Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Uitgever Konami gaat wellicht zijn ontwikkelstudio in Los Angeles sluiten. De locatie heeft 35 werknemers en is verantwoordelijk voor de voortdurende ontwikkeling van Metal Gear Online, een multiplayerelement van Metal Gear Solid V: The Phantom Pain.

Het nieuws komt van verschillende bekende figuren in de game-industrie. George Broussard meldt het bijvoorbeeld op Twitter, maar bestempelt het wel als gerucht. Het zou echter niet de eerste keer zijn dat de 3DRealms-topman het bij het rechte eind heeft als het gaat om dit soort zaken. Hij heeft zijn informatie op zijn beurt waarschijnlijk van Sam Thompson, producer bij Sony Computer Entertainment America. Die plaatste op 2 november een tweet. Ook anonieme bronnen van Eurogamer bevestigen de sluiting.

Konami heeft nog niet gereageerd op de berichten. Daarnaast valt te zien dat er nog vacatures openstaan bij de studio, wat kan betekenen dat de berichten niet kloppen. De potentiële sluiting van de studio komt niet als een donderslag bij heldere hemel; berichten van de afgelopen maanden zouden al uitwijzen dat Konami van plan is om zich hoofdzakelijk te gaan richten op mobile games en zogenoemde pachinko-machines. Ook zou Metal Gear-bekende Hideo Kojima inmiddels vertrokken zijn bij Konami na onoplosbare meningsverschillen tussen hem en de bedrijfsleiding. Konami zelf ontkent dat het zijn franchises, zoals Metal Gear en Castlevania, in de steek laat, maar ontkent niet dat het zich alleen nog op mobile games gaat richten. Van Kojima zegt het bedrijf dat hij slechts met vakantie is. Ook horrorgame Silent Hills, waar de game P.T. op gebaseerd is, is geannuleerd.

Metal Gear Online is nu verkrijgbaar voor de PlayStation 4, maar de Windows-versie moet nog een release krijgen in januari 2016.

Update, woensdag, 09:55: Konami heeft tegenover Polygon bevestiging gegeven dat the studio gesloten wordt. Het bedrijf wil zijn ontwikkelaars 'meer gecentraliseerd plaatsen.' Ontwikkeling en ondersteuning voor Metal Gear Solid V en Metal Gear Online gaan gewoon door, belooft Konami.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Ik hoop dat Hideo Kojima zelf nu een ''eigen studio'' of een uitgever vindt.
En weer toffe games gaat maken zoals MGS.

Konami mag van mij gestolen worden, nu Kojima weg is wordt de game alleen maar er erger op :)
En mensen die zeggen ja maar er zijn genoeg andere ontwikkelaars binnen de studio. Leuk en aardig, maar die denken nooit zoals het brein er achter ;)

Ik zou hem zeker backen als die bijvoorbeeld bij kickstarter iets ging opzetten. Sowieso zouden meer mensen dat doen.
Een next-gen Zone of the Enders zou ik wel zien zitten.
Dit ja. Helemaal mee eens.

Vooral dat next-gen ( lees: geen mobiele variant van Zone of the Enders )
En dan heel graag a.u.b. VR-ondersteuning.
En weer toffe games gaat maken zoals MGS.
Nou, MGS vind ik wel een beetje klaar nu. Ik wil juist dat Kojima een keer een ander spel maakt. Het enige MG spel dat ik nog eventueel zou willen zien is een moderne epische 2D versie. Maar de Solid gameslijn vind ik eigenlijk alleen maar zwakker worden en vooral erg pretentieus.
Laat zich dat nou prima lenen voor een mobiele telefoon.
Pretentieus is tegenwoordig een beetje synoniem aan Japanse games en media, lijkt het.
MGS heeft genoeg lore om games van te maken. Ik zou graag zien dat de oudere games met de Fox Engine worden remade. Heb verder geen idee wat pretentieus is aan MGS.
Denk dat genoeg grote bedrijven (Nintendo, Capcom, Microsoft) Kojima een aanbieding hebben gedaan en dat hij allang een heeft geaccepteerd maar vanwege economische/juridische redenen (negatieve invloed op MGS verkoopcijfers?) hij het nog niet bekend heeft gemaakt.
Zolang dat hij niet naar EA verhuisd..... :o
Het grote geld zit eerder bij EA dan bij Nintendo, maar dat terzijde...

Ik denk dat hij bij Nintendo aanzienlijk meer vrijheid heeft dan bij EA. Het zogeheten kiddy image van Nintendo wordt alleen maar voortgedreven door negatieve en/of slecht geïnformeerde externe factoren; niet door Nintendo zelf. Kleurige en cartoony IP's zijn niet per definitie kiddy.

Nintendo zelf adverteert ook altijd met "family friendly" en dat is iets heel anders en een véél bredere term dan "kiddy". Om nog maar niet te spreken over "ultra simpele gameplay zonder diepgang" wat uitermate beperkend en stigmatiserend is, en ook niet op waarheid berust. The Legend of Zelda says hi... ;)

Overigens is het tegenwoordig sowieso wel wat breder en meer volwassen qua aanbod met de games van Platinum Games (Bayonetta) en Tecmo Koei (Fatal Frame) en daarnaast heb je nog games zoals Devil's Third, Deus Ex Director's Cut, de Call of Duty games, en andere multi-platform releases, ondanks dat het overduidelijk is dat de Wii U lang niet zo'n breed aanbod heeft als de concurrentie en dat er aan sommige third party games het één en ander ontbreekt ten opzichte van de versies op andere consoles.
Ik denk dat hij bij Nintendo aanzienlijk meer vrijheid heeft dan bij EA.
Qua release tijd en budget misschien, maar niet inhoudelijk en kwa themas. EA zal wel een oorlogs game aandurven. Dat is bij kiddy nintendo wel anders.
Het zogeheten kiddy image van Nintendo wordt alleen maar voortgedreven door negatieve en/of slecht geïnformeerde externe factoren; niet door Nintendo zelf. Kleurige en cartoony IP's zijn niet per definitie kiddy.

Nintendo zelf adverteert ook altijd met "family friendly" en dat is iets heel anders en een véél bredere term dan "kiddy".
Klopt dat het verschillende gebieden zijn. Maar nintendo is overduidelijk kiddy voor family. De Lego games zijn familie, mario is gewoon kiddy. Geen themas, geen verhaal, zo makkelijk dat het vrijwel onmogelijk is te verliezen etc etc.
Om nog maar niet te spreken over "ultra simpele gameplay zonder diepgang" wat uitermate beperkend en stigmatiserend is, en ook niet op waarheid berust. The Legend of Zelda says hi... ;)
Claim je nou serieus dat zelda diep gaande gameplay heeft? 8)7 dat is samen met Fable de meest basic der basic voor rpgs. Fable heeft daarbij nog diepgaandere gameplay dan zelda. En ja, mario party, kart en bros zijn zowat de definitie van ultra simpele gameplay zonder enige vorm van diepgang
Het feit alleen al dat je in je reactie termen gebruikt zoals "kiddy Nintendo" geeft aan dat je bevooroordeeld bent en zou, met alle respect naar een eventuele persoonlijke mening, objectief gezien eigenlijk al geen antwoord meer waardig zijn.

En hoezo zou Nintendo geen oorlogs- of volwassen game aandurven? De third party games die ik noemde (plus andere titels zoals Sniper Elite V2 en Assassin's Creed) tonen aan dat dergelijke games gerust welkom zijn op een Nintendo platform. Dat ze ze niet direct zelf maken, is een tweede.

"Kiddy for family" weer zo'n denigrerende en bevooroordeelde term, evenals ultra simpele gameplay: zo kan je ook wel stellen dat nagenoeg iedere Jan lul een fps kan spelen. Als we het over simpel gaan hebben dan is dat genre het tegenwoordig wel: point and shoot en loop van A naar B en volg een meestal rechtlijnig verhaal. Dat is niet anders dan een 3D Mario waarin je eveneens van A naar B loopt, alleen in plaats van te schieten moet je daar puzzels oplossen.

Zowel simpele als wat uitgebreidere, waar doorgaans wel wat meer denkvermogen voor nodig is dan het vinden van de juiste manier om je vijanden te verslaan in een shooter of andersoortige "volwassen" game. De enige games die ik dan meer diepgang vind hebben, zijn RPG's en de meeste serieuze daarvan vind je ook niet op andere consoles maar op de PC.

De console is ook ooit uitgevonden als een machine die de arcade hal naar je huiskamer bracht. Inmiddels is het aanbod aan games wel wat breder dan dat, maar echt hele zware en diepgaande games zijn op de console over het algemeen wel in de minderheid.

En de LEGO games zijn ook op de andere platformen, dus die zijn niet exemplarisch voor Nintendo te noemen. Sterker nog: De LEGO City Undercover game op de Wii U heeft meer een GTA vibe (al zij het met een knipoog, maar de opzet is hetzelfde) in plaats van de andere multi-platform LEGO games die op films gebaseerd zijn, dus in die zin is de Wii U LEGO game zelfs meer volwassen te noemen.

Overigens vergat ik nog de Xenoblade serie, wellicht een beter voorbeeld dan Zelda van diepgaande gameplay, en tegenwoordig is Nintendo ook de thuisbasis van de Monster Hunter games, nog een goed voorbeeld, maar los daarvan is iedere Zelda game een aardig uitgebreid verhaal met veel achtergrond en veel gevarieerde levels en gameplay, dus misschien niet de meest diepgaande soort game, maar zeker niet ultra simpel zonder enige vorm van diepgang.

Als je geen fan bent van Nintendo of het soort games dat zij bieden niet leuk vindt, dan is dat jouw mening en daar heb je alle recht op, maar het maakt een aantal van je beweringen zeker geen feit.
Het zou wel een meesterlijke zet zijn van Nintendo. Geef Kojima intern een studio en laat hem ontwikkelen voor een volwassener publiek. Dat Kojima ingeperkt zou worden betwijfel ik, 'Twin Snakes' op de gamecube was bijvoorbeeld een prima game!
Of Nintendo. Hij had al problemen met Konami kwa vrijheid, laat staan als hij voor het grote geld kiest en helemaal ingeperkt word in het kiddy image van Nintendo. Games zonder zware onderwerpen en ultra simpele gameplay zonder diepgang en alleen maar vrolijke baby kleurtjes, niet iets voor Kojima
Klopt, Metroid is zo'n kinderachtige game... :')
De laatste is alweer van 5 jaar terug. Ik zie de laatste jaren ook alleen games gericht op de jongste generatie voorbij komen.

Edit: zie net dat er volgend jaar weer een nieuwe komt :)

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 3 november 2015 15:48]

Voor iedereen geschikt is wat anders dan voor "de jongste generatie". Nintendo spellen zijn minstens net zo leuk voor iemand van 29 als iemand van 9
Mee eens, maar dat verandert in principe niks aan zijn statement. De content van de nintendo games is voornamelijk veilig en geschikt voor de 'jongste generatie'. Dat wij als ouderen daar ook van kunnen genieten is alleen maar mooi natuurlijk. Maar andersom, 16+ / 18+ games, daar kunnen de kleintjes echter niet van genieten helaas.
Voor nintendo standaarden is het "super edgy", maar in vergelijking met MGS wel erg braafjes.
Dit zou indirect betekenen dat de ontwikkeling maar ook de support ophoudt met bestaan. Ik voorspel een kort leven voor Metal Gear Online in dit geval. Als er geen nieuwe features / content en bugfixes meer komen zal het publiek de game snel de rug toe keren.

Onduidelijk voor mij is wie op dit moment verantwoordelijk is voor het day to day laten draaien van de benodigde infrastructuur / servers etc waarop Metal Gear Online rust. Hopelijk is dat niet in handen van dezelfde studio.
Niet echt een gemis IMO
MGO bij MGS4 had ook een korte levensduur en het stelde toch weinig voor. MGS heb je uiteindelijk alleen voor het ijzersterke verhaal :)
Volgens eurogamer is het onderhoud van MGO overgegaan naar de japanse tak van de developer.

Quote:
Metal Gear Online launched on 6th October, and has since received a significant update and patch. Eurogamer understands that work on Metal Gear Online was transferred to Konami's Japanese studio shortly before the release of Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain, with the Los Angeles studio providing support. In the studio's last days it saw numerous departures, with the staff that remained brainstorming new ideas - some of which were Metal Gear related. Staff were notified of the studio's closure yesterday.

Bron: http://www.eurogamer.net/...ble-for-metal-gear-online

[Reactie gewijzigd door xenn99 op 3 november 2015 13:33]

rip konami, langzaam is de home console markt in Japan aan het afsterven. capcom en sega maken ook alleen nog maar remakes z'n beetje.
Helaas wel. Zo veel mooie console games uit japan. Gelukkig blijft de handheld markt wel redelijk sterk en kunnen we opvolgers van de console games daar nog op spelen, zoals met Valkyrya Chronicles op de psp. Al zal er hopelijk nog wel een kleine markt voor spellen zoals Tekken blijven zodat die gewoon samen op de bank tegen elkaar gespeelt kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door PricewatchJunk op 3 november 2015 11:49]

het is vooral de 3ds die nog heel veel goeie games krijgt, de Vita doet het redelijk maar daar komen ook niet de big Japanse AAA titels op uit. ik denk dat alleen Nintendo nog een beetje kan handhaven op de handheld markt.

het is jammer dat die Japanners gaan voor de mobiele markt, het is voor hun alvast het begin van het einde.
Vreemd genoeg zijn mobiele games in Japan meer populair dan in het westen, ondanks de nog meer irritante in-app aankopen dan in de mobiele games hier...

Inderdaad, alvast een begin van een einde.
Niet echt een grote verassing als je kijkt na de hobbelige weg die het al achter zich heeft. Hoop wel dat ze online gedeelte blijven ondersteunen! Leuk stukje extra. En MGS ontwikkelaar moet op een gegeven moment ook gewoon stoppen en de franchise afsluiten voor wat het nu is, een prachtig verhaal door de jaren heen. En zich richten op wat anders.
het had al gestopt moeten zijn. MGS5 was gameplay technisch geweldig maar het verhaal en met name wat 1 van de tapes je verteld maakte de hele game qua verhaal echt " meaningless".
Agreed. Spijtige stap die ze hebben gemaakt. Maar toch vindt ik MGS5 echt wel een toffe game
Dus...perfect voor de online modus die hier relevant is?
Leuk...Moet dus nog voor PC uitkomen maar de studio bestaat dus niet meer.
De studio is maar een label geplakt om een groep mensen. Die mensen zijn niet noodzakelijkerwijs op straat gezet.
Is al uit voor de pc?
MGO voor PC nog niet ;) staat gepland voor 2016.
Ah oops, mijn fout :/ Dacht dat deze voor de PC ook al uit was.
Waarom laat Kojima niet zelf weten of hij er nog wel/niet werkt eigenlijk? Dan zijn we van alle geruchten af.
Mogelijk mag hij dit contractueel niet. Het definitieve vertrek van Kojima kan nog wel eens effecten hebben voor de verkoopcijfers van bv Metal Gear Solid V. Kojima is zowat een legende bij de Metal Gear fans. Ik kan mij voorstellen (maar zeg niet dat dit een feit is) dat er contactueel iets is vastgelegd en dat een eventuele officiële aankondiging vanuit het bedrijf moet komen ipv de persoon zelf.
Konami zelf ontkent dat het zijn franchises, zoals Metal Gear en Castlevania, in de steek laat, maar ontkent niet dat het zich alleen nog op mobile games gaat richten.
Kortom: ze gaan dus mobiele games daar van maken en de franchises waarschijnlijk zo kapot maken.
Vind dat hele MGO eerlijk gezegd onzin en erg weinig aan een al geweldige game(ervaring) toevoegen.

Heb het twee keer wat langer gespeeld en de gameplay kan mij in ieder geval niet boeien.
Same gevoel hier. De SP van MG is geweldig maar de online optie boeit me echt helemaal niks. Ik heb datzelfde een beetje met de Uncharted games of bijvoorbeeld The Last of Us. Die speel ik ook puur voor de Single Play ervaring maar de Multyplayer optie is echt nooit mijn ding met die spellen.
Zonde, ik heb me nog zo vermaakt met the Phantom Pain.
Euhh... Gaan er eigenlijk wel een mogelijkheid zijn op de steam-versie om je eigen server te maken??

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True