Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties

Horrorgame Routine verschijnt in maart 2017, zo blijkt uit een nieuwe trailer. De ontwikkelaar meldt op Twitter wel dat de virtualreality-ondersteuning waar het aan werkte naar alle waarschijnlijkheid geschrapt wordt.

Het ontwikkelteam zegt zich oorspronkelijk gericht te hebben op een release in december. De makers zeggen nu toch de tijd te nemen om de kwaliteit van de game verder op te poetsen. Daar komt bij dat de game dan niet hoeft te concurreren met alle spellen die op Steam tijdens de feestdagen met kortingen aangeboden worden.

In 2014 werd al bekend dat het ontwikkelteam moeilijkheden had met de vr-ondersteuning. Waar dat toentertijd nog ging om de Oculus Rift, waarvan het team bewegingsziekte kreeg, ligt het probleem nu bij de Unreal Engine. Ontwikkelaar Lunar Software gebruikt Unreal Engine 3.0 en deze ondersteunt geen vr. Dat heeft Epic Games geïmplementeerd in versie 4 van de engine. Lunar werkt naar alle waarschijnlijkheid met de oudere versie van de engine omdat de game al vrij lang in ontwikkeling is. Als een van de eersten verscheen Routine op Steam Greenlight, in 2012.

In Routine nemen spelers de rol aan van een kosmonaut die gestrand is op een maanbasis. Het is aan het spelerspersonage om genoeg data te verzamelen om erachter te komen waarom iedereen van het station verdwenen is. De game wordt niet-lineair, zal meerdere eindes hebben en zal geen hud hebben om niet van de gameplay af te leiden. Daarnaast is er sprake van permadeath. De game komt uit voor Windows en OS X/macOS en heeft nog geen prijskaartje. Naast de nieuwe, teaser-achtige trailer heeft de studio in 2013 ook wat alfagameplay gepubliceerd.

De trailer bevat mogelijke spoilers

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

Ik vind het altijd kicke om naar dit soort spellen te kijken als een ander het speelt(stream of zo), maar zelf spelen niet. Daar ben ik een te bange poepert voor :P
ik heb soma ... gewoon vreselijk ... als ik tien minuten aan het spelen ben staat m'n tikker op 180 te vlammen en begin ik gewoon te zweten .... een ander spelen idd leuk maar zelf.. het is gewoon véél te realistisch geworden om zulke dingen te spelen..

edit: soma is geen ziekte ofzo hé ... soma is de naam van een spel voor zij die het ni kennen... het is van de makers van Amnesia: the dark descent, maar veeeel erger

[Reactie gewijzigd door bogy op 1 november 2016 15:30]

Heb je ook hun andere spellen gespeeld, van voor SOMA? Amnesia bijvoorbeeld? Ik vind SOMA heerlijk wegspelen. Prachtige sfeer, maar niet eng, zoals Amnesia. Zeer goeie studio en ik houd ze in de gaten.

Edit: Wel dus. Erger, really? Hmm. Dat zie ik niet.

[Reactie gewijzigd door HMC op 1 november 2016 15:47]

Soma is meer een ervaring dan een echte horror. Er zitten amper schrikmomenten in en je hoeft bijna nooit te vluchten of schuilen.
Haha, hier nog één! Precies dit :)
Jammer! dit is een spel waar ik al heel lang naar uitkijk, vooral vanwege het VR aspect.

Ik weet er niet veel vanaf, maar heeft Unreal niet een tool om een ontwikkelengine om te zetten van versie 3 naar 4? Of geven ze op zijn minst niet ondersteuning voor ontwikkelaars die halverwege hun ontwikkelproces zitten en dan dat Unreal met een nieuwe versie uitkomt?

Ik heb er totaal geen verstand van, maar ik was altijd in de veronderstelling dat het grafische aspect van een spel altijd een van de laatste onderdelen is die je gaat opbouwen tijdens een spel. Eerst het verhaal, dan de layout van de levels uitwerken, dan de verschillende acties uitwerken, en dan pas het grafische gedeelte.

[Reactie gewijzigd door dunpealhunter op 1 november 2016 14:03]

UE3 is zo dusdanig anders dat het niet makkelijk te porten is naar UE4. Alleen al om het feit dat UE3 gebruik maakt van UnrealScript en UE4 C++ voor code. Assets, materials en dergelijke zijn wel te porten, maar is ook weer anders opgesteld.
(Was er maar een tool, dat zou veel helpen!)
Dan nog. Een tool is ook niet alles. Je moet nog steeds alles nalopen of de tool het wel goed heeft overgezet.
Het zou veel helpen. Tuurlijk, een tool is niet als "Voer UE3 in -> UE4 uit" zonder errors. De codebase en assets in UE4 zijn nu dusdanig anders dat het allemaal handwerk is. Al zouden de assets overgezet kunnen worden door een tool , dan is dat al heel wat! :)
Het zijn namelijk nog steeds "Static meshes", "Materials" e.d.
Jeetje, wat een gemiste kans zeg. Of nou ja, kans misschien niet omdat het blijkbaar nogal ingewikkeld is. Maar het kon ze wel eens aanmerkelijk in afzet schelen.
Jeetje, wat een gemiste kans zeg. Of nou ja, kans misschien niet omdat het blijkbaar nogal ingewikkeld is. Maar het kon ze wel eens aanmerkelijk in afzet schelen.
Valt denk ik wel mee. De VR markt (OR/Vive) is relatief klein en daardoor is er niet heel veel geld te verdienen. Dat is ook 1 van de reden dat er nog nauwelijks grote tripple A games zijn voor VR.
Ik ken de cijfers niet. Dus het is allemaal speculatie. Maar de PS VR vind gretig aftrek, en begint nu momentum te krijgen. Als 10% van de PS'en uitgerust wordt met een PSVR, praat je over 4 miljoen gamers. Zelfs als het 5% is, is het nog een significante groep. Verder komt horror in VR buitengewoon goed tot zijn recht. Niet veel mensen met een VR zullen een niet VR horror game kopen denk ik. Dan is horror zelf ook nog een redelijk niche genre. Nee, ik denk dat dit ze echt aanmerkelijk omzet kan gaan kosten.
Ik dacht dat Unreal redelijk modulair was opgezet en er eigenlijk ook gedeeltelijk het een en ander bij te werken was naar een nieuwere versie? Zo zijn er volgens mij games geweest die nog op UE3 draaide maar toch met diverse UE4 features.
Het kan zijn dat deze developers dan betaald hebben voor het gebruik van de source en die features zelf geport hebben. Zover ik weet zijn de engines inderdaad niet compatible.
Ik ken het spel verder niet maar permadeath in een horrorgame (die het denk wel van het verhaal moet hebben) klinkt wel als een gevaarlijke combinatie. Misschien dat ik deze in keer in een sale koop.
Helaas niet voor de ps4?? Balen!!!
Lijkt mij een hele toffe game: puike schrikeffecten en veel suspense. Maar ligt het aan mij of zijn de tegenstanders zo'n beetje het enige niet enge aspect van de game?
Ook in langere trailers schrik ik me telkens een hoedje, totdat ik de 'bad guy/robot' zie en denk "Hmm... is dát het...?"
Beetje Dead Space achtig spel :)
Alleen interessant als de game uitkomt voor PSVR, laat anders maar zitten. Games op een beeldscherm spelen is zo 2015 :+
Die grap is ook alweer gedateerd. Die maakte, wij Vive bezitters, 9 maanden geleden al.... :+
Niet helemaal bedoeld als grap, ik vind gamen op een normaal scherm sinds VR totaal niet interessant meer.
Nou, eerst VR ondersteuning aankondigen en dan niet waarmaken. Dit zal de verkoop geen goed doen. Ik zit niet meer te wachten op dit type games zonder VR nu ik een Oculus Rift heb.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True