Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 94 reacties
Submitter: Carn82

Sony heeft een update vrijgegeven van de PlayStation 4-systeemsoftware. Versienummer VSH3.00 met codenaam 'Kenshin' komt met een groot aantal nieuwe opties, waaronder 10GB onlineopslag voor PlayStation Plus-leden met een PS4.

Dat schrijft Sony op zijn PlayStation-blog. De verschillende opties werden al naar bètatesters uitgerold, maar zijn nu ook beschikbaar voor normale gebruikers. Naast de extra opslagcapaciteit, kunnen PlayStation 4-bezitters hun gameplay live streamen via Youtube. De streams zijn dan ook zichtbaar op de Youtube Gaming-website en andere Youtube-kanalen. PlayStation-bezitters konden hun gameplay al streamen naar Twitch en Ustream.

De extra opslagruimte en de nieuwe streamopties zijn niet de enige opvallende veranderingen. Er is tevens een nieuwe 'events-hub', waarin een overzicht van de activiteiten te zien is die plaatsvinden rond de games die het meest gespeeld worden, zoals een 'double XP weekend' waarin voor een game extra experience-punten te verdienen zijn op een bepaald tijdstip.

Bij de Friends-app is het nu mogelijk een favoriete groep toe te voegen, waardoor het vinden van de mensen met wie een speler graag speelt, makkelijker moet zijn. De toegang tot onlinecommunities is ook vergemakkelijkt en Twitter is aan de sociale omgeving toegevoegd: een gebruiker kan tien seconden lange videoclips direct delen via Twitter. De binnen sociale media steeds populairder wordende 'stickers' zijn nu ook te verzenden via de PlayStation-berichtenbox. Tevens is het nu mogelijk screenshots als png op te slaan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (94)

Ik hoop dat Sony wat gaat doen om de verschrikkelijke downloadsnelheden van PSN aan te pakken.

Ik heb vorige week vrijdag een PS4 gekocht en maandag Battlefield 4 Premium Edition. Hoopte snel te kunnen spelen, maar helaas. Er moest (logisch nadat een titel al een tijdje uit is) een patch gedownload worden. Dit was ongeveer 4,5 GB, waar ik met m'n 200/20 lijntje 2 uur over deed. Het zijn geen issues met mijn netwerk. De PS4 is bekabeld aangesloten op een RT-N66U en die is weer doorgelust naar een gebridged Ziggo / Ubee geval.

Gelukkig wilde ik gisteren weer spelen, waarna ze gisteren weer een nieuwe Update / Patch uitgebracht hadden (voor BF4 Night Operations) van 3,05 GB waarna ik weer anderhalf uur aan het downloaden was. Zo is de lol er natuurlijk wel snel van af.

Anderen nog last van de downloadsnelheden van PSN momenteel?
Vraag me niet waarom het werkt, maar google dns servers instellen op je PS4 scheelt een hele hoop.


8.8.8.8 en 8.8.4.4


http://community.us.plays...ks-for-most/td-p/43701250
Bedankt voor de reacties!

Helaas werkte deze opties (die Google ook aangaf :P) niet, of voor korte duur.

Ik hoop dus dat Sony z'n servers eens even gaat liften, want 4 uur wachten op een download van 3 GB is echt niet meer van deze tijd. :P
zo nu en dan, maar niet rampzalig zoals sommigen het schijnen te hebben. Het is echt pas sinds dit jaar dat dit probleem echt voorkomt in grote schaal. Het was hiervoor sowieso bloesden namelijk.

Er zijn ook andere manieren om dit te voorkomen, zoals MTU veranderen en "pauze/resume", helpt ook ontzettend.
Waarom zijn de saven games zo groot. Een tekst bestandje van 2 kb met info over bij welk lvl je bent, hoeveel geld je hebt, wat je ge unlockt hebt zou toch voldoende moeten kunnen zijn voor bijna alle spellen.
Dat is voor sommige games inderdaad voldoende, maar niet bij games zoals Fallout, Skyrim, Dragon Age, GTA etc. Bij zulke spellen moet ALLES opgeslagen worden, welke wapens je hebt bijvoorbeeld en dan bij elk wapen welke exacte attributen daarop zitten. Welke quests je allemaal hebt gedaan en hoever je met elke quest bent. Welke delen van de wereld je hebt gezien. Welke kisten je hebt geopend en wat je daaruit hebt gehaald. Welke NPCs nog leven en wat je hebt gezegd tegen die NPCs. Etc etc etc. Hoe meer je speelt bij zulke games, hoe groter je saves worden.
Dat is voor sommige games inderdaad voldoende, maar niet bij games zoals Fallout, Skyrim, Dragon Age, GTA etc. Bij zulke spellen moet ALLES opgeslagen worden, welke wapens je hebt bijvoorbeeld en dan bij elk wapen welke exacte attributen daarop zitten. Welke quests je allemaal hebt gedaan en hoever je met elke quest bent. Welke delen van de wereld je hebt gezien. Welke kisten je hebt geopend en wat je daaruit hebt gehaald. Welke NPCs nog leven en wat je hebt gezegd tegen die NPCs. Etc etc etc. Hoe meer je speelt bij zulke games, hoe groter je saves worden.
Uiteraard moet je alles opslaan. Maar als je dat enkel in tekstbestandjes doet is dat nog steeds niet veel. Met 1GB ruimte kun je al ~100.000 bestanden van 10KB opslaan. En in een bestand van 10KB kan een hele hoop data vermeld worden. Het zal zeker niet efficient zijn wat laden en datamanagement betreft, maar het feit dat je alles wilt bewaren hoeft in plaintext niet veel opslag te kosten.
10KB is echt veel te klein voor een hedendaagse savegame.

Duke Nukem 3D (1996) had al savegames van 250KB :-) http://www.nicouzouf.com/en/?id=dukenukem3d
ik heb net gecheckt: mijn volledige savegame folder van skyrim bedraagt al ruim 4GB, oke dan,
het is skyrim,
ik save vr elke (wellicht domme) actie die ik in de daaropvolgende minuut uitvreet,
ik save n elke quest,
10GB is dus lang niet genoeg om al je saves op kwijt te kunnen, tenminste, als je mijn "save-every-minute" speelstijl volgt.
(Ik weet niet hoe het saven werkt op een PS4, dus autosave of manual save dus ik zou wel eens volledig incorrect kunnen zijn.)
Omdat je dan, op een nog te ontdekken manier, met je computer dat tekst bestandje kan aanpassen en allemaal dingen kan unlocken en jezelf extra geld kan geven.
Omdat je dan, op een nog te ontdekken manier, met je computer dat tekst bestandje kan aanpassen en allemaal dingen kan unlocken en jezelf extra geld kan geven.
Voor offline games is dat juist hardstikke leuk! Ik heb als kind vaak zat op deze en andere manieren games beinvloed en vond dat altijd leuk om te doen. Net als cheats gebruiken in offline games: je hebt alleen jezelf er mee. Het is jammer dat het bij online gaming wat gevoeliger ligt omdat je daar met andere spelers te maken hebt O-).
Klopt, doe ik ook regelmatig (anno 1404, Sim City - dat soort games).
Maar een game wordt verkocht met een singleplayer tijd van laat zeggen 12u game plezier.
Op het moment dat we dus extra geld toevoegen, kan je een aantal die je anders moest spelen sidelines achterwegen laten, en kom je niet aan de 12u gameplay die ze beweren.
ik deed dat altijd bij farming simulator, mezelf zoiets van 2000 koeien geven. mijn god wat was ik triest.
Dat kan sowieso. Het is de reden waarom de theorie achter DRM niet werkt, beide opslag van de sleutel en authenticatie gebeuren op de client. Daarom is het schema achter MMORPG's zo opgezet dat opslag en authenticatie centraal gebeurd.
Encrypted zal niet veel groter zijn, met een key die in de game zit.
Savegames nemen veel plek in. Misschien kun je nu de savegames van meerdere spellen in de cloud zetten.
@JSTPS

Savegame nemen niet veel plek in ................ de update's van de games die nemen veel plek in
Jawel hoor :)
Ik dacht laatst "waarom zit m'n PS4 zo vol?"

Wat blijkt, de save files zijn gigantisch! Ik had een hele lijst aan Dragon Age Inquisition save files a 50MB per stuk. Dan heb je ook nog de overige data save files (dus niet je verhaal) die hier nog bij optellen.

Andere games maken het helemaal bont:
http://ps4daily.com/2015/05/ps4-save-file-size/

En:
The bad news here is how the game has multiple saves and each save has a huge file size, which usually means that you are going to get your cloud storage filled in no time. Keep in mind that these are not the manual saves, but the auto ones. The current capacity for saves on the cloud for PS+ users is just a tiny 1 GB. This is going to prove troublesome for games like The Witcher 3, which can take upward to 100+ MB on saves alone.
http://gearnuke.com/witch...ily-max-ps-cloud-storage/
@ixl85

Nog eens niet in de gaten dat het zoveel ruimte in beslag neemt
Met 10 GB aan opslag is MEER dan genoeg

Savefile's nemen niet echt veel beslag in maar ................. de updates van games wel
Voor savegames wel, maar wat dacht je van games die je aankoopt en download?

Final Fantasy X remastered is al 30 GB groot.
Volgens mij is het zo (net zoals bij de Apple Store) dat de Playstation Store onthoudt welke games er aangekocht zijn en kun je deze wanneer je je account op een PS4 registreert weer opnieuw downloaden. Het spel wordt dus niet opgeslagen in de Cloud.

Maar dat ga ik even voor je uitzoeken.
Klopt, wanneer je een game via de store hebt gekocht, dan kan je dat later weer vanuit de store downloaden om te installeren.
Ik heb ondertussen even gezocht. Het kan maar op 2 verschillende PS4 systemen.
Voor veel games, maar er zitten er een paar tussen. Ik heb al meerdere malen "failed to upload"-meldingen gehad.
Klopt, maar er zijn een paar games die er joekels van saves in gooien. Is natuurlijk aan de developer om een efficient savesysteem te implementeren, maar helaas doen ze dat niet allemaal. Maar voorlopig moet 10GB wel weer even voldoende zijn ja :o
Ik snap niet dat de grote van deze online opslag een dingentje zou moeten zijn. 1 GB of 10GB, Sony zou voor de PSN+ abonnees eigenlijk zoveel moeten geven als dat ze nodig hebben.
Volledig schaalbaar dus, afijn... Zal wel weer een marketingdingentje zijn....
Moet je de grootte van savegames toch even gaan bekijken. Little Big Planet bijv. 500mb+ anyone?
Ik mis even waarvoor je die 10GB online opslag zou gebruiken?
Voor opslag van save games/status en dat soort data.
Bedankt. Raar dat zoiets alleen beschikbaar is voor Plus members en er dan nog zelfs een limiet op zit ook, ik zou dat een basisfeature vinden in deze tijd.
Dat is niet raar bij de consoles is dit heel normaal Microsoft had het zelfs al veel eerder, bij Sony is het pas sinds de ps4 dat als je online wil gamen dat je moet betalen.
Het betalen voor online gamen vind ik ook niet raar, het betalen voor het syncen van savegames zou ik als een basisfunctie zien. Zeker aangezien consoles geen memorycards meer hebben zoals vroeger (tenzij USB savegames mogelijk zijn).
Vroeger waren er memory cards maar was er geen lokale opslag. Nu is er ook nog lokale opslag mogelijk. Je kan prima zonder online opslag en alle save files lokaal opslaan (en evt. backuppen naar usb).
Vroeger was het dus makkelijker om even je savegames mee te nemen naar een vriend / andere console.
USB stick is vrij draagbaar toch? Zie het verschil niet met een memory card...
Het verschil is dat je nu een manuele handeling moet doen voordat je vertrekt om de savegames te kopiren. Vroeger trok je gelijk je memory card uit je console. Cloud sync zorgt ervoor dat je gewoon gelijk kan vertrekken en alleen maar even inlogt op de andere console. Daarom is mijn mening dus dat Cloud sync een basisfunctie zou moeten zijn, zonder betaling of in een pakket.

In het geval van savegames is de gebruiksvriendelijkheid van de laatste consoles dus minder vanwege lokale storage, in het kader van je savegames even snel meenemen.
Het is mogelijk het naar USb te kopieeren als backup als voorbeeld
Dat het alleen voor Plus members is begrijp ik wel. Het is gewoon een toevoeging aan het Plus abonnement. Tijdens de aanschaf van de PS4 is hier niet voor betaald, en dat hoeft Sony dus ook niet te leveren.
Dat is niet raar want waarom zou je Plus member zijn om alleen online te kunnen spelen. Verwacht je toch juist dat je zulke dingen der bij krijgt als je plus member bent. En dat er een limiet op zit hoef je ook niet raar van op te kijken want het was eerst 1 en als het dan 10 word is het nog niet goed haha.......
Juist niet voor deze tijd. Tegenwoordig betaal je voor alle extras gewoon een meerprijs.
Wil je online spelen met de PS4 heb je een Plus abo nodig, dus zo gek is het niet dat dit alleen voor PSN+ leden is...
Hoeveel is dat bij X1 dan eigenlijk?
Onbeperkt volgens mij
Opslag van je savegame
Online storage capacity increase: PlayStation Plus members’ PS4 cloud storage capacity will increase from 1GB to 10GB
Uit de aangehaalde bron. Het is dus niet een nieuwe optie zoals nu in de headline staat.
Er staat in de headline niet dat het een nieuwe optie is, maar ook niet dat het een al bestaande optie is. Ze spreken zich er helemaal niet over uit.
Er staat ook niet in de titel dat het een nieuwe optie is, er staat alleen dat ze 10GB geven met deze update..
Weet nog niet precies hoe dat 'favoriete vrienden' gedeelte werkt...
Maar waarom kan ik in godsnaam geen mapjes maken, zodat ik vrienden kan groeperen. Bijvoorbeeld per spel. Ik moet nu continu door een gruwelijk lange lijst van mensen heen. Dat zou makkelijker moeten kunnen lijkt me.
Ik vermoed dat het zoiets is:

'Favourite Groups has been added to the Friends app, letting you add new or existing groups as a Favorite Group and quickly access groups of people you like to play games with frequently.'

Ik denk dat je dus als je eenmaal in een Party zit je dan de aanwezige contacten kan opslaan als groep. Ik denk dat we snel meer weten.
gelukkig hoef ik maar door een lijst van 4 man heen, wat is het leven zonder vrienden soms relaxed
10GB aan savegames? :s Ik heb nog steeds het idee dat een beetje collectie op hooguit 2 memorycards van 8mb zou passen :p
Sommige games hebben een paar honderd MB aan savegames.
Toen gingen developers nog redelijk zuinig om met opslag en geheugen. Nu is het goedkoper om dat gewoon uit te breiden.
Ik vat nog steeds niet waarom mensen willen constant willen streamen. (tenminste als er geen economisch voordeel aanzit)
Ik kan zo diverse redenen bedenken:
-Gameplay delen met vrienden/onbekenden
-Omdat ze graag aandacht willen
-Omdat ze graag willen dat anderen zien hoe ze spelen
-Om gametactieken o.i.d. te delen
-Walkthrough
Etc.
Ja ok, maar ik ga niet zitten wachten totdat pietje gaat gamen zodat ik kan kijken hoe dat level gaat. Word het dan ook opgeslagen om later terug te kijken?
Er zijn inmiddels streamers die hier van kunnen leven. Dus tja.. het is niet iedereen zijn ding maar er is welzeker vraag naar.
Er zijn inmiddels streamers die hier van kunnen leven. Dus tja.. het is niet iedereen zijn ding maar er is welzeker vraag naar.
PewDiePie,
De 25-jarige Felix Kjellberg, beter bekend als PewDiePie, is de bekendste en meest populaire gamer en verdient een duizelingwekkende 7,3 miljoen dollar (6,7 miljoen euro) met zijn YouTube-kanaal. In een nieuw filmpje relativeert de gamer zijn financieel succes.
Om er maar een te noemen ;) Maar gezien het succes van sites zoals Twitch lijkt het me duidelijk dat er een markt is voor mensen die graag willen streamen en 'bekeken willen worden'. Of het een toegevoegde waarde heeft lijkt me geheel persoonlijk :)
Misschien toelichten wat je kan doen met die opslagruimte ?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True