Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

De Japanse uitgever en ontwikkelaar Konami ontkent eerdere berichten dat het bedrijf de ontwikkeling aan zijn grote pc- en console-franchises stopgezet zou hebben. Dat meldt een vertegenwoordiger van Konami aan een klant.

De vertegenwoordiger vertelt aan een klant dat hij "kan beloven dat we Metal Gear niet achterlaten of iets dergelijks. Ik weet dat een paar blogs dat beweren, maar ik weet niet zeker waar ze dat vandaan halen." De vertegenwoordiger doelt op een publicatie van Gameblog.fr die op 18 september schreef dat Konami, op de ontwikkeling van Metal Gear Online en Pro Evolution Soccer 2016 na, nergens meer aan werkte. Dat baseerde de blog op anonieme bronnen. "We zijn beslist nog bezig met franchises als Metal Gear, Silent Hill, Castlevania, PES en de rest," vervolgt de vertegenwoordiger van Konami.

Konami logoTegenover het Japanse Nikkei Trendy Net stelde de ceo van Konami in Mei wel dat het bedrijf in de toekomst mobile games als zijn hoofdplatform gaat gebruiken. Op basis van deze nieuwe uitspraken lijkt Konami dus van plan te zijn uit te breiden naar mobile zonder zijn bestaande platformen en franchises in de steek te laten.

In maart van dit jaar plaatste Konami nog vacatures om ontwikkelaars aan te trekken voor toekomstige Metal Gear-games. De bronnen van Gameblog.fr melden echter dat er niemand is aangenomen om die posities op te vullen. Konami is de laatste tijd met enige regelmaat negatief in het nieuws. Zo zijn er meerdere signalen die wijzen op het vertrek van Metal Gear-regisseur Hideo Kojima bij het bedrijf. Ook de nieuwe Silent Hill-game, waar de PS4-game P.T., of Playable Teaser op gebaseerd is, zal niet afgemaakt worden, bevestigde Konami in april.

Een game die sterk lijkt op P.T. is echter op 21 september geplaatst op Kickstarter. Net als P.T. en de geannuleerde Silent Hills speelt horrorgame Allison Road zich af in een verlaten huis en is de hoofdrolspeler een man die met geheugenverlies alleen wakker wordt in zijn eigen huis. Het is aan hem om uit te zoeken wat er met hem en zijn gezin gebeurd is terwijl hij tegelijkertijd 'Lily' en andere paranormale wezens moet ontlopen. De game is bedoeld voor Windows met ondersteuning voor Oculus VR, maar heeft stretch goals voor OS X, Linux, PlayStation 4 en Xbox One. Achter de game zit ontwikkelstudio Lilith Ltd, die in 2015 is opgericht.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Mjah... Dit zal wel een soort van damage control zijn. Ondertussen schreeuwt bijna de hele wereld #FucKonami
Yup. En het nieuwste debakel is dat de PC port van PES 2016 de PS3 versie is ipv de PS4 versie, terwijl bewust met beelden en video van de PS4 versie geadverteerd wordt.

Vervolgens is PES 21016 enkel als bundel via Steam te verkrijgen. Een bundel waar enkel het spel zelf in zit. En waarom? Nou simpel: een bundel laat niet de reviews; de vele negatieve reviews vanwege de last-gen port, zien. Een potentiŽle koper moet daarvoor doorklikken naar het spel in de bundel, terwijl er op de bundel pagina al een 'kopen' call-to-action knop zit.

Konami heeft e.e.a. duidelijk met voorbedachte rade op deze wijze opgezet om achteloze mensen die het spel op naam en faam alleen kopen, te proberen om de tuin te leiden. En dat is vreselijk smerig, maar gezien de tendens ook niet onverwacht.

En dan is er natuurlijk ook nog: "The first rule of horse armor DLC is: one does not make horse armor DLC." Wat Konami getuige MGS V ook niet meegekregen heeft.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 september 2015 21:11]

Wow dat van die bundel is echt super sneaky, wat een smerige actie - bah!
Gelukkig kunnen die achteloze mensen tegenwoordig een volledige refund via Steam zelf krijgen.
Tja, leuk een nieuwe Metal Gear, maar ik betwijfel zťťr of het een Kojima game gaat worden. Een Metal Gear niet ontwikkeld door Kojima, alsof we daar blij mee mogen zijn.

Dat is alsof je een favoriete restaurant hebt omdat de chef gewoon zo goed is. Vervolgens wordt deze chef ontslagen/gaat weg, maar zegt het restaurant nog wel zijn recepten te zullen gebruiken en we ons geen zorgen hoeven te maken. Nee dank je, ik bestel mn eten nog liever via thuisbezorgd dan.
Dat is alsof je een favoriete restaurant hebt omdat de chef gewoon zo goed is
Joop Braakhekke is ooit eens op TV gevraagd wie er eigenlijk kookte in zijn restaurant als hij op TV was? Zijn antwoord "dezelfde mensen die koken als ik er wel ben". Een chef is gewoon een manager. Hoewel die zeker invloed hebben zijn ze wel vervangbaar.
Dan snap je mijn vergelijking niet ;) Het gaat een niet om andere mensen de Metal Gear van Kojima kunnen voorzetten, het gaat erom dat Kojima het brein erachter is. Zonder hem, krijg je ůf hergebruikte ideeŽn (dus ze gebruiken zijn recept gewoon, maar meer ook niet) of het wordt gewoon iets heel anders (ze maken eigen recepten).

Je kan niet het creatief vermogen van een persoon vervangen. Hoe Kojima denkt en aan inspiratie komt kan je niet vervangen, simpelweg omdat er geen 2 dezelfde mensen zijn die exact hetzelfde creatieve brein hebben. Dus het wordt sowieso anders. Mensen die nu Metal Gear spelen omdat het is wat het nķ is, zullen dus hoe dan ook teleurgesteld worden omdat het niet hetzelfde 'creatieve inspiratie' zal hebben.

Dat is alsof een bekende kunstenaar dood gaat en iemand anders zijn werk gaat voortzetten. Ja het lijkt erop, ja het heeft elementen, maar het nieuwe werk is niet wat de originele kunstenaar zou hebben gemaakt, simpelweg omdat het creatieve brein van ieder individu anders is.
Metal Gear is ook onder Koijima nogal aan verandering onderhevig. Nu staat op de voorpagina zelfs een artikel met de titel: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain Review - Oude sneak-held in compleet andere game. Dus fans die telkens meer van exact hetzelfde verwachten worden altijd teleurgesteld (zelf was ik vooral teleurgesteld toen Metal Gear in 3D ging). Zo'n Koijima doet ook niet alles zelf, die zet ook vooral de grote lijnen uit. Anders dan een kunstwerk (zoals een schilderij of beeld) is een game maken vooral teamwerk. Er is nu zoveel variatie al geweest en zoveel van Koijima's ideŽn bekend dat ook anderen dat goed en succesvol kunnen voortzetten. Tenzij je jezelf natuurlijk in purisme of personencult laten vangen.
Meh Kojima heeft niet eens alle metal gears gemaakt. Maar je vergelijk van met het restaurant is top :)
Je bedoelt de geflopte Metal Gear titels die het niet haalde bij de rest.
Reden, geen Hideo Kojima.
Ook al stoppen ze niet met ontwikkeling van de games die ze noemen, je kan niet ontkennen dat het allemaal HEEL raar loopt binnen dat bedrijf met het ontslag van een aantal mensen + al die artikelen over de werkomstandigheden binnen dat bedrijf... Ik vind het allemaal maar raar :S
Volgens mij is dat vrij normaal binnen de gameindustrie, er is altijd te veel tijdsdruk, je bent nooit zeker van je baan, en voor jou tien andere.
Dat is misschien bij de McDonalds het geval, maar in de gameÔndustrie worden talenten juist gekoesterd, dit is alleen niet zo bij Konami de afgelopen tijd.
Wat @mad_max234 zegt klopt gewoon, op mijn opleiding (Game-Developer) word er ook vaak besproken hoe je nooit zeker bent van je baan, en altijd je best zal moeten doen. en dus ook meestal van hier naar daar gaat.

Zelfs de talenten, want die hebben een CV met soms wel meer dan 4/5 verschillende studio's op hun naam, en meestal word dat een hele carriŤre lang alleen maar meer en meer.
In NL valt dat wel mee. Er zijn dan ook niet zoveel studio's om te gaan zitten jobhoppen. In het buitenland is de doorloop veel groter, vooral in de VS en Canada. Maar daar is dan ook veel meer keuze. Maar tevens is de arbeidscultuur daar ook heel anders, en is iets als crunch time vaker de norm dan de uitzondering. In AziŽ is dat overigens nog eens een tikkeltje erger, daar wil je echt niet naar toe als Europeaan want je komt van een koude kermis thuis ;)
Ah dankjewel voor het beter uitleggen dan de meeste leraren doen haha! Ik denk dat ze ons dan vooral bang aan het maken zijn, wel kunnen we stage krijgen in o.a Duitsland, is het daar ook minder?
Dat is misschien bij de McDonalds het geval, maar in de gameÔndustrie worden talenten juist gekoesterd, dit is alleen niet zo bij Konami de afgelopen tijd.
Alle grote uitgevers (EA, Ubisoft etc) hebben er een handje van om ogenschijnlijk willekeurig complete afdelingen te sluiten en de medewerkers op straat te zetten.
Ik werk aan een skyscraper in Dubai atm en de engineering van het Real Madrid Stadions uitbreiding.

En daar is het zo dat ik opdracht krijg om het werk van 100% tegenwoordig in 50% te doen, met een steeds kleiner team om te leiden.
Met om het uur een status update naar mijn superieuren omdat er zoveel druk op staat.
Overwerk van 4-7 uur/dag is vanzelfsprekend. En dagelijks herinneringen bij werknemers met een burnout van "voor jouw positie trek ik zo een blik met *insert willekeurige groep buitenlandse engineers" open.
En dit zijn praktijken die overal voor komen en niet enkel bij een McDonalds filiaal, zoals jij een beetje laagdunkend suggereert.

En dit was al zo destijds toen ik aan het Wembley stadion werkte, voor de crisis.

[Reactie gewijzigd door Toka op 22 september 2015 20:29]

Ach Pakistanen en Nepalezen genoeg, niet? Work them until they drop.
/S

Ah trouwens een leuk oftopic verhaal: in Amerika hoef je "managers" niet uit te betalen bij overwerk, daarom heeft iedereen een BS titel. Nederland is zo slecht nog niet.

[Reactie gewijzigd door YangWenli op 22 september 2015 20:43]

In Nederland komt het ook voor dat je boven een bepaalde schaal geen over uren uitbetaald krijgt. Is miss niet zo erg alsin de US, maar het komt zeker wel voor
Ja - of ze introduceren zogenaamde flex uren die je niet als verlofdagen mag oppakken. En dan zo veel werk dat je ze nooit op krijgt... :(
zullen wel remakes of mobiele games van de grote franchises zijn.
Bron: customer service medewerker post op reddit

Heel betrouwbaar |:(
na de mislukte grap met moby dick studios zou het met niets verbazen als kojima het nu veel rigoureuzer aanpakt en dit allemaal een hoax blijkt te zijn en kojima nog gewoon voor konami werkt.
Konami werkt ongetwijfeld keihard aan nieuwe Metal Gear Solid pachinko machines ;)
Konami werkt ongetwijfeld keihard aan nieuwe Metal Gear Solid pachinko machines ;)
Hit the lever! :+
Een Metal Gear pachinko machine is nog niet aangekondigd, maar Silent Hill Pachi-slot wel:
http://www.silenthillpara...gory/silent-hill-pachinko

Pachi-slot is een soort fruitautomaat zoals we die in het Westen ook wel kennen. Er bestaat ook een Castlevania pachi-slot:
http://castlevania.wikia....slot_Akumaj%C5%8D_Dracula

[Reactie gewijzigd door ari3 op 23 september 2015 09:05]

Ik denk dat we het pas over enige tijd weten wat er aan de hand is in konami en we nu slechts kunnen speculeren. Het zou mij niets verbazen als Konami als spelfabrikant voor PC en consoles heel erg ver naar de achtergrond gaat.
Dat er een P.T. based game gaat komen (in dit geval als Kickstarter) verbaasd mij niets. P.T. was enorm succesvol en ik denk zelfs mogelijk de reden voor het vertrek van de maker van Silent Hill bij Konami.
Ik vraag me trouwens toch af wat de nieuwswaarde en het waarheidsgehalte is van de bewering van een vertegenwoordiger aan een klant.
Zo zijn er meerdere signalen die wijzen op het vertrek van Metal Gear-regisseur Hideo Kojima bij het bedrijf.
Niet alleen Kojima. Heel Kojima Productions is inmiddels (sinds 10 Juli) opgedoekt. Ook heeft Konami voor de release van The Phantom Pain al alle referenties aan Kojima Productions uit alle promotiematerialen gehaald.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True