×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwikkeling horrorgame Allison Road stilgelegd

Door , 38 reacties

Het werk aan horrorgame Allison Road is stilgelegd en de game zal niet uitkomen. Ontwikkelaar Lilith Ltd. maakt op dit moment nog niet bekend waarom dit gebeurt. Het nieuws is opvallend, want de studio had recentelijk nog de financiŽle steun van Team17 bemachtigd.

Lilith Ltd. maakt het nieuws bekend op het Twitterkanaal van de game. In de komende dagen komt de Londense gamestudio met een verklaring voor de beslissing. Allison Road begon zijn bestaan als een Kickstartergame die zich liet inspireren door games als Resident Evil en Silent Hill. De opbrengst op Kickstarter schoot uiteindelijk tekort, maar de studio kon toch doorgaan met de ontwikkeling van de game omdat Team17, bekend van de Worms-franchise, besloot de rol van uitgever op zich te nemen.

Allison Road trok onder liefhebbers van het horrorgenre veel bekijks omdat de opzet van het spel erg sterk lijkt op die van het geannuleerde Silent Hills. Die horrorgame van Hideo Kojima zou zich afspelen in en om een enkel huis, net als Allison Road dat zou doen. Van Silent Hills is tijdens de ontwikkeling nog een speelbare teaser uitgebracht voor de PlayStation 4, die in de smaak viel bij zowel spelers als critici. Inmiddels is P.T. echter ook niet meer te downloaden.

Door Mark Hendrikman

Freelancer

05-06-2016 • 10:52

38 Linkedin Google+

Reacties (38)

Wijzig sortering
Ja, als het met de Kickstarter mislukt, dan moet je ook gewoon stoppen vind ik.
Dan is het duidelijk dat er niet genoeg vraag naar is.
Goede beslissing uiteindelijk.
Waarom, er zijn genoeg mensen die mogelijk best een game willen kopen maar weinig zin hebben om het risico te dragen van een investering.

Ik doe nooit mee aan Crowdfunding campagnes omdat de risico's te hoog zijn maar er eigenlijk weinig te behalen valt.
De risico's zijn inderdaad vrij groot, je kan je bedrag kwijt raken, maar het kan ook zo zijn dat door die beloftes jij toch meer waar voor je geld krijgt dan wanneer mensen hem zouden kopen als de game af is.

Voorbeeld, je kickstart voor 5-10 euro een game, jouw reward tier komt uit op een digital edition op steam + alle toekomstige DLC, het spel wordt wel gemaakt en komt uit eindelijk op de markt voor laten we zeggen §30,- er worden ook nog eens een aantal DLC pakketten aangeboden van §10,- per stuk.. dan heb je toch redelijk wat geld bespaard door je investering lijkt mij.

Het blijft inderdaad een risico, maar goed ik denk dat als je al begint aan crowdfunding je dit ook echt wel in acht neemt, daarbij investeer ik persoonlijk ook alleen in developers die al eens een game over kickstarter hebben uitgebracht.

[Reactie gewijzigd door Argonar op 5 juni 2016 20:05]

hmz, voor de tier MET game (en zeker alle dlc erbij) zit je meestal toch gewoon netjes 20 euro te betalen hoor ...

da's de basisprijs voor een game; zo heb ik wasteland2 gekocht, heb ik Star Citizen gekocht en nog een paar minder grote titels, maar altijd heb ik voor 20 gekocht om het game toch zeker te hebben.. vaak is het zo dat je voor 5 euro in de 'donation' tier zit waarbij je gewoon bedankt wordt zonder dat je er verder iets voor krijgt en voor 10 euro krijg je meestal een digital gadget of een poster ofoz (als je in de correcte regio woont wegens postkosten). Wel is het vaak zo dat er een 'early bird' tier is met een beperkt aantal units die voor een reductie kunnen intekenen.. bv early bird wasteland2 was 18EU, maar er ware slechts 250 units beschikbaar en die waren dus ook heel snel weg. ze kregen gewoon hetzelfde als de gewone basic "buy game" tier waarbij je dus een digitale kopie van de game krijgt en een kopie van wasteland 1. toegang tot de beta (early access) zat er niet in, daarvoor moest je da een hogere tier nemen. en da's bij veel games zo.

maar ik ben zelf niet zo happig om veel dingen te kopen, enkel als ik de maker vertrouw en ook vertrouwen heb in het project en de doelstellingen aanvaardbaar vindt... mensen die bv 100.000 dollar vragen om een volledige rpg te maken; mjah, daar kijk ik nog niet naar om want die zitten na anderhalve maand in de geldproblemen en kunnen dus nooit hun spel afmaken... vragen ze echter een half miljoen is het al wat realistischer; naargelang de tech die e gaan gebruiken en dingen die ze denken te bereiken..

het is gewoon een beetje nuchter naar die dingen kijken voordat je blindelings intekent.. mensen die uit de industrie komen en aangeven met anderen uit de industrie te gaan samenwerken hebben veel meer kans om het project te doen slagen omdat ze nu eenmaal al ervaring hebben; nieuwelingen, mjah, die zouden eerst beter een paar jaar voor een gamedev gaan werken voordat ze ineens zelf de devstudio uithangen op andermans kosten... Natuurlijk zijn er ook nog de projecten die al 96% klaar zijn en die puur om commerciele redenen op crowdfundingsites terechtkomen (lees: reclame maken voor hun product); da's vaak een belletje dat rinkelt bij me en dat me vertelt dat het een kak-game is dat ze zonder hun "fijn uitgewerkte mediacampagne' op indiegogo of andere site wellicht niet verkocht krijgen.

my 2eurocentjes over indiegames ...
Hm, weet niet of ik het daar helemaal mee eens ben. Misschien was er genoeg vraag naar, maar is het spaak gelopen bij de marketing voor de campagne.
Vergeet niet dat de vertrouwen in kickstarter niet bij iedereen even goed is omdat er veel wordt gefraudeerd/gelogen.
True. Ook dat. Al met al denk ik dat er best genoeg mensen zouden zijn die Silent Hills en/of Allison Road zouden willen spelen.
Erg jammer, Team 17 heeft erg veel leuke spellen gemaakt (laten maken) op de Amiga vroeger en later op de PC.

Had het graag gezien.
Team17 maakte dit spel niet. Ze zouden alleen fungeren als uitgever.
Daarom staat er ook (laten maken) dus uitgever.
Een mislukte kickstarter wil niet zeggen dat er geen vraag naar het betreffende product is. Het wil hoogstens zeggen dat er niet genoeg mensen zijn die er geld in willen steken om het te ontwikkelen.
Een kickstartercampagne kan op op veel manieren mislukken. Heel veel kickstarters halen hun doel niet, en dan geldt de reden die je geeft. Daar hoor je ook meestal niet zoveel meer over. Waar je vaak over wel over hoort, zijn de projecten die wel hun doel halen, vaak tig keer het doel halen en toch spectaculair crashen. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Of ze komen erachter dat ze nog te weinig geld hebben, en dat ze dus hun doel veel te laag hebben gezet, of ze krijgen veel meer geld als ze nodig hebben, gaan wilde plannen maken, en gaan met miljoenen op de bank, alsnog failliet.
Blijft het feit waar ik op reageer onzin is. Heeft niks met vraag naar het product te maken.
Je reactie is wel een goede aanvulling voor mijn reactie btw.
Precies, ik zie genoeg Kickstartercampagnes voorbij met producten waar ik wel in geÔnteresseerd ben maar omdat ik het crowdfunden niet vertrouw doe ik er niet aan mee.
Dan ga je uit van het animo onder de kickstarter bezoekers. Niet iedereen wil vooraf centen neerleggen in de hoop dat het aan de verwachtingen voldoet.
Dat weet ik zo net nog niet. Niet iedereen beschikt over een CreditCard om de campagne te supporten. Daarnaast zullen er ook geÔnteresseerden in dit genre en verhaal zijn, die niet afweten van de ontwikkeling van het spel.

En mocht het spel uiteindelijk op Steam uitkomen, dan kan het toch zijn dat het plots aantrekt.

Beetje kort door de bocht.
Ik denk niet dat kickstarter een goede indicatie is voor de animo. Niet iedereen wil al geld neerleggen voor de eerste reviews of voor de release. Daarnaast gebruiken relatief gezien maar weinig mensen kickstarter (en dat moet dit ook maar net je ding zijn).

Al met al is het jammer om te zien dat het mislukt is.
Kickstarter was niet mislukt, ze hadden een uitgever gevonden die de game wilde uitbrengen (en bekostigen)..
Niet iedereen is, tegenwoordig, ijverig om geld te pompen in KS projecten. Er zijn al legio projecten opgedoekt omdat er niet genoeg geld was, slecht met geld werd omgegaan of andere problematiek. Er zal best genoeg animo voor zijn geweest, maar ik pomp mijn geld niet in projecten die nog jaren kunnen duren.

[Reactie gewijzigd door SacreBleu op 6 juni 2016 11:34]

Ik vind dat men geen computer software moet funden via Kickstarter omdat meestal de gehele ontwikkeling nog gedaan moet worden. Een computer spel ontwikkelen kost tegenwoordig enorm veel geld (tientallen miljoenen vaak) en dat soort bedragen zijn niet op te brengen via KickStarter. Meestal zie je dat ze maar een fractie van het benodigde geld proberen op te halen (in dit geval 250.000 pond) terwijl dat veel te weinig is. Dat betekent dat de kans groot is dat het niet door gaat en dat de backers of hun geld kwijt zijn (geld is al opgemaakt aan de ontwikkeling) of dat het maar gedeeltelijk af komt.
Niet waar. Obduction was voor een anderhalf miljoen klaar om te ontwikkelen.
Die tientallen miljoenen van jou gaan misschien zitten in licenties van voetbalclubs, automerken, whatever.
https://www.kickstarter.com/projects/cyaninc/obduction
Een van de voorbeelden waar het wel goed gelukt is is toch wel Star citizen.
Ondertussen (op moment van schrijven) hebben ze $114 907 236 binnen gehaald,
dat is §101 097 343,10.
Dit met 1 389 142 backers. Dit is gemiddeld 72.78 per backer.
Het kan dus wel degelijk.
Via kickstarter kan je als backer geen geld verliezen. Het wordt pas van je rekening gehaald als het effectief geleverd wordt. Dit in tegenstelling tot indigogo dacht ik waar je wel geld kan verliezen als backer.
Star Citizen is een uitzondering. Komt ook omdat Chris Roberts involved was (Wing Commander reeks). Daarna waren er toch vaak kleine en studio'tjes zonder ervaring of track record die ff dachten een game te financieren. No go.
Het geld wordt afgeschreven op het moment dat de campaign afgelopen is en het doel minimaal is bereikt.
Het kan daarna nog steeds jaren duren (meestal gelukkig niet) tot er geleverd wordt.
Het kan ook dat er niet geleverd wordt omdat het project mislukt en je je geld dus kwijt bent.
Ah okť dat wist ik niet +'je voor je ;)
Volgens mij is dat niet helemaal het geval, ik dacht juist dat het verschil was dat bij Kickstarter je niets kwijt bent als het goal niet wordt behaald, en bij Indigogo wel.

Als bij Kickstarter het goal wordt gehaald keren ze het geld uit en dan moet je maar hopen dat het ooit wordt geleverd volgens mij.
Ah okť dat wist ik niet +'je voor je ;)
dachten ze ook van die koelbox met speakers in buid.. ook fout gelopen.
Spijtig... zeer spijtig.
Het mooiste was zoals silent hill down pour.
Gewoon meerdere plaatsen/gebieden ipv een enkel huis.

Jammer dat het niet door gaat.
Misschien komt er een mooier en beter spel in de nabije toekomst
Ik vond het altijd leuk als het 1 enkele plaats was met meerdere dingen. Zoals het al oude Resident Evil 1. Die omgeving was geweldig. RE2 vond ik ook tof omdat je begint in een stad>politie bureau en vandaar in een ondergrondse facility terecht komt.

Het hebben van 1 locatie kan heel goed gaan naar gelang je verhaal.
Maak er dan een open source community project van en release tenminste wat je al hebt. Dan hebben de backers tenminste nog het idee dat er iets is gebeurd met hun centen.
Jammer dat deze game gecancelt is. Ook apart dat bij de soortgelijke game (Silent Hills) hetzelfde gebeurde.
Er is niks gebeurt met hun centen. Het doel is hier behaald dus backers krijgen hun geld terug. Dat geld wordt bevroren tot het doel is behaald, haal je het doel niet wordt het weer vrijgegeven aan de backers.
Ze haalden in hun kickstarter campaign £145 959
van de gevraagde £250 000. Dat is §186 397,59 van §319 263,60.
Nu verder staat er dit op kickstarter vermeld:
"Funding for this project was canceled by the project creator on October 12, 2015."
Dit is dus bijna 8 maanden geleden.
Okť ze kregen misschien steun kregen van Team17, maar als je beslist om door te gaan maak je het toch best af neen? Nu is het puur verlies. Indien ze het alsnog hadden afgemaakt hadden ze toch al een deel kunnen recupereren.
Kan zijn dat Team17 ondertussen de backing heeft teruggetrokken omdat er een verschil zat in hun visie en de visie van het ontwikkelteam. Er zijn vele mogelijkheden te bedenken waarom het alsnog is misgelopen en soms is het beter om je verlies te nemen dan om nog meer geld te investeren in een project waarin je niet langer geloofd.
Ja tuurlijk, wel jammer. Zeker na al de tijd en moeite.
Zonde. We hebben meer goede horrorgames nodig. Silent Hills is ook al gecanceld en dan nu dit. Balen! Dan maar wachten op Outlast 2.
Nee.. Silent Hills niet en nu Allison Road ook al niet. Blijkbaar is het first person horror genre vervloekt :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*