Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties
Submitter: buck_rogers

Epic Games gaat in totaal 5 miljoen dollar, circa 4,4 miljoen euro, uitdelen aan interessante en innovatieve projecten waarin de Unreal Engine 4 wordt gebruikt. Opvallend daarbij is dat Epic Games geen eisen stelt aan projecten waaraan een geldbedrag wordt toegekend.

Het project is bedacht door Tim Sweeney, baas van Epic Games en ontwikkelaar van de eerste Unreal Engine. Ontwikkelaars kunnen een eerste prototype van een project samen met een video opsturen. Projecten kunnen overigens niet alleen games zijn, maar ook andere toepassingen, zoals films of computerprogramma's: de enige voorwaarde is dat de Unreal Engine 4 wordt gebruikt.

Sweeney laat aan Engadget weten dat een deel van zijn ontwikkelaars alle inzendingen zal beoordelen en aan een aantal projecten, mits voldoende creatief, een Unreal Dev Grant toekennen. Dat bedrag zal tussen de 5000 en 50.000 dollar liggen. In totaal is 5 miljoen dollar, circa 4,4 miljoen euro, beschikbaar voor het Unreal Dev Grant-programma.

Opvallend is dat Epic Games geen verdere eisen stelt aan personen of groepen die een Unreal Dev Grant  ontvangen; zij mogen het geld geheel naar wens besteden. Toch denkt Sweeney dat alle winnaars de toegekende dollars zullen inzetten om hun concept om te zetten naar een concreet eindproduct. Daarbij merkt de Epic Games-topman op dat hij voordat hij de eerste Unreal Engine kon ontwikkelen eerst geld moest bijverdienen door gras te maaien. Hij wil dat naar eigen zeggen andere ontwikkelaars niet aandoen.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Die engine kan de realiteit zo dichtbij brengen. Ik ben echt benieuwd wat er gaat komen.
Het kan nog een stuk realistischer dan wat je in dit filmpje ziet hoor ;) Als ik dit soort grafische demo's zie dan kan ik me niet voorstellen hoe graphics er over een jaar of 10 uit zullen zien.
Dan is deze UNREAL PARIS 1.2 - Virtual Tour - Unreal Engine 4 beter, 60fps en 1080P.

En ja ziet er fantastisch uit.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 19 februari 2015 20:39]

Dat 60fps filmpje is juist behoorlijk schokkerig, 20-30fps max.

Hier kun je de demo downloaden, draaid bij mij erg soepel (maar zit dan ook op een recent gebouwde pc) http://www.benoitdereau.com/unrealparis.html
Is er in de nieuwere versies nog wat bijgekomen?
*mompelt over hoe spellen en andere zaken er al zo uit hadden gezien zonder consoles* Niks van waar, maar kon het niet laten. Niet op afrekenen alstublieft O-)

Ik heb dat filmpje nog niet gezien en het is werkelijk fantastisch! Ik hoop inderdaad dat we zulke dingen over een jaar of 10 op ons scherm kunnen krijgen in spellen als Assassins Creed (zoals het er naar uit ziet gaat dat wel even door door tot nummer MXII :+ ). Het blijft mooi om te zien hoe alles steeds dichterbij komt.

Dus het is al helemaal mooi dat ze op deze manier de nieuwe motor proberen aan te zwengelen. Zoals het artikel vermeldt is het al helemaal mooi doordat men " geen verdere eisen stelt aan personen of groepen die een Unreal Dev Grant ontvangen" . Dit is een positieve manier om iets aan de man te brengen, moge er veel moois van komen. :)
Kan me voorstellen dat er zonder consoles een stuk meer geld naar Nvidia/AMD/Intel ging. Ben benieuwd of Nvidia/AMD nog steeds zoveel geld voor R&D hadden als iedereen op console speelde.
En wie denk je dat de GPU's aanlevert voor die consoles? een goed deel van dat budget dat ze hebben komt wel bij de console markt vandaan komen, AMD heeft op dit moment een flink deel van die hele markt in handen aangezien ze GPU's leveren voor de huidige Xbox en de PS4.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door PKN op 20 februari 2015 02:53]

Klopt, waarschijnlijk lage winstmarge maar wel heel veel afzet. Plus dat het erg toegankelijk om aan te schaffen zodat meer mensen gamen.

Maar hoe het nu loopt met elke 5-7 jaar een nieuwe console zou er weinig motivatie voor AMD/Nvidia om elke 2 jaar een nieuwe architectuur te ontwikkelen denk ik.
Ik vond die Paris demo erg tegenvallen, hij werkte niet eens op 3840x2160 8)7
Dan is Crysis 3 toch wel stuk mooier.

[Reactie gewijzigd door Tweaker Sebas op 19 februari 2015 21:53]

Apart, hier werkte die namelijk prima op UHD. Wel de resolutie goed aangegeven in de snelkoppeling?
+1 :)
Die had ik al eens gezien Maar blijft mooi om nog eens te zien.

Die nieuwe chrome engine van Dying Light ook, het gaat de goede kant op :)
Ondanks dat de graphics niet het belangrijkste zijn van een spel vind ik het het realisme gevoel echt heerlijk bij DL :)

[Reactie gewijzigd door batjes op 19 februari 2015 20:25]

In die demo zijn alle schaduwen en licht effecten ingebakken in de textures. Hierdoor kan er niets bewegen in de scene, wat een vrij saai spel zou maken. Over die 10 jaar is dit echt allemaal realtime mogelijk. (hoop ik :*) )
Wow.... in een engine zoals deze zou ik echt heel graag een remake willen zien van spellen zoals Phantasmagoria, The 7th Guest, The 11th Hour, Shivers, Myst.... dat zou echt ontzettend mooi zijn. Die spellen bevatten zoveel detail die in het beperkte aantal pixels van hun tijd gewoon niet altijd goed tot hun recht kwamen...

edit: wow, Myst heeft veel meer remakes dan ik dacht :p
Myst: het originele spel, uit 1993
Myst: Masterpiece Edition: een nieuwe versie met hi-res graphics (voor 1999)
RealMyst: 3D versie uit 2000
RealMyst: Masterpiece Edition 2.0, uit 2014.

Jammer dat Riven en opvolgers zover ik kan zien niet opnieuw zijn gemaakt.

Misschien moet deze nieuwe engine maar worden aangewend om de hele serie te remaken :p

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 19 februari 2015 21:24]

Ik zie ook heel veel potentie in voxel engines zoals Atomontage.
Als je voxels wilt, er is tegenwoordig Outcast 1.1, de goede oude Outcast met HD support ed.
Alsof het oud is en daarmee klaar?

Het is zo dat als je voxels gebruikt, je niet vastzit aan meer en meer polygonen met bijbehorend prestatieverlies. Extreem hoge polygooncount modellen importeren als voxels en ze zijn lang niet de resourcevreter die ze zouden zijn als ze polygonen zouden blijven. Dingen als water en vernieling kunnen ook makkelijker zijn.

Zo jammer dat iedereen bij iets anders als polygonen en voornamelijk voxel gelijk denkt aan hele oude spellen en Minecraft.

[Reactie gewijzigd door lezzmeister op 20 februari 2015 14:03]

Prachtig, ik gaf je enkel een heads up dat er een HD remake van Outcast is. Ik dacht dat je dat wel interessant zou vinden gezien je post. Excuses voor het misverstand.
Oh maar dat is het zeker. En ik heb Outcast 1.1 ook.

Alleen de associatie die standaard gelegd word voxel->ouwe meuk of voxel->minecraft, dat kan irritant worden. Dat terwijl voxels zeker een rol hebben. Als het niet in compleet voxelgebaseerde engines is, dan zeker wel voor banden en water, zoals in Spintires.

Dat voxelgebaseerde engines in het verleden traag waren en met een gebrek aan frames kampten (Delta Force 2, Armored Fist 3, Outcast) klopt tot op zekere hoogte wel, maar daar valt met de meerdere cores van nu en anders OpenCL zeker een mouw aan te passen.
Voxels zijn juist de toekomst imho. Als je een CPU voor elkaar krijgt die voxels op atoom niveau kan emuleren, kun je de hele wereld 1op1 namaken. En dan kun je naast ubergave games, een dergelijke engine ook gebruiken om bijvoorbeeld constructies te simuleren op sterkte (wind, aardbeving erin, je bedenkt het, theoretisch kan het :) )
Je kunt deze Unreal paris demo ook op je eigen pc draaien. Nog indrukwekkender om te zien waar je eigen pc toe in staat is!
kijk nu al stiekem uit naar mijn pensioen. Ga echt keihard gamen als ik opoe ben
Ik ook.. games in 2060 moeten best gaaf zijn. Alleen jammer dat je dan geen LOL en Tribalwars meer kunt doen.
Tribalwars.... bestaat dat nog steeds :o
Tribalwars 2 is schijnbaar uit, als ik de reclames op tv mag geloven ;)
Ja.. haha. Al is het heel anders dan het vroeger was. Imo is het nu veel te fancy en pay-to-win. Inmiddels ben ik al 3 jaar gestopt, maar damn wat een topgame was dat vroeger zeg.
als ze de oculus VR bril optimaal willen gaan inzetten, moet een engine als deze dan native build-in support hebben of heeft het daar niks mee te maken?
De huidige unreal engine heeft dat volgens mij ook!
Hij is er zelfs in 60fps/1080p https://www.youtube.com/watch?v=Y6PQ19BEE24#t=18
Kan niet wachten op games met zo`n weergave, ongelofelijk mooi (gemaakt).

edit; tools demo https://www.youtube.com/watch?v=9hwhH7upYFE

[Reactie gewijzigd door Nympho op 19 februari 2015 20:27]

gezien het filmpje niet echt smooth loopt (wat ik merk met een 60fps game of benchmark) geloof ik niet dat dit een 60fps demo moet voorstellen. lijkt meer 30 of der onder.

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 19 februari 2015 20:34]

Had m ook bekeken, maar hij ziet er wel beter uit als die met de 25fps, maar ik weet niet hoe die is opgenomen/overgenomen op youtube.
Maar de filmpjes geven wel een goed beeld weer welke kant we opgaan.
daar heb je een punt. ik ben zeker benieuwd en kan niet wachten dat games hier gebruik ervan gaan maken ! echter ben ik bang dat de consoles het niet kunnen draaien(het filmpje op tweakers, engine gaat geheid op de consoles draaien..) en dat we toch maar zelde pcgames gaan zien die echt de maximale grapics uit de engine weten te halen.

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 19 februari 2015 20:54]

Dat parijs filmpje is prachtig!! Maar ze zeggen er niet bij wat voor een systeemeisen er aan deze scene hangen. Ook kan ik mij zomaar indenken dat als dit lvl van detail word bereikt en dan op een 64 players map, multiplayer, shooter met destruction e.d. dat het gewoon niet speelbaar is.

Dergelijke filmpjes kunnen ze al langer maken, de rede waarom het allemaal zo soepel gaat is ook omdat het allemaal statisch is. Er gebeurt voor de rest niets.

Des al niet te min, prachtig en kan niet wachten tot het wel op grote schaal te realiseren valt
Mooi gebaar van Sweeney.
Hoop dat er wat mooie projecten baat bij hebben, waar wij dan straks weer van kunnen genieten :)
Er staat op wiki dat het OpenGL ondersteund; zal glNext ook worden ondersteund tzt?
Epic zit in de glNext werkgroep dus dat is wel waarschijnlijk ja.
Vergeet niet elke verkochte game gaat x naar epic aan engine licentie dus dit is een mooi gebaar, maar het doel is de super goede engine ( en nog betere edit tools ) promoten om meer geld te verdienen.

Als ik die editor zo zie , Hulde aan epic, Unreal editor is altijd al een hoogstandje geweest om de engine mee te bewerken en levels te bouwen.
Dit lijkt heel erg veel op de "Make something Unreal" contests van jaren geleden. Volgens mij werden er maar 2 edities gehouden, maar het was wel iets waar veel aspirerende devs een toneel kregen om hun werk te laten beoordelen door mensen die juist op zoek zijn naar zulke devs. Volgens mij zijn daar flink wat contracten gesmeed.
Hopelijk zet dit het gebruik van unreal engine een beetje vooruit. Zou leuk zijn als we vaker de engine terug zien in dingen
( games/film/presentatie/enz.)
Prachtig! Mooie engine, mooie tools, veel platformen worden ondersteund, open source, ...

Het lijkt mij erg leuk en interessant om met deze nieuwe UnrealEd te pielen. :) ...Echter heb ik dan eerst een nieuwe workstation nodig. :(