Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 155 reacties

Sony claimt wereldwijd zes miljoen PlayStation 4-consoles verkocht te hebben. Daarmee zou de verkoop hoger liggen dan de verwachting van het concern. Ruim een week geleden begon de verkoop in Japan, wat de wereldwijde cijfers flink omhoog duwde.

De verkoop van de PS4 begon op 22 februari in Japan en binnen 48 uur verkocht de fabrikant daar 322.000 stuks. Mede daardoor ligt het aantal verkochte PS4-consoles per 2 maart op 6 miljoen, claimt Sony volgens Reuters. Op 8 februari maakte Sony bekend dat er toen 5,3 miljoen PlayStation 4's verkocht waren.

De console verscheen eind november vorig jaar in de schappen in de VS, Europa en Latijns-Amerika. Geleidelijk aan zijn nu de Aziatische landen aan de beurt. Sony maakte aanvankelijk de verwachting bekend 5 miljoen PS4's verkocht te hebben aan het einde van zijn fiscale jaar, dat eind maart eindigt. De verkoop ligt daarmee ruim voor op het schema.

Met de verkoop van consoles is Sony verwikkeld in een felle concurrentiestrijd met Microsoft. Niet bekend is hoeveel Xbox Ones Microsoft inmiddels verkocht heeft; eind januari waren het er 3,9 miljoen. Die console is in minder landen te koop; in Nederland en België ligt de Xbox One nog niet in de winkel en onbekend is wanneer dit wel het geval zal zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (155)

Microsoft heeft deze keer net een beetje misgegokt in rauwe rekenkracht: ze hebben zich teveel op het mediacenter gedeelte gefocused en meerdere dingen eromheen. Sony is deze keer gegaan voor de gaming experience en heeft de rest als minder belangrijk beschouwd. En ze hebben gelijk. Ze hebben een console te koop waarvoor je nooit een pc met dezelfde rekenkracht kan bouwen. Daarbij is de console meer dedicated en moet de pc nog een groot OS dragen.
En laten we eerlijk wezen, de meeste mensen hebben anno 2014 wel een mediaspeler voor de televisie in huis (externe mediaspeler, HTPC, SMART TV). Dus is het belang van een mediaspeler in de spelconsole minder geworden.
De playstation 3 had het probleem dat de Cell processor zeer moeilijk was om voor de programmeren. Dat probleem is er nu niet meer met een X86-64 processor.

De enige manier voor Microsoft om de strijd nog te kunnen winnen is betere en exclusievere spellen naar de Xbox One te laten komen.

[Reactie gewijzigd door Trunksmd op 4 maart 2014 10:35]

Rekenkracht en de focus op media spelen zijn zeker een grote oorzaak, maar ik denk dat ook het irritante beleid van Microsoft een grote rol speelde. De meeste x360-bezitters die ik ken klagen al jaren over het gebrek aan innovatieve exclusives, de focus op Kinect, de toevoeging van ads op het dashboard en het gebrek aan recente games in het Games With Gold programma. Ontwikkelaars werden dan weer gepest met een belachelijke hoeveelheid regeltjes en een verbod op self-publishing.

Toen Microsoft op E3 kwam aandraven met een console die altijd online moest zijn en waar een beperking op tweedehandsverkoop op zat, was dat voor veel Xbox fans de spreekwoordelijke druppel die hen deed overstappen naar de PS4. Sony heeft het slim gespeeld door zowel bij de gamers als bij de devs grondig te informeren wat ze van een nieuwe console verwachten. Microsoft had een paar innovatieve ideeŽn, maar werkte die grotendeels verkeerd uit en bleef volhouden aan hun vroegere beleid.

Microsoft heeft dus niet alleen betere exclusieve spellen nodig (want dat hebben ze al met Titanfall), maar moet ook de harten van heel wat gamers en devs terug winnen die ze met hun kankerbeleid hebben weggepest. De vele U-turns die Microsoft al heeft gedaan zijn een goed begin, maar ook nog enkel maar het begin.
De meeste x360-bezitters die ik ken klagen al jaren over het gebrek aan innovatieve exclusives
Die worden met de xbone dan wel weer op hun wenken bedient met titanfall. (ik snap echt niet hoe EA het in hun zotte harses kan halen die game een exclusive voor MS te maken, op beide platformen hadden ze binnengelopen van hier tot sint juttemis.)
Een verklaring voor de exclusiviteitsdeal van Titanfall is hier een beetje te ver off-topic, maar dit artikel geeft er wel wat inzicht over.
Sony en M$ zijn joekels van bedrijven. Onderhandelingen achter de schermen zijn altijd belangrijk. Het gaat niet alleen om winstmarges die je krijgt op een game, maar bij zo'n groot bedrijf gaat het over nog 20 andere zaken. Denk aan iets als dat ze hogere winstmarge kregen op alle games als ze 1 geweldige exclusieve game zouden lanceren.

De vorige xbox heeft goed verkocht. Bij de ps4 kijken ze wel uit natuurlijk, want die gaat veel beter verkopen dan de xbox, daar de ps4 sneller is.

Als je blind moet gokken dan gok je dat ps4 dus factor 2 meer verkoopt, maar duidelijkheid hebben we pas over een jaar ongeveer.
Toffe games en een prijsverlaging. Want hoe je het ook went of keert die 100 dollar (of euro) is echt een dealbreaker voor de meesten. Microsoft gaat het echt wel proberen met bijvoorbeeld Titanfall, Halo en GoW maar ze moeten niet vergeten dat Sony daar heel veel, goede, exclusives tegenover kan zetten. En dat bijvoorbeeld Destiny multiplatform is ipv exclusive zoals Halo zal Xbox ook geen goed doen. Sony heeft de eerste set gewonnen maar er komen nog minimaal 6 jaar dus we gaan het zien. :)

[Reactie gewijzigd door Frankaro op 4 maart 2014 10:50]

Ms heeft niet 3,9 miljoen verkocht aan de consument maar verscheept aan retail. Verkeerde vergelijking dus. Verder zeer nette verkoop cijfers
Ik zie hier anders ook geen duidelijke vermelding dat het zou gaan om verkoopcijfers aan de consument. Kan ook verkocht zijn aan distrikanalen?
Bij de eerder aangegeven 5,3 miljoen werd dat er bij gezegd, dus ik ga er van uit dat dat nu ook zo is. 700.000 in maart klinkt aannemelijk aangezien de release in Japan er bij zat.
As you’ve probably read by now, cumulative PS4 sales have now surpassed six million units worldwide following the successful launch in Japan just over a week ago. "

http://blog.us.playstatio...w-era-of-social-gameplay/
Sony heeft het dus expliciet over 'sales', Microsoft over 'geleverde units'. De Microsoft aantallen zijn dus inclusief voorraad, en hun verkopen liggen dus iets lager dan de genoemde aantallen.
Dat is vanuit Sony en vanuit Microsoft gerekend vrijwel hetzelfde.
Ze leveren tenslotte aan de groothandel/winkelketens/importeurs. Of die ze verkocht hebben of niet, dat is een probleem van de groothandels/winkelketens.

Heb de prijzen niet extreem goed bekeken, maar zie dat neckermann van plan is de ps4 te leveren voor 400 euro terwijl de xbox one 500 euro is.

Dus iets wat megasneller is (de ps4) is ook nog 100 euro goedkoper.

Dan doe je dus iets fout als microsoft zijnde.

Als xbox one dus goed leverbaar overal is nu en in de schappen blijft liggen dan is dat een teken aan de wand :)
Hoe kom je erbij dat de PS4 megasneller is? Dat valt echt wel mee allebei beschikken ze vrijwel over dezelfde hardware. Alleen is de gpu van de PS4 wat krachtiger door een andere opzet vergeleken met de XBOX one.
Het gros van de spellen is voor zijn snelheid recht-evenredig snel met de bandbreedte van de GPU.

de Ps4 is daarin aanzienlijk sneller dan de Xbox one.

Zelfs bestcase (vanuit microsoft gerekend) is dat nog 50% sneller voor ps4. Worst case factor 3 voordeel voor ps4 zelfs (als het niet in het buffertje past).

Sony ging bij AMD langs toen AMD zo goed als failliet was. Toen ze die deal van Sony binnenhadden, konden ze microsoft natuurlijk een poot uitdraaien.
Sterker nog, die 3,9 miljoen die geleverd werden aan de retail werden wel eind januari bekend gemaakt, maar daar werd expliciet bijgezegd dat dat geleverd in 2013 was. Dus eind december waren er 3,9 miljoen Xbox Ones verscheept. Het totale aantal verkocht aan consumenten lag toen op "ruim 3 miljoen".

Het aantal verkochte exemplaren aan consumenten word echter eind februari op 3,5 miljoen geschat (bron). Dit betekent dat sinds de lancering de vraag naar de Xbox One sterk teruggelopen is en dat er inmiddels al een flink aantal exemplaren stof staan te verzamelen bij verschillende retailers. Microsoft heeft overigens sindsdien geen officiŽle cijfers meer bekend gemaakt.

[Reactie gewijzigd door arendjr op 4 maart 2014 11:26]

In 3 maanden al meer verkocht dan de Wii U in meer dan een jaar. Zegt genoeg over op wat voor soort console het gros van de gamers zit te wachten. We willen power, geen rare gimmicks ;)

[Reactie gewijzigd door The_Bird op 4 maart 2014 09:22]

Wat heb je aan die power zonder games? Mijn PS4 staat nu stof te happen omdat er niets is wat ik niet ook op de PS3 kan spelen.
Aan die power heb je dat de console een aantal jaar mee kan op hoog niveau. Er is genoeg aangekondigd voor PS4 en de komende jaren zullen het aantal games door de de nu al hoge installed base alleen maar toenemen. Wanneer je nu op een technisch zwakke console zit zal je de komende tijd bij steeds meer 3rd party titels of de boot missen of een inferieure versie spelen.

Het is een investering he ;)
Precies, de hele console-wereld is gebaseerd op verwachtingen en vertrouwen. De gamer vertrouwt er met de aankoop van een dure console op dat er genoeg toptitels voor verschijnen in de komende jaren. De ontwikkelaar vertrouwt er met het dure ontwikkelproces op dat dit later terug verdiend wordt door het grote aantal gebruikers.

Deze 6 miljoen in 3 maanden tijd is een grote stap voor dat broodnodige voldoende vertrouwen. De matige prestaties van de Wii U bijvoorbeeld zorgen er al voor dat een hoop ontwikkelaars het af laten weten, en potentiŽle kopers ook achterblijven omdat ze geen goede 3rd party titels in het vooruitzicht hebben.
In het begin zal er een hoop geŽxperimenteerd worden met de ps4. De eerste games voor de ps3 hadden niet eens trophy support en zagen er nog niet zo goed uit. Na een paar jaar weten ontwikkelaars het maximale uit zo'n console te halen. Vaak zijn de eerste games best wel creatieve ideeŽn, behalve dan: COD, BF en paar andere bekende titels. Ik hoop dat ze is eens met iets nieuws komen. Een game die je na de single player ook nog eens verder kan spelen, door extra dingen toe te voegen.
Wacht maar, straks komen er alleen maar goede spellen uit en worden ze niet meer gemaakt voor ps3. Alleen nog maar voor de ps4 zodat je weer verplicht over moet stappen. Niet dat ik het erg vind om een ps4 te kopen.
Is dat niet elke nieuwe generatie zo aan het begin? En zeker bij Sony, waar de vorige generatie consoles altijd nog jaren ondersteund wordt?
Ik vind de eerste lichting voor PS4 nog behoorlijk meevallen, en nu is het de beurt aan de volgende lading nieuwe games. Thief, inFamous, WatchDogs, DriveClub, en een hele zwik aankondigingen die deze maand nog gaan komen. Over een kleine maand ziet de game-wereld er heel anders uit.
Is het echt zo moeilijk om te zien dat de aanschaf voor velen een investering is? Of denk je echt dat de mensen die nu hun console kopen het alleen voor het huidige aanbod doen?
dan heb je de ps4 iets te vroeg gekocht vermoed ik. ik heb geen ps3 ( kom van xbox 360 ) en ik krijg mijn spellen niet eens uitgespeeld op de ps4 en morgen komt weer een gratis game.

ik game ook op de pc dus tomb raider en thief liggen nog dicht onaangeraakt op de plank.

nog genoeg te doen voordat ik uitgespeeld ben :Y)
Tjah dat wist je vooraf ook dat dat ging gebeuren... een simpele blik op de upcoming releaselijst had je deze frustratie kunnen voorkomen. ik wacht nog wel ff op een nieuwe Uncharte voordat mijn PS3 de deur uit gaat.
Net alsof je niet wist wat eruit zou komen afgelopen tijd. Dit soort argumenten beginnen een beetje loos te worden, en vooral waar je begint over 'Power'.

Lijkt mij dat je wist wat je kocht?
Wii (niet Wii U) heeft anders ongeloofelijk goed verkocht.
Hoe verklaar je dat dan?
Heel simpel, het was nieuw, het was motion sensor-based gaming en dat sprak vooral veel niet-gamers aan. Niet-gamers bovendien, die helemaal geen meerwaarde zien in een nieuwe generatie consoles dat eigenlijk hetzelfde kunstje kan.

Heeft verder met de games niets te maken, Nintendo bracht en brengt games uit die voor die doelgroep prima passen. Nintendo realiseerde zich dat ze het Wii- succes maar moeilijk op dezelfde manier ging herhalen, dus kwam de focus op iets meer performance te liggen en schoof men wat op richting de markt van de concurrentie.

Een domme zet, want daarmee was er voor de nieuw aangeboorde doelgroep al helemaal geen reden meer om de Wii U te kopen :) En de concurrenten (Sony, MS) waren al veel verder gevorderd in hun eigen markt als Nintendo.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 maart 2014 12:37]

De Wii verkocht enorm goed vanwege de innovatie motion controls, die een enorm groot publiek van casual gamers aanspreken. De Wii U heeft dit effect niet, mogelijk omdat de tablet controller te weinig vernieuwing biedt. Veel mensen hebben thuis al een tablet en casual gamers gebruiken die ook massaal om op te gamen.
Ook de prijs rekent mee, toen de Wii uitkwam was het in de VS nog geen crisis. NIntendo moet aan een prijsverlaging werken zodat het een impuls aankopt wordt.
Klopt. Er zijn een aantal Wii U games die ik dolgraag wil spelen (voornamelijk 1st party), maar om enkel daarvoor een Wii U te kopen is me een beetje te duur.
Dat heb ik dus juist wel gedaan.
De 1st party games zijn voor mij DE reden geweest een WII U te kopen.
Heb er dan ook totaal geen spijt van dat gedaan te hebben.
Bij de Playstation en de xbox leggen wat mij betreft de nadruk teveel op "hardcore" gamer en dat is nu net waar ik niet voor in de markt ben.
heb het wel gedaan. games 2e hands aanschaffen en dadelijk de Wii U verkopen ;) dat zal me uiteindelijk relatief weinig kosten. En heb daar toch een hoop plezier van gehad. En daarna over op de PS4
Naar mijn mening is bij de wii-U het grootste probleem dat veel mensen denken dat het geen nieuwe console is maar gewoon een tablet add-on voor de oude wii. zolang dit beeld bestaat zal het met de wii-U niet veel beter gaan.

Voor het geld is de wii-U wel een aantrekkelijke console; toch een 150 euro minder dan een PS4 war voor veel mensen toch minimaal 3 spellen betekend. even de hardcore shooters buiten beschouwing gelaten in dit verhaal.
Ik vind dat je dat Wii U niet kan vergelijken met de PS4, aangezien multiplatform titels die op de PS4 uitkomen niet kunnen draaien op de Wii U wegens de verouderde hardware. De Wii U is ongeveer even krachtig dan de PS3, en die heb je tegenwoordig aan dezelfde prijs dan een Wii U. Voor de PS3 zijn echter zoveel meer games beschikbaar, met met PS+ kan je een mooie selectie daarvan gratis spelen. Behalve een handvol 1st party games heeft de Wii U dus gewoon te weinig troeven om core gamers te overtuigen. De Wii was vorige generatie wel erg populair bij casual gamers, maar die zijn de voorbije jaren massaal overgestapt naar gamen op smartphones en tablets.
De Wii-U is niet gemaakt voor de kracht maar voor de "spel ervaring" ook vergelijk ik de wii-U niet op hardware kracht maar als 8-th generation console. Voor mensen die niet van gewelddadige games houden is de Wii-U zeker een alternatief en in de prijsklasse zeker. Vandaar mijn opmerking. overigens zal ik met de komst van Bayonetta 2 en Mariokart wel weer overwegen toch een Wii-U aan te schaffen naast mijn PS4.
Dat komt doordat het nieuw was en een grote nieuwe markt aanboorde (Blue Ocean strategie). Dit was inderdaad succesvol maar doordat er in de laatste jaren weinig soeps uitkwam voor de Wii (in tegenstelling tot ps3 x360) heeft de naam een vieze smaak in de mond gekregen bij zowel gamers als casuals waardoor veel mensen niet nog eens een Wii console willen proberen. Veel Wii's zijn inmiddels tot stofhappers gedegraderd.

[Reactie gewijzigd door The_Bird op 4 maart 2014 09:26]

Ben ik het mee eens. Heb ook een wii nog ergens staan. Was goedkoop en enkele spellen waren wel leuk maar dat waren er niet veel naar mijn mening en ik heb dat ding dan ook amper gebruikt. Ik weet weinig van de wii u behalve dat het een scherm heeft in de controller. Dan ga ik natuurlijk niet snel zo'n ding aanschaffen. Ik koop dan liever een Playstation.
Vieze smaak? Weinig soeps?
Sorry hoor maar wil jij zeggen dat op de 360 er veel soeps uitkwam als je niet van shooters en racers hield?

Ik heb toch echt veel meer LOL gehad met Wonderful 101 dan met welke FORZA dan ook.
The Wonderful 101 is dan ook een Wii U spel en geen Wii spel...

De Wii had zeker wel een paar goede spellen voor de wat meer typische doelgroep voor games, maar meer dan een handjevol waren het er echt niet. Veruit de meeste Wii's die zijn verkocht zijn volgens mij naar mensen gegaan die anders nooit een console hadden gekocht, omdat de WiiMote destijds zo aansloeg bij die doelgroep. Echter heeft The_Bird wel een punt, bijna alle mensen die ik ken die een Wii hebben of hadden waren er binnen een jaar op uitgekeken, en de wat serieuzere gamers die ik ken die een zwak hadden voor Nintendo hebben het ding al vrij snel verkocht voor een 360 of een PS4...

Over de WiiU kan ik weinig zeggen, denk dat die gewoon slecht verkoopt omdat 'Wii' niet zo'n goed imago meer had en omdat de noviteit van een controller met scherm niet zoveel effect heeft als een WiiMote destijds (ik vind het zelf bijvoorbeeld maar niks, 1 scherm is wel genoeg wat mij betreft).
Ja natuurlijk, Skyrim is een shooter? FIFA en PES spelen ook 10x keer beter op een PS of Xbox. Het enige echte leuke aan de Wii waren de Sports en smashbros of mario kart.
Mooi voor je. Ik ben blij dat de PS3 vorig jaar nog releases als GTA 5, AC IV, The Last of Us en Beyond Two Souls kreeg.

[Reactie gewijzigd door The_Bird op 4 maart 2014 09:53]

Toch jammer dat je niet kan inzien dat smaken verschillen. Dehnus' punt is net zo sterk als de jouwe.
Klopt, maar eigenlijk moet je wel toegeven dat de PS3/X360 gamer de afgelopen twee jaar veel meer games hebben gekregen dan de WII(U). Ik heb het hier over kwalitatieve AAA games als je goed zoekt kan je zo een mooi lijstje creeren :)
Als je kijkt naar hoe veel de wii gemiddeld per maand gebruikt wordt t.o.v de xbox 360 of de ps3, dan zie je toch echt wel dat de xbox en ps3 veel meer gebruikt worden
bron: nieuws: Nintendo Wii wordt minder gebruikt dan andere consoles

[Reactie gewijzigd door amvs499 op 4 maart 2014 13:56]

Echter was Wonderful 101 op de Wii U. De laatste 2 jaar van de Wii is er maar bar weinig uitgekomen.
Kijk maar eens naar 2011/2012 in deze lijst:
http://en.wikipedia.org/w...published_by_Nintendo#Wii
Een handjevol games, en er zit er maar 1 bij die ik persoonlijk zou spelen...

Voor die 1 a 2 grote games die ze per jaar uitbrengen ga ik geen console van §350 kopen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 4 maart 2014 13:23]

Sorry, maar aangezien het zo vaak mis gaat kon ik het niet laten:

1st
2nd
3rd
4th
Er zijn meerdere redenen te bedenken, zoals dat de Wiimote zoiets was waarvan je dacht waarom was dit er niet eerder en zijn er intuÔtieve dingen mee te doen, terwijl de WiiTab (of hoe het ook heet) veel te ingewikkeld lijkt.

Nintendo probeerde met de Wii U mee te spelen met de meer hardcore consoles en dat heeft hun casual imago geschaad. De meeste Wii's zijn verkocht aan mensen die geen andere console hadden gekocht, het was een volledig nieuwe markt. Maar ik merk in mijn omgeving dat die mensen eigenlijk nog steeds genoeg hebben aan een Wii of die maar zelden gebruiken, dus niet snel een opvolger gaan kopen.
maarja, ga eens kijken bij hoeveel mensen die een Wii hebben gekocht ook daadwerkelijk deze nog in gebruik is. Ik ken eigenlijk maar 1 iemand die em nog af en toe gebruikt, de rest heeft em al geruime tijd in de kast staan..
Maar tuurlijk heeft de Wii ook wel een markt gehad die niet voor een PS3/xbox360 gingen omdat deze indertijd een heel stuk duurder was..
Omdat het toen een hype was door de controllers. Echter hebben de meeste casual gamers geleerd dat het apparaat al snel in de kast belandde.

Als ik zie hoeveel mensen in mn omgeving een Wii hebben, die al jaren niet meer aangesloten staat terwijl de PS3/360 wel aangesloten staat zie je toch dat het mensen niet meer interesseert. De hoge verkoopcijfers kwamen puur door de hype en doordat het apparaat zo vaak in het nieuws kwam als "de nieuwe manier van beweging krijgen" etc.

Eenmaal in huis lijkt het er op dat de meeste van die mensen er al snel weinig mee deden. In mijn directe omgeving hebben de meeste mensen er ook maar 1-3 spellen voor, en als ik ga kijken naar de bergen 360 en PS3 spellen die dezelfde mensen hebben, kan ik eigenlijk alleen maar concluderen dat het een impulsaankoop is geweest voor een groot deel van die mensen.
Vooral door kinderen gekocht. Xbox en PS was niks voor de kids van 8 toen. Mijn broertje had een paar jaar geleden ook een Wii, terwijl ik een 360 had. Heel veel mensen hadden een Wii. Nu bijna niemand die een Wii U heeft, aangezien die veel te duur is (320 vs 250). Voor die prijs kan je een 360 krijgen, dus doen de kinderen dat. Jammer, want ik vond Mario spelen met mijn broertje op de Wii altijd wel leuk. Maar ja, mijn Xbox One is ook wel leuk :P
Ik had op mn 4de al een Playstation.
En ik een Commodore 64 :+
Sinclair ZX Spectrum FTW! :+
Voor gezinnen met kinderen lijkt de Xbox One wel een betere keuze dan de PS4.
Zo vaak verkocht en dan sloopt Nintendo even de online optie eruit... TOP
Ondanks de WII goed verkocht heeft heeft het platform toch hard gefaald. Ik ken geen WII eigenaar die een hoop spellen bezit. Ik ken geen Wii eigenaar die nu nog wat met de Wii doet. Ik ken er genoeg die nu nog gelukkig zijn met de PS3 / XBOX360. Neem niet weg dat ik zelf wel een WiiU heb als 2e console voor mijn neefjes en nichtjes en stiekem om af en toe zelf Mario te spelen die blijft natuurlijk goud waard!

Wat zou dat vet zijn Mario, Mario Kart, Zelda, Metroid, Donkey Kong op de PS4/Xbox One. Weet zeker dat winkels die games niet meer aan kunnen slepen.
Zou als Nintendo dat ook hebben gedaan! Record sales en natuurlijk niet voor twee tientjes.
Ja gelukkig kunnen de WII gamers nog lang online gamen! Nintendo heeft voor mij afgedaan toen ze de controller van de WII bekend maakten.
de wii consoles zijn geen mainstream consoles nee,
ik vind het goed van nitendo dat ze wat anders proberen.
ik denk dat ze een hele andere doelgroep hebben als sony en Microsoft en dat doen ze slim.
i.p.v te concureren met deze 2 console giganten zoeken zij gewoon hun eigen doelgroep.
de wii U ken ik niet maar ik heb me prima vermaakt met de eerste Wii, vooral mijn vriendin vond het erg leuk met zo`n balance board erbij voor joga toestanden :P
In 3 maanden al meer verkocht dan de Wii U in meer dan een jaar. Zegt genoeg over op wat voor soort console het gros van de gamers zit te wachten. We willen power, geen rare gimmicks ;)
Tijd voor een pc?
Mensen die Nintendo kopen kopen het niet voor de gimmicks, maar voor de kwaliteit games waar de andere consoles geen interesse in lijken te hebben. Liever 1 goede titel, dan 4 middelmatige titels.
Maar gezien het zwaar weer waar nintendo zich in bevindt is de groep die tevreden is met een paar goede titels per jaar wellicht niet groot genoeg om op te overleven.
Daarnaast moet je ook nog steeds maar van die titels houden, mario en zelda games zullen zeker heel goed zijn maar ik heb toch meer plezier van bv een far cry 3 of skyrim (en als je nu gaat beweren dat dat geen kwaliteitstitels zijn dan ben je jezelf echt voor de gek aan het houden, misschien is het niet jouw smaak maar dat is iets anders).
elder scrolls 5 en farcry 3 zijn goede titels ja. Goede franchies hebben vaak gewoon goede titels, en zolang een developer innovatieve kwaliteitgames uitbrengt vind ik het prima dat ze een franchise voortzetten.

Ik snap ook wel dat je meer plezier haalt uit 1 bepaald genre dan uit een ander bepaald genre. Maar ik vind het vreemd dat als Nintendo keer op keer games uitbrengt die met recht uitgeroepen worden tot de allerbeste games allertijden, of in ieder geval van die console generatie, dat er dan nog steeds mensen zijn die het bestaansrecht van Nintendo in twijfel trekken.

En zwaar weer? Waarom zijn wij geÔnteresseerd in de verkoopcijfers van de console? Worden wij daar rijker of beter van? Gaat het niet om de games die de console biedt? Wie heeft de beste games op dit moment? Wii U of PS4? Dat spelletje wint Wii U met gemak.

Maar als je het bestaansrecht van een console wilt baseren op hoe goed het bedrijf gerunt wordt, dan kun je je Wii U beter alvast bestellen. Want als Sony en Microsoft niet heel erg lucratieve andere markten bedienden waren hun respectievelijke consoles de Dreamcast allang achterna gegaan.
Het ging over waar de meeste mensen behoefte aan hebben danwel hoeveel consoles en games er verkocht worden. Dus ja, dan zijn de bedrijfsresultaten best interessant ja... Nintendo verliest op dit moment veel geld wat een indicatie is dat de verkopen, ook van games, op dit moment tegenvallen (anders zouden ze wel winst maken). Waarom vallen ze tegen? Niet genoeg mensen kopen hun producten, zo simpel is het.

Zeggen dat het ons als gamers niet uit zou moeten maken hoeveel een console verkoopt is erg kortzichtig. Meestal koop je een console toch voor meerdere jaren en als Nintendo minder geld heeft dan hebben ze ook minder geld om nieuwe games te ontwikkelen en verder in de toekomst weer een nieuwe console uit te brengen. Dat zou jou als nintendo-fan toch juist moeten interesseren, tenzij je van plan bent om over een paar jaar geen games meer te spelen?
wat ik dus zeg; sony en microsoft verliezen aan hun consoles nog meer geld. Voor hun zijn hun consoles een erg dure reclame uithangbord. Maar dat zegt toch helemaal niks? Ik denk dat het een veilige gok is dat Nintendo er over 25 jaar nog steeds is. Microsoft en Sony natuurlijk ook nog. Xbox en playstation ben ik minder zeker van.

maar nee, verkoopcijfers doen me vrij weinig. ik ben er trouwens ook van overtuigd dat game kwantiteit en game kwaliteit invers proportioneel aan elkaar zijn. Nintendo's Seal of Quality en de geringe tooling/support voor developers heeft ontzettend veel (mindere) game developers naar de andere consoles doen afdwalen, met alle gevolgen van dien.
tja, het is natuurlijk maar wat JIJ kwaliteit games noemt.. Een super mario kart noem ik dus verre van kwaliteit.. enuh.. om een paar te noemen voor de PS3, Uncharted 1,2,3, Last of US, Heavy Rain, two souls, God of war 3 en zo zijn er nog wel een zwik meer te noemen, en dat zijn er al bijna meer dan dat er aan 'kwaliteit' games op de Wii(-U) zijn uitgekomen..
En tuurlijk elke console heeft zo zijn 'troep' games, de Wii(-U) net zo goed als de andere consoles..
BioShock 2 562,900 sales
Mario Kart Wii 33,82 miljoen sales

Mario Kart Wii noem jij geen kwaliteit maar die is wel min of meer net zo vaak verkocht als al die kwaliteit titels die jij noemt bij elkaar. Nou zijn dat idd leuke games, maar dit heeft verder vrij weinig te maken met het commercieel succes van een console fabrikant.
maarja, kwaliteit en aantal keer verkocht zegt natuurlijk helemaal niets... Kwaliteit heeft dus niets te maken met kwantiteit.. En in dit geval is het dus puur een 'in the eye of the beholder' verhaal...
in the eye of the beholder' verhaal...
Goed dat je dat zelf ook inziet, al je claims zijn subjectief.
En mariokart is dan geen eenheidsworst? 8)7 sorry hoor, maar er is niets aan mariokart dat het zo bijzonder maakt ten opzichte van de tich duizend andere kart games, en ook elke mario game op de wii is niets anders dan een eenheidsworst omdat het niets meer is dan een geupgrade versie is van oudere mario-games.. en zo kun je nog wel een tijd door gaan..

'goede titels' is en blijft een 'in the eye of the beholder' verhaal, wat JIJ een goede game vindt hoeft een ander niet te vinden en andersom natuurlijk..
Nintendo is een totaal ander bedrijf dan Sony. Ze voeren ook een andere strategie. Ik heb een Wii U kado gekregen toen ze de eerste prijsverlaging doorvoerden en toch alweer Zelda WW hd aangeschaft. Dat is wel de power van Nintendo, als je de console eenmaal in huis hebt dan koop je toch een paar keer per jaar een spelletje. De titels van hun eigen studio zijn gewoon epic en uniek. In de looptijd van de totale Wii U zullen ze dan ook echt hun salestargets wel halen.
De strategie zal vast anders zijn maar het doel is hetzelfde; winst maken. Als we kijken naar de recente financiele cijfers van Nintendo slagen ze hier met de Wii U niet in.
Heb je hier bronnen van?
Ik lees hier http://www.cnbc.com/id/101394223 dat Sony $ 110 mln winst heeft gemaakt over 2013 en Nintendo $ 99 mln (http://news.yahoo.com/nin...ii-u-sales-074206312.html).
Ook staat in het eerste artikel dat Sony de TV divisie af gaat stoten waar ze de afgelopen 10 jaar 7,5 mld op verloren hebben. Vergeet niet dat Sony in veel meer branches actief is, de verzekeringstak is een van de succesvolste op dit moment.
Sowieso is de hele consumer electronics sector van Sony (tv's inclusief) in Japan zelf wel winstgevend, alleen daarbuiten niet. Daarom zie je in Japan alle electronica zaken volstaan met Sony. (niet gek ook, Japaners zullen eerder Sony of Panasonic kopen dan Samsung)
En jij denkt dat Nintendo (en haar aandeelhouders) lekker doorgaan met geld verliezen totdat die pot leeg is?
tja, als je een wii-u niet zelf eerst hoeft te kopen dan is de animo om toch een spel te kopen wel een heel stuk groter, maar zou jij Zelda WW HD ook gekocht hebben als je zelf nog heel de Wii-U moest kopen.... dacht het niet.... (en logisch dat als je een console eenmaal thuis hebt staan dat je dan toch wel een paar keer een spelletje koopt)..
Het is een heel ander product en hele andere doelgroep. Je vergelijkt de verkoop van Tesla toch ook niet met die van VW Golf?
Of op wat soort mindless games de gemiddelde mindless gamers zitten te wachten ;)
Als het puur om power gaat, dan koop je gewoon een PC.
Het probleem bij Nintendo heb ik altijd gevonden dat hun spellen en consoles zo kinderlijk waren/zijn. We hebben een gekraakte WII (oud type) en hebben daar dus een hoop spellen voor, maar vanaf moment 1 als je de WII opstart heb ik het gevoel alsof ik niet serieus genomen wordt. Dit klinkt heel banaal, maar alles is zo groot met kinderlijke geluidjes en kleurtjes. Spellen die speciaal voor de WII zijn gemaakt (WII sports etc.) zijn allemaal poppekes met grote hoofden die Yihaa roepen als ze iets gewonnen hebben en in de lucht springen. Het voelt allemaal zo...kinderlijk.

Ik denk dat dat ook het probleem is bij Nintendo. Spellen zijn niet meer kinderlijk heden ten dage, maar levensecht en willen ook die ambiance proberen te creeeren, maar bij de WII lijkt dat maar niet te lukken.

Dit is geen bash richting Nintendo hoor, want mijn kids vinden het geweldig, maar imo wel een punt waar ze eens naar zouden kunnen kijken.
Met kinderlijk is weinig mis zolang er maar een balans is. Titels als Mario ed zijn best geinig maar veel mensen missen 3rd party games met een volwassener doelgroep. Bioshock, Fifa, Pro Evo, CoD, GTA. Allemaal games die niet voor Wii U uitkomen.
Dehnus brengt het wat cynisch, maar hij heeft voor mij gelijk. Op het XBox en PS3/4 platform voel ik mij niet serieus genomen. Het lijkt soms wel of iedere moderne console game een (auto aim!) shooter is met veel bloed, geweld en hier een daar een zombie. Daar ben ik al lange tijd op uitgekeken. Ik ben nu beter af op mijn PC/Mac en zelfs mijn Wii.
Sony had er nog veel meer kunnen verkopen als ze de "verse" aanvoer goed had geregeld.
Ze zitten met een max. capaciteit dat van de productieband kan rollen per dag. Je kan niet zomaar productiecapaciteit bijzetten om een piek op te vangen, enige wat je zou kunnen doen is langer wachten met het uitbrengen van je console, maar dan heb je ineens miljoenen consoles (met een marktwaarde van miljarden) die ergens in een magazijn stof staan te happen of de strategie van MS toepassen en verspreid over een jaar de consoles introduceren, iets wat door de fans ook niet leuk word gevonden.
Wat mij eigenlijk opvalt is dat het lijkt of Sony dit een fantastische prestatie vindt. 6 miljoen PS4's verkocht!!

Maar als ik dat bekijk tegenover de potentiŽle klanten in de markten waarin de PS4 al is weggezet:

Europa: ~ 750 miljoen inwoners
VS: ~ 320 miljoen inwoners
Latijns Amerika: ~ 500 miljoen inwoners
Japan: ~ 130 miljoen inwoners

Bij elkaar een potentiŽle markt van : ~ 1.7 miljard!
Hiervan heeft toch al een dikke 0.35% een PS4 gekocht... Wauw!
Tweakers:

"Die console is in minder landen te koop; in Nederland en BelgiŽ ligt de Xbox One nog niet in de winkel en onbekend is wanneer dit wel het geval zal zijn".

Was in het weekend in Antwerpen en ik kan je vertellen dat de Xbox One (import) in de winkels ligt. (Media Markt Meir, Fnac etc.
In Nederland ligt hij ook bij sommige Mediamarkten maar voor 639 inclusief een spel. Maar dit houd nog steeds niet in dat hij hier in Nederland is uitgebracht.
idd ik was afgelopen weekeind bij de mediamarkt bij prins alexander en daar lagen stapels Xbox one's klaar om verkocht te worden maar geen enkele PS4.

gelukkig had ik zelf de PS4 gepreorderd en bij de release gekregen
maar ik geloof wel dat de sony praat over verkochte units als ik zo lees op internet is hij overal zo goed als uitverkocht.
maar de Xbox one is over het algemeen gewoon te koop.
Ik was afgelopen vrijdag in de Carrefour in Frankrijk daar lagen ze voor het oprapen.
ik was afgelopen vrijdag in eindhoven mediamarkt en daar hadden ze toch echt helemaal niets liggen...
Mooi, dit compenseert hopelijk de magere winsten van de telefoontak…
Hoe gaat dat als je verlies maakt per verkochte console?
Dat is helemaal niet waar.

Beide consoles maken winst per verkochte console.

PS4 kost 381 dollar om te maken en de Xbox One 471 dollar.

http://venturebeat.com/20...-matters-in-the-long-run/

Artikel is geschreven door welbekende industrie insider Dean Takahashi.
Nee joh die bedragen kloppen van geen meter.

Mensen willen hoge bedragen nu eenmaal horen.
Rond de 70 dollar voor de ps4 en rond de 50 dollar productiekosten voor de Xbox one.

Reken ook maar eens uit dan hoeveel je wel niet moet investeren als Sony om break-even te draaien.

Stel productielijn gaat je minimaal 10 miljoen consoles leveren a 70 dollar. Dan mag je dus 700 miljoen dollar dan VOORAF betalen.

Dat is een JOEKEL van een bedrag.

De website bedragen is enkel en alleen wat de consument graag hoort - en complete lariekoek.
Oh, dat wist ik niet :X

Bedankt iedereen voor de info! _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Karmos op 4 maart 2014 21:32]

uhh.. dat doen ze bij deze generatie dus niet.. De PS4 wordt al meteen met winst (al is die wel maar heel klein) verkocht (net zoals de xboxone), dat is ook de reden waarom die niet zo krachtig is in verhouding als dat men eigenlijk van een nextgen console verwacht..
Absoluut niet waar . Google er maar op. Sony verkoopt de PS4 met verlies, dat ze goed hopen te maken met de verkoop van games.

MS verkoopt de Xbox juist weer wel met winst.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 4 maart 2014 11:37]

Sony maakt stevig winst op elke x64 console hoor, net als microsoft.

Dat is waarom ze naar x64 zijn overgestapt. Wel zijn er enorme investeringen gedaan (in de productielijn) die niet zo snel break even draaien - maar dat is er ondertussen ook wel uit als je d'r paar miljoen van verkoopt :)
Ten eerste kunnen investeringen niet break-even draaien.
Het break-even point wordt bereikt als de kosten en opbrengsten even hoog zijn. Dat is break even.
Investeringen worden vervolgens middels afschrijvingen aan de kostprijs van het product toegerekend. Dit zijn de vaste kosten inderdaad, die niet meegroeien met de productie. Dat is dus gunstig bij een stijgende vraag. Maar aangezien we de kostenstructuur niet kennen van de PS4 kun je er nu geen uitspraak over doen of dat break even point daadwerkelijk bereikt is. Het lijkt me sterk met een vooraf ingecalculeerd verlies van 60$ per verkochte console.
Daarnaast gaat bovenstaand verhaal waarschijnlijk niet eens op omdat Sony volgens mij de productie van de PS4 heeft uitbesteed. Hoeven ze dus zelf amper te investeren en bestaan de eigen investeringen met name uit R&D.
Jawelhoor dat is vrij simpel in te schatten wat ze betalen.

Zeker voor iemand die in die business ook meegewerkt heeft aan dat soort apparaatjes. Herinner me nog hoe ik ooit de 1e playstation testte. Dat ging in diep in 't geheim in een kamertje ergens achteraf.

x64 is al totaal ontwikkeld platform voor iedereen. Dus die investeringen vallen reuze mee anders dan 't voorschieten van de productielijn.

Uitbesteden betekent wel dat je meer betaalt. Alle hardware waar ik ooit aan meegewerkt heeft werd uitbesteed aan fabrieken in China. Dat ging in jaren 90 over Hong-Kong altijd.

Dat maakt de investeringskosten echter niet kleiner - maar juist groter.

Zo'n productielijn is daar simpelweg goedkoper, terwijl ze wel leveren, maar ze willen alles vooraf betaald krijgen - dat is de grote ellende. Voor bedrijf als Sony is dat vooraf financieren kleiner probleem...

Het grote probleem is de werkelijkheid versus wat mensen WILLEN HOREN.

Je klaagt dus altijd over hoeveel een apparaatje produceren kost. Iets anders is marketingtechnisch niet mogelijk.

Kijk objectief echter.

Prijs in de winkel is 399 euro hier.
Dat zou dus ex BTW zo'n 330 euro zijn, ruim gerekend.

Je krijgt een CPU die takketraag is en GPU capabilities die ook stukken trager zijn dan snelle grafische kaarten van een paar jaar geleden al...

De plastic doos kost geen drol. Da's paar dubbeltjes per doosje.
De papieren doos eromheen is duurder dan het plastic, als het gaat om materiaalprijs.

Het zal rond de 50 euro productiekosten kosten alles bij elkaar.
Dan afhankelijk van hoe goedkoop ze de AMD gpu+cpu/apu hebben ingeslagen zijn ze dan dus 50 dollar kwijt of 70 dollar.

Op moment van onderhandelen echter, was AMD zo goed als bankroet.

Ze drukken dat ding voor 20 dollar per stuk ongeveer, als je de die groottes uitrekent.

Er zijn reports onlangs geweest waarbij AMD claimt rond de 15+ dollar winst te maken. Hoe betrouwbaar dat is weten we ook niet, want intel en andere fabrikanten zullen tegen productieprijs bijna aangeboden hebben. Dus die winst en hosannaverhalen van de AMD baas geloof ik niet zo. Die zegt natuurlijk whatever hij zeggen moet om AMD in goed daglicht te stellen. Na vele kwartalen van verlies ook fijn natuurlijk om het weer zo'n draai dan te geven.

Dus op grond van wat er GEZEGD is, zou de prijs rond de 35 dollar liggen. De rest is echt spotgoedkoop per product uitgerekend. We praten over dollarswerk voor de rest van 't doosje.

Dus voor 50 dollar kan het makkelijk. Met wat pech is het 60 dollar geweest. Maar zeker niet boven de 70 dollar.

Dus enorme prijs per product om 't te produceren.

De winkelprijs dan lijkt hoog - maar dat is simpelweg waarvoor ze 't DENKEN te kunnen verkopen.

De investering is echter behoorlijk. Ze hebben vast moeten beloven minimaal 10 miljoen producten af te nemen. Dat is dan investering van rond de 600 miljoen dollar dus, want die 600 miljoen dollar moet je *vooraf* betalen. En dan duurt het nog behoorlijk lang voor je geld binnenkrijgt van de VERKOPEN.

Nu kennen we de verkoopprijs aan de winkeliers niet.

Meestal gaat dat vaak over de kop. Bij grote jongens als Sony echter verdien je vaak stuk minder per product. Dat neemt niet weg dat je enorme winstmarge nodig hebt. Wat kapot is, gaat niet terug naar Sony normaal gesproken. Dat is verlies voor de importeur/grote winkelketen.

Voor producten waar ik aan meewerk, die gaan meestal factor 4 over de kop. Dus winkelier pakt echt 100% (en terecht - verkopen is tenslotte lastig).

Stel we gaan uit van inkoopsprijs van 200 euro alhier. Dat is al enorm risico voor winkelier, tenzij hij kapotte consoles mag retourneren naar Sony gedurende paar maanden na aankoop. Dus bij de 1 of 2 jaar garantie die je hier hebt, dan is het verlies voor winkelier. Hoe die afspraken liggen is me niet duidelijk - dat zal ook verschillen per keten. Open onderhandelingen altijd als het gaat om MASSAPRODUCTEN! Ik heb daar keiharde onderhandelingen meegemaakt waar letterlijk mensen het licht uit de ogen werd genomen tijdens de onderhandelingen en helemaal lijkbleek zagen (want het ging wel om hun baan en dus inkomsten en de toekomst van hun bedrijf vaak). Echt dat gaat er KNALHARD aan toe.

Dus om break even te draaien moest Sony dan zeker paar miljoen consoles verkopen en dat is niet weinig hoor. Ik gok zo rond de 2.5 miljoen om break even te spelen.

Kijk die kosten vooraf lopen altijd op. Demonstratie hier. Tickets daar. Bijeenkomst hier. Ga maar door. De kassa rinkelt al jaren tevoren. Prototypes krijgen kost bakken met geld (miljoenen).

Bij andere apparaatjes ligt het aantal dat je dient te verkopen om break even te draaien veel lager vanzelfsprekend.

Het grote verschil met deze consoles en de vorige generaties is het feit dat x64 al bestond als game platform en dat iedereen daar al klaar voor is en op loopt.

Dus de software en platform investeringskosten - die soms behoorlijk zijn - die zijn hier voor Sony en Microsoft zeer zeer klein.

Ze kunnen nu ook veel sneller de ps5 straks produceren doordat ze nu op x64 draaien. In verleden kwamen ze veel te traag uit met nieuwere generatie consoles als je mij vraagt. Nu pas versie 4...

Ik verwacht dus veel snellere releasecycle nu van de ps5 en de xbox.

[Reactie gewijzigd door hardwareaddict op 5 maart 2014 01:45]

Ik verwacht dus veel snellere releasecycle nu van de ps5 en de xbox.
tja en dan zeker nog elk jaar een nieuwe console voor 500 euro uitbrengen? Dat is helemaal bagger mensen kopen juist een console om langer mee te gaan en niet om elke 2 / 3 jaar een nieuwe console te kopen, kan je het beter bij de PC houden die moet je ook eens in de 5 jaar upgraden om mee te kunnen draaien.
Volgens mij wordt er op dit moment geen verlies meer geleden op de nieuwe consoles al zal de winst op dit moment beperkt zjn.
Ja dat klopt wel hoor.

Ik gokte dat ze break-even zouden draaien rond de 2.5 miljoen verkochte consoles.
Investeringskosten zo'n 700 miljoen voor drukken van 10 miljoen consoles (vooraf betalen).

Dus da's nu dan zo'n 150 dollar winst per verkochte console @ sony boven die 2.5 miljoen consoles, zo gok ik.

Is ook wel realistisch hoor. Normaal draait een productielijn van zo'n soort apparaatje (geen gameconsole maar dedicated apparaatjes) break even boven de 20k verkochte apparaatjes.

Dat zal hier wel anders zijn ook daar de VERWACHTING is dat ze er tientallen miljoenen van kunnen slijten. Meer risico nemen betekent GOEDKOPERE productieprijs, die ik gok op zo'n 70 dollar per console.

Als je dat uitrekent en er 10 miljoen minimaal moet afnemen, dan is break-even point zo'n 2.5 miljoen consoles grofweg.

Bronnen zijn lastig altijd te vinden - want men overdrijft marketingwise altijd zo enorm - niemand wil de echte productieprijs horen namelijk, vooral de consument niet - die MOET bedonderd worden altijd en wil dat ook.

Echter als we kijken naar wat AMD baas zei - en die klonk al niet erg geloofwaardig. Die deed geloven alsof hij 15+ dollar per verkochte ps4 winst maakt nu aan Sony. Dat kwam niet erg geloofwaardig over.

Echter AMD's inbreng is dus het gros van de kosten van zo'n console.

Tel er 20 dollar productiekosten per apu (gpu+cpu) bij op en we komen op 35 dollar. Dan verdubbelen we dat en het gaat zeker niet meer dan 70 dollar productiekosten per ps4 kosten. Eerder stuk minder zo'n 50 dollar, ofschoon kans groter is dat dat het bedrag is dat Microsoft betaalt.

Die wilden een nog tragere gpu hebben tenslotte met nog goedkopere RAM (ddr3 ipv het veel snellere qua bandbreedte GDDR5).

Microsoft zit helemaal voor dubbeltje op eerste rang. Hun verkoopprijs van 500 euro bij bol.com is lachwekkend hoog (wel kinect erbij als ik goed begrijp).

Maar ja voor paar honderd euro is het wat de gek ervoor geeft altijd.

Mensen gaan pas goed calculeren boven die 500 euro en bedrijven pas boven de 1000 euro.
Bedankt voor dit lange betoog maar dit slaat natuurlijk nergens op.
Break-even draaien voor Sony bij 2.5 miljoen verkochte consoles bij een productieprijs van 70 euro. Als je de BRON hieronder bekijkt zie je dat er een aantal meer componenten in de PS4/XboxOne zitten dan in jou grove schatting. De prijs die ze daar noemen is realistischer in vergelijking met de geschiedenis en met de kennis die ze hebben.

Verder heb je voor een break-even berekening meer getallen nodig dan enkel de productieprijs. Ik zou beginnen met de kostprijs berekenen dan heb je al veel meer kosten gedekt in je break even analyse.

En dan is het nog maar de vraag wat de strategie is. Break-even draaien op de console of op je bedrijf Sony Playstation inclusief de games en services. Dat maakt dat ze misschien wel nooit break-even gaan draaien op de console alleen.

En om nog even aan te geven dat je kostprijs van 70 enorm onderschat is. Er zit een harde-schijf in van 500GB welke al snel de helft van jou zogenaamde productprijs zou opslurpen. Maak eens een lijstje met echt iedere component en zoek dan de goedkoopste prijs op op internet die je kunt vinden. Haal daar een marge vanaf, zeg 15% en je komt al snel richting een productprijs die dichter in de buurt komt van de waarheid.
Ik heb beide consoles Ps4 en Xbox 1. Het is jammer dat er voor de Xbox 1 weinig tot geen leuke spellen nog uit zijn. Ik heb Dead rising 3 en Killer Instinct ervoor en binnenkort Titanfall maar voor de rest geen andere leuke spellen. Het wordt momenteel als mediacenter.

De Ps 4 heeft het voordeel dat je via je Psn + abbo veel gratis spellen kan downloaden. Verleden week Outlast gratis via Psn+ gedownload en met dat spel hebben we hier heel wat lopen vloeken :+ . Momenteel is het qua spellen ook weinig te kiezen ivm de hoge prijzen van beide consoles :( .

Ongeacht hoeveel Sony er verkocht heeft het is en blijft altijd een concurrentie strijd tussen beide.
Ik speel nog steeds graag op beide en dat doet me gezin ook. We hebben er geen spijt van van beide aankopen. Ik vraag me alleen af hoe het met de support staat van MS tegenover de X1 dat hier verkocht wordt. Ik heb geen support van MS, volgens hun moet ik voor eventuele problemen terug naar Duitsland.
ik heb ze ook allebei sinds launch maar vind het tegenovergestelde. Forza, Dead Rising, Ryse, Killer Instinct en Plants Vs Zombies en straks Titanfall heb ik grijs gespeeld.

Op de PS4 alleen Killzone zo'n 8 uur gespeeld toen weer verkocht. Ik wacht op infamous.
Indie games zoals Outlast en Resogun vond ik wel cool en groot voordeel aan PS4 dat je elke maand zo'n game gratis kunt spelen,.

De multiplatforms koop ik vaak voor pc, betere graphics en goedkoper.

Ik vind de PS4 een prachtig stukje hardware, veel kleiner dan de X1, krachtiger etc. Maar spelaanbod is op dit moment slechter. Enige echte nadeel aan de PS4 is de fan, man, man, man wart een Boeing 747 als die aan het werk wordt gezet.

[Reactie gewijzigd door timpie81 op 4 maart 2014 18:37]

Ik heb geen support van MS, volgens hun moet ik voor eventuele problemen terug naar Duitsland.
volgens dit artikel hier op tweakers ondersteunt Microsoft Nederland gewoon XBox One's die in het buitenland gekocht zijn.
dat had microsoft zelf ook gezegd volgens mij.
Microsoft had dat zelf ook gezegd.
En hoeveel van die 6 miljoen PS4's staat nu niet stof te happen vraag ik me dan af. Dat vind ik persoonlijk interessanter dan ruwe verkoopcijfers, met de console zelf verdient Sony immers niets.
En hoeveel van die 6 miljoen PS4's staat nu niet stof te happen vraag ik me dan af. Dat vind ik persoonlijk interessanter dan ruwe verkoopcijfers, met de console zelf verdient Sony immers niets.
Het is gezellig druk met bevriende PS4 bezitters de meeste avonden. Volgens mij valt het stof happen effect dan ook reuze mee.
Ik vraag me af wie er zoveel moeite doet om een PS4 te kopen en hem vervolgens niet te gebruiken. In ieder geval hier in Nederland moet je al snel een poosje op de lijst staan of geluk hebben om er eentje te bemachtigen. Dit zal er toch wel voor moeten zorgen dat de grote groep mensen die hem als impuls koopt en hem vervolgens laat stof happen dusdanig klein is dat dat nu nog niet een grote groep zal zijn.

Zelfs al is dat het geval dan maakt dat minder uit voor Sony omdat ze minder verlies maken op een ps4 ten opzichte van de ps3.

Zelf ben ik blij dat Sony deze goede verkoop cijfers neerzet. Dat zorgt voor een goede markt. Microsoft heeft genoeg geld voor de ontwikkeling die hoeven zich niet druk te maken maar Sony heeft toch wel grotere problemen. De console van Microsoft vind ik dan eigenlijk ook interessanter omdat ze straks meerdere diensten aan kunnen gaan bieden, hij is iets meer voor de toekomst als je voorbij gaat aan het feit dat de PS4 iets krachtiger is.

Sony heeft daarom in mijn ogen een zeer slimme keuze gemaakt. Richt je volledig op het gamen en doe dat goed. Microsoft is aan het gokken met de vele middelen die ze hebben en dat is dus afwachten hoe goed dat geaccepteerd gaat worden door de mensen.
Volgens Sony zijn er momenteel rond de 14 miljoen PS4 games verkocht. (bron)

Dat is niet zoveel op 6 miljoen verkochte consoles, maar in combinatie met de PS+ abo's zal Sony er wel content mee zijn gok ik.
die van mij verving mijn Philips stogzuiger al na 3 dagen. Toen Killzone veel te snel was uitgespeeld en alle andere games ook op de pc of x1 beschikbaar waren.

Dit verandert langzaam met coole indie games als Outlast die vorige maand gratis was en infamous die binnenkort uitkomt. Ik vond te weinig origineel spelaanbod. En heb eigenlijk alleen maar xbox one en pc gespeeld. Ik verwacht dan ook veel van Infamous.
De Xbox krijgt het er echt wel goed van langs. Zo goed als iedereen die ik ken wilt een ps4. De console van Sony is ook niet aan te leveren, de vraag is veel te groot. De Xbox daarentegen heeft stapels staan in BelgiŽ maar ook in Duitsland. Ben daar vorige week nog geweest.
ps4 is sneller en net als xbox one dus x64 processor.
Voor middelbare schoolgastjes is dat een dodelijk verkoopargument ten faveure van ps4.

Porten van games ernaar zou easy moeten zijn.

Vreemd dat er nog geen ENORME ZWIK games is voor beide platforms.

Dat zou niet zo moeilijk moeten zijn voor de game producenten. Wel is het zo dat de meeste gameproducenten LIEVER hun grootste game lanceren in eind september/begin oktober, want dan verkoop je stevig meer.

Dat je dan meer verkoopt betekent niet dat je 't ook haalt om op die dag uit te komen :)
Zo dat gaat hard. Ik las een paar voorspellingen na aanleiding van het 5,3 miljoen verkochte units verhaal. Paar voorspellingen waren rond de 6,7 en 7 miljoen eind maart. Vond dat toen veel te hoog gegrepen maar zoals het nu gaat komen ze aardig in de buurt.

Ik vind het alleen maar prima, hoe groter het aantal PS4 bezitters hoe meer games geoptimaliseerd zullen worden voor die console. Zag je ook bij de 360 de multiplatform games waren vaak net even wat beter daar op. Waarschijnlijk ook vanwege die CELL processor maar toch. Zolang de One maar een goede concurrent blijft want concurrentie op de gamemarkt is voor ons gamers alleen maar goed. :)

[Reactie gewijzigd door Frankaro op 4 maart 2014 10:23]