Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties

Televisie- en filmdistributeur Lionsgate heeft bekendgemaakt dat het een investering heeft gedaan in game-ontwikkelaar Telltale Games. Hoewel er nog geen aankondigingen zijn gedaan, is het mogelijk dat Telltale Games The Hunger Games of Twilight zal maken.

De deal tussen Lionsgate en Telltale Games levert Telltale een financiële boost op. Daarnaast treedt Lionsgate-baas Jon Feltheimer toe tot de Raad van Bestuur van Telltale. Feltheimer is niet de enige nieuwe naam die zich zal gaan bemoeien met Telltale; ook voormalig directeur van Electronic Arts John Riccitiello treedt toe tot het bestuur. De aanstelling van Riccitiello, die in een reactie lovende woorden over had voor de manier van storytelling die Telltale gebruikt in zijn games, is geen onderdeel van de Lionsgate-overeenkomst, maar werd wel op dezelfde dag naar buiten gebracht, zo meldt Eurogamer.

Ondanks het gebrek aan concrete aankondigingen, lijkt duidelijk dat Lionsgate en Telltale de krachten zullen bundelen om een nieuw soort 'Super Show' te maken. In een interview met Entertainment Weekly liet Telltale-studiobaas Kevin Bruner weten dat de Lionsgate-deal Telltale helpt een nieuw soort franchise te beginnen waaronder zowel games als tv-programma's zouden vallen. Volgens Bruner zou de show zowel in aanmerking moeten komen voor een televisieprijs als een Golden Globe, alsmede moeten meedingen met 'Game of the Year'-titels. Daarmee laat het nog onaangekondigde project zich vergelijken met Quantum Break van Microsoft, dat eveneens gebracht wordt als televisieshow en game.

Of Telltale zich in de toekomst ook zal gaan bemoeien met de andere titels die eigendom zijn van Lionsgate, is nog niet bekend. Lionsgate is de distributeur achter grote franchises als The Hunger Games, Twilight en Saw. Die laatste titel werd al eens door de Japanse uitgever Konami gebruikt voor een game, terwijl de andere twee titels zich goed lijken te lenen voor een game. Telltale lijkt zijn handen voorlopig echter nog wel vol te hebben; de studio heeft nog drie Game of Thrones-episodes uit te geven, komt later dit jaar met een nieuw seizoen van The Walking Dead en werkt ook nog aan een verhalende Minecraft-spinoff.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

Ik ben sceptisch. Er zijn verschillende dingen die mij laten rillen op de slechte manier. Sowieso vond ik zowel the Hunger games alsook Twilight als films vreselijk. Verhaal werd slecht uitgelegt, was eigenlijk in beide gevallen weinig origineel en waren tenenkrommend om te kijken. (Maar dat is een mening)

Als ik dan verder hoor dat er een (voormalig) topman van EA is betrokken dan wordt ik zelfs ronduit bang voor de toekomst van Telltale games. De topmannen van EA maken al jaren geen goede beslissingen en hebben veel goede games en studio's naar de afgrond gebracht. Erger nog, Telltale games zou wel eens in de spotlight van EA kunnen komen en worden opgeslokt om vervolgens Westwood en Bullfrog achterna te gaan.
Wanneer je een boek naar een film vertaald moet je altijd het verhaal enorm inkrimpen. Je merkt dit bij zovele films, ook andere young adults adaptaties (zoals The Maze Runner en Divergent) zijn in hetzelfde bedje ziek. Neemt niet weg dat men met The Hunger Games nog vele raakvlakken had met de boeken, iets wat ik bij Divergent minder kon zien.

En ondanks dat iedereen altijd maar kritiek zit te geven op EA, blijft het bedrijf al jaar en dag winst maken en blijft de omzet op pijl. Dan kan je moeilijk zeggen dat het managment het slecht doet.
Ik ben het normaal met je eens, maar in deze filmgevallen is de boek/filmvertaling niet geweldig te noemen. In feite; in het eerste deel van de Hunger Games zijn niet alleen bepaalde details weggelaten, er zijn er ook een aantal anders dan in het boek. Hierdoor begreep ik bepaalde karakters niet 100% totdat ik het boek heb gelezen.

EA maakt inderdaad winst, maar kijk ook goed naar "hype" power en doelgroepen. De naam zou echt niet lang meer bestaan als het alleen maar de typen "gamers" zoals Steam als enige doelgroepen hadden. Het is een vertrouwde naam met een historie, waarvan sommige titels na vele falen nog overeind staan.
Eerste deel is echter een mening, beide films waren immens populair en als ze het op een ander game publiek dan de diehards richten (via mobile games of Wii o.i.d.) dan zit er natuurlijk zeker wel markt in.

Je tweede deel kan ik me absoluut wel in vinden, maar in hoeverre was hij persoonlijk betrokken bij de beslissingen? Het waren niet per definitie de games van EA die het slecht deden, maar het Origin debacle. Het debacle waarbij ze bedachten dat BF3 pop-up reclame kon gebruiken. Dat is de reden dat EA het slecht doet (in de publieksopinie, want zoals Blokker hierboven zegt, ze maken wel winst), en ik weet niet in hoeverre hij daar invloed op had.

[Reactie gewijzigd door Galeton op 25 februari 2015 12:10]

Ik vond zelf de serie 'The walking death' ook geen ene moer aan, maar het spel van Telltale vond ik uitermate leuk om te spelen.
Opmerkelijk dat mensen bij Lionsgate nu aan Twilight en Hunger Games denken.... voor mij zal het altijd onlosmakelijk verbonden zijn aan de held van "Saw" die met zijn eerste filmproject een heuse Cult wist neer te zetten waar Tarantino van ging kwijlen.
Tarantino kwijlen van Saw? hmm dat lijkt mij zeer sterk, misschien eerder z'n maatje Eli Roth. Daarnaast doet Lionsgate alleen distritbutie (Saw2 hebben ze wel aan mee geholpen maar daarna niets met de Saw reeks te maken gehad). Daarvoor moet je bij Twisted Pictures zijn.
heb je de hunger games gelezen??
Weet niet of ik hiermee blij moet zijn. John Riccitiello was COO (1997-2004) en CEO (2007-2013) van Electronic Arts. Als met Telltale Games dezelfde weg wordt ingeslagen als met EA, vind ik het niet zo'n goeie zaak.

Verder ben ik wel benieuwd hoe ze die nieuwe franchise in de markt gaan zetten en hoe het nu juist concreet gaat uitpakken. Main story op tv, side stories op game of iets degelijks?
Volgens het interview met EW zouden een aflevering van de tv-productie en een aflevering van het spel elkaar moeten complementeren: de een is dus niet het "hoofdverhaal" en de ander een zijsprong: ze zijn beiden een essentieel onderdeel van het grotere verhaal.

Hoe ze dat gaan doen is echter de vraag. Ik kan me niet voorstellen dat je in de game de grote, verhaallijn-bepalende beslissingen kan maken waar Telltale-games inmiddels om bekend staan. Immers, als de helft de ene beslissing neemt en de helft de andere, hoe moet de tv-serie dan verder gaan? Je beslissingen in het spel moeten dan f zo weinig impact hebben dat de tv-serie ze kan negeren, f het spel moet inderdaad een soort zij-verhaal zijn dat sowieso geen impact op de tv-serie heeft, zoals nu bijvoorbeeld bij GoT.

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 25 februari 2015 11:48]

Interessant. Dat maakt de doelgroep natuurlijk wel al een stuk kleiner.
Heeft(had) Defiance ook niet een soortgelijke insteek?
Jup :)
As we're sure you know, Defiance is an entire universe that extends beyond the TV show. The Defiance game allows YOU to experience and explore life in 2046. The game, currently available for Xbox 360, PS3 and PC, offers players the chance to play as ark hunters (that's Nolan and Irisa's job at the start of Episode 1) in the what was once San Francisco. And because show and game are set in the same world, they will be interacting throughout the season.
Ik mis de tijd dat ze nog chte adventures maakten. Je weet wel: Sam & Max, Tales of Monkey Island, Homestar Runner ... :'(
Hoe klein de kans ook: beeld je eens in hoe mooi het zou zijn als er een nieuwe Tales of Monkey Island kwam, met bijbehorende TV-serie...
Ben niet zeker of ik zit te springen voor een ''scripted Quicktime event'' related game versie van The Hunger Games, ben al redelijk ontgoocheld in de Game of Thrones variant ( al wist ik dat voorop met Telltale )
Hoewel er nog geen aankondigingen zijn gedaan, is het mogelijk dat Telltale Games The Hunger Games of Twilight zal maken.
Bella en Edward, die in het distopia van President Snow la The Hunger Games worden afgemaakt door Katniss. Sommige games hebben een zombie-modus, maar het afmaken van de complete cast van Twilight als easter egg in een game van The Hunger Games, dat lijkt me nou echt een superplan. The Hunger Games of Twilight, leuk als DLC. Ik zou er nog voor willen betalen ook.

[Reactie gewijzigd door Megaflix op 25 februari 2015 11:17]

Ik weet niet of dit goed is voor telltale.
Nemen ze niet teveel hooi op hun vork? Het is tenslotte niet zo'n grote dev.

Het is fantastisch dat ze zoveel succes hebben en ik vindt hun keuze van ip projecten tot nu toe (walking dead, Wolf among us, game of thrones) erg goed.
Maar hunger games en twilight?
Ik pas daarvoor.

Ik snap wel dat Hollywood in ze genteresseerd is. Ze leveren met succes interactieve scripts en verhaallijnen af van hoog kaliber, iets waar Hollywood altijd jammerlijk in heeft gefaald. Ik hoop niet dat ze nu ultra commercieel worden en allerlei drab op de markt gaan gooien. Zou een verspilling van talent zijn.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 25 februari 2015 12:37]

Telltale is echt een overgewaardeerde developer vind ik. Hun games draaien voor geen meter op de Xbox 360/PS3 terwijl ze er uit zien als PS2 games en de Xbox One/PS4 versies laten ook wat te wensen over. Echt bizar dat ze zoveel lof krijgen. Verschrikkelijk.
Dat komt omdat graphics niet het enige belangijke onderdeel van spellen zijn.
Het gaat niet om de graphics. Maar zoals Hollov zegt, DRAAIEN ze voor geen meter. As in, stoteringen en lage FPS.

dat is wel belangrijk lijkt me toch?
Stotterende graphics en lage framerate zijn toch ook gewoon een aspect van de graphics?

Daarnaast zeg ik niet dat graphics niet belangrijk zijn. Ik zeg dat graphics niet het enige belangrijke zijn. Het leek me onnodig om dan toe te voegen dat je een spel ook veel lof kan toebedelen als het verhaal en de gameplay bijvoorbeeld uitmuntend zijn, maar blijkbaar had ik dat toch moeten doen.
Stotteringen en constante lage FPS vallen niet eens onder Graphics vind ik, maar onder Gameplay. Je wilt een game vloeiend kunnen spelen en niet bij iedere beslissing die je maakt een twee seconde freeze krijgen. PC versie heeft hier geen last van gelukkig. Maar de console versies draaien hierdoor voor geen meter, wat de gameplay verhinderd.

Vindt het verder toffe games hoor.
Yup, de games lopen voor geen meter op low end hardware, of dit nou pc is of 360/ps3. Meestal is ram de bottleneck (spel speelt net op mbair 2gb ram op lowest settings) zeker als je de resolutie en fx opschroeft.
Geen problemen op een moderne pc of hi end android.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 25 februari 2015 13:03]

Lees: ze DRAAIEN voor geen meter, gepaard met de slechte graphics. Ik verwacht niet dat een spel n lelijk is n speelt als een powerpoint presentatie. Iedereen die een Telltale spel op de PS3 of 360 heeft gespeeld kan dit beamen.
Definieer "draaien voor geen meter". Bedoel je dat de framerate laag is? Dat het beeld af en toe hapert? Dat zou ik ook onder "graphics" scharen, maar onze meningen verschillen daarover blijkbaar.

Verder negeer je het hele punt. Een spel kan nog steeds goed zijn als n of twee onderdelen ondermaats zijn. Zolang andere onderdelen maar heel goed zijn.
De games van Telltale zijn ontworpen om je een te laten worden met het wereldje van hun. Wat ik onder voor geen meter draaien versta:
- Regelmatige console freezes (crashes)
- Bagger framerate (nee, geen incidenten, structureel slechte framerate (10-15 fps..)
- Onregelmatigheden met save-files
- Korte freeze na elke beslissing die je neemt (en geloof me, in een spel dat om beslissingen draait kan dit behoorlijk op je zenuwen werken).

Dat, gepaard met het feit dat het spel er totaal niet indrukwekkend uit ziet is gewoon waardeloos. Als het spel nou creme de la creme was op grafisch gebied was mijn tolerantie hoger geweest omdat ik begrip zou hebben dat de consoles moeite hebben met het spel.

Edit: Dit gaat dus om de slechte technische staat van de console games. Op een degelijke PC vind ik het prima spellen omdat de bovengenoemde problemen er niet zijn.

[Reactie gewijzigd door HollovVpo1nt op 25 februari 2015 12:58]

Evengoed hebben ze dan nog steeds een sterk verhaal en prima gameplay. Dat is waar ze die lof die jij onterecht vindt voor gekregen hebben. Waarom is dat zo moeilijk om te accepteren?
Ik zal wel de enige man in de wereld zijn die met veel plezier met me vrouw alle twilight films in de bios en daarna op bluray heb gekeken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True