Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 99 reacties

Sony gaat binnenkort een nieuwe update voor de PlayStation 4 uitrollen die het firmwareprobleem, waardoor spelers hun console niet meer kunnen starten, moet verhelpen. Het is onduidelijk wanneer de update precies verschijnt. Het bedrijf houdt het voorlopig op 'snel'.

Sony heeft onlangs update 2.0 voor de PlayStation 4 uitgegeven. De update introduceerde enkele nieuwe features, zoals de Share Play-functie en een YouTube-app. Al snel volgden echter meldingen dat gebruikers na het installeren van de update hun console niet meer konden aanzetten. Het probleem zou zich voordoen als de PlayStation 4 moest starten vanuit de zogenoemde rest mode. Er waren daarnaast problemen met de YouTube-app.

Sony belooft beterschap en gaat binnenkort update 2.01 uitgeven, zo heeft het bedrijf via Twitter aangekondigd. Het is onduidelijk wanneer dat precies gebeurt. De update moet voornamelijk de problemen verhelpen waardoor spelers hun console niet meer kunnen starten. Of er nog andere bugs worden verholpen, is eveneens onbekend.

Update, 11:53: Sony heeft via Twitter laten weten dat update 2.01 vanaf woensdag uitrolt.

Sony PlayStation 4

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (99)

Ik krijg inderdaad de updaten nu in de download lijst te staan. De update is in totaal 217,2MB. Zal zo laten weten of het geholpen heeft.

Update: Het opstarten uit rest mode werkt in ieder geval weer naar behoren. Verder had ik geen problemen met de 2.0 update, dus Sony bedankt!

[Reactie gewijzigd door MissileHugger op 5 november 2014 10:31]

Er zijn al berichten dat de Patch al Live is, en nu te downloaden is.

http://www.ign.com/articl...ng-soon-to-fix-reset-mode
( zie de reacties )
Het staat hier boven in het bericht beetje vreemd beschreven. Het is niet zo dat de PS4 niet meer wilde opstarten, maar vanuit "rest mode". Ook stekker eruit trekken is echt een bullshit verhaal en is iets wat je echt niet moet doen. Het geen wat je moet doen is de aanknop ongeveer 30 seconden (kan korter zijn) ingedrukt houden totdat hij piept en zichzelf uitgeschakeld (vanuit rest mode). Daarna herstart je de PS4 weer en geeft hij een melding dat hij niet goed was afgesloten.

Stekker eruit trekken is toch iets gevaarlijker dan deze methode die gewoon erin zit gebakken. Youtube functie was ook makkelijk op te lossen door naar google te gaan, en daar naar je account settings te gaan van je google account.

Beveiligings tab>Account rechten>Apps en websites doe je alles weergeven>En dan zoek je naar PSN>En dan rechts "toegang intrekken". Hierna kan je gewoon in de Youtube app en ook youtube (bij link to other services) voor uploaden naar youtube gewoon makkelijk inloggen.

Anyway, verder is het goed dat dit nu allemaal is opgelost met een nieuwe update.
ff heel kort door de bocht, hoe kun je dan die firmwareupdate installeren als jij je PS4 niet meer kan opstarten? :Y)

update is er al http://t.co/dgzaPVBJg6

[Reactie gewijzigd door silverchaoz op 5 november 2014 10:32]

nieuws: PlayStation 4-gebruikers kampen met opstartproblemen na softwareupdate
Ondertussen wordt aan gebruikers geadviseerd om de PS4 volledig af te sluiten, de stekker uit het stopcontact te halen en drie minuten te wachten. Ook kunnen gebruikers proberen om in safe mode op te starten om de console opnieuw in te stellen. Dat zorgt er echter wel voor dat alle gegevens op het opslaggeheugen worden verwijderd.
"Het probleem zou zich voordoen als de PlayStation 4 moest opstarten vanuit de zogenoemde rest mode"

Ik had het probleem ook, kwam niet meer uit de "standby" modus zeg maar, stekker eruit getrokken en dat ding weer aangezet, werkt gewoon prima nu, heb hem alleen niet meer in standby gezet :+

Wel slecht natuurlijk, want het in standby updaten, opladen van de controller ect. mis ik nu wel. Maar ach, ik ben niet zo moeilijk.

[Reactie gewijzigd door garriej op 5 november 2014 10:00]

Ik ben ook getroffen door update 2.0. Ik heb ondertussen wel ontdekt dat hij wel in standby modus gaat als je geen schijf in de drive laat zitten. Dus schijf uitwerpen voordat je je PlayStation in standby modus zet. Nu zal de PS4 wel weer normaal opstarten vanuit standby modus.
Hmm, dat zou ook een optie zijn, maar zet hem voor nu wel gewoon volledig uit :+
Dat zou zo maar zo kunnen zijn. Ik heb er nooit een schijf in.
Koop alles online en had dus ook geen last van dit probleem.
Dat had ik dus ook.

Kon hem niet meer aanzetten ... had zoiets van wtf?
Effe paar keer via m'n controller de ps aan proberen te zetten , en toen deed ie het ineens.
Joepie, kan nu al niet wachten tot ze de update weer precies gaan uitrollen op het moment dat de meeste Europeanen net thuis zijn van werk (de 2.0 update begon om...? 17.00? Moest 3-4 uur duren? Duurde uiteindelijk tot in de vroege uurtjes?).

Ik kan daar echt niet bij met m'n hoofd, het lijkt wel alsof Sony totaal geen besef van tijdszones heeft. Bizar :(

---- EDIT -----
Excuus, had inderdaad wel wat duiding kunnen gebruiken.

Wat Sony blijkbaar niet helemaal door heeft is dat een behoorlijk groot aantal mensen hun PS4 in de ruststand hebben staan. Vervolgens rollen ze GLOBAAL, IN 1 KEER een update uit over de hele wereld en gaan ze dan raar staan kijken dat de servers overbelast zijn.

Resultaat, bij werkelijk IEDERE update ligt PSN er minstens 4 uur uit (en bij de 2.0 update dus veel langer).

[Reactie gewijzigd door DeBierVampier op 5 november 2014 11:19]

Voor mijn beeldvorming: wordt de console bij een nieuwe update gewekt en de update automatisch geïnstalleerd? In dat geval is 's nachts wel handiger ja. Maar anders doet het er toch niet toe?
Normaal gesproken wel, maar deze update komt uit, omdat er een aantal consoles zijn die niet meer opstarten na de vorige update. Dan werkt de automatisch update ook niet.

Maar wat DeBierVampier bedoeld is dat de update om 17.00 uur uit komt, je best auto update aan kan hebben staan, maar die gaat dan echt niet voor de release updaten. Ofwel, Nederland komt thuis en de update start automatisch en vervolgens kan je de console uren niet gebruiken omdat de servers overbelast zijn.
Het zou veel slimmer zijn om updates 's nachts lokale tijd uit te brengen.

[Reactie gewijzigd door tilburgs82 op 5 november 2014 10:45]

Excuus, had inderdaad wel wat duiding kunnen gebruiken.

Wat Sony blijkbaar niet helemaal door heeft is dat een behoorlijk groot aantal mensen hun PS4 in de ruststand hebben staan. Vervolgens rollen ze GLOBAAL, IN 1 KEER een update uit over de hele wereld en gaan ze dan raar staan kijken dat de servers overbelast zijn.

Resultaat, bij werkelijk IEDERE update ligt PSN er minstens 4 uur uit (en bij de 2.0 update dus veel langer).
Kun je linken tbv. je bewering? Mogelijk dat ik gewoon tot op heden altijd mazzel gehad heb, maar bij mij hebben de firmware updates nooit heel lang geduurd. Ze zijn altijd zo gedownload en geinstalleerd en kon eigenlijk altijd gewoon online erna. In mijn perceptie is PSN vaak down bij nieuwe games die vooral online zijn en dan ook nog een day one update nodig hebben.
Ik geloof dat ik maximaal 30min heb moeten wachten op het downloaden, voorbereiden en installeren van een update. PSN is geloof ik 2-3 keer niet (volledig) beschikbaar geweest, waardoor ik niet online kon met enkele games in een periode van 5 maand. Ik snap de gehele discussie dan ook niet omtrent het PSN netwerk of het langzame downloaden.

Ik denk dat de gemiddelde gebruiker eerst bij zichzelf naar het probleem moet zoeken, een update van x GB ophalen over een kleine verbinding, zal altijd lang duren. Zal wel Nederlands zijn om een zo'n goedkoop mogelijk internetverbinding af te nemen en daarna te zeuren over de traagheid van online diensten :)
exact, dit is weer erg typisch in Nederland. Denk eigenlijk überhaupt dat dit menselijk is om eerst de schuld af te schuiven bij een probleem. Als iets traag is, zou ik altijd eerst mijn eigen netwerk nakijken en zien of anderen dit ook hebben en of ze hier oplossingen voor hebben. Ik heb wel eens wat gelezen betreffende het feit dat PSN in combinatie met sommige providers DNS niet altijd soepel werkt. Dus @DeBierVampier, misschien eerst je eigen netwerk checken en als het niet aan je netwerk ligt proberen om een open DNS in te stellen op de Playstation en/of router ik begrijp dat dan de meeste mensen opeens geen problemen meer hebben.
Joepie, kan nu al niet wachten tot ze de update weer precies gaan uitrollen op het moment dat de meeste Europeanen net thuis zijn van werk
Wanneer je over rottend vlees tweet, is het altijd wel ergens op de wereld lunchtijd...
:)
Kortom, een globaal opererend bedrijf heeft altijd last dat er wel ergens avond/ een piek is.

[Reactie gewijzigd door Floor op 5 november 2014 10:48]

Tenzij je de update gefaseerd beschikbaar maakt over de verschillende continenten..
En waarom zou je dat doen?
Maar om andere redenen werk je zoveel mogelijk lokaal, snelheid bijvoorbeeld. Daar heb je prachtige systemen voor (CDN). Dit doen we zelf ook met zware content.
Blijkbaar hebben mensen er last van dat zo'n update om 17:00 binnenkomt en er vervolgens lang gewacht moet worden. Ik mag ervan uitgaan dat Sony wel meerdere servers verspreid over meerdere geografische locaties heeft, maar blijkbaar is dat dus niet afdoende gezien de vertragingen die veel mensen ervaren.

Misschien is gefaseerd updaten over verschillende continenten dan niet granulair genoeg, maar het lijkt me dat er vast wel een aanpak te bedenken is waarbij er zoveel mogelijk gespreid wordt om de piekbelasting te minimaliseren.

Aan de andere kant brengt dat weer extra complexiteit met zich mee, dus kan me vanuit Sony voorstellen dat ze dat de moeite niet waard is.
Updates van smartphones worden ook gefaseerd verspreid, moet voor Sony dan niet zo moeilijk zijn. Blizzard verspreid de updates ook verspreid.
Of zoals Apple een soort request stuurt om te updaten en dan via load balancing de update pushed als er capaciteit genoeg is.

Hoewel dit ook weer mis ging bij de iOS 8.0.1 update en de halve wereld (met iPhone 6/6 Plus) alsnog de recovery image moest binnen hengelen.
Wat weer het voordeel heeft dat niet iedereen tegelijk een defecte
update binnehaalt. en je dus voor de rest erop in kan springen..
nondeju daar zit een tegeltje in.
Via een USB stick
Hoe gaat de gebruiker zonder IT kennis of die dat niet durft dit doen?

Ik vraag me af als zo'n gebruiker zijn PS4 naar Sony zou brengen. Gezien mijn laatste ervaringen met Sony zal je waarschijnlijk moeten betalen voor het oplossen van het probleem.
Staat vaak een duidelijke handleiding op de Sony site, als je het niet durft lijkt me vaag. lijkt me juist dat de gebruiker zijn console weer werkend wil krijgen.
De ps4 gaat in zijn geheel niet aan dus ook een usb stick heeft geen zin. Stekker er 30 seconde uit en dan springt de ps4 weer aan. Althans bij mij.
niet doen. Ik heb begrepen dat je bij het probleem een tijdje de uit/aan knop op de PS4 moet inhouden, dan gaat hij vanzelf uit en kun je hem daarna gewoon weer aandoen!
Ik denk dat silverchaoz bedoeld dat het nogal moeilijk wordt om de console op welke manier dan ook te updaten als deze niet meer aangaat. :)
Bij de meeste werkt het weer als je stekker er uithaalt en er weer in doet en dan opstarten (bij mij paar keer zo gedaan werkt prima daarna weer).
Ja klopt bij mij blijft de ps4 in stand-by hangen als je in je instellingen 24/7 internet aan hebt voor updates etc. Alleen te verhelpen met stekker eruit zoals je zei.
Omdat de updates onafhankelijk zijn van het OS waar je je als gebruiker in bevindt? Iig begreep ik dat er een extra set geheugen en cpu in zitten zodat dat ding op de achtergrond updates kan downloaden (en uitvoeren?) :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 5 november 2014 09:58]

Nee, de PS4 kan wel gewoon aan, alleen moet je dan em eerst echt helemaal uitzetten (ofwel van stroom afhalen).. Het probleem was dat die niet vanuit standby stand meer wilde starten..
Ik heb hier dus helemaal GEEN last van.
Zet mijn PS4 zelfs met firmware 2.0 gewoon op standby/rust modus en hij start altijd weer keurig op.
Ben ik 1 van de weinig gelukkige??
Ik heb hier dus helemaal GEEN last van.
Zet mijn PS4 zelfs met firmware 2.0 gewoon op standby/rust modus en hij start altijd weer keurig op.
Ben ik 1 van de weinig gelukkige??
Nee hoor, bij de meeste gebruikers werkt het gewoon zoals het zou moeten werken, alleen bij een (redelijk?) deel van de mensen levert het blijkbaar problemen op.

De tekst in het artikel is wellicht wat onduidelijk en wekt blijkbaar de suggestie dat iedere PS4 met de nieuwe firmware er last van heeft, maar dat is zeker niet het geval.
Komt dit omdat er andere modellen van de ps4 zijn uitgebracht? Ik heb m namelijk niet gekocht bij launch.
Ik heb ook geen enkel robleem ervaren eigenlijk. Dus we zijn al met twee hahaha
Ik had er de 1e 4 dagen ook geen problemen mee, maar ineens van 't weekend gebeurde het wel een keer. Daarna gewoon nooit meer op 'Rest Mode' gezet...
Ah, hierom heb ik hem laten omruilen bij de Mediamarkt. Goed, de nieuwe heeft geen problemen, dat dan weer wel.
Dan zou je bijna zeggen dat het een probleem is met de oude hardware-revisie.
Koelingsproblemen in rest modus, misschien? Who knows.
Ja inderdaad. Heel vreemd allemaal. De vrouw bij de Mediamarkt wist te melden dat het wel een bekend probleem was waardoor er over omruiling bij Sony niet al te moeilijk werd gedaan.
Tja, dat weet je niet, want je weet niet of hij gewoon eenzelfde revisie heeft gehad.. Het probleem zou zelfs kunnen zijn dat het bij de nieuwe revisie is..
Of een OS + HW probleem, hybernation (rest) modus werkt soms vaag op mijn BSD servers. En OrbitOS (wat op de PS4) draait is een afgeleide van (Free)BSD geloof ik,
Man man man, wat een blunder. Lekker voor al die gebruikers die nu hun Playstation niet kunnen gebruiken, ik hoop dat ze een compensatie krijgen.
Stekker er uit en weer in lost het op.
Zal best dat dit meestal wel helpt, maar ik heb toch ook op verschillende plekken gelezen over PS4's die zelfs op die manier niet meer konden starten en dus inderdaad alleen nog maar in recovery mode vanaf USB konden opstarten. Mijn broer heeft dit probleem ook gehad en die heeft naar eigen zeggen een uur lang zitten kloten voordat zijn PS4 weer wilde booten, en die is toch echt wel slim genoeg om even de stekker erin en eruit te steken.
Er zijn natuurlijk overwegingen. Op de miljoenen PS4's die verkocht zijn, hebben een handje vol gebruikers problemen ervaren met de update. Procentueel gezien is dat dus marginaal. Er zijn een aantal sites die de media in de gaten houden en als er een probleem gemeld wordt, maakt de media van een muis een olifant. Kijkt op het PlayStation forum en je vindt 20 tot 30 mensen die echt problemen hebben. De rest loopt heel hard te roepen dat het niet deugt en alles waardeloos is.

Probleem voor een fabrikant, en niet alleen voor de PS4 maar alle technische hedendaagse dingen, is dat elke situatie bij een eindgebruiker onmogelijk is om te testen. Je ziet veelal bij de melders van de problemen die rustig en kalm blijven dat problemen soms ook een externe oorzaak hebben, het gevolg zijn van onjuist handelen of gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden.

Het is zeer correct van Sony dat ze in zo'n korte tijd (5 dagen na uitkomen van Update 2.00) een bijgewerkte firmware klaar heeft staan. In die tijd moeten ze het probleem zien te achterhalen, waar mogelijk reproduceren om het op te kunnen lossen, en de firmware aanpassen. Dat vraagt veel van de programmeurs. Ik ken bedrijven die dat een stuk slechter doen, of zelfs gewoon niet doen omdat de groep "getroffen" gebruikers niet afweegt tegen de kosten.
Binnenkort als in de zin: de update is er al.
5.05AM aangegeven dat er 'binnenkort' een update is en 10:05AM aangegeven dat de update er is.

Ik zie niet in in hoeverre ze hiermee 'lef' hebben :)
nou, het heeft zeker 5 dagen geduurd voordat SONY met een oplossing/update kwam.
En dit is de zoveelste update die niet goed gaat (ook aantal x bij de PS3) vandaar mijn vraag hoe zij dit testen.
Waarschijnlijk testen zij het voornamelijk op de gebruikers daarna ondernemen zij pas actie (maar Ik bedoel eigenlijk, service en SONY gaan niet goed samen).
Ik zeg wel eens voor de grap dat gaat SO NIE 8)7

[Reactie gewijzigd door Sjefkepro op 5 november 2014 15:55]

Om 1 uur plaatst je een reactie terwijl de update er al was. :P
SHARE-PLAY werkt ook niet goed

Ook met mee kijken via SHARE-PLAY werkt ook niet goed , bij het spel LORDS OF THE FALLEN doet het al zeker niet

Andere spellen niet uitgeprobeerd

[Reactie gewijzigd door fons78 op 5 november 2014 10:16]

volgensmij werkt share-play alleen met de games die het ook ondersteunen, en ik kan me indenken dat de eerste generatie games die geen update hiervoor hebben gehad hier nog niet mee werken..
Ehh nee, SharePlay werkt zonder de spellen daar weet van hebben en werkt dus met alle spellen.

Het streamed gewoon het beeld naar een andere PS4 over het internet en als de host je virtueel de controller geeft kan je de besturing ook mee nemen. Spellen waarbij je lokaal met meer dan 1 speler kan spelen kan je een 'extra' controller geven aan iemand anders, heb zo Trials Fusion met iemand zitten spelen!!
Lords of the Fallen doet het hier prima hoor met shareplay :)
Hier niet

En ook niet Knack
Ja hier bij mij ook! Heb hem zelf niet maar vorige week toch ff gespeeld en wat toegekeken, ziet er erg goed uit dat SharePlay!
Heb de problemen nog niet gehad met de rest modus, vraag me dus af wat dan in sommige gevallen of bij sommige gebruikers het probleem veroorzaakt.

Ook opvallend dat zoiets bij het testen intern nooit is ontdekt, maar ja, je kan ook niet altijd alles vooraf controleren en uitsluiten (spreekt uit ervaring...) :)
Zoals je dus zelf al zegt, hoe komt het dat het bij het testen niet voorkomt intern, en hoe komt het dat het maar bij een kleine aantal gebruikers voorkomt.
Je geeft zelf het antwoord al.