Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties

De Japanse game-ontwikkelaar en -uitgever Konami heeft naast Metal Gear Online en Pro Evolution Soccer 2016 geen console- of pc-games meer in productie. Het bedrijf gaat zich mogelijk in de toekomst alleen nog richten op mobiele games.

Konami logoNaast PES en Metal Gear online heeft het bedrijf de licentie voor een EK 2016-game in handen, waar het te zijner tijd mogelijk ook nog mee aan de slag gaat, melden anonieme bronnen aan Gameblog.fr.  Afgezien daarvan, werkt Konami aan geen enkele triple-A-titel. Dit terwijl in maart van dit jaar Konami nog vacatures plaatste om ontwikkelaars in huis te halen voor de ontwikkeling van nieuwe Metal Gear Solid-games. De bronnen melden dat hieropvolgend niemand is aangenomen bij Konami.

Rond Konami komt de laatste tijd met enige regelmaat negatief nieuws naar buiten. Zo is Hideo Kojima, de geest achter de Metal Gear Solid-franchise, inmiddels weg bij het bedrijf. Dit zou zijn omdat de productie van Metal Gear Solid, die naar verluidt 80 miljoen dollar kostte, te duur zou zijn in de ogen van Konami. Een uitgebreid artikel van de Japanse krant Nikkei meldt bovendien dat werknemers bij Konami onder andere zeer nauwlettend in de gaten gehouden worden, en ze simpele, vernederende taken toegewezen krijgen als ze niet nuttig genoeg zijn voor het bedrijf.

In mei van dit jaar kondigde Konami aan dat het zich voornamelijk ging richten op mobiele games. Julien Merceron, de ontwikkelaar van de Fox Engine, waar onder andere MGSV op draait, is het daar niet mee eens en is in reactie hierop onlangs opgestapt. Dat melden de bronnen van Gameblog.fr ook. Konami is onder andere bekend van franchises als Castlevania, Contra, Metal Gear Solid, Pro Evolution Soccer, en Silent Hill. De ontwikkeling van een nieuwe game in die laatste franchise, is ook stilgelegd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (91)

Ik weet echt niet wat ze aan het doen zijn bij Konami, maar dit gaat niet goed aflopen denk ik.
Vind het nog steeds jammer dat Silent Hills geannuleerd is, PT was gruwelijk.
Zoals Kojima zei Silent Hills gaat je niet laten pissen in je broek...........je gaat schijten in je broek!
Jammer we gaan er nooit achter komen :(
Vanuit een zakelijk perspectief gezien heeft Konami een goede beslissing genomen door uit de videogame business te stappen. MGSV heeft 80 miljoen dollar gekost en zal met veel moeite break-even spelen. De productie kosten van de Metal Gear spellen lopen bij elke iteratie enorm op terwijl MGS, eerlijk gezegd, een niche spel blijft als je het vergelijkt met andere big budget games (COD, GTA etc.)

In Japan ligt er nu een wet op tafel om gokken legaal te maken. Konami heeft een grote hand in de Pachinko business en wil nu al zijn geld daar in gaan investeren als de nieuwe gok wet wordt aangenomen. Er valt daar nu eenmaal meer geld te verdienen dan met videogames die enorm veel kosten.
Met veel moeite break-even? 3 miljoen kopietjes in een week klinkt niet als weinig.

Overigens snap ik niet hoe je tot de conclusie komt dat het goed is om je terug te trekken uit de videogame business. De voorbeelden die je aanhaalt, Rockstar met GTA (oa) en Activision (oa) met COD (oa) bewijzen juist dat videogames een bijzonder lucratieve markt kunnen zijn. Wellicht niet als je niche games maakt (MGS is volgens mij niet echt bepaald niche, maar dat terzijde). Maar je zou dan eerder verwachten, dat een goed zakelijke insteek zou zijn, je te richten op minder niche games? Daarnaast is online gokken/pachinko gewoon een andere vorm van games. Dus ik snap niet heel goed wat je nu op schrijft/probeert te zeggen.. je zegt immers "het is goed dat konami stopt met games, zodat ze nu online gok games kunnen maken".. right..

[Reactie gewijzigd door drdelta op 18 september 2015 19:37]

Konami moet 5-6 miljoen units verkopen om break even te spelen.
http://www.forbes.com/sit...not-out-of-the-woods-yet/
De gemiddelde COD game verkoopt dat aantal in de eerste 24 uur. Dus in de triple A mega budget klasse is MGS een niche.

Daarnaast is online gokken/pachinko gewoon een andere vorm van games. Dus ik snap niet heel goed wat je nu op schrijft/probeert te zeggen.. je zegt immers "het is goed dat konami stopt met games, zodat ze nu online gok games kunnen maken".. right...

Ik bedoel natuurlijk dat ze stoppen met games voor de console en PC. Als je Konami's jaarverslagen hebt gelezen dan zie je dat ze nauwelijks geld verdienen in die sector. En Pachinko machines kan je amper games noemen, het zijn gewoon verkapte Skinner boxes.
Konami moet 5-6 miljoen units verkopen om break even te spelen.
http://www.forbes.com/sit...not-out-of-the-woods-yet/
De gemiddelde COD game verkoopt dat aantal in de eerste 24 uur. Dus in de triple A mega budget klasse is MGS een niche.
Call of Duty games hebben dan ook veel grotere budgetten dan deze game, MW2 uit 2009(!) had bijvoorbeeld een budget (met inflatie correctie) van $275 miljoen. Maar het is allemaal speculeren, ik hoop dat voldoende mensen van de game genieten zodat Konami meer games kunnen maken waar mensen van kunnen genieten.
Daarnaast is online gokken/pachinko gewoon een andere vorm van games. Dus ik snap niet heel goed wat je nu op schrijft/probeert te zeggen.. je zegt immers "het is goed dat konami stopt met games, zodat ze nu online gok games kunnen maken".. right...

Ik bedoel natuurlijk dat ze stoppen met games voor de console en PC. Als je Konami's jaarverslagen hebt gelezen dan zie je dat ze nauwelijks geld verdienen in die sector. En Pachinko machines kan je amper games noemen, het zijn gewoon verkapte Skinner boxes.
Pachinko machines zijn niet veel anders dan de slot/fruit machines, alleen zie je kleine balletjes rollen. En zij worden gewoon als games beschouwd overigens, heb ik zelf ook niet verzonnen. Zelf zou ik verwachten dat Konami juist online dit wil gaan doen, virtuele pachinko voor yens. We zullen zien. Konami's jaarverslagen heb ik inderdaad niet doorgelezen, het einde is zoek als ik dat voor alle studies die ik "volg" ga doen. Maar goed om te weten.
Je moet ook niet in videogames gaan om er veel geld aan te verdienen of kleine investeringen te maken. Je moet het doen omdat je een voorliefde voor het medium hebt en mensen wilt vermaken met de typische dingen die het medium biedt. Verdienen is voor veel gamedevelopers dan ook bijzaak (in tegenstelling tot sommige directies of geldschieters).
Dat is wel heel erg idealistisch en staat erg ver weg van de werkelijkheid bij grote titels. Een indi game kun je zo nog op de markt zetten naast MGS en andere grote titels gaan toch echt om het geld.

Er zijn gigantische investeringen nodig en investeerders willen daar wat voor terug.

Grote ontwikkelaars doen het voor het geld. Dat betekent niet dat ze niets geven om de kwaliteit van de games, maar je ziet toch vaker games op de markt verschijnen die niet "af" zijn, door druk toch uitgebracht.

Ik wou dat wat jij zegt zou gelden voor game makers.
Jij (en de heren hieronder) snappen me niet. Kijk, dat het management liever microtransacties heeft is hun ding, maar de developers (die dus daadwerkelijk aan de game werken, doen dat wel omdat ze dat leuk vinden en het beste willen opleveren. Door beperkingen van management, tijd tekort, te weinig budget of gewoon slechte keuzes, lukt het ze niet altijd (lees: niet vaak) om een toffe game op te leveren.

Jij hebt het over het bedrijf, ik over de gasten op de werkvloer.
Dat komt omdat je eerste zin refereert aan de business owners en niet de werkvloer, want die hoeven geen investeringen te doen.

De werkvloer is niet zo relevant voor dit. Ik verwacht dat alle coders en designers gewoon marktconforme salarissen krijgen.
Ik heb vaak het idee, hoe meer geld erin gepompt wordt. Hoe minder creatief.

Een goede uitzondering is The Witcher 3. Maar hoe ze zoveel geld uitgeven aan de COD/AC serie waarbij letterlijk dezelfde game wordt verkocht sinds MW1, is in mijn ogen gewoon geld verspilling.
Nog maar een keer, want kennelijk nog steeds niet overal doorgedrongen: Bedrijven MOETEN geld verdienen. Al het andere is bijzaak.
Prima, maar ik heb het niet over de bedrijven, ik heb het over de mensen op de werkvloer. Die krijgen dingen opgedragen, maar dat doet niets af aan het feit dat die gewoon een toffe game willen opleveren.
Je moet voor de aardigheid eens zien wat voor een games de devs spelen, dat is vaak totaal het tegen overgestelde aan de games die ze maken.
Natuurlijk willen ze goede games maken maar loon is toch het belangrijkst,
Voor mij is loon ook belangrijk, ik heb verder niets met het product wat we maken maar ik zorg er wel voor dat het een goed product is.
Nope, simpele realiteit is dat ook de devvers een loon willen krijgen en dat "toffe game" een heel aantal stappen daarna pas komt.

Oftewel ook de devvers vinden geld verdienen belangrijker dan een toffe game maken.

Wat jij zegt kan opgaan voor indie-programmeurs die op zolderkamertjes in de avonduren games maken, maar iedereen in de AAA-title industrie geeft als 1e om het geld en de rest is bijzaak.
En jij spreekt uit ervaring of heb je nog andere bronnen?
Die bronnen zijn terug te vinden in zo'n beetje elk economieboek.
Simpel kijken naar de daden en niet naar de mooie melodramatische speeches.

De daden zijn dat al die devvers kiezen voor het keurslijf wat hoort bij een bedrijf wat weer ten koste gaat van de uitwerking voor de games ipv het zelf op zolderkamertjes zonder betaling (of met giften / fooien) te doen maar wel met behoud van de meest fantastische uitwerking voor de game.

Programmeren / games bedenken is niet moeilijk / vereist zo goed als geen geld. Het enige wat het vreet is giga-veel tijd.
En tijd is een commodotie die je bij programmeren heel makkelijk kunt kopen met geld, alleen moet je dan wel concessies doen.

Ga je concessies doen dan is dat een doelbewuste keuze en dan moet je niet gaan janken dat je vanwege je gekozen concessies niet het optimale resultaat hebt bereikt, dat is je eigen keuze geweest.
Zegt de persoon die een compleet geromantiseerd beeld heeft en dat als feit benoemt zonder enige logica / onderbouwing.

Maar ga rustig door met het benoemen van je "feiten" hoor.
Als jij op je werk verschijnt dan doe je dat ook gratis omdat je een voorliefde voor je baantje hebt? En als je pensioenfonds failliet gaat omdat het vooral investeerde in jouw soort idealistische droombedrijfjes dan is dat ook geen enkel probleem? Investeerders moeten tenslotte niet zo zeuren.
Ik werk wel met een bepaald gevoel. Als ik het niet leuk zou vinden, zou ik stoppen. Net als dat ik zou stoppen als ik niet voldoening kan halen aan het eindproduct.

Dat er dingen van hogerhand worden opgelegd is vaak jammer (en komt vaak net zo hard weer terug), maar dat doet niets af aan het feit dat een engine-programmeur graag werkt aan de best mogelijke engine.
Net als dat ik zou stoppen als ik niet voldoening kan halen aan het eindproduct.
En nu heb je het dus heel ergens anders over. Een graphic designer kan best een schitterende animatie maken en daar voldoening uit halen. Alleen de game als geheel kan nog steeds 100% bout zijn. En dus door de klant ervaren worden als bout.
Dan ik beter sowieso stoppen met werken. Want haat werken maakt niet uit wat ik doe.
Oh daarom zijn er zoveel goede gratis open source games!
Dat heeft vooral te maken met te weinig tijd, te weinig kennis, te ambitieus, slechte communicatie en slechte afspraken. Dat ligt niet zozeer aan de liefde van de ontwikkelaars.
In wezen laat je hier juist zien dat het wel aan de liefde van de ontwikkelaars ligt.
Alles wat jij opnoemt verdwijnt schijnbaar als sneeuw voor de zon als de prio is : geld verdienen.

Haal die prio weg en schijnbaar heb je opeens : te weinig tijd, te weinig kennis, te ambitieus, slechte communicatie en slechte afspraken
Heb je gelijk, misschien kunnen ze de rechten van sommige games verkopen.
Zodat anderen er mee aan de slag kunnen, dat zou nice zijn maar of het games ten goede komt is een 2de vraagg.
Gaan het MGS team dan ineens mobile games maken? Ik vrees al voor een ontslag ronde.
Die 80 miljoen hadden ze na week 1 al terug. Met je break even.
Dat is omzet, dat is niet zozeer allemaal voor Konami natuurlijk ;)
Hoewel ik denk dat Franko speculeert, bedoelt hij wel '(bruto) winst' van Konami en niet de (totale) omzet van de game, gezien hij 60 euro kost (in Europa). Dus minus retailer, distributie, Sony/M$ percentage etc.

80 Miljoen is veel natuurlijk, maar MGS5 is ook echt een PAREL van een spel. Niet te geloven hoeveel gameplay erin verwerkt is (na 10+ uur pas op 6%). En grafisch gezien, zelfs op mijn 7850HD, is hij niet normaal mooi. Ik geniet er enorm van en het is een spel dat gewoon ontelbaar keer beter in elkaar zit dan zoiets als COD/FIFA (zelfde game in een nieuwe jasje met minimale verbeteringen). Wij (echte) gamers hebben games als MGS (en TW3) nodig! Games die nieuwe grenzen stelt, het lat verhoogd. Jammer dat de massa een andere smaak heeft. Ik ben alvast hartstikke blij dat Kojima MGS5 heeft kunnen uitbrengen met zijn visie erop, want oh oh oh wat is de game geweldig! Ik hoop dan ook dat Kojima snel met nieuwe projecten komt (voor mij part via crowdfunding).

Tja Konami vergeet wellicht dat iets als 'branding' ook bijdraagt aan de verkoop van producten. En hun 'brand' (Konami) begint nu wel heel erg slecht in het beeld te komen. Enige manier hoe (ooit de machtige) Konami zal overleven is om een middelklein bedrijf te worden die mobiele games gaat ontwikkelen. Zucht, dag Contra, dag Castlevania, dag Silent Hill en dag Metal Gear Solid. Ooit een van de beste gamedevelopers, nu geeneens een shaduw van zijn vorige zelfs.

p.s. die 80 miljoen is waarschijnlijk inclusief Ground Zero! MGS5 bestaat namelijk uit 2 spellen (TPP en GZ). Dat nuanceert wel een beetje, gezien er uit GZ ook wel (wat) geld in het laatje is gekomen.

[Reactie gewijzigd door Sankara op 21 september 2015 12:41]

Als ze 3 miljoen spellen in de eerste week verkocht hebben zoals hierboven al staat dan zouden ze ruim 25 dollar per verkocht spel winst moeten maken.
Dat vind ik toch wel erg veel.
Konami gaat zich richten op hun gambling tak die evenveel omzet heeft dacht ik maar wel meer opbrengt. Idem mobile games. Cijfers laten blijken dat ze 159% winst hebben gemaakt onder andere via de mobile market.

Spijtig voor MGS fans. Die games zijn blijkbaar niet winstgevend of winstgevend genoeg.
Maar dan word er gedaan alsof de mobile games markt zo lekker stabiel is.

Hoeveel bedrijven die zich daar op focussen hebben de afgelopen jaren een flink deel van de medewerkers moeten ontslaan?
Mobiele matkt in azie is heel stabiel en sterk groeiend, de werkende klasse daar, die dus ook het geld heeft om te spenderen, zitten heel lang en vaak in het openbaar vervoer met hun mobiele devices, en dat gaat ten koste van console/pc gaming.

Kwestie van tijd dus, als je klanten voor hun werk 4 uur onderweg zijn per dag moet je zorgen dat je ze daar bereikt.
Ja de mobile games worden gespeeld maar toch zijn zoals gezegd flink wat ontwikkelaars die studies moeten sluiten of een flink deel van de medewerkers moeten ontslaan.

Dit omdat de concurrentie hoger ligt omdat er zoveel ontwikkelaars zijn. En er zijn zoveel ontwikkelaars omdat de drempel (kosten) om een game te ontwikkelen bij mobile games een stuk lager liggen.
Ook is het bij mobile games moeilijker om te voorspellen wat een hit word.

Kijk bv naar Flappy Bird.
Tja MGS, denk niet dat MGS V TPP laaste MGS zal zijn.
Want er is behoorlijk een fanbase waaronder ik, maar of dat genoeg is zal tijd leren.
Kojima kan altijd hetzelfde doen als zijn collega Koji Igarashi (Castlevania) via kickstarter (https://www.kickstarter.c...ained-ritual-of-the-night). Hij sloeg erin meer dan 5milj bij elkaar te krijgen. Vraag is maar ofdat je genoeg bij elkaar kan krijgen voor een AAA game zoals MGS. Hij zal ook een ander IP moeten gebruiken waarschijnlijk. Maar of het nu Snake is of een ander character, maakt weinig verschil denk ik dan.
Ik hoop juist dat Kojima iets anders gaat maken dan een MGS clone. Kojima heeft met Zone of the Enders en the Boktai series bewezen dat hij meer kan dan alleen de tactical espionage genre.
Natuurlijk kan hij meer, maar of hij er een goed commercieel succes van kan maken is nog maar de vraag. Zone of the Enders had namelijk niet super sales en die werden nog eens zwaar vertekend omdat je de Metal Gear demo erbij kreeg. Een vervolg hierop is al jaren geleden de stekker uit getrokken door Konami. Boktai deed het zo slecht in NA dat Boktai 3 nooit is uitgekomen ( NA is een enorme markt ivm. Japan).

Houd er rekening mee dat hij alleen maar de designer en producer was van de eerste game in elke serie en bij de rest alleen producer. Dus geen schrijver of director.
Zoiets zou inderdaad kunnen, maar je geeft eigenlijk zelf al de twee grootste bezwaren aan:

1) Alle karakters zouden een andere naam en uiterlijk moeten krijgen (ook de vijanden enz), waardoor het volgens mij niet echt meer een Metal Gear-game zou zijn.

2) Het zou bijna onmogelijk zijn om de productiewaarden van MGS5 te evenaren middels crowdfunding. Star Citizen is eigenlijk de enige crowdfunded game die een AAA-budget heeft; dat is tot nu toe een gekke uitzondering. Een crowdfunded MGS-game door Kojima zou waarschijnlijk veel kleiner of eenvoudiger moeten, en het is de vraag of dat zou aanslaan na MGS5 die juist alles opschaalde.

Ik denk dat Kojima mooie dingen kan doen in de toekomst, zij het met een grote nieuwe studio, als indie-ontwikkelaar of aangesloten bij een bestaande uitgever / ontwikkelaar. Maar doorgaan met Metal Gear op wat voor manier dan ook lijkt me lastig. Misschien als Konami besluit om de licentie te verkopen of uit te lenen, maar zonder dat zie ik het niet gebeuren. Kojima kan echter meer dan alleen MGS-games maken, dus wie weet wat hij nog gaat bereiken.
Hij sloeg erin meer dan 5milj bij elkaar te krijgen. Vraag is maar ofdat je genoeg bij elkaar kan krijgen voor een AAA game zoals MGS.
Vergeet niet dat die $5,5 miljoen niet alles is, de KS is alleen gestart om aan investors te laten zien dat er genoeg interesse in is, wie weet hebben die investeerders wel $74,5 miljoen geÔnvesteerd... ;-) Er is dus van alles mogelijk.

Ik betwijfel trouwens of Konami ooit de MG rechten zal (kunnen) verkopen, ze geven zelf al aan dat ze er nooit genoeg geld aan verdienen, maar de omzet is enorm (alleen de kosten even hoog), dus is de waarde van het IP hoog. Wie gaat dat ophoesten als er geen brood mee te verdienen valt?
In mijn ogen was Konami toch wel de motor achter het succes van de MSX en de NES met Castlevania, Knightmare, Vampire Killer, F1 Spirit, Time Pilot , Gradius, Road fighter en de lijst is eindeloos. Ik vind het spijtig dat zo'n bedrijf bijna kopje onder gaat omdat het gaming landschap zo veranderd. Dat bedrijf heeft zijn naam gemaakt toen de arcadehallen nog bestonden en druk werden bezocht. Het is lastig om een nieuwe francise te vinden als de vraag gewoon afneemt naar het genre games dat je maakt. Net als CAPCOM en TAITO die in het zelfde schuitje zitten. Ik vind namelijk mobile games die met een touchscreen moeten worden bestuurd eigenlijk niks waard. Ik snap dat de casual gamer dat geen moer uitmaakt, maar voor mij moet het toch echt wel een controller.

Het is natuurlijk logisch dat ze de stap maken aangezien ze toch geld willen verdienen en Nintendo ook heeft aangekondigd zich te gaan richten op Mobile Games; nieuws: Nintendo komt met vijf mobiele games tot 2017

Voor mijn gevoel wordt zo'n historische naam dan te grabbel gegooid net als Commodore, en Atari (dat ook overal heen ging tot Namco het ongeveer vernietigde).

Edit typo.

[Reactie gewijzigd door terracide op 18 september 2015 16:14]

Konami heeft veel sentimentele waarde en veel goeie games op hun naam staan. Maar ze stappen echt zelf uit de gamewereld, niet gedwongen en ze gaan zeker niet kopje onder. Het is niet winstgevend genoeg voor ze.
Nou, het ging al jaren niet goed met ze in bepaalde sectoren :http://www.engadget.com/2013/05/09/konami-reports-year-over-year-losses-strength-in-social-games/

En wat ze nu doen is alles inzetten op de onderdelen waar het wel goed mee gaat. Het is verkooptechnisch een heel logisch verhaal...
De motor achter de nes. :/ dat valt, zeker in Europa wel mee hoor. :)
Hopelijk neemt 2k de licentie over van Pro Evolution Soccer. 2k is de beste sportgame uitgever die rondlopen, en zij kunnen van Pro Evo, wat een goede basis heeft met ijzersterke gameplay, een echte commerciele concurrent van FIFA maken. Want FIFA is ook amper meer van een echt goed niveau.

Als ze het naar de NBA 2k niveaus krijgen kan EA inpakken.
Voor NBA misschien, maar de WWE games hebben ze compleet verkloot. Onder THQ met Yuke erg leuke games voor zowel fans als niet fans. Nadat 2K het overgenomen had en bij Visual Concepts neer dumpte is het alleen maar 1 grote glitchende bagger zooi geworden.
Je bent gek, die hele WWE serie was al in de plee voordat 2k/VC het overnam... Die laatste jaren onder THQ waren gewoon rehash na rehash van 2010 met alleen een ge-update roster aan karakters...

En Yuke's is nog steeds de eindproducent van de WWE spellen, VC is eigenlijk niets meer dan een overkoepelende naam voor alle sporttitels zoals EA Sports dat voor Electronic Arts is.

Je kan alles zeggen, en de vorige game was prut qua gameplay, maar 2K/VC hebben het niet op safe gespeeld en die game retooled voor next-gen in plaats van door te gaan met de rehash. Dat het in het eerste jaar niet top ging is dan nog wel te begrijpen...

Ik heb dan geen enkel probleem als 2K de PES license overneemt van Konami, en via de PES naam een echte concurrent gaan geven voor FIFA...

Want PES is leuk atm, maar qua looks en ervaring legt hij het nog steeds af tegen FIFA. 9/10 gamers willen gewoon met Liverpool, Arsenal, en Chelsea spelen ipv 'Merseyside Red', 'London Red', 'London Blue'.

En sure, je kan mods downloaden, en ook voor consoles kan je user updates downloaden voor correcte kits en namen, maar das nog steeds niet hetzelfde... Voor gameplay fans is PES misschien de norm, maar voor alle andere is FIFA de koning.

Als 2K dan in de markt kan stappen en fatsoenlijk concurreren door de strijd aan te gaan op het gebied van 'experience' door gewoon die grote licensies te nemen, dan kan PES misschien ECHT een concurrent worden.
Tja veel mobiele games leveren duizenden euros per verslaafde zwakzinnige gebruiker op dus ik snap wel dat velen interesse hebben in mobiele games.
Ik speel een aantal games waarvan ik gewoon die dat honderden mensen werkelijk halve maandsalarissen in het spel pompen om maar de beste te zijn en om vervolgens in een battle honderden euro's kwijt te raken !

Grote kans dat dit meteen de mensen zijn die je zielig ziet doen bij een dubbeltje op zijn kant omdat ze met een enorm inkomen niet rond kunnen komen en nooit een cent apart gelegd hebben.

Jammer dat we die kant op gaan pc gaming is al een drama de laatste jaren en het lijkt alleen maar slechter te worden...
Waar heb je het in vredesnaam over?

Je verzint een complete doelgroep ter plekke. Die mensen zullen er vast zijn maar dat zijn er veel te weinig om winst op te kunnen maken en een stabiel inkomen mee te kunnen genereren, het gaat juist om de wet van de grote getallen, zorg dat je 100.000'en spelers hebt die maandelijks een paar tientjes spenderen.
Ik zou toch even onderzoek doen.
Veel van alle mensen die betalen in een mobiel spel geven MEER uit dan dat een normaal los pc spel kost in de winkel.
Dit omdat je betaald om je te plaatsen in het spel en vervolgend je geÔnvesteerd ben in het spel en dan blijven veel mensen betalen.

Die doelgroep bestaat dus echt en is behoorlijk groot. G maar eens megapolis of DOA of andere spelen net ingame putcheces waar jekan dien wat andere hbben spelen en reken maar eens uit wat ze geinvesteerd hebben.

ik zit nu in doa in een server waar de gehele top 350 meer dan 200 euro uitgegeven heeft aan het spel en de hele top 30 meer dan 1500 euro in het spel gestoken heeft en de nummer 1,2 zitten zeker op 5000 euro. dit is simpel uit te rekenen door te kijken wat gems kosten wat je er voor kopen kan en dus wat er uitgegeven oet zijn om die power te halen
en dan heb ik niet eens meegenomen wat er betaald word aan speedups draken en allerhande andere items die je kopen kan maar geen power geven!
Er gaat gewoon groot geld om in deze mobiele game markt en dus stappen veel bedrijven in.

Kabam heeft vorig jaar een omzet behaald van net over de 400 miljoen voor een simpel online spelletje van nog geen 100 mb.

Megapolis een soort simcity heeft een maandelijkse omzet van tegen de 4 ton en het spel bestaat al jaren.
Natuurlijk maakt deze def nog veel andere spellen dus de omzet van het bedrijf is veel meer.

En dat zijn maar 2 spelen uit de grote pot van spellen als dit.

Google verdiende aan de google play store in 2014 4.4 miljard dollar dit jaar word er 6 miljard verwacht.
Dat betekend dat google + de developers in 2014 een omzet had van 14.6 miljard euro.
Als je daar de apple store bij telt (10 miljard na het deel van apple naar de developers) snap ik wel dat bedrijven ervoor gaan.

Ter vergelijking.
De totale videogame industrie in 2014 was 46 miljard met een projectie dat het afneemt richting 2020.

Een piece of de pie van dik 20 miljard zou ik ook voor gaan.

Kortom er gaat heel veel geld om in apps en mobiele games.
Tijdens het gedoe rond de nieuw Silent Hill waar onder andere Guillermo del Toro aan meewerkte, bleek het al flink te rommelen bij Konami. Maar dit - voor zover het klopt - zag ik niet aankomen.

Konami heeft toch flink wat miljoenen-series op haar naam staan, dus zal er een gapend gat ontstaan. Daar kunnen nieuwe uitgevers/ontwikkelaars dan weer in springen, onder andere door programmeurs van Konami over te nemen. Maar het baart wel zorgen op lange termijn dat Konami de focus legt op mobiele games. Waarschijnlijk is daar meer te verdienen en zijn de financiŽle risico's kleiner. Als andere uitgevers dit voorbeeld volgen, zie ik het somber in voor het jaarlijkse aantal AAA-releases.

Al moet Konami begrijpen dat bepaalde mobiele games goed verkopen doordat zij onderdeel uitmaken van een franchise die haar oorsprong vindt in console-, pc- en arcadegames.
Die mobiele games industrie gaat ook nog gigantisch klappen denk ik. Vroeg of laat zijn mensen de zoveelste game waarbij je 3 dezelfde dingetjes op een rij moet zetten, of bouw je stadje enzo wel zat.
Vanwege de enorme doelgroep waarvoor het nieuw is kan je die games nu nog maken voor een flut bedrag, en er een vermogen aan verdienen. Maar vroeg of laat word het merendeel van die gamers ook steeds veeleisender net als bij de PC en consoles het geval is, en zullen de budgetten omhoog moeten gaan.
Met mobiele apparaten is er een hele groep gamers bijgekomen. Die kunnen ze net als ons in 1990 nog met simpele spelletjes vermaken. Maar vroeg of laat kom je er niet meer mee weg. En telefoons en tablets zijn door het gebrek aan knoppen gewoon een stuk minder praktisch voor complexere games. Ik denk persoonlijk dat het een beetje zoals met de Wii gaat zijn. Zodra de "nieuwe" gamers een tijdje gespeeld hebben op dit niveau gaan ze toch een stap omhoog willen.
Zolang de mobieltjes nog steeds meer kunnen zit er ook nog wel wat rek in de mobiele markt.
Ondanks dat mijn mobiel en tablet vele malen krachtiger zijn heb ik toch weer een oldschool PSP aangeschaft.
Touchscreen en "echt" gamen gaan voor mij niet samen.
Ik denk dat de mobiele markt nooit een alternatief voor "echt" gamen wordt.
dat is het allang, die markt is gigantisch.
Zullen ze de rechten op andere titels dan gaan verkopen? Of worden dat dan mobile games in de toekomst?
Nee...... nog veel erger, pachinko machines. Silent Hill komt volgende maand al uit :/
Ik zou het wel erg jammer vinden, ik speelde al in de jaren 80 Konami games.
Probleem is dat je ze nu niet me speelt ws. ;)
Hopelijk verkopen ze hun licenties. Ze hebben aantal top series die verder kunnen gaan.

[Reactie gewijzigd door shadow4thedark op 18 september 2015 15:51]

Als het maar niet verkocht wordt aan EA, Ubisoft of Activision.
Dat zijn waarschijnlijk een paar van de weinige uitgevers die zich zulke licenties kunnen veroorloven helaas.
Nintendo, Valve, Microsoft?
Valve of Microsoft? Nee bedankt, laat MGS dan maar sterven.

[Reactie gewijzigd door batjes op 18 september 2015 16:29]

CD project Red / Stardock ?
Capcom lijkt me een goede optie.
Capcom met hun dubieuze DLC taktieken, liever niet! :+
Aan de andere kant, zij luisteren nu wel goed naar de fans met de remakes van Resident Evil en RE - revelations.
Hoewel de track record daarvoor niet bijzonder goed is natuurlijk.
Konami is niet lekker bezig. Zou jammer zijn als ze geen mooie titels meer zouden uitbrengen. Hopelijk zetten ze dan wel wat franchises in de etalage.
Kojima stond er niet bepaald goed op bij Konami. Projecten waar hij aan deelnam (lees:leiding gaf) werden door hem stelselmatig uitgesteld, en de kosten rezen de pan uit.
A recent interview with Metal Gear composer and singer Rika Muranaka has revealed that Konami axed Metal Gear creator Hideo Kojima from his Executive position at the company (and any other position in the company) because his need to create the best game possible was too expensive.

This information is according to Clayton Daley from Fragged Nation, who was a part of the three way interview on Metal Gear Central. Daley took his information from the interview to another platform on YouTube, The Codec (another three panel discussion), to go into further detail on the break-up.

In the initial interview Muranaka revealed that working with Hideo Kojima was no simple task. Kojima would pay her to write so many songs, only to have the songs turned down time after time. In Muranaka's opinion, Konami was fed up with Kojima frivolously spending money on things that weren't used and pushing the game back, while spending money.

The conversation from The Codec went like this:

Daley: The main reason for the falling out, at least in her opinion, is that Kojima gets paid a salary, and doesn't make any profit share on the game. He gets paid a certain amount no matter what, and he was spending so much money and delaying the project, and adding all these features and making sure the game was the biggest and best thing it could be, and Konami was unhappy with that because [delaying] has no effect on him. He was spending the budget on this and that and upgrading the Fox Engine and then delaying further because the engine wasn't ready, and Konami wasn't happy with that because he gets his salary and he takes a more traditional "Japanese man" approach by not taking a profit share. So in doing that, he gets a little more than a game creator would but doesn't take bonuses from the game selling well.


Yong: So you're telling me that Kojima wanting to make the game the best it can be is what started the conflict?

Daley: Yes. In her eyes, Kojima's a fantastic creator, and probably the best creator of his time, but he doesn't have a strong business sense like Konami would like him to have. Where instead of, for example, cutting corners by lowering foliage resolution, he wants to make sure everything looks as good and polished as possible. She said they paid for her to write 30-40 songs that ended up not being used, and he'd tell her to write another one, then another one, then another one, because he settles for what he likes and has a good mind for what people want to see and what people want to hear. (Amen on that, yo: Avirdi's personal addition).

Daley: She's worked directly with Kojima for the music before so she does have some insight, and personally believes that the music has suffered in MGSV because she's not a part of it, because they couldn't afford her. So instead of paying her to go to all these people and recruit them for the music, they chose to remove her from the equation and go to the people directly.

bron: gamezone.net
Met het verdwijnen van Konami, verdwijnt er weer een stukje gamegeschiedenis. Je merkt dat ze de kant van de filmindustrie opgaan. Konami zal niet de laatste (Japanse) studio zijn die de pc-consolewereld vaarwel zegt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True