Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 88 reacties

Twitch gaat het gebruik van Flash op zijn website uitfaseren. Daarvoor in de plaats gaat de streamingdienst een combinatie van html5 en Javascript gebruiken. Twitch voert de overstap gefaseerd uit.

Een officiële reden voor de migratie naar html5 geeft het bedrijf niet in zijn blogpost. Twitch werkt al langer aan een html5-player en het is goed mogelijk dat Twitch Flash juist nu uitfaseert vanwege de kwetsbaarheden die ontdekt zijn in de software in de afgelopen weken. Om dezelfde reden had Mozilla bijvoorbeeld Flash uitgeschakeld in zijn Firefox-browser en roept de securitychef van Facebook dat Flash in zijn geheel verlaten moet worden.

Twitch werkt nu nog op een groot deel van de site met Flash, wat ervoor zorgt dat het bedrijf er veel werk aan heeft om alles over te brengen naar html5 en Javascript. De chat is echter kort geleden al overgezet naar html5. De eerste fase van de migratie houdt in dat de player controls naar html5 gebracht worden. Dat is nu in gang en de nieuwe speler is her en der te vinden op channel pages. Daaropvolgend zal Twitch ook de daadwerkelijke video overzetten van Flash naar html5. Een ontwikkelaar bij Twitch stelt ook dat de nieuwe methodes aanzienlijk minder veeleisend zijn voor systemen.

Screenshot Twitch html5 interface kleinTwitch maakt meteen van de gelegenheid gebruik om een nieuwe interface te introduceren

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (88)

Een officiële reden voor de migratie naar html5 geeft het bedrijf niet in zijn blogpost

Misschien omdat ze nu toch hebben ingezien dat Flash zo lek is als een mandje? :) :9~

Oh wacht, zoiets als de laatste 0day lek?
http://arstechnica.com/se...-combine-with-java-0-day/

Goed van Twitch om over te stappen op een nieuwe vertrouwde code :) En ze gaan met de tijd mee

[Reactie gewijzigd door CyberDonky op 23 juli 2015 09:21]

Misschien omdat een switch naar HTML5 nu steeds makkelijker wordt. De ondersteuning is beter, de tools/frameworks beginnen volwassen te worden. Het is nog niet zo heel lang dat HTML5 echt een goed alternatief is voor Flash.
Hoewel HTML5 <video> volwassener wordt (o.a. doordat alle major browsers nu x264 codec meegeven), blijft het hekelpunt DRM.
Van wat ik begrijp is daar geen echte standaard voor, en ook elk framework gebruikt hiervoor een andere methode.

Met Flash is/was dat allemaal wat eenvoudiger te realiseren, vandaar dat bijvoorbeeld Netflix en dus nu Twitch pas overstappen op HTML5.

[Reactie gewijzigd door archie2012 op 23 juli 2015 11:39]

Opnieuw moet ik melden dat h.264 niet overal ondersteund word. W3C heeft een grote fout gemaakt toen ze nagelaten hebben een codec op te nemen in de standaard.

Mozilla heeft bijvoorbeeld geen h.264 in de browser ingebouwd maar moet gebruik maken van op het systeem aanwezige codecs.
Codecs die an-sich security problemen kunnen hebben/hebben gehad: https://support.microsoft.com/en-us/kb/954157
Support voor H.264 is inderdaad niet gegarandeerd binnen elke browser, maar wel enorm waarschijnlijk.
Als je al je bezoekers wilt bereiken is het verstandig om naast MP4 (met H.264) ook WEBM of OGV aan te bieden. Maar recent ben ik daar zelf mee gestopt omdat de hoeveelheid gebruikers die wèl WEBM of OGV ondersteunen, maar geen MP4, bizar klein is.

http://caniuse.com/#feat=mpeg4
? Draai netflix al wel even met html5 op linux.
[...] Met Flash is/was dat allemaal wat eenvoudiger te realiseren, vandaar dat bijvoorbeeld Netflix en dus nu Twitch wachten met overstappen op HTML5.
Netflix heeft al sinds 2014 een HTML5 player voor IE11+Win8.1. Ook in OSX 10.10 krijg je de HTML5 speler voorgeschoteld. Het is dus niet zo dat ze echt wachten daar, meer dat de platformen gewoon nog niet klaar waren (en soms zijn) voor DRM.

Zie nu zelfs dat ze Chrome hebben toegevoegd aan het lijstje: https://help.netflix.com/nl/node/23742
Ja, want DRM beveiligde Flash video streams rippen is zo absurd moeilijk :+
Klopt! Ik hoop dat iedereen overgaat op HTML5, want Flash betreft... Dat is een gevaar. Gelukkig blokkeren browsers steeds meer Flash door standaard Flash uit te schakelen in de browsers :)
Gelukkig voor mij (NIET dus) heeft VMWare er in versie 6 weer opnieuw voor gekozen om hun web client in flash uit te voeren. En helaas kunnen bepaalde akties alleen met de web client worden uitgevoerd. 8)7 8)7
Onze HP netwerk printers draaien ook nog een web interface gemaakt voor een oude java versie = geen gebruik van kunnen maken zonder een op kolen gestookte java versie te draaien.
Men moet gewoon stoppen met web interfaces die externe resources vereisen!
De JetDirect interface draait geloof ik nog steeds op de nieuwste Java-versies, maar dan wordt je altijd gebombardeerd door een stuk of 20 meldingen 'onveilig applet' omdat ze het niet allemaal in 1 applet gestopt hebben. En dit is dan nog wel een LaserJet 4000n uit 1998.
Ik denk ook dat Multi-platform mee gaat tellen. Je kan met HTML 5 prima met mobiele apparaten werken en met de desktop.

Het gaat zich ook klaar maken voor de strijd tegen YouTube. Aangezien de meeste streamers ook een YouTube kanaal hebben en daar per video (laten we over 24h na release zeggen) meer kijkers hebben dan bij een Twitch sessie. Bij Youtube komt een livestream automatisch in je Subscriber feed. Je kan ook evenementen doen: Stel, Mumbo Jumbo (geniale gozer) doet elke maandag zijn livestream, die host hij als event, elke subscriber ziet dat in zijn feed. Dan gaan ze kijken. Veel Twitchers die ook op YouTube zitten, uploaden hun livestreams op hun kanaal (of tweede kanaal). Gewoon omdat Twitch na 60 dagen je streams weer van de servers weghaalt. Met Youtube stream je en staat het direct al op je account, dat scheelt weer uploaden.

Twitch moet met de komst van zo'n grote tegenstander hard knokken om erbovenuit te kunnen komen.
Daar hebben ze de highlight functie voor uitgevonden.
Highlights is bedoelt voor de geniale momenten, een cimpilatie. Veel Youtubes willen daar geen hele streams op gooien, gewoob omdat het ook op Youtube staat
Ik denk eerlijk gezegd dat de kwetsbaarheden in Flash niet DE reden zijn, want die zijn er al jaren. Nee, ik denk dat de reden de aankondiging is van YouTube Gaming, aangezien dat de eerste echte concurrent is die er aan komt stormen en ook HTML5 ondersteuning heeft. (hitbox en azubu hebben gewoon een stuk minder budget).
onzin natuurlijk, de grootste reden zal zijn dat ze al veel langer bezig waren en dat er gewoon een hoop devices geen flash hebben.. Alles is al langer over aan het gaan naar "HTML5", maar zeker met grotere sites kost dat gewoon tijd..
Ze hebben de voordelen van HTML5 in zijn chat functionaliteit juist weer wel genoemd:

http://blog.twitch.tv/2015/06/html5-chat-is-live/

Speed: Chat loads nearly 4x faster on average
Efficiency: Chat uses fewer CPU resources, especially in busy chat rooms
Inderdaad. Onder welke steen heb je geleefd als je de reden voor overstappen niet vanzelfsprekend vindt? Flash is dood, lang leve HTML5.

"Gemeente Oeteldonk stapt over van Windows Xp en PalmOS naar Windows 7 en Android. Een reden voor de overstap geeft de gemeente niet".

Kom op, is dit nou een website van en voor nerds?
Onzin, Twitch gebruikt al een best een lange tijd HTML5/Javascript op de website zelf

Chat is al sinds een maand HTML5 (Artikel is ge-ninja-edit)
source: http://blog.twitch.tv/2015/06/html5-chat-is-live/

Ook wil ik even zeggen dat alleen de *controls* HTML5 zijn en de video zelf nog steeds in flash is!
The video itself is still in Flash underneath the controls.
source: http://blog.twitch.tv/201...yer-controls-now-in-html/

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 23 juli 2015 10:55]

Als ik een Twitch stream op m'n telefoon kijk (Galaxy Note 4, en dan niet via de app, maar via de twitch.tv website) dan werkt dat gewoon. En deze telefoon heeft echt geen Flash player. Dus er is al lange tijd een HTML5 variant die werkt bij Twitch. Wellicht dat de switch eerder inhoudt dat de Desktop nu ook de preferentie krijgt voor HTML5 video in plaats van eerste flash proberen.

Pak maar eens een browser waar geen flash player in zit of de plugin van uitgeschakelt is. Dan doet de site het nog steeds, en dat is al heel lang zo.
Nee hoor, Twitch gebruikt gewoon Adobe AIR om native flash video's op smartphones af te spelen

Deze developer-tool maakt het mogelijk om precies dezelfde flash-code natively te laten draaien op een OS.

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 23 juli 2015 12:32]

Ik weet wat Adobe AIR is (ben o.a. Flex ontwikkelaar) en dat staat toch echt niet op m'n telefoon.
Nee dat word meegeleverd als runtime in de App zelf. ;)

AIR gebruik je (op je computer) voor compileren van de flash-code naar een "native" .apk(op Android)

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 24 juli 2015 10:49]

Wellicht moet je m'n eerste post nog even lezen.
en dan niet via de app, maar via de twitch.tv website
Via de website in een browser op android.. dus niet de twitch app.
Dat klopt, HTML5 video livestreaming gaat echter via HLS, een protocol dat weinig browsers ondersteunen. Hier meer: https://en.wikipedia.org/wiki/HTTP_Live_Streaming
HLS, maar ook MPEG-DASH. Die laatste wordt zelfs harder aan gewerkt dan HLS van Apple. (Volgens mij is dat zelfs nooit een echte standaard geworden?)

Nu is het helaas nog zo dat je voor bijna elke browser een andere manier moet verzinnen, omdat ze geen van allen HLS of MPEG-DASH en laat staan allebei ondersteunen. Iets wat op iOS en Android al jaren kan, waardoor Flash daar niet meer nodig is.

Hopelijk zetten de browsersmakers ook eindelijk wat gang achter de implementatie van beide protocollen, zodat Flash echt de deur uit kan.

[Reactie gewijzigd door Tralapo op 23 juli 2015 17:08]

HLS is wel een super simpel protocol. (En helemaal makkelijk voor gebruikers) MPEG-DASH kan nog wel eens onspeelbare opnames veroorzaken.
Dat is waar, maar Chrome, IE, Safari en Opera ondersteunen inmiddels wel MPEG-DASH op desktop, terwijl HLS alleen door Safari wordt ondersteund. De ontwikkelaars van Chrome hebben zelfs aangegeven niet te werken aan HLS-ondersteuning.

Firefox heeft zelfs voor geen van beide ondersteuning. Tenzij je YouTube heet.

Op iOS/Android is er juist weer meer ondersteuning voor HLS dan voor MPEG-DASH. Kortom: het is een bende en daarom is Flash nog zo hardnekkig aanwezig.
Maar omdat het vrij simpele protocollen zijn, kun je ze ook beide supporten (zoals MS dus gaat doen) Meer keuze is meer beter.

En Chrome weigert wel meer dingen, het is al lang de "meest open" browser niet meer. Probeer voor de gein eens samen te werken met de devs daar.
DASH ondersteuning wordt niet direct in een browser ingebouwd, maar in een library die Media Source Extensions gebruikt om het te implementeren. De MSE implementatie van Firefox speelt dan weer niet perfect met dash.js, de verreweg meest populaire DASH implementatie (als je YouTube's eigen niet mee telt). Volledige ondersteuning komt er als het goed is aan in Firefox 42, verwacht in begin November. Het werkt momenteel overigens ook al vrij redelijk als je de whitelist uitzet, maar het is nog lang niet perfect en de Firefox developers willen niet hebben dat mensen hacks in gaan bouwen.

HLS kan technisch gezien ook via JS/MSE geïmplementeerd worden, en daarom willen browsers het ook niet zelf implementeren. Op iOS/Android wordt het echter verwacht van het core OS, dus mobile browsers vallen terug op die ondersteuning waar mogelijk.
Mijn html5 players geven dan de melding "unsupported video format". Helaas. Anders was ik al veel eerder van Flash afgestapt.
Je kan dit testen door aan de twitch.tv url die je wilt zien '/hls' toe te voegen, zonder aanhalingstekens.
Ondanks dat is het natuurlijk wel een goede ontwikkeling dat Twitch druk bezig is met het omzetten van hun applicatie naar HTML 5. Zeker al je nagaat hoeveel performance flash wel niet gebruikt. Zodra de grote jongens veranderen gaan de kleinere vast mee.
Dat staat toch in het artikel..? Of is die aangepast met een ninja-edit?
ninja-edit.

@mark_88 dat wou ik gewoon even duidelijk maken, maar het ging vooral om de chat.

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 23 juli 2015 10:42]

Een zinnetje over de chat is toegevoegd. Het onderscheid tussen de player controls en de video zelf stond er al in. Dank!
Wat ik mij afvraag: Is het nou moeilijk of gewoon veel werk om over te schakelen van Flash naar html5?
In het geval van Twitch is dit gewoon veel werk. Vrijwel alles (videoplayer, chat etc.) is gebaseerd op Flash.
Een video afspelen in HTML5 is alles behalve spannend te noemen :)
Live video streams zijn nog helemaal niet zo makkelijk in HTML5. Er is één redelijk goed geaccepteerde standaard voor live streams en dat is Media Source Extensions (MSE), maar Firefox ondersteunt dit nog niet (komt waarschijnlijk rond versie 41). De enige reden waarom YouTube dit al wel kan is omdat Mozilla specifiek voor YouTube een testversie van MSE aan heeft gezet.
Je hebt ook HLS (HTTP Live Streaming), dit werkt gewoon met h264 en is een prima standaard.

[Reactie gewijzigd door shadylog op 23 juli 2015 15:38]

Alleen is dit nooit een officiele IETF standard geworden waardoor browser support voor platforms die niet van Apple zijn zeer minimaal is (geen IE of Firefox support, beperkte Android support).
Windows 10 en Edge render engine gaan wel weer HLS ondersteunen. Twitch gebruikt ook HLS als videostream als je de API gebruik.t
Edge heeft nog maar een zeer beperkt marktaandeel, terwijl geen enkele andere desktop browser het ondersteunt (na even zoeken blijkt Chrome het op de desktop ook niet te ondersteunen). En van wat ik zie op de Twitch API pagina wordt embedded streaming alleen ondersteund in de iOS Viewing Embed API - alweer alleen voor Apple apparaten.

HLS is ten dode opgeschreven - en terecht, want MSE is ook technisch superieur.
De Android apps en ook de on-officiele Windows apps voor twitch als Gamestreams gebruiken HLS om de video's af te spelen. Alle streams komen terug uit de API als m3u8.

Daarnaast geef ik helemaal geen waardeoordeel over HLS of MSE, ik geef alleen even aan waar het op dit moment ondersteund wordt of waar nieuwe ondersteuning komt.
Heel veel werk.
Het video element is goed ondersteund. Wil je echter oudere browsers ondersteunen, dan kun je aan de gang met prefixen.
Codecs is ook weer zo'n verhaal. Oudere versies van Firefox ondersteunen nog geen h.264. Wat gaat je fallback codec worden, als je deze wilt. Let wel, misschien moeten de video's op de server hiervoor omgezet worden.
Zitten er fade in/out animaties in de controls? Kun je aan de gang met css animations en of transitions, welke uiteraard geprefixed moeten worden (css prefixer is een uitkomst hierbij).

Voor live streamen kun je HTTP live streaming Media Source Extensions gebruiken, welke nog lang niet overal supported zijn. HLS is alleen Apple apparaten en binnenkort Microsoft Edge. Misschien moet Twich hier de servers weer voor aanpassen, wat weer veel testen betekend.

Al met al is het zeker te doen, maar veel werk!

[Reactie gewijzigd door svenvNL op 23 juli 2015 12:04]

Gelukkig updaten browsers tegenwoordig automatisch, in ieder geval de meestgebruikte. Verder hoef je weinig meer te prefixen hoor. Bijvoorbeeld CSS transities worden goed ondersteund in up-to-date browsers (en opnieuw, we hebben auto-updates tegenwoordig).

Ben het alsnog helemaal met je eens dat het veel werk is, vooral het testen waarschijnlijk, maar het is simpelweg hard nodig.
Ja, maar er zijn nog enkele Extended Support Release (ESR) versies in de omloop. Je hebt nog een staartje van v31 t.m. augustus dit jaar.

https://www.mozilla.org/en-US/firefox/organizations/faq/
http://caniuse.com/#feat=mpeg4

Kan je afvragen of dat relevant is. Maar bijvoorbeeld onder Linux ondersteunt geen enkele browser hardware versnelling voor videos (VDPAU & VA-API). Enkel Adobe Flash.

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 23 juli 2015 12:04]

Om te streamen heb je een dekstop applicatie op je pc staan die het doorzend naar een server. In HTML kan je met <video> tags (afaik) een video plaatsen, maar als je dat wilt doen, terwijl er data aan het bestand wordt toegevoegd, wordt dat volgens mij een stuk lastiger.

(Voor de mensen die het willen weten: Het spel dat wordt gespeeld in de Screenshot is: Holy Potatoes! A weaponshop? LINK: http://store.steampowered.com/app/363600/)
Flash ontwikkel je met de programmeertaal ActionScript. Wat volgens mij op de zelfde standaarden als JavaScript gebaseerd is (ECMA-262 / 6?). Plus natuurlijk Adobes eigen API en engine. JavaScript heeft nu ook de status van ECMA 6.
Dus het omzetten van code zou mogelijk moeten zijn.

Quote van het internet "The key difference however is the standard library. JavaScript comes with a couple of predefined classes like DOMElement and browser dependent additions. ActionScript has a fairly large standard library with features like video streaming and is consistent over all platforms."
Heel veel werk.

In de eerste plaats heb je nog geen standaard voor livestreaming in de browsers. De videotag is voor statische video's en ook dat is al een berg werk. Aparte video's encoden (zowel video als audio) voor de verschillende browsers en dan nog loop je tegen van alles aan. Internet Explorer die om onduidelijke redenen niks rendert, of mobiele browsers waarbij de kleuren verkeerd zijn en de framerate stottert.

Bij livestreaming kom je op dit moment uit bij WebRTC (=Real Time Communication, wordt ook gebruikt voor videochat en dergelijke), wat weer alleen werkt in Chrome en Firefox en ook nog steeds verre van af is.

Iedereen ziet het liefst Flash zo snel mogelijk verdwijnen, maar het probleem zit hem vooral bij de browserbouwers. En dan voornamelijk Apple en Microsoft die gewoon retesloom zijn met het inbouwen van features en dat vaak ook nog eens op een brakke manier doen.

Ongeacht of je fan bent van Google of niet: Chrome pakt zo'n beetje alles wat je als developer ertegenaan gooit en heeft bovendien ook nog eens enorm veel documentatie, samplecode etc.

[Reactie gewijzigd door BarôZZa op 23 juli 2015 10:33]

Mooie stap voorruit. Hopelijk word speedtest.net ook nog snel HTML5 dan kan bij mij flash er echt af!
Ik gebruik altijd Speedof.me voor internet speedtests en dat werkt prima in HTML5, geen Flash voor nodig.
Leuk dacht ik in eerste instantie, een alternatief voor speedtest.net.
Ik denk echter dat deze verder weg gehost is dan de servers die speednet pakt, want er zit een erg groot verschil in resultaat:
Speedof.me: download: 68 Mbps, upload 41 Mbps
Speedtest.net download: 530 Mbps, upload 43 Mbps
Of is hiervoor een andere reden aan te wijzen?
En ik kan sneller downloaden dan mijn abo toelaat.
Zou ook wel moeten, Ziggo iig geeft een beetje extra voor de overhead.
daar liep ik ook laatst tegen aan, had flash uit gezet maarja dan werkt speedtest natuurlijk niet meer |:(
Heb je ze ook een bericht gestuurd? Anders voeren ze helemaal niets uit, omdat ze je suggestie niet hebben ontvangen, nietwaar? :P
Goed dat bedrijven meer en meer weg stappen van Flash.
Nu graag dezelfde trend nog voor Silverlight, zodat we helemaal geen "addons/plugins" nodig hebben voor een normale browse-ervaring.
Bij Flash speelt natuurlijk de grotere "onveiligheid" ook nog mee, Silverlight heeft hier minder last van.
Silverlight zitten we nog wel even aan vast ivm die gruwelijke DRM :(
Op de Edge Dev Blog heeft Microsoft nog wel een interessant stuk geschreven over de overgang naar HTML 5.
http://blogs.windows.com/...g-to-html5-premium-media/
Dat zou best wel eens mee kunnen vallen aangezien microsoft zelf niet eens ondersteuning voor silverlight gaat toevoegen aan de standaard Windows 10 browser Microsoft edge.
maar per wanneer is 'men over'? hier draait het nog op flash
Een citaat van http://blog.twitch.tv/201...yer-controls-now-in-html/:

As previously mentioned, this is a gradual roll out. If you are not part of our initial pool of users, please be patient as we release the redesigned player at a steady pace.

Maar, alsnog interessant:
The video itself is still in Flash underneath the controls.
Hoop dat de Kodi Twitch plugin blijft werken. Gebruik deze behoorlijk veel.
http://kodi.wiki/view/Add-on:TwitchTV

[Reactie gewijzigd door Furinax op 23 juli 2015 11:11]

Daar komt geen flash aan te pas, dus waarom zou dat niet blijven werken?
Het zal ook wel meespelen dat er steeds meer op mobiele devices gebrowsed wordt, en die ondersteunen geen flash.
Ik vraag me af of dit nog (positieve) invloed gaat hebben op de performance van de livestreams. Ligt natuurlijk ook grotendeels aan de servercapaciteit en het feit dat alle streams (ook de Nederlandse) via de US gaan totdat er genoeg vraag naar is om ze naar EU servers te klonen, maar misschien dat een betere/lichtere player de gebruikerservaring wat lekkerder kan maken.
Een web zonder flash is voor iedereen een vooruitgang. Na de iPhone/iPad die als trendzetter Flash blokkeerde merk je dat er de laatste maanden weer een hele nieuwe beweging is om van Flash af te komen. Hopelijk is het net het extra zetje dat zorgt dat Flash eindelijk voor altijd van de afgrond afvalt!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True