Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Death Stranding komt in de zomer van 2020 uit voor pc

Hideo Kojima maakt bekend dat zijn game Death Stranding in de zomer van 2020 uitkomt voor de pc. De PlayStation 4-versie verschijnt zoals gepland op 8 november dit jaar. Via welke downloadwinkels de pc-versie uitkomt, is nog niet bekend.

Kojima Productions, de studio die Death Stranding maakt, noemt de komst van de pc-versie op Twitter. Details over de pc-versie zijn er nog niet, alleen is bekend dat de game ergens in de zomer van volgend jaar uitkomt. Death Stranding is Kojima's eerste game sinds hij in 2015 bij Konami vertrok. De game is gemaakt met steun van Sony; de consoleversie komt dan ook alleen uit voor de PlayStation 4. Het spel gebruikt de Decima-engine van Guerrilla Games. Het is voor het eerst dat een game met die engine uitkomt voor de pc.

Nog niet bekend is via welke downloadwinkels de pc-versie van Death Stranding beschikbaar komt. 505 Games gaat de pc-versie uitgeven, meldt Gematsu. 505 Games is ook de uitgever van Control, die game kwam uit in de Epic Games Store.

Dat er een pc-versie van Death Stranding zou komen, was jaren geleden al bekend. De titel is echter met name in het nieuws gekomen als PlayStation 4-exclusive en over een pc-versie bleef het stil. In 2015 stond er een bericht op Medium over de samenwerking tussen Sony en Kojima Productions. Daarin werd gesproken van een console exclusive voor de PS4 en daarna een release voor de pc.

Eerder uitgebrachte trailer van de PlayStation 4-versie van Death Stranding

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

28-10-2019 • 13:47

60 Linkedin Google+

Reacties (60)

Wijzig sortering
Bijzonder, volgens mij de eerste keer dat een voor PlayStation ontworpen engine ook op PC wordt gebruikt. Ik had überhaupt niet verwacht deze game op de PC te zien vanwege de nauwe samenwerking tussen PlayStation en Kojima. Ondanks dat natuurlijk mooi voor de PC gamers dat deze game te spelen zal zijn
Bijzonder, volgens mij de eerste keer dat een voor PlayStation ontworpen engine ook op PC wordt gebruikt. Ik had überhaupt niet verwacht deze game op de PC te zien vanwege de nauwe samenwerking tussen PlayStation en Kojima. Ondanks dat natuurlijk mooi voor de PC gamers dat deze game te spelen zal zijn
Niet de eerste keer. Kojima is er goed in, die heeft het ook gedaan met 'zijn' Fox-engine (niet echt van hem, is van Konami) en daar draait MGSV op maar ook PES.

EDIT: Oh, wacht, misschien heb ik je verkeerd begrepen. Bij nader inzien doel je waarschijnlijk op het feit dat deze engine niet van begin af aan multiplatform is ingericht..

[Reactie gewijzigd door Patriot op 28 oktober 2019 14:07]

Deze game draait op de engine van Horizon Zero Dawn. Er is een filmpje waarin Hermen Hulst een USB stick aan Kojima geeft waarop de engine staat.
Mijn punt was ook niet dat het dezelfde engine was hoor, meer dat het niet de eerste multiplatform-engine was.
Wat ik destijds heb begrepen uit de ontwikkeling van de FOX engine was dat het gemaakt was om te draaien op meerdere platformen.
Ik geloof dat de PC ook het developmentplatform was/is bij de FOX engine.
Welke samenwerking precies? Kojima is een standaard third-party en geen onderdeel van Worldwide Studios. De engine-keus is misschien een aparte, maar als ze de boel fatsoenlijke porten naar PC dan ben ik een blij mens.
Ik zei niet dat het onderdeel was van Sony. Ik heb het over deze samenwerking https://www.polygon.com/2...ma-new-studio-playstation

Link aangepast

[Reactie gewijzigd door Gjeest op 28 oktober 2019 14:40]

Offtopic: zullen we op tweakers afpreken geen AMP te delen?

Hierbij de niet AMP link: https://www.polygon.com/2...ma-new-studio-playstation
Ik denk dit, aangezien het over web pagina's gaat, jammer dat men dan niet meer reageerd.

"Accelerated Mobile Pages (AMP) zijn webpagina's met statische content, geoptimaliseerd voor browsen op mobiele apparaten. AMP documenten zijn ontwikkeld in "AMP HTML", een open framework speciaal ontworpen met bestaande webtechnologie voor het ontwikkelen van kleine en snelle webpagina's.[1] AMP wordt geleid door Google."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Accelerated_Mobile_Pages
Grote probleem met AMP pagina's is dat het geleid wordt door Google. Iedereen die op een AMP link klikt gaat via Google, wat Google weer meer inzicht geeft in het gedrag van internetgebruikers.
Ze hebben gekozen voor een playstation exclusive engine. Die is dus speciaal voor hen geport naar PC, wat toch een flinke investering lijkt. In dat opzicht is dit behoorlijk onverwacht.
Beyond Two Souls, Heavy Rain, Detroit: Become Human? :+
Maar de huidige PS4 is voor een groot deel gewoon een PC met fixed hardware, niet meer, niet minder. De ontwikkeling vindt dan ook plaats op een PC zelf.
Games voor de Switch (ARM-processor) worden ook gemaakt op een PC, dus die vergelijking gaat niet op.
verkeerde reactie

[Reactie gewijzigd door kangeroe op 28 oktober 2019 14:16]

Er is wel een verschil tussen het PS4 'PC' platform met een handje vol hardware/software variaties en de hondenden combinaties van cpu/gpu/os versie die je op echte PC's tegenkomt. Of je dat wil gaan ondersteunen en het de moeite waard vind om daar geld in te steken, daarbij rekening houdende met piraterij en kannibalisatie van je console verkopen.
daarbij rekening houdende met piraterij en kannibalisatie van je console verkopen.
Van piraterij is het niet aangetoond dat men er schade door ondervindt, en van kannibalisatie van console verkopen zal weinig sprake zijn als de PC versie zoveel later uitkomt. Bovendien, elke verkochte kopie is een kopie. Als je spel goed is zullen gamers het mogelijk zelfs op meerdere platformen kopen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 28 oktober 2019 14:54]

Ja maar niet onder Windows en geen Direct X, het draait op een FreeBSD variant genaamd Orbis OS. Wat dat betreft is het ontwikkelen naar Xbox One - > PC een stuk simpeler omdat het eigenlijk Windows 10 is maar dan uitgekleed.

[Reactie gewijzigd door terracide op 28 oktober 2019 17:45]

Het kan allemaal best meevallen, is puur afhankelijk van hoe de engine is opgebouwd, als die heel modulair is opgebouwd hoeft het zeker geen probleem te zijn, zal me namelijk niets verbazen als deze gewoon al vanaf het begin bv op OpenGL/Vulcan draaide. Tuurlijk zal er wel wat werk zijn, maar als ze het goed gedaan hebben zit het werk alleen 'maar' in de engine mbt GPU/Audio..
Die Decima Engine is een Nederlandse engine waar Killzone Shadowfall en Horizon Zero Down mee zijn gemaakt. Pure exclusives voor de PS4 er is dus nog nooit een Xbox One game mee gemaakt. Dus de support voor Windows was niet standaard en er is echt wel flink aan gebouwd om dit mogelijk te maken. Met de support van Windows is de support voor Xbox One ook meteen behaald.

[Reactie gewijzigd door terracide op 28 oktober 2019 23:42]

ik ben blij dat zo'n expert als jij ons kan vertellen hoe je engines moet ontwikkelen. :+ Uit jouw hele verhaal blijkt dat jij er nog minder van snapt, en al helemaal niet begrijpt wat ik zeg. En dat zou niet uitmaken als je de moeite zou nemen iets te begrijpen maar dat doe je ook niet. Dus ik ga helemaal niet meer met je in discussie aangezien je alles op de man speelt. Dus voor jou: alle engines waarvan de ontwikkeling van PS4 games wordt gedaan op Windows zijn meteen voor Windows geschikt. Maar als je Windows support hebt heb je niet meteen support voor Xbox One. Wat een kennis heb je toch! Misschien moet je even wat fact-checking doen, Decima development wordt niet gedaan onder Windows. Ik zou mezelf ook SuperTerracide noemen als ik zoveel wist als jij, misschien moet je Sony even bellen dat Unix tegenwoordig compatible is met Windows.

[Reactie gewijzigd door terracide op 29 oktober 2019 17:26]

Ik zeg nergens dat omdat de ontwikkeling op windows gebeurd meteen de engine ook geschikt is voor windows, maar de moderne engines zijn zo modulair geschreven dat er weinig voor nodig is om snel te porten aangezien het vooral om specifieke zaken gaan die dus platform specifiek zijn.
Enuh, ik praat gewoon uit mijn eigen ervaring van werken met game-engines en zelf ook bezig te zijn (geweest) met oa development voor de PS3, of nog verder in het verleden als teamlid (developer) meewerkte aan een mod voor UT2003/2004, of nog eerder oa een keybinder ontwikkelde die werkte in UT99 (was specifiek bedoelt voor Tactical Ops). En nog verder in het verleden een game-engine schreef in assembly voor dos met een aparte game-editor in Turbo Pascal (compleet met eigen windowing systeem voor dos, middels een vesa driver). Ohja, ook nog eens aandacht besteed aan ontwikkeling voor de CD-I (mijn vader kon toen de development manual bemachtingen omdat hij bij Philips werkte)..
Maargoed, wie ben ik, ik snap er helemaal niets van..
Enuh, als je eens even contact opneemt met guerilla, dan had je geweten dus dat de Decima engine al geruime tijd gewoon onder windows werkt.... Nog steeds een stuk praktischer om compile and run te kunnen doen dan telkens alles eerst te moeten pushen naar de devmachine om snel veranderingen te kunnen zien, dat doe je dan vooral wanneer je werkelijk gaat optimaliseren.. Beetje wat je ook zou doen als bv een VR game zou maken voor de Oculus Quest, dan bouw je die eerst ook op de PC (met bv de UnrealEngine) waarbij je dan rekening houdt met de capaciteiten van de Quest, maar gebruik je wel gewoon bv de Rift (S) om snel het spel te testen, heb je weer wat af, dan ga je eens een build maken om deze op de quest zelf te testen.. Binnenkort wanneer Link gereleased wordt word thet weer een ander verhaal, want dan test je gewoon het meeste via de Link met de Quest zodat je al meteen meer het eindresultaat kunt zien, waarna je alsnog native op de Quest moet testen vanwege de beperkte GPU/CPU die de Quest heeft.
Maargoed, zoals ik al zei, ik weet toch helemaal niets van game-engines en development.................
Toch is het verschil met de tijden van de PS3 aanzienlijk kleiner. Het verschil qua hardware tussen een pc/xbox/ps is tegenwoordig gewoon heel klein.
Zie je ook terug met de pc ports, die zijn tegenwoordig eigenlijk standaard goed mbt tot de performance.
Dat was in het verleden toch echt wel anders.
Hoe weet jij dat nou?.. misschien is die engine gewoon in UE4 geschreven en is 'porten' een kwestie van je platform selecteren en compilen maar. :+

"Unreal Engine 4 enables you to deploy projects to Windows PC, PlayStation 4, Xbox One, Mac OS X, iOS, Android, AR, VR, Linux, SteamOS, and HTML5. You can run the Unreal Editor on Windows, OS X and Linux."

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 28 oktober 2019 22:54]

In ieder geval meer dan de “alles is PC” reacties van sommige leden...
Het is niet bijzonder eerlijk gezegt, Kojima had een duidelijke visie vanaf t begin met the announcement van ze nieuwe game. Hij gaf al vanaf begin aan dat de game een pc release later zou krijgen, maar nadat hij met team Sony ging samen werken was alles natuurlijk Sony exclusive wat te begrijpen is vanaf een marketing strategy.

Maar belangrijkste, Kojima is en blijft independent, al gebruikt hij tech van Sony, in other words, hij heeft the power om ook voor de pc te release op ze minst, in dit geval zijn er natuurlijk duidelijke afspraken over tijdelijke exclusivity, maar toch gebeurt t echt.

Wel jammer dat 't zo lang duurt, hopelijk krijgt de game wel enhanced graphics en geen direct console port.
Het gaat hier niet alleen om marketing.
Kojima is de samenwerking met Sony aangegaan omdat Sony de ontwikkeling financieel wilde steunen.
Om een heel team aan het werk te houden is een hoop geld nodig. Dan heb je toch vaak de investering van een publisher nodig om al die salarissen zo'n tijd te kunnen betalen. Dit is precies waar Sony in dit geval op in gesprongen is. Sony lijkt over het algemeen ook een publisher te zijn die zich niet al te veel met de content van games bemoeit of eisen zoals micro transactions en extra monetization stelt. Dat zie je aan exclusives als Horizon: zero down, God of War, Bloodborne etc.
Kojima heeft ook altijd een goede relatie met Sony gehad dus de keuze is logisch.
Het zou natuurlijk mooi zijn als Kojima Productions genoeg geld gaat verdienen om een buffer op te bouwen om echt zelfstandig verder te kunnen maar nu lijkt me dit een prima situatie.

[Reactie gewijzigd door rajackar op 28 oktober 2019 15:38]

Wordt uitgebracht door 505 Games. Buiten dat natuurlijk geweldig nieuws dat meer mensen kunnen genieten van deze game. Mits 'ie goed is.
Ik betwijfel dat een uitgever die openstaat voor exclusives als 'geweldig nieuws' bestempeld moet worden.
Jammer dat er zoveel tijd tussen zit maar ik snap dat ze de maximale winst uit de PS4 willen halen. Hopelijk betekent dit wel dat de PC gamers een bugvrije en complete versie krijgen, aangezien we zo lang moeten wachten.
Ik ben benieuwd wat deze engine kan doen op PC, ik was van plan om het spel voor de ps4 te kopen.. maar toch maar eventjes wat langer wachten dan...
meteen de ps4 versie gecancelled, heb de console voor exclusives maar als ze ook op de pc uitkomen kiez ik meestal liever die versie.

Goed nieuws! Hopelijk gaat sony uiteindelijk net als microsoft alle games naar de PC brengen, zou beter zijn voor iedereen.
Ik zou er niet op rekenen. Sony wil het PS4 platform pushen en heeft geen reden om windows als game platform te pushen zoals Microsoft dat heeft.
Ook is Sony hier niet de ontwikkelaar en ook niet de publisher voor de PC dus het is ook niet Sony die de game naar de PC brengt.
hardware is niet waar de winst op word gemaakt.
Ze kunnen ook een eigen launcher maken.

Windows heeft hier weinig mee te maken, het zou bijvoorbeeld via een app voor PSNOW kunnen dan krijgen ze 100% van de inkomsten en ze hoeven niets aan "Windows" af te staan.
Mee eens. Daarom zeg ik ook ps4 platform en niet ps4 hardware ;-)
PSnow zou al kunnen want dat werkt al op de PC.
Een eigen launcher zie ik niet gebeuren. het gaat Sony er om dat er goede titels zijn die mensen het eco systeem van PS in trekken zodat je meer gaat aanschaffen en PSplus neemt etc.
en als een game toch beschikbaar is op pc via psnow, en sony hier 100% van de inkomsten mee verdiend waarom zou die persoon op de pc hem dan niet mogen downloaden en installeren.

Uiteindelijk lijken alle game aanbieders toch meer naar een dienst dan een console toe te gaan.
Nog 11 dagen te gaan, kan niet wachten :)
Super goed nieuws, nu nog even een nieuwe videokaart uitzoeken!
Ik ben benieuwd of the gameplay trailers die we nu steeds zien PS4 zijn of stiekem toch PC.
Ik denk dat google ook hoog in gaat zetten om die dan beschikbaar te maken middels Stadia
stadia is al doodgebloed tegen die tijd
Kan, maar daar geloof ik niet in. Ik verwacht juist doordat o.a. Microsoft en Nvidia een zelfde soort platform aanbieden dit uiteindelijk een geweldig platform word
Ja, nee, moet je vooral aan Google overlaten, dat maken van prachtige platformen. :X