Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties
Submitter: Malistix1985

Hideo Kojima, de geestelijk vader van de Metal Gear Solid-franchise, is mogelijk sinds 15 december definitief weg bij Konami en van plan om een nieuwe gamestudio op te richten samen met ontwikkelaars die onder hem gewerkt hebben. Dat schrijft de Japanse krant Nikkei.

Onder andere Wired heeft de inhoud van het Japanse artikel vertaald voor het Engelssprekende publiek. Volgens Nikkei zou het de bedoeling zijn dat zijn eerste nieuwe game sinds zijn vertrek bij Konami voor de PlayStation 4 verschijnt. Daarvoor zou de Japanse ontwikkelaar in vergevorderde onderhandelingen met Sony Computer Entertainment verkeren. De PlayStation wordt echter als voorbeeld-platform gegeven en andere platformen worden in het stuk dus niet uitgesloten. Hoewel Kojima weg zou zijn bij Konami, zouden de rechten voor Metal Gear Solid nog steeds in handen zijn van de Japanse uitgever.

Het bericht van Nikkei sluit aan bij een artikel van tijdschrift The New Yorker uit oktober. Daarin stond dat Kojima sinds begin de maand weg is bij zijn werkgever en dat zijn contractuele concurrentiebeding tot deze maand zou duren.

Sinds meerdere maanden komen geregeld berichten naar buiten over hoe de werkomstandigheden bij Konami achteruit gegaan zouden zijn sinds het bedrijf besloot zich voornamelijk te richten op mobiele games. Werknemers zouden volgens een rapport van Nikkei erg streng in de gaten gehouden worden; op de gangen zouden camera's hangen om de werknemers te monitoren en zij die niet productief genoeg zijn, zouden werk toegewezen krijgen als bewaker of schoonmaker. Kojima zou het niet eens geweest zijn met de koerswijziging naar mobile en zou daarom in de clinch gelegen hebben met Konami. Daar wijzen meerdere zaken op, waaronder Kojima die verboden werd door Konami om The Game Awards 2015 bij te wonen, waar Metal Gear Solid 5 de prijzen voor Best action/adventure en Best soundtrack won. Konami houdt zich bij deze incidenten stil of ontkent enige schuld. Kojima begon in 1986 met werken bij de Japanse uitgever.Kojima Productions (2015) logo

Update, woensdag, 09:20: Sony heeft inmiddels een statement gegeven waarin het bedrijf het nieuws van Nikkei bevestigt. De nieuwe onafhankelijke studio, genaamd Kojima Productions, gaat een nieuwe franchise opzetten die 'console exclusive' is voor de PlayStation 4. Mogelijk komt er dus ook vroeg of laat een pc-versie.
 
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

Ik wil even de nuance aanbrengen om de zaken van de andere kant te belichten. Zoals het artikel geschreven is, lijkt Konami best slecht naar voren te komen met argumenten als 1) camera's in de gangen, 2) mensen dwingen ander werk te doen en 3) verandering van focus op de markt.

De artikelen die worden aangehaald zijn op hun beurt weer veronderstellingen, speculaties en/of verhalen die niet direct bevestigd zijn. Natuurlijk zal Konami dit niet bevestigen, maar we moeten uitkijken met deze signalen zomaar aan te nemen als de hele waarheid.

Er zijn namelijk ook berichten dat Hideo Kojima in zijn stijl van werken heel veel geld kan verspillen. Lees maar een het volgende artikel van een componist die met hem heeft samengewerkt (link). Hierin staat dat Kojima wel 30 tot 40 nummers laat schrijven (en daarvoor dus ook betaalt), maar uiteindelijk toch niet gebruikt. Dit alles onder het mom van geen genoegen nemen met iets wat niet bij zijn visie past.

Persoonlijk vind ik dit een bijzondere werkwijze, maar ik kan begrijpen dat Konami hier ook wel moe van kan worden. Je kan maar niet geld blijven gebruiken en betalen voor dingen die je uiteindelijk niet gaat gebruiken. De ontwikkeling van MGS V heeft wat gekost, maar de game is niet eens af (missie 51). Lees ook het volgende artikel, wat ook weer een mening is, over hoe Hideo meer een visionair is dan iemand met een goed zakelijk inzicht (link).

Ook met de Silent Hill franchise wilde Hideo verder gaan en grote namen eraan koppelen. Guillermo del Toro, Norman Reedus.. Dit zou weer een big-budget game gaan worden, zonder de garantie dat het ook veel geld gaat opleveren.

Het enige wat ik wil vertellen is dat er twee kanten aan het verhaal zitten. Beide partijen hebben hun fratsen en ik vind dat dit ook zo gebracht moet worden. Konami is niet de enige die in deze kwestie "verkeerd" is geweest.

Ik denk dat het goed is dat ze uit elkaar zijn gegaan. Sony kan dit beter dragen dan Konami. Ik vrees voor de MGS-franchise en het niveau ervan in de toekomst. Maar wat is er nu beter dan een creatieve geest die zich kan storen op nieuwe franchises met backing van Sony? Ik ben erg benieuwd! Zie ook Boktai, een game uit 2003 op de GameBoy Advance waarvan Kojima lang geleden de producer was.
Ik neem aan dat de rechten van P.T (Silent Hills)bij Konami liggen? En dat hij hier niet verder mee kan gaan? :(
Ik zou me meer druk maken over de rechten van Metal Gear :'(
Muah, niet echt, Kojima was na de eerste MGS titel er eigenlijk al klaar mee, maar heeft onder druk van Konami MGS2 toendertijd moeten maken. Hij heeft toen ook geprobeerd de franchise met Raiden onderuit te halen. Voor zover ik begrepen heb heeft hij eigenlijk steeds met tegenzin weer aan MGS titels gewerkt omdat Konami het eiste van hem, niet omdat hij het zelf zo graag wou. Eigenlijk zie je dat hij dat met MGS5 ook weer probeerde door er vanalles aan toe te voegen dat eigenlijk totaal niet past. Hij heeft iirc ook zelf wel direct in interviews aangegeven dat hij gewoon klaar is met MG(S)

Ik ben heel benieuwd waar hij uiteindelijk zn plek vind, en wat hij gaat doen, hij is in ieder geval wel iemand die heel veel werk steekt in de daadwerkelijke gameplay, maar het niet ten koste laat gaan van graphics en geluid. Ik hoop persoonlijk dat hij uiteindelijk wel multi platform titels gaat maken die op (vrijwel) alle consoles en PC gaan verschijnen.
Je vergeet eraan toe te voegen dat Kojima's enthousiasme ook weer werd aangewakkerd door nieuwe technologische ontwikkelingen. Per nieuwe console generatie wilde hij graag zien wat er mogelijk was met MGS. Als je zijn enthousiasme ziet dan is het moeilijk voor te stellen dat hij met tegenzin aan MGS werkte. De man is zo trots als een pauw.

En MGSV is gewoon het beste 2015 spel dat is released voor PS4 en XONE als we enige waarde leggen in de critical acclaim van reviews en metacritic scores van de gamecritics. Dus Kojima zal wel 'iets' goed hebben toegevoegd.

Dit is goed nieuws! Als fan van Kojima juich ik dit toe en hoop dat we snel iets horen over mogelijke samenwerkingen of misschien kickstartprojecten. Maar hem kennende kan het goed zijn dat hij ons in spanning houdt of ons gaat trollen. Either way, I'm excited en erg blij voor hem nu hij Konami af is.

EDIT: Voor zijn eigen gamestudio heeft hij een gedeelte van zijn oude brigade meegenomen. Awesome! En zijn eerste titel zal in samenwerking met Playstation zijn. Can-not-wait.

[Reactie gewijzigd door Enigmus op 16 december 2015 08:41]

Dan deed hij toch iets fout, want alle MGS werden overwegend positief ontvangen en MGS5 was een regelrechte hit.

Misschien kan hij geen slechte games maken.
Gewoon lekker met een andere naam verdergaan toch. Ik weet dat de demo is gemaakt met een engine van Konami maar hij zou het toch weer vanaf de grond kunnen opbouwen. En camera's ophangen om medewerkers in de gate te houden is toch verschrikkelijk, ik weet niet eens of het mag van de wet. Het lijkt dan net een gevangenis, wat creativiteit enorm belemmerd. Valve geeft zijn werknemers veel meer vrijheid, en dat werpt zijn vruchten af. Wat Konami nu doet is echt het schoolvoorbeeld van commercialisatie.
Kan Kojima niet gewoon bij Valve gaan werken? (wellicht voor een toekomstige Japanse divisie?) Volgens mij zijn die twee een match made in heaven (al betekent het wel dat zijn games nog harder vertraagd raken).
Cultureel gezien is Valve en Kojima wel extreem anders. Hij zit inmiddels lekker met zijn eigen studio bij Sony!
precies mijn gedachte... Hopelijk niet :(
Ik neem aan dat de rechten van P.T (Silent Hills)bij Konami liggen? En dat hij hier niet verder mee kan gaan? :(
Hoogstwaarschijnlijk wel; P.T. is gemaakt met de Fox Engine die op zijn beurt is ontwikkeld door Konami.
... Konami does own the rights to Silent Hill ...
Bron: http://gamerant.com/kojima-silent-hills-cancel-rumor/
Ik neem aan dat de rechten van P.T (Silent Hills)bij Konami liggen? En dat hij hier niet verder mee kan gaan? :(
What's in a name, right?

Het staat hem uiteraard vrij om een zelfde game te maken, zo lang hij geen assets gebruikt waarvan hij niet over de rechten kan beschikken. Hij zal alleen een nieuwe naam moeten verzinnen.

Deze man had niets meer te zoeken bij het huidige Konami. Ik ben eerlijk gezegd blij dat hij er weg is.
Er is een spirituele opvolger in de maak: Allison Road. Het is niet van hetzelfde team (het heeft alleen dezelfde stijl), maar er komt in ieder geval wel iets aan.
Weet je, gelet op het feit hoe Konami tegenwoordig tewerk gaat vind ik dit eigenlijk een geweldige ontwikkeling. Een eigen studio, het zal geen MGS meer worden, ok, maar ben benieuwd naar wat deze man ons nog meer gaat brengen.

Het is toch een beetje hetzelfde als met bijvoorbeeld Ken Levine van Bioshock die het ook niet meer trok onder de paraplu van een groot bedrijf die eigenlijk lak hebben aan jouw specifieke eisen voor een game. Deze mensen zijn eigenlijk kunstenaars en die trekken dit gewoon niet.
Alleen zijn veel van die kunstenaars volstrekt incapabel als het gaat om zaken al het runnen van een bedrijf. Vooral als het gaat om financiŽle zaken en realistische beloftes.
Klopt helemaal, maar dat neemt niet weg dus dat ze het daardoor niet trekken. Er is genoeg geld te verdienen in deze industrie, zeker als het product goed is, maar de bedrijven denken alleen aan winstmaximalisatie.
Aluminium Machinery Gas.

Met in de hoofdrol Gas Viper!

[Reactie gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 15 december 2015 23:08]

Ja, en daarom heeft Ken eerst z'n bedrijf aan Take Two verkocht, om vervolgens onder de vlag van Take Two een nieuwe kleine studio te openen... |:(

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 16 december 2015 00:03]

Hij gaat een eigen first party studio oprichten bij Sony, zoals ik andere sites lees. Dus andere platformen lijkt me uitgesloten
Ik lees op diverse sites de term "console exclusief", dus een pc-versie is niet uitgesloten.
Lijkt echt om een PS4 exclusive te gaan
Nope, pc versie is inmiddels ook bevestigd.
Tweakers artikel klopt niet helemaal: "The first software title created by the newly formed Kojima Productions will be console exclusive to PlayStation 4." (https://www.youtube.com/watch?v=annuTcmB1rw). Ik verwacht dus ook een PC port :) Ik voorzie een zelfde soort 'deal' als de ontwikkeling van Street Fighter 5: Sony financieert een (groot) deel in ruil voor console-exclusiviteit, maar de IP blijft van de ontwikkelaar/uitgever.
En fix. Dank.
En er is inmiddels nog wat meer info :)

http://www.videogamer.com...wont_be_silent_hills.html

- De game komt ook naar PC; maar eerst naar PS4
- Men doet nog geen uitspraken over releasedata
- Kojima Productions blijft een 'independent studio', Sony zal de titel uitgeven
- het zal een nieuwe IP zijn
- Men doet geen uitspraken over andere platforms en/of eventuele vervolgen en/of andere games
- Metal Gear en Silent Hill zijn/blijven eigendom van Konami, dus verwacht geen vervolgen
Mooi, kan hij zich volledig richten op Metal Gear…om ons te plezieren ;)
Nu nog een goed team bij elkaar sprokkelen, want in je eentje red je het niet denk ik…en dan de rest van je leven MGS maken…WHOOOT!!! :p
Je weet toch dat hij niks met MGS mag doen aangezien de rechten bij Konami liggen? Wat ik dus super zonde vindt.

Maar nu hij meteen bij een uitgever terecht kan, betekend niet zo lang wachten op een nieuwe spin-off van hem.
He jammer, toch wel een tegenvaller van Konami, in de MSX(1/2/2+/3 Jap-mod) tijd was Konami "the best of the best" met hun games, ik was niet weg te slaan achter dat ding. :P
Ruk dat men nu zo'n attitude heeft en die game-begaafde Hidjo de tent uit heeft gejaagd.
Maar goed, de tijd zal het leren wat het ons brengt en uiteindelijk houdt je zulke dingen niet tegen als end-user. :/
in de MSX(1/2/2+/3 Jap-mod) tijd
Volgens mij heeft konami nooit een 2+ game uitgebracht en bestaat de msx 3 simpelweg niet.
Nee joh! :) De turbo r was juist geen msx 3. Er is nooit een officiele msx 3 uitgebracht. De turbo r was meer om het gat te vullen. Het waren allemaal geruchten. Lees de MCCM er maar op na, er werdt gespeculeerd over een msx 3 maar het werdt uiteindelijk de turbo-r.

En nee, SD Snatcher was gewoon voor de msx2, maar werkte met de SCC+. Ik denk dat dat de verwarring is. :)

Overgens is de GFX9000 een afgeleide van de VDP die bedoelt was voor een toekomstige MSX3. De turbo-r had helaas gewoon de oude vdp uit de MSX2+ (Yamaha V9958). Dat is 1 van de belangrijkste redenen waarom het niet een MSX3 genoemd kan worden.

Edit: Oh, wacht. Er schiet me net te binnen dat konami toch nog een 2+ game heeft uitgebracht: F1 Spirit 3D Special

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 16 december 2015 18:28]

Voor wie meer van het (enorme) verhaal over Konami en Kojima wil lezen: dit artikel (waar ik ook hierboven naar link) bevat aardig wat alinea's:

Konami verbiedt Hideo Kojima om prijzen voor Metal Gear in ontvangst te nemen

[Reactie gewijzigd door Mark_88 op 15 december 2015 22:25]

Als dit bericht echt waar blijkt te zijn, zat het er eigenlijk al aan te komen. Ik benieuwd hoe het zal gaan met het nieuwe bedrijf van Kojima en met Konami.
Wat ik dus al voorspeld had.

Bekend met de Japanse cultuur heeft Kojima netjes zijn mond gehouden en wacht zijn moment af.

Ik volg Kojima zijn werk al sinds de jaren '80 en heb wel een beetje door hoe zijn mindset in elkaar steekt.

Dat hij zijn eigen studio opricht is alleen maar een pluspunt; hopelijk kan hij zijn nieuwe, eigen games voortzetten en met nieuwe IP's komen waardoor hij zijn uiting tot recht kan laten komen.

Mijn mening; het is absoluut goed dat Kojima niet meer bij Konami zit, het heeft hem al die jaren waarschijnlijk een creatieve blokkade opgeleverd.

Ik voorzie dan ook een IP die gelijkwaardig, zo niet beter is dan de huidige MGS serie en zelfs een nieuw IP die voort borduurt op P.T. (onder een andere naam)

[Reactie gewijzigd door Ricepuppet op 15 december 2015 22:34]

Goed, werd tijd dat Kojima Konami achter zich laat. Ben benieuwd wat voor nieuwe IP deze goede man ons nog gaat brengen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True