te brengen). Star Citizen is een van de weinige echte triple A pc games, maar die 2 laatste komen waarschijnlijk ook naar consoles als je de developers zo hoort.
DayZ is een volwaardige standallone game en geen mod meer en word ondersteund door de makers van arma gewoon een tripple A title

anders kunnen we ook ALLE Battlefield series als mods bestempellen die begonnen namelijk ook zo

verder ken ik niet zo veel petities voor console games zal wel aan mij liggen heb het namelijk niet zo op rpg en single player games

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 18 april 2014 23:54]

Een pc mag krachtiger zijn als je naar de rauwe specificaties kijkt op papier. Maar ik vind dat ze bij bijvoorbeeld GTA V enorm veel uit de meer dan 5 jaar oude consoles hebben weten te halen, een beetje pc van die tijd zal dat nooit kunnen. Bovendien heb je een console voor 399,- in huis staan, sluit je een kabeltje aan en dan kan je alle AAA games zonder moeite met je vrienden spelen.

Bij een PC ben je meer geld en moeite kwijt + het feit dat co-op gamen lastiger is. En zeeg nou zelf, welke pc van 399,- kan watchdogs draaien? O+
Sorry hoor maar zo geweldig ziet GTA V er niet uit als je er kritisch naar kijkt. Loopt nog steeds jaren achter op pure PC-games. Framerate dramatisch, draw distance valt tegen, textures komen niet eens in de buurt van high-ress e.d.
Online imo ook niet erg geslaagd, 16 spelers max in zo'n grote stad voelt wel heel erg dood aan. Kun je voorstellen wat er allemaal mogelijk was geweest op de PC als het alleen op dat platform was uitgekomen...

Hou zelf niet zo van die veelal Japanse exlusives van de PS, geef mij maar Halo, een gameserie waarvoor ik back-in-the-day mijn N64 voor verkocht om een Xbox te halen, altijd vet (de singleplayer that is, multiplayer cba met een controller ipv toetsenbord/muis). Het is maar wat voor een soort games je leuk vindt, al lijkt het er tegenwoordig op dat men als een kudde achter de PS4 fanboys aanloopt en ook maar een ps4 koopt, games maken dan opeens niet meer uit. Lekker slim.

[Reactie gewijzigd door xtrmx op 19 april 2014 04:46]

Nou op nog geen eens een stabiele 30fps, 720p, minimale draw distance en 0 eye-candy gaat een pongel pctje dat ook makkelijk trekken hoor ;)
En als dat niet het geval is ligt dat toch echt aan de incompetentie bij Rockstar wat betreft het maken van een PC-game (en ja tot nog toe behoren zij tot de absolute wereld top wat betreft incompetentie op pc-port gebied)

offtopic:
[quote]Je kan geen halo spelen op een PS[/quote]Veel belangrijker, je kunt geen last-of-us spelen op een Xbox ;)
Wat een totale onzin natuurlijk. Ik word op de PC toch nooit of zelden verrot gescholden. Maar bij een eerste potje COD op de console(maakt niet uit welke). Word ik uitgescholden alsof het zeer normaal is.

Met PC rond de ~500 ben al een hele eind. Daarbij met een PC heb je veel meer vrijheid. En dit is te uitgebreid ook op te noemen^ En dat heb je niet op een console van 400euro.

Weet niet watvoor beeld jij hebt van de normale PC gamer.. Maar het is niet meer de jaren 90^ Misschien je horizon eens verbreden ipv deze onzin te roepen.
Maar ik speel zelf meer met vrienden thuis of online pc games dan op de consoles. Het is veel toegankelijker, socialer, teamplay waardig. En de skill ceilling is vele male hoger.


OT: Dit bericht is eigenlijk niet zo gek. De playstation word ook in veel meer landen verkocht. Het verbaasd me wel eigenlijk. 60% meer dan de 360 :> Op naar die 100mil! :)

[Reactie gewijzigd door 291608 op 18 april 2014 16:00]

Was het maar de jaren '90 of iets later, AEO II was genieten en Rome Total war 1 waren geweldig. Halo 1, 2, en 3 komen ook nooit meer zo sterk terug :(
Ik ben het gedeeltelijk oneens met dat de consoles pc gaming tegenhouden. Door console games is wel concurrentie gaan ontstaan en zal de gaming industrie in pc platform toch altijd moeten zorgen dat ze sowieso beter moeten presteren dan hun console concurrent. Tevens, door deze concurrentie, kunnen wij ook nog eens goedkoper aan pc games komen. Dus kortom, veel klagen om consoles in concurrentie markt mogen we niet echt.
welke concurrentie?
PC games zijn over het algemeen VEEL goed koper dat was 10 jaar geleden ook zo ik zie het verschil nu niet opeens met consoles die concureren met pc's

dat doen ze gewoon weg niet en hebben ze ook niet gedaan.

ze concureren pas als consoles on par lopen met pc's wat betreft game content (detail vermindering en soms worden bepaalde gebouwen en events helemaal weg gelaten bij consoles), gameplay (kleinere mappen en player count in multiplayer), input support (keyboards en dergelijken), en natuurlijk specificaties die bij tijds zijn en deels bij tijds blijven en dat doen ze niet

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 19 april 2014 00:10]

Geloof me maar als ik zeg dat er geen console games zouden bestaan, pc games er niet goedkoper op werden... Jouw gedachte achter concurrentie valt slechts in een categorie van het fenomeen concurrentie. Features bottlenecking zal dit niet voorkomen.
um nee console concureren niet met pc's

net zoals een motor niet concureert met een auto
het zijn twee verschillende dingen ja er kan allebij mee gereden worden maar zijn gewoon totaal verschillende dingen in the end

dat was toen niet zo dat is nu niet zo maar kan veranderen als steamBox uit komt
bottlenecking zal dit niet voorkomen.
dit was al meer dan 4 jaar het geval bij de vorige generatie van consoles en het zal niet zo lang duren voor dat de nieuwe ps4 en xbox one dit ook krijgen

immers zijn die consoles niet veel krachtiger dan een huidige mid end game pc

en ook prijs techniesch concureren ze niet
verder komt door dat online shops zoals Steam en origin goede deals geven zoals de humble bundle packs
voor 1 euro krijg je dan 5 games of zo en dat is inclusief tripple a titles

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 19 april 2014 12:46]

um nee console concureren niet met pc's
Dat is ook niet wat ik zei. Ik zei pc games concurreren met console games, niet console games concurreren met pc's.

Ik wil niet vervelend zijn, maar als je niet met de juiste argumenten weet te komen zal ik hier ook verder niet op in gaan.
ja en dat zeg ik ook

ze concureren niet met elkaar

net zoals auto's ook niet met motoren concureren
het zijn 2 verschillende dingen ze kunnen dan wel allebij de weg op de een heeft meer features dan de ander

bij PC games heb je in dit geval nog hele comunity die backing kan leveren voor mods en patches etc als de dev team dit opgeeft
bij een console zit je vast aan het geen wat de dev team er van maakt en dan kan je niks meer...

en zo kan ik nog hele rits aan dingen opnoemen waarom console games niet concureren met pc games

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 19 april 2014 17:08]

Hoe kun je als gamer blij zijn dat een game platform minder goed verkoopt dan de concurrent? Je wenst ze toch allebei het beste?
Niet helemaal. Het succesvolste platform krijgt de meeste exclusives en de meeste aandacht van developers. Dus dan wil je graag dat 'jouw' platform het meeste succes heeft.
Ook niet vergeten wat al je vrienden kopen. Het leukste van gamen is nog altijd om dat samen met vrienden te doen. Wil je samen spelen op een console is het handig als jij dezelfde koopt als je vrienden. Om de kans te vergroten dat je vriendengroep dezelfde console koopt (zeker wanneer je meer dan 1 vrienden groep hebt) is het handig als er 1 console veel populairder is dan de rest.

Aan de andere kant is het goed dat er concurrenten zijn, drukt de prijs en versneld vernieuwingen (in hoeverre dat nog merkbaar is dan...)
... of je opent jezelf voor meerdere platformen. Ik ben heel blij dat de Xbox One goed verkoopt; maar ben ook zeker en vast tevreden dat Sony's console goed over de toonbanken rolt; zodat beide voortdurend in concurrentie met elkaar staan.

Disclaimer: ik ben een lid van het Xbox Elite Team hier in België; maar ik heb ook TLoU en Uncharted gespeeld. Ik ben game-first; platform-second.

[Reactie gewijzigd door Jarrichvdv op 18 april 2014 10:26]

Dat zou alleen zo zijn als er door die concurrentie ook niet nieuwe dingen ontstaan. En dan doel ik niet op nieuwe genres, maar concurrentie zorgt ervoor dat men verder gaat dan waar men anders makkelijk mee weg had kunnen komen. Het is 1 van de redenen dat de markt van smartphones of auto's zo snel veranderd, men moet eruit springen en dat zorgt voor veel meer vernieuwing.

Nou wil ik niet zeggen dat er op dit moment zo veel vernieuwing in zit. Ik denk dat het goed zou zijn als er nog een nieuw platform met groot budget en ditto games bij zou komen. Nintendo kan het momenteel gewoon niet meer bijbenen en dat blijft toch wel jammer.
Bwah, dit zou wel eens in het voordeel van de consument kunnen uitdraaien hoor. Toen de x360 het zoveel beter deed dan de PS3, heeft Sony die arrogantie van hen voor een groot stuk moeten laten vallen en hebben ze sterk geïnvesteerd in exclusives, kortingen, nieuwe functies en last but not least PS+. Nu de rollen omgedraaid zijn doet Microsoft hopelijk hetzelfde, en daar wordt de gamer alleen maar beter van.
Moet je horen. Ik heb 1500 uur zitten in unreal 2004 en 750 uur in counterstrike source. Nu ben ik 24 en heb alle consoles in huis gehad van af de nintendo 64 tot aan een goeie Pc. Xbox gamecube en ps2 waren nog wel oorlog! Het maakte echt uit wat voor een console je in die tijd haalde en het zij veel over wat voor een persoon/gamer je was. Toen was er nog een klein gedoe welke je haalde naast je WII en nu maakt het echt helemaal niets meer uit. Ten eerste komt tegenwoordig bijna alles uit voor de PC en word er zoveel marketing over alles wat met gaming te maken heeft gegooit dat ik me nog wel af vraag of ik nog wel echt een gamer genoemd wil worden. Ik kijk nog even lekker aan wat er allemaal gebeurt en hou me geld nog even lekker in me zak. Gamen doe je voor je plezier en maakt helemaal niets uit wat voor een apperaat je gebruikt als jij het maar naar je zin hebt.
Tja het ook onderdeel van de entertainment industrie, en nu de managers uit Hollywood dat ook doorhebben, zijn die massaal geinfiltreerd en hebben het boeltje overgenomen. Met uitgemolken franchises, sluitende of gedecimeerde topstudio's en mega marketing campagnes tot gevolg.
Dan ben je dus blij dat 1 van de 2 niet goed verkoopt. Of toch specifiek de Xbox one?

Echte gamer haalt toch gewoon beide?

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 18 april 2014 08:59]

Tja. Wanneer ben je een echte gamer?

Ben je dat wanneer je alle consoles koopt om alle spellen te kunnen spelen.
Ben je dat wanneer je een PC koopt om 1000'en uren in Counter strike te stoppen zodat je met de pro-scene mee kan?
Ben je dat wanneer je over een tijdsbestek van 1 jaar 2000 euro uitgeeft aan facebook spelletjes?

Als je alle consoles koopt om 'alle' spellen te kunnen spelen, ja dan ben je een echte gamer. Doe je dat niet, wil dat niet zeggen dat je géén echte gamer bent imo.

Over de verkopen. Het is afwachten hoe de verkopen liggen na de wereldwijde release van de Xbox One. Nu is het toch een scheve vergelijking. Het ziet er positief uit voor de PS4 en het zal moeilijk zijn voor Xbox om dit recht te trekken lijkt me.

[Reactie gewijzigd door aicaramba op 18 april 2014 09:20]

Een gamer gamed. Die gaat niet lopen zeuren over resoluties, verschillen en andermans mening afkraken. Een gamer haalt de games die hij leuk vindt in huis en speelt die met plezier.

Ik heb momenteel een X1 maar een PS4 komt er vast ook nog wel bij. Puur omdat ik games leuk vindt en je (ongeacht welke console je eerst pakt) toch altijd wat games laat liggen als je je op 1 platform focussed. Je moet er wat voor overhebben natuurlijk :)
Juist, dat ben ik helemaal met je eens. Alleen snap ik niet waarom je dan zou beweren dat een echte gamer beide consoles heeft..
Echte gamer haalt toch gewoon beide?
Ik heb de laatste tijd voornamelijk counter strike, dota 2, starcraft 2 en hearthstone gespeeld (allen spellen waar de graphics van ondergeschikt belang zijn, overigens) en heb dus geen enkele console.

Ik zie niet in waarom me dat een 'niet echte gamer' zou maken. (Ik zie mezelf trouwens als casual gamer, maar dat terzijde :P)

[Reactie gewijzigd door aicaramba op 18 april 2014 11:02]

Ben ik het niet mee eens eerlijk gezegd.

Ik speel dota 2 nog maar sinds een paar weken en hearthstone is nog maar net uit, dus dat heeft weinig met jeugdsentiment te maken. Dan zou ik wel Mario kart op de SNES en MGS1 spelen.

Nee. Ik speel de spellen omdat ik ze leuk vind. Ze spelen fijn, zijn uitdagend en het zijn 'mijn typen' spel. Sterker nog, als er voldoende servers voor het spel zouden zijn zou ik nu nog CoD:UO spelen.

Zoals je zelf zegt:
Een gamer haalt de games die hij leuk vindt in huis en speelt die met plezier.
Dit heeft dus niets te maken met het platform of hoe oud een spel is.

Sowieso is het raar om te stellen dat het spelen van 'oude' spellen weinig met gamen te maken heeft. De meest hardcore gamers spelen voornamelijk counterstrike, starcraft 2/broodwar, league of legends en dota.

http://www.esportsearnings.com/players

[sarcasm]Een échte gamer vind een écht goed spel en blijft dat jaren spelen, omdat dat spel hem écht ligt. Niet elke maand weer een nieuw spel.

Als je nog nooit een spel hebt gevonden wat je na 3 jaar nog steeds leuk vond ben je geen echte gamer.[/sarcasm] (Nee, ook dat is niet waar, het is alleen maar om aan te geven dat jou definitie van een echte gamer niet bepaald de norm is).

[Reactie gewijzigd door aicaramba op 18 april 2014 11:39]

Ik vroeg ook niet om je mening over die games. Ik stel alleen dat je prima 'oude' games kunt spelen en toch een 'echte gamer' kunt zijn..

Wat ik stelde is dat jou stelling van wat een 'echte' gamer is simpelweg onjuist is.

Of vindt je Manuel 'Grubby' Schenkhuizen geen echte gamer? Aangezien hij niet op consoles speelt en alleen het 4 jaar oude starcraft speelt.

En zoals je hieronder zegt: Nieuwe dingen proberen hoort er ook bij.

Ik probeer genoeg nieuwe games. Ik val echter vaak terug in de oude games, omdat ik die leuker vind. Waarom zou ik elk jaar of zelfs vaker een nieuw spel leuker moeten vinden dan een ouder spel? De kans is niet groot dat er elk jaar een game wordt gemaakt die beter is dan in de 20 jaar er voor.

PS. Ja. Je bent een fervent tv kijker als je bv 5 uur per dag oude series kijkt. Net als dat je een muziek liefhebber kunt zijn als je graag naar bach of mozart luistert.

[Reactie gewijzigd door aicaramba op 18 april 2014 20:12]

Oh please. Je bent gamer als je veel gamet. Het boeit echt niet hoeveel verschillende games je hebt, op hoeveel verschillende apparaten je die games speelt, of hoe oud de games zijn die je speelt. Definities waarin dat soort dingen wel worden aangehaald zijn puur en alleen bedacht voor zelfverheerlijking en om je op een manier te kunnen onderscheiden van anderen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 18 april 2014 11:16]

Of je speelt oude games omdat ze nog steeds leuk zijn om te spelen. Dat het misschien deels jeugdsentiment is kan alleen maar een extra positief punt zijn voor je gamebeleving en het plezier, waar het uiteindelijk om draait.
Als je alleen nog maar die games speelt heeft het echt wel met sentiment te maken, niet met de game zelf. Nieuwe dingen proberen hoort er imo ook wel bij.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 18 april 2014 15:49]

Ik koop de console die me het meeste aanspreekt, en ik ben een beetje merkentrouw. Op een enkele exclusive na(die je maar net leuk moet vinden) komen games op beide "grote" consoles uit.

Overigens speel ik ook nog wel oude games, vorige week pas "Secret weapons over Normandy"(2003) uitgespeeld. Toen die game uitkwam is die me namelijk totaal voorbijgegaan, en ik ontdekte hem 2 maanden geleden pas.

En over oudere games gesproken:
http://www.joystiq.com/20...-compatibility-on-xbox-o/
"Echte" gamers lijken haast niet meer te bestaan. Als ik om mij heenkijk zie ik vnml console fanboys (casuals) en graphicshoeren die voornamelijk zitten te springen om CoD release zoveel. Of echte gamers zijn te druk met gamen om zich online op te winden over de console wars. Dat kan natuurlijk ook.

Ik hou het nog wel even bij mijn inmiddels 5 jaar oude quad core, socket 775 desktop. Welke op grafisch vlak best nog wel mee kan om eerlijk te zijn, zelfs vergeleken met de nieuwe generatie consoles. Droevig genoeg.
Ik ben bang dat je niet helemaal goed geïnformeerd bent als je denkt dat 'graphicshoeren' zitten te springen om een COD release zoveel. COD heeft namelijk een engine uit 19-kraak. Het is alsof je een oude man van 81 een jetpack geeft om vervolgens de marathon te winnen van hardlopers als Crysis en BF4. Een hoop lawaai en geweld (AKA marketing campagne) kunnen zelfs niet verhullen dat het een oude man blijft.
Dat laatste weet ik wel, maar je zou online eens moeten lezen wat er gebeurt na release 674847 van CoD. De fanboys roemen de game om de grafische "pracht". Ja, je moet wat, voor de gameplay hoef je het zeker niet te doen, online omring worden door schreeuwende 13 jarige 'l33t' gamers. :P

Ben het verder met je eens hoor, in vergelijking met bijv. Battlefield 4/Frostbite engine is CoD grafisch zeker niet hoogstaand, maar last-gen console fanboys zijn gewoon niet zoveel gewend me dunkt. Die hardware is inmiddels ook al bejaard nml. Dit zijn m.i. overigens dezelfde mensen die bij de nieuwe consoles vallen over de resoluties van games e.d., die in de praktijk ook met grote regelmaat blijft steken bij.. Jawel, 720P. Leuk argument die PS fanboys hebben om de nieuwe PS boven de XBone te plaatsen, de reso, die in de praktijk in veel gevallen vrijwel gelijk is. Zelfde als met PC gamers die zitten te pocken over het baantal fps in hun shooters.. Alsof alles boven de 60-70 fps in een shooter nog zoveel verschil maakt voor de doorsnee gamer.

[Reactie gewijzigd door xxxneoxxx op 18 april 2014 10:14]

Heeft niets met hardcore gaming te maken, de keuze zal voornamelijk door de first party games gemaakt worden. Wil je Gran Turismo of Forza? Halo of Killzone etc.
Denk eerder dat een casualgamer voor de xbox zal kiezen, omdat die dus wel een hoop opties heeft die zich niet op games richten.. Denk dat er uberhaupt maar weinig mensen voor een Wii-U zullen gaan..
JA en nee, zij die hem echt willen, geraken er wel aan. Heb hem namelijk gisteren in Wijnegem in de Fnac zijn staan ondanks dat deze dus officieel niet te koop is in België. Het tekort aan consoles van de eerste weken is voorbij dus zitten buitenlandse verdelers er ook niet veel meer mee in om ze ook naar hier te sturen.
"Zien staan" helaas ja, ik ben in diezelfde Fnac geweest nauwelijks een paar dagen geleden terwijl ze er geen PS4's hadden die immers wél in de Benelux verkocht worden. Anders verwoord: "zeldzame Xbox One's in voorraad en PS4's uitverkocht". Aanbod is dus ook niet alles. Goed ik ga nu geen statement maken op basis van het aanbod in 1 winkel maar als we terugkoppelen naar dit nieuwsbericht waarin gesteld wordt dat er 5 miljoen Xbox One's verdeelt zijn vs. 7 miljoen PS4's verkocht dan toont dit wederom dat de PS4 een onverdeeld succes is en Microsoft op de E3 wat goed te maken heeft.
Het zijn niet voor niets tier-2 landen in de ogen van MS. Veel kleinere markten en Playstation-minded landen als Japan. Het zou wel een klein verschil maken, maar niet meer dan dat.
Japan alleen is al een half miljoen PS4's
PS4s ja, voor MS zal dat maar een fractie daarvan zijn.
ach, ik ga er gewoon van uit, dat alle kinderziekten er uit zijn en dat wij een perfect (voor zover je daarover kunt praten) krijgen bij de release. Dus laat de rest van de wereld, maar beta testen :D
Zowiezo qua adoptatie in die landen maar in de landen waar beide systemen te koop zijn via de normale wegen loopt de PS4 qua verkopen voor.
Ik vind dit ook een slechte zaak, aangezien de charme van de 'nieuwe' consoles er in september er wel af is. Gelukkig kunnen we in Nederland er makkelijk aankomen, door het uit Duitsland te halen. Maar natuurlijk weet niet iedereen dat, wat de verkoop wel verminderd. Uiteindelijk zijn die cijfers ook de grootste onzin. Laat ze eerst goede games en exclusives uitbrengen. Dan komen de kopers vanzelf wel.
Eigenlijk valt het dus reuze mee als ik het zo lees; 5 miljoen voor de Xbox One (die nog slecht leverbaar is) en 7 miljoen voor de Playstation 4 (die dus bijna overal te koop is) Dan vallen die verkopen mij niets tegen eigenlijk :)
Je vergelijkt de 5 miljoen Xbox One's die aan winkels geleverd zijn met de 7 miljoen die daadwerkelijk aan consumenten verkocht zijn. Aangezien de Xbox One in meerdere winkels op voorraad ligt zal het verkochte aantal een stuk lager liggen dan 5 miljoen.

Volgende http://www.vgchartz.com/ is de verhouding verkochte consoles nu 4.2 tegen 6.9 (tot 5 april). Vraag overigens niet naar hun bron maar dit lijken me wel realistische cijfers.
Ja vgchartz is geen goede bron, het is al meermaals bewezen dat die gewoon fout zitten. Ik weet nog dat ze bij de PS3 gewoonweg 3-4miljoen cijfers er naast zaten, in negatieve zin, PS3 had meer verkocht dan zij zeiden.
Volgens de officiele cijfers toen, geef me even, ik zoek de link en zal deze comment dan aanpassen eenmaal ik het gevonden heb.

Bij deze:
http://www.examiner.com/a...isn-t-considered-reliable

Kijk vooral naar de laatste "update" paragraaf, daar zaten ze er dus weer 2 miljoen naast...

[Reactie gewijzigd door X-Fighter op 18 april 2014 09:30]

Dit valt heel goed mee, we zouden beter cijfers uit de landen waar Xbox One en PS4 gereleased is vergelijken, want veel nut heeft het niet om nu die 35 andere landen van Sony er ook bij te tellen...

Ook het feit dat Xbox One in zo weinig landen gereleased is betekend dat er ook minder winkels zijn, en dat het cijfer van verkochte consoles aan winkels ook lager ligt dan je zou denken. Dat gaat geen miljoen zijn hoor.
Dan zou je bijvoorbeeld de verkochte PS4's in Nederland niet mogen meenemen omdat de Xbox One hier niet gereleased is. Maar de Xbox One ligt hier wel gewoon in de winkels en is dus wel gewoon te koop. Hoe ga je hier dan mee rekenen? Dit zal niet alleen voor Nederland gelden maar ook voor andere landen.

Gebaseerd op de volgende feiten:

- De PS4 is 7 miljoen keer verkocht.
- De PS4 is nog steeds uitverkocht.
- De Xbox One is 5 miljoen keer verscheept.
- De Xbox One ligt op voorraad in de winkels.

kun je naar mijn idee alleen maar concluderen dat de PS4 een stuk beter verkoopt.
Dan kun je inderdaad Nederland niet meegeven. Want hier is het tienduizenden (zoniet honderduizenden) tegen 0. Tenminste als we de import niet meerekenen. Maar daardoor zijn juist de cijfers zo krom.

Er is pas een zinnig woord te zeggen als beide consoles in gelijke hoeveelheid landen uit zijn gebracht en ook een tijdje zijn. Dus bv 1 jaar daarna. Maar dat zal dus nog wel even duren. Laten we ons focussen op het gamen op de nieuwe consoles ;)
PS4 nog steeds uitverkocht? Er zijn in anders veel winkels waar hij nu ook gewoon ligt hoor, het is niet meer januari...
PS4 verkoopt ook beter, maar ik vind dat Microsoft het heel goed doet, met alle shit die zij over hun gekregen hebben, had ik dit slechter verwacht. Als ze nu een goede E3 doen, kan dit gewoon terug omdraaien, en staan ze volgend jaar gewoon gelijk...
Ten opzichte van jouw verwachtingen doet de Xbox One het goed. Misschien waren jouw verwachtingen gewoon te laag? Het zou zomaar kunnen dat vanaf de komende E3 Microsoft dit omdraait, maar het zou ook zomaar niet kunnen.

Gebaseerd op feiten (en dus niet op meningen) doet de PS4 het tot nu toe een stuk beter. Meer wilde ik niet zeggen met mijn post ;)
Ja we weten natuurlijk niet wat de toekomst gaat geven :D Mijn verwachtingen waren niet te laag, want de Xbox One doet het ook beter dan Microsoft had verwacht :)
Ik denk dat Microsoft toch niet zo gelukkig is dat de PS4 het zoveel beter doet. Dat de Xbox One in de VS en UK een paar maanden na release al in prijs verlaagd werd geeft duidelijk aan dat ze hogere verkoopscijfers verwacht hadden. Vooral in de UK lijken heel wat xbox fans overgestapt naar de PS4.
Dat valt wel mee, we zijn nog maar 5 maanden bezig van de 10 jaar..., dat is dus maar 4%, veel kan nog veranderen.
Inderdaad, ik verwacht (en hoop) dat Microsoft op E3 met een sterke line-up komt aanzetten.
Dat ze beide het maar heel goed doen, alleen Microsoft iets beter. Zoals vorige generatie is toch perfect, beide top games, beide top consoles, beide +80 miljoen consoles verkocht. Dat is echte concurrentie en dat komt ons ten goede, kijk naar hoe hard Microsoft nu werkt om terug goed te doen, constant updates voor de Xbox One, constant proberen in goed daglicht te komen. Sony die hun momentum probeert te behouden door ook goede PR te doen. Voor ons gebruikers is dit alvast top.
Je bedoeld dat MS probeert standaard features in de Xbox te bouwen om minstens gelijkwaardig te zijn aan de PS4... die updates? twitch? batterij indicator, een werkend vriendelijst??? zaken die de PS4 vanaf dag 1 op orde had? die updates? Blij met een dooie mus bedoel je.

Daarnaast vond ik de generatie van de PS2 ook zeer fijn voor de consument. de PS2 had werkelijk alle genres aan boord en was het toppunt van consolegaming en ondersteuning. dominantie van een systeem is zeker niet een erg slacht ding maar in veel gevallen juist erg fijn voor de consument.
Van updates bedoel ik gewoon alles steeds beter, beter dan de concurrent het nu doet. Features zoals DLNA werkt op de Xbox One bijvoorbeeld wél. Twitch app is trouwens veel beter op Xbox One, dus geen probleem mee dat het wat langer duurt, eigenlijk is dat bij veel dingen zo. Het was nog niet af, en nu komt het er en is het gewoon duizend keer beter als bij de concurrentie.
Er is ook helemaal geen Twitch app de PS4. PS4 heeft "Live from PlayStation", een verzameling van Twitch&Ustream streams. Als je wilt broadcasten, kan je kiezen of je dat over Twitch of Ustream wilt doen. Een losse Twitch app is (nog) niet aanwezig.

Daarbij kon je vanaf dag 1 al streamen, en krijgt Twitch streaming binnenkort ook een update op de PS4.

Je roept het zelf, de Xbox One OS en features waren nog helemaal niet klaar voor de release daarom duurde het zo lang. Of je dat als iets positiefs meteen moet zien, vraag ik me af. De volgende update voor de PS4 1.70 brengt namelijk ook weer ontzettend veel features+verbeteringen.
Maak de vergelijking maar eens op tussen het Xbox One OS, en PS4 OS, dan komt Microsoft er veel beter uit hoor. Dat is niet gewoon ik die dat zeg, maar gewoon standaard game wereld die niet verblind is door fanboyisme. Waarmee ik niet wil zeggen dat jij daar aan lijdt. Het OS zag er vanaf het begin al degelijk uit, en lag amper achter op PS4, maar nu staan ze gewoon ver voor. Die 1.70 update valt wel mee van grootte hoor.
OVerdrijven is ook een vak. Je komt met geen enkele voorbeelden namelijk. PS4 OS was vanaf dag 1 al soepel en maakte al gebruik van de functies die moesten draaien. OS van Microsoft was een ramp, en traag en totaal niet overzichtelijk. Dat hebben ze nu een beetje recht getrokken, maar het OS van de PS4 is gewoon retesnel, doet wat het moet doen en krijgt zijn functies die waren aangekondigd nu in de volgende update.

Microsoft heeft in de afgelopen maanden juist moeten bijtrekken om in de buurt te komen van het OS van de PS4, vandaar die updates achter elkaar.

Dus hoezo ligt het Xbox One OS voor? Twitch app mag allemaal wel mooi zijn op Xbox One, dat zegt niet dat het lelijk of anders blijft op de PS4. Laten we dan al niet beginnen over de performance per app, want dan wint de PS4 het dik van de Xbox One. Noem maar op, Laden van games, downloaden, updates binnen halen, background downloading, multitasken tussen verschillende apps, installaties, recorden van 15 min etc etc etc.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 19 april 2014 10:22]

OS was helemaal niet traag van Xbox One, geen idee hoe je daar bij komt. PS4 OS was onoverzichtelijk en leek uit 2005 te komen. Voorbeelden waarom het voor ligt is gewoon omdat alles sneller en makkelijker te bereiken is via gebruik van de Kinect. Ik gebruik dit dagelijks, altijd voor navigeren, en gaat veel sneller dan met een controller.

De UI van Xbox One ligt gewoon meer userfriendly in elkaar tegenover PS4.
Dus eigenlijk wil je zeggen dat je de zoek functie gebruikt (Kinect) om makkelijker bij je functies te komen. Dus je zegt dus eigenlijk juist dat het Xbox One OS onoverzichtelijk was.

Dat klopt ook, want dat was namelijk het grootste kritiek punt bij de Xbox One. Het zijn puur stem commandos, waar er op de PS4 ook een aantal van zijn. Maar het is prima te navigren op de PS4 en ook gewoon duidelijk. Heeft niks met een ''OS uit 2005'' te maken. Deze OS uit 2005 verplet anders wel Xbox One OS qua performance!
Nee het is niet onoverzichtelijk... Het werkt gewoon perfect met Kinect, de UI is zo gemaakt dat het werkt met Kinect...
En de UI van de PS4 is ook gemaakt voor stem commandos, alleen voor Sony geen prio om dat nu verder uit te breiden.
Dat is dan de keuze van hun geweest, Microsoft probeert nieuwe dingen die werken, een meer toekomst gerichte visie, terwijl Sony gewoon hetzelfde doet, alleen beter probeert te doen dan PS3, wat gelukkig gelukt is, maar het is maar hetzelfde als anders.
Daarbij zijn het tier-2 landen met een goede reden. Veel kleinere markten (tov VS, VK, Duitsland etc) en veel meer Playstation-minded markten. Deze landen zullen een kleine stijging in verkopen veroorzaken voor de XOne, niet meer dan dat.
De 7 miljoen PS4 zijn ook daadwerkelijk verkocht. De 5 miljoen Xbox One zijn geleverd aan de winkels, afhankelijk van de voorraad van de winkels hoeft daar misschien maar 4 miljoen van verkocht te zijn, dan zit je al bijna op de helft ;)
uhh.. de xbox one is helemaal niet slecht leverbaar, in de landen waar die officieel uit is kun je elke winkel binnenlopen waar ze consoles verkopen en er 1 meenemen.. Het is juist de PS4 die slecht leverbaar is, er is eigenlijk geen winkel waar jij gewoon binnen kunt lopen en er 1 mee kunt nemen, als je toevallig net op de dag langs komt als ze geleverd zijn heb je een kans, de dag daarna is het al bijna twijfelachtig... Op dit moment is het voor Sony, elke console die de fabriek verlaat is inprincipe al verkocht (preordered), en dat zal nog een maand of 2 nog wel zo blijven, daarna wordt het een ander verhaal..
ik heb 4 maanden op mijn PS4 moeten wachten. Als de PS4 standaard op voorraad zou liggen zou Microsoft nog veel verder achterlopen. De vraag naar Xbox one in NL is volgens mij niet heel groot.
Uhm, de Xbox One is in Nederland nog steeds niet officieel beschikbaar. De groep mensen die een console laten importeren in plaats van te wachten is niet zo groot als je denkt.
Mediamarkt Leeuwarden heeft er continu Xbox Ones liggen op voorraad, maar PS3 is nog steeds reserveren.
Maastricht ook,

Maar dit zijn imports !! niet de officiele NL versies
Ik zeg ook enkel dat ze daar gewoon wel in de schappen liggen. Ik weet dat ze hier nog niet uit zijn officieel, maarja het zijn Duitse keten, dus ook niet zo vreemd.
Wel raar dat die consoles gewoon zo te koop zijn, maar de PS4 nog steeds gereserveerd moet worden in de Mediamarkt.
Dat is niet zo "raar" de PS4 verkoop gewoon veel beter en is uitverkocht.. en misschien zijn er toch mensen die niet graag een "import" xboxone kopen.. laatst bij de saturn op een bordje staan te lezen dat je de taal in kan stellen in het engels maar dat ze nog niet zeker wisten of je hem uiteindelijk naar Nederlands kan zetten. Ook met garantie was iets dat je anders moest doen ofzo.

Ik zou zelf wel voor een PS4 gaan als ik wat nieuws zou kopen. Mijn xbox360 doe ik ongeveer helemaal niks meer mee..
Van de mediamarkt zijn gewoon dezelfde consoles die wij ook gaan krijgen dus snap niet wat import ermee te maken heb ! :)
Hier in België is de Xbox One ruimschoots in voorraad in zowat elke winkel die consoles verkoopt, terwijl je de PS4 nog steeds moet reserveren als je er eentje wil. De Xbox One importeren is dus helemaal niet nodig.
Mja ik denk dat het support-debacle (waarbij je niet via de Microsoftwebsite support kunt aanvragen) ook mensen heeft tegengehouden er 1 te importeren.

En vergeet ook niet dat een heleboel mensen de consoles nog laten liggen omdat ze beide te duur zijn, te weinig games hebben die naar smaak zijn of omdat ze eerst willen dat er wat meer updates overheen zijn gegaan.

De core-groep van PS aanhangers is altijd groter geweest dan die van Xbox in Nederland. Dan is het ook niet frappant dat er in het begin meer PS4 consoles worden verkocht. Al loopt MS natuurlijk wel een achterstand op door hem helemaal niet te leveren, maar dan hadden waarschijnlijk beide consoles heel slecht voorradig geweest.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 18 april 2014 09:07]

In Ierland liggen de Gamestops vol met Xbone's. Zelfs 2ehands!!
PS4 was wat ik in Dublin zag alleen maar te reserveren.
nl heeft natuurlijk ook een gigantische impact op de verkoop :P
Pff, als ik al die argumenten zo lees tussen de flamewars. Waarom is iedereen zo blij met die exclusives? Laat de games gewoon op beide consoles uitkomen, zijn we van het hele gezeik af. Uiteindelijk boeit het niet welke van de 2 je hebt, 90% van de games zijn op beide verkrijgbaar, zien er exact hetzelfde uit en spelen exact hetzelfde.

Ik geniet nog wel even van mn Xbox 360 iig :)
Exclusives zijn voor veel gamers een goede reden om voor een bepaalde console te kiezen. Niet iedereen heeft zomaar 900 euro + 2 x 50 euro/jaar op tafel liggen om een PS4 èn Xbox One te kopen.

Daarnaast zijn exclusieve games vaak van betere kwaliteit dan multiplatform games, omdat ze optimaal gebruik maken van een bepaalde console en een minder groot publiek moeten aanspreken. Heel wat games in mijn top-20 van vorige generatie zijn exclusives (Uncharted, Forza, Heavy Rain enz)
Dat laatste is anders toch heel persoonlijk en niet gebaseerd op feiten. De games die mij het meest hebben aangesproken zijn juist weer allemaal niet exclusive. Denk aan Grand Theft Auto V, Batman Arkham serie etc.

Dus nogmaals mijn vraag, waarom zijn gamers blij met exclusives? Het zou als eindconsument beter zijn wanneer die er niet waren.
Zoals ik hierboven al zei: enerzijds omdat exclusives optimaal gebruik maken van de hardware van één bepaald platform. Killzone 3 en Uncharted 2 bijvoorbeeld zagen er op moment van verschijnen stukken beter uit dan multiplatform games die in dezelfde periode verschenen.

Anderzijds omdat multiplatform games vaak gericht zijn op het mainstream publiek en nauwelijks nieuwe dingen durven proberen. Grote multiplatform uitgevers spelen graag op veilig, waardoor unieke games zoals Heavy Rain en Journey nooit een kans hadden gekregen zonder de steun van Sony.

Maar dat zijn dan ook de enige redenen die ik kan bedenken. Een game wordt niet leuker als bezitters van een ander platform die game niet kunnen spelen. Daarom haat ik het ook als Sony of Microsoft met geld gooien om multiplatform content (tijdelijk) exclusief te maken in plaats van de investeren in nieuwe 1st party IP's.
Goed nieuws voor AMD die blijkbaar 5 MS + 7 Sony = 12 miljoen APU's heeft weten te verkopen _/-\o_
Dit naast de andere positieve kwartaalcijfers van AMD resulteerde in een flinke stijging van het aandeel.
Meer, dit zijn verkopen aan consumenten, dus er liggen er nog enkele miljoenen ergens in opslagplaatsen en fabrieken van Microsoft sen Sony.
De vijf miljoen exemplaren van de Xbox One zijn aan winkels geleverd; het is dus niet duidelijk hoeveel er daadwerkelijk aan consumenten zijn verkocht.
Niet bij de One. Bij de PS4 gaat het wel om verkopen aan consumenten.

[Reactie gewijzigd door dimitrimissinne op 18 april 2014 08:40]

Waarom is dat goed nieuws?

Van de vorige editie verkochten m$ en sony bij elkaar 150 miljoen consoles, dus ik vind 12 miljoen afgezette consoles (niet zelfde als verkocht) nog niet zo bijster veel.

Mijn verwachting was 2:1 in voordeel ps4 qua verkopen. Dus 100 miljoen consoles ps4 lifetime en 50 miljoen voor xbox one.

Let's sit and wait...
Maar zowel MS als Sony geven aan dat ze nu al meer verkocht hebben dan in dezelfde tijd de PS3/xbox360.. vergeet niet dat die '150 miljoen' over bijna 9 jaar is, waarbij de PS3 ook nog eens goed de xbox360 heeft ingehaald (bijna meer dan een jaar later uit, een heel stuk duurder was de eerste jaren, en ook eenzelfde strategie als MS nu doet (ofwel in beperkt aantal landen uitbrengen))..
Misschien volgende keer beter appels met appels vergelijken?

PS4: >7 miljoen verkocht
Xbone: 4,2 miljoen verkocht

De 'verscheepte' aantallen zeggen niets.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140417_01071973
Dat artikel is van gisteren ochtend, die 4,2 daar is dus geschat, Microsofts cijfers zijn pas vannacht bekend gemaakt.
Je ziet dat de bron van de standaard vgchartz is, wel dat is geen goede bron. Verscheepte aantallen zegt genoeg voor Microsoft, aangezien dat nog steeds geld in hun zakken is, zij hebben er 5 miljoen verkocht aan winkels, dat geld gaat naar hun, wat de winkels er mee doet kan hun worst wezen.
De bron van het artikel is Belga, de rest is speculatie.
Lijkt me alleszins een objectievere bron dan de PR-dienst van Microsoft zelf.

Waarom geeft MS niet de aan gamers verkochte aantallen vrij? Juist, omdat je dan mooi zou kunnen vergelijken met de PS4 sales, die Sony wél vrijgeeft.

Psychologisch is er een groot verschil tussen 7 vs 4,2 milj en 7 vs 5 milj: in het eerste geval lijkt Sony stilaan het dubbele van de verkoop van MS te benaderen, in het 2de geval lijkt het verschil slechts gering en mooi te verklaren doordat de Xbone in minder regio's uitkwam.
Als Microsoft de cijfers zelf niet vrijgeeft kan iedereen maar gissen, Belga is ook geen goede bron dus... Waarom MS de exacte aantallen niet vrijgeeft? Wel omdat dit beter oogt... Maakt dit uit voor jouw? Binnenkort is earnings release ik denk dat ze dan verplicht zijn de exacte cijfers mee te geven, niet zeker hier over. En dan nog Microsoft moet een slecht verhaal zo goed mogelijk tonen, dus geven ze shipped dan kan je gissen naar de exacte cijfers.
Dat betwijfel ik sterk hoor. Toen de x360 voor lag op de PS3 kon Microsoft die cijfers wèl weergeven. Ze doen dat nu gewoon niet omdat de Xbox One steeds verder achter loopt op de PS4. Zelfs in de VS verkocht de PS4 afgelopen maand nog steeds beter, ondanks de gigantische hype en marketingcampagne voor Titanfall.
Het gaat om wereldwijde cijfers, niet alleen de VS. Voor globale cijfers is het altijd lastiger om precieze aantallen te geven, niet in de laatste plaats omdat het bijwerken van de diverse voorraden op andere dagen en tijdstippen gebeurd.
Nee hoor, de cijfers van NPD gaan enkel over de VS. In Europa verkoopt de PS4 meer dan drie keer zoveel dan de X1 als we vgchartz mogen geloven.
Je moet de eerste keer toch aan internet voor de first day update? Dus ze weten toch exact aantal?
Dat was toch alleen met Day One consoles? De consoles die ze nu leveren hebben volgens mij gewoon de laatste update (of bijna de laatste).
Nu ja ik geloof nog steeds dat ze dit weten hoor, Sony zei toch ook: 90% van de PS4's is online
Natuurlijk weten ze allemaal heel veel.

Maar jij van wc-eend, ga je vertellen dat je wc-eend in 10 miljoen huizen staat, of ga je vertellen dat hij in 4.5 miljoen WC's ook geopend is?
Ik begrijp Microsoft zijn manier van communiceren, zo zou ik het ook doen. Het ging er gewoon over dat ze exacte cijfers weten, gewoon niet medelen. Wat geen enkel probleem is voor me.
Ik vraag mij af in hoeverre dit te wijten is aan de slechte marketing van Microsoft.
Vanaf E3 is deze console veel vaker negatief dan positief neergezet door derden.
Alleen even kort na de E3, daarna is het nieuws positiever geworden aangezien Microsoft deze keer luisterde naar de klachten en ze heeft aangepakt.
Niks marketing - het is een luxeartikel en hij is stuk trager dan ps4 in vrijwel alle benchmarks.

Op school: "mijn ps4 is lekker 50% sneller dan jouw X1, lekker puh"

Dat is de hoofdreden :)
Als ze hem in september 'opnieuw' uitbrengen mogen ze voor mijn part gelijk een grondige facelift doorvoeren. Ik blijf het een lomp en lelijk ding vinden in vergelijking met de 360. Hoe dan ook, als hij hier uitkomt schaf ik hem toch aan...
Als ze hem in september 'opnieuw' uitbrengen mogen ze voor mijn part gelijk een grondige facelift doorvoeren. Ik blijf het een lomp en lelijk ding vinden in vergelijking met de 360.
Wmah. Valt wel mee, toch. In ieder geval beter dan Sony's blokkendoos.
De One ziet er zakelijker uit, en, afhankelijk van waar je hem neerzet, kan 'ie beter staan dan de 360.
tja, de xbox one is zelfs nog groter dan de originele Phat PS3 en dan ook nog steeds een enorme externe powersupply.. Dan toch liever de kleinere PS4 met interne powersupply..
Ik weet het zo net nog niet. Ik heb bij de Xbox 360 ook geen probleem met de externe voeding. De voeding buiten de console houden levert betere airflow op. Iets wat in de 360 niet veel hielp door slecht heatsink design voor de GPU, maar wat bij de One juist prima werkt. Ik zie de PS4 nog wel eens lastkrijgen van die extra warmte.
Ach, ik denk dat het voor nu allemaal niet zo heel veel zegt; Laten we wachten tot over 2 jaar als er voldoende voorraad is opgebouwd, mensen er volop vertrouwen in hebben en de spelontwikkelaars voor beide systemen het onderste uit de kan kunnen halen.
Yep, ik gok op 100 miljoen verkochte ps4's en 50 miljoen voor xbox one.

Gezien feit dat overal de xbox one voor geen meter loopt zal m$ een prijsverlaging moeten doorvoeren. Bij mijn 50 miljoen gok wisten we nog niet dat m$ die xbox one zo schofterig duur zou maken.
Microsoft kan aan de hand van xbox live precies weten hoeveel consumenten er een hebben staan. Erg frapant dat ze dus de alleen aan winkels geleverde cijfers geven. Doet mij denken dat ze die consumenten cijfers dus maar liever voor hun zelf houden, omdat die er niet bepaald goed uitzien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True