Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

Op vrijdag 9 oktober is Metal Gear-bedenker Hideo Kojima definitief vertrokken bij zijn werkgever Konami. Zijn concurrentiebeding met de Japanse uitgever duurt tot december, waarna hij elders weer als ontwikkelaar aan de slag kan. Dat schrijft het tijdschrift The New Yorker.

Het Amerikaanse blad schrijft dat er een afscheidsceremonie voor Kojima gehouden werd, en dat een anonieme bron van het tijdschrift daar aanwezig was. Hoewel er genoeg huidige- en ex-collega's aanwezig waren om hun respect te betuigen aan Kojima, zouden de kopstukken van uitgever Konami niet aanwezig geweest zijn. Kojima zou in de clinch liggen met de leiding van de uitgever vanwege de beslissing om de aandacht voornamelijk te richten op de exploitatie van mobiele games. Daar kon Kojima zich naar verluidt niet in vinden.

Sinds maart van dit jaar doen de verhalen de ronde dat Konami zijn werknemers zeer slecht behandelt. Zo schrijft de Japanse krant Nikkei in een rapport dat er beveiligingscamera's op de gangen hangen om werknemers in de gaten te houden en krijgen ontwikkelaars die zichzelf niet nuttig genoeg kunnen maken, baantjes toegewezen als beveiliger of schoonmaker. Bovendien zou Kojima's ontwikkelstudio binnen Konami, Kojima Productions, omgedoopt zijn tot 'Number 8 Production Department'. Dat blijkt uit een vertaling van Kotaku. Daarnaast zijn er meldingen van binnen het bedrijf gekomen dat Kojima Productions inmiddels in zijn geheel opgedoekt is en werd in juli bekend dat de tekst 'A Hideo Kojima Game', die altijd te vinden was op de box art van zijn games, niet terugkwam bij de nieuwste Metal Gear Solid.

Konami ontkent overigens dat Hideo Kojima vertrokken is bij het bedrijf. Een woordvoerder stelt dat de Japanner op vakantie is. Kojima zou nog gewoon als werknemer in het bestand van de uitgever staan. "Kojima en het ontwikkelteam achter Metal Gear Solid V zijn klaar met hun werk en nemen een lange tijd vrij," vertelt het bedrijf aan de Japanse krant Tokyo Sports. "We weten niet zeker wat dat feestje precies betekende." Als het verhaal van The New Yorker klopt, dan kan Kojima dus in december elders weer aan de slag als videogame-ontwikkelaar. Hideo Kojima begon in 1986 met werken bij Konami. Dat bedrijf gaat naar verluidt dus door met zich richten op mobile games, maar het bedrijf ontkent zijn hoofdfranchises als Metal Gear en Castlevania in de steek te laten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

We weten er het fijne niet van natuurlijk, maar domme zet van Konami lijkt me. Ben wel blij dat in December Kojima weer aan de bak kan. Zou mooi zijn als hij bij Sony aan de Slag gaat. Ik wacht nog steeds op P.T. :D
Domme zet? Kojima maakt zeker briljante games, maar je moet niet vergeten dat hij zich in een ninche markt bevindt met zijn MGS reeks. Het is geen GTA of CoD, waarbij een week na launch een miljard is verdiend. De ontwikkelkosten werden te hoog om voor Konami enig uitzicht op winst te houden. Daarom hebben ze de teugels aangespannen bij Kojima om te leveren. Het is een samenloop van omstandigheden. Dan kun je nog zo een kopstuk in de gamewereld zijn, als je producten niet genoeg verkopen om winst te maken of zelfs break even dan lig je eruit.

Het lijkt er vooral bij Kojima op dat iedereen die iets met gamen heeft verblind is door de zo genaamde legendarische Kojima, zonder te kijken wat er daadwerkelijk allemaal speelt.
Ik weet niet wat jij precies een niche markt noemt maar volgens een artikel op IGN heeft Metal Gear Solid 5 op de eerste dag meer omgezet dan Avenger 2: Age of Ultron:

http://www.ign.com/articl...as-avengers-age-of-ultron

Maar goed misschien is die film ook wel een niche markt film :D
Oke misschien is het voor niche markt iets te groot. Wat ik ermee wil aangeven is dat men - zie ook comments hierboven- een enorm rozenkleurig beeld schetst van deze game. Alsof het vanzelf sprekend is dat er even winst gemaakt wordt. Als je nu naar de charts kijkt zie je bijvoorbeeld een GTA, CoD en Fifa daar in staan. Die verkopen tientallen miljoenen. Het enige cijfer van MGS is 3 miljoen in eerste week. Zie ook dit artikel, waarin staat dat bij MGS de verkoopcijfers altijd instorten na de eerste week.

Dus nogmaals, waar is de bron dat de game winst maakt?
http://www.cmo.com/articl...es-for-marketers-adi.html

En sorry maar FiFa en CoD zijn dan wel high selling games maar in principe hadden die series 5 titels geleden al dood moeten bloeden
Irrelevant. Het feit dat dezelfde games met een hoger versienummer nog steeds veel verkopen bewijst alleen maar dat er een groter (blind) publiek is.

MGS is wat mij betreft altijd niche geweest (sneaken? nee joh, splinter cell! hoorde ik veel). Dat gezegd hebbende ben ik altijd een fan geweest van Metal Gear Solid en heb ik na deel 4 niet meer de moeite genomen om de nieuwere games te spelen. Een collega wees mij erop dat het een beetje een farcry feeling heeft en het niet langer aanvoelt als 'Metal Gear Solid'. Na wat films gekeken te hebben.. Moet ik dat laatste sowieso toegeven.

Dus dat is er een minder die verkocht wordt. En daarbij zijn er ook een hoop gamers die het spel niet aanschaffen 'uit principe', ómdat Kojima weg is bij Konami. Het is inderdaad een samenloop van omstandigheden, maar op iets grotere schaal dan verwacht.
Ook dit is weer een statistiek van net na de lancering. en 170 miljoen omzet is nog lang geen winst. Sowieso grappig dat dat stuk marketeers moet wijzen op het geld wat binnen gaming te halen is. Terwijl juist de traditionele AAA titels het zwaar hebben. Op indie en smartphone gebied is het te halen, maar de grote uitgevers hebben het steeds moeilijker.

En je laatste zin, tja dat is nou eenmaal hoe het is.
Denk je nu serieus dat Metal Gear geen winst zal maken?

Het is de best verkochte MGS uit de serie. Heeft in de eerste periode 37% procent meer units verkocht dan MGS2, die voorheen op 1 stond.

Konami wilde gewoon cashen. Is niet erg, maar heeft wel nadelige gevolgen voor de game zelf.
Zo kan je duidelijk zien dat hij bij lange na nog niet af was. Wat ontzettend jammer is want hoezeer ik ook heb genoten van het spel ik weiger om dezelfde missies opnieuw te gaan spelen. Ben er dan ook mee gestopt.

En inderdaad, de kans dat er nu een Story DLC uitkomt is ontzettend klein. Heel jammer..

En dat voor een franchise die tot veel in staat is gebleken. Helaas lijkt dat nu ten einde.
Waar is het bewijs dat de game winst gaat maken? Kom eens met een bron, een hard cijfer, van de verkochte aantallen en welke winst dat dan betekend. De best verkochte MGS game was 2, met 6+ miljoen verkochte units bron. Dat moet V dus evenaren! om winst te maken.

Konami zag gewoon een potentiële verliespost op zich afkomen, wat desastreus is voor een bedrijf wat het al zwaar heeft. Heeft dus niks met cashen te maken, maar met het beperken van de schade.

Het klopt dat de game niet af is, dat weten we allemaal. Het gaat er meer om dat iedereen Konami voor gek verklaart terwijl dat volgens mij wel meevalt.
Het zou me niet verbazen als MGS V uiteindelijk 300 miljoen omzet binnen haalt en daar gaat makkelijk 2 derde naar Konami. Als de totale kosten op 100 liggen dan hebben ze nog een flinke winst.
Ik weet het niet hoor, AAA games zijn toch een stuk duurder dan je denkt. Neem GTA 5, dat heeft bijna 300 miljoen gekost aan ontwikkeling (50%) en marketing (50%).

Volgens andere bronnen kostte het maken van MGS5 ongeveer 80 miljoen. Dus laten we zeggen dat de total kosten uitkwamen op 160 miljoen. Dat is nog steeds geen GTA 5 proporties maar de game zal ook niet zo goed verkopen als GTA 5.

Als we dan 300 miljoen omzetten nemen, waarvan 2/3 naar Konami gaat (200 miljoen) dan krijgen we 40 miljoen winst. Leuk bedrag, maar daar moet je ook het risico van 3~4 jaar development bij rekenen (de game kan langer nodig hebben om afgemaakt te worden, er kunnen veel bugs nog niet opgelost zijn, problemen met diva's ala Kojima, etc...) en de kans dat de game het niet zo goed. (Volgens mij doet MGS5 het op dit moment boven verwachtingen goed). Maar ik kan me heel goed voorstellen dat voor Konami de rekensom niet super rooskleurig is.
Roy weet jij miss ook een andere game behalve gta want gta 5 is een bijzonder geval omdat er voor de rest geen games bestaan die in de buurt komen van gta 5 (kosten)
Ik gebruik GTA5 als vergelijking maar ik ga hier verder alleen maar uit van de kosten van MGS5 zelf, dus een betere vergelijking is er niet. Wel ga ik er vanuit dat het marketing budget even groot is als het development budget. Maar dit is zover ik kan vinden bij de meeste AAA games het geval.
The Witxher 3 heeft inderdaad totaal 65 miljoen gekost met de marketing erbij en die hadden dat bedrag binnen de eerste week terugverdiend en werden vervolgens gelijk winstgevend. En dat spel is al een tijdje uit. En om de zoveel tijd geven ze weer een sales update en het ziet er voor hen super uit
The witcha3.
De jongens van cdpr schijnen daar al uit de rode cijfers te zijn.
Qua kosten komt Destiny boven GTA5 volgens mij.
Ik weet het wel zeker van niet want de grootste kosten van Destiny is de markting
Ik vraag me echt af of je op 300 miljoen omzet 40 miljoen winst pakt. Weet iemand die rekensom? Ik vind je uitspraak over een diva als Kojima wel interessant. Want wat is tegenwoordig de toegevoegde waarde? Wie is de grote man achter GTA? Of the Witcher, Fallout? Geen idee, daar hebben de uitgevers niet te maken met een naam die zijn zin wil hebben. Zo een naam brengt uiteraard problemen mee. Kijk naar een cliffyB, molynieux etc. Ook vaak genoeg problemen.
Ik nam aan dat Konami 200 miljoen van de 300 miljoen kreeg en van die 200 miljoen omzet 40 miljoen winst maakt. Dat is 20% winst over een investering van 4 jaar. Volgens mij is dat ontzettend goed (maar de risico's zijn ook hoog).

Interessant punt trouwens dat achter andere grote franchises geen diva's zitten. Daar had ik nog niet over nagedacht. Blijkbaar zegt zo'n naam op zo'n doosje niet heel veel.
Tuurlijk was het een gok, en als het aan Kojima lag, was hij nog aan het ontwikkelen en was MGS5 nog steeds niet af. Feit blijft wel dat de fanbase en niche groot genoeg zijn om er geld mee te verdienen. Daarnaast zet MGS5 wel gewoon Konami op de kaart. Dat is ook wat waard.

MGS5 doet het gewoon goed in de verkoop, en verdient dus zijn 80 miljoen dollar terug: Bron
Juist als het aan Kojima lag was hij nog aan het ontwikkelen en was er nooit geld mee verdiend, vandaar al het gedoe binnen Konami. Het is gewoon een mega gok geweest en Kojima wilde alleen maar meer.
Trouwens is er nergens terug te vinden of die winst er überhaupt al is. Jouw bron is van september en heeft het over 3 miljoen verkochte exemplaren. Ze moeten 6 miljoen verkopen om net winst te maken. De game is in geen een verkoopchart meer terug te vinden, dus de rek is er ondertussen al uit.

Op die 80 miljoen, moet je ook nog marketing en distributie doen. En vergeet niet alle vaste lasten die een Konami heeft.

Dus het feit waar jij het over hebt zie ik zo snel niet.
Dan had er alsnog geld mee verdiend geweest en waarschijnlijk zelfs meer.
Wikipedia:
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain shipped 3 million physical copies within its first five days of release, across all platforms.[145] On its release date the game grossed US$179 million.[146] The Phantom Pain debuted at number one on the United Kingdom charts. So far, it is the third biggest video game launch of 2015 in the UK, behind Batman: Arkham Knight and The Witcher 3: Wild Hunt.[147] The Phantom Pain was the most successful launch for the series in the UK, beating out the previous record holder, Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty, by 37 percent.[147] The game sold 411,199 physical retail copies on PlayStation 3 and PlayStation 4 within the first week of release in Japan, topping the Japanese software sales charts for that particular week.[148]

The game sold noticeably more on the PlayStation family of systems than the competing Xbox in the UK. Excluding computer sales, The Phantom Pain moved approximately 72 percent of copies on PlayStation 4, roughly three times the amount sold on the Xbox One, which accounted for 22 percent of sales. To go along with this, 3 percent of sales were on PlayStation 3, and 2 percent on Xbox 360.[149]

[Reactie gewijzigd door Devroet op 20 oktober 2015 14:15]

@pantostie
Er staat toch in dat de game al 179 miljoen dollar heeft omgezet? Dit houdt in dat de meeste kosten al terugverdiend zijn.
Er zijn weinig games die een miljard omzet draaien na een maand.

En Kojima weet wel elke keer weer kwaliteit af te leveren. Dat kun je bv niet van elke COD game zeggen dat deze dan toch elke keer weer bizar vaak verkocht word is een ander verhaal.
MGS is geen niche meer sinds The Phantom Pain. De instap is veel lager dan bij eerdere delen. Waar ook deels Revengeance in mee heeft geholpen om de naam bij een groter publiek neer te leggen. En de marketing was ook duidelijker aanwezig.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 20 oktober 2015 16:27]

Een volledig uitgebouwde P.T. zal er waarschijnlijk niet komen. Met dat idee doet Konami volgens meerdere bronnen niets meer, en het is gebaseerd op de Silent Hill-franchise van Konami, dus Kojima kan er moeilijk elders mee aan de slag. Maar er is nog hoop in de vorm van Allison Road. :)

http://www.allisonroadgame.com/
Er gaan geruchten dat Konami een flink aantal AAA franchises in de etalage gaat zetten. Zou me niets verbazen als er een aantal franchises bij Sony zouden belanden. Waaronder misschien P.T. met een samenwerking van Kojima.
Zou het? Ik heb er een hard hoofd in, en Konami heeft inmiddels (m.i. niet onterecht) het beeld opgewekt van het jongetje dat niet meer wil spelen en meteen zijn bal mee naar huis neemt. Maar goed, aan licenties zouden ze inderdaad gewoon geld kunnen verdienen terwijl zij zich op mobile richten.
Die zullen gewoon verkocht worden, of de volledige IP of in de vorm van licenties. Want zoals je al aangeeft gaan ze zich op mobile focussen en als je dan de IP op de plank laat liggen dan verdien je er dus totaal niets aan.
Ik heb ook ergens gelezen dat ze hun franchises vooral willen gebruiken om hun pachinko machines op te leuken en er niet eens games mee te maken. Geen idee of dit waar is natuurlijk maar het zou best treurig zijn.
Als Nintendo maar Castlevania krijgt vind ik alles best, wat zal die franchise erop vooruit gaan als Nintendo die onder handen kan nemen.
Eigenlijk is Silent Hills gecancelled en guillermo del Toro begrijpt het zelf ook niet aangezien ze al jaren bezig waren met de game en er iets geniaals op de poten stond
P.T. Dat is een playable teaser van Silent Hills, de rechten van deze game zijn in handen van Konami. Dus Silent Hills gaan we niet terug zien bij Kojima :(
Had zelf wel op gehoopt want P.T. was gewoon vet!
Denk dat Kojima (Konami) hard terug gaat slaan met nieuwe games, alles wat deze man maakt is gewoon tof!
Heb ook verhalen gehoord dat Kojima nog steeds over projecten aan het praten is met Guillermo del Toro, zij waren immers samen bezig om Silent Hills te maken.
Ben wel blij dat in December Kojima weer aan de bak kan.
Dat is dus alleen als dit verhaal uberhaupt waar is, en het is gebaseerd op een anonieme bron..
Als Kojima nog op de loonlijst staat dan zal hij dus nog niet vertrokken zijn, en een vakantie is ook een redelijke verklaring..
Nou kijken wie er meer geld neer legt Microsoft of Sony, denk dat beide veel interesse hebben.
(Als EA en Ubisoft maar niet gaan bieden daar heb ik weinig hoop in dat hij tot zijn recht komt)
Als hij ergens gaat werken, dan is dat eerder Sony dan Microsoft. Ik denk dat Kojima verder kijkt dan geld, want qua vrijheid zit hij beter bij Sony dan Microsoft. Ook kan hij veel makkelijker onder Japan Studio's zijn eigen team vormen namelijk en Japan is al zijn thuis basis.

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1126760

Kans dat we hem bij Sony zien kan nog eens best groot zijn. Wie weet is hij op de podium tijdens PSX, en maybe als exclusive meerjaren deal.

Wat iemand op Neogaf zei, zou ook een goede reden zijn waarom hij totaal niet bij Microsoft past:
Originally Posted by ForsakenLotus

1. They would give him a pretty large budget.

2. They would give him creative freedom, moreso than maybe any other major publisher other than Rockstar and Take-Two.

3. They would give him the time to make the game he wants.

4. He has the choice of working in Japan, Europe or America.

5. Sony has a large and varied selection of IP's he could choose to revive/iterate.

6. Sony Santa Monica, one of the most talented studios from a technical perspective, have a team dedicated to helping other studios.

7. Sony has a large movie branch, giving him the option of also working on a movie.

I could probably go on, but suffice it to say, I don't think any other major publisher has all of these benefits other than Sony. It's not a fanboy wish, honestly it makes the most sense. It would suck that other platforms wouldn't get the game, but I feel Sony would give him the best opportunity to make the best game that he wants to make and potentially other options like working on a movie.
Punt 1, 2, 3 en 4 doet Microsoft ook.
Nintendo.
Die gaan meer vrijheid bieden. :)
Dat zou gaaf zijn als Nintendo Kojima in dienst zou nemen.

Zijn kwaliteiten met bijvoorbeeld de Metroid franchise zie ik helemaal zitten.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 20 oktober 2015 12:45]

Wow, bel Nintendo even om hen dit idee aan het verstand te brengen. Een Metroid van de hand van Kojima zou niets minder dan briljant kunnen worden!
Nintendo bied vrijheid en creatie Kojima zou zich hier wel thuis voelen zolang de rechten en verplichtingen duidelijk.

Vooral over Nintendo hun projecten van console tot mobile waar Dena ook mee aan tafel zit.. Kojima en Dena hoeft niet gelijk water en vuur te zijn het hangt ervan af hoe zij elkaar benaderen en de duidelijkheid van gezamelijke projecten en afzonderlijke.

Hoe dan ook er zal altijd een plek zijn voor Hideo Kojima en zijn visie ik hoop dat hij deze vindt en nog veel meer verwondering op de wereld loslaat _/-\o_ Succes en bedankt HK.
Inderdaad, daarnaast is Nintendo wellicht op zoek naar een opvolger voor Miyomoto alvast.
Afwachten wat dit brengt voor hem

Een baan bij Sony zou mooi zijn voor de Sony fanbase :)
Een baan bij <insert company name> zou mooi zijn voor de <insert company name> fanbase

..... :z
Ik vind de buzz rond HK erg overdreven, moet toegeven dat MetalGear(2) en SD-snatchcer voor MSX2 destijds echt wel 'top of the bill' waren.
Ben benieuwd of hij een andere game ook tot een succes kan maken...
Hij was samen met zijn studio mede verantwoordelijk voor Castlevania Lords of Shadow wat ook een briljante game is, echter het vervolg was weer zonder medewerking van Kojima gemaakt en dat resulteerde weer in een matig vervolg.
P.T. was een project waar hij ook druk mee bezig was en het voorproefje wat we daar van kregen beloofde veel goeds.
Kojima is dan ook een perfectionist, wat waarschijnlijk ook de reden is dat hij waarschijnlijk van Konami een trap onder zijn kont heeft gekregen omdat hij een te groot risico vormt door zijn hoge eisen.
Ik weet het niet hoor maar in mijn ogen is het spel qua verhaal niet af, daarnaast voelt het tegen de einde aan als een inspiratieloos einde dat om meer smeekt (zoals een vervolg).

Misschien is dat de reden dat Konami pissig werd en Kojima erop aansprak, sorry maar ondanks dat ik MGS games top vind, lijkt Kojima zich de laatste tijd als een god te gedragen...
Ben nooit met Konami bezig geweest wel met Kojima vanwege zijn games en hij is een creatieve geest in doen en laten vaak worden kunstenaars al onbegrepen en een hijgende Studio verergert de situatie alleen.

Tuurlijk het gaat uiteindelijk om winst van nieuwe software en daar hoort een beperkt budget bij maar uit respect en waardering voor oudere software hoort een kunstenaar een bepaalde vrijheid te krijgen als dat niet gebeurt wordt het onbegrip voor elkaar alleen maar groter.
Het is Konami die hem de game niet liet afmaken :(
De kans dat Metal Gear Solid V echt afgemaakt gaat worden is hiermee nihil geworden denk ik. Die game is briljant maar helaas niet echt helemaal af met zijn remix missies aan het einde. Ik had gehoopt dat er toch nog het eea rechtgetrokken zou worden in patches of desnoods met DLC.

Wat is hiervan de invloed op bijvoorbeeld Metal Gear Online welke onlangs gelanceerd is vraag ik mij ook af. Of wordt dat onderhouden door een andere studio / afdeling?
Rip Konami.
Ik heb hele goede herinneringen aan jullie sinds het 8-bit tijdperk. Kojima komt wel elders weer aan de bak in de gameswereld.

Het is wel ontzettend triest dat nu ook Konami haar hoofd nauwlijks meer boven water kan houden. Slot machines en mobile als de core van hun nieuwe verdienmodel? Say it ain't so Konami....

Toen Sega omviel vielen ze ook terug op pachinko. Ze bestaan nog maar zijn nu nog maar een schaduw van wat ze ooit waren.

En dan nog hun eigen mensen wegpesten? Wut? Ik weet niet wat ervan waar is maar het klinkt erg laag. Als de berichten kloppen zijn ze wel heel diep gezonken.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 20 oktober 2015 10:07]

Ik geloof dat guerilla games nog op zoek was :-)
Gewoon een dikke vette geld kwestie. Kojima doet liever 4 jaar over het uitbrengen van een spel maar zorgt ervoor dat het eindproduct legendarisch is. Konami wil liever 10 kleine spellen uitbrengen op jaar basis om zo veel mogelijk te cashen. Ik hoop dat Konami hier zo ontzettend hard mee op hun bek gaat. En ik hoop dat Kojima zich gaat focussen op action RPG`s bij een grote developer die respect heeft voor deze geniale man.
Iedereen heeft het hier over 'remake' dit; maak een nieuwe versie van Metal Gear Solid, ga verder met P.T.!

Ik vind persoonlijk dat Kojima zich beter kan richten op nieuwe, eigen IP's die wellicht, grotendeels (qua rechten) in zijn eigen handen moeten komen.

P.T. zal er niet komen in zijn huidige vorm, maar Kojima kan - als hij dat wilt - een vergelijkbaar spel verder zetten met Del Toro, onder een andere naam, met een ander uiterlijk.

Hetzelfde geld voor Metal Gear Solid; ik speel deze game - en elk deel - als sinds de MSX. Maar zelfs ik was de franchise nogal beu aan het worden omdat er weinig innovatie meer in zat.

Als Kojima nu met frisse moed eenzelfde IP maakt, net als de bedenker van Megaman dat heeft gedaan met Mighty No. 9, het veel interessanter materiaal oplevert dan 'weer' een nieuwe MGS of Silent Hill.

Konami is in mijn ogen - net als vele andere Japanse bedrijven - teveel blijven hangen in de jaren '80/'90 met hun IP's en hebben daar te lang op zitten profiteren, waardoor Amerikaanse en Europese uitgevers hun voorbij zijn gestreefd als het gaat om innovatie en inkomsten.

[Reactie gewijzigd door Ricepuppet op 20 oktober 2015 10:02]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True