Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

De PlayStation 4 firmware versie 3.0, die nu in bètafase zit, voegt onder andere Youtube-streaming toe aan de functionaliteit van de console. Gebruikers krijgen hiermee een alternatief op het streamen naar Twitch en Ustream, wat nu al mogelijk is.

Verschillende bètatesters van Sony's console hebben de changelog voor de 3.0-update online gezet, waaronder een Reddit-gebruiker. De update zal waarschijnlijk gebruik maken van het nieuwe Youtube For Gamers-platform dat Google in juni aankondigde. Dat platform zal dezelfde functionaliteit bieden als Twitch, waarbij gebruikers zich kunnen abonneren op de kanalen van streamers en games hun eigen pagina's krijgen met een overzicht van welke gamers allemaal aan het streamen zijn. Youtube's streaming-functies zijn nu al her en der werkend te zien: zo gebruikte Microsoft voor zijn Xbox-persconferentie tijdens de GamesCom van dit jaar ook Youtube als streamingplatform.

Naast het streamen van live-beelden naar Youtube, kunnen gebruikers na de update ook clips van maximaal tien seconden opnemen en uploaden naar Twitter. Wanneer de 3.0-firmware beschikbaar is voor gebruikers van de PlayStation 4, is nog niet bekend. Youtube Gaming is echter ook nog niet beschikbaar, dus Sony wacht wellicht totdat die dienst in de lucht is voordat de update online komt.

PS4 logo

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Voor een single-sided stream is youtube dan nog redelijk interessant, maar met een flink stuk feedback en chatbox, zie ik twitch toch als toegankelijker. Geen idee of ze chatbox toe gaan voegen, hopelijk niet met het 'door je strot' G+ verplichting erbij.
Google heeft aangegeven Plus meer los te willen koppelen van hun andere services. Zelf stream ik nooit mijn games, maar gezien het aantal clips en filmpjes dat nu al op YouTube te vinden is kan ik me voorstellen dat veel mensen over zullen stappen naar YouTube.

YT is over het algemeen toegankelijker voor browsers en mobiele weergave, ik meen een tijdje terug gelezen te hebben dat dit bij Twitch nogal een drama was. Daarnaast is een uitbreiding altijd beter dan blij slechts twee partijen. Mensen zullen ook eerder een Google account hebben dan een Twitch account. Destijds vond ik het zeer vreemd toen ik de optie zag op de PS4 dat er geen YouTube ondersteuning was :).
Ik verwacht helaas dat dit niet zal gebeuren. Mensen zullen niet makkelijk overstappen naar youtube streams imo puur omdat Twitch de leider is momenteel. Waarom zou je streamen op een platform waar minder mensen gaan kijken?

Ja misschien is het je voordeel dat er ook minder mensen op streamen maar ik denk dat het gewoon een cirkel word van; Twitch heeft meer mensen dus daar stream ik. En door die reden blijft het daar maar door gaan en zal twitch leading blijven

Ik ben heel erg benieuwd naar de kwaliteit straks. En hoop voor ze dat het aan slaat
Groot gelijk heb je, iemand die een immense twitch community heeft opgebouwd gaat niet zomaar overstappen naar youtube. Het kan wel voor bepaalde youtubers een kans zijn om live te streamen. Aangezien minecraft bijvoorbeeld niet heel groot is op twitch en wel op youtube bijvoorbeeld.
Toch staat minecraft elke dag in de top streamed games op twitch de gehele dag
Dat wel, maar ik toch veel kinderen die via youtube kijken niet weten wat twitch is, terwijl het vooral kinderen zijn die na minecraft kijken.
met een flink stuk feedback en chatbox, zie ik twitch toch als toegankelijker.
Ja want memes spammen in de Twitch chat is ECHT een geweldige chatbox... Ik snap dat je doelt op G+, maar die Twitch chat is 1 groot spamfestijn met mensen die elkaars messages kopieren en de hele tijd Kappa's lopen te versturen...
Ik kijk alleen kwaliteit streams, geen last van :P maar zal wel op youtube weinig anders worden.
Ik denk dat het een soort hangouts on air zal zijn dus met chat:
https://plus.google.com/hangouts/onair
die komen na uitzending als on-demand op youtube.
http://www.google.com/+/learnmore/hangouts/onair.html

[Reactie gewijzigd door capsoft op 12 augustus 2015 11:44]

ondersteunt Youtube wel 1080p 60fps streaming? Degene die dit eerste doet (Twitch of Youtube) zal sterk gaan groeien.
youtube video's ondersteunen al 8K

dus ik denk dat ze daarvoor wel een dedecated server gaan draaien.

het hangt ook af van de netwerk-speed van de streamer en zijn gebruikte hardware.

bij FHD zal de stream-lagg mogelijk boven de 5-10 seconden liggen
Twitch ondersteunt op zich al 1080p 60fps streaming. Het lijkt me eerder een limitatie aan de PS4 kant.
Zover bekend is er op Twitch nog steeds een max bitrate van 3500kbps (of lager) voor streamers.
Dat is niet genoeg voor een vlotte en mooie 1080p 60fps stream.
Ja dat kunnen ze al een tijdje, zie ook https://support.google.co...55472-4121958018783892254 met 9000kbps als max bitrate.
Sorry, filmpjes van maximaal 10 seconden uploaden naar YouTube? Wat is daar het nut van?
De welbekende vines, of onderdelen van je youtube canvas, misschien wel voorvertoningen.

Zonder de bullshit kan elke nietszeggende youtuber (enzoknol, banjoo en die meuk) wel uitienidelijk een filmpje van 10 seconden maken.
Trophies, Multi-kills, Head shots ! Pownage!

Youtube is vol van dit soort "kijk mij eens" clipjes.
En nu kun je deze gelijk in je 'twitter feed' opnemen, want daar is deze feature voor bedoeld.

[Reactie gewijzigd door BeerenburgCola op 12 augustus 2015 13:43]

Ik ben uitermate tevreden met mijn ps4, en z'n update kan mij vrij weinig uitmaken. Maar het word tijd dat ze wat doen aan de download snelheid, een enkele mb duurt soms een paar seconde bij mij, af en toe heb ik wel normale snelheden. Maar het vooral dus kut als je een patch moet downloaden voor een online game of snel een demo of ps plus game wilt downloaden.
Wat bij mij opviel is dat downloaden via Wi-Fi altijd tergend langzaam is, terwijl het AP in dezelfde ruimte staat. Als ik de PS4 dan bedraad aansluit haal ik direct de volle 100Mbit (sneller is het internet niet). Sindsdien sluit ik hem altijd maar bedraad aan, maar er lijkt dus wel wat mis te zijn met de Wi-Fi implementatie.
Het licht er niet aan of je bedraad hebt, als je een random demo download bijvoorbeeld zit het tempo er aardig in ( dan klaag ik ook niet), maar als iedereen massaal een day one patch download of driveclub plus versie destijds is de snelheid om te janken en anno 2015 eigenlijk schandalig.
Persoonlijk zou ik voor online gaming altijd liever bedraad spelen. Hoewel niet veel scheelt het toch wel weer een aantal ms latency. :P

Maar wat Nieuwevolger zegt is wel waar. De download snelheid vanaf PSN is vaak echt zwaar bagger. Ik hoef echt niet persee 120mbit, met 50mbit zou ik al tevreden zijn maar het gebeurd zo vaak dat spelletjes of updates echt binnendruppelen met minder dan 8mbit/s. Dit is dan niet eens altijd met day one content.

Ik heb al wat gespeeld met verschillende DNS servers. Het schijnt dat als je de google DNS servers gebruikt (8.8.8.8) je soms verkeerde servers resolved waardoor je niet van de voor jou gunstigste server download maar ook dat maakt eigenlijk weinig verschil.

[Reactie gewijzigd door ZeromaNoiS op 12 augustus 2015 12:34]

Ben benieuwd welke features er nog meer komen dan alleen Youtube streaming. Misschien streaming van PC naar PS4 of andere die de PS4 nog interessanter maken. Heb het idee dat steeds meer mensen naar Xbox willen overstappen omdat Sony niet echt snel is met meet features uitbrengen...

Overigens ga ik het zeker eens de streaming eens uitproberen dit heb ik bij twitch nog niet kunnen proberen omdat ik hiervoor geen account had en geen zin om er eentje aan te maken :9
Van pc naar ps4 zie ik nooit gebeuren sinds dat geen geld oplevert voor Sony.
maar ps4 naar pc wel sinds je al kan streamen naar de vita console.
Features zijn leuk zolang die gaming gericht zijn, omdat de ps4 neer gezet woord als een game console.
Je kunt de media player van de PS4 video laten streamen als je je PC als media server configureert. Net zoals op de PS3.

Dit is sinds kort een feature van de PS4.
maar dat is geen belangrijk feature sinds het niet gericht is op game(maar wel welkome;) )
Het is iemand al gelukt om vanaf PS4 naar PC te streamen:
http://ps4daily.com/2015/...nning-remotely-on-the-pc/

Of Sony met dez optie nog gaat komen, dat zullen we nog moeten zien. Er zijn geruchten dat je dit straks vanaf je TV direct zou moeten kunnen zonder daarvoor een PS TV kastje voor nodig te hebben.

Met de nieuwe Android TV's is het ook niet zo geheel gek.
Niet snel met features uitbrengen ? De PS4 kon op launch al meer dan de Xbox one zoals screenshots maken (de XBONE kon op launch alleen filmpjes doen) en streaming naar en van Vita/Vita TV setups . Werkt perfect, had op kantoor een Vita TV op m`n monitor via HDMI en m`n reguliere laptop via DVI zodat ik kon switchen - en vaak nog potjes Towerfall ascension met collega's lopen spelen tijdens lunch of na werk op een PS4 die 10km verderop stond.

Daarnaast is shareplay echt enorm tof, zo heb ik bijvoorbeeld Diablo 3 uitgespeeld met 2 andere vrienden in co-op terwijl ik de game nieteens had. Er was 0 lag, en ze zaten met z`n 2en achter 1 PS4 in Nijmegen. En ik achter mijn PS4 in Zaandam; iedereen op voice chat en gaan.

Dus ja, Xbox one heeft wel veel meer media gerelateerde features (die vooral alleen in de VS werken zoals die hele TV guide / PVR functie ) maar echt voorlopen ? Nee.
0 lag.. en daar ging elke vorm van geloofwaardigheid.
Sorry, dat er een paar mensen iets wel voor elkaar krijg en andere niet betekent dat het gelijk ongeloofwaardig is ? Laten we die stenen tijdperk denkwijze even achterwege.

Ja er zal vast wel uberhaupt lag zijn zoals je altijd hebt bij iets online's - maar er was geen input lag en alles verliep vloeiend; daar doelde ik op. Dus de latency zou dunk niet hoger zijn geweest als 100ms.
Latency van internet is in veel gevallen (vooral bij TV's) een stuk lager als de latency van het scherm.
Dat bevestigd juist wat ik dus zeg :P
Beetje wel ja :P
Maar ik denk eerder dat hij doelt dat hij het verschil niet merkt.
De keren dat ik shareplay heb gebruikt heb ik nooit lag ervaren natuurlijk is er wel iets lag maar het is zo weinig dat je er niets van merkt!
Eens. Veel mensen vergeten inderdaad door al het nieuws rondom Microsoft toen der tijd dat de Xbox One op dag 1 qua features echt ver achter liep op de PS4. Waaronder inderdaad Streamen, screenshots, en zelfs remote play was al aanwezig toen der tijd.

Zo zullen er nog wel meer van die kleine features zijn die al aanwezig waren. Wat dacht je van bijvoorbeeld dat iedere game een eigen "gamehub" heeft? Is ook iets wat pas sinds kort aanwezig is op de Xbox One. Door het geschreeuw van Microsoft en dat ze opeens zo erg transparant werden met updates voor de Xbox One, leek het inderdaad alsof de Xbox One meer features had, maar schijn bedriegt. In de loop der tijd zijn er wel een aantal functies gekomen die daar eerder voor waren zoals "DLNA" voor de rest had de PS4 eigenlijk alle andere belangrijke features.

Ook dat "GameSharing" waar Microsoft nu ook niks op heeft is een mooie feature die echt game gericht is. Het is allemaal niet erg, en de meeste features die Microsoft afgelopen jaar heeft uitgebracht waren eigenlijk niet gericht op gaming. Maar het valt me wel inderdaad op dat mensen doen alsof Microsoft zo ver voorliep, terwijl ze bezig waren met een inhaal slag. Het is ook gewoon te achterhalen met feiten als je beide changelogs van alles firmwares naast elkaar zet.
Waar met Windows 10 streaming de Xbox One een duidelijk voorsprong neemt. IMHO zelfs een killer feature heeft.
Hoezo? het werkt alleen onder Windows en in een LAN netwerk. het werkt nog niet daarbuiten en op meerdere OSsen. In vergelijking met de PS4 en remoteplay dat al op meerdere platformen werkt en ook overal ter wereld.

Ik zit het weekend in Antwerpen en als ik dat wil kan ik gamen op mijn Vita of zelfs PSTV meenemen. Tuurlijk het is fijn als dat straks ook kan via mijn laptop ofzo, maar zolang het nog niet extern werkt, zie ik de grote meerwaarde er nog niet echt in.

Microsoft streaming is pas interessant als het ook buitenshuis werkt. Enige voorsprong die ze hebben is dat Windows ook van hunzelf is. Zodra er een officiele apps van Sony voor Windows/Mac/Linux komt of zelfs de on-officiële (ja die bestaat) beschikbaar is, dan die voordeel alweer verdwenen.

Ik weet nog goed dat iedereen riep dat remote play op de PS4 niks zou voorstellen vanwege lag en alles. Nu Microsoft een soort gelijk iets heeft, is het opeens een killer feature wat zelfs (van wat ik heb begrepen) ook nog niet eens vlekkeloos werkt.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 12 augustus 2015 16:49]

Windows is everywhere. PS4 is juist zeer beperkt.
Daarom wordt het een killer functie genoemd voor de Xbox One, waar dat met een PS4 niet zo is. Bijna niemand heeft een Vita.
En jawel hoor, werkt super :) Laat je niks wijsmaken.
Je begrijpt me niet of je leest niet. remote play werkt op meer dan allen Vita of PSTV (als je weet wat het is). Werkt ook onder Android en straks native in tv's zelf. Onofficieel werkt het ook al onder Windows. Nu zit ik persoonlijk te wachten tot ze het ook naar Apple producten brengen of in de PS App bouwen die aanwezig is. Ja Windows is "everywhere", maar deze functie werkt tot nu toe alleen nog maar thuis. Tja jij noemt het een killer feature, maar dat is niet voor iedereen het geval. Windows mag dan wel "everywhere" zijn, maar de Xbox One is dat al zeker niet.
Er staat een fout in het artikel. Uploaden naar youtube was al langer mogelijk (en natuurlijk ook langer dan 10 seconden). Wellicht bedoelen jullie Naast het streamen van live-beelden naar Youtube, kunnen gebruikers na de update ook clips van maximaal tien seconden opnemen en uploaden naar Twitter
Ja leuk maar ik hoop dat ze eens die melding weg halen iedere keer als mijn ps4 aan gaat, hij piept dan steeds over dat ik die makkelijk kan aanpassen.
Die melding gaat dan over de sluimerstand die tijdje geleden is toegevoegd, dus dat die kan blijven downloaden enzo als die daar in staat.

Een keer die melding oke maar iedere keer hou op heb hem al een keer modus gezet, maar die melding blijft terug komen vet irritant(Ik wil hem helemaal niet in die modus als ik klaar mee ben gaat die gewoon uit).
Vet... ik ga zelf ook zwaar inzetten op YouTube en livestream gaming. Twitch is oke, maar niet eens de chats kunnen teruglezen is gewoonweg ruk geregeld.
Nu nog algemene stabiliteit als je op internet zit met je PS4, of heeft daar niet iedereen last van? Ik heb zo nu en dan dat een langer youtube filmpje om de zoveel tijd opnieuw op pauze knalt, of dat het systeem geheugen weer vol zit of dat twitch het helemaal niet doet tenzij ik de PS4 of de browser herstart.. Browser geschiedenis wissen wil nog wel eens helpen. Mijn ervaring is dat het internet gebruik op de PS4 af en toe ronduit knullig verloopt. Ben ik de enige?
Ik zou 't zelf nog veel fijner vinden als ze universele support gaan geven voor bluetooth headsets. M'n PS Vita ondersteund m'n (Sony!) bluetooth koptelefoon namelijk uitstekend, maar om de één of andere reden werken ze vaak niet/niet goed met de PS4. Met zoiets als bluetooth zou je verwachten dat dat gewoon zou moeten werken.

Ja, de specifieke PS4 bluetooth headset van Sony werkt wel, maar bluetooth is bluetooth, en die koptelefoons mogen van mij na ruim anderhalf jaar wel eens ondersteund worden. Ik heb notabene een Sony koptelefoon die niet eens werkt.
Als je koptelefoon al werkt dan doet de party chat functie het niet naar behoren.
Ook daar zijn vele klachten over. Ik heb er zelf ook last van.

Ik heb een officiele nieuwe Sony Headset (die platinum) gekregen voor mijn verjaardag maar in een party chat zitten gaat met 1 van mijn vrienden nooit goed.
En nee, het is geen kwestie van port forwarding of juiste NAT-type etc.

Het is ook bekend bij Sony maar nog geen oplossing voor, wellicht dat deze firmware ook iets zal bevatten?
Ik hoop 't. Als het bij de PS Vita goed werkt, dan moet het op te lossen zijn in mijn ogen. Het lijkt er op alsof Sony het geen prioriteit vindt, terwijl het niet echt meer van deze tijd is om met een 3 meter lange kabel door je woonkamer te zitten om een koptelefoon te kunnen gebruiken mét microfoon. (normale koptelefoons werken ook via de plug van de controller zelf)
Nu we het over partychats en NAT-types hebben, daar mag ook wat aan gedaan worden. In mijn vriendenkring is er een iemand die met niemand kan praten, terwijl er regelmatig onderling ook storingen zijn waarbij de een de ander ineens niet meer kan horen. Wij waren als vriendengroep altijd tevreden Xbox 360 gebruikers en daar ging het altijd met dezelfde verbinding helemaal goed, maar bij de PS4 hebben we constant problemen. Ook is de Xbox One enorm aan het innoveren en krijg je er telkens leuke functies bij, terwijl de PS4 in een slakkengang innoveert. Ik heb wel een beetje spijt van m'n keuze in ieder geval.
Hier heb ik ook last van, maar dat is meestal als er meerdere mensen in 1 party zitten (5/6 man ofzo).

Als ik los met ze ga chatten dan krijg ik geen NAT issues, maar als er een grote party is ontstaan er meestal NAT issues tussen een paar mensen.

De een kan die niet horen, de ander kan weer een ander niet horen etc. etc...

Erg jammer dat dit nog nooit is opgelost.
Ik ben het helemaal met je eens, ook bij de ps3 hadden ze vaak dingen waaevan ik zeg, wat een onzin, ik heb liever bv movable subtitles, maarja dat vinden anderen dan weer onzin..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True