Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

Sony werkt aan een firmware-update voor de PlayStation 4 die het mogelijk maakt om de hdcp uit te schakelen bij het vastleggen van gameplaybeelden. Het wordt ook mogelijk om video's en screenshots op te slaan op een usb-stick.

Sony maakt de plannen bekend via het eigen PlayStation Blog. De consolebouwer maakt daarin bekend dat het een oude belofte in gaat lossen; de optie om gameplaybeelden via hdmi uit te voeren. De nieuwe firmware biedt de optie om de high-bandwidth digital content protection, waarmee de hdmi-uitgang van de console is beveiligd, uit te schakelen. Verder wordt de firmware met de update voorzien van een simpele video-editor, waarmee opgenomen clips gemonteerd kunnen worden. Wie wil, kan die clips bovendien via usb opslaan op een extern apparaat.

Sony kijkt ook naar de toekomst. Zo hoopt Sony in toekomstige patches meer opties te bieden aan spelers die gameplaybeelden willen streamen. Zo wordt het mogelijk om de beelden via Twitch en Ustream in 720p te verzenden. Bovendien wil Sony de optie toevoegen om Twitch-streams op te slaan.

Review PlayStation 4

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Eindelijk. Snap ook niet helemaal waarom ze dat nou zo krampachtig moesten beschermen. Gameplay beelden opnemen lijkt me toch vrij normaal en ook gewoon leuk en handig ! Goed zet dus van Sony!
Eindelijk. Snap ook niet helemaal waarom ze dat nou zo krampachtig moesten beschermen. Gameplay beelden opnemen lijkt me toch vrij normaal en ook gewoon leuk en handig ! Goed zet dus van Sony!
Dergelijk beeldmatriaal is auteursrechtelijk beschermd, sony kan dat wel vrij willen geven, maar vaak mogen ze dat niet van de oorspronkelijke maker. (die de rechten bezit).

een soortgelijk iets speelt bij de virtual console van nintendo, ze mogen titels niet beschikbaar maken omdat ze de rechten niet bezitten. En als ze hun eigen titels wel gratis beschikbaar maken krijgen ze ruzie met de 3rd party ontwikkelaars. Ergo, het een houdt het ander in stand.
[...]
Dergelijk beeldmatriaal is auteursrechtelijk beschermd, sony kan dat wel vrij willen geven, maar vaak mogen ze dat niet van de oorspronkelijke maker. (die de rechten bezit).
[...]
Raar, dit vraag ik mij af. Wie is de auteur van deze beelden?
blog van Arnoud Engelfriet:
Om voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking te komen, moet een werk origineel zijn. Dit betekent dat de maker het werk onafhankelijk van andere werken moet hebben gemaakt, en dat er enige creativiteit nodig was voor de schepping. Een afgeleid werk is gedeeltelijk gebaseerd op een ander werk, maar komt wel zelfstandig voor auteursrecht in aanmerking.
Volgens deze definitie is de gebruiker van de console dus de aueursrecht houder van het afgeleide werk. Zijn bewegingen hebben als creatieve inbreng (of choreografie) de beelden bepaald en komt dus waarschijnlijk in aanmerking vooor zelfstandig auteursrecht. Hierbij geldt natuurlijk wel dat de maker toestemming geeft voor het maken van in-game beelden, maar ik vermoed dat Sony dat impliciet doet door een opname-functie te bieden. En volgens mij (kan ik fout in zitten), kan de EULA van Sony daarna niet meer jouw auteursrecht beperken.
Personages en achtergronden e.d. zijn auteursrechtelijk beschermd, en die rechten zullen bij Sony liggen als producent van het spel. Die rechten blijven bestaan ook als jij ze in een nieuwe context inzet, door het spel te spelen en zo een eigen compositie te creŽren. Een nieuw verhaal van Suske&Wiske tekenen raakt ook de rechten van Studio Vandersteen, ondanks dat het verhaal wellicht creatief is.

Je mag dus geen screencapture publiceren zonder toestemming van Sony, omdat daar hun personages, achtergronden e.d. in zichtbaar zijn. Wellicht dat je je soms op citaatrecht kunt benoemen (bv. in een review of als je wilt bloggen over rare of opmerkelijke dingen) maar 'gewoon' een opname van gameplay is geen citaat.

Dat er een opname-functie is, impliceert dat je opnames mag maken maar niet automatisch dat je ze mag publiceren. Dat moet apart worden benoemd.
Personages en achtergronden e.d. zijn auteursrechtelijk beschermd, en die rechten zullen bij Sony liggen als producent van het spel.
En voor een extra laag aan juridische complexiteit: sony is lang niet altijd de producent van het spel, maar licenseerd vaak spellen voor hun consoles. (denk aan Battlefield 4, de rechten op personages, achtergronden, zelfs textures, zullen liggen bij de studio die het spel maakt, EA Games, niet bij Sony)
En voor een extra laag aan juridische complexiteit: EA is de uitgever, de studio die het spel maakt is DICE. Van wat ik begrepen heb is EA nu gewoon eigenaar van DICE. In the unlikely event dat DICE lost komt te staan van EA, krijg je daar ook weer een rechtenkwestie m.b.t. al het bovengenoemde en de naam als trademark.
Je hebt geen auteursrecht in deze. Hoogstens op je eigen beeldmateriaal dat je in een stream overlay zet (bijvoorbeeld de webcam opname van jezelf).

En dat komt hierdoor:

"Dit betekent dat de maker het werk onafhankelijk van andere werken moet hebben gemaakt, en dat er enige creativiteit nodig was voor de schepping."

Het werk is niet onafhankelijk: de basis van de stream is nog altijd de auteursrechtelijk beschermde content waarop je speelt. Creatieve inbreng is er ook niet, want wat je doet is puur het spelen van de content zoals de auteur het heeft bedoeld. Er wordt niets 'nieuws' gecreeerd. Het enige dat de streamer doet is de content voorzien van een commentaar, een beetje zoals director's cut met commentaries op een DVD.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 maart 2014 18:29]

Er zit nogal wat verschil in vind ik.
Blijkbaar heeft Nintendo afspraken met de ontwikkelstudios dat de spellen alleen op de toenmalige consoles mocht uitkomen.
Je zult dan voor een nieuwe console toch echt opnieuw afspraken moeten maken.

Dit is gameplay die de consument zelf gemaakt heeft. Je koopt een lifetime licentie om de game op de ps4 te mogen spelen. Je word enkel eigenaar van de drager nooit de content. Echter maak je nu een video van je eigen gameplay, geen idee hoe dat juridisch in elkaar steekt, maar wel degelijk anders dan VC games
Natuurlijk is het een ander verhaal dan VC games, maar het heeft 1 voornaam raakvlak: de rechten op het werk.

Jij als speler van een game hebt een gebruiksrecht op de game, maar dat gebruiksrecht strekt vaak niet zo ver als het gebruiken van het auteursrechtelijk beschermde beeldmatriaal voor videos.
Wie het auteursrecht heeft van beelden gegenereerd door een game engine staat nog niet vast.

Dit maakt echter weinig uit zolang de UI van het spel zichtbaar is op de stream. Dit is immers geen "gegenereerd beeld" maar een letterlijke weergave van het originele artwork en dus illegaal om te verspreiden zonder toestemming.
Ik vraag me af, worden deze streamingfuncties eigenlijk gebruikt of is dit gewoon een poging om de kar aan te haken bij Twitch en mensen als TotalBiscuit?
Het streamen van je gameplay op diensten zoals twitch wordt steeds populairder en zeker twitch is hier zeer hard in aan het groeien. Zie het als een interactieve youtube.

Verder hebben mensen zoals TotalBiscuit vrij weinig aan de stream functionaliteit van een console zelf, deze willen veel liever via een capture card het naar een PC toe zetten waarna ze er zelf overlays overheen kunnen gooien zoals een, goede eigen, webcam of andere dingen. Momenteel kun je al om de HDCP beveiliging heen van de PS4 met bepaalde HDMI splitters of DVI+audio naar HDMI converters. Daarnaast is er een opzet mogelijk om met een eigen streaming server de stream richting twitch af te vangen en deze zo te importeren in een programma zoals OBS of Xsplit.

Verder heb ik pas geleden een van de twitch staff members gehoord over de nummers bij PS4 tijdens de twitch launch voor XBONE en deze gaf aan dat het stiekem best veel gebruikt wordt. Getallen moet je me even verschuldigd blijven, zou het filmpje even terug moeten zoeken. Het is een van de laatste afleveringen in deze afspeel lijst : http://www.youtube.com/wa...HicRn9XA4-xpvFRdDeKrD3nzn . ik denk die van 2 of 3 weken geleden, dus ep 2.4 of 2.5 ?
In de VS kan men de vraag voor PS EYE cameras niet volgen, ebay prijzen swingen de pan uit. Men schrijft dit vooral toe aan de populariteit van het streamen, dus er is blijkbaar een actieve markt voor.
dus er is blijkbaar een actieve markt voor
Nogal wiedes. Wie droomt er nou niet van om de volgende pewdiepie te worden? Gamen, zo gek doen als je wil, niet eens goed in het spel hoeven zijn en daar nog van kunnen leven ook nog.
Maar men vergeet dat een goede streamer in de eerste plaats een entertainer is en dat het spel eigenlijk enkel als bron van hooks dient waarop de streamer kan inspelen. Vroeger zou zo iemand komiek of acteur geworden zijn.

Streaming voor de massa kan enkel schade toebrengen aan het imago van de gevestigde streamers, ongeveer zoals fotografen niet langer gewaardeerd worden omdat "iedereen toch foto's kan maken". De enige die hierbij wint, is Sony.
Er is volgens mij veel meer voor nodig om TotalBiscuit te laten streamen van iets dat geen PC is. Maar andere zullen het vast fijn vinden dat ze meer controle hebben over wat er op de stream zichtbaar is.
Kun je nu ook via HDCP films bekijken? of is dat nog steeds geblokkeerd?
uhh, je kunt geen films kijken als je GEEN HDCP enabled tv hebt, en dat zal ook zo blijven. Alleen voor gameplay wordt dus HDCP uitgeschakeld..
Dus als je geen HDCP enabled TV hebt, kun je je PS niet als DVD speler gebruiken?
Wat geeft dat ding dan meerwaarde t.o.v. een willekeurige andere console die dit wel kan?
Maarja, welke tv is tegenwoordig geen HDCP compatible meer..
Mijn dikbuikje van 8 jaar b.v.
tja, dan is een PS4 nogal zinloos, die ondersteund helemaal geen scart ofzo, en dat dikbuikje van (ofwel ik neem aan CRT) heeft toch helemaal geen HDMI/DVI (in iedergeval ik had nog nooit gehoord van een CRT TV met die aansluitingen)..
Koop een nieuwe dan :O
gebruiken ook nog eens 50% tot 80% minder stroom. :|
Interessant :) Ik zit hier met een ADSL lijntje, dus het streamen van live gameplay zorgt voor heel veel lag. Dankzij dit kan ik toch wat leuke momenten opslaan en eventueel later uploaden _/-\o_
Inderdaad, daar had ik zelf ook last van. De optie om het nu op een USB-stick op te slaan opent voor mij (en velen met mij) de deuren om makkelijker een video te sharen. Tot nu kon je namelijk een video enkel sharen via Facebook, Twitch, UStream of Twitter.

Beetje onhandig, want als je een video op YouTube wilde plaatsen, dan moest je (in het geval van Facebook) eerst een omweg nemen om de video eerst op FB te plaatsen, vervolgens te downloaden met een "Facebook video downloader" om het tot slot op YouTube te gooien. Slaat natuurlijk nergens op. Gelukkig luisteren ze door het uitbrengen van deze update goed naar de community :)

[Reactie gewijzigd door volkano op 20 maart 2014 11:37]

Heel goed nieuws dit, Sony heeft geluisterd naar wat de community graag wil hebben. Een export voor SHARE opnames en een wat uitgebreidere video editor stonden hoog op mijn lijstje!

Verder: ''There’s a lot more coming in this update as well, so stay tuned for more — there will be plenty in the update to excite everyone.''

Dus er komt nog meer aan. Hopelijk weten ze de 'resume' functie nu wel in te bouwen, die was eigenlijk aangekondigd bij de release maar toen er uit gehaald en lijkt me erg handig. Verder nog wat simpele dingen als notificaties wanneer iemand online komt en het in een keer uit kunnen nodigen van meerdere mensen voor een party en dan ben ik erg tevreden voor een eerste update. Ze zullen ook wel een keer iets aan het home scherm moeten gaan doen, want al die games en apps op een rij wordt op den duur te onoverzichtelijk.

[Reactie gewijzigd door Mr Ton op 20 maart 2014 11:34]

Die resume functie was nooit aangekondigd voor de lancering, dus is hij er ook niet uit gehaald ;-)
Ik heb tot zo ver geen behoefte gehad aan deze update. Heb m'n gameplay kunnen opnemen d.m.v. een specifieke HDMI-splitter. Die scrambelde de HDCP beveiliging. Bovendien is er veel minder inputlag met een splitter dan wanneer ik gebruik maakte van een bypass bij de capturecard.
Interessant, welke splitter is dat? (evt per pm)
Heerlijk, mijn roxio game capture hd is blij hiermee :)
Video editor zat er al in, hij krijgt alleen nu meer features om de clips ook mooier te maken. Misschien wat functies uit Sony Vegas software.

@Dezejongeman

Heeft er niks mee te maken. Dit gaat over gameplay streamen naar twitch of Ustream vanaf de PS4.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 20 maart 2014 11:28]

Hoop ik dat ze ook eens eindelijk dat sub-account probleem gaan oplossen. Ben dik 18+ en mag nog steeds niet sharen. Puur omdat ik vroeger braaf conform de regeltjes een sub-account voor mij heb aangemaakt... Nieuw account is helaas geen optie omdat ik heel wat content aangeschaft heb... En bij mijn weten levert Sony nog steeds geen sub-account naar full account upgrade...

[Reactie gewijzigd door Alpha89 op 20 maart 2014 11:08]

stuur de support van sony/psn een mail en leg je verhaal uit, mischien kunnen ze wat voor je doen, maar ik weet het niet zeker
waarom? daar kan toch gewoon gebruik gemaakt worden van HDCP..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True