Minpunten

• Herhaling in gameplay en zijmissies
  • Weinig herspeelwaarde

Eindoordeel

Tweakers zegt: 8
Verkrijgbaar vanaf: € 28,70

De aankondiging van de PlayStation 4, in februari 2013, ging samen met die van InFamous: Second Son. De game werd nog niet uitgebreid getoond, maar algemeen werd aangenomen dat het om een launch-titel zou gaan. Dat bleek niet zo te zijn, maar eerlijk is eerlijk: Sony had ook nooit gezegd dat de game bij de introductie van de PS4 meteen gereed zou zijn. Fans van de franchise hebben al met al vier maanden moeten wachten, en dat valt natuurlijk ook wel weer mee.

Met de release van InFamous: Second Son krijgt de PlayStation 4 ook weer een titel die laat zien waartoe de console in staat is. Het lijkt ons sterk dat deze InFamous het maximale uit de console haalt, maar duidelijk is dat ontwikkelstudio Sucker Punch hier flink wat tijd en werk in heeft zitten. Waarschijnlijk genoot de studio dezelfde bevoorrechte positie waar Guerrilla Games ook in zat met Killzone: Shadow Fall. Dat spel was veruit de mooiste titel van de launch-line-up, mede doordat Guerrilla als Sony-studio eerder en beter toegang tot de nieuwe console had dan andere studio's.

Dat schept een bepaald verwachtingspatroon voor InFamous: Second Son. Niet alleen is het de tweede grote game die Sony zelf uitgeeft voor de PlayStation 4, het is ook het derde deel in een serie die op de vorige PlayStation-console behoorlijk wat populariteit genoot. Met deel twee kwam er een einde aan het verhaal van Cole MacGrath. Richting InFamous: Second Son maakt de serie een sprong van zeven jaar, en dat gaat gepaard met een nieuwe setting en een nieuw hoofdpersonage.

Dat hoofdpersonage is Delsin Rowe. De 24 jaar oude Delsin heeft een vrij zorgeloos leventje. Hij gaat verantwoordelijkheden uit de weg en besteedt zijn tijd het liefst aan het maken van graffiti-pieces. Dat leventje verandert als hij bij toeval in contact komt met een Conduit. Conduits zijn mensen met speciale gaven, zoals je die wellicht nog kent van Cole en zijn vriendjes uit de eerste twee games. De Conduits zijn niet bepaald populair. Sterker nog: ze zijn door het Department of Unified Protection gevangen en opgeborgen ... tot er aan het begin van InFamous: Second Son een paar ontsnappen, onder toeziend oog van Delsin en zijn broer - en politieagent - Reggie.

Bij het aanraken van zo'n Conduit absorbeert Delsin de krachten van de Conduit, en daarmee is de setting bepaald voor het spel, dat zich trouwens afspeelt in en rond de Amerikaanse stad Seattle. Delsin is in de ogen van de 'DUP' een bio-terrorist en hij hoort dus bij de vijand. Dat vindt althans de opper-DUP, een ijskoude tante die zelf ook een Conduit is, maar haar krachten gebruikt om andere Conduits gevangen te zetten. Het laat zich raden dat zij Delsins voornaamste uitdager is, in zijn avontuur om de Conduits te verlossen van hun status als terroristen.