Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 113 reacties
Submitter: Martindo

Google heeft vrijdag het gameplatform YouTube Gaming aangekondigd. Het platform verschijnt deze zomer en biedt gamers de mogelijkheid om video's en livestreams van hun favoriete spellen te bekijken. Daarmee gaat YouTube de langverwachte concurrentie met Twitch aan.

In een blogpost maakte Google het bestaan van YouTube Gaming wereldkundig. Daarin schrijft het dat het platform gamers verbindt met games, spelers en cultuur die er voor hen toe doet. YouTube Gaming bestaat in eerste instantie uit een app en een website. Circa 25.000 spellen zouden er op het platform een aparte pagina krijgen. Leden kunnen aanbevelingen krijgen voor spellen die wellicht bij ze passen.

Volgens Google gaat het gameplatform deze zomer van start in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Vermoedelijk komt het ook naar Nederland, maar het is nog niet bekend wanneer precies. YouTube Gaming biedt onder meer streaming met 60fps, dvr-ondersteuning en de mogelijkheid om een stream direct te converteren naar een YouTube-video. Google maakt volgende week tijdens de E3 meer bekend over YouTube Gaming. Wie wil, kan de ontwikkelingen volgen via een speciale themapagina en via het Twitteraccount.

Met YouTube Gaming gaat Google de langverwachte concurrentie aan met het populaire Twitch. In eerste instantie wilde het Amerikaanse technologiebedrijf het grootste platform voor het livestreamen van gamesessies en e-sports-evenementen overnemen, maar dit mislukte. Naar verluidt gebeurde dat omdat YouTube dan een te groot aandeel van de online-videomarkt in handen zou krijgen en Google vreesde voor een antitrustzaak. Uiteindelijk nam Amazon Twitch over.

YouTube Gaming

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (113)

Ik zie dat zaken zoals minder lag, minder delay, hogere bitrate, betere UI en betere algehele UX veelvuldig worden genoemd. Maar ik denk dat de echte gamechanger het type stream zal zijn: het gebruik van Flash of HTML5.

Twitch werkt eigenlijk alleen maar goed met Flash. En dat is ook tegelijk het grootste nadeel: namelijk Flash zelf. Apple had al in 2010 afscheid genomen van Flash. En toch komen we er maar niet vanaf. Hoge CPU-verbruik, nog steeds zo brak qua security en de afhankelijkheid van Adobe voor security fixes, tegenwoordig zelfs iedere maand updaten, lange laadtijden en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik kijk regelmatig naar Twitch-streams en zie dat steeds meer users actiever klagen over Flash dat door Twitch haast verplicht wordt gesteld als je van de volledige opties gebruik wil maken (kiezen van source-stream en gebruik van chat).

Waarom dan niet de overstap naar HTML5? Die vraag is al eens gesteld aan Twitch. Hun antwoord: "Unfortunately there isn't a standard for HTML5 live streaming video so that platform support is very poor. Not much Twitch can do to get around this."

Google daarentegen heeft al enige jaren ervaring met HTML5 op YouTube en heeft de mankracht om een efficiŽnte en effectieve standaard voor live streaming binnen HTML5 te ontwikkelen. Het erdoorheen krijgen van deze standaard zal voor Google geen probleem zijn gezien hun machtspositie. Zodra Google een goede live streaming UI en algehele fijne UX op basis van HTML5 weet te bieden die ook nog eens het hoofdstuk Flash definitief weet af te sluiten, dan wint Google het van Twitch in no time. Hands down.
Twitch ondersteunt wel HTML5 video op basis van HLS. Dit is dacht ik ook de standaard op Safari als je geen flash plugin geÔnstalleerd hebt.
Je kan HLS streams bekijken dmv /hls toe te voegen aan de URL van een stream.

Alternatief is bijvoorbeeld gebruik te maken van Livestreamer zodat je het op VLC kan kijken, maar dan moet je wel Twitch chat op willen geven.

Het is natuurlijk jammer dat er nog geen standaard is maar ik hoop dat ze MPEG-DASH ook gaan ondersteunen en dit standaard gaan aanbieden.

Het is persoonlijk voor mij wel degelijk te doen met Flash, maar als ik Pepper flash player van Chrome gebruik dan stijgt mijn laptop op.
Klopt, maar HLS wordt vooralsnog alleen maar ondersteund door Mac OS X in combinatie met Safari. Kortom, HLS kan dus alleen worden gebruikt door Mac-gebruikers. En het leeuwendeel van de gamers gebruikt logischerwijs Windows. Bovendien kun je de bitrate niet aanpassen van HLS-streams (die past zichzelf aan, maar ik heb nog nooit de source-bitrate gezien bij een HLS-stream) en zoals je ook aangeeft zit er ook geen chat in. Praktisch gezien is de HLS-streams dus alleen voor Mac-gebruikers die genoegen nemen met een lagere bitrate-stream en geen chat gebruiken/lezen. Die groep zal ontzettend klein zijn.

Het gebruik van Livestreamer i.c.m. VLC of MPC-HC is inderdaad mogelijk. Alleen schaadt je daar wel Twitch mee: ze geven zelf aan dat ze dan alle advertentie-inkomsten mislopen. En dat is toch een wezenlijk onderdeel van hun business-model (naast de subs).

Net als jij hoop ik ook dat MPEG-DASH een push krijgt. Ik geloof dat Netflix het al een tijdje ondersteunt en ik had ergens gelezen dat het ook al native in Android zit (en bruikbaar via bepaalde players). Ik zie in ieder geval niet direct een alternatief, behalve dat Google misschien zelf een standaard in-house wil gaan ontwikkelen die nog efficiŽnter en effectiever is. Met VP9 heeft Google in ieder geval al bewezen daartoe in staat te zijn.
Ik kijk vaak via Livestreamer en volg dan de chat via m'n browser door direct naar de 'popout' link te gaan: [naam van channel]/chat?popout=

[Reactie gewijzigd door Mitsuko op 13 juni 2015 18:14]

Allemaal leuk en aardig, maar gebruikers geven er geen fluit om, Streamers evenmin ('t werkt toch?) en op YouTube hebben we Content ID, wat voor mij meteen al reden om af te zien van streamen op YouTube. Daarnaast heeft Twitch betere chat integratie, betere delay (~11 seconden tegenover ~20 seconden op YouTube) en bovenal een grote community. Ik zie het nog niet gebeuren, sorry.
Daarnaast heeft Twitch betere chat integratie
Ik weet niet wat jij beter aan chat kan vinden maar YouTube heeft gewoon chat bij hun streaming. Gewoon straight forward chat, zou niet weten wat er beter aan zou moeten.
en bovenal een grote community
Twitch een grotere community dan Twitch? Serieus? Zoek voor de gein is op elk willekeurig MMO spel op YouTube en je zal versteld staan.

Wat bedoel je met Content ID?
Twitch een grotere community dan YouTube*?
Ik weet wel zeker dat de livestream community op Twitch veel groter is ja, op YouTube heb ik zelden streams gezien die meer dan 500 kijkers trekken, of anders zijn ze niet goed te vinden. Met het nieuwe platform moet dat makkelijker worden, hopelijk. Overigens heb ik net gezocht op livestreams voor League of Legends. Op YouTube zijn wel zes streamers online van dit spel, waarvan ťťn grote (4000+ kijkers), maar op Twitch zijn dit er vele malen meer. plaatje.
Ik weet niet wat jij beter aan chat kan vinden maar YouTube heeft gewoon chat bij hun streaming.
Op Twitch zie ik in een stream met 4000 man elke seconde zo'n drie berichten voorbij komen, op YouTube is in de League of Legends stream al zo'n 10 seconden stil. Heb het gevoel dat YouTube veel chatberichten weglaat of de berichten simpelweg niet doorkomen. Twitch laat ze nauwelijks weg en laat er ook veel meer zien.
Zoek voor de gein is op elk willekeurig MMO spel op YouTube en je zal versteld staan.
Minecraft, World of Warcraft, Heartstone: Heroes of Warcraft, Dota 2
en Grand Theft Auto 5. Ik denk dat we dus wel kunnen stellen dat de livestream community (want daar praten we hier over) groter is op Twitch. Als je de grootte van YouTube vergelijkt met wat er op Twitch gestreamed wordt, streamt er op YouTube bijna niemand.

Content ID op YouTube betekend simpelweg dat de livestream gemonitord wordt voor materiaal dat inbreuk maakt op copyright van andere mensen. Je weet wel, dat liedje dat je upload en dat meteen geclaimd wordt. Doe je dit op je YouTube Livestream teveel / te vaak, dan gaat je stream offline ťn heb je goede kans dat je een copyright strike ontvangt. Op Twitch loop je dit gevaar niet, daar worden slechts je 'Past Broadcasts' gemuted maar je kan ze nog wel exporteren naar YouTube, alwaar ze zeer waarschijnlijk ook gepakt zullen worden door het YouTube Content ID systeem waardoor je dus je inkomsten kwijt bent als professionele streamer of YouTuber.
Twitch werkt eigenlijk alleen maar goed met Flash.
Twitch werkt perfect op iOS, wat geen flash ondersteund.
Via de browser of via de app? Lijkt me een groot verschil.
Leuk idee in theorie, in de praktijk heeft google al enige tijd een streaming optie en die kan je op de desktop toch alleen maar bekijken met flash. Dus ik vermoed zo dat het ook voor google lastig is om solide streaming mogelijkheden aan te bieden via HTML5.
Dit wordt alleen een succes als ze wat populaire streamers omkopen op op hun platform te streamen. Twitch is al veel te establisth. En met alle emoticons en meme's is het een hechte community. Zelfs als Youtube Gaming ondersteuning voor dingen als 4k en hoge bitrates biedt zal het moeilijk worden.
1440p/4k + lage delay van video (zie: twitch's "tijdelijke" 30 sec delay lag fix 2 jaar terug) en ik weet vrijwel 100% zeker dat er een hele hoop mensen over gaan stappen.
Ik heb liever een hogere bitrate. Als je ziet dat bij torrents de meest gedownloade versie van films altijd de release met een tergend lage bitrate is weet ik zeker dat mensen dat niet als reden zien om over te stappen.

En 1440p en 4k is al zwaar om te gamen. Laat staan te streamen.
Eveneens bereiken streamers liever een grote groep. En de grootste groep is 1080p.

Je moet je ook niet vergissen dat het internet in de VS bijvoorbeeld echt slecht is. En veel mensen daar al moeite hebben met Twitch op source (meestal 3,5Mb/s). Dan zal 4k toch wel richting de 10 Mb/s gaan. 'Buffer galore' voor sommigen dan.

En verder, als Youtube dit gaat bieden, dan zal Twitch toch snel volgen. Dat zijn die redenen om over te stappen weer weg.

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 12 juni 2015 22:27]

Ik heb moeite met Twitch op source.. maar ik heb glasvezel met genoeg bandbreedte om een klein dorp digitaal te kunnen voeden.

Twitch is meestal de bottleneck in mijn ervaring.
Dit probleem heb ik zelf ook gehad, vreemd genoeg als je met een proxy kijkt is het probleem dan weg. Is even zoeken welke proxy maar met Hola (niet heel veilig nee, maar werkt wel makkelijk en snel) dan werkt het vrij snel. Tenminste bij mij.
Ligt eraan. Is er een CS of DOTA toernooi bezig dan is geen enkele andere stream vooruit te branden. Kijk ik op een rustige maandagochtend een keertje naar een Starcraft- of CS-streamer, geeft twitch me gewoon 1080p@60fps zonder hapering. De servercapaciteit is beperkt en bij piekbelasting niet voldoende. Dat zou ook nooit rendabel zijn voor twitch.
Des te beter dat YouTube ook begint, komt er eindelijk wat serieuze concurrentie op gamestreaming.
Precies dit. Concurrentie is zeer goed voor de gebruikers.
hitbox heeft maar een paar seconden delay maar ik zie daar nog niet heel veel mensen dus ik ben bang dat het niet zo snel zal gaan.
Vergeet niet dat Youtube al een gigantische userbase heeft en bijvoorbeelde de League of Legends-competities (LCS, LPL, LCK, noem maar op) toch allemaal al zowel op YT als op Twitch gestreamd worden, waar Hitbox een veel kleinere speler is. Daarnaast, zouden de grotere Twitch-streamers overstappen op hitbox zou die mindere delay in no-time weg zijn, waar Youtube al een significant sterkere infrastructuur heeft staan evenals de middelen om die op kortere termijn uit te breiden.

Ik geloof dat de huidige alternatieven voor Twitch, met mogelijke uitzondering van Azubu, nog niet in de buurt komen van Youtube betreft capaciteit en mogelijkheden tot uitbreiding/vernieuwing van de infrastructuur.
m oet zeggen dat het op youtube ook fijner streamt dan op twitch met de LCS
gezien je terwijl de stream bezig is, je het even op pauze kan zetten, of wat later kan joinen en alsnog alle matches kan zien, (en evt delen kan overslaan)

vind het een erg goede ontwikkeling, zeker 60fps en mogelijkheid tot opslaan is erg nuttig!

zou ook graag dan realtime live tutorials doen voor programma's lijkt me een erg goed leer platform op deze manier.
Net als Spotify het geen jaren meer uithoudt tegen Google, Apple en Microsoft zal Twitch het ook niet uithouden. Dat soort bedrijven kunnen bijna letterlijk alle geld van de wereld tegen de concurrentiestrijd aan gooien.
Twitch is van Amazon die ook een eigen cloudplatform tot zijn beschikking heeft dus die zouden het best lang vol kunnen houden.
Facebook houdt zich anders prima tegen Google (+)
Ik denk dat Twitch toch een redelijk lange adem heeft nu het over is genomen door Amazon.

Vimeo zie ik nog wel een keer eindigen (lees: over genomen worden).
Ik denk juist dat google dit makkelijker kan doen dan twitch ;)
Alleen is google jammer genoeg er later mee begonnen, maar ze hadden al plannen om dit te doen....
Een league of legends streamer die ik vroeger veel volgde, vman7, streamde eerst voor owned.tv. hij is omgekocht door twitch jaren geleden, en hoorde bij de streamers die twitch een succes maakte. Dit zou youtube ook moeten doen, willen ze een echt succes maken van deze dienst.
Weet ik nog niet hoor: Twitch hun VOD en discovery systeem is vreselijk tov dat van YT.

Als YT de livestreaming kant goed heeft, kan dit een verlijdelijk platform worden. Zeker als ze geen idiote regels gaan introduceren zoals twitch: dat je geen decolete mag hebben, of Hatred mag spelen.
"Omkopen" lijkt mij een zware term, maar ik ben het wel eens met jouw punt. Ik zit de helft van de tijd op YouTube voor games... En dan word je ook niet meer "afgeleid" door andere content.
twitch is bagger en de community wordt ook erg gehyped. Uiteindelijk is het een makkelijk iets.
Uiteindelijk zal de streamer kiezen voor de beste prestaties en het zal mij niet verbazen als heel veel streamers uit de twitch community zullen overstappen. Twitch kan dan best als een kaartenhuis in elkaar storten.
But time will tell.
Ben dat toch niet helemaal met je eens veel gamers gebruiken youtube ook al voor hun recorded streams. Het publiek is letterlijk al aanwezig. Als ze daarmee nou ook eens over die bagger kwaliteit van twitch heen kunnen zie ik toch wel degelijk een serieuse concurent. Ik kijk en gebruik Twitch want ja er is niet echt een alternatief momenteel, maar echt tevreden ben ik niet over de dienst. Ik kijk wel uit naar youtube gaming!

[Reactie gewijzigd door ro8in op 13 juni 2015 08:56]

Het is wel zo dat heel wat Twitch users ook Youtube gebruiken voor steams/video's te posten. Nu ze via datzelfde Youtube channel ook direct kunnen streamen(en die streams direct kunnen uploaden) denk ik dat de stap snel gemaakt is om over te stappen naar Youtube Gaming.
Ik stap meteen over als ze met hoge bitrates aankomen en 4k ondersteuning krijgt. de kwaliteit op twitch is vaak om te huilen! kan natuurlijk ook aan de uploader/streamer liggen ;)
Maar waar stap je dan naar over? Als de streams waar jij naar kijkt niet op Youtube Gaming zitten valt er niks over te stappen. Of ben je zelfs een streamer?

Zo heeft Vimeo ook een lange tijd hogere bitrates qua beeld en geluid gehad (misschien nog steeds). Maar Youtube blijft toch het grootste platform.
Is geen goede vergelijking. Vimeo richt zich dan ook op een totaal andere soort publiek en soort van makers van content. Zo zijn er daar veel meer makers in de professionele (onafhankelijke) content industrie te vinden dan op YT, want Vimeo heeft een ander klimaat. Vimeo heeft daarom ook een betere kwaliteit tot kwantiteit verhouding dan YT. Een betere kwaliteit/kwantiteit verhouding betekent niet per direct dat je dan ook groter moet zijn om dat te reflecteren. Veel gebruikers op YT hebben bijvoorbeeld 0 interesse naar bijvoorbeeld een indie web documentaire, maar volgen alleen maar waar de mainstream naar kijkt zoals de nieuwste muziek video's van de meest favoriete pop artiesten o.i.d.
En Vimeo doet niet zo moeilijk als je een thuisvideo opneemt waar op de achtergrond een radio aanstaat of nummer een stukje draait, waarna je platgebombadeerd wordt met "Je schend onze copyright, haal weg of anders" en ineens je hele video geluidloos is of in de halve wereld niet kijkbaar is.
Een hechte community?

Van wat? Een stel 12 jarigen die memes in leven houden?

Ja, die zullen echt extreem loyaal zijn aan de site..
De streamers ontmoeten elkaar heel vaak op feestjes van Twitch op bijvoorbeeld PAX East en kennen soms zelf de admins van Twitch persoonlijk. En 'Kappa' is een begrip geworden in gaming land. Dat is moeilijk te doorbreken.
Ik denk als Youtube Gaming in de chat emoticons gaat gebruiken dat ze het nooit goed kunnen doen omdat iedereen de Twitch emotes gewend is.
Je overschat de populariteit van die lame memes.

Eerst reddit, toen 9gag, toen facebook en nu Twitch.

Kappa is alleen een begrip voor die duizenden mensen op Twitch. Normale gamers hoeven dat echt niet te kennen,

Ik speel nog redelijk wat games, kijk af en toe zelfs een wedstrijd en volg het meeste gamenieuws wel. Kappa is voor mij volledig onbekend.

En je laat het succes van een dienst serieus afhangen van de emoticons? Want mensen kopen iPhones omdat de gezichtjes leuker zijn?

Of zou dit soort onzin zwaar overrated zijn, en ben je het na 2 maanden wel zat?
Daarbij heeft YouTube Gaming het voordeel dat het heel toegankelijk is. Als jij eens een Twitch stream wil volgen kan dat best, maar wil je bijvoorbeeld commenten of daadwerkelijke interactie hebben met de streamer, dan moet je een account aanmaken.

Iedereen heeft inmiddels wel een Google account, of dat nu via YouTube of Android is, dus kan iedereen meteen gebruik maken van deze dienst. Daarbij gebruiken ontzetten veel mensen bijvoorbeeld Google's browser of mobiele besturingssysteem waar ze YouTube Gaming gewoon kunnen toevoegen als app.

Eigenlijk is het bijna eng...
Maar niet alles wat Google aanraakt veranderd ook in goud. Google Plus weet maar weinig marktaandeel van Facebook af te snoepen. Dat terwijl G+ al redelijk diep in de Google services zit verwerkt.

Persoonlijk denk ik dat het wel goed is dat er een tweede 'grote' speler op de markt voor game streaming komt. Concurrentie is goed en Twitch zelf is ook voor verbetering vatbaar.

Google kan net als Microsoft zeer snel nieuwe producten in de markt zetten en deze producten goed in de spotlight brengen danwel houden.

Microsoft heeft van de EU flinke boetes gehad, maar de reputatie van Microsoft heeft daar eigenlijk niet onder geleden. Windows, Office, Xbox verkopen nog steeds als een tierelier. Een boete van een paar miljard lijkt veel, maar enig idee hoeveel Microsoft kwijt is aan hun huidige 'cloud' reclame campagne. En die zal slechts enkele weken duren, de 'discussie' over het browser keuzescherm was maanden in het nieuws.

Google is al maanden in het nieuws betreffende mogelijke privacy schendingen, vertrekken van eigen services en nog tal van aanklachten welke onderzocht worden. Het versterkt alleen maar de naam van Google.

Of dacht je dat het toeval was dan Samsung en Apple elkaar continue in de haren vliegen betreffende patent schendingen? Een enkele rechtszaak misschien, maar hier is gewoon een trend zichtbaar. Eentje die ervoor zorgt dat beide merken in het nieuws blijven..
Gelukkig heeft niet iedereen een Google account. Ik zal ook niet overstappen naar Google al wordt het het grootste platform.
Het zal je verbazen. Ik snap het ook niet, maar er zijn mensen die non stop emotes aan het spammen zijn er per jaar honderden euro's naar streamers gooien. Hun motivatie om dit te doen? Ik heb geen flauw idee, maar het gebeurt, en het zijn er niet een paar.
Bwah mensen zijn dit ook al weer HEEL snel vergeten hoor.
Zoals Jeroen al zei, het grotendeel van de actieve twitch chat community zijn gewoon kinderen. In 99% van de gevallen dat ik naar streaming kijk (en ik kijk toch vele uren per week - Lirkfan ;-) dan staat die chat gewoon af, heb je nu eens totaal niets aan.
LoL wedstrijden waren ook beschikbaar via Youtube en die streams waren duidelijk beter/vloeiender dus ik denk wel dat dit snel zal aanslaan.
Zeker als ze enkele populaire streamers kunnen overtuigen (op welke manier dan ook) om ook over te gaan.
Mensen roepen wel snel: omkopen, maar zo gaat dat nu eenmaal. Zo heeft twitch het zelf ook gedaan met owned.tv indertijd. En zo doen alle bedrijven het. Kijk maar naar reclame met bekende figuren....
Veel casters plaatsen nu al hun video's op YouTube nadat ze afgelopen zijn op Twitch. Ik kijk naar de meeste streams op YouTube, niet live.

Bovendien denk ik dat het zeer waarschijnlijk is dat YouTube een hoop populaire streamers met al content op YouTube een aanbod zal maken om ook of exclusief op YT te streamen.
Zal er dus vanaf hangen hoeveel ze betalen / gespeelde ad, hoeveel geld er naar de streamers zelf gaat, om groot te worden.

Als er genoeg streamers overstappen dan zal het volk wel volgen.
Het lijkt mij nnet andersom, het is makkelijker voor het volk om allebei te gebruiken, dus als er genoeg volk is op Youtube-gaming, zullen de streamers ook volgen.
Ja maar het gaat 2 richtingen op. Als iedereen consument op youtube-gaming zit. Maar er zijn geen streamers. Stop de consument vanzelf om daar naar toe te gaan.
Ik denk dat het meer af gaat hangen van bezoekersaantallen. Waarom zouden mensen wisselen van Twitch als ze daarmee vanaf 0 moeten beginnen?
Dit zat er al een tijdje aan te komen, en persoonlijk denk ik dat dit het einde van Twitch gaat betekenen. Zelf volg ik nu een paar jaar Starcraft events via GOM/MLG/Dailymotion/Afreeca/Owned/Youtube/Twitch en de kijkervaring van Youtube was kwalitatief gewoon het beste (beeldkwaliteit en downtime).

Volgens mij was het Red Bull Battlegrounds vorig jaar dat uitzond via zowel Youtube als Twitch, en de kijkervaring van Youtube was gewoon beter. Daarnaast heb je bijvoorbeeld SPOTV die al zijn proleague games streamed op Twitch en vervolgens upload naar Youtube, iets dat volgens mij zo'n beetje alle game talkshows doen. Volgens mij stappen die straks zonder aarzelen gewoon over naar dit nieuwe platform. Gamers weten Youtube toch wel te vinden voor hun content...

Ace in de hole voor Youtube zal het bezit zijn van music copyrights, dat het legaal kan maken voor streamers om achtergrondmuziek aan te zetten zonder copyright infringement.

Het enige voordeel dat Twitch heeft is dat veel games en consoles momenteel al native Twitch ondersteunen, maar komop wie volgt er nou console of SP gamers via Twitch? }:O
Dit zat er al een tijdje aan te komen, en persoonlijk denk ik dat dit het einde van Twitch gaat betekenen.
Les voor de toekomst: als Google of Apple interesse toont in het domein waar je bedrijf actief is, verlaat schip en probeer op je weg naar veiliger oorden je product aan deze twee te verkopen voor minder dan dat ze zelf moeten uitgeven om een concurrent uit te bouwen. Het alternatief is dat je platgewalst wordt en niets meer hebt.

Als ik aandelen in Spotify, Twitch of Delphi (autonome auto's) had, dan zou ik ze verkopen en shorten.
Hoezo? Er zijn al zoveel pogingen van Google en Apple mislukt. Waarvan recent Facebook vs Google+, Skype vs Hangouts, Kaart/Maps software en zo zijn er nog meer. Zeker als je van meerdere jaren meeneemt.
Daarnaast vergeet je de belangen van de grote bedrijven onderling.
Niet gehoord van de Google Graveyard? Google schiet vaker mis dan dat ze scoren met een product/service. Daar is overigens Google zeker niet alleen.
Concurrentie is goed, maar Google is al te dominant in te veel markten, dus ik zal er wegblijven, als het kan.
Als ze er allerlei voorwaardes aan gaan verbinden om het verplicht met andere Google onderdelen mee te gebruiken (zoals met G+) dan maakt het veel minder kans omdat veel mensen al hun eigen omgeving hebben en niet naar iets willen switchen waar ze minder mee hebben.
Dat gaan ze absoluut niet doen, ze zijn G+ integratie juist aan het afbouwen. Ze hebben er wat van geleerd.

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 12 juni 2015 23:07]

Maar alle diensten van Google zijn al gekoppeld en YouTube Gaming is een onderdeel van.... YouTube. Dus of het nou Google+ heet of anders dan maakt natuurlijk niet uit. Jouw data is hun data.
Nee, jouw data blijft jouw data, ze hebben er alleen een praktisch ongelimiteerd gebruiksrecht op.
Youtube irriteert mij anders nog steeds dat ze willen dat ik met mijn G+ account op YT wil zitten en dat ik elke keer specifiek moet aangeven mijn oude account te willen blijven gebruiken.
De 'Play store' hebben ze ook in stukjes geknipt.
In Films, spelletjes etc.

Toen kregen android gebruikers er weer een paar extra verplichte Apps bij.

nieuws: 'Google verdubbelt aantal verplicht meegeleverde apps op Android-apparaten'

Ik hoop niet dat ze hetzelfde van de playstore nu ook gaan met youtube. 1 verplichte app is meer dan genoeg.
Niet alle Google apps zijn verplicht op Android-apparaten, dus zelfs als er een extra app komt, houdt dit niet in dat deze ook verplicht gaat worden. Laten we hopen van niet nee. Op Photos, Hangouts, Muziek en Google Search zie ik niet in waarom al die andere apps ook meegeleverd moeten worden.
Zeker dat. Google heeft gezegd dat Amazon ze concurrent is, niet Bing of Yahoo. Dus zeker moet YouTube concurrentie met Twitch aangaan :P

Twitch heeft ook gereageerd :P
Nooit begrepen waarom mensen het zo leuk vinden om via twitch te kijken. Enfin het is al van amazon dus het is sowieso weer concurrentie tussen 2 giganten ipv een klein bedrijf...

[Reactie gewijzigd door lf2 op 12 juni 2015 22:25]

Jammer dat de boel weer word opgesplitst. Maar had google goed willen beginnen dan moesten ze met e3 streams komen, maar daar zijn ze al te laat mee.
Nice, concurrentie is hard nodig ook, Twitch is vreselijk traag bij mij.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True