Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties

Epic Games heeft een virtualreality-shooter ontwikkeld voor de Oculus Rift en de Samsung Gear VR. In Bullet Train nemen spelers het op tegen een futuristische politiemacht en maken ze onder andere gebruik van bullet time.

Bullet Train dient mogelijk als een demonstratie van de potentie van virtual reality en de Oculus Touch-controllers. Epic Games schrijft op zijn Unreal Engine blog namelijk niet dat het hier gaat om de ontwikkeling van een volledige op zichzelf staande game. Bullet Train is in ieder geval momenteel te proberen op de Oculus Connect-beurs in Hollywood.

Mogelijk wordt Bullet Train ook geleverd bij exemplaren van de Oculus Rift, of valt het op een later moment vrij te downloaden. Epic Games heeft in ieder geval een trailer van Bullet Train samengesteld, waarin teleportatie, bullet time, dual-wielding en het vangen en gooien van raketten te zien is. Er valt tot slot ook duidelijk te zien dat spelers zelf moeten spelen met de wapens en de spelwereld met behulp van de controllers; het laden en herladen van wapens gaat bijvoorbeeld met de hand.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

Afgezien van het feit dat dit me echt supertof lijkt om te doen, die omgeving ziet er echt super realistisch uit! Lijkt net Augmented Reality eigenlijk. Die Unreal 4 engine weet toch wel mooie dingen neer te zetten.
Na wat uurtjes in de nieuwe Unreal Tournament kan ik bevestigen dat je echt prachtige dingen met die Unreal 4 engine kan maken. Enkele maps zijn al met textures e.d. gemaakt en de belichtingen zijn echt prachtig. Deze map in het bijzonder.

Wanneer je van binnen naar buiten loopt krijg je ook echt even kort die "vervaging" die je in het echt ook hebt als je van wat donkerder binnen naar zonnig buiten loopt. De weerspiegeling van de vloer, die lichtflitsen van guns die weerspiegelen binnen de map... Het is dat die shooter retesnel gaat, want anders zou ik echt even stilstaan op sommige momenten om de schoonheid van deze game te bewonderen.

En de nieuwe Unreal Tournament is, zoals de meest hier wel weten, gratiiiiis, echt fantastisch!
ik lees dat dit de pre alpha season betreft? is deze dadelijk dan ook gratis als hij helemaal uitkomt?

nog nooit UT gespeeld maar lijkt me leuk om eens te kijken wat the fuzz is all about.
De pre alpha van UT2015 is al te spelen, door iedereen. :)
dat zag ik :) mijn vraag betrof de uiteindelijke versie. als die gratis is natuurlijk maakt het niet uit of het wat kost. Maar ik heb altijd een nare smaak bij compleet gratis games.

ik betaal liever een paar euro dan dat ik met een ingame systeem zit dat 2 currencies gebruikt
UT2015 wordt free to play, de alpha is dat ook.
Het is gratis, niet f2p maar gratis.
Dit is van de wiki
- When the game is playable, it will be free. Not free to play, just free.
De game is community driven wat de team van epic games devs erachter kleiner maakt en het soort van opensource maakt.

[Reactie gewijzigd door vSchooten op 25 september 2015 13:28]

Zoals ik begreep wordt deze UT geen 'release game' maar blijft het een spel in ontwikkeling in samenwerking met de community..
Die "vervaging" waar je het over hebt had je ookal in call of duty 4 hoor :P. (of was dat nou battlefield :+ )

De textures die gebruikt worden zijn gemaakt met de physically based rendering (PBR) methode en die laten het geheel zo mooi en realistisch lijken. Verder zijn natuurlijk de belichting, schaduw en andere effecten ook erg goed in UE4.

[Reactie gewijzigd door Chaosstorm op 25 september 2015 11:50]

PBR heeft iedere 3D engine nu, maar in UE4 is het het makkelijkst voor artists om het resultaat mooi te krijgen vanwege de uitgebreide material editor. De belichting is wel heel erg statisch daarentegen.
Dat zat ook in in de Source engine, dit was namelijk een van de features die in Half-Life 2: Lost Coast gedemonstreerd werd.

Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik nu van UE4 moet vinden, misschien ligt het aan wat ze laten zien maar soms is het heel erg mooi en andere keren valt het weer erg tegen.

Zal er ook wel vanaf hangen of het een high end PC demo is of een console demo.
leuk idee, maar hoe ga je de hand 'besturen'? via een controller je handen precies besturen is niet handig. of wordt er hier een combinatie van vr met die ene technologie gecombineerd die je handen digitaliseert? weet even niet meer hoe die heet. Ik dacht via laser ofzo?
Heb je al gekeken naar wat de Oculus Touch controllers zijn? http://gizmodo.com/oculus...n-so-damn-good-1712031397 Excuses voor de bron... O-)

Op die manier is het ineens niet meer zo moeilijk om handgebaren etc na te maken en je te doen denken dat je handen echt in VR zijn... zeker met dit soort on-rails shooters :)

[Reactie gewijzigd door Ninjetsu NL op 25 september 2015 10:39]

Inderdaad, jammer dat we de echte persoon niet in actie kunnen zien.

edit: Mijn Chinees is niet zo goed, maar hier kan je het, volgens mij, toch zien: https://www.youtube.com/watch?v=lnECmujPx3I

[Reactie gewijzigd door biglia op 25 september 2015 10:42]

Al kan je mandarijns praten. je zal er nog niets van deze video begrijpen, sinds het in japans is.
haha leuk dat jij het verschil kent tussen mandarijn en Japans.
Maar of het nu Kantonees, Mandarijns ,vietnamees, Frans of Japans is,
het is nog steeds chinees voor mij.
Hier zijn al enkele manieren voor.

Op dit moment kun je al aan de slag met de Leap Motion - vorige week nog geprobeerd en is wel cool en vrij snel, alleen ben je daarvoor vrij afhankelijk van de hoek t.o.v. de sensor.

Oculus zelf werkt aan een hele nieuwe controller voor tracking van je handen. Dit is ook al voor de zomer langs gekomen op tweakers. De ervaring hiervan heb ik helaas nog niet mogen ervaren!

edit: tijdens schrijven al gelijkaardige reactie van Ninjetsu NL. ;-)

[Reactie gewijzigd door ZinQ op 25 september 2015 10:46]

En dat mist dan weer in het artikel (of heeft de artikelschrijver niet begrepen), deze demo is bedoeld voor de Oculus Touch controllers te demonstreren...
Ligt het aan mij of zijn dat NS Sprinters? :P
Inderdaad! Een iets geler kleurtje en de setting is op een Nederlands treinstation :9
Sprinters zijn niet geel, maar wit met blauw

[Reactie gewijzigd door defixje op 25 september 2015 12:28]

Ze hebben aan de onderkant ook geel, maar inderdaad wel meer wit en blauw. Alsnog wel iets gesatureerder dan in deze game.
Klopt je hebt helemaal gelijk, dat had ik even over het hoofd gezien. Excuus.
Als je ze naast elkaar legt zijn de overeenkomsten overduidelijk ja. Ze zijn er ongetwijfeld op gebaseerd, maar wel iets anders.

Maar treinenliefhebbers zeggen wel vaker dat ze de Nederlandse treinen het mooist vinden dus het is niet zo gek dat ze dit als referentiemateriaal hebben gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 25 september 2015 12:09]

Wel leuk dat het nederlandse sprinters zijn, maar ik had liever een bullettrain gezien zoals de ICE of de AVE
Ze hebben er met die kleurstelling inderdaad wel wat weg van. Wie weet zijn ze getekend door een Nederlander bij Epic die een beetje vaderlandsliefde wilde tonen. Altijd leuk als je vrij spel krijgt.
Het is inderdaad precies dat materieel! Lijkt alsof ze het model gekregen hebben?
Is dit niet station Amsterdam Arena?
Grappig, kun je niet lopen met VR ofzo? hoe gaan ze dat oplossen?

Met zo'n bril zal de ervaring heel anders zijn dan zo vanaf het scherm, maar dit staat echt in de kinderschoenen nog.
Je kunt wel lopen, maar bent beperkt tot een snoer en je bewegingsruimte is dus minimaal momenteel. Daarnaast is de walk-tracking verre van optimaal zonder externe apparatuur, zelfs met externe apparatuur is het niet perfect.

Oculus focust zich momenteel op een zittende ervaring, maar het is wel frappant dat heel veel demo's in staande positie moeten worden uitgevoerd. VR op dit moment leent zich het beste voor cockpit-games, racegames, andere zit ervaringen en hooguit on-rails-shooters

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 25 september 2015 11:42]

Exact, en daarom zit ik met smart te wachten op de aankondiging van DoDonPachi Dai Ou Jou VR! LOL :D

Even zonder gekheid, ik kan me herinneren dat ik meer dan 25 jaar geleden een keer een film heb gezien waarin VR een grote rol speelde (voor zover dat toen gefilmd kon worden natuurlijk). Ik weet niet meer hoe die film heette (Nee, het was niet Tron), maar die film heeft me nooit losgelaten. En eindelijk lijkt serieuze VR voor mij als gamer nu binnen handbereik.
Nee, die was het niet. Google helpt me helaas ook niet verder.
Gewoon sturen met je controller. Die kinderschoenen lopen vrij snel uit de kluiten.
Jep, er is nog enorm veel verbetering mogelijk in VR. Alles wat tot nu toe op de markt is, is het allemaal nog nét niet.

Maar dat is ook logisch, het is een relatief nieuwe techniek en er moet nog worden uitgezocht wat wel en wat niet werkt. Voor zo'n shooter waarbij je in de game veel om je heen draait, maar in reallife stil zit is funest. In het begin goed vol te houden, maar de misselijkheid komt zonder waarschuwing en hard (eigen ervaring). Wanneer je bijvoorbeeld je bureaustoel 360 graden kunt draaien zodat deze meebeweegt met de game zelf ben je er vanaf.

Zo zijn er nog een hoop dingetjes die in de praktijk anders blijken te werken dan op papier ;) Met een toetsenbord en muis raad ik het je iig sowieso af, dan kun je beter een controller in de hand hebben.
http://www.virtuix.com/wp...comotive_with-zdepth1.jpg

AUB. nu nog handschoenen als joysticks ipv de reguliere controllers, en we gaan wel erg ver.
Ik hoop dat ze meer richting Augmented reality gaan. Dat je gewoon door je huis kunt lopen en de monsters achter de muur of uit het plafond komen ofzo. :-)
Duidelijk een on-rails shooter :3
Doet me denken aan House of the Dead en Virtua Cop etc. Wellicht dat dit genre door VR weer een opleving krijgt. Die treinen komen me bekend voor btw...

[Reactie gewijzigd door Maruten op 25 september 2015 10:40]

Ik moest ook gelijk aan Half Life denken :)
Als ie geleverd word bij een Oculus aankoop: sweet.
Ik ben helemaal niet gek van Rails shooters, maar ik heb nu enkele keren een Oculus te leen gehad, en ik MOET hem gewoon hebben. :P
OF een betere bril van een ander merk. Maar Alien: Isolation met VR: WAUW.
Het lijkt zelfs static.
Als je half-life 2 met photorealistic mod speelt, dan is dat vetter dan dit omdat je vrij bent om te lopen.
City 17 in VR kan sowieso weinig tegenop ;)
Virtua Cop all over again inderdaad :D

trein deed mee eerder aan de Half-life intro denken though
In het artikel staat dat het ook voor de samsung gear vr is, dus een on-rails is de enigste optie om het er enigzins goed uit te laten zien.
Gewoon een geprerenderde film afspelen die stopt tot alle vijanden dood zijn (met een 360 foto op richtplekken) en dan weer verder gaan De vijanden en game objecten worden nog wel realtime gerenderd

[Reactie gewijzigd door scribly3 op 25 september 2015 12:17]

lijkt beetje op zon arcade kast-ervaring in de woonkamer; sweeet
Dat was ook bet eerste dat ik dacht toen ik hem had uitgeprobeerd :) ben samen met wat collega's aanwezig geweest op OC2.

Bullet Train is echt supergaaf - heb hem letterlijk 5 keer achter elkaar gespeeld: het is idd puur een techdemo om te kunnen laten zien wat je met de Touch controllers (en Unreal4 uiteraard) kan doen.

Qua Gameplay rammelt wel het eea, maar dat mag de pret niet drukken: kogels vliegen in bullettime, ook wanneer je geen bullettime hebt geactiveerd (anders zou het te hectisch worden).

Het teleporteren werkt in de zin van: je wordt er niet misselijk van, maar af en toe 'spawn' je letterlijk voor een enemy - alles behalve wenselijk, maar goed genoeg voor deze demo (ik zou het ook niet erg vinden als er een heel spel met deze controls zou werken).

Het moment dat je de eerste keer een kogel uit de lucht plukt en vervolgens tussen je vingers bestuudeert om hem vervolgens terug te gooien naar je vijand is onwerkelijk ("Whoa!" - Neo).

VR gaat de komende jaren echt fantastisch worden: behalve alleen hardware gaat het echter ook om de software - de regels voor bv gamedevelopment liggen hier nog totaal open: alles wat in traditionele games werkte, werkt niet perse in VR.

Bullet Train is wat dat betreft niet een compleet 'waterdicht' VR concept, maar demonstreert eerder een paar goede onderdelen: en zelfs in die staat zou ik me er dagen mee kunnen vermaken (best goed voor een techdemo-tje van nog geen 5 minuten).
Ik weet het zeker, 2016 wordt het jaar van VR. Als ik sommige filmpjes zie van de ervaringen van de gebruikers dan moet het helemaal geweldig zijn. Ik ben heel eeg benieuwd
Hmmz, dat verwacht ik pas over een paar jaar. Het staat nog té in de kinderschoenen, er is nog teveel dat uitgewerkt moet worden wil je het breed kunnen inzetten en de games zijn tot op heden meer veredelde tech demo's dan echte games. Zodra we de expermintele fase uit zitten hebben we pas een echt goed VR jaar voor de boeg.
Witte trein, blauwe streep op de zijkanten, de vorm van de neus: ben ik de enige die die treinen verdacht veel op het nieuwe type Sprinter van de NS vind lijken?
Dat ziet er vermakelijk uit. Je ziet hier wel duidelijk hoe laag de effectieve resolutie eigenlijk is bij de Rift (en concurrenten). Objecten op afstand zijn bijna niet meer te herkennen.

Toch ook een beetje jammer dat iets als teleportatie nodig is om motion sickness te voorkomen binnen FPS games. Wel fijn dat er überhaupt een oplossing gevonden is om in first person werelden te verkennen, aangezien mij dat het meeste aanspreekt aan VR.