×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwikkelfonds van Epic Games schenkt 275.000 dollar aan 17 studio's

Door , 76 reacties

Gamestudio Epic Games heeft in totaal 275.000 dollar weggegeven aan 17 verschillende kleine ontwikkelstudio's. Aan de geldbedragen zitten geen voorwaarden vast, behalve dan dat de ontwikkelaars moeten werken met de Unreal Engine 4 van het bedrijf.

De ontvangers van de bedragen zijn niet allemaal gameontwikkelaars. Zo zitten er bijvoorbeeld ook filmmakers tussen en een studio die analytics-plugins maakt voor de Unreal Engine. De 275.000 dollar is omgerekend 246.000 euro. De specifieke bedragen die elke ontwikkelaar krijgt, worden niet bekendgemaakt, maar gemiddeld gaat het om 14.500 euro per ontwikkelaar.

Het merendeel van de ontvangers zijn gameontwikkelaars. De spellen die ze maken komen uit voor Windows, iOS en Android. Sommige games zijn ook gemaakt voor virtualreality-headsets, zoals Raiders of Erda en The Soulkeeper. De film die een toelage krijgt van Epic Games, heet Tree en maakt ook gebruik van vr. Deze gaat in première bij het Sundance-filmfestival en wordt ook getoond op het Cannes-filmfestival in Frankrijk. Een van de overige twee ontwikkelaars werkt tot slot aan technologie om driedimensionale ruimtes in kaart te brengen en over te zetten naar virtual reality.

Epic Games heeft in een blogpost uiteengezet welke ontwikkelaars precies het geld krijgen en wat ze ermee doen. Het fonds bestaat sinds begin 2015, toen Epic Games er in totaal 5 miljoen dollar in stak. Ontwikkelaars kunnen 5000 tot 50.000 dollar krijgen van de gamemaker als hun Unreal Engine-project in de ogen van de studio interessant genoeg is. Epic Games doet dit elk half jaar.

Door Mark Hendrikman

Freelancer

27-05-2017 • 11:21

76 Linkedin Google+

Reacties (76)

Wijzig sortering
Er wordt veel gesproken over medewerkers, maar weet dat vele van deze (indie) game ontwikkelaars geen slaris krijgen. Veelal wordt er een studiootje/campus appartement gehuurd en een aantal vrienden/studie project/fans werken aan een product. Die 16K, zal dan voornamelijk opgaan aan vaste lasten als huur, energie en veel pizza en energiedrink. En een gedeelte zal gebruikt worden om assets / plugins of andere handigheidjes te kopen. (komt gedeelte weer terug bij Epic) Maar salaris? ....

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 27 mei 2017 12:41]

Het percentage dat full time aan een game werkt zonder enige inkomen niet zo bijzonder groot aangezien je gewoon niet kan overleven. Veelal hebben kleine indie developers een baan naast hun studio werk totdat ze een hit scoren en voldoende inkomen hierbij krijgen om full time games te gaan ontwikkelen.

[Reactie gewijzigd door Kura op 27 mei 2017 16:54]

Die 14.500 euro is niet genoeg loon om 4 mensen 3 maanden te betalen. Hoe veel het ook klinkt, dat bedrag is bijna niks. Maar toch is het een leuke bonus voor zulke ontwikkelaars, ik zou het ook niet zien als meer dan dat.
Hangt natuurlijk helemaal aan de "eisen" de je stelt. Genieg mensen die met bv YouTube fulltime zijn begonnen toen ze netto 600 overhielden. Dit kan een groep vrienden ook hebben. En dan hou je het best lang vol.
Het probleem met giften en loon is dat je heel veel al kwijt bent voordat je het netto ontvangt. Met een beetje pech is het netto maar 6000 euro. Nog steeds leuk, maar geen bedrag om echt veel mee te kunnen. Het scheelt dat er niets tegenover staat, anders zou het misschien niet eens uitkunnen
Maar welke talentvolle developer (met een goede opleiding) wil voor zo'n loontje gaan werken? Een paar veredelde hobbyisten, maar meer niet. Als je kwaliteit en continuiteit wilt moet je gewoon marktconform betalen.
Alleen krijgen die mensen niet deze giften. En ik moet eerlijk zeggen dat ik games van Indie studio's steeds vaker beter vind als die EA/Ubisoft troep.
Er zijn meer motivators in het leven dan geld.
Toch is het een goed initiatief van Epic Games.
Het zal in ieder geval bijdragen tot een doel dat voor beide partijen geschikt moet blijven zo.
Als je bij de blogs post kijkt, kun je zien dat er ook een Nederlander is die geld heeft gegeven.
Helemaal onderaan de pagina staat dat.

Shadowriver - Developer Shadowriver has been instrumental in supporting the Unreal Engine developer community ever since the early days of the Unreal Engine 4 (codenamed Rocket) beta. He has played an integral role in the AnswerHub and Unreal Engine forum communities by sharing his knowledge through discussions on countless questions and topics.

(Het plaatje geeft NL aan hier: blog)
Beter dan EA games, die alleen maar ontwikkelaars overkoopt, om vervolgens niks met de top games van de ontwikkelaar te doen. Bijvoorbeeld Bullfrog games.
EA en EPIC zijn 2 totaal verschillende bedrijven in de game wereld.

EPIC is een engine ontwikkelaar, alle games die ze maken, zijn uitgebreide tech demo's. De rest is om hun engine sterker te maken.

EA is voornamelijk een publisher en game ontwikkelaar.

Een aantal van de mensen van Bullfrog, die verantwoordelijk waren voor Dungeon Keeper en Theme Hospital zijn opgestapt toen EA games Bullfrog overkocht.


Bullfrog (en Westwood ook bv) zijn tenonder gegaan aan piraterij. Als ze niet overgekocht waren, zouden ze failliet zijn gegaan. Want het gross van de mensen die hun games speelde, speelde dit illegaal. Toen ik jong was, waren Red Alert en Dungeon Keeper super populair. Iedereen met een PC in mijn omgeving speelde 1 van die 2 games wel. Ik kende helemaal niemand die die games niet gebrand had van een Twilight CD. Ik zelf ook. ik speelde Red Alert 1 op gebrande schrijfjes, ik stond er toen niet bij stil. Maar wij gamers hebben er verdorie zelf voor gezorgd dat die bedrijven stukgemaakt zijn, niet EA.

[Reactie gewijzigd door batjes op 27 mei 2017 14:32]

Beetje kort door de bocht. Ik snap welke richting je opgaat maar een bedrijf als iD is groot geworden vanwege een shareware-versie van DOOM.

Naamsbekendheid is ook belangrijk als bedrijf en aangezien er nog steeds mensen namen als Bullfrog en Westwood noemt had het allemaal wel goed gekomen als ze goede games hadden blijven maken. Maar helaas kwamen ze in de stofzuiger van EA terecht.
ID Software was al een vrij grote naam voordat ze met DOOM op de proppen kwamen.

Ze zijn ook publisher, hebben hun eigen engine die ze in licentie uitgaven, DOOM was net als Unreal en Unreal Tournament, meer een techdemo, dan echt een game titel., van kijk is wat wij kunnen! Je kan omhoog en omlaag! een revolutie (beetje sarcatisch, niet helemaal zo bedoelt)

Westwood en Bullfrog waren indies. Naamsbekendheid is heel leuk, Bullfrog en Westwood waren bij iedere gamer van de jaren 90 bekend. Iedereen speelde wel een spel of 2 van 1 van deze 2 partijen, of beide.

Niet helaas, Westwood had geen geld meer voor de ontwikkeling van Command and Conquer Generals. Ze hebben al enorm in moeten geven op wat CnC Renegade zou worden wegens beperkt budget.

Bullfrog zat in hetzelfde bootje toen ze met DK2 bezig waren.

Bijna iedereen, brande hun games. Bijna niemand kocht ze. Ondanks de immense populariteit, komen er dan geen centjes binnen bij deze indies, waardoor ze uiteindelijk over de kop gaan en opgekocht worden door een partij als EA.

Hetgeen wat deze bedrijven eigenlijk stukgemaakt heeft, is dat de helft van het personeel wegliep bij de overname. Bij Westwood/EA Pacific, zijn de helft bij de overname opgestapt. Toen Generals af was, is van de helft die over was, weer de helft opgestapt. En ten tijde van RA3 zat er geen orginele medewerker van de eerste CNC games meer bij EA Pacific. En dat is erg sterk terug te zien in de games.


Uiteindelijk hebben wij als gamers zelf die bedrijven helemaal kapotgemaakt. Als kind/tiener vond ik downloaden heel normaal, nu als volwassen vent, heb ik er spijt van dat ik een aantal games nooit gekocht had.
De overname van Westwood vond in 1998 plaats, ten tijde van Tiberian Sun, dus niet Renegade of Generals. Het probleem wat Westwood vooral in die tijd had was dat ze heel slecht waren in het managen van hun projecten (er kwamen iirc de hele tijd features bij, waardoor er weer een hele zooi aanpassingen noodzakelijk werden) en keer op keer vertragingen opliepen (en uiteindelijk droogt je geldstroom dan ook op).

Eigenlijk was EA de redding voor die projecten, want EA had tenminste nog fatsoenlijk management.
Het heeft even geduurd voor die overname rond was en Westwood overging in EA Pacific. Gebeurde rond release van Red Alert 2 dat de Westwood studio gesloten werd en opging in EA Pacific.

CnC Generals was onder Westwood in gang gezet.

Dat het management niet zo strak verliep, was niet zo heel erg als de inkomsten er waren om dat op te hevelen. Niet elke ondergang van een game studio is te wijten aan piraterij. Maar ik ben er heilig van overtuigd, ook al is het erg moeilijk in te schatten of te bewijzen. Dat zowel Bullfrog als Westwood ten onder zijn gegaan aan piraterij. Bijna iedereen met een computer heeft die spellen gespeeld, maar een handje vol heeft er ooit voor betaald. Ik was hier ook schuldig aan, gewoon omdat in de jaren 90 het branden en downloaden gewoon hardstikke normaal was. Oh wat liep ik te zeiken op die overname, EA die het oh zo goede Westwood sloopte... Niet beseffende dat RA2 de eerste CNC titel was die ik legaal bemachtigd heb.

Tja, jammer dat Renegade niet geworden is waar ze op gehoopt hadden (RTS/FPS combo) en dat Generals eigenlijk ook maar een slap aftreksel was van wat men voorzag, ondanks dat het destijds een goede titel was, mede doordat alternatieve RTS games gewoon poep waren tot Supreme Commander de hoek om kwam kijken. Heeft gewoon te maken met het feit dat ze geen geld hadden voor de ontwikkeling hiervan.
Ben ik dan echt 1 van de weinige die red alert 2 kocht om juist online te kunnen spelen?

Meeste vrienden hadden ook het origineel.

Twilight was leuk maar meestal onstabiel en met rotzooi
Red Alert 2 is al onder EA uitgebracht. Wel door dhet oorsprongkelijke westwood gemaakt.

Voor RA2 was het voor de multiplayer wel nodig. Ondanks dat EA een jaar na release van Yuri's revenge de servers al platgooide. Dankzij de community werken ze vandaag gelukkig nog.

Maar Red Alert, Dune en Tiberian sun zijn echt massaal gekopieerd. Ik heb die titels zelden als orgineel gezien.
Epic games was in die tijd ook publisher hoor.
Ja klopt epic games had unreal tournament 99 gemaakt samen met gt interactive.
Voorheen hadden ze unreal gemaakt.
maar ik vind het best goed idee dat epic games daar geld voor vrij maakt.
Daarmede is unreal tournament 4 nog vol in ontwikkeling en word nog breed door de community ondersteund.Men kan een acount maken de launcher downloaden en de editor ook downloaden.En nog het nog steeds niet voltooide spel downloaden en spelen.Het spel is de laatste tijd flink doorontwikkeld of althans meer geprogrammeert, het begint ergens op te lijkenen.De actieve community maakt veel mods skins en andere maps echt een aanrader voor wie nieuwschierig is hoe het spel nu uitziet.

https://epicgames.com/

groetjes:Een aktieve unreal tournament 99 fan.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 27 mei 2017 19:53]

Mwa dat wil ik ook niet direct zeggen. Toen EA Westwood opkocht konden ze de hele staff gewoon hun ideeen uitlaten komen. Maar dat hebben ze niet gedaan. Ze hebben hun hele eigen draai aan C&C en RA gegeven. En dat viel niet in de smaak. En daarom is de ontwikkeling gestopt.
De helft van het personeel van Westwood is opgestapt bij de overname. Waar onder een paar belangrijke mensen achter Dune, RA en TS. Van de overgebleven mensen, zijn er veel opgestapt toen ze klaar waren met hun project. Generals bv. In Generals kun je ook goed zien dat Westwood veel grotere plannen had.

Ten tijde van RA3 was er geen enkel belangrijk persoon van de orginele CnC series meer werkzaam bij EA.

Na de overname werd het een kwestie van "Het moet geld gaan opleveren". Dus de keuzes zijn niet zo vreemd. Wij wilden als gamers zelf niet betalen voor kwaliteit, wouden alles gratis of zo goedkoop mogelijk hebben. Het kan niet oneindig verlies blijven draaien.
Tuurlijk. Maar als ik naar WoW kijk. Kreeg je regelmatig gratis dagen. Omdat de servers er een paar uur uit lagen. Sinds de fusie met Activision hield het ineens op. Werd de Content minder. En moest het Meer en Meer geld opleveren. Kan toevallig zijn. Maar ik verdenk Activision. Net zoals EA opkoopt met maar 1 doel. Concurrentie uitschakelen.
Ik zie Activision een beetje hetzelfde als EA, en ook net als Ubisoft overigens.

Die bedrijven zitten in deze industrie voor het geld, en enkel en alleen het geld. Enige banden die ze met de industrie hadden, zijn ondertussen al lang vergaan. Verder kijken dan een kosten-baten analyze doen ze eigenlijk niet en risico's houden ze tot het minimum.
Hoe weet je dit allemaal, Was je een fan van westwood?
Yup, staan zo'n beetje bovenaan in mijn lijstje van beste game studios ooit.
Blizzard is veel groter dan Activision, die gaan echt niet met WoW of andere Blizzard games aan de haal. Dat gaat Blizzard niet eens laten gebeuren.
Vroeger had je Epic megagames. Memories
Voor veel van die bullfrog games is geen vraag meer, leuk voor een indie studio, niet voor een commerciële uitgever met aandeelhouders die eisen dat alles winst maakt. (Bijna alle beursgenoteerde game uitgevers maken flut games)

En veel van die oude games zijn nostalgie, een nieuwe game zal altijd slechter wezen dan de nostalgie van het verleden "fact of life"
Misschien off toppic, maar @yousql heeft een punt.

Verder vind ik het wel goed dat dit soort donaties gebeuren, de kleintjes in de industrie hebben het al erg moeilijk dus is dit wel een leuke overbrugging.
Om niet te vergeten dat ze die studio's kopen, om vervolgens IP van die studio aan een andere studio te geven om daar weer een nieuwe SEQUEL voor te maken en dan de gekochte studio te sluiten.. EA Games is echt een naar bedrijf wat dat betreft.

Daar hoort echter ook de kanttekening bij dat het overkopen van een gamestudio van twee kanten komt.. Waar het vroeger nog wel begrijpelijk was dat een kleine studio met een goed IP maar niet de monetaire middelen in zee zou kunnen gaan met een gigant als EA met alle nare gevolgen van dien is dat vandaag de dag gewoonweg niet meer recht te praten gezien er genoeg alternatieve manieren zijn om kapitaal te vergaren, en al helemaal als je echt een goed IP/idee hebt waar gamers naar smachten.
Crowdfunding is nu *de* manier om niet in zee te hoeven gaan met publishers. Kijk eens naar Larian Games :).
Ja dat was dus ook wat ik bedoelde met 'alternatieve manieren' ;)
en command and conquer, red alert 2 was de beste game ooit voor mij.
"Aan de geldbedragen zitten geen voorwaarden vast, behalve dan dat de ontwikkelaars moeten werken met de Unreal Engine 4 van het bedrijf."

Dit is toch gewoon een voorwaarde ?
En het woord "behalve" geeft dat dan ook perfect aan. ;)
Dat maakt de zin wel net zo nuttig/logisch als "Een Ferrari kost geen geld, behalve ongeveer ¤200,000".
Dit product is gratis behalve dat u 10 euro aan mij moet geven :P
De zin is wel krom. Misschien even kijken hoe het bericht er voor de vertaling van de tweakers redactie uit zag.

Het had beter iets kunnen zijn als:"Voor dat geld moeten de ontwikkelaars werken met de Unreal ENgine 4, maar verder zitten er geen voorwaarden aan".
Snap dat soort constructies niet zo.
Er had beter kunnen staan 'slechts één enkele voorwaarde'.
Dan is het meteen duidelijk. Niet pas na de komma.
Geachte Redactie

Kan je naar hartelust met de schrijven en andere Tweakers discuseren wat wenselijk is.
Ik denk dat vooral veel indie projecten er zijn, om mensen hun talent te laten tonen aan grote ontwikkelaars, in de hoop dat ze dan een job met loon aangeboden kregen.

zie maar naar de modders die indertijd counterstrike van hl hebben gemod, uiteindelijk kregen ze een job bij valve.
Wat lul jij nou? Dat is misschien zo bij een AAA company, maar indie-developers hebben geen tonnen nodig om een menu in elkaar te zetten, sommigen doen het zonder enige cent aan "budget" |:( .
Inderdaad. Gemiddeld $16.000 per "studio" is toch behoorlijk wat dagjes brood op de plank en huur voor je woning. Dus minder tijd bezig met zorgen dat je kan blijven leven, en meer tijd om je game af te maken om te verkopen.
Daar huur je dus 1 software developer 6 maanden voor in. Gelukkig zijn goede gamedevs niet zo duur omdat er een moordende concurrentie is.

Het moet toch voornamelijk uit de liefde voor het vak komen.
Als twee-pitter in een startup huur je geen software developer in, dan ben je waarschijnlijk zelf de software developer die vrijwel zonder budget een game bouwt. 16k gedeeld door bijv 2 is ruim een half jaar aan rekeningen die betaald worden, met de prognose dat er pas geld in het laatje komt zodra je je game released of in early-access komt.

Voor de meeste start-ups in de tech sector is tijd sneller een probleem dan geld. En geen geld zorgen hebben in het thuisfront zorgt ervoor dat je je beter kan richten op je product.

Natural Selection 2 is een game die voldoet aan een AAA standaard, maar is gebouwd door een indie-dev die 6 jaar lang her en der kleingeld heeft gesprokkeld. Daar ging het niet om tonnen, maar om bedragen als deze.

[Reactie gewijzigd door quintox op 27 mei 2017 12:45]

Haha, sorry hoor maar een goede gamedev 6 maanden inhuren voor 16k usd? Echt niet.
Dit zijn natuurlijk anecdotes, maar bij mij van de opleiding, de meest bevlogen jongens, de talenten, dat waren toch echt de jongens die het vanuit een soort roeping deden om gamedev te worden.

Dat waren echte de betere programmeurs. De mindere goden gingen business software maken.

En dan komt het domme, de jongens in de business software verdienen toch echt een stuk beter dan de jongens die voor gamedev gekozen hebben. Terwijl het moeilijkheids nivo juist omgekeerd is.

Voor zover ik gesproken heb met vrienden, is het gros gedesillusioneerd afgehaakt en maakt nu ook business software.

1 vriend van me heeft het gemaakt en werkt voor king studios.

Maar de verhalen waar hij mee aan kwam toen hij nog in Nederland werkte voor een kleine studio waren triest hoor. Jongens die zelfs gratis wilden werken om maar een CV op te bouwen. Die in hun vrije tijd dingen maakten waar ju U tegen zegt.

Wat dat betreft is de gamewereld voor veel mensen toch gewoon een desillusie.
6 maanden? Niet in nederland hoor. Wat jij krijgt is niet wat jouw baas moet betalen aan pensioenfondsen en andere sociale belastingen etc.
Ik zal eerlijk zijn ik heb geen idee wat alles precies kost in de developer business maar volgens Indie Developers Dreadlocks (die de indie game Dex hebben gemaakt) gaat dat toch aardig snel op.

Een van hun laatste posts was dat het andere project "Ghost Theory" op een laag pitje zou worden gezet omdat de kosten te hoog waren, en dat ze zouden wachten tot de opbrengst van mobiele games en Dex binnen kwam. Volgens mij kregen ze tevens ook een deel van epic games maar dat weet ik niet 100% zeker.
14000 euro kan ik als software development startup ongeveer 1 maand de rekening van betalen (incl. onszelf 6 personen + vaste lasten) en dan is er onvoldoende over voor onze eigen gebruikelijke salarissen. Leuk cadeautje natuurlijk, maar zodra je meer bent dan hobby-matig indie developer in de kelder van je ouders is het gewoon zo op

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 27 mei 2017 12:49]

Het is toch ruim 16.000 euro. Een kleine gamestudio met een paar werknemers kan daar sowieso een paar maandsalarissen voor uitbetalen, en dat is vaak toch hoe die tentjes draaien. Wat jij noemt lijkt meer op 'uitbesteding', dan wil je nog wel eens achterlijke facturen krijgen, maar mensen die met passie een eigen bedrijf beginnen zijn al tevreden om door te werken zolang ze de huur en boodschappen kunnen doen (been there!).
Met een paar mensen is het in een maand op. Tenzij die werknemers genoegen nemen met een werkgever die geen sociale premies afdraagt, geen pensioenpremies betaalt, en geen fatsoenlijke werkplek regelt.
Voor kleine bedrijven zijn pensioen, sociale premies en fatsoenlijke werkplekken lang niet altijd vanzelfsprekend. Ik weet niet hoe het in het buitenland zit, maar in Nederland is er geen verplichte CAO voor dit soort bedrijfstakken, je kunt de overhead best laag houden. En kleine indie-devs (er zijn genoeg docu's over) werken vaak gewoon vanuit huis en proberen de boodschappen bij elkaar te schrapen. De schaal waarop jij het over hebt kom je al weer in het formaat bedrijf terecht waar ze inderdaad "16000 euro zo opmaken aan het opzetten van een menuscherm"

Edit: Bovendien gaat het over een gift. Als een bedrijf die dit ontvangt daar 100% van afhankelijk zou zijn, zou het bedrijf niet eens bestaan. Als je (net) rond komt met een klein game studiootje, is zo'n gift echt wel de moeite waard.

[Reactie gewijzigd door Asitis op 27 mei 2017 23:14]

jij snapt denk ik niet hoe een bedrijf in elkaar zit.
Voor 14500 knal ik wel ff een menu in elkaar makkelijk verdient :)
En waar betaal je de rest van? (support, life cycle management, documentatie, verzekeringen, etc, etc).
Nou van datzelfde geld? Zo ingewikkeld is het niet om een menu te maken. De complexiteit zit toch echt in andere zaken.
Van geld wat je met de game verdient? Of dacht je dat die start-ups voor altijd afhankelijk blijven van giften?

Het is gewoon gratis ~14.000 euro, waar dat wel of niet aan besteed word maakt toch niet uit, het is gewoon extra bovenop wat ze zelf bij elkaar hebben geregeld :)
Ja en ik moet het dan nog even leren. Maar voor 14k zal een gemiddeld mensen 6 maanden moeten werken. Dat moet genoeg tijd zijn om te leren hoe maak ik een menu.
Die 14K waar gemiddelde mensen 6 maanden voor werken zijn niet mensen in de game ontwikkeling markt, en dat is exclusief werkgeverslasten. In vele gevallen betaalt het bedrijf het dubbele dan wat jij op je rekening krijgt. Naast inkomensbelasting heb je ook werkgeverslasten en eventuele verzekeringen ivm ziekte. Die 2000 die je dan op je rekening krijgt kost dan gewoon richting de 5000 per maand bruto
Hoezo oneerlijke concurentie? Het kan een drijfveer zijn om met de Unreal Engine te gaan werken inderdaad, maar tevens lijkt het erop dat de studio's die het geld kreeg dit al deden. En in hoeverre zou Unitity dit niet kunnen doen? Ik zie het probleem niet zo, dergelijke bedragen kunnen kleine studio's toch weer een beetje helpen.
Ik kan me niet voorstellen dat zo'n bedragje invloed heeft op de keuze voor een game engine. Vergeleken met het budget voor een gemiddelde game is dit verwaarloosbaar.
Wellicht, maar ik kan me voor een indie ontwikkelaar voorstellen dat het een leuk pluspunt kan zijn als je elk half jaar een eventuele kans maakt op zulke bedragen. Maar natuurlijk, je baseert daar je keuze niet op, mijn punt was enkel dat het of het nou wel of niet een drijfveer is, het geen oneerlijke concurrentie is.
Uhhhh.. wat?
Wat is er mis met dit soort fondsen?

Ik ben zelf 100% Unity aanhanger, en dit maakt mij blij om te zien.
Meer geld voor games.
Tja, dat kunnen de unity mensen ook doen. Ergens doen ze dat ook door de engine semi gratis weg te geven.
Als ze 'ondertussen' ook nog eens geld vragen per verkocht exemplaar, wat dus een nadeel zou zijn maar met de fooi die ze krijgen van epic waar je een beetje software engineer misschien 2 maanden, max 3 voor kan laten werken, wat is er dan oneerlijk aan deze concurrentie?
Concurrentie is nooit echt eerlijk, dat is gewoon marktwerking. Het is gewoon legaal om extra geld te steken in kleinere studios. Dit motiveert meer mensen om te gaan ontwikkelen met hun engine.

[Reactie gewijzigd door Crossive op 27 mei 2017 11:27]

in veel gevallen is software 10x beter te gebruiken als er een community omheen is. software is niets zonder een beetje ondersteuning van een community. het is lastig om mensen aan te trekken met nieuwe software, dan moet je dus op een of andere manier een kickstart geven aan je product.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*