Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain won meerdere prijzen bij The Game Awards 2015, maar Hideo Kojima, de geestelijke vader van de franchise, mocht de ceremonie niet bijwonen van uitgever Konami. Kojima is contractueel nog verplicht om het bedrijf te gehoorzamen.

De onthulling werd op donderdagavond gedaan door gamejournalist Geoff Keighley, die als mede-gastheer diende bij The Game Awards. "Meneer Kojima had er graag bij willen zijn vanavond, maar hij heeft van een advocaat van Konami te horen gekregen dat hij de ceremonie niet mag bijwonen en geen prijzen in ontvangst mag nemen." Op de melding van Keighley werd gereageerd met boegeroep uit het publiek. Kojima's nieuwste game, Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, won bij The Game Awards de prijzen voor Best action/adventure en Best soundtrack. Kiefer Sutherland, die de stem van hoofdpersonage Venom Snake insprak, nam de prijs namens de Japanner in ontvangst. Bij de PlayStation Awards 2015, waar de game ook meerdere prijzen kreeg, was Kojima ook afwezig.

Het moment van de prijsuitreiking en bekendmaking
 

De uitspraak van Keighley bevestigt verder de signalen dat Hideo Kojima en uitgever Konami niet meer door een deur kunnen. Daarnaast dient dit als bewijs dat Kojima ondanks de bekoelde verhoudingen tussen de twee partijen dus nog wel contractueel verplicht is om bepaalde zaken te doen of te laten, zoals in het openbaar verschijnen namens zijn studio en voor zijn game. De rechten voor die franchise zijn in handen van Konami. Hoe lang het contract van Kojima nog van kracht is, is niet zeker. Waarschijnlijk wordt het contract niet verlengd.

In de Japanse krant Nikkei verscheen in maart van 2015 een rapport over de werkomstandigheden bij de Japanse uitgever. Sinds die zijn aandacht meer op mobiele games is gaan richten, is het bedrijf zijn werknemers veel minder vrijheid gaan geven. Zo zouden er camera's op de gangen hangen om de werknemers in de gaten te houden en moet het personeel dat tijdens de lunchpauze het pand verlaat, met een ponskaart zijn tijden laten registreren. Komt hij of zij te laat terug, dan wordt zijn naam omgeroepen. Ook krijgen ontwikkelaars die zichzelf in de ogen van het bestuur niet nuttig genoeg maken, werk toegewezen als schoonmaker of bewaker, aldus Nikkei.

Kojima Productions logoHideo Kojima zou het niet eens zijn geweest met de beslissing van de uitgever om de focus te verleggen naar mobile games. Als gevolg daarvan zou zijn Konami-studio Kojima Productions omgedoopt zijn tot Number 8 Production Department en is de tekst 'A Hideo Kojima Game' van de omslag van Metal Gear Solid V: The Phantom Pain verwijderd. Volgens het Amerikaanse tijdschrift The New Yorker is Kojima inmiddels definitief weg bij Konami, maar het Japanse bedrijf ontkent dit en zegt dat hij alleen op vakantie was. Ook schrijft het blad dat zijn concurrentiebeding met Konami duurt tot december, waarna hij elders als gameontwikkelaar aan de slag zou kunnen.

Konami is intussen het roer om aan het gooien in het kader van de nieuwe strategie. Zo komt er een free-to-play-versie van Pro Evolution Soccer 2016 en is de ontwikkeling van de nieuwe game in de Silent Hill-franchise juist stilgelegd. Konami zou zijn grote franchises als Metal Gear, Silent Hill en Castlevania niet in de steek laten, maar in wat voor vorm die games verschijnen in de toekomst is niet duidelijk.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (19)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (97)

Als er dan toch gemeld wordt wat enkele winnaars zijn, doe de rest er dan ook bij:
  • Game of the Year: The Witcher 3: Wild Hunt
  • Beste verhaal: Her Story
  • Beste RPG: The Witcher 3: Wild Hunt
  • Beste indie-game: Rocket League
  • Beste mobiele/handheldgame: Lara Croft GO
  • Beste art direction: Ori and the Blind Forest
  • Beste soundtrack: Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain
  • Beste (stem)acteur: Viva Seifert in Her Story
  • Beste shooter: Splatoon
  • Beste action/adventure: Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain
  • Beste vechtspel: Mortal Kombat X
  • Beste gezinsspel: Super Mario Maker
  • Beste sportgame: Rocket League
  • Beste multiplayer: Splatoon
  • Beste esports-game: Counter-Strike: Global Offensive
  • Meest verwachte game: No man's Sky
  • Games for Change Award: Life is Strange
Ben toch heel benieuwd of we ooit het hele verhaal te horen krijgen hierachter. Vraag me echt af wat Kojima heeft gedaan, dat Konami zo reageert. Het lijkt wel iets persoonlijks. Zou ie een affaire gehad hebben met de partner van 1 van de bazen? Of zou het echt zoiets simpels zijn als een clash van ego's? Denk dat er hoe dan ook van dit verhaal een meer dan vermakelijke film gemaakt kan worden.
Een van mn vrienden werkt voor een japanse uitgever, en commentaar hebben op de persoon boven je is daar absoluut not done. Daar hebben ze de laatste jaren ook een van hun grootste franchises omgebouwd tot een lachertje, en het personeel op de werkvloer loopt zwaar depressief rond of stapt op omdat ze hun "kindje" helemaal kapot hebben zien gaan, maar zodra je er commentaar op hebt besta je voor het bedrijf niet meer.
Het is onderdeel van de cultuur, maar ik denk dat veel bedrijven zich flink in de vingers aan het snijden zijn in die regio.

Hoe dan ook, commentaar hebben op de richting van het bedrijf of op je leidinggevende = einde carriere, er is genoeg personeel te vinden dat wel braaf ja en amen zegt.
Ja, je baas is belangrijker dan je vrouw en kinderen. Tijdens sakura (spring festival) ga je met je collega's het vieren met veel sake, dan mag je alles zeggen wat je wil, want iedereen is dan dronken en zijn het daarna vergeten. Als je moet overwerken, dan weet je vrouw dat je niet vreemdgaat.

Een Japanse vriend werkt bij Nippon Express in Nederland, zijn collega's gaan netjes om 1700 naar huis, van hem wordt verwacht dat ie langer blijft, want hij is Japans, terwijl hij in Nederland is geboren en verwesterst is.
Iemand anders behandelen of andere eisen aan zijn/haar functioneren stellen op basis van ras/afkomst. Ik ruik een rechtzaak ;)
Japanners zijn niet zo van de claim cultuur, zeker niet zo pusherig over een Logitech afstandsbedieining of gametoetsenboard. De mentaliteit is daar anders, zelfde als met Indiërs en Chinezen, yes yes, geen probleem (eigen ervaring met zakendoen). Totdat het probleem zich voordoet, het gaat allemaal via lagen in het bedrijf en schuiven het allemaal door en eigen verantwoording is daar ook lastig. Zelfs je manager moet aan zijn manager vragen of personeel vrij mag. Hoorde ik ook van mijn Japanse vriend, die heeft daar ook 15 jaar in Tokyo, Kobe gewoond. Het botst met zijn verwesterse achtergrond, als buitenlander wordt je beter behandeld.

[Reactie gewijzigd door Wasabi! op 5 december 2015 20:39]

En de bonus punten voor de leiding gevende bij Konami die helemaal niet weten waar ze het over hebben was uiteindelijk het resultaat waar we nu mee zitten. Heb al begrepen dat onder zowel japanse als westerse fans Konami op dit moment gewoon de "Laughing stock of the industry" is geworden. Vooral in Japan zijn de fans echt zuur en hun reacties fel op de acties van Konami.
Het boek / de film "Rising Sun" van Michael Crichton is ook wel leuk om te lezen/zien betreffende dit onderwerp. Ik doe er persoonlijk geen uitspraken meer over, het is een cultuur die te ver van mijn opvoeding vandaan ligt om te kunnen bevatten.

Het zou me niets verbazen als Kojima zelf dit alles aanziet en zich afvraagt waar de ophef over gaat; gewoon business as usual.
In die cultuur is het uberhaubt not done om commentaar te leveren op je meerdere. Ooit een airplane investigation afl. gezien waarin de crash het gevolg was van een falende Captain terwijl zijn ondergeschikten het gevaar wel zagen aankomen. Maar omdat het not done is beslissingen van je meerdere in twijfel te trekken, zij men niets en ging ten onder! Ondenkbaar in onze westerse cultuur waar iedereen zijn mening ventileert. Er lopen daar ook verhoudinggewijs zeer veel gefrustreerde werknemers rond. Kojima kan misschien beter onder eigen vlag verder. Crowdfunding onder zijn naam en hij kan de projecten uitkiezen.
In Japan kan je wel commentaar leveren op je meerdere maar alleen tijdens een nomikai, de wekelijkse borrel. Maar dat wordt dus nooit serieus genomen en weggewuifd als dronkenmanstaal. Maar het voordeel is dan wel dat je dan niet word ontslagen.
Ik krijg sterk het gevoel dat jij dit met een puur Hollandse bril aan 't bekijken bent. Verklaar eens waarom Japan zo'n sterke economie heeft? Dat doe je niet alleen met ja knikkers. Ik heb zelf ook geen kennis van de Japanse cultuur, maar ik vind jouw opvatting ietwat kort door de bocht.
Japanse economie is ook niet echt best hoor, hoge werkloosheid, dure yen, dure woonkosten, etc. Er wordt ook veel zelfmoord daar gepleegd (vooral het zelfmoordbos Aokigahara bij Mount Fuji). Klagen doen ze niet, het is een soort schaamte, teken van zwakte)
Over gevoelens praten doe je ook niet, in Nederland klagen we en zeiken alles snel af. Ook niet goed voor de werksfeer, etc. Als gaijin daar wordt je altijd beter behandeld en betere arbeidsvoorwaarden......... dus. Japan is leuk voor de buitenstaander, maar het leven is best zwaar voor een Jan Modaal (Yanmōdaru ;) )

[Reactie gewijzigd door Wasabi! op 5 december 2015 20:45]

Volgens mij is de Japanse economie al 3 decennia in een dip en is de sputterende motor maar lastig weer op gang te brengen. Dus Japan een sterke economie? Nou, het is wel een grote economie, maar sterk:
nope.
Kojima heeft orders betreft release data de wind in geslagen tijdens development schijnt en wou de game eigenlijk nog langer uitstellen omdat het in zijn ogen niet af was. Volgens Konami was dat een te groot risico. Mobile gaming is fors groter in Japan en bedrijven slaan daar helemaal in door.
In het vorige bericht op tweakers staat dat ze willen richten op Pachinko games.
Dan kan het mobile platform wel groter worden, ik zie iedereen en overal al met hun telefoon de eenvoudige candy games e.d. spelen. De telefoons worden ook steeds beter. Maar een game zoals Pachinko? Dat is toch 1x ontwikkelen (zowel arcade analoog met balletjes, arcade kast digitaal, mobile versie) en alleen een andere GUI/Shell/skin er overheen gooien?

Ben benieuwd.
Ik denk niet via een officiële persconferentie o.i.d.. Wie weet in Kojima's autobiografie?
En de prijs voor de meest kinderachtige uitgever gaat naar.....
Hoezo? je weet helemaal niet wat er werkelijk aan de hand is, en de gaming industrie is geen hobbyclub of liefdadigheidsinstelling, het is gewoon de zakenwereld..
Hoezo? je weet helemaal niet wat er werkelijk aan de hand is,
Ik ben geen MGS kenner, maar het artikel klinkt alsof die hele franchise zonder deze man nooit zou hebben bestaan (of, in elk geval, op geen stukken na zo populair (lees: winstgevend) zou zijn). Het maakt geen bal uit of / hoe / waarover ze verder ruzie hebben, dit is zijn prijs, niet die van het bedrijf (of van de stemacteur...!?) en als je hem verbiedt die prijs in ontvangst te nemen dan is VNA's keuze voor het woord "kinderachtig" mijns inziens precies wat er aan de hand is.
en de gaming industrie is geen hobbyclub of liefdadigheidsinstelling, het is gewoon de zakenwereld..
Die redenering zou opgaan voor "je product maakt niet genoeg winst, dus je wordt ontslagen", maar heeft niets van doen met het in ontvangst nemen van een prijs.

Als de organisatoren van The Game Awards echt een statement hadden willen maken, dan hadden ze gezegd "De prijs over 2015 gaat naar MGS... en die reiken we volgend jaar uit, aan degene die de prijs daadwerkelijk verdiend heeft!".
Ik bedoel, je weet helemaal niet wat er werkelijk gebeurd is tussen Kojima en Konami, er wordt allemaal vanuitgegaan dat Kojima het slachtoffer is, maar het is heel goed mogelijk dat hij zelf de situatie tot zover heeft laten komen door zijn gedrag...
Wij gaan alleen maar uit van wat artikeltjes geschreven door mensen die er zelf ook geen zak van weten, zelfs de presentator van de show is eigenlijk helemaal niet zo objectief. En vergeet niet dat we het hier ook nog eens over de japanse cultuur hebben, die is heel anders dan die van ons, en wie zijn wij om daar over te oordelen..
Gegeven de andere "bedenkelijke" (of "typisch Japanse"...!?) keuzes van Konami lijkt het me een realistische aanname (toegegeven, geen vaststaand feit) dat de reden voor deze problemen op zijn minst deels bij Konami liggen.

Ik ga er dan ook niet vanuit dat Konami fout zit (en Kojima helemaal niets te verwijten valt); ook als beide partijen "fout zitten", dan nog blijft het kinderachtig om hem te verbieden de prijs voor zijn prestatie in ontvangst te nemen. Zelfs in het geval dat de ruzie tussen de twee volledig de schuld is van Kojima, dan valt het nog steeds te betwijfelen of zo'n verbod te verdedigen is (maar dan zouden we echt de details moeten weten).
Daar ben ik het niet mee eens. De mensen die zulke spellen produceren doen het vaak uit liefde. Hideo san is een van de bekenste onder deze groepering. Probeer eerder te zien dat we bijna elke aspect van onze samenleving hebben laten infiltreren door een soort kanker die alles in een capitalistisch goed verandert. Ja het is een zakenwereld. Nee zo hoort het niet te zijn. De toon die je comment aanslaat laat mij denken dat je vindt dat dit de normaalste zaak van de wereld is. (Verbeter me als dit niet zo is a.u.b., ik wil je niet beledigen..)
De kanker waar ik het net over had zijn een bepaald type mensen die zeer vatbaar zijn voor zelfexpressie via geld. Dit soort mensen hebben naar mijn idee onze wereld lang genoeg verpest en dienen uitgeroeid te worden. Je komt ze overal tegen: In de bankiers wereld, in overheden, entertainment industrie, voedsel industrie, energie industrie en vergeet de communicatie branche ook niet. Het rare is dat dit soort mensen zich meestal erg snel naar de top werken en dan allerlei soorten chaos verspreiden. Winst is hun oogmerk en het originele idee achter een bedrijf zal hun worst wezen.
Wanneer een bedrijf compleet uitgemolken is (Het moment dat de generale publiek een bedrijf compleet zat is.) Trekken ze zich of terug, of verplaatsen ze zich naar een ander bedrijf.

Zo ook met Kojima productions. Er zullen vast veel meer factoren zijn die meespelen, maar van alle rampen in de wereld die ik in de gaten heb gehouden is dit stiekem de voornaamste reden. Ik wou maar dat ik de ballen had om er iets aan te doen.
We hebben het wel over de Japanse zakenwereld en wwrkcultuur. Waar eer een van de belangrijkste dingen is. Werknemers blijven liever een nacht doorwerken dan dat ze hun eer op spel zetten en thuis moeten komen van een slechte dag.

Het is ook niet onnormaal om een letterlijke tik op je vingers te krijgen als je iets doet wat niet hoort bij de etiquette van het bedrijf.
Eens, maar als er iemand alle eer verdiend bij Konami is het Hideo wel.
Klopt, onze werkculttur is veel "lakser" wat dat betreft. Maar ook daar zitten voor en nadelen. Ik denk dat meneer Hideo zich bijvoorbeeld totaal niet thuis zal voelen hier. Waarschijnlijk zouden dingen te langzaam voor hem gaan (Werkdruk?)

Desalniettemin weet ik verder niks over deze situatie met zijn bedrijf en diens advocaten. Dus zal ik ook niet te ver kunnen gaan met uitspraken. Maar toch cvind ik het raar dat je in deze wereld uit je eigen bedrijf gezet kan worden zonder eerlijke doelmatige redenen. Wat ik helemaal raar vind is dat het bedrijf zo'n 180 graden draai heeft gemaakt in wat voor spellen ze produceren en wat voor naam ze daarbij hanteren. Waarschijnlijk was het zo'n: "Het bedrijf wil niet dezelfde kant op als u meneer Kojima" geval.
Maar de gaming industrie is echt niet anders dan welke andere industrie dan ook.. Je mag dit soort werk heus met liefde doen, maar het is en blijft werk en Kojima is niets meer dan een werknemer.. Waarom zou het in de gamingindustrie ineens anders zijn dan bv bij kantoorsoftware (daar zijn ook genoeg mensen die het met liefde doen)..
Hideo was geen werknemer. Hij was de oprichter.
uhh, nee dus, hij was helemaal niet de oprichter van Konami....
Kojima productions is/was een onderdeel van konami, maar dat was pas heel veel later dan dat kojima al bij konami werkte...
Waar heb ik Konami gebruikt dan? Ik heb het idee dat ik ergens iets verkeerd getypt heb. Ik kan het alleen niet vinden..
Volgens mij bedoelt aryan1171 dat hij de oprichter van kojima productions was.
Maar waarschijnlijk niet de geldschieter en daar zal het schoentje wel wrikken.
Ja, het -uitvoerend- personeel maakt spellen uit liefde ja... alles wat daarboven zit (management, bestuur, aandeelhouders etc.) hoeven echt geen liefde voor het vak of spellen an sich te hebben. Sowieso zal een aandeelhouder in eerste instantie de prioriteit hebben op het verhogen van de waarde van zijn aandelen en zal bestuur als primaire prioriteit hebben om de aandeelhouders tevreden te stellen en het bedrijf in waarde te laten stijgen. Dat zijn allemaal dingen die compleet los staan van een 'liefde voor games'. Ook al heeft elke programmeur en elke grafische designer of sound-enigneer die daar werkt een liefde voor het vak en goeie games, als van bovenaf het bericht komt dat Free to Pay spellen/kloons met nauwelijks content de beste bedrijfsstrategie is om meer bucks te verdienen met minder inspanning en dus beste risk vs reward ratio hebben dan kun je als uitvoerend medewerker het daar wel mee oneens zijn maar je zult toch echt voor de keuze staan om te doen wat zij je opdragen of ontslag te nemen.

Corporatisering is nou eenmaal een proces waarbij vakkundigheid, vakmanschap en liefde voor het product/de service gescheiden wordt van besluitvorming. Het is precies hierdoor dat producten en service tegenwoordig zo slecht mogelijk zijn, de mensen die besluiten nemen zijn niet mensen die een goed product of service willen leveren, zij kijken alleen naar omzet vs kosten.
alles wat daarboven zit (management, bestuur, aandeelhouders etc.) hoeven echt geen liefde voor het vak of spellen an sich te hebben.
Nee, maar een beetje respect voor de mensen die creatieve energie in het bedrijf steken mag wel. Die bestuurders kunnen het immers niet en zullen het waarschijnlijk ook nooit kunnen.
Het probleem is gewoon dat een gemiddelde japanner geen ruggegraat heeft. Als iedereen bij konami zou gaan staken dan heeft konami echt wel een probleem en zal de stuurlaag toch echt een toontje lager moeten zingen. Magoed, gaat dus niet gebeuren.
Tja, dat zelfde verhaal kun je ook makkelijk terughalen naar ons in de Benelux... Het moet wel echt erg bont worden voor wij hier durven te gaan staken. De enige ervaring die ik persoonlijk heb met stakingen was toen de distributie chauffeurs van PostNL Pakketten staakte.. en dan hebben we het over een situatie waar hun werkgever ze:
1. niet in loondienst wou/had (als je ziek was of verongelukte had je dus gewoon pech, je bent ZZP'er
2. verwacht werd dat jij ZELF een bestelbus kocht die wit was en daar doodleuk even een PostNL logo op zette (terwijl je ZZP'er bent)
3. ze je -per pakket- wouden betalen, ongeacht hoe ver je moest rijden, hoeveel stops je had en hoeveel pakketten per stop én hoe vaak je terug moest komen om dat ene pakketje af te leveren (als mensen 2x niet thuis zijn is dat dus mooi kut want je krijgt maar 1x betaald om het pakketje te leveren)
4. het bedrag per pakket echt schandalig laag was

Als dát nodig is om mensen in nederland tot staken te zetten dan kun je mijns inziens nou ook niet echt zeggen dat wij zo enorm veel ruggengraat hebben. Ik weet dat in Japan iedereen zich overal voor schaamt en het public fear nummer 1 is om iemand anders hoe dan ook overlast te veroorzaken maar dit is echt een globaal issue van kapitalistische corporatiecultuur, niet iets van Japan specifiek.
Als dát nodig is om mensen in nederland tot staken te zetten dan kun je mijns inziens nou ook niet echt zeggen dat wij zo enorm veel ruggengraat hebben.
Maar bij ons is er over het algemeen een heel andere werkverhouding. Wij worden hier niet zo uitgebuit als de japanse salarymen. Die mensen leven (met gezin en al) in het belang van hun baas.
maar dit is echt een globaal issue van kapitalistische corporatiecultuur, niet iets van Japan specifiek.
Nee, japan heeft nog extra problemen. Kinderen worden geslagen, ouders werden vroeger ook geslagen. Draagt allemaal niet bij aan een beetje gezonde opstandigheid op de werkvloer.
Wij zijn ook meer van het polderen en overleg terwijl ze daar meer zijn van omhoog kijken en mond houden en vooral ook naar beneden trappen.
In bepaalde opzichten heeft japan best wel een zieke cultuur.
De manier zoals het wordt vermeld met camera's en andere werkzaamheden moeten doen dan waarvoor je aangenomen bent, is ook not-done in Nederlandse maatstaven.
Nee, ik vind dit zeer kinderachtig gedrag ook van een bedrijf dat best wel een grote community achter zich hadden, en nu eigenlijk, een soort van EA aan het worden is (maar dan in het klein).
De vader van de hele spelserie verbieden om de prijzen in ontvangst te nemen of zelfs maar aanwezig te zijn, terwijl hij een groot aandeel in heeft gehad in die prijzen uberhaupt winnen, heeft niets te maken met zaken doen. Dat is gewoon machtsuitoefening om wille van.
Ach er is genoeg bekend over de situatie bij Konami om in te zien dat dit bedrijf zichzelf kapot aan het maken is.

Ze willen zich focussen op mobiele games en weg gaan van console/PC.
Personeel waar niet genoeg werk voor is (omdat een project afgerond is) krijgt de keuze tussen werken in een andere tak van het bedrijf of opstappen.
Dus de ene dag zit je te werken aan een game en de volgende dag mag je als schoonmaker aan de slag.

Er hebben al diverse artikelen op Tweakers gestaan over hoe het bedrijf blijkbaar zijn best doet om medewerkers weg te pesten.

Zoals ze met hun personeel omgaan zou het me niets verbazen als iedereen met talent en een beetje reputatie opstapt om ergens anders aan de slag te gaan.

[Reactie gewijzigd door Deadsy op 6 december 2015 17:34]

Klopt, maar om iemand die een van je grootste successen heeft gemaakt en waarvan zn werk nog vele andere grote franchises heeft geholpen etc zo behandelen is dom en oneerlijk, dan maakt het imho niet uit wat er verder achter zit, iemand die zo verweven is in een franchise zo behandelen kan gewoon echt niet. .
Iemand die een icoon is in de industrie en een giga fanbase heeft die producten van jouw bedrijf afnemen openlijk zo behandelen = nog dommer.
Zo, Iemand nog zin om bij Konami te solliciteren?

Leuk bedrijf, alleen beheersen ze al je doen en laten.
Ik heb er niet eens meer zin om een product van te kopen. Dit soort gedrag werk ik niet aan mee.
Precies. Naast Ubisoft weiger ik nu ook om ooit nog een Konami game te kopen.
Aan dit soort praktijken werk ik niet mee. Ik vind het zeer sneu voor Hideo san dat hij nogsteeds verbonden is aan een contract. Die man is een creatief genie, zonder hem zou Konami niet eens meer bestaan..

Ik hoop daarom ook dat Konami over een paar jaar flink ten onder gaat en de Metal Gear IP moet verkopen. Als dat zou gebeuren, denk ik dat elke échte Metal Gear fan wel een eurotje op de rekening van Kojima wil storten.
Niet dat ik Konami wil verdedigen, maar dit verhaal zal wel overdreven zijn zoals dat vaak het geval is. Bovendien is het hun cultuur. Wie ben jij om hun cultuur te beoordelen? Ik ben er 100% zeker van dat zij onze cultuur of werkethos ook wel raar of soms zelf onrechtvaardig zullen vinden. Dit lijkt mij toch iets dat ze vooral zelf moeten oplossen indien het een probleem is.

Bepaalde games niet kopen omwille van persoonlijke bezwaren, is natuurlijk je goed recht. Ik neem aan dat je ook geen merkkledij draagt of dure tech uit china hebt met een Samsung of Apple logo om er twee te noemen. De mensen die in die bedrijven werken die hebben het pas echt zwaar. Laat staan de mensen die alle metalen terug uit gebruikte smartphones dienen te halen.

OT: Boe Konami! Stout! Hoe durf je winstgevend proberen te zijn ipv falliet te draaien waardoor 1000 den mensen zonder job zouden komen te zitten.
Je moet niet vergeten dat Japanse mannen geen ruggengraat hebben en in geen geval hun leidinggevende belachelijk mogen maken.
Japanners in Nederland die bijvoorbeeld bij Nippon Express werken kunnen gewoon de opdracht krijgen om langer te werken, ze mogen hier dan ook niet over klagen anders krijgen ze gelijk de zak.

Ik denk daarom niet dat het eerlijk is om appels met peren te vergelijken, maar ik denk toch wel dat menig Japanner liever onze werkethos zou hebben dan hun eigen.

En om nou een fabriek met trekjes van slavernij te vergelijken met een game developer slaat ook kant noch wal.. Om nou een developer aan het werk te zetten als conciërge omdat het baasje dat zegt is geen goede manier van zaken doen. Maar het bewijst wel weer dat Japanners geen ruggengraat hebben.

Daarbij komt dat ik gewoon netjes 50 euro voor een product heb betaald die niet eens af was. Tuurlijk mag Konami winstgevend zijn, maar mijn geld krijgen ze niet meer. En met mij duizenden anderen die niet tevreden zijn over de cut content van The Phantom Pain.

[Reactie gewijzigd door Zexion op 6 december 2015 17:18]

Zo zouden er camera's op de gangen hangen om de werknemers in de gaten te houden en moet het personeel dat tijdens de lunchpauze het pand verlaat, met een ponskaart zijn tijden laten registreren. Komt hij of zij te laat terug, dan wordt zijn naam omgeroepen. Ook krijgen ontwikkelaars die zichzelf in de ogen van het bestuur niet nuttig genoeg maken, werk toegewezen als schoonmaker of bewaker, aldus Nikkei.

Yeah, dat motiveert medewerkers! Gestraft worden en continu verantwoording moeten afleggen zal vast zeer innovatieve games opleveren.

Welke manager bedenkt dit soort constructies in godsnaam? Natuurlijk hangt er op het kantoor/gang van de leidinggevenden toevallig geen camera, en hebben ze geen ponskaarten...
Dit is een vrij standaard Japanse bedrijfscultuur (of eigenlijk, de Japanse cultuur an sich), het is het harde leven van werken, duidelijk hiërarchie en behoorlijk scherpe regels. Dat wij zoiets niet gewend zijn, zegt meer iets over het Westen.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 4 december 2015 12:03]

Alleen zo jammer dat ze daar dan zo lafjes zijn. Als je gegrond commentaar hebt op je leidinggevende en je bent ook nog eens dapper genoeg om dat te uiten, dan zie ik dat als een sterk punt. Dat je om die reden iemand op non-actief zet, of gaat pesten, getuigt van zwakte. Werkgevers zouden vereerd moeten zijn dat er mensen zijn die überhaupt voor ze willen werken, niet andersom.
Dat zeg ik, het zegt meer over het westen. Die managers zijn ook gewoon werknemers, werkgevers zitten nog ver boven die mensen :P

Nee, dat is verre van laf, daar is het keihard. Hier is het allemaal lief, praten, overleg en 'reflectie', je werkt of je werkt niet, klaar. Eigenlijk zo'n beetje hoe accountancy nog redelijk is, daar is het ook nog allemaal behoorlijk strak geregeld.
Jammer dat hard zijn blijkbaar helemaal niet zo goed werkt:
Japan has been a productivity laggard for years: Outdated business practices are endemic, especially among companies that serve the domestic market and are shielded from international competition by trade barriers.
Terwijl Nederland vergeleken met de wereld juist vrij productief is. Als je GPD per gewerkt uur vergelijkt is een Nederlandse werknemer zelfs ruwweg twee keer efficiënter. Blijkbaar heeft knuffelen en inspraak in plaats van de zweep erover toch zijn nut :) Hard werken/uren maken staat niet gelijk aan nuttig zijn.

Bron.
Bron.

Edit: adressen netjes gelinkt.

[Reactie gewijzigd door Camacha op 4 december 2015 18:44]

We weten natuurlijk niet wat er precies tussen Hideo en Konami is gebeurt, maar de manier waarop hij behandelt wordt is gewoon naar! Zonder Hideo zou konami volgens mij niet eens meer hebben bestaan, alleen daarvoor verdient hij toch wel wat meer respect.
Het gaat natuurlijk veel dieper dan wat er tussen Hideo en Konami is gebeurt...
Als ik dit soort dingen lees krijg ik er zeker geen fijn gevoel bij :
Zo zouden er camera's op de gangen hangen om de werknemers in de gaten te houden en moet het personeel dat tijdens de lunchpauze het pand verlaat, met een ponskaart zijn tijden laten registreren. Komt hij of zij te laat terug, dan wordt zijn naam omgeroepen. Ook krijgen ontwikkelaars die zichzelf in de ogen van het bestuur niet nuttig genoeg maken, werk toegewezen als schoonmaker of bewaker, aldus Nikkei.
zit zo te horen wel een goede game in dat verhaal :)

triest dat men zo achterdochtig omgaat met zijn werknemers, lijkt eerder een werkplaats van een gevangenis dan een kantoor waar je prettig werkt..
Game Dev Tycoon meets Prison Architect ;)
Ik voel een kickstarter aankomen :)
Of anders wel een pachinko machine... 8)7
'A surveillance camera ?' :P -
Metal Gear Solid 1
Wat een naaistreek, dit kun je toch niet maken? Dan stop je zo veel tijd en moeite in iets en dan mag je niet eens je moment of fame pakken... Daar kunnen ze bij EA nog wat van leren, die doen dit nog niet.
Niet te vergeten dat The Phantom Pain niet eens afgemaakt is.
Kojima wou meer tijd om zijn 'laatste' Metal Gear écht compleet te maken.
Maar dat is helaas ook niet gebeurd..
Te triest voor woorden. Het ergste van allemaal is dat Konami waarschijnlijk de rechten van Metal Gear vasthoud en er niets mee gaat doen omdat het geen extreem rendement opleverd.

Ondertussen zit de geniale vader van Metal Gear met waarschijnlijk nog meerdere games aan stroryline in zijn hoofd waar hij nooit meer iets mee kan doen, en waar wij fans de rest van dit epische verhaal moeten gaan missen.

Hopelijk gaat hij terug in de tijd naar het begin van de Philosophers (mits konami hier juridisch niets tegen kan doen natuurlijk).
Er kan een lichtpuntje in de tunnel zitten.
Zoals je hebt kunnen lezen in het artikel zijn de werkomstandigheden ook ronduit slecht.

Met een beetje mazzel gaat Konami tits up binnen een aantal jaren als de consument gewoon een boycott begint of de werknemers gaan staken (staken zie ik niet gebeuren in de Japanse cultuur) en moet Konami hun IP's verkopen om te blijven bestaan.

Als hé.. als dat zo zou gaan, überhaupt, dan zou het me niet verbazen dat elke fan Kojima zou helpen met de aankoop van de Metal Gear IP. (d.m.v Kickstarter o.id)

A man can dream..

[Reactie gewijzigd door Zexion op 4 december 2015 16:39]

Ik droom met je mee ;)
Free to play PES, geen Silent Hill, focus op mobile games, klokkaart voor de lunch, camera's op de gang, Kojima in de ban, etc.

Het gaat goed daar bij Konami.

Het zou voor Kojima, de industrie, en gamers, beter zijn als hij dat zinkend schip verlaat.
Dat is ook de bedoeling. Hij is ook weg bij Konami, maar heeft nogsteeds een contract lopen waar hij zich aan moet houden helaas.
Voorspeling voor de toekomst:

- Kojima gaat aan de slag bij een nieuwe werkgever die hem alle creatieve ruimte geeft om briljante tactical games te ontwerpen
- Konami goes bust, omdat niemand meer het in z'n hoofd haalt om een Metal Gear titel te kopen (toch wel de bestverkochte en langstlopende game collectie uit hun portfolio zo ver ik me kan herinneren. Ik speelde in ieder geval al Metal Gear op de MSX)
- Kojima en zijn nieuwe werkgever nemen uit het faillisement het Metal Gear IP over (a la bankroet THQ, zeg maar. Zowel Sega als Nordic Games hebben daar op die manier wat mooie winstgevende IP's voor een spreekwoordelijke grijpstuiver uit kunnen halen)
- Nieuwe platform exclusive MGS bij een nieuwe publisher in 2018+

Want als dit scenario zich zo gaat ontvouwen denk ik dat zowel Sony als Microsoft er als de kippen bij zijn om Kojima een aanbieding te geven die hij niet kan weigeren om platform exclusives voor de huidige/nieuwe generatie PlayStation en Xbox te ontwerpen. En als ze Kojima door kunnen laten gaan met de kip met de gouden eieren die MGS heet is dat al helemaal mooi meegenomen.

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 4 december 2015 13:17]

Beetje een late reactie, en ik hoop ook dat dit scenario zich zo ontvouwd, maar ik denk niet dat Microsoft een kans zou maken bij Kojima, gezien zijn relaties met Sony.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True