Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties

Epic Games werkt aan ondersteuning voor Windows Phone en Windows RT in de Unreal Engine 4. Het daadwerkelijke implementeren van die ondersteuning ligt echter nog ver in de toekomst. Unreal Engine 3 ondersteunt al wel Windows Phone en RT.

Time Sweeney, mede-oprichter van Epic Games, stelt dat op het Unreal Engine Forum. Hij voegt er echter direct aan toe dat hoewel Epic Games de intentie heeft om de ondersteuning toe te voegen, en ze eraan werken, ze nog ver verwijderd zijn van een daadwerkelijke release voor deze twee platformen. Voorlopig richt het bedrijf zich op iOS en Android, vanwege de grotere marktaandelen van deze besturingssystemen.

Epic verricht de laatste tijd veel werk aan zijn Unreal Engine. Zo is in de afgelopen weken ondersteuning voor Linux en Steam OS aangekondigd, zijn de prijzen voor het gebruik van de tools en engine verlaagd en is de vierde versie van de Engine in Firefox gedemonstreerd. Bovendien heeft Epic vorig jaar ondersteuning voor de Oculus Rift aangekondigd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

Het ondersteunen van die platforms zou niet heel veel werk moeten zijn. Ze hebben al een D3D11-renderpath op de Win32 API. Ik had zelf m'n D3D11-code in een paar dagen geport. Het ging er vooral om om bepaalde legacy Win32-code te vervangen door nieuwere APIs (bv CreateFile2() ipv CreateFile(), of InitializeCriticalSectionEx() ipv InitializeCriticalSection())... en verder werkte ik nog met D3DX, wat vervangen moest worden door de nieuwere DirectMath, DirectTK en D3DCompiler. Als hun code een beetje up-to-date is, hebben ze dat al gedaan.
Unreal Engine 3 hadden ze immers ook al op Windows RT aan de praat: http://blogs.nvidia.com/b...windows-8-and-windows-rt/

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 9 april 2014 11:50]

Ziet er prachtig uit, ik vraag me alleen af hoe nuttig dit gaat worden op smartphones. De meest populaire games op mobiele platformen, zijn over het algemeen niet games die mooie graphics nodig hebben. Angry birds en dat soort simpele spellen zijn geweldig op deze platformen, maar hebben geen Unreal engine nodig om te draaien. De games die wel baat hebben bij dit soort graphics, zijn eigenlijk niet het soort games dat ik op mijn telefoon wil spelen.
Je bent natuurlijk niet de enige die gamed op een mobiel. Maar er zijn zat games die hier baat bij hebben. Een 2d sprite game misschien in mindere mate maar zodra het een side scroller is met 3 modellen kan je met UE4 denk ik al heel ver komen daarnaast zal de kracht van UE3/4 liggen in multiplatform (correct me if I'm wrong) en dat je zelf zoals bij Cocos3d of andere platformen zelf nog de hele programmatuur moet doen van begin tot eind.

Vergeet ook niet dat IOS en Android niet gebonden zijn aan een telefoon maar mobiele devices. Ik game maar al te graag op de iPad, zelfs een aantal shooters kunnen aardig meekomen al is het even wennen. Ook komen er hopelijk snel meer controllers uit voor je mobiel waardoor je straks een vervanger hebt voor de DS en PS-Vita (er zijn al controllers maar nog niet massaal te koop bij bijvoorbeeld een bart smit)
Ja daar heb je wel gelijk in, vooral als er controllers uitkomen die goed werken voor dit soort platformen, kan het natuurlijk wel erg interessant worden. Toch slinger ik zelf mijn console of PC aan als ik echt wil gamen, de mobiele platformen gebruik ik hier nauwelijks voor. Maar je hebt gelijk, ik ben natuurlijk niet de enige...
Ik had UE4 wat getest en voor games die niet de mooiste graphics nodig hebben is het bepaald geen ideale engine. Performance is op z'n zachtst gezegd echt bagger. Die Flappy Bird demo draait gewoon op vergelijkbare framerates als Crysis 3 op mijn systeem.

Weet niet wat deze engine allemaal doet in de achtergrond maar ik kon het zo snel niet uitzetten.
Mag ik dit een klein feestje noemen voor Windows RT? na alle negativiteit van iedereen O-)

Zo jammer dat veel mensen een grote mond hebben over Windows RT zonder het ooit eens goed getest te hebben...
getest; it's crap wanneer je 'serieus' wilt werken
voor standaard office/internet is prima systeem
Wedden dat er voldoende mensen zijn die 'serieuzer' werk dan jij doen die prima uit de voeten kunnen met de functionaliteit die een Windows RT tablet biedt? ;-)
getest; it's crap wanneer je 'serieus' wilt werken
voor standaard office/internet is prima systeem
Is dat niet de conclusie voor elke tablet .
Ik probeer me voor te stellen hoe mooi de spellen op Android/ios komen te zien in combinatie met de tegra chips!
Wel heb ik E.P.O.C.H gespeeld op MN Nexus 7 (2012) en dat was wel mooi geoptimaliseerd
En gemaakt met de unreal engine.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat iOS apparaten ooit zullen draaien op Tegra chips, daar Apple zelf chips ontwikkeld.
De cpu core wel, de gpu echter is gewoon een PowerVR chip bij de iphone/ipad.
Ja sorry ik was even vergeten om dat er bij te zetten,
de surface rt kan zo een prima mini xboxje worden, controller dr bij en gaan..
Dat zie ik ook helemaal voor me op mijn Surface RT, geweldig! _/-\o_
Ik hoop wel dat ze de input engine verbeteren ten opzichte van Unreal 3 engine. (Zoals raw input implementeren) en hopelijk ook quake/source engine geluike muis snelheid waardes. Het scheelt nou eenmaal dat conversie tooltje om perfect dezelfde waarde te krijgen...
Voor de geļnteresseerden in de Unreal Engine die volgende week toevallig in Staffordshire (UK) zitten:

Unreal Developer Day - Thursday, 17 April 2014 from 09:00 to 17:00 (BST) Staffordshire University, United Kingdom

Volgens mij moet je wel een licentie op UE4 hebben, maar dat kan tegenwoordig voor ¤20 per maand
In de toekomst hebben we ook vliegende autos, veel vrije tijd, geen geldzorgen en worden we 200 jaar oud.

Dit is weer een "Oh, we moeten nog even in het nieuws komen" uitspraak.
Eerste UE4 game verschijnt eind deze maand al geloof ik? Daylight draaide daar dacht ik ook op. Benieuwd naar de beelden.
Nou, helaas zit Android nog steeds niet in de Unreak Development Kit (welke nu met de nieuwe service voor UE4 eigenlijk gestopt is)..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True