Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gamestudio Kojima Productions wil in de toekomst films maken

Kojima Productions wil in de toekomst films maken. De ontwikkelstudio zou dit gaan doen naast de ontwikkeling van games. In een documentaire van BBC praat de gameontwikkelaar onder andere kort over de toekomst van Kojima Productions en het game-medium.

Hideo Kojima stelt in de documentaire dat 'Kojima Productions in de toekomst zal beginnen met het maken van films'. "Als je één ding goed kunt, dan ben je goed in alles," stelt de inmiddels 56-jarige ontwikkelaar. Kojima vervolgt dat films, tv-series en games in de toekomst in hetzelfde segment met elkaar zullen concurreren. De opkomst van streamingtechnieken zou hier een rol in spelen.

In de documentaire vertelt Kojima niet wanneer de studio verwacht te beginnen met het produceren van films, maar de meest recente game van Kojima, Death Stranding, bevat al meerdere filmelementen. Een groot deel van de game bestaat uit cinematische cutscenes, een detail waar Kojima al jarenlang bekend om staat. Daarnaast worden meerdere grote rollen gespeeld door acteurs. Zo wordt de hoofdrol bijvoorbeeld gevuld door Norman Reedus, beter bekend als Daryl uit The Walking Dead.

Ook Guillermo del Toro speelt een rol in de game. Del Toro is de regisseur van onder andere The Shape of Water, Pacific Rim, en El Laberinto del Fauno. De samenwerking met Del Toro is niet nieuw; in 2014 werkte de regisseur met Kojima aan een nieuwe Silent Hill-game, die werd geschrapt na de breuk tussen Kojima en gameuitgever Konami. Een jaar later opende hij zijn eigen gamestudio.

Volgens Kojima moet Death Stranding nog een relatief vertrouwde game zijn. "Er zijn nieuwe elementen, maar de basis is iets dat mensen gewend zijn om te spelen." Toekomstige producties van Kojima zouden meer genre-doorbrekend kunnen worden.

Tweakers publiceerde onlangs een review van Death Stranding.

Door Daan van Monsjou

Stagiair nieuwsredactie

04-11-2019 • 15:18

53 Linkedin Google+

Reacties (53)

Wijzig sortering
En dan tussen alle scenes een overlay met de mededeling dat Kojma deze mede heeft ontworpen? Wat heb ik me geergerd bij MGS5, de eerste keer dat ik een game heb gemod uit pure irritatie.
Dan zal je vast blij zijn dat dit artikel gaat over Kojima Productions en niet over Konami.
De verhalen gaan dat hij dit grotendeels deed omdat Konami hem op dat moment al uit de game probeerde te verwijderen. Dat hij het deed als een laatste middelvinger naar Konami. De games hiervoor was dit namelijk nooit het geval.
"Als je één ding goed kunt, dan ben je goed in alles,"

Right ... :X
Dit zou best wel eens een mistranslation kunnen zijn, of een beetje uit context getrokken. Zou best kunnen dat wat hij in het Japans zei wat genuanceerder was.
Ik spreek geen Japans maar hij zegt het duidelijk al lachend ...

https://youtu.be/kjUpYlKs0nM?t=1355
En hij voegt inderdaad een hoop nuance toe daarna. Ik interpreteer het ook eerder als praat over de studio dan zichzelf. Wel vet om hem te horen praten over de toekomst, een waar visionair.
Van Kojima verwacht ik niks anders hij is gewoon een meester!
ow dan kan die daar zijn naam 10000 x op scherm laten komen om zijn epeen nog meer te vergroten
Nou dat beloofd wat, zijn gekke script past goed in games en anime, maar zal door film recenten waarschijnlijk helemaal worden afgekraakt. Dat gezegd te hebben, zijn er wel meerdere Japanse studios die zich zowel focussen op games als Film/TV/Anime.
Een naam als Kojima heeft zo een Netflix special, no problem.
Als je kijkt naar de gebruikte thema's in zijn games zul je westerse actualiteiten zien die de tijd hebben gepasseerd en voorspellen zelfs hedendaagse problematieken. Zijn humor is apart, maar je ziet duidelijk universele elementen terug. Ben wel van mening dat hij een goede endeditor nodig heeft om sneller de puntjes op de i te zetten en ruwe randen weg te werken. Wat ook in zijn voordeel spreekt is dat hij erg goed is in cinematografie.

Verder is het niet verrassend dat George Miller een groot filmmaker in Kojima ziet:
https://twitter.com/ign/status/1188515956571672579?lang=en
Dit lijkt mij nou typisch een gevalletje schoenmaker blijf bij je leest. Games en films zijn toch heel verschillende dingen, ook al worden sommige games steeds filmischer. Ik ben overigens ook niet echt onder de indruk van de schrijftalenten van Hideo Kojima. Datzelfde heb ik bij David Cage. Vaak prima verhalen voor een game, maar aan een film stel ik toch wel andere eisen.
Gezien de populariteit van Marvel films hoef je niet met een ijzer sterk verhaal te komen om flink te kunnen cashen.
Ik denk meer dat zijn geflipte artstyle goed past in Games en CGI films. Maar als je het vertaald naar life action, je meteen het gevoel krijgt dat je naar iemand in een of ander gek kostuum zit te kijken.
Hahaha idd. Maar aan de andere kant, dat soort simpele entertainment als Marvel/Disney, F&F films zijn totaal anders als wat Kojima zou neerzetten. Vraag mij af of hij daar mee kan cashen
Dus jij denkt dat de Transformers films zo enorm populair zijn in China vanwege het verhaal?
Waar zeg ik dat? Transformers is pure fanservice en gewoon audio/video-porno. Een lust voor het oog en oor.
In je originele comment zei je dat films zonder een goed verhaal niet populair zouden zijn. Daarmee zeg je dat een goed verhaal de primaire criteria is voor populariteit.

Met mijn voorbeeld toon ik aan dat dit niet het geval is. Als je kijkt naar Marvel films zoals Ant-Man 1 & 2, GotG 1 & 2, Thor Ragnarok, Civil War en Age of Ultron dan zie je dat verhaal niet zo belangrijk is.
Kojima wil juist een punt maken dat het verschil tussen games en films steeds laagdrempeliger wordt. Dat zie je ook terug in spellen zoals Heavy Rain en Detroit: Become Human en Death Stranding. Als voorbeeld wil ik MGS3 nemen. Het is voor anderen wellicht vergezocht, maar ik denk dat het misschien wel de beste Bond 'movie' ooit gemaakt is als je puur kijkt naar het verhaal. Het is wel zo dat hij een editor kan gebruiken om lost-in-translation teksten wat meer gestreamlined te maken. (minder in herhaling vallen, iets minder melodrama en voor een gedeelte het achterwege laten van zijn humor). De enige makers van trailers die ik even hoog heb zitten zijn de mensen van Blizzard.
De enige makers van trailers die ik even hoog heb zitten zijn de mensen van Blizzard.
Enige probleem hier is dat Blizzard heel goed is in mooie trailers maken, en niet meer. In termen van verhaal vertellen via game of film vind ik ze in beide opzichten tegenvallen.
Vind je? Op wat voor gebied komen ze dan tekort? Als ik de reaction videos zie van mensen die het spel niet (meer) spelen dan zijn ze helemaal immersed en je hebt dan ook opmerkingen dat ze een film moeten maken. De cutscenes en trailers die je ziet brengt voor mijn gevoel emotie mee met de gekozen muziek, gezichtsuitdrukkingen, stemmen (intonaties), kortom je ziet en voelt ernst, wanhoop, hoop, spijt, etc. Ben overigens geen grote fan van de laatste Shadowlands introduction trailer met Sylvanas. Het was een beetje magertjes.
Ja, zoals ik al zei maken ze goede trailers. Daar is niks mis mee. Het verhaal in het spel zelf en de film zijn matig.
Als ik de reaction videos zie van mensen die het spel niet (meer) spelen dan zijn ze helemaal immersed
Als ze het spel niet spelen snappen ze waarschijnlijk ook niet de context van wat er gebeurt. Het kan er mooi en gelikt uit zien maar het verhaal is meer dan goede CGI.
je hebt dan ook opmerkingen dat ze een film moeten maken.
Je weet dat er een film is he? Die was dan ook zeer teleurstellend. Ja hij zag er mooi uit, maar het verhaal was matig en kwam niet overeen met de spellen. Dat laatste kan ik nog accepteren maar dan moeten de aanpassingen wel goed zijn.

Als het om het spel gaat hebben ze altijd enorm gefaald bij het verhaal vertellen. De helft van wat er gebeurt vind plaats in boeken en novels terwijl de gemiddelde WoW speler die nooit oppakt.
Het kan er mooi en gelikt uit zien maar het verhaal is meer dan goede CGI.
Dit is precies waarom ik weinig nadruk leg op cgi. Ja, het ziet er goed uit, maar het belangrijkste is dat het emotie, sfeer en richting (van het verhaal) vertolkt. Ik begrijp dat jij de boeken als meetlat neemt wanneer het aankomt op de volledige synopsis. Ik doe dat niet en kijk alleen naar het verhaal wat er in het spel wordt verteld.
Ik begrijp dat jij de boeken als meetlat neemt wanneer het aankomt op de volledige synopsis. Ik doe dat niet en kijk alleen naar het verhaal wat er in het spel wordt verteld.
Nee, dat doe ik niet. Mijn klacht is alleen dat heel veel van het verhaal alleen in de boeken de vinden is. Ik baseer mijn mening van Blizzards vaardigheid om een verhaal te vertellen op het spel, de boeken, de trailers en de film. Ja een trailer of kort filmpje kunnen goed sfeer overbrengen, maar dat is niet alles wat verhaal opmaakt.
Ik laat de boeken volledig buiten beschouwing. De reden hiervoor is simpel. Het verhaal dient ter ondersteuning van het spel. Het draait om de wereld, het spel, world of warcraft. Niet om de boeken. Death Stranding heeft met het werk van kobo abe ook een boek in huis met een rode draad waar een concept van wordt afgeleid, maar ook hier gaat het om het spel en het verhaal. Je mag natuurlijk jouw mening hebben, maar denk dat je een van de weinigen bent die het vervelend vindt dat de boeken niet volledig worden vertolkt in het spel.
maar denk dat je een van de weinigen bent die het vervelend vindt dat de boeken niet volledig worden vertolkt in het spel.
Ook dit heb ik nooit gezegd. Dit gesprek zou een stuk makkelijker gaan als je minder aannames maakt.
Ik laat de boeken volledig buiten beschouwing. De reden hiervoor is simpel. Het verhaal dient ter ondersteuning van het spel.
Het gesprek gaat over Blizzard's vaardigheid om een verhaal te vertellen. Daar horen de boeken bij, of je dat nou leuk vind of niet. Wat mij ergert is niet dat de inhoud van de boeken niet in het spel zitten, maar dat er dingen gebeuren in de boeken die belangrijk zijn voor het verhaal in het spel. Hierdoor mis je best veel als je de boeken niet leest.

Mijn voorkeur zou zijn om de boeken minder belangrijk te maken of helemaal weg te laten.

Alles terzijde, Blizzard heeft aan mij nog niet laten zien dat ze goed zijn in verhalen schrijven.
Ook dit heb ik nooit gezegd. Dit gesprek zou een stuk makkelijker gaan als je minder aannames maakt.
Ik lees toch heel duidelijk dat je vindt dat het verhaal niet goed is vertolkt omdat blizzard de boeken niet in zijn geheel gebruikt. Je schrijft het letterlijk in jouw volgende zin, dus mijn aanname was juist.
Het gesprek gaat over Blizzard's vaardigheid om een verhaal te vertellen. Daar horen de boeken bij, of je dat nou leuk vind of niet.
Nee, daar horen de boeken niet (volledig) bij. Dit is slechts jouw persoonlijke redenatie en interpretatie. Het gaat mij om het verhaal van het spel. Hierin zit lang niet alles van het boek verwerkt en wij (ik en de meeste mensen) hebben daar vrede mee. Als je puur kijkt naar de correlatie tussen cutscenes/cinematics en het spel dan is het simpelweg uitstekend gedaan. Punt.
Ik lees toch heel duidelijk dat je vindt dat het verhaal niet goed is vertolkt omdat blizzard de boeken niet in zijn geheel gebruikt. Je schrijft het letterlijk in jouw volgende zin, dus mijn aanname was juist.
Nee, ik zeg dat het verhaal verspreiden over meerdere vormen van media niet goed werkt. Ik heb niks gezegd over hoe ik dat opgelost wil hebben. Ik begin deze aannames van jou een beetje zat te worden.
Nee, daar horen de boeken niet (volledig) bij. Dit is slechts jouw persoonlijke redenatie en interpretatie. Het gaat mij om het verhaal van het spel.
Een goed voorbeeld is "before the storm", welke volledig canon is en leidt tot het begin van Battle for Azeroth. Ja je kan het verhaal snappen zonder de boeken te lezen, maar zo kan je ook Wrath of the Lich King snappen zonder Burning Crusade te spelen. Dat de boeken bij het verhaal van het spel horen is objectief waar. Kijk maar naar de short-stories die Blizzard zelf vrijgaf aan het begin van Battle for Azeroth en Legion.
Als je puur kijkt naar de correlatie tussen cutscenes/cinematics en het spel dan is het simpelweg uitstekend gedaan. Punt.
Misschien qua visuals en geluid, maar als het gaat om verhaal is het zeer slecht. "Punt".

[Reactie gewijzigd door Parrotmaster op 8 november 2019 15:33]

Nee, ik zeg dat het verhaal verspreiden over meerdere vormen van media niet goed werkt. Ik heb niks gezegd over hoe ik dat opgelost wil hebben. Ik begin deze aannames van jou een beetje zat te worden.
Nu is het opeens 'meerdere vormen van media'. Ja, zo kan je telkens van toon veranderen en dan veronderstellen dat mijn 'aannames' niet overeenkomen met wat je schreef, ondanks dat je letterlijk schreef waar ik op doelde.
Een goed voorbeeld is "before the storm", welke volledig canon is en leidt tot het begin van Battle for Azeroth. Ja je kan het verhaal snappen zonder de boeken te lezen, maar zo kan je ook Wrath of the Lich King snappen zonder Burning Crusade te spelen. Dat de boeken bij het verhaal van het spel horen is objectief waar. Kijk maar naar de short-stories die Blizzard zelf vrijgaf aan het begin van Battle for Azeroth en Legion.
Ok, nu moet je eens goed lezen wat ik ga schrijven. Ik (en vele anderen) kijken niet naar de boeken, maar naar het SPEL en de bijbehorende cinematics/cutscenes. Hoeveel reaction video's heb jij gezien waar mensen zich afvragen waarom een gedeelte van de boeken niet terug is te zien in het verhaal? Precies. Ik schaar mij dus niet achter jouw mening om hierop kritiek te hebben omdat de boeken mij niet boeien. Ik kijk alleen naar het verhaal van het spel. Heb je dat nu goed begrepen? I hope so.
Misschien qua visuals en geluid, maar als het gaat om verhaal is het zeer slecht. "Punt".
Tja, dat mag jij vinden, maar we weten beiden dat vele mensen het hier niet mee eens zijn. Zoals ik al dacht en aannam, ben je een purist, obstinaat en weiger je de cutscenes te beoordelen buiten de boeken, al is het canon. Dit is jouw probleem, niet de mijne. Je hebt jouw zegje gedaan en valt in herhaling en toont irritatie. Er is daarom geen grond meer om deze discussie voort te zetten. Geef je boeken maar een knuffel, misschien voel je je dan beter.
Nu is het opeens 'meerdere vormen van media'.
Ik heb dit al veel eerder gezegd: "Ik baseer mijn mening van Blizzards vaardigheid om een verhaal te vertellen op het spel, de boeken, de trailers en de film." Ik zou die verschillende dingen beschrijven als meerdere vormen van media.
Ok, nu moet je eens goed lezen wat ik ga schrijven. Ik (en vele anderen) kijken niet naar de boeken, maar naar het SPEL en de bijbehorende cinematics/cutscenes. Hoeveel reaction video's heb jij gezien waar mensen zich afvragen waarom een gedeelte van de boeken niet terug is te zien in het verhaal? Precies. Ik schaar mij dus niet achter jouw mening om hierop kritiek te hebben omdat de boeken mij niet boeien. Ik kijk alleen naar het verhaal van het spel. Heb je dat nu goed begrepen? I hope so.
Ok dus jij bepaalt waar wij het wel en niet over mogen hebben? Wordt even volwassen.
en weiger je de cutscenes te beoordelen buiten de boeken, al is het canon
Wanneer heb ik dit gedaan? Dat ik Blizzards vaardigheden om een verhaal te vertellen beoordeel aan de hand van alle media waar zij dat doen betekent niet dat ik media vorm A beoordeel aan de hand van mediavorm B. Ik heb letterlijk meerdere keren gezegd dat de cutscenes zeer goed zijn.
Je hebt jouw zegje gedaan en valt in herhaling en toont irritatie. Er is daarom geen grond meer om deze discussie voort te zetten. Geef je boeken maar een knuffel, misschien voel je je dan beter.
Ik irriteer me aan mensen zoals jij die liegen over wat iemand zegt. Deze discussie had geen grond vanaf het moment dat jij er aan deel nam.
queue iedere scene; DIRECTED BY: HIDEO KOJIMA, PRODUCED BY: HIDEO KOJIMA :+
Ja maar dat heeft Konami erin gestopt en niet Kojima.
Hij was het niet eens met meerdere dingen en daarom ging hij weg. Konami heeft MGSV wel een beetje verpest.
"Kojima vervolgt dat films, tv-series en games in de toekomst in hetzelfde segment met elkaar zullen concurreren. De opkomst van streamingtechnieken zou hier een rol in spelen."
Persoonlijk denk ik niet zo zeer dat games meer moeten concureren met tv-series en films dan nu al het geval is. Een game spelen is toch wel even wat anders dan op de bank ploffen en naar een serie of film te kijken. Afhankelijk van de game moet je meestal wel enigszins nadenken en ook enige vorm van input bedienen (er wordt gehint naar streaming diensten, dus ik laat de input methode in het midden). Hier moet je wel zin en trek in hebben en tevens games leuk vinden. Ongeacht hoe makkelijk het misschien ook is om een game op te starten en te gaan spelen, moet je hier nog steeds wel zin in hebben en het ook leuk vinden en deze grens ga je niet zomaar magischerwijs opheffen. Hoe goed de techniek ook is.
Edit: verwijzing stukje tekst

[Reactie gewijzigd door Pucky kip op 4 november 2019 15:36]

Helemaal mee eens. Soms heb ik zin om te gamen en soms heb ik zin om een film/serie te kijken. Er zit toch best een groot verschil in. Waar je bij een film/serie je eigenlijk niet hoeft na te denken, moet je bij een game in elk geval nadenken over de input die je geeft (al is dat vaak ook wel onbewust). Het vergt toch een hele andere mindset.
Hideo Kojima liep altijd al voor op de rest met zijn visie voor verhalen in games. Snatcher, Policenauts en natuurlijk de Metal Gear series zijn goede goede voorbeelden voor cinematografie in videogames. Uiteraard zijn films een andere tak van sport, maar mijn zegen heeft hij.
Als filmmaker hoeft Kojima niet uit de kast te komen hoor, was allang duidelijk na Movie Gear Solid IV :+
Niet dat ik het erg vind, maar het zal wel meer een arthouse appeal hebben dan iets wat voor iedereen weggelegd is.
Als filmmaker hoeft Kojima niet uit de kast te komen hoor, was allang duidelijk na Movie Gear Solid IV :+
Nou, zeg dat wel. De langste cut scene sequence is feature length in die game, Kojima wist toen ook al waar hij zijn toekomst zocht :P
Zegt hij nou dat hij goed is in alles? behalve leuke gameplay leveren zeker? Wazige vent.
Dat doet ie toch al?


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True