Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

Vrijwel tegelijk met Epic kondigt Crytek aan dat het zijn game-engine gaat verhuren. Waar Epic voor de Unreal-engine 19 dollar per maand vraagt, plus een deel van de opbrengst van de game, rekent Crytek slechts 10 dollar, zonder royalties.

Net als Epic grijpt Crytek de Game Developers Conference in San Francisco aan om wereldkundig te maken dat het de CryEngine wil gaan verhuren aan studio's. De Duitse ontwikkelaar gaat de 'Engine-as-a-Service' vanaf mei aanbieden. Een abonnement kost 10 euro per maand. Epic kondigde tijdens dezelfde beurs aan dat het de Unreal Engine in abonnementsvorm aan gaat bieden. Die is per direct te huur, al vraagt Epic daar 19 dollar per maand voor. Bovendien vraagt Epic 5 procent van de opbrengsten van de game die met de gehuurde engine gemaakt wordt. Crytek biedt zijn engine 'royalty free' aan.

Crytek bood indie-developers al een gratis sdk aan. Die blijft beschikbaar, al lijkt het alsof Crytek die niet langer zal voorzien van nieuwe features. Dat zal met de Engine-as-a-Service wel gebeuren. De verhuurde engine is de versie die gebruikt is bij het maken van Ryse: Son of Rome en deze kan gebruikt worden voor het maken van games voor bijna elk denkbaar platform. Crytek heeft daar recentelijk nieuwe opties aan toegevoegd als Physically Based Shading, Geometry Cache en Image Based Lighting.

CryEngine in actie in Ryse: Son of Rome

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (22)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

19 / 10 dollar per maand?

Is dit voor een HELE engine en ongelimiteerd aantal kopieen van een spel?
Of is dit per verkocht spel?

Beetje onduidelijk. Een bedrijf kan toch geen winst maken als z'n engine gehuurd wordt voor een schamele 10 dollar (120 dollar per jaar..woei!). per maand...en de huurder die kan het spel dus dan onbeperkt verkopen.

I'm confused.
Ga er maar van uit dat dit per persoon is.
Dus 200 mensen die aan het spel werken heb je al gauw 2000,- te pakken per maand.
Merendeels van de engine is vast al terugverdient met het vorig verdienmodel.

[Reactie gewijzigd door Bonobo op 20 maart 2014 12:03]

maarja, als jij 200 mensen hebt, dan is die 2000 euro per maand echt niet de kostenpost..
Precies, van die 2000/maand kun je niet eens 1 personeelslid betalen ;)
Ja dat lijkt me dus nu ook duidelijker (na het lezen van een engelstalig artikel hier over). Misschien een idee dat Tweakers dit er ok bij zet :)
Voor de Unreal Engine betaal je 19 euro per maand, met 5% van de inkomen voor Epic Games.

Die 19 euro is dus per bedrijf/particulier.

Zie reactie van SuperDre :)

[Reactie gewijzigd door flnhst op 20 maart 2014 15:37]

Die 19 euro is dus per bedrijf/particulier.
Nope, die 19 euro is per werkplek.. Dus als je 4 developers hebt, heb je 4x19 nodig..
10 dollar per maand voor een licentie, waarnaast je geen royalties over je verkochte games hoeft af te dragen.

De andere engine betaal je 19 dollar per maand voor en dien je 5% van de opbrengst van elke kopie die je verkoopt af te dragen.

De licentie zal overigens vrijwel zeker voor maar 1 medewerker/pc zijn. Dat betekent dat ze met een beetje studio van 5-10 man toch al gauw 50-100$ per maand vangen, 600-1200 p. jaar. Met zo'n goedkope licentie zal je waarschijnlijk aardig wat subscribers krijgen, wat dus uiteindelijk zorgt voor aardig wat (stabiele) inkomsten per maand/jaar en dat is dus het verdienmodel waar ze bij Crytek voor gaan: low prices, high volumes.

[Reactie gewijzigd door Chrotenise op 20 maart 2014 11:09]

Epic deed dat al langer met zijn UDK natuurlijk (99$ per jaar, en dan nog % als je meer dan 50.000 winst hebt), maar het is inderdaad 'the way to go', en als game ontwikkelaar kan ik het alleen maar toejuichen.
Vind het inderdaad ook vrij verwarrend. Maar wat zou kunnen; moet de licentie voor de engine ook niet op ieder verkocht spel worden geplakt? In dat geval scoren ze $10 per verkochte game. (Al zou dat bij Epic weer vreemd zijn, aangezien ze ook nog 5% willen pakken)
Nee dat lijkt me niet. De 5% dekt dit al in het geval van Epic, Crytek biedt zijn engine 'royalty free' aan zoals in het artikel staat.

Als je hier nog over twijfelt, bedenk dan dit: menig indie game kost minder 10 dollar of niet veel erboven. Dat zou betekenen dat de indie developers verlies draaien of bijna niks over houden bij elke verkochte game. Hierbij optellend dat je ook vaste (ontwikkel)kosten hebt, kan ik concluderen dat dit absoluut geen plausibel voorstel is voor de Indie-markt.
Crytek has revealed that from May this year, indie developers will be able to use all of CRYENGINE's cutting-edge features for a monthly subscription fee of 9,90 USD/EUR per user - royalty free.

Ook nog eens indie developers. Dus als je bedrijf groter word zal je waarschijnlijk meer gaan betalen.
de voorwaarden zijn nog niet publiekelijk gemaakt, maar ik vermoed dat eens je boven een bepaalde omzet komt er toch nog iets van royalties zullen moeten betaald worden
Bepaalde percentage van je omzet of winst afstaan!
Dan moet je misschien eerst eens beginnen met het artikel volledig te lezen... dan hoef je ook niet verward te raken ;)

[quote]Bovendien vraagt Epic 5 procent van de opbrengsten van de game die met de gehuurde engine gemaakt wordt.[/quote]

Precies hetzelfde wat Unreal doet...


Ik zou toch zweren dat ik net wat anders las... :+ Maar het staat zelfs in mijn quote... 8)7 |:( O-) Als er een -10 waardering bestond... kom maar op!

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 20 maart 2014 11:22]

[...]
Precies hetzelfde wat Unreal doet...
Epic heeft de Unreal Engine gemaakt en vraagt inderdaad 5% royalties.
Crytek heeft de CryEngine gemaakt en vraagt geen royalties, dus wat probeer je te zeggen?
Hoe gaat dit nu voor de mensen die reeds licenties hebben voor de 2 engines? Daar hebben ze in het verleden waarschijnlijk een behoorlijk bedrag voor neergelegd, lijkt me best pijnlijk dat je nu voor slechts een fractie de komende 2 jaar vooruit kan.

De kickstarter City of Titans heeft voor hun project blijkbaar 70k moeten neerleggen:
Since we are developing the game using the Unreal Engine, and the Kickstarter counts as revenue, we owe Epic Games, the company which makes the Unreal Engine royalties. That comes to about $70,000, as well.
edit, zie dat hun nu op Unreal4 zitten, is deze licentie dan op basis van de huidige of vorige engine? (crytek zit op 3?).
Je neemt een licentie af met een contract voor een x periode. Zolang je contract loopt, zit je dus veilig. Verloopt je contract, dan is die aan de kant van Crytek/ Unreal Engine op te zeggen om je te verplichten een monthly subscription te nemen of de ontwikkelaar kan daar zelf voor kiezen omdat dat goedkoper is dan opwaarderen naar een nieuwe versie.
Als jij nu een auto koopt en een half jaar blijkt diezelfde auto ineens goedkoper te huren te zijn, dan is dat toch echt jouw probleem. :)
Een auto wordt gewoon je eigendom, die engine neem je nog steeds in licentie af.

Stel dat Win8.1 Pro (dacht ~220 euro?) opeens verhuurt wordt voor 2 euro in de maand, kan je voor dat bedrag dus jaren 'huren'.
City of Titans heeft de licentie gekocht voor een X bedrag. Daarnaast hebben ze nog 70k aan royalties moeten betalen.

Die royalties hebben hier echter niets mee te maken, want bij het nieuwe verhuurmodel van Epic moet je dat nog steeds doen.
De truuck is volgens mij dat deze EaaS een beperkter engine is t.o.v. de volle CryEngine. Dit kan bijna niet anders omdat Crytek anders geen droog brood hier aan verdient? Een game ontwikkelt met 100 man x 2 jaar zou maar 24K kosten aan licensing anders...dat is echt niks :)

edit:
1. In ieder geval lijk je 0-inzicht te krijgen in de CryEngine source code. Voor een grote studio is dat wel degelijk nadelig aangezien je moeilijk aanpassingen kan maken voor speciale "requirements" . Dit is dus 1 verschil tussen Service vs. Full licensing.

Ik zoek nog even verder voor meer items :)
Lijkt me ook dat er gewoon voorwaarden aan hangen. B.v. bij omzet > X je gewoon weer volledig licensing betaald of een royaltee.

[Reactie gewijzigd door Max|Burn op 20 maart 2014 13:51]

Blijkbaar zijn minder en minder ontwikkelaar geinterseerd in het kopen van dure engines en moeten engine ontwikkelaar zich tot andere inkomsten wenden. Voor Indie ontwikkelaars is dit wel een erg goede stap vooruit die nog "betaalbaar" is.
Ik denk dat Epic en Crytek zien dat de markt verandert en middel-grote en vooral kleine studio's de laatste jaren steeds succesvoller zijn. Daar spelen ze op in. Studio's van dat formaat hebben niet het geld om een dure licentie af te nemen, maar wellicht wel ge´nteresseerd in het gebruik van CryEngine of Unreal Engine. Epic en Crytek gaan dus waar het geld zit ;) En zo hoort dat ook bij ondernemers :)
UDK was al lang ingespeeld op deze trend. UDK is al sinds 2009 of 2010 (uit mn hoofd) gratis verkrijgbaar met een royalties betaalmodel voor commercieel gebruik. Dat zetten ze gewoon door, maar die maandelijkse abonnementskosten zijn erbij gekomen.

Het is voor indies eigenlijk dus alleen moeilijker geworden. (hoewel 19$ per maand natuurlijk geen rib uit je lijf is)
UDK bestaat nog steeds: https://www.unrealengine.com/products/udk (laatste update is van februari dit jaar nog)
Echter heb je geen toegang tot de engine code in c++ met de UDK. Je kunt alleen scripten. Voor een extra 19 dollar krijg je dus de volledige toegang tot de unreal engine 4 + ontwikkeltools.

UDK draait echter nog op versie 3 en de vraag is of deze ooit nog overgezet wordt naar UE4. Met dit nieuwe verdienmodel neem ik aan dat de ontwikkeling (op termijn) stop gezet wordt maar dit neemt niet weg dat je prima uit te voeten kan met de UDK als indie developer zonder enige kosten te maken.
In tegenstelling tot Epic, zal de Crytek engine straks wel ondersteuning bieden voor linux/steamos
"This first release of Unreal Engine 4 is just the beginning. In the C++ code, you can see many new initiatives underway, for example to support Oculus VR, Linux, Valve's Steamworks and Steam Box efforts, and deployment of games to web browsers via HTML5."

Dus UE4 zal waarschijnlijk over een tijdje wel op Linux draaien.
dat zou wel stoer zijn, UE3 kon relatief eenvoudig geport worden, helaas zijn er weinig game op het platform verschenen. Dungeon Defenders was de eerste UE3 op linux
Daar ben ik me van bewust. Later kwam ook Killing Floor.

Echter presteerd hij wel iets minder dan de windows versie, en had Icculus er een maand lang een redelijke taak aan om de Mac versie naar Linux te porten.
Gelukkig komt UE4 nu dus naar Linux. Een GL rederer hebben ze al (WebGL), dus het porten zou relatief makkelijk moeten zijn.
Een bedrag van 10 euro per maand is natuurlijk niks en dat zal Crytek weinig opleveren. Zoveel game ontwikkelaars zijn er nu ook weer niet, en een klein deel daarvan zal voor CryEngine kiezen. Toch wel interssant dat ook in de game sector, die het tot nu toe nog vrij goed deed, ook al een race naar de bottom aan het ontstaan is. Een bedrag van 10 euro per maand is bijna gelijk aan gratis.
Ik vermoed 10 euro per werkplek. Als je dan 300 a 400 medewerkers aan een game hebt werken, krijg je al 3000 a 4000 euro per maand aan inkomsten per developer team. Er zijn wereldwijd een paar duizend van zulke teams.Tel daar de duizenden indie developers bij, en het wordt toch wel heel lucratief.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 20 maart 2014 11:14]

Dat lijkt mij ook ja. Alleen is dat niet uit het artikel te halen :) . Dan nog, zitten er in game development maar een beperkt aantal mensen code te kloppen. Het grootste deel houdt zich bezig met game design, 3D modelleren, geluidseffecten, etc. Die hoeven niet continu toegang tot de game engine.
Ook al moet je als bedrijf maar voor 10 werknemers de Engine 'huren', zit je voor een game op 1200 euro per jaar. Vermenigvuldig dat met het aantal keer dat je de engine verwacht te verhuren en dan levert dat toch een aardig extraatje op voor het bedrijf.

Daar kun je de developertak van Crytek niet fulltime op voeden natuurlijk, maar dat is denk ik het idee ook niet. Voorheen werd de Engine alleen gekocht door echt grote spelers, Indie-bedrijven hebben vaak het geld niet, en nu komen daar dus goedkopere mogelijkheden tot huren bij.

Ik juich het alleen maar toe en vind 't zeker een win-win situatie!
Ik denk dat de licentiekosten Ą10,- per gebruiker zijn.

Dan moet een grote studio al snel grote bedragen neertellen voor alle ontwikkelaars.
Een AAA dev kon in het verleden voor ongeveer 1-2 miljoen dollar een CryEngine 3 licentie aanschaffen en voor Unreal 3 was dat 2-3 miljoen dollar.

Het is alleen wel zeer interessant om op te merken dat CryTek GEEN % van je omzet/winst wilt, waardoor CryEngine veel interessanter wordt voor studios. Want mocht je nog eens iets leuks maken, en je hebt een omzet van bv 4 ton, dan gaat er wel gewoon eventjes 20.000 naar Epic.
je moet eerlijk gezegd gewoon kiezen waarin je het beste je visie kan maken, vooral het makkelijkst, want 20.000$ is ook niet zoveel zeker niet als het bijv op 2 jaar development 10 man 2 weken langer duurt, of dat het er minder goed uitziet of minder vloeiend speelt.
Kijk je kiest natuurlijk als het goed is niet alleen op basis van de prijs (wanneer deze vergelijkbaar is) een engine, je moet ook kijken hoe gebruiksvriendelijk deze is, stabiel, etc. en of je kunt behalen wat je wilt maken, wellicht is UE wel beter voor een draken hack-n-slash game, en CE beter voor een FPS, of wellicht zijn de vehicle physics in CE veel beter dan UE; je moet inderdaad eerst een goede ondersteunde afweging maken.
Dat is inderdaad correct:
"indie developers will be able to use all of CRYENGINE's cutting-edge features for a monthly subscription fee of 9,90 USD/EUR per user - royalty free. "
http://www.crytek.com/new...ram-for-990-usd-per-month

Wat dit abbonement precies inhoud is my niet duidelijk. Of je alleen de nieuwe features krijgt, of ook toegang tot de engine source code, zoals de volledige licentie is nergens vermeld.
Zo krijg je wel automatisch meer ervaren developers voor je engine, zodat grote partijen eerder zouden kiezen voor Cryengine. Ik kan me voorstellen dat er voor grote partijen dan een "dure" versie komt die net wat meer kan.
Deze trend zie je terug bij zo'n beetje elk duur software pakket. In plaats van honderden of soms wel duizend euro te vragen voor een licentie, vragen ze liever abonnementsgelden van een paar tientjes.
Inderdaad. Kijk ook maar naar Adobe met z'n Creative Suit etc.
Zie ik ook terug in onze eigen software. Hoe meer 'recurrente', hoe liever.
Als de kwaliteit van de Engines nu maar niet achteruit gaat, ik heb er niet echt verstand van maar ik zie dat zo gebeuren?
Ik zie echt totaal niet in waarom dit de kwaliteit van de engine negatief zou be´nvloeden? Ik zou juist zeggen dat er met meer inkomsten ook meer ge´nvesteerd kan worden.
Zo lang enginebouwers tegen elkaar opboksen, en er genoeg spelers overblijven (ongeveer elke AAA-fabrikant brouwt nu z'n eigen engines en verkoopt ze daarna) zie ik geen problemen. Het zorgt ook voor meer budget voor een goeie engine, want er kan geld uit komen later.
Daar ben ik het niet mee eens, juist omdat bij aanschaf van een licentie of abbo de engine source code vrij gegeven wordt, gaan er veel meer mensen inzicht in de code hebben wat op zijn tijd zal resulteren in een betere code.
Having the full C++ source provides the ultimate flexibility and puts developers in control of their schedules and destinies: Whatever you require to build and ship your game, you can find it in UE4, source it in the GitHub community, or build it yourself – and then share it with others
Bron: https://www.unrealengine.com/blog/welcome-to-unreal-engine-4

[Reactie gewijzigd door viperthepala op 20 maart 2014 15:28]

Ik vraag me af wat voor invloed dit heeft op alle huidige klanten van deze bedrijven. Ik kan me niet voorstellen dat alle huidige studios, die in het verleden bakken met geld betaald hebben, zitten te wachten op deze ontwikkeling.

Natuurlijk is het mooi voor indie ontwikkelaars en zullen zo veel meer mensen toegang krijgen tot professionele engines maar uiteindelijk zullen de gemaakte games natuurlijk wel een x bedrag uit de portemonnee van de consument halen; iets waar die grotere studies natuurlijk ook van afhankelijk zijn.
Tja games gemaakt door twee of drie mensen zitten toch in een andere categorie dan games als GTAV waar honderden mensen jaren aan gewerkt hebben. Ook qua prijs meestal. Denk een paar euro tegen 60,-

Ik heb een heel sterk vermoeden dat er een maximum aantal medewerkers is waarboven je niet meer tot indie developers gerekend wordt.
Hadden ze dit maar toen PGI MWO ging maken... dan hadden ze makkelijk over kunnen stappen naar UnrealEngine. Ook met Star Citizen lopen ze tegen de lamp aan hier en daar.
Ik juig deze ontwikkeling alleen maar toe met abbonementsvormen.

Dat ze de engine ook gratis aanbieden zal eventueel mee te maken hebben met de strategie men er afhankelijk van/bekend mee te maken (net zoals Microsoft doet met Windows+Office+IE etc) of dat ze zelf ook doorhebben dat de Cryengine niet helemaal zo geweldig is.

Vind het wel jammer voor Unity, dit zal er denk ik wel voor zorgen dat men nu eerder over zal stappen/gebruik zal maken van Cryengine/UnrealEngine. Hoop niet dat daardoor Unity een stuk minder animo krijgt en dus minder snel zal ontwikkelen. Aan de andere kant, betekend dit sterkere concurrentie wat zou kunnen resulteren in versnelling van ontwikkeling om toch meerwaarde te bieden.

Om met de woorden van Albert 'Westwood' Einstein te spreken:
Sooner or later, time will tell.
Hoezo? Unity heeft ook een hele redelijke licentie, ook voor een groot deel gratis te gebruiken (wel iets beperkt in opties tenopzichte van de Pro), maar zelfs de Pro versie is in principe behoorlijk goedkoop...
Mantle / Crytek news: Mantle for Crytek.

Advanced Micro Devices, Inc. (AMD) released that Crytek and AMD have entered into a technology partnership that will add native Mantle graphics API support to CRYENGINE«. CRYENGINE is the newest iteration of the industry-leading game engine that has powered Crytek gaming titles since 2004
http://www.techsonian.com...energy-inc-fcel/12147679/

@hieronder: nu via deze linkjes ook bekend bij tweakers.....

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 20 maart 2014 16:21]

Dat zijn zeer schappelijke prijzen moet ik zeggen. Hoop ook dat je zonder penalties, net als met Epic, je abbo kunt stopzetten. :)
Het lijkt mij ook een stimulans / protectionisme om coders die gespecialiseerd zijn in de CryEngine in de ontwikkelingsstudio te houden dan dat er van de ene naar de andere game engine wordt geswitcht.

Een CryEngine-powered game die gemaakt wordt door een team van onervaren ontwikkelaars zal een langer ontwikkeltraject hebben dan een team die al veel ervaring met CryEngine heeft. Dus kost dat laatste team minder geld.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 20 maart 2014 11:06]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True