Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties
Submitter: Malistix1985

Met System Software 2.0, een nieuwe versie van de firmware van de PlayStation 4, krijgen spelers de optie om een game te delen met een vriend, zonder dat die vriend de betreffende game hoeft te bezitten. Sony beschrijft de functionaliteit als een 'virtuele bank'.

In een blogpost op de eigen website omschrijft Sony de nieuwe functie van de Share-knop waar de controller van de PlayStation 4 mee is uitgerust. Als System Software 2.0 is uitgerold, kan een speler de hulp inroepen van een andere speler. De speler kan dan bijvoorbeeld de bevriende speler te hulp roepen bij een moeilijke passage. De tweede speler kan dan de passage spelen en daarna de besturing weer teruggeven aan de eerste speler. Dat kan op afstand.

Beide spelers hoeven niet achter dezelfde console te zitten; de tweede speler hoeft het spel ook niet te bezitten. Details over de techniek achter de nieuwe optie geeft Sony niet. Zo is niet duidelijk of de optie binnen alle games beschikbaar is. Sony zelf noemt single-player game Child of Light en multiplayer games als NBA2K en Towerfall: Ascension als voorbeeld; allemaal games die al online functionaliteit hebben. Het kan ook zijn dat Sony gebruik wil gaan maken van PlayStation Now, de streaming dienst waarmee het mogelijk is om games te spelen zonder dat ze op de console waarop gespeeld wordt geïnstalleerd zijn. Wanneer System Software 2.0 uitgerold wordt, is niet bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Na het artikel gelezen te hebben komt de titel wat 'misleidend' over. Een game kan niet gedeeld worden , je kunt enkel de besturing van de game die je speelt even overdragen aan een andere speler. Waar ik dan wel weer benieuwd naar ben. Zitten hier nog restricties aan verbonden? Goed het is wat lomp, maar zo zou je de singeplayer kunnen starten op je PS4 en iemand anders deze laten spelen op zijn eigen PS4.
Iemand anders kan de game verder spelen, zolang beide PS4's aanstaan in dezelfde game
Um nee?
Beide spelers hoeven niet achter dezelfde console te zitten; de tweede speler hoeft het spel ook niet te bezitten.

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 13 augustus 2014 10:15]

BEIDE PS4's, dus van de speler met de game, en die van de andere speler. En de tweede hoeft de game niet te bezitten nee. Maar de PS4 waar het spel in zit, moet dan wel de game aan hebben staan
Mag aannemen dat je het beeld streamt naar de andere player.

Leuk met een ADSL/VDSL lijntje van een paar Mbps upstream waar dan 1080p HD H.264 met redelijke kwaliteit (paar Mbps) door heen moet...
nee maar wel als je wel de upload hebt dus gelukkig ontwikkelen ze wel door.
Delen is nogal een breed woord. Iedereen een stukje laten proeven is ook een manier van delen.
Je kan een stukje 'delen' of laten spelen met iemand die ook een ps4 heeft ook als die persoon de game niet heeft. Dit kan ook wanneer de game in bezit is van beide.
Correctie: Towerfall: Ascension heeft GEEN online multiplayer! Dat is juist wat dit zo interessant maakt. Towerfall: Ascension heeft alleen een local multiplayer, maar door deze Share Play feature kan je dus een vriend uitnodigen om de 2e controller te zijn. Zo kan je dus local multiplayer games in feite online spelen met elkaar.

Share Play is dus niet enkel elkaar inviten om games over te nemen. Het is letterlijk 'couch multiplayer' (offline splitscreen/local multiplayer) maar dan over het internet. Je kan het dus gebruiken zoals vroeger waar je om de beurt een missie mag doen, elkaar helpt en laat zien hoe iets moet of dus local multiplayer games spelen.
Wel vreemd, Sony noemt tijdens de presentatie "This fall" als release datum en tweakers neemt dat over als "er is geen release datum bekend" :+
Klopt en Tweakers lijkt de functionaliteit voor de rest ook niet echt te begrijpen:
Sony zelf noemt single-player game Child of Light en multiplayer games als NBA2K en Towerfall: Ascension als voorbeeld; allemaal games die al online functionaliteit hebben.
Tweakers lijkt hier verward, dat het een feature is in games die al online gespeeld kunnen worden, hoewel Towerfall niet eens online multiplayer heeft...

Je moet het echter zien als het doorgeven van de controller aan een vriend alsof hij of zij naast je op de bank zit. En daarnaast kun je ook 'same screen multiplayer games' zoals Towerfall samen spelen. Elke game die je naast elkaar samen kunt spelen, zou deze techniek voor multiplayer moeten kunnen ondersteunen en elke single player game zou het doorgeven van de controller moeten kunnen ondersteunen. Het zal inderdaad gebruik maken van streaming, want de andere speler hoeft de game niet te bezitten en ook niet te installeren. Het is echter geen Playstation Now, maar een vergelijkbare techniek voor het streamen en ook voor het doorsturen van de input van de 'tweede gebruiker' naar de console waar de game gestart is.

Of elke uitgever toestemming geeft voor de functionaliteit is misschien de vraag, maar elke game zou het standaard moeten ondersteunen, zo lijkt het.

Wat betreft restricties: ik zou niet verwachten dat ze er restricties op zetten. Als iemand naast je op de bank zit, kan hij de game ook oneindig spelen en je console moet er wel voor aan staan. Daarnaast zullen trophies gewoon gaan tellen voor de speler die de game heeft opgestart, tenzij het multiplayer trophies zijn, die ook bij couch multiplayer al voor de tweede speler werkten.

[Reactie gewijzigd door UltimusXI op 13 augustus 2014 11:18]

Wat ik mij hier gelijk bij afvraag en niet duidelijk is uit het artikel; kan een vriend de game ook zelf opstarten en uitspelen?
Ik vermoed dat dit een 'hulp' op afstand functie is. Zoals teamviewer dat ook een beetje kan.
Je neemt het echt over. Ik denk niet dat er standaard een functie op komt dat je zelf het spel kan gaan opstarten.
Wow, ik zie meteen een gat in de markt: Leuke gamehelpdesk website waar je tegen betaling een moeilijk stuk spel kunt laten spelen door een pro :+
Inderdaad zijn die uren achter het beeld misschien toch nog ergens goed voor :)
Nee uiteraard niet. Dit is een geweldige marketing/reclame stunt. Je kan op deze manier een andere speler een kort voorproefje uit een game geven, zodat hij interesse krijgt en uiteindelijk de game zelf ook zal kopen omdat hij de game ook wil kunnen spelen zonder dat een ander hem uitnodigt.
Naar wat ik begrepen heb kan je games volledig samen in co-op spelen met een vriend, waarbij maar één van de spelers het spel hoeft aan te kopen. Het is dus wel degelijk een vorm van game-sharing, maar inderdaad niet zo uitgebreid als MS oorspronkelijk aankondigde.
Zoals ik het lees niet:

'Beide spelers hoeven niet achter dezelfde console te zitten; de tweede speler hoeft het spel ook niet te bezitten.'

De tweede speler kan dan alleen meehelpen als hij/zij gevraagd wordt. Die speler kan niet zelf het spel (dat bij iemand anders geinstalleerd is) spelen want hij/zij heeft het niet...
Zeer intressant, nog een reden om de ps4 aan te schaffen inplaats van een X1.
Jammer dat XOne dit al standaard zou hebben. Het was de bedoeling dat je je games bibliotheek met 10 vrienden kon delen. Maar dit is niet doorgegaan omdat mensen het always Online niet wilde hebben. Dus mooi gekopieerd zou ik zeggen, maar zeker niet bedacht.
Onzin, Sony heeft deze feature al aangekondigd bij de aankondiging van de PS4. Toen was de Xbox One nog niet eens voorgesteld.

Sony krijgt game sharing bovendien voor elkaar zonder een beperkende DRM en always online op te dringen voor alle PS4-games. Daar zit het grote verschil.
Onzin, Sony heeft deze feature al aangekondigd bij de aankondiging van de PS4. Toen was de Xbox One nog niet eens voorgesteld.
Hier kun je gelijk in hebben en ik zal dan ook geen claim maken dat je ongelijk hebt.
Sony krijgt game sharing bovendien voor elkaar zonder een beperkende DRM en always online op te dringen voor alle PS4-games. Daar zit het grote verschil.
Dit is waar ik het helemaal niet met je eens ben en wat mij irriteert aan alle mensen die zeggen dat Sony geen DRM hanteert. Ik zie iedere beperkende actie van de fabrikant als DRM. Ik zal dit puntsgewijs toelichten:

1 - DRM : als jouw vriend in de VS zit zul je je accountgegevens aan deze persoon toe moeten vertrouwen. Als dit geen beperking is dan weet ik het ook niet meer. Het gevaar hiervan is, jij stuurt je gegevens op en de grapsjas gaat op jouw CC allemaal spellen kopen.
2 - DRM : (Als je geen CC hebt maar wel al een hoop digital downloads hebt aangeschaft) Nog een beperking en reden voor je om je gegevens niet op te sturen en zeker niet als je veel digital downloads hebt is dat iemand eenmaal ingelogd op jouw account je wachtwoord en emailadres kan wijzigen en je niet meer bij je digital downloads plus account kunt komen.
3 - DRM + always online: als er geen DRM is hoe komt het dan dat er maar twee spelers tegelijk een spel kunnen spelen?
4 - DRM + always online: Deel een non online spel met een vriend deactiveer je account en probeer dan het spel te spelen. Spel zal niet opstarten tenzij je inlogt zodat sony kan bevestigen wie je bent en of je account gamachtigd is om het spel te spelen.

Maar dan weer, op de XOne kun je geen drol delen:-s
Heb je een bron dat het systeem zo gaat werken? Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je je accountgegevens moet delen met de persoon waarmee je wil spelen. Ik had begrepen dat er gebruikt wordt gemaakt van streaming via de technologie van Gakai. Dat verklaart waarom beide gamers online moeten zijn om deze feature te kunnen gebruiken.
Heb je een bron dat het systeem zo gaat werken? Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je je accountgegevens moet delen met de persoon waarmee je wil spelen. Ik had begrepen dat er gebruikt wordt gemaakt van streaming via de technologie van Gakai. Dat verklaart waarom beide gamers online moeten zijn om deze feature te kunnen gebruiken.
https://www.youtube.com/watch?v=wVunrnB3FUo

Het is niet de meest begenadigde uitlegger, maar je kunt alles terugzien wat ik heb beschreven. Noem mij paranoia, maar ik zou niet zo gauw mijn gegevens uitdelen omdat ik mijn CC gegevens gekoppeld heb:-s
Reactie van media en gamers tegenover Microsoft was niet tegen gamesharing.
Maar het betreft het gevoel dat Microsoft het doorverkopen of tweedehands markt van games wil beperken.

Het gamesharen kunnen ze ook implementeren alleen voor digitaal via Xbox Live verkochte games. Digitaal gekochte games kun je nu niet doorverkopen. Dit geldt ook bij PSN. Deze games zijn al gekoppeld aan jouw account. Microsoft zou games op schijf buiten beschouwen laten.
Nice, ik voorzie opeens een gat in de markt. Huur een experienced gamer in wanneer je zelf niet door een bepaald stuk van de game komt zodat je daarna weer verder kan met de rest van de game :)

@reacties hieronder:
Ik doelde meer op het niet kunnen verslaan van een eindbaas, niet zozeer het oplossen van een puzzel, daar zijn inderdaad walkthroughs voor beschikbaar.

[Reactie gewijzigd door Fealine op 13 augustus 2014 10:14]

Denk dat dit wel mee zal vallen. Welke games zijn tegenwoordig zo moeilijk dat je er niet meer uit komt? Vrijwel iedere game is relatief gemakkelijk uit te spelen.
En daarnaast heb je de bekende Youtube walkthroughs ook nog :)
Het kan voor sommige mensen handig zijn die graag alle trophies willen halen.
Vaak moet je dan het spel op de hoogste moeilijkheidsgraad uitspelen waar je soms niet zelf doorheen komt en een vriend misschien wel.
Of trophy die bepaalde handelingen vereisen welke je zelf niet voor elkaar krijgt.

Eigenlijk verdien je deze trophy dan niet maar toch..
Dan heb je ze wat mij betreft niet meer helemaal op een rijtje.
Maar ieder z'n ding.
Volgens mij zijn er niet veel games waarin 1 stukje veel moeilijker is dat de rest. Al helemaal niet waardoor iemand echt niet meer verder kan.
Ik herinner mij anders nog het op zn kop hangen aan een touw bij The Last of Us, waar ik mij goed moest beheersen... Later gepatched geloof ik, maar had er serieus zware moeite mee
Kan best kloppen, daarom zei ik ook "niet veel". :)
Dan moet je voor de lol nu eens de Grounded Modus proberen. Daar zit bij mij de frustratie wel weer hoog. Met name dit stuk :9
Aangezien het voor bv. MMORPG's eigenlijk al gebeurd, in de vorm van oplevellen van characters en dergelijke, zou het me niet eens verbazen. Ik zal het waarschijnlijk nooit begrijpen, het uitgeven van je zuur verdiende centen aan een game om dan een random persoon te betalen om de game voor je te spelen. 8)7

De optie zou voor multiplayer games toch wel leuk kunnen zijn, als je beide samen kunt co-oppen. dit zou met dezelfde techniek best mogelijk moeten zijn lijkt me. Ben echter bang dat dit niet Sony's bedoeling is.
Cool, jammer dat ik geen PS4 heb. Zoiets zou MS ook moeten implementeren bij de Xbox One.
Ze wilden dit zelfs nog verder doorvoeren, maar gamers zijn een conservatief volkje dus toen ze de lading shit over zich heen kregen mbt 'DRM', hebben ze ervanaf moeten zien. Erg jammer weer.
Terwijl dit bewijst dat je hiervoor geen draconische DRM voor nodig hebt... .
Dit bewijst helemaal niets, het verhaal is maar half af wat hier boven staat.

Hoe ik denk dat dit werkt is dat de eigenaar zelf de PS4 aan moet hebben staan met het spel aan, drukt dan op de share knop waarna iemand anders de controlle krijgt over jou spel en het dus streamt naar de andere console.

Jij kunt dus niets anders spelen terwijl de andere persoon dat doet, en de andere persoon kan alleen zo lang spelen als jij je PS4 hebt aan staan.

Microsoft wilde jou gewoon toegang geven tot het spel, dat is hier dus niet wat er bedoeld word. Je speelt immers ook verder waar de andere persoon was toen jij op share drukte.

Ik vind het nog steeds zeer jammer dat MS voor het zeur volk is gezwicht, zo draconisch was die DRM helemaal niet, misschien dat er wat geschaafd mocht worden maar Sony gaat even hard die kant uit alleen zeggen ze dat niet hard op.
Als het werkt zoals jij omschrijft, vind ik jouw omschrijving duidelijker dan het verhaal hierboven. Dit lijkt mij dan ook een meer waarschijnlijke werking hiervan.
Je mist een heel groot deel uti het verhaal. Je kan bijvoorbeeld een splitscreen game spelen en iemand kan op afstand mee doen. Of een fighting game bijvoorbeeld. Je kan dus ook je eigen controller virtueel uit hangen geven zodat via internet iemand een lastig deel voor jou kan doen.

Microsoft ging gewoon onderuit door hun belachelijke eisen van dat een console altijd online moet zijn etc.
Ik geef je gelijk tot na je laatste alinea. DRM bestaat op een of andere manier op games. Bij schijven ben je gedwongen deze in jouw console te hebben op te spelen. Bij digitaal gekochte games zijn deze gekoppeld aan jouw account. Bij Instant Game Collection uit PSN+ hebben deze games ook een geldigheidsduur.
Bij Sony kun je games niet eens backupen op een andere schijf. Je moet je harde schijf vervangen en alles op deze nieuwe schijf kopieren. Bij Xbox one kun je de games kopieren naar een externe schijf maar ik heb het vermoeden dat de games gekoppeld zijn aan je Xbox Live account.

Probleem bij Microsoft was dat zij stiekem de 2de handsmarkt wou beperken.
Het sharen van games kunnen ze implementeren voor digitaal gekochte games. Deze zijn toch duurder dan games op schijf. Door het sharen toe te laten kan Microsoft de prijsverschil rechtvaardigen.
Als er drm inzit. Is het altijd slecht.
Het probleem was vooral dat Microsoft heel erg weinig lijkt te begrijpen van marketing in de consumentenwereld. Ze wisten hun verhaal gewoon niet goed te brengen, brachten nauwelijks de voordelen onder de aandacht en waren dan verbaasd dat mensen gingen zeuren over de DRM eisen.
Oh daar ben ik het helemaal mee eens. Microsoft had meer nadruk moeten leggen op de voordelen en waarom de DRM nodig was, maar ik ben het er niet mee eens dat die draconisch zou zijn. Uiteindelijk is het ook helemaal geen DRM maar een manier om de kwaliteit van de service te waarborgen.

Maja, wil natuurlijk niet zeggen dat mensen geexcuseerd worden verder te kijken dan hun neus lang is.
Straffe uitspraak. Misschien hebben die mensen juist wel verder gekeken dan hun neus lang is, en hebben ze ingezien dat de voordelen van die DRM niet opwegen tegen de nadelen.
Dat is erg persoonlijk denk ik.
Mijn gekochte games kunnen delen met max 10 personen klonk mij juist heel erg goed in de oren.

Je kunt dan met een groepje vrienden afspreken dat je samen de spellen koopt.
Iedereen koopt één ander spel en deelt het gratis met de rest.
Je gelooft toch zelf niet dat uitgevers daarmee akkoord zouden gaan? Als slechts één van de tien gamers zou betalen voor een game, dan geraken de devs onmogelijk uit de kosten en zouden er geen AAA singleplayer games meer gemaakt worden. Het is dus maar goed dat deze feature er niet gekomen is.
Zoals al hier door anderen is gezegd, de markt zag meer nadelen dan voordelen.
Microsoft had geen antwoord op beperken van de eigendomsrecht op gekochte games.
dus als ik bv.. Resogun ga spelen en ook de 2de speler aanzet thuis dan zou ik die controler kunnen delen met een friend en dan kunnen we wel samen Resogun spelen terwijl hij dat spel dus niet heeft?
of elke ander spel waar je splitscreen Co op in kan spelen bv de Lego Games.

[Reactie gewijzigd door FreakGIB op 13 augustus 2014 11:38]

Ik denk dat je het meer moet zien als iemand een player twee maken en samen een game speelt. Ze hebben het bij sony over een virtual couch, waar je met je maat coop een game tegen elkaar speelt of tegen de computer (like the good old days). Alleen nu kan je dat doen vanaf je eigen console.
Komt er op neer dat het eigenlijk een op uitnodigingsbasis van Remote Play is, waarbij de PS4 van de 'guest' de functie van Vita vervult: Remote Play kan je ook je games streamen via het Internet.
Ik denk dan ook zelf dat de techniek die gebruikt wordt niet de techniek achter PlayStation Now is, maar puur dezelfde techniek als Remote Play.

[Reactie gewijzigd door Thrace Grumble op 13 augustus 2014 12:12]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True